156 kytkin ravistaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

N. 2kk vanha kytkin ravistaa ihan huolella liikkeellelähdössä ja moottorijarrulla. Auto siis 156v6. Vapaalla tyhjäkäynnillä kytkimen paikkeilta kuuluu räminää, joka lakkaa kun painaa kytkimen puoleenväliin. Remonttia tehdessä vaihdettiin levy, asetelma ja painelaakeri. Pitääkö tuo nyt repiä taas auki ja ihmetellä lisää? Pääsylinterin käyttötangon yläsilmän kumi oli huonossa kunnossa, korjasin sen ja sillä poistui ajoittain vaivannut kytkimen irroittamattomuus ja polkimen "jumoitus" kytkintä nostettaessa.

Remppaa tehdessä tuli vähän tupeloitua painelaakerin asennuksen kanssa, lukitusrengas ei oikeen tahtonut totella... mutta voiko tuosta johtua kauhea ravistaminen?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Räminä viittaisi painelaakeriin, ääni hiljenee painaessa kytkintä kun välykset katoaa...

Kokemusta tupelluksesta täälläkin. Valeon sarja oli hyvä siinä, että laakerin sai vielä todella kiltisti asetelmasta irti kun sen pöydällä siihen laittoi paikallensa. Pienen pienellä ruuvimeisselillä just ja just pääs jousta liikuttamaan auki.
Muistaakseni lopuksi se asennus meni niin, että laakeri aseteltiin haarukkaan paikallensa, sitten työnnettiin laatikkoa kunnes akseli meni laakerin lävitse. Sitten paketti kasaan - laakeri napsahti asetelmaan kiinni sitten joko käsipelillä akselia vääntäen laatikon ulkopuolelta tai normisti kasatessa, enää en muista.

Eikös vieläpä JTD:n ja V6:n kytkin ole ihan samanlainen? Molemmissa vetokytkin ja yhtä perseestä vaihtaa?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Joo, luulisin että painelaakeri rämisee, mutta miksi rämisevä painelaakeri saa kytkimen ravistamaan niin että paikat meinaa lähteä hampaista?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo on just se, mitä en oikeen keksi. Mulla on tuolla yks Valeon asetelma ja laakeri siinä, molemmat ehjiä ja peräti parisataa kilsaa paikallaan ollut...
Tutkiskelin sitä rakennetta ja en tullut yhtään viisaammaksi. Sitä, miten viallinen/huonosti kiinni oleva painelaakeri aiheuttaa värinää on vähän kyssäri, mutta ainakin tossa kun tuota pakettia tutkiskelin ja pyörittelin, oli se epäkeskeisenä todella vatkaavaa menoa - se, miten se vois olla tuota kun paketti on kasassa on ns. "beyond me".

Rehdisti sanottuna on vähän hankala hahmottaa kuinka tuo rakennelma toimii käytännössä, vaikka sekä paperilla että kuvilla tuon toiminnan jokseenkin älyän. Asetelma vedetään irti levystä, jolloinka kytkin vapautuu ja voi leikkiä vaihteilla - ravistaminen kertoo epätasaisesta kontaktista tai huonosta tasapainosta, mutta kytkinakselihan nuo keskittää, eli miten se voisi pahasta pielessä olla (tietysti, jos sieltä on jotain hajonnut? Asetelmasta jousi katkennut ravistavan tai muuten huonon painelaakerin takia?).

Aika mutuilua tää kyllä on, valitettavasti :( Oletan, että ainoa mikä tuohon varmuutta voi antaa on purkaa koko paketti pöydälle ja kiroilla hieman...?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Silloin kun vaihdoin 155:een kytkimen, sekin ravisti eniten peruuttaessa ei asetelmassa ollut kynsiä poikki vaikka kulunut. Levy oli kulunut epätasaisesti, jostakin kohtaa vinoura kokonaan pois, joissain vielä reilusti näkyvissä, myös keskellä olevia jousia oli poikki. Kai tuo ravistus siitä levystä tulee.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Asennusvirhe, kytkinakseli vääntänyt levyn keskiosan hiukan vinoon paikalleen laitettaessa. Näinhän niissä käy kun auton alla rymyää ilman asianmukaisia vehkeitä :|

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Elikkäs mennä ravistellaan kunnes on aikaa vaihtaa uus levy tilalle.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tämä on yksi mahdollinen tärinän aiheuttaja, joskus on vääntynyt jopa niin paljon että ei kuulemma enään irroittanut! Öljyvuoto, viallinen paineasetelma/laakeri voi myös olla. Kaikille yhteinen tekijä on että vika ei selviä ilman laatikon tiputtamista.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mites tuon vinoon vääntymisen asentaessa pystyy parhaiten välttämään?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei saa roikottaa laatikkoa kytkinlevyn varassa vaan kannattaa laatikkoa, ennenkuin kytkinkoppa menee ohjureihin.

Ricks
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Loka 2016, 10:47

Re: 156 kytkin ravistaa

Viesti Kirjoittaja Ricks »

hyvä info

Vastaa Viestiin