Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Pujazuba kirjoitti:En tiedä mikä on Giulietta omistajien huohotin/jäätyminen ongelma prosentteina mutta jos se on liiankin todennäköinen, niin että se tapahtuu jossain vaiheessa talven aikana niin itse ainakin haastaisin maahantuojaa joko korjaamaan asian tavalla tai toisella esim. takaisinkutsun yhteydessä tai tarjoamalla maskisuojan jos se kerran auttaisi. :shock:
Ei tule tapahtumaan maahantuojan toimesta, se olisi tehty jo vuosia sitten, jos olisi halua/resursseja. Pitää tuunata itse tai hankkia tehdastekoinen omaan piikkiin.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Vittorio Jano kirjoitti:Mistä olette noita maskinsuojia hankkineet? Nopea/luotettava toimitus kiinnostaa.
Tammer-suoja noita valmistaa ihan automallikohtaisesti. Itse tilasin Virtasen kaupasta, Salosta, kun sattui olemaan lähin. 50€ toimituskuluineen. http://www.virtasenkauppa.fi

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

AlfaTom kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:En tiedä mikä on Giulietta omistajien huohotin/jäätyminen ongelma prosentteina mutta jos se on liiankin todennäköinen, niin että se tapahtuu jossain vaiheessa talven aikana niin itse ainakin haastaisin maahantuojaa joko korjaamaan asian tavalla tai toisella esim. takaisinkutsun yhteydessä tai tarjoamalla maskisuojan jos se kerran auttaisi. :shock:
Ei tule tapahtumaan maahantuojan toimesta, se olisi tehty jo vuosia sitten, jos olisi halua/resursseja. Pitää tuunata itse tai hankkia tehdastekoinen omaan piikkiin.
Jos auto ei toimi talvella eikö sitä voisi käyttää perusteena näihin: a) ennaltaehkäisevä korjaus tai b) kaupan purku.
Kuva

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

aaiitee kirjoitti:Moi! Vääntö tehosta ja väännöstä senkun jatkuu!
Sovin palautuksesta Giuliettasta tuon tehoboxin suhteen, kun en havainnut mitään parantumista tehon ja väännön suhteen.
Alkaa mennä usko koko hommaan, mutta täytyy katsoa vielä tuo viimeinen kortti l. tietokonesäätö.
Saas nähdä milloin saan sen teetettyä, kun boksi poistetaan 7.11.16 ja sen jälkeen voi tietsikalla säätää. :shock:
e:perjantaina mitataan teho/vääntö ja katsotaan miten edetään...
Viimeinen kortti tuotti tuloksen!
Motorbitissa optimoitiin kone tänään ja nyt teho on 191Hp ja vääntö 315Nm. Enempää ei saanut, mutta pidän tulosta hyvänä.
Vielä en ole ajanut enempää, kuin Tuusulasta Tapaninvainiolle, mutta hyvältä vaikutti. Täytyy seurata vielä muutaman päivän. Täytyy vain varoa, ettei innostu liikaa, kotimatkalla oli aivan kulmilla poliiseilla ratsia ja lähiaikoina kuulemma pikkujoulujen vuoksi pidetään puhallusratsioita...

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

aaiitee kirjoitti:
aaiitee kirjoitti:Moi! Vääntö tehosta ja väännöstä senkun jatkuu!
Sovin palautuksesta Giuliettasta tuon tehoboxin suhteen, kun en havainnut mitään parantumista tehon ja väännön suhteen.
Alkaa mennä usko koko hommaan, mutta täytyy katsoa vielä tuo viimeinen kortti l. tietokonesäätö.
Saas nähdä milloin saan sen teetettyä, kun boksi poistetaan 7.11.16 ja sen jälkeen voi tietsikalla säätää. :shock:
e:perjantaina mitataan teho/vääntö ja katsotaan miten edetään...
Viimeinen kortti tuotti tuloksen!
Motorbitissa optimoitiin kone tänään ja nyt teho on 191Hp ja vääntö 315Nm. Enempää ei saanut, mutta pidän tulosta hyvänä.
Vielä en ole ajanut enempää, kuin Tuusulasta Tapaninvainiolle, mutta hyvältä vaikutti. Täytyy seurata vielä muutaman päivän. Täytyy vain varoa, ettei innostu liikaa, kotimatkalla oli aivan kulmilla poliiseilla ratsia ja lähiaikoina kuulemma pikkujoulujen vuoksi pidetään puhallusratsioita...
Ongelmana oli ollut lyhykäisesti se, että hukkaportin kautta meni ilmaa, jota turbo jakoi ja tarvittiin vastajousi hukkaporttiin, että kone saisi enemmän ilmaa antaakseen enemmän tehoa ja vääntöä. Siis yläkierroksilla koneen tarvitsemaa ilmaa meni muutoin hukkaportin kautta hukkaan, näin ymmärsin.

lagotto
Viestit: 230
Liittynyt: 15 Touko 2014, 09:07

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lagotto »

aaiitee kirjoitti:Täytyy vain varoa, ettei innostu liikaa, kotimatkalla oli aivan kulmilla poliiseilla ratsia ja lähiaikoina kuulemma pikkujoulujen vuoksi pidetään puhallusratsioita...
Ajeletko useinkin maistissa kun pitää puhallusratsioita pelätä?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

lagotto kirjoitti:
aaiitee kirjoitti:Täytyy vain varoa, ettei innostu liikaa, kotimatkalla oli aivan kulmilla poliiseilla ratsia ja lähiaikoina kuulemma pikkujoulujen vuoksi pidetään puhallusratsioita...
Ajeletko useinkin maistissa kun pitää puhallusratsioita pelätä?
Jos jotain pitää pelätä, niin noita urpoja jotka ajelee maistissa.

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

lagotto kirjoitti:
aaiitee kirjoitti:Täytyy vain varoa, ettei innostu liikaa, kotimatkalla oli aivan kulmilla poliiseilla ratsia ja lähiaikoina kuulemma pikkujoulujen vuoksi pidetään puhallusratsioita...
Ajeletko useinkin maistissa kun pitää puhallusratsioita pelätä?
En tietenkään, tarkoitin tehonlisäyksestä innostumista :) . Tänään autoradiosta vain kerrottiin noista puhallusratsioista. En ole pitkään aikaan edes pikkujouluissa käynyt. Hyvä, että poliisit rankaisevat rattijuoppoja. Vuosi sitten kuulemma satoja epäiltiin rattijuoppoudesta. Olisiko ollut yli 300 tapausta.
Yleensähän rattijuopot ovat kunnolla kännissä, ansaitsevat rangaistuksensa varmasti ja voivat tappaa muita liikenteessä.

Avatar
Josef Matula
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Shuttle kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Mistä olette noita maskinsuojia hankkineet? Nopea/luotettava toimitus kiinnostaa.
Tammer-suoja noita valmistaa ihan automallikohtaisesti. Itse tilasin Virtasen kaupasta, Salosta, kun sattui olemaan lähin. 50€ toimituskuluineen. http://www.virtasenkauppa.fi
Mulla on kans tuollaiset mutta en ole vielä asentanut. On kyllä kilohinta kohdallaan noissa :x

Tuosta jäätyvästä huohottimesta myös sitä mieltä että eikö tuo ole kuluttajansuojan mukaan ole aivan selvästi myyjän vastuulla.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

aaiitee kirjoitti: Ongelmana oli ollut lyhykäisesti se, että hukkaportin kautta meni ilmaa, jota turbo jakoi ja tarvittiin vastajousi hukkaporttiin, että kone saisi enemmän ilmaa antaakseen enemmän tehoa ja vääntöä. Siis yläkierroksilla koneen tarvitsemaa ilmaa meni muutoin hukkaportin kautta hukkaan, näin ymmärsin.
Turboahdinhan pyörii pakokaasun voimalla - pakokaasu tulee koneesta, mennessään työntää vauhtia turbiinipyörälle, joka akselilla pyörittää kompressoripyörää, joka työntää moottoriin kovemmin ilmaa.

Homma toimii kevyellä kaasulla ihan kivasti, mutta kun kovemmin mennessä kaasua virtaa melko reippaasti, työntäisi pakokaasu pian turbiinipyörälle vähän liikaakin vauhtia ja kun tuon seurauksena kasvaa ahtopaine, pakopaine, pakolämmöt ja ilmamassat, tulee melko pian mäntäpistiäinen kylään ja vauhti loppuu siihen.

Mäntäpistiäisen ehkäisemiseksi ahtamistoimintoa pitää siis rajoittaa. Tämä tehdään hukkaportilla, joka avaa pakokaasuille ohituskaistan turbiinipyörän ohi, eli vähentää turbiinipyörälle vauhtia antavan pakokaasun määrää. Hukkaportti on jousikuormitteinen, eli jousi painaa sitä kiinni pakopesää vasten ja ahtopuolelta saatava ylipaine aktuaattorin välityksellä avaa sen, kun painetta on tarpeeksi.

Koska hukkaporttia painetaan jousella ahtimen pakopesää vasten, vaikuttaa siihen avaussuuntaisena voimana myös pakopesässä vallitseva paine, tunnetummin pakopaine. Kun ahtopaineita halutaan nostaa rautaa muokkaamatta, aktuaattori säädetään vetämään hukkaportti auki vasta kovemmilla paineilla. Ahtopaineita nostaessa nousee myös pakopaine (joka sen ahtopaineen yksinkertaistettuna tekee (oikeasti se on ilmamassa eikä paine, mutta jauhetaan siitä tuonnempana jos kiinnostaa)) ja jos hukkaportin jousi on liian löysä, saa pakopaine työnnettyä hukkaportin auki itse, ilman aktuaattorin apua. Kun hukkaportti eli turbiinin ohituskaista aukeaa - avaajasta riippumatta - pääsee pakopaine karkuun eikä enää työnnä turbiinipyörälle vauhtia, joten myöskään ahtopaineet (ja ne ilmamassat) enää nouse, eikä siis myöskään teho.

Tl;dr: hukkaportti vapauttaa pakokaasua ja jos pakokaasu karkaa liian aikaiseen, ei turbotaika toimi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Juu, noista en tiedä, kuin perusasiat, mutta siksi vein auton sellaiselle, joka tietää. Tehoa tuli 13Hp lisää ja vääntöä tuli 51Nm lisää. Enempää ei saanut kuulemma irti, joten täytyy tyytyä siihen. Ihan mukavasti eron huomasi, kun lähti ajamaan. Käppyröitä en ole vielä saanut, mutta eiköhän ne pian tule koneelle.
Tehoboxilla ei saanut tehoa lisää, kuin tuo 6Hp ja vääntöä 40Nm. Selkeästi on eroa näiden kahden välillä tässä kyseisessä autoyksilössä. Motorbitille täytyy taas antaa tunnustus hyvästä työstä. En voi Auto Milanoakaan suuresti moittia, tehoboxilla on ilmeisesti omat rajoituksensa, ei kai se firman vika ole.

Kiitoksia Polforealle lisätiedosta kuitenkin!

Avatar
walla
Viestit: 19
Liittynyt: 12 Touko 2015, 15:31
Car(s): Giulietta (940)

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja walla »

Vaihdetangon nuppi nyt kolmatta kertaa laitettu kiinni pikaliimalla.

Vahingossa kuitenkin valui tuota tököttiä suojapussiin ja nyt näyttää siltä, että autoa on ajanut teinipoika Uma Thurman pelkääjän penkillä.

Alfistilta laitetaan piakkoin uutta nuppia ja pussia tilaukseen - onko vaihto ihan kotipihalla onnistuva homma?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^ Huippulukemien nousua tärkeämpää on, miten vääntökäyrä nousee niiden ulkopuolelta (paljonko pinta-ala käyrän alla lisääntyy) ja miten auton käytös muuten muuttuu. Jos se on kovasti miellyttävämpi ja/tai helpompi ajaa, voi viritystä pitää onnistuneena vaikka teho nousee vain sen 13hp.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Täytyy nyt seurata ajettavuuden muutosta lähipäivinä. Käppyröitä en ole saanut vielä, mutta eköhän ne tule pian.
Kahden auton kokemus ennestään ja niisä ajettavuus oli hyvä ja tehon ja väännön osalta käppyrät laaja-alaisia. Onnistuneey optimoinnit kaikkiaan.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Maahantuojalta sain vastausta tuosta huohotusongelmasta. Viime talvena on joihinkin laitettu uudet osat ja tämä talvi seurataan niiden vaikutusta. Viime talvena asennusten jälkeen ei ollut enää pakkasia, joten silloin ei saatu selvyyttä.

Heidän tietojen mukaan uusissa Giulietoissa on vielä vanhat huohotusosat eli samat ongelmat pitäisi ilmetä.
Ongelmia ilmenee vain lyhyttä ajoa ajavilla.
En tullut kysyneeksi mistä kohtaa jäätyy, sieltä huohotinpurkista vai muualta.

Avatar
Jarkkolainen
Viestit: 137
Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
Car(s): 147 1.9 JTDm, 156 1.9 JTDm SW, 33 1.7 I.E

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarkkolainen »

Mikä on jakohihnan vaihtoväli 2.0 JTDm?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oo=\*/=oO Oo=\*/=oO OO=\*/=OO

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

120 tkm/4 v, kumpi ekana täynnä määrää. Jostain syystä Muistan myös 140 tkm mutta ei Kai nyt alfassa noin pitkää väliä voi olla :mrgreen:

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Öljyvahingon jälkeen ilmeni pientä ongelmaa jos auto on ajamatta yli vuorokauden. Käynnistyy normaalisti, mutta noin 5 sekunnin jälkeen alkaa käymään kolmella sylinterillä. Tätä kestää enintään 15 sekuntia, minkä jälkeen korjaantuu ja auto pelaa loppupäivän ongelmitta. Voiko tulpanreikään päässyt öljy aiheuttaa katkoja sytytykseen? Vikavaloja ei ole.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Mistä tiedät että käy kolmella? Ihmeellistä ettei tule vikavaloa.
Hyvinkin mahdollista että öljy on kaadettu huolettomasti ja päässyt väärään paikkaan? En tunne kyseisen koneen rakennetta.
Kannattaa kurvaa heti takaisin liikkeeseen jossa öljy vaihdettiin jottei siitä tule mahd. lisälaskua jos se kerran on sielä aiheutettu.
Kuva

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Sanotaanko, että käynti on kaikkea muuta kuin normaali. Ehkä näissä kahdessa videossa päästään lähelle sitä äänimaailmaa miltä tuo vikatilanteessa kuulostaa. Erotuksena on tietysti se, että tämä käy karkeasti vain hetken ja sen jälkeen tilanne normalisoituu. Voi olla jotain tekemistä myös Multiairin öljynpaineiden kanssa, koska vika vaatii yhden ajamattoman päivän.

https://www.youtube.com/watch?v=JU2eoiS7FWk
https://www.youtube.com/watch?v=27IXzMz5FbI

Öljyvahingon osalta mittatikku heittää öljyt tuohon öljykorkin päälle, mistä se sitten valuu puolalle. Ei ole siis korjaamon aiheuttamaa. Omasta teoriasta käyntihäiriöön putosi pohja pois kun käytin nuo kaikki puolat irti. Puolan yläreunassa on tiivisteet, mitkä estävät öljyn pääsyn tulpanreikään. Tässäkin oli tuota roiskunutta öljyä vain puolan alla. Itse tulpanreijät olivat täysin puhtaat.

Kuva

Kuva

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no Hyi mikä käyntiääni. Eikös multiaireissa Oo tyyppivikana mä yksikön leviäminen +- 100 tkm? Voisiko sillä olla jokin yhteys?

lagotto
Viestit: 230
Liittynyt: 15 Touko 2014, 09:07

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lagotto »

matti_vuorio kirjoitti:Öljyvahingon jälkeen ilmeni pientä ongelmaa jos auto on ajamatta yli vuorokauden. Käynnistyy normaalisti, mutta noin 5 sekunnin jälkeen alkaa käymään kolmella sylinterillä. Tätä kestää enintään 15 sekuntia, minkä jälkeen korjaantuu ja auto pelaa loppupäivän ongelmitta. Voiko tulpanreikään päässyt öljy aiheuttaa katkoja sytytykseen? Vikavaloja ei ole.
Itse veisin auton välittömästi ammattilaiselle tutkintaan.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tuolle karkealle tyhjäkäynnille löytyy montakin mahdollista vikapaikkaa. Jostain nurkasta pitää alkaa korjaamon kanssa käymään asiaa läpi. Multiair-yksiköllä on rullattu 215k, joten se voi tietysti olla lopussa. Siitähän tuli jo yksi vikakoodi viimekuussa.
  • -Huono tulppa, väärä kärkiväli tai heikkotehoinen puola voi aiheuttaa sytytyskatkoja, mutta tämä pitäisi katsoa testerillä onko misfireä missään sylinterissä.
  • -Rikkinäinen Multiair-yksikkö itsessään voi aiheuttaa misfireä tai huonoa käyntiä.
  • -Huohotinpöntön PCV-venttiilin jumittuessa imusarjaan pääsee öljysumua, mikä nokeaa tulpan ja siten aiheuttaa misfireä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Jos kone kuulostaa kuin noissa tuubin videoissa niin mä osoittaisiin tuohon keskimmäiseen yllä olevasta!
Kannattaisi tsekata kone asiantuntijalla. Sulla on kuitenkin kohtuulliset kilsat ajettu. Onko aina käytetty 100% laillista öljyä?
Kuva

lagotto
Viestit: 230
Liittynyt: 15 Touko 2014, 09:07

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lagotto »

Pujazuba kirjoitti:^Jos kone kuulostaa kuin noissa tuubin videoissa niin mä osoittaisiin tuohon keskimmäiseen yllä olevasta!
Kannattaisi tsekata kone asiantuntijalla. Sulla on kuitenkin kohtuulliset kilsat ajettu. Onko aina käytetty 100% laillista öljyä?
Mikä öljy on laitonta? Meinaatko että jokin väärä öljymerkki aiheuttaisi kuvatut ongelmat?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^^ Joo ei oo kössitty noita öljyä mistään. Öljyn hyväksyntää jos ajat takaa, niin on käytetty aina sopivaa tavaraa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^Väärä tyyppiä ja luokkaa hain. Jos väärät öljyt pidempään aikaan olisivat aiheuttaneet ennenaikaista kulumista.
^Entäs vaihtoväli?
Kuva

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

[quote="matti_vuorio"]Tuolle karkealle tyhjäkäynnille löytyy montakin mahdollista vikapaikkaa. Jostain nurkasta pitää alkaa korjaamon kanssa käymään asiaa läpi. Multiair-yksiköllä on rullattu 215k, joten se voi tietysti olla lopussa. Siitähän tuli jo yksi vikakoodi viimekuussa.

Hyvin on kestänyt verrattuna meidän Alfaan; lainaus vanhasta postauksestani:
"Alfaowneria selasin ja MA-ongelmat tuttua kauraa siellä :evil: . Juuri 3v/40 tkm näyttäisi olevan kriittinen raja, joka kohdallani toteutuu jokseenkin täydellisesti!"

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Onko kukaan kerinnyt ulkomaan foorumeilta keräämään tilastoa siitä, millä kilometreillä multiairit kuolevat?

Ikuinenhan se ei ole - solenoidit kestää rajallisen määrän naksuttelua auki/kiinni ja jumppaahan tulee 2 kertaa ees taa jokaista nokka-akselin kierrosta kohti. Teknisistä spekseistä joskus laskettelin, ettei yksikön pitäisi keskimäärin kestää kuin reilu 100 tkm. Näin jälkiviisautena olen alkanut epäillä, että laskuista saattoi unohtua eräs pikkuseikka - nenäkeppi ei pyöri samaan tahtiin kampura-akselin kanssa. Eli joku 250 tkm keskimäärin pitäisi olla yksittäisen yksikön vikaväli, mutta tässä lotossahan on 4 riviä vetämässä = "voiton" saa tod näk. aikaisemmin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

Nyt kun on tullut pimeällä ajeltua G llä niin on tullut selväksi että lyhyet ajovalot on ihan sysipaskat.
Polttimoiksi vaihdoin Osramin Night Breaker Laserit olettaen että on edes hieman apua, niin ei juuri helpottanut.
Pitkät valot on kyllä sitten taas ihan asialliset. Niillä ei mitään ongelmia nähdä ja kantamakin ihan hyvä.
Onko kukaan noita ledipolttimoita testannut, josko niillä näkisi hieman paremmin?
Ainoa mikä hieman tällä hetkellä auttaa kun laittaa sumarit päälle. Ei kyllä hirveesti huvittaisi teini tyylilläkään ajella...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

^saman huomannut, valojen surkeus korostuu pimeällä ja märällä kelillä. Ledit taitaa olla vielä paskempia

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polttimoketjussa jotain kokeilua ledeistä. Ongelma on, että umpion pitäis olla suunniteltu niille, jos niistä haluttais jotain irti... Halogeeniumpiot ei toimi sitten yhtään niin hyvin.

Gusse
Viestit: 682
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

AVe kirjoitti:Nyt kun on tullut pimeällä ajeltua G llä niin on tullut selväksi että lyhyet ajovalot on ihan sysipaskat.
Polttimoiksi vaihdoin Osramin Night Breaker Laserit olettaen että on edes hieman apua, niin ei juuri helpottanut.
Pitkät valot on kyllä sitten taas ihan asialliset. Niillä ei mitään ongelmia nähdä ja kantamakin ihan hyvä.
Onko kukaan noita ledipolttimoita testannut, josko niillä näkisi hieman paremmin?
Ainoa mikä hieman tällä hetkellä auttaa kun laittaa sumarit päälle. Ei kyllä hirveesti huvittaisi teini tyylilläkään ajella...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Ratkaisuna tuohon. Ostat multa xenoneilla olevan G:n :-D

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

Gusse kirjoitti:
AVe kirjoitti:Nyt kun on tullut pimeällä ajeltua G llä niin on tullut selväksi että lyhyet ajovalot on ihan sysipaskat.
Polttimoiksi vaihdoin Osramin Night Breaker Laserit olettaen että on edes hieman apua, niin ei juuri helpottanut.
Pitkät valot on kyllä sitten taas ihan asialliset. Niillä ei mitään ongelmia nähdä ja kantamakin ihan hyvä.
Onko kukaan noita ledipolttimoita testannut, josko niillä näkisi hieman paremmin?
Ainoa mikä hieman tällä hetkellä auttaa kun laittaa sumarit päälle. Ei kyllä hirveesti huvittaisi teini tyylilläkään ajella...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Ratkaisuna tuohon. Ostat multa xenoneilla olevan G:n :-D
Taidan kärvistellä tällä nykyisellä kuitenkin. :-D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

AVe kirjoitti:Ainoa mikä hieman tällä hetkellä auttaa kun laittaa sumarit päälle. Ei kyllä hirveesti huvittaisi teini tyylilläkään ajella...



Sent from my iPhone using Tapatalk
156:ssa on myös hieman heikommasta päästä olevat valot.
Muttei kai sumarit auta valaisemaan pitkällä olevaa kohdetta vaan muutaman metrin eteenpäin vain ja sitäpaitsi kun ne tekee eteisestä liian kirkkaan sitten kauempana oleva alue vaikuttaa vielä pimeämmältä suhteessa!
Kuva

lagotto
Viestit: 230
Liittynyt: 15 Touko 2014, 09:07

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lagotto »

Pujazuba kirjoitti:
AVe kirjoitti:Ainoa mikä hieman tällä hetkellä auttaa kun laittaa sumarit päälle. Ei kyllä hirveesti huvittaisi teini tyylilläkään ajella...



Sent from my iPhone using Tapatalk
156:ssa on myös hieman heikommasta päästä olevat valot.
Muttei kai sumarit auta valaisemaan pitkällä olevaa kohdetta vaan muutaman metrin eteenpäin vain ja sitäpaitsi kun ne tekee eteisestä liian kirkkaan sitten kauempana oleva alue vaikuttaa vielä pimeämmältä suhteessa!
Juurikin näin.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

walla kirjoitti:Vaihdetangon nuppi nyt kolmatta kertaa laitettu kiinni pikaliimalla.
Siis ihan koko nuppi? Vaiko vaan se päälysosa jossa kaavio?
Sikaflex tms massa pitää kohtuuhyvin kiinni :-D
Makaroonia jo vuodesta -98

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

lagotto kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:
AVe kirjoitti:Ainoa mikä hieman tällä hetkellä auttaa kun laittaa sumarit päälle. Ei kyllä hirveesti huvittaisi teini tyylilläkään ajella...



Sent from my iPhone using Tapatalk
156:ssa on myös hieman heikommasta päästä olevat valot.
Muttei kai sumarit auta valaisemaan pitkällä olevaa kohdetta vaan muutaman metrin eteenpäin vain ja sitäpaitsi kun ne tekee eteisestä liian kirkkaan sitten kauempana oleva alue vaikuttaa vielä pimeämmältä suhteessa!
Juurikin näin.
Taitaa vaan noilla sumareilla olla pitempi kantama kuin noilla puolikkailla.
Auton eteen toki tulee kirkkaampi kohta mutta kyllä näyttää paremmin myös kauemmas ihan käytännössä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Asiahan on helppo konkretisoida. Menee pitkätvalot päällä vaikka pimeälle metsäautotielle tms. Pyytää kaveria kävelemään niin kauas kuin suinkin pystyt hänet näkemään. Pistä sumuvalot päälle ja ihmettele mihin kaveri hävisi. :roll: Ihmisen silmä kun vain sattuu toimimaan niin, että se mukautuu sen kirkkaan valon mukaan.

Tää keskustelu varmaan tosin sopis paremmin ketjuun missä höpötellään valoista, sori. :oops:

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ ei ne ny noin paskat pitäisi olla, etenkään kunnon polttimoilla. Polttimo ei kunnolla paikoillaan tai heijastinpinnat hapettuneet?

Valosysteemihän on sama kuin Bravossa - lähivalo linssitekniikalla, muistaakseni sama valmistajakin ymv. - ja on Giulietankin halogeeneja tullut yön yli koeajon verran ponnistettua. Kantamaa on ihan kivasti, mutta Bravon orkkispolttimoilla (mallia long life) valokeila oli käytännössä pelkkä "hirvipiikki", tien reunojen jäädessä pimentoon. Yönsärkijöillä valokuvio parani ja rupesi ne reunatkin löytymään, mutta edelleen kiusasi valokuvion kapeus + se, ettei hajavaloa ollut käytännössä lainkaan. Kulmavalotoiminnosta oli totisesti hyötyä ja sen ehdoillahan sumuvalot oli suunniteltu -> ampuivat valoa lähes kohtisuoraan sivuille, mutta eteenpäin kantama oli siten sellainen 15 m. Enemmän niistä oli haittaa kuin hyötyä maantienopeuksissa.

Aika samanlaiset taisi Giulietankin halogeenit olla. Koeponnistuksesta jäi mieleen, ettei kulmavalotoimintoa ollut, vaikka tarvetta oli...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ei oo tullu testattua Giuliettaa halogen polttimoilla, mutta huonolta kuulostaa. Xenon polttimot AFS -järjestelmän kanssa kyllä toimii lähes kaikissa olosuhteissa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta eräs foorumin ulkopuolinen Giulietta-kuski on erittäin tuskastunut halogeenien valotehoon lyhyillä. Auto ostettu uutena ja asiaa on ymmärtääkseni yritetty ratkaista maahantuojaa myöten, kun polttimon lajillakaan ei tunnu asiaan vaikutusta olevan. Ilmeisesti kaikki umpiot samalta valmistajalta, ettei ole toisen linjan tuotteita vertailtavaksi. Tietämässäni tapauksessa umpioita ei ole takuuseenkaan vaihdettu, koska valo palaa = toimii, ei vikaa.

Kuulemma 156:sta reilusti huonommat tuikut, joten ei lupaa liikoja, vaikka 156:n valoilla hyvillä polttimoilla juuri pärjääkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

Kuulostaa omituiselta :roll: .
Omassani on normihalogeenit ja kyllä ne ihan kelvolliset valot on ollut jo kohta 6 vuoden ajan. Pitkät valothan on niin hyvät, että lähes aina kyydissä olijat ovat hämmästelleet.
Leveyttä noissa lähivaloissa voisi kyllä olla enemmän.

Onkohan näissä valaisimissa sitten kuitenkin eri valmistajia riippuen vuosimallista? Omani on rekisteröity 2/2011 ja on muuten edelleen alkuperäiset polttimotkin joka paikassa :shock: .

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Minusta on kyllä outoa että muilla on huonoja kokemuksia Giulietan valoista. Yönsärkijöillä valot ovat jos ei nyt ihan loistavat niin todella hyvät. Vanhakeulaisessa 156:ssa todella surkeat ja uudemmassa jo kohtuulliset.

Ja nyt uusimmassa Giulietassa Xenon AFS valot ovat loistavat, vaikka lyhyet näyttävät vähän liian lähelle jotta vastaantulijaa ei häikäise.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Pakko kysyä nämäkin... ei kai tässä nyt ole ihan niin perusjuttu kuin
  • - tasonsäätö rikki
    - (manuaalinen) tasonsäätö ei ole nollilla, vaan kuormatun auton asetuksissa
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Veikkaan että tässä on enemmän kyse eri ihmisten silmistä ja hkl kohtaisesta mielipiteestä kuin saman auton valoista! :P
Kuva

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

Juu, kaikki toimii niinkuin pitääkin.
Kyse suurimmaksi osaksi varmaan omista kokemuksista ja mielipiteistä.
Sehän itseäkin ihmetyttää tuossa kun pitkät valot on oikeasti ihan hyvät.
Vois tietty koittaa viel xenoneilla noita pätkiä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

No ihan kelvollinen ei ole sama asia kuin hyvä. Tasonsäätö toimii normaalisti. Valot vaan on paskat. Samat silmät näkee 16 vuotta vanhasta ooppelista pidemmälle normi jaloilla.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Lienee Giuliettassa samaa vikaa kuin 500X:ssä tämänkin osalta. Lyhyet on ihan persiistä kun vertaa vaikka 159:n halogeenejä. Pitkät taasen ihan hyvät. Lieneekö samoja osia käytetty tässäkin...

Edittiä: tulipa vahingossa kirjoitettua Giulia...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^eksä on ihan eri juttu. Lähi- ja kaukovalo samasta umpiosta, mutta poltin taitaa olla jokin muu kuin iänikuinen H4.

Ja näissä on sitten xenonit laihialaismallia (25 W), kuten Giuliassakin. Eikä apukaukovaloja.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin