147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Valvoja: Moderators
147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Tervehdys!
Tuli hankittua halpa ja paljon ajettu 147 2.0 TS jossa yli 250 kkm mittarissa. Pikku puuhastelua on sen kanssa ollut ja projekti on kesken.
Kone pelaa muuten hienosti (paitsi tietysti juo öljyä) mutta kylmänä käy huojuen ja ikään kuin kolmella pytyllä. Lämmettyään käy kauniisti ja kiihtyy ja kulkee. Tosin kiihtyy kyllä kylmänäkin.
Olen vaihtanut ruiskusuuttimet, ilmamäärämittari on uusi, tulpat on vaihdettu myös. Lambdat antoivat herjaa joten vaihdoin nekin. Onneksi ne ovat järkevän hintaisia Saksassa.
Neuvoa siis kysyn. Mistä moinen käytös?
Puskuri pitänee poistaa jos haluaa vaihtaa ajovaloumpiot?
Andyman
Tuli hankittua halpa ja paljon ajettu 147 2.0 TS jossa yli 250 kkm mittarissa. Pikku puuhastelua on sen kanssa ollut ja projekti on kesken.
Kone pelaa muuten hienosti (paitsi tietysti juo öljyä) mutta kylmänä käy huojuen ja ikään kuin kolmella pytyllä. Lämmettyään käy kauniisti ja kiihtyy ja kulkee. Tosin kiihtyy kyllä kylmänäkin.
Olen vaihtanut ruiskusuuttimet, ilmamäärämittari on uusi, tulpat on vaihdettu myös. Lambdat antoivat herjaa joten vaihdoin nekin. Onneksi ne ovat järkevän hintaisia Saksassa.
Neuvoa siis kysyn. Mistä moinen käytös?
Puskuri pitänee poistaa jos haluaa vaihtaa ajovaloumpiot?
Andyman
Giulietta & 156 & Lancia Thesis
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Vikakoodit hieman helpottais. Toki lambdaherjan perusteella anturien vaihdon lisäksi kattoisin imu ja pakopuolen vuotojen varalta. Sitte yrittäisin putsailla kaasuläppä, tyhjäkäyntiventtiili, ja imusarja sen mitä nyt pääsee purkamatta sitä koska lienee veemäinen homma purkaa imusarja. Carb cleaner ja hammasharja on hyväks havaittu.
Through difficulties to defeat
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Käykö kylmänä ontuen tyhjäkäyntiä, vai ilmeneekö vaivaa kierroksilla myös? Jos vain tyhjäkäynnillä, niin muistuu mieleen samanlainen vaiva, johon syynä oli imunokan ajoitusmuuntimen solenoidin takertelu. Tai se kara jota se solenoidi ohjaa, en enää edes muista miltä se tarkalleen näyttää. Tuo ei mitään vikakoodia aktivoi, tosin lambdaherjaa taisi siinä yhteydessä esiintyä, mutta nehän oli jo uusittu.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Mulla kävi satunnaisesti kolmella, eli kylmällä koneella pätki tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla. Syy oli risa puolanliitin. Toimi aina hetkisen, kun putsasi kontakt kliinerillä, mutta sitten imaisi kosteutta ja aloitti ton pätkimisen. Ei ihan samalta kuulosta, mutta todella helppo tarkastaa.
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Terve!Pepperoni kirjoitti:Käykö kylmänä ontuen tyhjäkäyntiä, vai ilmeneekö vaivaa kierroksilla myös? Jos vain tyhjäkäynnillä, niin muistuu mieleen samanlainen vaiva, johon syynä oli imunokan ajoitusmuuntimen solenoidin takertelu. Tai se kara jota se solenoidi ohjaa, en enää edes muista miltä se tarkalleen näyttää. Tuo ei mitään vikakoodia aktivoi, tosin lambdaherjaa taisi siinä yhteydessä esiintyä, mutta nehän oli jo uusittu.
Tämä voisi olla hyvä vihje. Tämä solenoidihan on siinä ykkös ja kakkossylinterin välissä. Sitä siis tonkimaan.
Kiitokset!
Giulietta & 156 & Lancia Thesis
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Naamapalmu kirjoitti:Vikakoodit hieman helpottais. Toki lambdaherjan perusteella anturien vaihdon lisäksi kattoisin imu ja pakopuolen vuotojen varalta. Sitte yrittäisin putsailla kaasuläppä, tyhjäkäyntiventtiili, ja imusarja sen mitä nyt pääsee purkamatta sitä koska lienee veemäinen homma purkaa imusarja. Carb cleaner ja hammasharja on hyväks havaittu.
Tere!
Hyvä vihje tämäkin. Kaasuläpän olen puhdistanut. Missä tuo tyhjäkäyntiventtiili lymyää? Tämä on sikäli olennainen juttu, että kone käy selkeästi turhan rikkaalla, "ryyppy päällä" vielä jo hieman lämmettyäänkin.
Kiitokset!
Giulietta & 156 & Lancia Thesis
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
^Rupesin miettimään tuota tyhjäkäynnin ratkaisua näissä koneissa ja täytyy itse käydä tarkistamassa etten rupee kertomaan satuja. Muistikuvan perusteella siinä jossain olisi tyhjäkäyntiventtiili tms mutta tarkistan kunhan pääsen auton kimppuun ensi viikonloppuna. Toivottavasti joku osaa selventää ennen sitä tai vika löytyä.
Through difficulties to defeat
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Tere!Naamapalmu kirjoitti:^Rupesin miettimään tuota tyhjäkäynnin ratkaisua näissä koneissa ja täytyy itse käydä tarkistamassa etten rupee kertomaan satuja. Muistikuvan perusteella siinä jossain olisi tyhjäkäyntiventtiili tms mutta tarkistan kunhan pääsen auton kimppuun ensi viikonloppuna. Toivottavasti joku osaa selventää ennen sitä tai vika löytyä.
Koetin löytää ko. osaa nettikaupoista, muttei ole 147:aan vaikka muihin TS koneisiin autoihin sitä kyllä tyrkytetään. Mietin, että onko tuon kaasuläpän koneistossa oikeasti erikseen tuo tyhjäkäyntiventtiili? En viitsinyt enää sunnuntai-iltana tuupata Thesistä pihalle tallista ja 147:aa tilalle että olisin ehtinyt oikein tarkistaa, mutta huomenna...
Jos joku tietää, niin kertokoon.
Kiitokset etukäteen....
Giulietta & 156 & Lancia Thesis
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Ei ole erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä vaan sähköisellä kaasuläpällä ohjataan tyhjäkäyntiä. Muistaakseni kaasuläpän alla on pieni reikä, josta normaali tyhjäkäynti saa ilmansa.
Korotettu tyhjäkäynti toteutuu niin, että kaasuläppää avataan hieman.
Korotettu tyhjäkäynti toteutuu niin, että kaasuläppää avataan hieman.
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Kiitos tästä tiedosta. Asia on siis kuten epäilinkin. Nyt siis läppäkotelo irti, puhdistus ja muu huolto. vaikuttaa siltä, että läppä jumittaa kylmänä.jmi kirjoitti:Ei ole erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä vaan sähköisellä kaasuläpällä ohjataan tyhjäkäyntiä. Muistaakseni kaasuläpän alla on pieni reikä, josta normaali tyhjäkäynti saa ilmansa.
Korotettu tyhjäkäynti toteutuu niin, että kaasuläppää avataan hieman.
Giulietta & 156 & Lancia Thesis
Re: 147 TS Huono tyhjäkäynti kylmänä
Tere!
Eilen illalla tuli hääräiltyä konepellin alla. Mitään varsinaista feelua en löytänyt, paitsi että läpälle menevän johtonipun liitin oli viallinen ja löysä. Puhdistin nipun ja vedin sen nippusiteellä kunnolla kiinni. Kasaan ja testaus. Ensin auto röpötti kuten ennenkin, mutta lenkin jälkeen kävi nätisti. Samoin aamulla kylmäkäynnistyksen jälkeen moottori kävi kauniisti. Liekö ECU ehtinyt jo opetella miten läppä käyttäytyy?
Jännityksellä odotan miten kärry käyttäytyy kun lähden tänään iltapäivällä liikkeelle.
Eilen illalla tuli hääräiltyä konepellin alla. Mitään varsinaista feelua en löytänyt, paitsi että läpälle menevän johtonipun liitin oli viallinen ja löysä. Puhdistin nipun ja vedin sen nippusiteellä kunnolla kiinni. Kasaan ja testaus. Ensin auto röpötti kuten ennenkin, mutta lenkin jälkeen kävi nätisti. Samoin aamulla kylmäkäynnistyksen jälkeen moottori kävi kauniisti. Liekö ECU ehtinyt jo opetella miten läppä käyttäytyy?
Jännityksellä odotan miten kärry käyttäytyy kun lähden tänään iltapäivällä liikkeelle.
Giulietta & 156 & Lancia Thesis