Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Lähin soitellen sotaan vaihtaan vetoniveliä ja oikeas puoli meninkin tunnissa, koska ei ollut lukkorengasta paikoillaa. Kuskin puoli sitten, onkin täysin toinen asia! Käsittääkseni lukkorengas on vetonivelen sisällä keskellä uritettua akselikoloa. Olen koittanu lukita akselin paikoilleen ja nakutella, vetää vetoniveltä ulos, mut ei onnistu.
Mulla on siis vaan ylätukivarren pallo auki, että saa nivelen ulos pyörännavasta.

Nyt on neuvot kalliit. Vanha nivel on jo hiekotettu kaiken maailman paskalla, eikä sitä enää raaski kasaan noin pistää.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Se on seger-tyyppinen rengas, pitää pihdeillä avata. Renkaassa ei ole reikiä vaan lovet mihin pihtien kärjet pitää osuttaa ja sitten levittää rengasta

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

vesamaan kirjoitti:Se on seger-tyyppinen rengas, pitää pihdeillä avata. Renkaassa ei ole reikiä vaan lovet mihin pihtien kärjet pitää osuttaa ja sitten levittää rengasta
Rengas on akselin ja nivelen välissä. Sisällä paketissa, niin että siihen ei ole mahdollista päästä käsiksi.
Samanmoisia oli mun vag-kulkineessa, mut ne oli mahdollista saada irti vetämällä.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Akseli kunnolla kiinni, ja napautukset nivelen keskiöön vaikka talttaa apuna käyttäen. Kyllä se siitä lähtee, mutta saattaa joskus olla tiukassa. Jos nivel on tarkoitus saada ehjänä, niin kannattaa hieman katsoa, mihin kohtaan ne napautukset osuu.

Hommaan on olemassa myös työkalu, googleen vain hakusanat vetonivelen irroitustyökalu
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

paloittelin nivelen dremellillä. Aikaa ja hermot meni mut nyt on vaihdettu. Ei se olis tullu sieltä millään ku lukkorengas oli sijoiltaan ja hakattu väkisin. paikoilleen. Apparin puoleen meni tunti ja kuskin puoleen!!!!
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mikähän automalli oli kyseessä. neloskoneisessa 156:ssa näyttäisi olevan kolo nivelessä vetarin vieressä josta pääsee ruuvarilla levittämään sokkarengasta. Ei toki auta jos se lukkorengas oli valmiiksi paskana, mutta tää topikki nyt ei oikeen auta ketään kun on kaikenlaista neuvoa vissiin vähän joka automalliin soveltuvasti. Tuollaista kanttisokkaa saa aika kauan nakuttaa heittovasaralla jos meinaa vetämällä irrottaa. Jos tässä edes puhuttiin ulkonivelestä, sisäpäähän on tavallisilla seegereillä lukittu.

Ja sellaiset jotka on tarkoitus irroittaa vetämällä, niin lukkorengas on profiililtaan pyöreä eikä ole sitä koloa vetarin vieressä. Tällainen oli ainakin neloskoneisessa 164:ssa. Ilmeisesti myös aloittajan autossa. Joiltain kun jää tuo segerin kolo huomaamatta rasvan seasta ja koittavat turhaan hakata niveliä irti.

Itellä ollut pyöreäprofiilisten sokkien kanssa enempi ongelmia saada paikoilleen kuin irti. Kun niveleen ei ole osattu tehdä viistettä joka puristaisi sokkaa, niin joskus mennyt toista tuntia saada sokka sisään ilman että joku nurkka viipottaa ulkopuolella, vaikka kuinka on irrotellut sokkaa ja koittanut väännellä sitä tiukempaan kurviin. Tietty tuossa se sokka sitten vielä pehmenee. Pitäisi olla aina laittaa uus sellainen vetariin, mutta eihän nivelsarjoissa sitä tule mukana.

Isolla lekalla tuo toki menee, sokka pitkin spooreja kiemurtaen. Näin varmaan tässäkin autossa oli tehty?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eipä olekaan tuollaista reikämallista niveltä vielä tullut missään vastaan, kaikki on olleet niitä pyöreäprofiilisella sokalla olevia. Niiden kohdalla taas kaikissa on ollut nivelen sisäpäässä rengas, joka on tarkoitettu avuksi asennusvaiheessa. Rengas asetetaan sokan päälle, nivel siihen päälle ja napautetaan paikalleen, jolloin ei tarvitse sen enempiä taistella sen sokan kanssa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja VMTD »

155:ssa myös pyöreä supistuva lukkorengas, uudemmissa vissiin levitettävä.
Helpoiten supistuvan renkaan saa paikoilleen laittamalla letkuklemmarin renkaan päällä ja kiristää tiukalle, sitten aavistus löysälle, jotta pääsee liukumaan. Nivel klemmarin tuntumaan ja reilu napautus niveleen, menee joskus kerralla. Klemmarin kiristysruuvi vastakkaiselle puolelle, kuin lukkorenkaan avonainen kohta.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Hyviä neuvoja, joskus olen varmaan nähnyt sellaisen renkaan mutten ole tajunnut käyttötarkoitusta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tuo Wileyn tapaushan taitaa olla 20v JTD 156?
Siinähän kaiketi on tripodi sisäpäässä ja niin, muuten en rakennetta tunnekaan.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aquatica kirjoitti:Ja tuo Wileyn tapaushan taitaa olla 20v JTD 156?
Siinähän kaiketi on tripodi sisäpäässä ja niin, muuten en rakennetta tunnekaan.
Liitteet
Screen Shot 2016-11-17 at 21.43.48.png
(28.28 KiB) Tiedosto ladattu 1674 kertaa
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Vetonivelen lukkorengas! Neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja mutt »

mutt kirjoitti:Eipä olekaan tuollaista reikämallista niveltä vielä tullut missään vastaan, kaikki on olleet niitä pyöreäprofiilisella sokalla olevia. Niiden kohdalla taas kaikissa on ollut nivelen sisäpäässä rengas, joka on tarkoitettu avuksi asennusvaiheessa. Rengas asetetaan sokan päälle, nivel siihen päälle ja napautetaan paikalleen, jolloin ei tarvitse sen enempiä taistella sen sokan kanssa.
Toisaalta se voi kyllä vastustaakin, kuten tänään. Sisäniveltä taistelin parin tunnin ja parin katkenneen sokan verran paikalleen, vaikka oli luksuksena irtonainen akseli. Tuo sokkahan jää osittain nivelen sisään, eli sitä ei voi asentaa viimeisenä, vaikka sisänivelen tapauksessa se olisikin tavoitettavissa (kokeilin.) No, vika oli liian pienessä vasarassa - sisänivel on kolmiosainen vakionopeusnivel ja erityisen painava. Ensimmäinen yritys 2kg moskalla tuotti tuloksen. Sen napautuksen pitää olla määrätietoinen, ettei sokka ehdi hypätä auki renkaan ja nivelen väliin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin