159 2.4 ja laturin vaihto
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Päivitellääns miten itsellä meni hihna paikalleen:
- Kompura yhden pultin varaan ja tunkilla kallistellen. Eikä se kallistunut kun ihan muutaman millin..
- Laturin ulompi pultti auki ja siitä sai vähän löysää myös
- Hihna ensimmäiselle hihnapyörälle alhaalta ja "huulille" ylhäältä
- Kaveri ohjasi hihnaa paikalleen yläpuolelta putkella, itse pyöritin rullia alapuolelta niin kauan, että hihna meni paikalleen ja myös sisemmälle hihanpyörälle alhaalta.
- Vääntöraudalla käännetty laturi paikalleen ja pultti kiinni.
- Laturin alempi alkuperäinen pultti käännettiin "oikeinpäin" ja mutteri paikalleen. Tätäkin pulttia piti lyhentää pari milliä, muuten ei apulaitehihnan kiristäjä liiku tarpeeksi.
En siis purkanut vaihdossa puskureita, umpioita tai mitään muuakaan.. Jälkikäteen mietittynä olisi voinut kannattaa purkaa.
- Kompura yhden pultin varaan ja tunkilla kallistellen. Eikä se kallistunut kun ihan muutaman millin..
- Laturin ulompi pultti auki ja siitä sai vähän löysää myös
- Hihna ensimmäiselle hihnapyörälle alhaalta ja "huulille" ylhäältä
- Kaveri ohjasi hihnaa paikalleen yläpuolelta putkella, itse pyöritin rullia alapuolelta niin kauan, että hihna meni paikalleen ja myös sisemmälle hihanpyörälle alhaalta.
- Vääntöraudalla käännetty laturi paikalleen ja pultti kiinni.
- Laturin alempi alkuperäinen pultti käännettiin "oikeinpäin" ja mutteri paikalleen. Tätäkin pulttia piti lyhentää pari milliä, muuten ei apulaitehihnan kiristäjä liiku tarpeeksi.
En siis purkanut vaihdossa puskureita, umpioita tai mitään muuakaan.. Jälkikäteen mietittynä olisi voinut kannattaa purkaa.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21 Helmi 2005, 11:28
- Car(s): Berlina 2000 1973, 159 SW 3,2 Q4 QTronic 2007, 159 2,4 JTDm 2008
- Paikkakunta: Kotka
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Kiitoksia kaikille hyvistä postauksista! Vaimon 159 lakkasi lataamasta ja pienellä mittailulla laturi osoittautui irtisanoutuneeksi tehtävästään. Ajokilometrejä 105000.
Merkkiliikkeen hinta alkuperäiselle (Magneti Marelli) oli 701 EUR ja tarvikkeelle 385 EUR. Vaihtotyöarvio oli noin 1 työpäivä +.
Sain kyllä heti pyytämättä suosituksen tarkistaa hinta ja saatavuus Alvadista Sieltä löytyikin hyllystä Denso hintaan 169 EUR. Tilasin laturin ja se tuli 3:ssa päivässä. Tilasin aiempiin postauksiin perustuen merkkikorjaamosta varmuuden vuoksi molemmat laturin pultit (pitkä on hienokierteinen), apulaitehihnan ja laturin hihnan; hinta yhteensä n. 40 EUR.
Alfan eLearnin ja tämän forumin ohjeiden mukaan purimme poikani kanssa pois pohjamuovin, oikean etupyörän ja sisälokasuojan sekä hihnojen suojaluukun. Apulaitehihna lähti helposti pois; eLearnissa mainitun Alfan erikoistyökalun asemesta käytimme 30 mm:n kiintolenkkiä apulaitehihnan kiristäjän löysäämiseen; avain sopi täydellisesti.
Sitten irrotimme puskurin, lähti aika helposti; sumuvalojen liitin irti, torvien liitin irti, samoin kuin lampunpesurien letkun pikaliitin irti pesunestesäiliöstä ja puskuri lattialle.
Seuraavaksi irrotimme etuvaloumpiot, konepellin lukkomekanismin ja sitten koko poikittaispalkin, jossa nämä olivat kiinni. Samalla vaihdoin umpioiden kaikki polttimot, kun se kerrankin oli helppoa. Sitten vielä poikittainen etutörmäyspalkki helposti irti ja lattialle.
Tämän jälkeen saimme jäähdytin-/lauhdutinpaketin (yhteensä 4 kpl) nostetuksi hieman ylös kumeistaan ja siirretyksi 10-15 cm eteenpäin. Sitten oli pääsy laturin pulteille jo helppoa. Laturin pitkä pultti oli autossamme asennettu oikein päin, eli pultin pää osoitti auton keskelle ja mutteri oli vastaavasti lokasuojan puoleisessa päässä. Varmuuden vuoksi ostamani pitkä pultti osoittautui siis turhaksi hankinnaksi ja jäi varalle toista 159:mme varten. Laturin pultit irti ja sen jälkeen ohjeen mukaan laturin alla olevan ilmastointilaitteen kompressorin lokasuojan puoleinen yläpultti löysälle ja kaksi muuta pulttia irti. Kompressorin pultit ovat auton pituussuunnassa ja helppoja irrottaa. Hihna ja vanha laturi pois ja uusi laturi paikalleen. Yllätys, yllätys, vanhakin oli merkkiä Denso! Sekä apulaitehihna että laturin hihna olivat molemmat silmämääräisesti virheettömiä, mutta vaihdoimme ne siis kuitenkin uusiin.
Sitten vain laturin ja kompressorin uusi yhteinen hihna paikalleen. Vaan se ei ollutkaan ihan helppoa. Hihna on tiukka kuin pejooni... Hirveän ähellyksen jälkeen saimme sen paikalleen, kun olimme lopulta ottaneet pois paikaltaan sen viimeisenkin kompressorin pultin. Laturin hihnalla ei ole mitään kiristäjää; se kiristyy oikeaan kireyteensä pelkästään laturin ja kompressorin avulla, ei siis mitään säätöä. Uusi hihna oli tietysti täysin venymättömässä tilassa. Hihnan tuleekin olla tiukka; laturin kuorma on lähes 2 kW ja siihen vielä kompressorin käyntiinlähtömomentti päälle.
Kun laturin hihna vihdoin oli paikoillaan, emme tietenkään saaneet yhtään kompressorin pulttia paikoilleen... Aikamme hikipäässä ähellettyämme älysimme laittaa pultteja ohuemman ruuvimeisselin lokasuojan puoleisen yläpultin paikalle ja saimme kuin saimmekin ohjeen mukaan kompressorin toista päätä lattialta tunkilla nostamalla muut kaksi pulttia reikiinsä ja kireälle. Ruuvimeisseli pois ja viimeinenkin pultti vihdoin paikalleen.
eLearnissa neuvotaan alkuvaiheessa tyhjentämään ilmastointilaitteen nesteet pois, mutta emme ymmärtäneet syytä sille, emmekä olleet siihen ryhtyneet. Osoittautui, ettei siihen ollutkaan mitään tarvetta. Emme myöskään irrottaneet ohjaustehostimen pumppua, kuten jossain postauksessa oli tehty. Laturin mahtui hyvin vaihtamaan muutenkin.
Sitten vain osat käänteisessä järjestyksessä takaisin kiinni. Tosin pohjamuovin ja sisälokasuojien kiinnitysruuveja täytyi tilata merkkikorjaamolta, kun niitä ei hyllystä löytynyt. Korjasimme suurimman osan ruostuneista ja aikaisemmissa huolloissa rikotuista kiinnitysruuveista. Pariin reikään oli laitettu vääriä ruuveja, joita ei enää ehjänä saanut irti. Yksi vastamutterikin irtosi hitsistään. Kaksi katkennutta jäi edelleen pois poraamatta, mutta pohjamuovi on taas pitkästä aikaa lähes kunnolla kiinni, eikä repsota mistään.
Kaikkiin pultteihin ja ruuveihin laitoimme reilusti Chestertonin irrotusvoiteluainetta. Lopuksi kiinnittelin etulokasuojien puuttuvien klipsien paikoille merkkikorjaamosta veloituksetta saamani Motonet-klipsit. Hyvää asiakaspalvelua!
Auton pohja oli täysin ruosteeton, mutta samaa ei voi sanoa apurungosta. Se on ilmeisestikin galvanoimatonta terästä ja pelkästään maalattu mustalla maalilla, joka lähtee isoina laattoina irti ruosteen tunkeutuessa maalin alle. Järkyttävän näköinen. Pitää jossain vaiheessa ottaa se kokonaan irti ja käsitellä tai vaihtaa uuteen. Apurunko näyttää olevan helppo irrottaa, mutta vaatii tietysti pyöräntuentaan, moottorin tukiin ja vetoakseleihin puuttumista.
Merkkiliikkeen hinta alkuperäiselle (Magneti Marelli) oli 701 EUR ja tarvikkeelle 385 EUR. Vaihtotyöarvio oli noin 1 työpäivä +.
Sain kyllä heti pyytämättä suosituksen tarkistaa hinta ja saatavuus Alvadista Sieltä löytyikin hyllystä Denso hintaan 169 EUR. Tilasin laturin ja se tuli 3:ssa päivässä. Tilasin aiempiin postauksiin perustuen merkkikorjaamosta varmuuden vuoksi molemmat laturin pultit (pitkä on hienokierteinen), apulaitehihnan ja laturin hihnan; hinta yhteensä n. 40 EUR.
Alfan eLearnin ja tämän forumin ohjeiden mukaan purimme poikani kanssa pois pohjamuovin, oikean etupyörän ja sisälokasuojan sekä hihnojen suojaluukun. Apulaitehihna lähti helposti pois; eLearnissa mainitun Alfan erikoistyökalun asemesta käytimme 30 mm:n kiintolenkkiä apulaitehihnan kiristäjän löysäämiseen; avain sopi täydellisesti.
Sitten irrotimme puskurin, lähti aika helposti; sumuvalojen liitin irti, torvien liitin irti, samoin kuin lampunpesurien letkun pikaliitin irti pesunestesäiliöstä ja puskuri lattialle.
Seuraavaksi irrotimme etuvaloumpiot, konepellin lukkomekanismin ja sitten koko poikittaispalkin, jossa nämä olivat kiinni. Samalla vaihdoin umpioiden kaikki polttimot, kun se kerrankin oli helppoa. Sitten vielä poikittainen etutörmäyspalkki helposti irti ja lattialle.
Tämän jälkeen saimme jäähdytin-/lauhdutinpaketin (yhteensä 4 kpl) nostetuksi hieman ylös kumeistaan ja siirretyksi 10-15 cm eteenpäin. Sitten oli pääsy laturin pulteille jo helppoa. Laturin pitkä pultti oli autossamme asennettu oikein päin, eli pultin pää osoitti auton keskelle ja mutteri oli vastaavasti lokasuojan puoleisessa päässä. Varmuuden vuoksi ostamani pitkä pultti osoittautui siis turhaksi hankinnaksi ja jäi varalle toista 159:mme varten. Laturin pultit irti ja sen jälkeen ohjeen mukaan laturin alla olevan ilmastointilaitteen kompressorin lokasuojan puoleinen yläpultti löysälle ja kaksi muuta pulttia irti. Kompressorin pultit ovat auton pituussuunnassa ja helppoja irrottaa. Hihna ja vanha laturi pois ja uusi laturi paikalleen. Yllätys, yllätys, vanhakin oli merkkiä Denso! Sekä apulaitehihna että laturin hihna olivat molemmat silmämääräisesti virheettömiä, mutta vaihdoimme ne siis kuitenkin uusiin.
Sitten vain laturin ja kompressorin uusi yhteinen hihna paikalleen. Vaan se ei ollutkaan ihan helppoa. Hihna on tiukka kuin pejooni... Hirveän ähellyksen jälkeen saimme sen paikalleen, kun olimme lopulta ottaneet pois paikaltaan sen viimeisenkin kompressorin pultin. Laturin hihnalla ei ole mitään kiristäjää; se kiristyy oikeaan kireyteensä pelkästään laturin ja kompressorin avulla, ei siis mitään säätöä. Uusi hihna oli tietysti täysin venymättömässä tilassa. Hihnan tuleekin olla tiukka; laturin kuorma on lähes 2 kW ja siihen vielä kompressorin käyntiinlähtömomentti päälle.
Kun laturin hihna vihdoin oli paikoillaan, emme tietenkään saaneet yhtään kompressorin pulttia paikoilleen... Aikamme hikipäässä ähellettyämme älysimme laittaa pultteja ohuemman ruuvimeisselin lokasuojan puoleisen yläpultin paikalle ja saimme kuin saimmekin ohjeen mukaan kompressorin toista päätä lattialta tunkilla nostamalla muut kaksi pulttia reikiinsä ja kireälle. Ruuvimeisseli pois ja viimeinenkin pultti vihdoin paikalleen.
eLearnissa neuvotaan alkuvaiheessa tyhjentämään ilmastointilaitteen nesteet pois, mutta emme ymmärtäneet syytä sille, emmekä olleet siihen ryhtyneet. Osoittautui, ettei siihen ollutkaan mitään tarvetta. Emme myöskään irrottaneet ohjaustehostimen pumppua, kuten jossain postauksessa oli tehty. Laturin mahtui hyvin vaihtamaan muutenkin.
Sitten vain osat käänteisessä järjestyksessä takaisin kiinni. Tosin pohjamuovin ja sisälokasuojien kiinnitysruuveja täytyi tilata merkkikorjaamolta, kun niitä ei hyllystä löytynyt. Korjasimme suurimman osan ruostuneista ja aikaisemmissa huolloissa rikotuista kiinnitysruuveista. Pariin reikään oli laitettu vääriä ruuveja, joita ei enää ehjänä saanut irti. Yksi vastamutterikin irtosi hitsistään. Kaksi katkennutta jäi edelleen pois poraamatta, mutta pohjamuovi on taas pitkästä aikaa lähes kunnolla kiinni, eikä repsota mistään.
Kaikkiin pultteihin ja ruuveihin laitoimme reilusti Chestertonin irrotusvoiteluainetta. Lopuksi kiinnittelin etulokasuojien puuttuvien klipsien paikoille merkkikorjaamosta veloituksetta saamani Motonet-klipsit. Hyvää asiakaspalvelua!
Auton pohja oli täysin ruosteeton, mutta samaa ei voi sanoa apurungosta. Se on ilmeisestikin galvanoimatonta terästä ja pelkästään maalattu mustalla maalilla, joka lähtee isoina laattoina irti ruosteen tunkeutuessa maalin alle. Järkyttävän näköinen. Pitää jossain vaiheessa ottaa se kokonaan irti ja käsitellä tai vaihtaa uuteen. Apurunko näyttää olevan helppo irrottaa, mutta vaatii tietysti pyöräntuentaan, moottorin tukiin ja vetoakseleihin puuttumista.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
5/5heikkiku kirjoitti:Kiitoksia kaikille hyvistä postauksista!
Alfan eLearnin ja tämän forumin ohjeiden mukaan
Peukkua etsin hymiöistä, en löytänyt... laitetaan tää
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
^^Eihän ollutkaan niin paha rasti?
No saahan tosta lapsenlapsille uuden mörkötarinan kehitettyä.
Ja ot-pumpun poistin kun en puskuria purkanu. Kone kenollaan on enämpi tilaa ähertää remmiä paikoilleen - siis sen rattaan ja korin väli.
Mahtuiskos vapaakytkinhylsä ja räikkä tohon laturinpäähän kun kone ja muut lelut normiasennossa? En kokeillu...
No saahan tosta lapsenlapsille uuden mörkötarinan kehitettyä.
Ja ot-pumpun poistin kun en puskuria purkanu. Kone kenollaan on enämpi tilaa ähertää remmiä paikoilleen - siis sen rattaan ja korin väli.
Mahtuiskos vapaakytkinhylsä ja räikkä tohon laturinpäähän kun kone ja muut lelut normiasennossa? En kokeillu...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Ei mahdu. Vaihdoin vapaakytkimen (turhaan) irrottamalla moottorin tuennan ja tunkkaamalla vähän ylöspäin, sitten mahtu runkopalkin päältä ruuvaamaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Tuli tänään tehtyä kyseinen operaatio. Laturi,hihnat ja kamp.aks.siimapyörä koko homma 5,5 - 6 tuntia, ensimmäistä kertaa kyseinen homma. Purkamaan joutuu paljon,mutta sen jälkeen ihan ok.
"Kinkkiset jutut"
*Laturin alapultti on "väärin päin", eli ei mahdu pois kun ottaa auton runkoon kiinni. Katkaistava ja uusi hieman lyhyempi pultti "takakautta" sisään ja matala mutteri (muuten moniurahihnan kiristin ei mahdu liikkumaan)
*Stretchi hihna (ac-kompura - laturi) vaikea saada paikalleen ilman laturin vapaakytkimen erikoistyökalua,jolla saa siimapyörän pyörimään ja hihnaa kammettua päälle. Ja pitää tuollakin pyörittää vastapäivään,muuten nuljuu tyhjää..
"Kinkkiset jutut"
*Laturin alapultti on "väärin päin", eli ei mahdu pois kun ottaa auton runkoon kiinni. Katkaistava ja uusi hieman lyhyempi pultti "takakautta" sisään ja matala mutteri (muuten moniurahihnan kiristin ei mahdu liikkumaan)
*Stretchi hihna (ac-kompura - laturi) vaikea saada paikalleen ilman laturin vapaakytkimen erikoistyökalua,jolla saa siimapyörän pyörimään ja hihnaa kammettua päälle. Ja pitää tuollakin pyörittää vastapäivään,muuten nuljuu tyhjää..
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Noihan mä opastin, vastapäivään pyörittämään.
Ja pultin pituus myös - mut tarvinneeko olla matalan mallin mutteri...
6h jees. Mul menee "hieman" kauemmin...
Kun pitää tuumailla välillä...
Kannattanee harjoitella vanhalla hihnalla sitä hihnan asennusta. Vaik se meneekin pali helpommin paikoilleen. Eikä tekis pahaa varata kahta (noio edullisia, jos löytää) uutta remmiä varuks. Jos vaik asentaessa eka ottaa itteensä...
Mul o alkanu ny keväällä remmi vikisemään, liekkö sisälämpövastuksien päälle kytkeytyessä...
Ahistaa jo valmiiksi mahdollinen vaihtosavotta...
Ja pultin pituus myös - mut tarvinneeko olla matalan mallin mutteri...
6h jees. Mul menee "hieman" kauemmin...
Kun pitää tuumailla välillä...
Kannattanee harjoitella vanhalla hihnalla sitä hihnan asennusta. Vaik se meneekin pali helpommin paikoilleen. Eikä tekis pahaa varata kahta (noio edullisia, jos löytää) uutta remmiä varuks. Jos vaik asentaessa eka ottaa itteensä...
Mul o alkanu ny keväällä remmi vikisemään, liekkö sisälämpövastuksien päälle kytkeytyessä...
Ahistaa jo valmiiksi mahdollinen vaihtosavotta...
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Onko kukaan koskaan tarkistanut mikä sieltä laturista oikeasti hajoaa?
Uuden laturin hinta ei tosiaan ole enää paha, mutta jos sieltä hajoaa jotain helppoa korjattavaa niin voisihan vanhankin joskus elvyttää.
Omaan autoon pitäisi vaihtaa jakohihna ja samalla tekisi mieli huoltaa laturi, koska autolla alkaa olla 150tkm takana ja laturi varmaankin hajoaa pian jos sille ei tee mitään.
Youtubesta löysin videon missä vaihdetaan denson laturiin "rectifier" eli luultavasti diodi silta tai jännitteen säädin.
https://www.youtube.com/watch?v=tuWUiBwP_4Q
159:sin laturi on samoilla sisuskaluilla kuin fordin ja volvon laturi.
Eli kannattaisikohan vaihtaa omaan tuo hässäkkä, jos vaikka pääsisi seuraavat 5 vuotta eteenpäin laturilla.
http://www.ebay.com/itm/ART107-ALTERNAT ... Swq7JUIAEt
Uuden laturin hinta ei tosiaan ole enää paha, mutta jos sieltä hajoaa jotain helppoa korjattavaa niin voisihan vanhankin joskus elvyttää.
Omaan autoon pitäisi vaihtaa jakohihna ja samalla tekisi mieli huoltaa laturi, koska autolla alkaa olla 150tkm takana ja laturi varmaankin hajoaa pian jos sille ei tee mitään.
Youtubesta löysin videon missä vaihdetaan denson laturiin "rectifier" eli luultavasti diodi silta tai jännitteen säädin.
https://www.youtube.com/watch?v=tuWUiBwP_4Q
159:sin laturi on samoilla sisuskaluilla kuin fordin ja volvon laturi.
Eli kannattaisikohan vaihtaa omaan tuo hässäkkä, jos vaikka pääsisi seuraavat 5 vuotta eteenpäin laturilla.
http://www.ebay.com/itm/ART107-ALTERNAT ... Swq7JUIAEt
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Mun omasta meni diodit: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=460244#p460244Maunu kirjoitti:Onko kukaan koskaan tarkistanut mikä sieltä laturista oikeasti hajoaa?
Uuden laturin hinta ei tosiaan ole enää paha, mutta jos sieltä hajoaa jotain helppoa korjattavaa niin voisihan vanhankin joskus elvyttää.
Pikaisesti laskeskelin, ettei kannata tilata osia (ja odottaa saapuvaksi) kun uusi laturi oli edullinen. Laturin vaihtotyö on aivan liian iso homma jos vaihtaa ainoastaan sillä kertaa rikkimenneen osan.
Jotta luotettavuuden saisi uudenveroiseksi, pitäisi tuon diodipäädyn lisäksi vaihtaa laakerit, kunnostaa tai vaihtaa liukurenkaat, vaihtaa hiilet tai koko hiilipidike/jännitteensäädin sekä vapaakytkin.
Jos kaikki tarvittavat työvälineet löytyisi omasta takaa, niin mikä ettei. Minä ainakin korjaisin...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Sekin tuli tutkittua, että onnistuuko laturi paikallaan vaihtamaan laturin peräpäähän osia, ei onnistu koska ahtimen imupuoli on just siinä edessä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Ketjua lainatakseni, omasta 2.4 159:stä päätti laturi ilmeisesti päivänsä. Vm. 2007 ja kilometrejä se 200tkm joten kyllähän sen oli aikakin porsia. Kurkin konehuoneeseen ja remmi kyllä pyörii muttei lataa. Samalla rupesin ihmettelemään tuota laturin päältä lähtevää vihreää piuhaa joka näyttäisi olevan poikki. Mitäköhän virkaa tuolla on ja voisiko selittää lataamattomuuden? Ihmettelen vain, miten tuo ylipäätään voi poikki mennä...
Laturi kyllä saanut ohjaustehostimen nestettä päällensä kun tehostimen putki vuoti sopivasti sen päälle, että ihme kun tähänkin asti on toiminut.
Laturi kyllä saanut ohjaustehostimen nestettä päällensä kun tehostimen putki vuoti sopivasti sen päälle, että ihme kun tähänkin asti on toiminut.
Viimeksi muokannut ilpokuikka, 29 Loka 2016, 08:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Se ohut piuha on ns. "herätejohto" jolla kylläkin taidetaan nykyaikana vain nuuskia lataako laturi. Itsellä olivat laittaneet huollossa sen pistokkeen väärinpäin, jolloin latauksen valo syttyi, vaikka latausvirta oli ok.
Oletko varma että laturi ei sinullakaan lataa, ettei kyse ole vain tuosta katkeneesta herätepiuhasta? Mittaa jännite käynnissä.
Niin ja kuvasi ei näy ainakaan minulle kännykällä.
Oletko varma että laturi ei sinullakaan lataa, ettei kyse ole vain tuosta katkeneesta herätepiuhasta? Mittaa jännite käynnissä.
Niin ja kuvasi ei näy ainakaan minulle kännykällä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
^
Kyllä nykyvehkeissäkin valtaosin herätteellä herätetään se... Ei se huvikseen ole nimetty herätteeksi.
Toki muitakin keinoja ja ratkaisuja on - etenkin nykyisten älykkäiden latausviritelmien aikakaudella.
Nimimerkillä herätejohtoa metsästetty jostakin 2012 ikäluokan Kiasta. Kyllä se sieltä sit löytyi - irti oleva - homma alkoi sitten pelaamaan.
Toki jos herätettä ei saa, ymmärtääkseni pääosin alkaa lataamaan jos kierroksia saa tarpeeksi?
Kyllä nykyvehkeissäkin valtaosin herätteellä herätetään se... Ei se huvikseen ole nimetty herätteeksi.
Toki muitakin keinoja ja ratkaisuja on - etenkin nykyisten älykkäiden latausviritelmien aikakaudella.
Nimimerkillä herätejohtoa metsästetty jostakin 2012 ikäluokan Kiasta. Kyllä se sieltä sit löytyi - irti oleva - homma alkoi sitten pelaamaan.
Toki jos herätettä ei saa, ymmärtääkseni pääosin alkaa lataamaan jos kierroksia saa tarpeeksi?
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Noniin se sitten alkoi akun kuva vilkkumaan kojetaulussa, eli olisiko sitten tuo laturi tullut tiensä päähän?
Eilen ajelin reilun 100km matkan ja silloin toimi vielä ihan normaalisti, tänään aamullä muutaman 100m jälkeen alkoi akku näytössä vilkkumaan.
Mittailin latausta ja se oli n.11,3 kierroksilla selkeäsi nousi muttei kuitenkaan edes lähelle 12v, jotain elämää kuitenkin.
Onko jotain muuta mitä kannattaa tarkistaa, akun kengät on kiinni.
Jos laturi on sökö, onko jotain muuta laturin lisäksi mitä kannattaa hankkia, ilmeisesti hihna ja pultit. Entä muuta?
Eilen ajelin reilun 100km matkan ja silloin toimi vielä ihan normaalisti, tänään aamullä muutaman 100m jälkeen alkoi akku näytössä vilkkumaan.
Mittailin latausta ja se oli n.11,3 kierroksilla selkeäsi nousi muttei kuitenkaan edes lähelle 12v, jotain elämää kuitenkin.
Onko jotain muuta mitä kannattaa tarkistaa, akun kengät on kiinni.
Jos laturi on sökö, onko jotain muuta laturin lisäksi mitä kannattaa hankkia, ilmeisesti hihna ja pultit. Entä muuta?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
^
Paljos tuli eBay-laturille hintaa?
Muistaakseni parillasadalla sai kunnostettua suomesta...
Paljos tuli eBay-laturille hintaa?
Muistaakseni parillasadalla sai kunnostettua suomesta...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Maksoikohan tuo silloin 4 vuotta sitten n. 220 €. Nyt sai Sparetolta n. 140 €:lla. Samanlainen Denso, samanlaisessa paketissa.
Tuosta varmaan korjailen varalle, kunhan jostain löydän liukurenkaat ja hiilipaketin.
Tuosta varmaan korjailen varalle, kunhan jostain löydän liukurenkaat ja hiilipaketin.