Yleistä keskustelua Alfoista
Valvoja: Moderators
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Tähän topiciin liittyen välillä sellainen ymmärrys ihmisillä, että Alfa olisi jotenkin erikoisempi ja kalliimpi huoltaa ja korjata ns. tavallisiin autoihin verrattuna. Toki näin joiltakin osin on, V6 kohdalla useammaltakin osin, mutta aika moni näitä, ihan jopa korjaamoja myöten, tuntuu pelkäävän enemmän kuin tarvisi. Tästä sitten alkaa se kierre, josta kärsii eniten se jolle auto päätyy rikkinäisenä ja joka siten menettää uskonsa muuten hienoon autoon, vaikka kaikki sillä hetkellä kerralla olevat ongelmat olisi olleet ajallaan melko helppoja laittaa kuntoon. Pätee yhtälailla nyt jo todella vanhoihin 156:siin kuin myös tuoreempiin 159:iin, joilla myös alkaa jo ikää olemaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Samaa hommaa ne perushuollot on aikalailla kaikissa merkeissä.
Mielestäni koneiden kohdalla tulevat sitten ne hankaluudet.
Tosin eipä sitä kuulemma V10 Tuaregissakaan mene kuin noin 30min kokeneelta asentajalta irroittaa kone. Sen kanssa kannattaa kai ihan oikeasti ottaa se kone irti moneen huoltoon
Mielestäni koneiden kohdalla tulevat sitten ne hankaluudet.
Tosin eipä sitä kuulemma V10 Tuaregissakaan mene kuin noin 30min kokeneelta asentajalta irroittaa kone. Sen kanssa kannattaa kai ihan oikeasti ottaa se kone irti moneen huoltoon
Suoraan vaan suoraa
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Onko 166:n ylläpitäminen tänäpäivänä merkittävästi kalliimpaa/halvempaa kuin vastaavan 156:n? (v6)
Mitä kannattaa tietää jos ostamassa 166 v6:sta?
Mitä kannattaa tietää jos ostamassa 166 v6:sta?
Noni
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Tuskin se sen kalliimpaa on.
Ei siinä kovin erikoisia juttuja ole tarkistettavaksi.
Lämmityslaitteen kennot niistä on vuotanut. Koppi huurussa ja haisee hieman glykolille.
Pohja ei muuten pahasti ruostu, mutta helmakotelot helmamuovien alla ovat herkästi pehmeät. Pyöränkaarien alakulmista kuluu maali pois ja ne alkavat ruostumaan, sekä helmakotelon pystysauma takaoven luona tuppaa ruostumaan.
Ovien lukkomoottoreissa saattaa olla häikkää ja takaluukun kanteen menevässä johtonipussa johtoja poikki.
Vilkunviiksen palautuskynnet katkeaa.
On se yleisesti ottaen rakenteeltaan laadukkaampi, kuin 156 eikä mätäne niin radikaalisti.
Ei siinä kovin erikoisia juttuja ole tarkistettavaksi.
Lämmityslaitteen kennot niistä on vuotanut. Koppi huurussa ja haisee hieman glykolille.
Pohja ei muuten pahasti ruostu, mutta helmakotelot helmamuovien alla ovat herkästi pehmeät. Pyöränkaarien alakulmista kuluu maali pois ja ne alkavat ruostumaan, sekä helmakotelon pystysauma takaoven luona tuppaa ruostumaan.
Ovien lukkomoottoreissa saattaa olla häikkää ja takaluukun kanteen menevässä johtonipussa johtoja poikki.
Vilkunviiksen palautuskynnet katkeaa.
On se yleisesti ottaen rakenteeltaan laadukkaampi, kuin 156 eikä mätäne niin radikaalisti.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Ok thänks, kuulostaa varsin hyvältä so far. Osien saatavuuskin lienee vielä jokseenkin järjellisellä mallilla..Abarth kirjoitti:Tuskin se sen kalliimpaa on.
Ei siinä kovin erikoisia juttuja ole tarkistettavaksi.
Lämmityslaitteen kennot niistä on vuotanut. Koppi huurussa ja haisee hieman glykolille.
Pohja ei muuten pahasti ruostu, mutta helmakotelot helmamuovien alla ovat herkästi pehmeät. Pyöränkaarien alakulmista kuluu maali pois ja ne alkavat ruostumaan, sekä helmakotelon pystysauma takaoven luona tuppaa ruostumaan.
Ovien lukkomoottoreissa saattaa olla häikkää ja takaluukun kanteen menevässä johtonipussa johtoja poikki.
Vilkunviiksen palautuskynnet katkeaa.
On se yleisesti ottaen rakenteeltaan laadukkaampi, kuin 156 eikä mätäne niin radikaalisti.
Noni
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
^^Minulla oli 156 V6 2008-2014 ja 166 V6 on ollut 2014 alkaen. Kummassakaan autossa ei ole ollut mitään ihmeempiä vikoja.
166 vaikuttaa viimeistelyltään ja laadultaan paremmalta kuin 156.
Tuolla on jotain tarinaa oman 166:en elämästä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=28442
Nyt tuo 166 on jäänyt "kakkosautoksi" kun hankin vääränmerkkisen dieselin, puoliso ajaa sillä työmatkat ja siihen tarkoitukseen kävisi pienempi peli mainosti.
Olen harkinnut 166:n myyntiä tai vaihtoa esim. 147 Alfaan...
Laita viestiä jos kiinnostaa tuo minun 220tkm ajettu vm. 2004 2.5 V6.
166 vaikuttaa viimeistelyltään ja laadultaan paremmalta kuin 156.
Tuolla on jotain tarinaa oman 166:en elämästä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=28442
Nyt tuo 166 on jäänyt "kakkosautoksi" kun hankin vääränmerkkisen dieselin, puoliso ajaa sillä työmatkat ja siihen tarkoitukseen kävisi pienempi peli mainosti.
Olen harkinnut 166:n myyntiä tai vaihtoa esim. 147 Alfaan...
Laita viestiä jos kiinnostaa tuo minun 220tkm ajettu vm. 2004 2.5 V6.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Kuinka paljon Busso V6:lla ajaa kilometrejä? Onko vielä esim 300tkm ajettuina hyvä moottori?
Noni
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Omassa 156 2.5 V6 vm. 2001 kilometrejä vasta 244 tkm. Moottori tuntuu olevan täydessä iskussa ja koskaan ei ole tarvinnut lisätä moottorin öljyä vaihtojen* välillä.Macela kirjoitti:Kuinka paljon Busso V6:lla ajaa kilometrejä? Onko vielä esim 300tkm ajettuina hyvä moottori?
*Öljynvaihto kerran vuodessa ja matkaa vaihtojen välissä noin 15 000 km.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Ainakin se 166 pikkubusso tuntui olevan järjissään yli 300tkm mentynä. Toki riippuu varmasti yksilöstä ja huolenpidosta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Eli oikeasti hyvällä pidolla ollut 300tkm ajeltu Busso olisi moottorina vielä varsin hyvä.. Ihan hirveesti ei vaan esim nettiautossa ole +300tkm ajettuja bussoja myynnissä, josta saa äkkiä kuvan että 300tkm alkaa oleen loppuun ajettu V6. Toki otanta on hyvin pieni...
Noni
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Ei ainakaan tuossa omassa ex-bussossa ollut koneen kanssa mitään ongelmia. Muuta perusjumppaa joutui jonkun verran tekemään (tai tein jopa ennaltaehkäisevästi); alustan osaa, pakoputken loppuosaa... mutta motti kehräsi. Väittäisin että kyllä busso kestää aika reippaasti kilometrejä vielä tuon 300k:n jälkeenkin, kyllä siinä varmasti joku muu paikka antaa periksi ennen mottia.
^Jos näin todellakin on, niin silloin moottori kestää pitkään. Itse en pohjasta viime tarkistuksella ruostepaikkoja löytänyt, mainitut etulokarien alakulmat on varmaankin ne herkimmät. Helmamuoveja ei tullut omasta purettua.
^Jos näin todellakin on, niin silloin moottori kestää pitkään. Itse en pohjasta viime tarkistuksella ruostepaikkoja löytänyt, mainitut etulokarien alakulmat on varmaankin ne herkimmät. Helmamuoveja ei tullut omasta purettua.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Niin, taitaa riippua puhutaanko bussosta 156 vai 166 korissa...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Nyt kun puhe on moottorien käyttöiästä, niin kauankohan JTS kestää? Omalla ajettu 244tkm. Hyvänä aion sitä tietenkin pitää.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
jatkoajalla jo sitten meneeKertsu kirjoitti:Nyt kun puhe on moottorien käyttöiästä, niin kauankohan JTS kestää? Omalla ajettu 244tkm. Hyvänä aion sitä tietenkin pitää.
omista hajonnut alakerrat 170tkm ja 220tkm kohdilla (2.0 JTS) ja jakopäät 140tkm ja 90tkm (2.2JTS ja 3.2JTS).
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
^ Ei saa pelotella! Pitikin kysyä Pitää siis ensi kesänä tehdä jakopää ja vaihdattaa nokka-akseli. Tulee vaan niin kalliiksi, että jos edelleen olen työttömänä niin jää tekemättä
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
ei lopu jos pitää huolen ja ruostesuojaa säännöllisestimattijus kirjoitti:Kai noissa pohja loppuu ennen moottoria?
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
147 -04 saatu konerikki alle 126 tuhannen ja helmastakin löytyy reikä, jos kaivelemaan lähtis miten on mahdollista..
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Meikäläisen jts iskee kuin setasälämaa. Toki mittarissa vasta reilut 190tkm, mutta jotenkin parantunut wanhetessaan. Pentsiinin kulutuskin on nyt ollu ihmeellisen pientä ja persdyno kertoilee melkein täysistä tehoista. Pieni kauneusvirhe on käynnistyksen jälkeinen yhden painimen säksätys, joka on on tarkoitus entrata seuraavassa remmin vaihossa. Kiulua tuli jo vähän sillä silmällä pälyiltyä, mutta mennään nyt vielä pari vuotta wanhalla, koska niin julmetun hyvin pelittää. Puuta täyttyy kyllä koputtaa, koska tuli kehuttua.
156 on aika peli imho, kun toimii ja kolinat ja narinat ovat poissa.
156 on aika peli imho, kun toimii ja kolinat ja narinat ovat poissa.
"puhun niin totta kuin osaan"
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Älä mee kaivelemaan...JVTL kirjoitti:147 -04 saatu konerikki alle 126 tuhannen ja helmastakin löytyy reikä, jos kaivelemaan lähtis miten on mahdollista..
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Yleistä keskustelua jakohihnoista...
Onko jollain kokemusta jakohihnan ennenaikaisen katkeamisen syistä. Kun tuntuu Alfoissakin olevan vähän joka moottorityypissä ollut tuollaista ongelmaa, ettei kestä ilmoitettua vaihtoväliä.
Oma lukunsa on tietty vesipumpun tms komponentin hajoaminen systeemistä eli vaihdettujen osien laatuongelma. Mutta onko jotain muutakin, kun ei tällaista ongelmaa ole kaikilla merkeillä ja laitetaan muihinkin tarvikeosia.
Itseltä kun ei ole juuri remmit autoista paukkunut, niin mietityttää että onko Alfoissa joku syy, kuten liian kapea hihna ilmoitetulle vaihtovälille, liian jäykät venttiilinjouset, vaikea tai huono kiristin tms syy.
Jos meinaan aikoisi tehdä muillekin Alfan jakopääremppoja, niin ei näillä huhuilla uskalla edes ryhtyä moiseen, jos hajoavat ennenaikaisesti vaikka kuinka tekisi kaiken oikein.
Tänhetkisessä remontissa oli sitten se ongelma, että lämpötila nollassa joten mihin kiristin asetetaan. Tuollaiseen asentoon meni eli hiukan löysälle, mutta pitäisi nähdä tilanne lämpöisenä että tietäisi menikö yhtään sinnepäin. Liian kireä remmi voi katketa, löysästä taas menee hampaat. Olen käsittänyt.
Että jos jollain on katkennut hihna, vaikka kaikki on periaatteessa tehty "oikein" kuulisin mielellään lisää.
Onko jollain kokemusta jakohihnan ennenaikaisen katkeamisen syistä. Kun tuntuu Alfoissakin olevan vähän joka moottorityypissä ollut tuollaista ongelmaa, ettei kestä ilmoitettua vaihtoväliä.
Oma lukunsa on tietty vesipumpun tms komponentin hajoaminen systeemistä eli vaihdettujen osien laatuongelma. Mutta onko jotain muutakin, kun ei tällaista ongelmaa ole kaikilla merkeillä ja laitetaan muihinkin tarvikeosia.
Itseltä kun ei ole juuri remmit autoista paukkunut, niin mietityttää että onko Alfoissa joku syy, kuten liian kapea hihna ilmoitetulle vaihtovälille, liian jäykät venttiilinjouset, vaikea tai huono kiristin tms syy.
Jos meinaan aikoisi tehdä muillekin Alfan jakopääremppoja, niin ei näillä huhuilla uskalla edes ryhtyä moiseen, jos hajoavat ennenaikaisesti vaikka kuinka tekisi kaiken oikein.
Tänhetkisessä remontissa oli sitten se ongelma, että lämpötila nollassa joten mihin kiristin asetetaan. Tuollaiseen asentoon meni eli hiukan löysälle, mutta pitäisi nähdä tilanne lämpöisenä että tietäisi menikö yhtään sinnepäin. Liian kireä remmi voi katketa, löysästä taas menee hampaat. Olen käsittänyt.
Että jos jollain on katkennut hihna, vaikka kaikki on periaatteessa tehty "oikein" kuulisin mielellään lisää.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Yliajalla olleesta V6:lmosesta korkkasi kiristimen (muovinen) rulla. Harmaa muistikuva, että siinäkin itse laakeri tuntui vielä olevan ok.
VMP
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
TS koneissa ilmeisesti on kiristin antautunut, siis loppunut säätövara kesken. Itselläkin oli täystuho hyvin lähellä, kun jakopään vaihtoa varten avasin ja löysin hyvin löysällä olleen remmin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Ainakin itse laittanut merkistä hieman kireämmälle ja muutaman tuhannen ajon jälkeen katsonut onko viisari muuttunut, yleensä hieman löystynyt.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
^^ onko noistakaan tietoa, onko alkuperäinen asentaja tiennyt mitä on tehnyt, tai edes kuka on asentanut? Onko kukaan muuten katsonut, paljonko ja millä alueella YKK merkeissä asennettu kiristin heiluu moottorin pyöriessä ja eritoten paljonko se muuttuu kun moottori lämpenee.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Heiluu se jonkin verran käydessä, reilummilla kierroksilla vähemmän ja kun koneen sammuttaa voi se viisari jäädä jopa kireäpään asentoon.
Yhdessä 166ts koneisissa alle 60 tkm ajettu hihna löysällä, elikä kiristin kyllä kunnossa, mutta kiristysvara loppu. Luulisin noiden vaurioiden johtuvan siitä, että hihna mukautuu enemmän kuin kiristysvara sallii, näitähän on mennyt uusistakin autoista ennen määräajan saavuttamista.
Yhdessä 166ts koneisissa alle 60 tkm ajettu hihna löysällä, elikä kiristin kyllä kunnossa, mutta kiristysvara loppu. Luulisin noiden vaurioiden johtuvan siitä, että hihna mukautuu enemmän kuin kiristysvara sallii, näitähän on mennyt uusistakin autoista ennen määräajan saavuttamista.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Tänää huomasin yhden asian joka tekee 156:lla ajamisen ainakin itselleni parempaa kuin 166:lla; Ratti.
Eikä niinkään materiaali tms vaan muotoilu. 166:ssa käsiä pidetään huomattavasti korkeammalla kuin 156:ssa.
Silmin ero ei nyt järin suuri ole, mutta ainakin mulle tekee tuntumaan kyllä merkittävän eron. Mikähän tossa on ideana, vai voiko olla ihan muotoilun vuoksi? 166:ssa ratti taitaa myös olla enemmän kallellaan, eli yläreuna lähellä kojelautaa ja alareuna lähellä kuskia? Ehkä oon vaan lyhytkätinen
Eikä niinkään materiaali tms vaan muotoilu. 166:ssa käsiä pidetään huomattavasti korkeammalla kuin 156:ssa.
Silmin ero ei nyt järin suuri ole, mutta ainakin mulle tekee tuntumaan kyllä merkittävän eron. Mikähän tossa on ideana, vai voiko olla ihan muotoilun vuoksi? 166:ssa ratti taitaa myös olla enemmän kallellaan, eli yläreuna lähellä kojelautaa ja alareuna lähellä kuskia? Ehkä oon vaan lyhytkätinen
Noni
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Noista jakoremmeistä ja niiden kiristimistä;
Mul ed kerralla fiatin kiristimen jousi oli uutena jo löysähkö - ohkasempi oli jousen lanka ku edellinen.
Kone käymään ja kauhulla kattelin kiristimen asemaa. Kone seis ja vanha kiristin paikallensa.
Ihan näppituntumallakin ero oli valtaisa jäykkyydessä. En oo muistanu aadeessa käydä kysymäs rekkulan vastinetta. Palautin siis skf:n setin kiristimen...
Mul ed kerralla fiatin kiristimen jousi oli uutena jo löysähkö - ohkasempi oli jousen lanka ku edellinen.
Kone käymään ja kauhulla kattelin kiristimen asemaa. Kone seis ja vanha kiristin paikallensa.
Ihan näppituntumallakin ero oli valtaisa jäykkyydessä. En oo muistanu aadeessa käydä kysymäs rekkulan vastinetta. Palautin siis skf:n setin kiristimen...
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Löytyykö
- 1. sarjan / 1999 -mallisen 156:n lisävarustelistoja sekä varusteiden hintoja uutena
- 1. sarjan / 2000 -mallisen 166:n =//=
- 1990 -mallisen 164:n =//=
Kellään mitään suomalaisia listahintoja, asiakaslehtiä, esitteitä, tarjouksia tai muuta dokmenttia tallessa kyseisiltä vuosilta mistä näitä voisi löytyä?
- 1. sarjan / 1999 -mallisen 156:n lisävarustelistoja sekä varusteiden hintoja uutena
- 1. sarjan / 2000 -mallisen 166:n =//=
- 1990 -mallisen 164:n =//=
Kellään mitään suomalaisia listahintoja, asiakaslehtiä, esitteitä, tarjouksia tai muuta dokmenttia tallessa kyseisiltä vuosilta mistä näitä voisi löytyä?
Noni
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Macela kirjoitti:Löytyykö
- 1. sarjan / 1999 -mallisen 156:n lisävarustelistoja sekä varusteiden hintoja uutena
- 1. sarjan / 2000 -mallisen 166:n =//=
- 1990 -mallisen 164:n =//=
Kellään mitään suomalaisia listahintoja, asiakaslehtiä, esitteitä, tarjouksia tai muuta dokmenttia tallessa kyseisiltä vuosilta mistä näitä voisi löytyä?
- Liitteet
-
- 156 hinnasto 1998 1 (pieni).jpg
- (71.13 KiB) Tiedosto ladattu 5339 kertaa
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Moikka!
Uutena jäsenenä on hieman tämä foorumi ja täällä surfailu vielä hakusessa.
Toivottavasti kukaan ei pahasti jos esitän kysymykseni tänne.
Meidän perheeseen on tulossa 2007vm GT Blacline,noissahan varmaan yleisin sisusta vaihtoehto on musta nahka, punaisilla tikkauksilla.
Tuossa meille tulevassa on musta-vaalea(harmaa?) nahka.
Löytyisikö tietoa,onko tuo mahdollisesti ollut yksi väri vaihtoehdoista,vai onko ensimmäinen omistaja voinut tuollaisen tilata jo tehtaalta?
Uutena jäsenenä on hieman tämä foorumi ja täällä surfailu vielä hakusessa.
Toivottavasti kukaan ei pahasti jos esitän kysymykseni tänne.
Meidän perheeseen on tulossa 2007vm GT Blacline,noissahan varmaan yleisin sisusta vaihtoehto on musta nahka, punaisilla tikkauksilla.
Tuossa meille tulevassa on musta-vaalea(harmaa?) nahka.
Löytyisikö tietoa,onko tuo mahdollisesti ollut yksi väri vaihtoehdoista,vai onko ensimmäinen omistaja voinut tuollaisen tilata jo tehtaalta?
- carabo
- Viestit: 21
- Liittynyt: 25 Marras 2010, 12:56
- Car(s): Jaguar XJ6 4.2 Executive
Ex. Pari Alfetta GTV 2.0:ta, pari 156:ta, Lancia Delta Integrale 16v, Fiat Panda - Paikkakunta: Helsinki
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Ei mun 156 ainakaan nitise, kolise tai rämise. Ko. auto on ollut 18 vuotta meillä perheessä. Jos sun 156 kolisi, niin olisi kannattanut korjata jotain mun proidilla on 159 ja se tuntuu selvästi isommalta autolta, mutta 156 hauskemmalta joka on tärkeintä. 156 on myös tyylikkäämpi designiltaan.
Smacket kirjoitti:Jaa-a, ainakin minun 156 tuntui melkoiselta helistimeltä sisätilojen laadun suhteen. 159 vastaavasti ei nitise, kolise tai rämise - mistään. Myöskin alustan äänet loistavat poissaolollaan. Melkoinen harppaus laadussa 156->159. Tosin, ei 156 nyt mitenkään huono ollut, pidin siitäkin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Joo, 159 on vähän tankki. Tai oikeastaan aika reilustikin, semmonen balettia tanssiva norsu, kuten olen joskus todennut. Mutta vähän pirun mukava matkustin ja takavetareilla varustettuna ihan hauskakin, vaikkei toki yhtä näppäränketterä kuin 156 (paitsi U-käännöstä tehdessä).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Brerasta samanlaiset fiilikset, 156 tuntui kolmen Brera-kuukauden jälkeen vähän mopoautolta, mutta nyt se tuntuu taas oikein hilpeältä kulkijalta. Brera on enempi GT-auto, mukava pitkälle matkalle ja kutoskoneella ei tarvitse pelätä voimanpuutetta. Molemmat hienoja omalla tavallaan, ja riittävän erilaisia.Polforea kirjoitti:Joo, 159 on vähän tankki. Tai oikeastaan aika reilustikin, semmonen balettia tanssiva norsu, kuten olen joskus todennut. Mutta vähän pirun mukava matkustin ja takavetareilla varustettuna ihan hauskakin, vaikkei toki yhtä näppäränketterä kuin 156 (paitsi U-käännöstä tehdessä).
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
hmm... mikäs se siellä taustalla näkyy, mikä todennäköisyys on että Grand Tourin moottoritie kuvauksissa jenkeissä näkyy Alfa taustalla
Yleistä keskustelua Alfoista
^ Panin saman merkille eilen uutta jaksoa katsoessani ja pieni hymynkare nousi huulille.
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Clarksonin tuntien, en yhtään epäilisi tämän olevan tavalla tai toisella tarkoituksellista. Detroitissa. Alfa. Täh.
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
156 ja 159 on vertailtu kovasti keskenään mutta miten ajettavuudeltaan Giulietta versus 156. Kumman ratin takana viihtyy mieluummin? Ainakin sisätiloiltaan Giulietta tuntuu ahtaammalta, numerotietoja en ole verrannut mutta kerran päässyt kyydissä istumaan.
Pikkubusso ja T-jet 170 on aika samoissa suorituskykyarvoissa.
Pikkubusso ja T-jet 170 on aika samoissa suorituskykyarvoissa.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
^Pikkubusso toimii myös talvella.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
atm kirjoitti:156 ja 159 on vertailtu kovasti keskenään mutta miten ajettavuudeltaan Giulietta versus 156. Kumman ratin takana viihtyy mieluummin? Ainakin sisätiloiltaan Giulietta tuntuu ahtaammalta, numerotietoja en ole verrannut mutta kerran päässyt kyydissä istumaan.
Pikkubusso ja T-jet 170 on aika samoissa suorituskykyarvoissa.
t jet on yhtä paljon jäljessä bussoa kuin busso on jäljessä TBitä
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Noh - muisteloidaan muiden iloksi/harmiksi. 166 busso vaihtui Giulietta T-Jet:iin ja olin hämmästynyt siitä miten paljon paremmalta Giulietta tuntui. Fiiliksessä hävisi, sitä jotain 166:ssa enemmän. Mutta jos käyttöautona näitä vertaisi niin Giulietta all day - any day. Ja taas 166 ennen 156 (varttikutosmiesten kauheaa raivoa odotellen) ja 156 ennen 159. Nämä kaikki jäävät jälkeen GT JTS:lle (tosin vasta alusta laitettuna) ja sen taas voittaa modernilla näppäryydellään MiTo! Nämä arviot toki kertonevat minusta enemmän kuin autoista...
Myönnettävä että en ole Alfoista näiden lisäksi ajanut kuin 75 ja Giulia.
Taisin menettää uskottavuuden (jos sitä nyt hirveästi olikaan) tällä ulostulolla! Oon niin pahoillani - lupaan ajaa vielä muitakin Alfoja! Eiku hitto, oonhan mä ajanut 155 ja 147. No mutta en montaa kumminkaan! Parannetaan. (Jostain syystä oon ajanu vaikka mitä ritsoja - ja ihan autojakin - mutta harvoin Alfoja, paitsi omia.)
Myönnettävä että en ole Alfoista näiden lisäksi ajanut kuin 75 ja Giulia.
Taisin menettää uskottavuuden (jos sitä nyt hirveästi olikaan) tällä ulostulolla! Oon niin pahoillani - lupaan ajaa vielä muitakin Alfoja! Eiku hitto, oonhan mä ajanut 155 ja 147. No mutta en montaa kumminkaan! Parannetaan. (Jostain syystä oon ajanu vaikka mitä ritsoja - ja ihan autojakin - mutta harvoin Alfoja, paitsi omia.)
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Oma lista ajetuista ja koetuista alfoista on seuraavanlainen ekana paras ja vikana vähiten paras mutta ei todellakaan huono.
1. Giulia 2.2 jtdm - Bemarin ja Alfan parhaat puolet samassa paketissa.
2. Giulietta 1.4 ma tct päällikkövarustelu - ajo-ominaisuudet, luotettavuus ja laadukas.
3. Brera 3.2 jts - kuin ponteva rouva ja kiimainen neito samassa paketissa.
4. 159 2.2 jts - ulkonäkö ihan tykki, jämäkkä ja hyvä.
5. 147 2.0 TS sele - pirun ketterä ja 2.0 TS selellä tosi hauska
6. GT 3.2 - muotoilu kiva ja erottuva, iso busso kasteli etumuksen mutta jotenkin tunsin itseni ahtaalle ratin takana.
7. 156 2.0 TS sele - ensirakkaus, mutta ei vaan tultu juttuun, oli kiva polkea ja kyydit oli hyvät, mutta rakkauden ylläpito kävi nuoren miehen lompakolle vähän turhan paljon. Muistelen lämmöllä ja vihalla. Tavallaan voisi olla listan ykkönenkin. Jäi CRC:n maku suuhun ja haju pinttyi hengityselimiin pitkäksi aikaa.
8. Giulietta 2.0 jtdm - manuaali ja diesel. Haisi pahalle ja aiheutti tenniskyynerpään ja polvikipua. Tämän olisi voinut antaa anteeksi jos haju olisi ollut parempi.
1. Giulia 2.2 jtdm - Bemarin ja Alfan parhaat puolet samassa paketissa.
2. Giulietta 1.4 ma tct päällikkövarustelu - ajo-ominaisuudet, luotettavuus ja laadukas.
3. Brera 3.2 jts - kuin ponteva rouva ja kiimainen neito samassa paketissa.
4. 159 2.2 jts - ulkonäkö ihan tykki, jämäkkä ja hyvä.
5. 147 2.0 TS sele - pirun ketterä ja 2.0 TS selellä tosi hauska
6. GT 3.2 - muotoilu kiva ja erottuva, iso busso kasteli etumuksen mutta jotenkin tunsin itseni ahtaalle ratin takana.
7. 156 2.0 TS sele - ensirakkaus, mutta ei vaan tultu juttuun, oli kiva polkea ja kyydit oli hyvät, mutta rakkauden ylläpito kävi nuoren miehen lompakolle vähän turhan paljon. Muistelen lämmöllä ja vihalla. Tavallaan voisi olla listan ykkönenkin. Jäi CRC:n maku suuhun ja haju pinttyi hengityselimiin pitkäksi aikaa.
8. Giulietta 2.0 jtdm - manuaali ja diesel. Haisi pahalle ja aiheutti tenniskyynerpään ja polvikipua. Tämän olisi voinut antaa anteeksi jos haju olisi ollut parempi.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Tein kuvanmuokkauksen, aika hyvin sopis yksi Giulian vannemalli 17-tuumaisena 156:een.
Noni
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Muutamaa mallia on tullu ajettua, mutta hankala näitä on laittaa paremmuusjärjestykseen. Se vähän riippuu mihin käyttöön kutakin mallia ajattelee.
75 3.0V6, hauska ajella, mutta samalla niin epäergonominen. Kivat äänet ja tehoa aikakautensa mittapuulla paljon. Aina jotain vikaa.
75 1.8 Turbo, sama auto, eri moottori. Ei niin hauska varsinkin kun oli löytymätön anturivika.
155 2.0TS, ei vahvaa muistijälkeä, mutta hyvin pitkälle sama tuntuma kuin Tipo -pohjalevyyn perustuvissa Fiateissa.
156 2.5V6, ergonomia ja ajettavuus muuten ok, mutta jalat ei mahdu polkimille. Kiva kone kun pääsee kierroksille.
156 GTA, vääntää jo pienillä kierroksilla. Tehoa ja ääntä on. Penkit kamalat.
MiTo QV, Vähän kuin Giulietta, mutta kivireki fiilis hyvässä mielessä. Ohjaustehostin vanhaa kanttimallia ja sen huomaa.
Giulietta MA170, ei mitään jännää mutta arkiajossa hyvä. Automatiikkaan on tottunut, joten downgreidaus vaikeaa.
Giulia 2.0 200hv, pikainen koeajo jätti ristiriitaisen tunnelman. Mitään tuttua tässä ei ole, mutta silti autosta jäi hyvä fiilis.
75 3.0V6, hauska ajella, mutta samalla niin epäergonominen. Kivat äänet ja tehoa aikakautensa mittapuulla paljon. Aina jotain vikaa.
75 1.8 Turbo, sama auto, eri moottori. Ei niin hauska varsinkin kun oli löytymätön anturivika.
155 2.0TS, ei vahvaa muistijälkeä, mutta hyvin pitkälle sama tuntuma kuin Tipo -pohjalevyyn perustuvissa Fiateissa.
156 2.5V6, ergonomia ja ajettavuus muuten ok, mutta jalat ei mahdu polkimille. Kiva kone kun pääsee kierroksille.
156 GTA, vääntää jo pienillä kierroksilla. Tehoa ja ääntä on. Penkit kamalat.
MiTo QV, Vähän kuin Giulietta, mutta kivireki fiilis hyvässä mielessä. Ohjaustehostin vanhaa kanttimallia ja sen huomaa.
Giulietta MA170, ei mitään jännää mutta arkiajossa hyvä. Automatiikkaan on tottunut, joten downgreidaus vaikeaa.
Giulia 2.0 200hv, pikainen koeajo jätti ristiriitaisen tunnelman. Mitään tuttua tässä ei ole, mutta silti autosta jäi hyvä fiilis.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Miksiköhän peruin HS:n kestotilauksen.Niin hyvä auto kuin Giulia lajissaan onkin, vain harvat ostajat tarvitsevat sellaista.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Samaa mieltä toimittajan kanssa, ei tarvitse mutta kiva se silti onnipaka kirjoitti:Miksiköhän peruin HS:n kestotilauksen.Niin hyvä auto kuin Giulia lajissaan onkin, vain harvat ostajat tarvitsevat sellaista.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Yleistä keskustelua Alfoista
Myyntiluvut tukevat väitettä.Niin hyvä auto kuin Giulia lajissaan onkin, vain harvat ostajat tarvitsevat sellaista.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."