Ahtopaine 2.0 JTDm
Valvoja: Moderators
Ahtopaine 2.0 JTDm
Ahtopaine (2.0 JTDm 2010, 170 hv, mittarissa 137.000 km) nousee aina kiihdytyksessä kojelaudan mittarissa tappiin eli 1,6 bar. Kone ruokkii hyvin, joten ECU ei ainakaan jarruta polttoaineen syöttöä, jota pitäisi tapahuta, jos paineet ovat liian kovat. Ajaminen on aivan normaalia basic 2.0 JTDm ajamista. Kuinka korkealle muilla nousee kiihdytyksessä turbopaine? Mitään vikaa autossa eikä moottorin käynnissä ole. Huollossa kuuntelivat, eivät mitanneet, mutta turbon siipien geometriamuunnin vaikuttaisi toimivan normisti. Ainoa on kojetaulun painenäyttö, joka näyttää korkeita paineita, vain kiihdyttäessä. Muutenkin painenäyttö reagoi nopeasti kuormalla ajettaessa. Moottori ei kuluta öljyä, ei näytä vikakoodeja, kuluttaa normisti polttoainetta, ei ääntele, siis aivan normitoimintaa.
Onko kokemusta moisesta featuresta vai onko kyseessä ongelma? EGR ongelma? Välijäähdytin täynnä öljyä EGR toiminnasta, huohottimen kautta valunutta? Voiko nämä EGR jutut edes nostaa painetta?? Voiko kojelaudan mittari olla jotenkin rikki eli saa liikaa impulsseja anturilta? Comments?
Onko kokemusta moisesta featuresta vai onko kyseessä ongelma? EGR ongelma? Välijäähdytin täynnä öljyä EGR toiminnasta, huohottimen kautta valunutta? Voiko nämä EGR jutut edes nostaa painetta?? Voiko kojelaudan mittari olla jotenkin rikki eli saa liikaa impulsseja anturilta? Comments?
Viimeksi muokannut Como, 17 Syys 2018, 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Ahtopaine 2.0 JTDm
Öömm, turboautossa on aivan normaalia, että ahtopaine nousee kiihdyttäessä. Jos auto ei huutele vikakoodeja, niin eiköhän ne paineet ole silloin softan pyytämissä rajoissa. Toki jos auto on viritetty, pyytää auto täyskaasulla enemmän ilmaa kuin vakiona. Onko mittarin näyttämä muuttunut, vai oletko juuri hankkinut auton ja korkeat lukemat vaan yllättävät ensikokemuksilla?
Lisäksi mainittakoon että kojetaulun mittari on sähköinen, eikä välttämättä vastaa painetta, joka imusarjassa oikeasti vallitsee. Oikeat paineet saat tietää joko erillisellä painemittarilla tai OBD:n kautta MAP-anturilta.
Lisäksi mainittakoon että kojetaulun mittari on sähköinen, eikä välttämättä vastaa painetta, joka imusarjassa oikeasti vallitsee. Oikeat paineet saat tietää joko erillisellä painemittarilla tai OBD:n kautta MAP-anturilta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Ahtopaine 2.0 JTDm
Juu, mulla on ollut useita turboautoja, myös remmiahdettu. 1.6 bar näyttö kyökin mittarissa on huiput tähän mennessä paineina. Kuten sanoit, niin sähköinen mittari saattaa näyttää kovia paineita ja muuten paineet olla normit, koska mittari toimii miten toimii. Tätä itse epäilen. Eli kyseessä on 2.0 JTDm perus feature. Tästä lähetinkin muutaman yksityisviestin vastaavan moottorin omistajille tällä pastalla.
Mulla on tää Alfa ollut vasta 4 vk ja Saksan baanalla painoin pitkät tovit täysillä paineilla (mittarin mukaan) ja tuolloin eka kerran ryhdyin miettimään asiaa. Eilen huollossa huomauttivat asiasta, tosin eivät sen tarkemmin mitanneet, vaan katsoivat itsekin ohjaamon mittaria. Kuten sanoin, niin kaikki toimii aivan normisti muuten autossa: ei nykimisiä, ei epätasaista käyntiä, ei öljyn kulutusta, ....
Mulla on tää Alfa ollut vasta 4 vk ja Saksan baanalla painoin pitkät tovit täysillä paineilla (mittarin mukaan) ja tuolloin eka kerran ryhdyin miettimään asiaa. Eilen huollossa huomauttivat asiasta, tosin eivät sen tarkemmin mitanneet, vaan katsoivat itsekin ohjaamon mittaria. Kuten sanoin, niin kaikki toimii aivan normisti muuten autossa: ei nykimisiä, ei epätasaista käyntiä, ei öljyn kulutusta, ....
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ahtopaine 2.0 JTDm
Mites, eikös jotkut mittarit näytä ahtopaineen (eli ilmanpaineen päälle) ja toiset näyttää vaan paineen? 1.6bar paine on 0.6 bar ahtoa jne?
Vai onko turbomittariton ihan hukassa taas?
Vai onko turbomittariton ihan hukassa taas?
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Ahtopaine 2.0 JTDm
Kyllä tuo on ihan normaali maksimipaine tuolla moottorilla.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Ahtopaine 2.0 JTDm
Joo, ei 1,6bar ahtoa ole nykymaailman dieselille mikään kauhian erikoinen paine, kyllä se voi oikeasti sen verran tuupatakin. Puhutaan kuitenkin luokkaa 200Nm/l väännöistä matalilla kierroksilla, niin pitää sinne ilmaa saada pumpattua. 210hv 2.4 tuuppasi vakiona muistaakseni 1,5bar luokkaa. En jaksaisi huolestua, kun ei auto vikakoodilla kerro poikkeavasta tilanteesta.
Aquatica, joo, tuo 1,6bar ahtoja on 2,6bar absoluuttista. MAP näyttää absoluuttisen paineen (tämä siis näkyy OBD:stä), ahtomittarit järjestään normaalin ilmanpaineen ylittävän ylipaineen.
Aquatica, joo, tuo 1,6bar ahtoja on 2,6bar absoluuttista. MAP näyttää absoluuttisen paineen (tämä siis näkyy OBD:stä), ahtomittarit järjestään normaalin ilmanpaineen ylittävän ylipaineen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Ahtopaine 2.0 JTDm
Tattista, hyviä kommentteja Eli näillä mennään ja antaa kyökin mittarin vaan näyttää täpöjä. Joo, siinä 2000-2500 kierroksen nurkilla, neula soijottaa ylös ja enempää ei ole tarjota. Kun ECU ruokkii hyvin konetta ja käynti tosi siisti, niin sunnuntaiajeluja tiedossa
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 07 Huhti 2015, 01:17
- Car(s): 159 1.9 JTDm 2008 Q-tronic
156 2.0 JTS 2003 - Paikkakunta: Turku
Re: Ahtopaine 2.0 JTDm
1.9 jtdm:kin ahtaa 1,6 bar hetkellisesti mutta tippuu sitten kierrosten noustessa 1,5 baariin. Olikos näissä "overboost" ominaisuus että saadaan vääntöä matalilla kierroksilla? Tai sitten kuormitus tippuu niin paljon, ettei painetta tarvita. Hukkaporttiahan näissä ei ole, vaan ahtopaine säädetään turbon geometriaa muuttamalla.