Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan opas
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan opas
Tähän voisi itse kukin kirjoitella kokemuksiaan ja kanssaihmisten kokemuksia Alfa Romeon hankinnasta. Omat vinkit voisin rajata noin tämän vuosituhannen malleihin. Ja mukana huumoria , ja kaikkea ei kannata ottaa niin vakavasti.
Miksi Alfa?
- se muoto
- ne tyylikkäät nahkasisustat ja ihanat vanteet
- ajettavuus
--> fiilis
Mitä pitää ainakin tarkistaa ?
- huoltohistoria eli paksu 3-5 000 euron huoltolaskupino on hyvä enne n. samanhintaisen alfan ostossa
--> joku teki jo ne "isot" huollot ja mahdolliset sitä edellisen omistajan laiminlyönnit puolestasi
- isot ja leveät "sport" -vanteet ja renkaat --> pyöränlaakerit ja pyöräntuennat sekä ohjausvaihteet kovilla ( poislukien tehtaan jo madaltamat yms erikoismallit kuten TI ) --> tässä suosin aina vakioalustaa mutta olenkin järki edellä "pussihousu"
- viritetyt moottorit --> kuluminen aina nopeampaa kuin vakioviritteisissä( poislukien dieselien järkevät hiukkasloukun / EGRn poisohjelmoinnit ) , tämä koskee varsinkin manuaalivaiheisia Alfoja --> vrt. ed. kohdan perustelu
- RUOSTE: valitse Alfa, joka on ruostesuojattu tai tuotu Italiasta tai Saksan suolaamattomilta alueilta .
TARKISTA aina kuitenkin joko itse tai asiantuntijan kanssa alustan kunto nosturilla ( kyllä ne Saksa tuonnitkin voivat olla ruostuneita )
- SÄHKÖT: oma periaate on ollut valinta Alfa, jossa on mahdollisimman vähän elektroniikkaa. Joten Alfan mahdollisia patteriautoja en ehkä osta Joka tapauksessa tarkista kaikki sähköllä toimivat laitteet huolellisesti
- Jälleenmyyntiarvo ( tai sen puute) . Osta jokainen Alfa sillä ajatuksella, että se jää sinulle (for ever )
Ja sitten taas ihailet niitä hyväntuoksuisia nahkapenkkejä ja hipelöit käteenistuvaa rattia, unohdat kaiken edellä mainitun ja rinta rottingilla ajelet pois tuoreena Alfa Romeon omistajana
Miksi Alfa?
- se muoto
- ne tyylikkäät nahkasisustat ja ihanat vanteet
- ajettavuus
--> fiilis
Mitä pitää ainakin tarkistaa ?
- huoltohistoria eli paksu 3-5 000 euron huoltolaskupino on hyvä enne n. samanhintaisen alfan ostossa
--> joku teki jo ne "isot" huollot ja mahdolliset sitä edellisen omistajan laiminlyönnit puolestasi
- isot ja leveät "sport" -vanteet ja renkaat --> pyöränlaakerit ja pyöräntuennat sekä ohjausvaihteet kovilla ( poislukien tehtaan jo madaltamat yms erikoismallit kuten TI ) --> tässä suosin aina vakioalustaa mutta olenkin järki edellä "pussihousu"
- viritetyt moottorit --> kuluminen aina nopeampaa kuin vakioviritteisissä( poislukien dieselien järkevät hiukkasloukun / EGRn poisohjelmoinnit ) , tämä koskee varsinkin manuaalivaiheisia Alfoja --> vrt. ed. kohdan perustelu
- RUOSTE: valitse Alfa, joka on ruostesuojattu tai tuotu Italiasta tai Saksan suolaamattomilta alueilta .
TARKISTA aina kuitenkin joko itse tai asiantuntijan kanssa alustan kunto nosturilla ( kyllä ne Saksa tuonnitkin voivat olla ruostuneita )
- SÄHKÖT: oma periaate on ollut valinta Alfa, jossa on mahdollisimman vähän elektroniikkaa. Joten Alfan mahdollisia patteriautoja en ehkä osta Joka tapauksessa tarkista kaikki sähköllä toimivat laitteet huolellisesti
- Jälleenmyyntiarvo ( tai sen puute) . Osta jokainen Alfa sillä ajatuksella, että se jää sinulle (for ever )
Ja sitten taas ihailet niitä hyväntuoksuisia nahkapenkkejä ja hipelöit käteenistuvaa rattia, unohdat kaiken edellä mainitun ja rinta rottingilla ajelet pois tuoreena Alfa Romeon omistajana
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
- SÄHKÖT: oma periaate on ollut valinta Alfa, jossa on mahdollisimman vähän elektroniikkaa. Joten Alfan mahdollisia patteriautoja en ehkä osta Joka tapauksessa tarkista kaikki sähköllä toimivat laitteet huolellisesti
- Jälleenmyyntiarvo ( tai sen puute) . Osta jokainen Alfa sillä ajatuksella, että se jää sinulle (for ever )
sähköjä ei tartte sen kummemmin tarkistella nyky Alfoista, 156sesta sai ainakin ihan hyvin vaihdossa kuuden vuoden jälkeen toiseen samanlaiseen, isoin sähkövika 156sissa 12 vuoden aikana taisi olla lambda anturin hajoaminen
- Jälleenmyyntiarvo ( tai sen puute) . Osta jokainen Alfa sillä ajatuksella, että se jää sinulle (for ever )
sähköjä ei tartte sen kummemmin tarkistella nyky Alfoista, 156sesta sai ainakin ihan hyvin vaihdossa kuuden vuoden jälkeen toiseen samanlaiseen, isoin sähkövika 156sissa 12 vuoden aikana taisi olla lambda anturin hajoaminen
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Sijoitusmielessä jos on ostamassa Alfa Romeota niin aika pitkälle Saksankin markkinoiden tuntemukset ovat se, että 105- ja 115-mallin jälkeen ei ole kannattavia kohteita. Takaveto-Spiderit pitävät hyvin hintansa ja niiden arvo on lievästi kohoava.
116-Transakseli- malleista varmaan bussollinen 75 ja GTV ovat harkinnan arvoisia ja jopa järkeviä harrasteautoja. Oma lemppari-newtimer 164 ei ilmeisesti tule olemaan mikään klassikko missään vaiheessa. Ja nykyisistä vain 156 GTA on samassa " ehkä" kategorissa.
Tässä "ääneen" miettimistä osin omassa tämän hetken tilanteessa kun olisi mukavampi ostaa sijoitusmielessä mukavia, kiinnostavia klassikko autoja ja mp:tä kuin osakkeita, rahasto-osuuksia tms. tylsiä juttuja...
116-Transakseli- malleista varmaan bussollinen 75 ja GTV ovat harkinnan arvoisia ja jopa järkeviä harrasteautoja. Oma lemppari-newtimer 164 ei ilmeisesti tule olemaan mikään klassikko missään vaiheessa. Ja nykyisistä vain 156 GTA on samassa " ehkä" kategorissa.
Tässä "ääneen" miettimistä osin omassa tämän hetken tilanteessa kun olisi mukavampi ostaa sijoitusmielessä mukavia, kiinnostavia klassikko autoja ja mp:tä kuin osakkeita, rahasto-osuuksia tms. tylsiä juttuja...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Autojen kanssa mielikuvat ja luulottelut ohjaavat aivan uskomattoman paljon ihmisten käyttäytymistä. Erityisesti harvinaisempien merkkien osalta.
Yksi näistä sitkeistä huhupuheista liittyy Alfojen sähköihin. Teemaa ovat jotkut yrittäneet tälläkin palstalla nostatella.
Reilut miljoona kilometriä olen Alfoilla ajellut -80-luvulta lähtien. Ainoat sähköviat tällä taipaleella ovat olleet 164:n sähköikkunan käyttökytkin ja 159:n hajonnut puola. Ei noista kovin suureen meteliin löydy aineksia...
Mutta muuten noihin ostotilanteisiin. Alfa on personnallinen valinta, minkä kääntöpuoli on siinä että auto vetoaa myös tyyppeihin joiden käsiin ei ratakiskoa herkempää kapinetta pitäisi antaa. Auton historiaa kannattaa kyllä erityisesti Alfan tyyppisten autojen osalta selvittää.
Yksi näistä sitkeistä huhupuheista liittyy Alfojen sähköihin. Teemaa ovat jotkut yrittäneet tälläkin palstalla nostatella.
Reilut miljoona kilometriä olen Alfoilla ajellut -80-luvulta lähtien. Ainoat sähköviat tällä taipaleella ovat olleet 164:n sähköikkunan käyttökytkin ja 159:n hajonnut puola. Ei noista kovin suureen meteliin löydy aineksia...
Mutta muuten noihin ostotilanteisiin. Alfa on personnallinen valinta, minkä kääntöpuoli on siinä että auto vetoaa myös tyyppeihin joiden käsiin ei ratakiskoa herkempää kapinetta pitäisi antaa. Auton historiaa kannattaa kyllä erityisesti Alfan tyyppisten autojen osalta selvittää.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
nuo sähköviat on kyllä legendaa. Tai no, puolat on kulutustavaraa joissain moottoreissa (esim jts), mutta niin ovat monessa muun merkkisessäkin. Takaluukun johtojarja-remontteja tehdään myös kaikenmerkkisiin, jos sitä takakantta availlaan runsaasti.
"puhun niin totta kuin osaan"
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Kyllä noita sähkövikoja on jonkin verran ollut. Parista autosta mennyt piuha poikki kuljettajan puolen sähkölasin moottorin juuresta, kolmesta takaoven lukosta lakannut keskuslukitus toimimasta, yksi jarruvalokytkin. Nykyisestä, sekä edellisestä 155:sta sammui kaikki keskikonsolin taustavalot yhtäkkiä. Kolme vilkkuviikseä vikaantunut alkaen naputtaa vilkkurelettä, tämä 155 tyyppivika ilmeisesti. Parissa on ollut takaluukun johtosarjassa katkenneita piuhoja. Voi olla jotain muutakin mitä ei saa mieleen. Ajoneston liitoksissa kontaktihäiriö ensimmäisessä 155:ssa.
Nii olihan siinä uutena ostetussa 156:ssa. sähkövikoja, puhaltimen etuvastus, 2x tyhjäkäynti moottori, puhallin myös lakkasi pakkasella pyörimästä kokonaan ja kerran keskuslukko piti paussia, mutta korjaantui itsestään. Toki takuuseen korjaukset.
Nii olihan siinä uutena ostetussa 156:ssa. sähkövikoja, puhaltimen etuvastus, 2x tyhjäkäynti moottori, puhallin myös lakkasi pakkasella pyörimästä kokonaan ja kerran keskuslukko piti paussia, mutta korjaantui itsestään. Toki takuuseen korjaukset.
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Omassa 159:ssä ei ole ollut yhtään sähkövikaa kyllä, eikä muitakaan vikoja vaan hienosti matka vaan jatkuu
Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ja Diesel varmaan vaihtuu kohta 3.2 Bensaan.
Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ja Diesel varmaan vaihtuu kohta 3.2 Bensaan.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
MJET16-JTD:ssäkään ei ole ollut mitään ongelmaa, jos huohottimen jäätymistä ja EGR:n tukkeutumista ei lasketa
Mutta entä jos nuokin ongelmat tulevat Matti Meikäläiselle, joka ei juurikaan tunne auton tekniikkaa ja se ei kiinnosta, vaan Alfa on hankittu "komian tähre" kun niitä saa vielä käytettynä halvalla ? Iso lasku ostokorjauksesta ainakin tulee ja toisessa päässä huonolla tuurilla jopa moottorin täystuho.
Tämän takia sanoisin, että käytetyn AR:n ostajalla erinomaista olla
a) lähihuolto, joka osaa autosi tai
b) tuttuva, joka osaa Alfat ( alfisti ) tai
c) AR kiinnostaa sinua ja haluat oppia sen metkut , jos ei muuten niin
ainakin kantapään ja tämän mainion saitin vinkkien avulla
Kyllä FL-156:ssa vähän on Milanoa Yöllä -mukana, kun kostealla tai kylmänkostealla ilmalla esim. takalasinpyyhin Sw:ssä toimii vähän milloin haluaa. Sitten samoissa keleissä mystisesti auton sammuttamisen jälkeen pari-kolme kertaa on kartturin lasi avautunut itsestään n.10 cm... kerran melkein jäi homma huomaamatta työparkkipaikalla ulkona räntäsateessa. Kuivassa kovemmassa pakkasessa ei taas ole mitään ongelmia. Sitten niiden keskikonsolin kolmen pikkumittarin taustavalot ovat häipyneet pikkuhiljaa. Keskimmäisessä eli kellossa vielä orkkispolttimo toimii, ja sitten kun se palaa niin avaan koko hoidon ja vaihdan kaikki polttimot kerralla.
Kuitenkin kokonaisuutena helppo tapaus elää 2000-luvun AR:n sähköjen kanssa vaikka eLuigi koittaa pistää kapuloita rattaisiin.
Mutta entä jos nuokin ongelmat tulevat Matti Meikäläiselle, joka ei juurikaan tunne auton tekniikkaa ja se ei kiinnosta, vaan Alfa on hankittu "komian tähre" kun niitä saa vielä käytettynä halvalla ? Iso lasku ostokorjauksesta ainakin tulee ja toisessa päässä huonolla tuurilla jopa moottorin täystuho.
Tämän takia sanoisin, että käytetyn AR:n ostajalla erinomaista olla
a) lähihuolto, joka osaa autosi tai
b) tuttuva, joka osaa Alfat ( alfisti ) tai
c) AR kiinnostaa sinua ja haluat oppia sen metkut , jos ei muuten niin
ainakin kantapään ja tämän mainion saitin vinkkien avulla
Kyllä FL-156:ssa vähän on Milanoa Yöllä -mukana, kun kostealla tai kylmänkostealla ilmalla esim. takalasinpyyhin Sw:ssä toimii vähän milloin haluaa. Sitten samoissa keleissä mystisesti auton sammuttamisen jälkeen pari-kolme kertaa on kartturin lasi avautunut itsestään n.10 cm... kerran melkein jäi homma huomaamatta työparkkipaikalla ulkona räntäsateessa. Kuivassa kovemmassa pakkasessa ei taas ole mitään ongelmia. Sitten niiden keskikonsolin kolmen pikkumittarin taustavalot ovat häipyneet pikkuhiljaa. Keskimmäisessä eli kellossa vielä orkkispolttimo toimii, ja sitten kun se palaa niin avaan koko hoidon ja vaihdan kaikki polttimot kerralla.
Kuitenkin kokonaisuutena helppo tapaus elää 2000-luvun AR:n sähköjen kanssa vaikka eLuigi koittaa pistää kapuloita rattaisiin.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Entäs Alfan luotettavimmat moottorimallit ? Alfan koukuttavuuden yhtenä tärkeänä tekijänä on luonteikkaat ja parhaimmillaan kestävät moottorit, jotka tarjoavat ajonautintoa vuosikausia.
Oma lista tällä hetkellä tämä ( näistä osa itse koettua, osa muilta opittua )-
kriteereinä listalle pääsystä miniminä n. 300 tkm:n ajot ilman korjauksia:
- rivinelos-Nord -variaatiot sieltä 50-luvulta aina 90-luvun alun jakoketjullisiin TS-moottoreihin asti :
näissä kuten esim. 2.0 130 hp TC:ssä kaksirivinen ei-venyvä jakoketju
-80-90-luvun ratasjakopäällä ollut VM -Motori- diesel
- Busso ( ei GM V6:t , vaan Alfan omat )
- 5-sylinterinen 10-venttiili JTD ( Ducatoissa Fiatin kannella esim. asuntoautoissa puoli-ikuinen )
Saako lista jatkoja ja oletteko samaa mieltä ? MM.boxerista ei omaa kokemusta tai tarkempaa tietoa.
Oma lista tällä hetkellä tämä ( näistä osa itse koettua, osa muilta opittua )-
kriteereinä listalle pääsystä miniminä n. 300 tkm:n ajot ilman korjauksia:
- rivinelos-Nord -variaatiot sieltä 50-luvulta aina 90-luvun alun jakoketjullisiin TS-moottoreihin asti :
näissä kuten esim. 2.0 130 hp TC:ssä kaksirivinen ei-venyvä jakoketju
-80-90-luvun ratasjakopäällä ollut VM -Motori- diesel
- Busso ( ei GM V6:t , vaan Alfan omat )
- 5-sylinterinen 10-venttiili JTD ( Ducatoissa Fiatin kannella esim. asuntoautoissa puoli-ikuinen )
Saako lista jatkoja ja oletteko samaa mieltä ? MM.boxerista ei omaa kokemusta tai tarkempaa tietoa.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Omien ja muilta kuultujen kokemusten mukaan sanoisin 8 venttiilisen tessun olevan varsin sitkeä motti. Näillä on ajettu 400-600tkm avaamatta. Perus rakenne sama kuin vanhassa nordissa mutta tuntuvat kestävän vielä pidempään avaamatta. Ruiskun ansiosta varmaan seokset pysyy paremmin hanskassa kuin tuplakaasareilla. Liekkö vaikutusta kestävyyteen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Boxerista ei ole itsellä kokemusta, mutta muistan kun kaveri teki Sprintiin melko täydellistä moottoriremonttia, vaikka autolla oli rullattu vasta vähän päälle 100tkm. Ja auto oli ollut samassa perheessä rouvan maltillisessa käytössä. Öljyä meni ja sinistä puski putkesta, siksipä motti piti tiputtaa alas. Ja kyllä, muistelisin tiputtaneen koneen nimenomaan alakautta pihalle. Epäilisin, että boxerit eivät olleet yleisestikään Alfan kestävimpejä motteja.Jiitee kirjoitti: MM.boxerista ei omaa kokemusta tai tarkempaa tietoa.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Perus varmoja kulkineita ovat omat Alfat olleet. 20 vuotta on nyt alfaholismia takana.
Suurin miinus on aina ollut osat, jossa lukee Bosch tai made in Germany.
Myös 159:ssä GM osat ovat osoittautuneet laadultaan huonoiksi.
Luotettavin peli on ollut selkeästi FL2 156 JTS Selespeed, jolla ajoin 9 vuotta, jonka uskalsin vielä senkin jälkeen myydä kaverille. Sele vaihteistona aivan paras eikä JTS koneena ollut mitenkään huono. Pari puolaa, muutama lambda ja neljä ylätukivartta olivat suurimman huoltokorjaukset. Omaan piikkiin meni öljypohja kahteen kertaan työmaalla. Ei edes ruostunut vaikka ajelin sillä hapoissa ja ongelmajätteissä useamman vuoden ajan.
33 1.7 QV 16V oli ensimmäinen Alfani ja sen laatu oli selkeästi huonompaa, mutta silläkin pärjäsi mukavasti. Kuitenkin sekin oli perheessä yli kymmenen vuotta ennen autojen taivaaseen siirtämistään.
Suurin miinus on aina ollut osat, jossa lukee Bosch tai made in Germany.
Myös 159:ssä GM osat ovat osoittautuneet laadultaan huonoiksi.
Luotettavin peli on ollut selkeästi FL2 156 JTS Selespeed, jolla ajoin 9 vuotta, jonka uskalsin vielä senkin jälkeen myydä kaverille. Sele vaihteistona aivan paras eikä JTS koneena ollut mitenkään huono. Pari puolaa, muutama lambda ja neljä ylätukivartta olivat suurimman huoltokorjaukset. Omaan piikkiin meni öljypohja kahteen kertaan työmaalla. Ei edes ruostunut vaikka ajelin sillä hapoissa ja ongelmajätteissä useamman vuoden ajan.
33 1.7 QV 16V oli ensimmäinen Alfani ja sen laatu oli selkeästi huonompaa, mutta silläkin pärjäsi mukavasti. Kuitenkin sekin oli perheessä yli kymmenen vuotta ennen autojen taivaaseen siirtämistään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Tämä kyllä.Jiitee kirjoitti:MJET16-JTD:ssäkään ei ole ollut mitään ongelmaa, jos huohottimen jäätymistä ja EGR:n tukkeutumista ei lasketa
Meidän -05 vuotisella yli 400th ajetulla sw:llä ei juurikaan mitään ällistyttäviä sähkövikoja ole. Auton sisällä toimii joka ikinen nappi ja valo. Eikä ensimmäistäkään nappia tai valoa ole tarvinnut korjata tai vaihtaa ulkovaloja lukuunottamatta.Jiitee kirjoitti: Kyllä FL-156:ssa vähän on Milanoa Yöllä -mukana, kun kostealla tai kylmänkostealla ilmalla esim.
Alkuun vaivasi nokan asentoanturi, joka sittemmin asettunut, eikä varmaan enään pariin vuoteen ilmoitellut.
Toinen epämääräisen epäsäännöllisesti ilmoittava vika on se ABS, VDC, EBC error joka taitaa johtua jostain abs:in liittimesta jostain nurkasta. Jos olis paremmat OBD-vehkeet niin kai sen vika nurkan löytäis kun on errorit päällä, mutta en ole jaksanu ottaa ressiä, kun ongelma poistuu itekseen joka kerta viimeistään parin päivän päästä.
Nyt uutena pikkuropleemana on ilmennyt nykimistä märällä kelillä. Vika koodina Fuel injector sircuit open cylinder 3.
Ruutan liittimestä ei ole mitään erityistä vikaa löytynyt.
Toisin sanoen 90% prosenttia Alfan sähkövioista on vissiin liitin vikoja.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Kai tässä kannattaa sanoa rehellisesti tuleville uusille alfisteille, että älä osta sitä halvinta "tonnin alfaa", jos et ole ( tuleva/opiskeleva) automekaanikko tai et halua elinikäistä autonkorjausharrastetta
Ja se yksi juttu: jos löydät ruostesuojatun alfan niin tartu siihen --> harrastaminen ei ole tällöin pelkkää hitsaamista yms. Itseäni olen siunannut hankkimalla kaksi ruostesuojattua yksilöä , joista toinen on jopa lähes globaalisti "sukupuuttoon kuollut " 116-sarjan Giulietta.
Sen verran karua juttua saitille näemmä kertyy. Kuitenkin alfaomistajista isohko poikkileikkaus purkaa tuntojaan täällä, joten sekä kokemuksia että osaamista kertyy verrattain hyvin.
PS. vanhan langan nosto johtui siitä, että minulta kysyttiin äskettäin, millaisen 156:sen kannattaa ostaa harrasteautoksi , kun niitä saa niin halvalla...
Ja se yksi juttu: jos löydät ruostesuojatun alfan niin tartu siihen --> harrastaminen ei ole tällöin pelkkää hitsaamista yms. Itseäni olen siunannut hankkimalla kaksi ruostesuojattua yksilöä , joista toinen on jopa lähes globaalisti "sukupuuttoon kuollut " 116-sarjan Giulietta.
Sen verran karua juttua saitille näemmä kertyy. Kuitenkin alfaomistajista isohko poikkileikkaus purkaa tuntojaan täällä, joten sekä kokemuksia että osaamista kertyy verrattain hyvin.
PS. vanhan langan nosto johtui siitä, että minulta kysyttiin äskettäin, millaisen 156:sen kannattaa ostaa harrasteautoksi , kun niitä saa niin halvalla...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Hauska ketju lukea. Itse osin 13. autoksi Alfa Romeon GT:n josta oon kuitenkin pitkään haaveillut.
Muualla olen jo avautunut auton harmillisista vioista, joihin olin varautunut koska auto on jo 14 vuotta vanha.Se toki ärsyttää että viat tuli ilmi ostopäivästä seuraavana... Ois toivonut että ois vähän pitempään saanut ajella ilman konkreettisia vikoja ja tustustua autoon.
-viat: moottorin vikavalo + matkamittarin toimimattomuus + jakohihnassa tulee ikä vastaan (en huomannut tätä kun tutkin huoltokirjaa)
+ autoon on kiva istua ja kuskin paikalla on hyvä tunnelma, istuin sopii mulle todella hyvin
+auto on ikäisekseen sisältä todella hyvä, ulkoakin ok, muutama naarmu, mutta hyvin pidetty
+ JTS moottori jännitti alkuun, koska ei oo ollu toviin alle 200 hv moottoria alla ollu että miten riittää. Moottori on todella joustava ja käyttömukavuudessa menee edellisten autojen +250 hv WRX ja 200hv RS Octavia edelle, varsinkin nyt kun ei uskalla jonkun epämääräisen vian takia ottaa kierroksia niin on pitänyt opetella ihan uus ajotapa = köröttely, mihin tuo JTS soveltuu hyvin
En tarvitse työssä yms. autoa joten mua ei haittaa jos ei autolla joka päivä pääsekään..mutta se harmittaa
-jos viat on tolkuttoman kalliita
-ei edes löydy ja/tai ei saa osia
Mutta autossa tärkeintä on se, että haluaako sitä laittaa kuntoon jos siinä on vikoja? Eniten ärsyttää korjata autoa jolla ei edes halua ajaa??
Tässä autossa tulee kuitenkin sellainen olo että kivahan se ois pitää tien päällä
Jos vaan rahat riittää!!
niin, plussana
+ pienet pääomakulut kun 14 v vanha Alfa ei maksa enää kovin kummosia (palauttaa muuten realiteetteihin kun pohtii minkä "normiauton" tuommosen hinnalla ylipäätään saa?)
Muualla olen jo avautunut auton harmillisista vioista, joihin olin varautunut koska auto on jo 14 vuotta vanha.Se toki ärsyttää että viat tuli ilmi ostopäivästä seuraavana... Ois toivonut että ois vähän pitempään saanut ajella ilman konkreettisia vikoja ja tustustua autoon.
-viat: moottorin vikavalo + matkamittarin toimimattomuus + jakohihnassa tulee ikä vastaan (en huomannut tätä kun tutkin huoltokirjaa)
+ autoon on kiva istua ja kuskin paikalla on hyvä tunnelma, istuin sopii mulle todella hyvin
+auto on ikäisekseen sisältä todella hyvä, ulkoakin ok, muutama naarmu, mutta hyvin pidetty
+ JTS moottori jännitti alkuun, koska ei oo ollu toviin alle 200 hv moottoria alla ollu että miten riittää. Moottori on todella joustava ja käyttömukavuudessa menee edellisten autojen +250 hv WRX ja 200hv RS Octavia edelle, varsinkin nyt kun ei uskalla jonkun epämääräisen vian takia ottaa kierroksia niin on pitänyt opetella ihan uus ajotapa = köröttely, mihin tuo JTS soveltuu hyvin
En tarvitse työssä yms. autoa joten mua ei haittaa jos ei autolla joka päivä pääsekään..mutta se harmittaa
-jos viat on tolkuttoman kalliita
-ei edes löydy ja/tai ei saa osia
Mutta autossa tärkeintä on se, että haluaako sitä laittaa kuntoon jos siinä on vikoja? Eniten ärsyttää korjata autoa jolla ei edes halua ajaa??
Tässä autossa tulee kuitenkin sellainen olo että kivahan se ois pitää tien päällä
Jos vaan rahat riittää!!
niin, plussana
+ pienet pääomakulut kun 14 v vanha Alfa ei maksa enää kovin kummosia (palauttaa muuten realiteetteihin kun pohtii minkä "normiauton" tuommosen hinnalla ylipäätään saa?)
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Niin. Ja siinäkin tapauksessa niitä pitää ostaa kaksi.Jiitee kirjoitti:Kai tässä kannattaa sanoa rehellisesti tuleville uusille alfisteille, että älä osta sitä halvinta "tonnin alfaa", jos et ole ( tuleva/opiskeleva) automekaanikko tai et halua elinikäistä autonkorjausharrastetta
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Ensimmäinen ja viimeinen?Turre kirjoitti:Niin. Ja siinäkin tapauksessa niitä pitää ostaa kaksi.Jiitee kirjoitti:Kai tässä kannattaa sanoa rehellisesti tuleville uusille alfisteille, että älä osta sitä halvinta "tonnin alfaa", jos et ole ( tuleva/opiskeleva) automekaanikko tai et halua elinikäistä autonkorjausharrastetta
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Paitsi että kaikki näkemäni "ruostesuojatut" 156:t esim. olleet kaikkea muuta, kuin hyviä. Tai siis, onhan ne suojattu - ne ruosteet nimittäin. Massaamaton 156 oli helppo, kun näki heti et pohja OK.Jiitee kirjoitti: Ja se yksi juttu: jos löydät ruostesuojatun alfan niin tartu siihen --> harrastaminen ei ole tällöin pelkkää hitsaamista yms. Itseäni olen siunannut hankkimalla kaksi ruostesuojattua yksilöä , joista toinen on jopa lähes globaalisti "sukupuuttoon kuollut " 116-sarjan Giulietta.
Massatuista parista yksilöstä pari ollut enemmän tai vähemmän mätiä. Jos on joku oikea pinnoite, eikä kolmea senttiä massaa, voi olla jopa toivoa.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
^ jep . Avain sana oikea pinnoite ja säännöllinen suojaus. Ja kyllä hyvin pidetyn Alfan näkee osaava muustakin, mm. Pintaruosteen poissaolo, rekkarikilpien ja niiden kiinnityspulttien siisteys, tuulilasin pyyhkimien ruotojen kunto, moottori tilan siisteys esim. Kokonaisuus yksityiskohtineen ratkaisee.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Tähän vanhaan säikeeseen voisi vielä lisätä , mitä tapahtuu sitten kun se himoittu Alfa on hankittu
ns. sarja välittömiä toimenpiteitä.
1) keula- ja perämerkit uusiks ( eepei rules ) ja vahhoo pintoon
2) uutta matalaa vannesta alle ja pörinäputkikin pitää uusia ( halavatun alavistit sano nuapurin mummo )
3) poppikone myös päivitykseen ( paipal esille, missäs niitä halapoja ja hyviä kinuskivehkeitä nyt myytiinkää )
Sitten myöhemmin kun pussi on lyönnissä taas ( noin kerran kuukaudessa )
niin voisihan sen jakoremmin kattoa ja tulupat , jaa ja öljytkin vaihtaa ...
ns. sarja välittömiä toimenpiteitä.
1) keula- ja perämerkit uusiks ( eepei rules ) ja vahhoo pintoon
2) uutta matalaa vannesta alle ja pörinäputkikin pitää uusia ( halavatun alavistit sano nuapurin mummo )
3) poppikone myös päivitykseen ( paipal esille, missäs niitä halapoja ja hyviä kinuskivehkeitä nyt myytiinkää )
Sitten myöhemmin kun pussi on lyönnissä taas ( noin kerran kuukaudessa )
niin voisihan sen jakoremmin kattoa ja tulupat , jaa ja öljytkin vaihtaa ...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Kun perhetuttujen kanssa jutellut yleensä auton ostamisen prosessista niin tämähän on tunnepohjaista toimintaa ja myös psykologiaa. Tässä voi avautua omista tavoista ostaa käytettyä auto ( ei siis uutta Toyotaa yms. ) .
Muutamia ohjenuoria, mitä itse olen v.-79 ajokortin saamisen ja kokemuksen sekä osaamisen karttumisen jälkeen noudattanut kaikissa ajoneuvokaupoissa ( myös klassikkopolkupyörät ja moottoripyörät mukana ).
" ns" Pussihousu-OldSchool-lista:
- Myyjän tilanne: kysy itseltäsi, miksi ko . Alfa on myynnissä ( myyjänä on yksityinen ). Mikä elämäntilanne yms. taustalla. Tässä tietysti kannattaa olla kohtelias ja empaattinen, kun kautta rantain seikkaa selvittelee.
Autoliikkeessä myynnissä oleva auto --> siirry kohtaan Alfan tilanne ( koska liikkeen tehtävänä on tehdä taloudellista tulosta
käytetyistäkin autoista tyypillisesti ainakin yksi touhutonni per auto)
- Alfan tilanne : Alfan omistushistorian selvittäminen. Trafilta saa halvalla hyvää dataa tuosta. Soita mahdollisimman monelle
( ainakin edelliselle omistajalla ) ja kysele kautta rantain sekä hänen luopumisensa syy että dataa Alfan huolloista ja tehdyistä korjauksista. Eli luuri reippaasti käteen ja kyselemään. Tällöin huoltokirjoista löytyvät merkinnätkin saavat vahvistusta ja selityksiä. Yhteenkään ostamistani lukuisista kulkuneuvoista tehdyt "back-up"-soitot eivät ole saaneet negatiivista kaikua , ja
aina olen saanut uutta tietoa ko. yksilöstä.
- pohdi aina vaihtoehto-Alfoja ja vertaile ed. kahta pointtia ja valitse rauhassa paras yksilö, johon sinulla on varaa
Lista on vapaasti täydennettävissä ja se on vain yksi mahdollinen näkökulma kohti onnistunutta Alfa-Romeo-omistajuutta
Muutamia ohjenuoria, mitä itse olen v.-79 ajokortin saamisen ja kokemuksen sekä osaamisen karttumisen jälkeen noudattanut kaikissa ajoneuvokaupoissa ( myös klassikkopolkupyörät ja moottoripyörät mukana ).
" ns" Pussihousu-OldSchool-lista:
- Myyjän tilanne: kysy itseltäsi, miksi ko . Alfa on myynnissä ( myyjänä on yksityinen ). Mikä elämäntilanne yms. taustalla. Tässä tietysti kannattaa olla kohtelias ja empaattinen, kun kautta rantain seikkaa selvittelee.
Autoliikkeessä myynnissä oleva auto --> siirry kohtaan Alfan tilanne ( koska liikkeen tehtävänä on tehdä taloudellista tulosta
käytetyistäkin autoista tyypillisesti ainakin yksi touhutonni per auto)
- Alfan tilanne : Alfan omistushistorian selvittäminen. Trafilta saa halvalla hyvää dataa tuosta. Soita mahdollisimman monelle
( ainakin edelliselle omistajalla ) ja kysele kautta rantain sekä hänen luopumisensa syy että dataa Alfan huolloista ja tehdyistä korjauksista. Eli luuri reippaasti käteen ja kyselemään. Tällöin huoltokirjoista löytyvät merkinnätkin saavat vahvistusta ja selityksiä. Yhteenkään ostamistani lukuisista kulkuneuvoista tehdyt "back-up"-soitot eivät ole saaneet negatiivista kaikua , ja
aina olen saanut uutta tietoa ko. yksilöstä.
- pohdi aina vaihtoehto-Alfoja ja vertaile ed. kahta pointtia ja valitse rauhassa paras yksilö, johon sinulla on varaa
Lista on vapaasti täydennettävissä ja se on vain yksi mahdollinen näkökulma kohti onnistunutta Alfa-Romeo-omistajuutta
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
35 ostetun auton kokemuksella seuraavat vinkit:
Hanki järkyttävä autokuume. Löydä haluttu yksilö. Obsessoi sen kanssa ja katso sitä vartin välein nettiautosta. Ota myyjään yhteyttä sillä tavoin viekkaasti ettet ole heti valmis kertomaan mitä kaikkea olet valmis tekemään jotta saat auton. Ole valmis tekemään mitä tahansa jotta saat auton. Onnittelut uudesta autostasi!
Hanki järkyttävä autokuume. Löydä haluttu yksilö. Obsessoi sen kanssa ja katso sitä vartin välein nettiautosta. Ota myyjään yhteyttä sillä tavoin viekkaasti ettet ole heti valmis kertomaan mitä kaikkea olet valmis tekemään jotta saat auton. Ole valmis tekemään mitä tahansa jotta saat auton. Onnittelut uudesta autostasi!
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Sulla taitaa olla tavoite pitää ostettua yksilöä 1-2 vuotta vain ... Toimii noinkin. Oma näkökulma Alfojen kohdalla -> vaikkalerppu kirjoitti:35 ostetun auton kokemuksella seuraavat vinkit:
Hanki järkyttävä autokuume. Löydä haluttu yksilö. Obsessoi sen kanssa ja katso sitä vartin välein nettiautosta. Ota myyjään yhteyttä sillä tavoin viekkaasti ettet ole heti valmis kertomaan mitä kaikkea olet valmis tekemään jotta saat auton. Ole valmis tekemään mitä tahansa jotta saat auton. Onnittelut uudesta autostasi!
loppuun asti.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
^Toi ois kyllä hyvä jos noin kauan saisi pidettyä. Nyt on ollut kortti kesästä '95, joten ei ihan ole päässyt tuohon vuoden tavoitteeseen kaikilta osin. Toki kalustoa ollut yleensä enemmän kuin yksi kerrallaan - ja muutama kiipperikin ollut. Esim. ML ehti mersumiehen mainetta kerryttää nelisen vuotta.
Ostajan oppaan aiheeseen vielä: Jos tuntuu että kaikki ei ole ihan kohdallaan, walk away. Tämä ei tarkoita etteikö autossa vikoja saisi olla, vaan että se jokin epämääräinen jäytää. Sen kanssa ei kannata elää.
Ostajan oppaan aiheeseen vielä: Jos tuntuu että kaikki ei ole ihan kohdallaan, walk away. Tämä ei tarkoita etteikö autossa vikoja saisi olla, vaan että se jokin epämääräinen jäytää. Sen kanssa ei kannata elää.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Kyylllä lerpunkin tyylillä voi joutua pitämään autoa loppuun asti, kun ei ennakoi että kuinka pian se loppu tuleeJiitee kirjoitti:Sulla taitaa olla tavoite pitää ostettua yksilöä 1-2 vuotta vain ... Toimii noinkin. Oma näkökulma Alfojen kohdalla -> vaikka
loppuun asti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
TÄMÄ.lerppu kirjoitti: Ostajan oppaan aiheeseen vielä: Jos tuntuu että kaikki ei ole ihan kohdallaan, walk away. Tämä ei tarkoita etteikö autossa vikoja saisi olla, vaan että se jokin epämääräinen jäytää. Sen kanssa ei kannata elää.
Nimenomaa TÄMÄ.
Konkreettisesti:
1 MiTo ostettu tällä tavoin. Kesti se kai 4kk mulla...
1 159 ostettu tällä tavoin. Kesti se kai melkein vuoden...
Ja nykyinen 159 sama juttu, tosin kaks vuotta tulee tuolla alkuvuonna, ellei joku suostu tarjoamaan järkevää summaa irti.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Huumori päälle: Lerpun tyylillä yksi etappi kohti onnistunutta Alfa Romeo- hankintaa on "pehmittää" (osa)pääomasijoituksen tekijä haluamaan ko. yksilöä ¨Polforea kirjoitti:Kyylllä lerpunkin tyylillä voi joutua pitämään autoa loppuun asti, kun ei ennakoi että kuinka pian se loppu tuleeJiitee kirjoitti:Sulla taitaa olla tavoite pitää ostettua yksilöä 1-2 vuotta vain ... Toimii noinkin. Oma näkökulma Alfojen kohdalla -> vaikka
loppuun asti.
Toki monillakin meillä talouden kanssaeläjät pitää "puhua" hommaan mukaan.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
^Joo, toi pehmitys on tärkeä ja haastavin osa autokauppaa. Edellinen vaihto johtui sitä edeltäneen pehmityksen totaalisesta puuttumisesta. Luvatta hankittu auto sai aikaan 9 kuukauden jäpätyksen, jolle ei loppua näkynyt...
Joten Ostajan oppaaseen pitäisi oikeastaan lisätä klausaali elämänkumppanin suhteen. Ideaalitilanteessa ilman - mutta jos vahinko jo tapahtunut, niin sitten huomioon-ottaen.
Niijoo, ja älkää viekö vaimoja Bellaan, viimeksi vaihdoin vierailun jälkeen masentuunena vääränmerkkiseen kommentin "miksi sulla on kaikkein tylsin Alfa?" jälkeen.
Joten Ostajan oppaaseen pitäisi oikeastaan lisätä klausaali elämänkumppanin suhteen. Ideaalitilanteessa ilman - mutta jos vahinko jo tapahtunut, niin sitten huomioon-ottaen.
Niijoo, ja älkää viekö vaimoja Bellaan, viimeksi vaihdoin vierailun jälkeen masentuunena vääränmerkkiseen kommentin "miksi sulla on kaikkein tylsin Alfa?" jälkeen.
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Cotzy ei ole vielä käynyt hakemassa Nettiauton 4C:tä joten tässä on paikka korjata tilanne.lerppu kirjoitti:Niijoo, ja älkää viekö vaimoja Bellaan, viimeksi vaihdoin vierailun jälkeen masentuunena vääränmerkkiseen kommentin "miksi sulla on kaikkein tylsin Alfa?" jälkeen.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
^ Olen luvannut itselleni istua käsieni päällä seuraavan harraste-Alfan suhteen nyt ainakin helmikuulle 2021. Rouvalle en tosin ole lupausta esittänyt, vaatisi vielä varmasti tilille .
Sitten jotain haastavampaa museointikelpoista tai hauskempaa, kun keväällä on kolikkokukkaron todellinen ostovoima on tarkistettu. Onneksi voi vielä tallissa näprätä viime syksyn hurahdusta.
Cotzy
Sitten jotain haastavampaa museointikelpoista tai hauskempaa, kun keväällä on kolikkokukkaron todellinen ostovoima on tarkistettu. Onneksi voi vielä tallissa näprätä viime syksyn hurahdusta.
Cotzy
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Kirjoittelin tänne tuoreen autokaupan jälkeen näköjään yli 2 vuotta sitten kun ostin nykyisen GT:n. En muistanutkaan. Aika positiiviset alkuvaikutelmat selvästi oli!
Jälkeenpäin ajatellen sehän oli huonosti huollettu ollut muutaman viimeisen vuoden ja siinä oli ostaessa suutinvika. Myyjäliike sanoi, että voivat tulla vastaan "jos älyttömiä menee". Mutta enpä mää niiltä oo mitään pyytänyt. Ja mikä se "älytön on", yli 6000€ on mennyt parissa vuodessa kun edellisen omistajan laiminlyöntejä ja uusia vikoja on korjaillut ja saattanut huoltoja ajan tasalle. Nyt auto on -ainakin tänään *kop kop*- paremmassa kunnossa kuin kertaakaan.
Eli se aiempi historia on kaikissa autoissa, ja varsinkin alfoissa erittäin tärkeä.
Sähkövioista: niitä ei ole juuri ollut. Cd-radio oikuttelee, cd-soitin ei toiminut varmaan 4 kuukauteen, mutta nyt kun on pimeää ja koleaa se yhtäkkiä toimii.
Jälkeenpäin ajatellen sehän oli huonosti huollettu ollut muutaman viimeisen vuoden ja siinä oli ostaessa suutinvika. Myyjäliike sanoi, että voivat tulla vastaan "jos älyttömiä menee". Mutta enpä mää niiltä oo mitään pyytänyt. Ja mikä se "älytön on", yli 6000€ on mennyt parissa vuodessa kun edellisen omistajan laiminlyöntejä ja uusia vikoja on korjaillut ja saattanut huoltoja ajan tasalle. Nyt auto on -ainakin tänään *kop kop*- paremmassa kunnossa kuin kertaakaan.
Eli se aiempi historia on kaikissa autoissa, ja varsinkin alfoissa erittäin tärkeä.
Sähkövioista: niitä ei ole juuri ollut. Cd-radio oikuttelee, cd-soitin ei toiminut varmaan 4 kuukauteen, mutta nyt kun on pimeää ja koleaa se yhtäkkiä toimii.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
^Eikö edes airbag-valo pala?
Pelkääjän penkkiä ei selvästikään ole liikuteltu liiaksi eestaas, i.e. takapenkille ei ole ollut paljon kulkua.
Onko GT:ssä helmat suorat? Sitten alkaa jo olla hurrjan hyvä yksilö, jos kukaan ei ole tunkannut ruttuun.
Pelkääjän penkkiä ei selvästikään ole liikuteltu liiaksi eestaas, i.e. takapenkille ei ole ollut paljon kulkua.
Onko GT:ssä helmat suorat? Sitten alkaa jo olla hurrjan hyvä yksilö, jos kukaan ei ole tunkannut ruttuun.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
<-- ei oo palanu airbag koskaan.
Kori on hyvässä kunnossa, muutama naarmu lokarissa vänkärin puolella.
On helmoissa varmaan jotain jälkiä, mutta en kyllä muista juuri autoa missä ei olis ollu.
Kori on hyvässä kunnossa, muutama naarmu lokarissa vänkärin puolella.
On helmoissa varmaan jotain jälkiä, mutta en kyllä muista juuri autoa missä ei olis ollu.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Buyers guide Alfa Romeo - unofficial version...Ostajan o
Sori Lerppu, mutta tarjosit päivän naurut. Tsemppiä!lerppu kirjoitti:^Joo, toi pehmitys on tärkeä ja haastavin osa autokauppaa. Edellinen vaihto johtui sitä edeltäneen pehmityksen totaalisesta puuttumisesta. Luvatta hankittu auto sai aikaan 9 kuukauden jäpätyksen, jolle ei loppua näkynyt...
Joten Ostajan oppaaseen pitäisi oikeastaan lisätä klausaali elämänkumppanin suhteen. Ideaalitilanteessa ilman - mutta jos vahinko jo tapahtunut, niin sitten huomioon-ottaen.
Niijoo, ja älkää viekö vaimoja Bellaan, viimeksi vaihdoin vierailun jälkeen masentuunena vääränmerkkiseen kommentin "miksi sulla on kaikkein tylsin Alfa?" jälkeen.
Ja varsin tärkeitä huomioita, ottakaa neuvosta vaarin.