Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

wileythecoyote kirjoitti:
palkus kirjoitti:^juu, 4 sylinteristen pyörät kääntyy enemmän.
äätänä! Tuolle ei varmaankaan ole mitään tehtävissä vaan raidetanko on fyysisesti erilainen ja nelipyttysen version kanssa yhteensopimaton?

Nelipyttysen kans vielä pärjäs, mut tän kanssa on jo noloja tilanteita.
Juu, viisipyttysen, ja myös V6:n kanssa lentokenttä on hyvä vaihtoehto u-käännökselle. Tangon kyllä voi vaihtaa fyysisesti nelipyttyisestä, mutta ääriasennossa rengas voipi johonkin ottaa kiinni. Tuskin ne tehtaalta ilman syytä on jättänyt kääntövaraa pienemmäksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Alfissimo kirjoitti:
wileythecoyote kirjoitti:
palkus kirjoitti:^juu, 4 sylinteristen pyörät kääntyy enemmän.
äätänä! Tuolle ei varmaankaan ole mitään tehtävissä vaan raidetanko on fyysisesti erilainen ja nelipyttysen version kanssa yhteensopimaton?

Nelipyttysen kans vielä pärjäs, mut tän kanssa on jo noloja tilanteita.
Juu, viisipyttysen, ja myös V6:n kanssa lentokenttä on hyvä vaihtoehto u-käännökselle. Tangon kyllä voi vaihtaa fyysisesti nelipyttyisestä, mutta ääriasennossa rengas voipi johonkin ottaa kiinni. Tuskin ne tehtaalta ilman syytä on jättänyt kääntövaraa pienemmäksi.
Ei voi, vaan ottaa... Ei kovin pahasti kuitenkaan, kyllä sen kanssa voi elää

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Leimaa ei kyllä saa jos konttorilla huomaavat.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

sämpy kirjoitti:imunokka-akselin ajoitusmuuntimen ohjaussolenoidi. Tuo tuli itelle mieleen öljyvuodosta, tuon laitoksen kanavat nimittäin menee imusarjasta sylinterikanteen 1 ja 2 sylinterien välistä. Tuossa aiemmin joku mainitsikin imusarjan tiivisteen.

On vaan aika mahdoton homma tutkia, imusarjan irrottaminen siis.

olikos se "Garmund" joka on irrottanut kannen takaa muovisen imusarjan, mutta on melkoinen houdinitemppu. Ite otin suosiolla koko sylinterikannen irti ja sitten vasta pääsi näkemään imusarjan ja suutinpuolen. Ja siinäkin meni muutama työpäivä.

En nyt muista ulkoa, pääsikö imarin ylempiin muttereihin käsiksi yläkautta. Siellä kun on suutintukin pultitkin ja se tukki haittona. Jos pystyisi kokeilla kiristää.

Tuo on silti peltitiiviste, niin aika erikoista että alkaisi itsekseen vuotamaan. Mutta varsinkin jos joku on aiemmin sitä käpälöinyt osaamattomasti, niin kaikki mahdollista. Imarin pinnapultit on muuten helppo korkata irti kannesta jos liikaa kiristää, siinäkin voi olla yksi syy vuotoihin.

Jos nyt alkaisin tuollaista tutkimaan ja varsinkin jos olisi nosturi käytössä, niin ottaisin koko tekniikan alas konehuoneesta yhtenä nippuna niin olisi paljon helpompi laitella kantta jne.
Tuon ohjaussolenoidin jätin mainitsematta, kun se kai lähinnä vuotaa ulospäin öljyä. Eli jos kone päältä siitä kohtaa sotkuinen, niin tuo voi olla syyllinen. (+ en muistanut sen osan nimeä :D)

Meinasi kyllä kirosanat loppua sen imusarjan irroittamisen kanssa. :) Ikävissä paikoissa pultteja&muttereita irroitettavaja ja todella nafti tulemaan pois tulipellin ja lopun koneen välistä.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 7&start=50 Tuolla joitain kuvia, tosin ei kunnon ohjetta... (Ainakin todiste, että se on irti :) )
Suoraan vaan suoraa

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kävin räpsäisemässä kuvan ja aika epätodennäköistä, että ainakaan kakkossylinteriin vuotaisi. Ylin reikä mennee ylimääräiselle nokkapukille joka ruokkinee säätimen päästämää öljyä ajoituksenmuuntimelle, mutta en tiedä miksi sen lisäksi on kaksi kanavaa tulopuolella?

Jotenkin vaan mielikuva että jollakin alfistilla tuo olisi vuotanut imusarjaan sisälle. Halkeamasta? No kumminkin männänrenkaat pitäisi ekana tutkia vaikka mainitulla öljykikalla, jos ei halua heti pistää moottoria palasiksi.

Kuva
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Nyt kun Alfasta on apurunko irti, vaihdekeppi roikkuu pellin varassa ja hammastanko on lähdössä kanssa pois. (on muuten helppoa kun on koko apurunko poissa, suosittelen)

Niin mitähän pitäisi tarkastaa tai huoltaa samalla? Ajattelin nyt ainakin alatukivarret, vakaajan puslat ja raidetangon päät uusia. Sekä mahdollisesti koiranluut. Ruosteita pitää putsata ja suojata.

Onkohan vaihteensiirrossa jotain mitä voisi tarkistaa?

Mitkä letkut tuolta yleensä hajoaa? Siis eritoten ohjaustehostimesta.

Ai niin kai on ihan ok vaihtaa koko tukivarret eikä vain viallista puslaa, nuo on varmaan alkuperäiset. TRW:tä ja Febiä saisi laadukkaammista nopeasti. Stilon tukivarsista on sanottu, että tarvike napsahtaa kolhussa poikki kun alkuperäinen vain taipuu.. Marelli ei olisi edes kallis, mutta kuukauden toimitusaika.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kato tarkkaan ne tehostimen letku-putki liitokset. Ite kun vaihoin laturin, niin huomasin aivan aavistuksen kosteutta/pölyä paluuletkun liitoksessa ja eihän siinä sitten kauaa menny ku tehostinöljyt kärys siinä "hieman" lämpöisen hormin päällä :-D Se paluun letkunpätkä on sellaista aika "pehmoista", varmaankin ihan suunitellusti (vaimennus, ääni tai jotain) kun vastaavasti pumpulta tuleva on oikein hydrauliletkua. Nyt kun etukelkka on pois niin ainakin tuon paluuletkun uusinta kävis tosi helposti koska muutoin sen ujuttelu pois ja takaisin on hieman näpräämistä. Se on yksmittanen hässäkkä sinne jäähykiekuralle. Kiekuralla on ihan pikaliitin. Mulle hydrauliliike vaihto,järjelliseen hintaan, tilalle vahvemman letkun. Sitten niiden metalliputkien osalta kannattaa kattoa, että ovat oikein tuetut/kiinnitetyt, muuten voi hinkkaantua puhki. Tämmösiä havaintoja tein, kun tuolla kroplasin. Niin ei mulla edelleenkään tehostin ääntele kylläkään (ei ole ikinä äännellyt edes tutela GI/aalla). TRW:n alatukivartta suosittelen (ainoastaan), koska on orggis valmistaja ja siis vuosien saatossa tulleet päivitykset ovat mukana. Nykymallisen alatukivarren puslat ovat erimalliset, kun taas tarvikevalmistajat tekee ilmeisesti edelleen sillä alkuperäisellä tyylillä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mitäs eroa niissä on?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^se taaempi on erilainen. Se pyöreä topparipelti (hieno nimitys, eiks vaa) ei ole enää sellainen pykälöity vaa ihan suorapintainen, eikä siinä alumiinissa ole uraa ja on muutenkin jykevämpi. Kiinnityskohdistaan se alumiini on myös korkeampi. Se takapusla on siis vahvennettu. Tämä muutos tuli jo joskus 2008 ja edelleen bilteman-valmistajat tekee sillä wanhalla, huonoksi havaitulla tyylillä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä näkyvä taaempi siis vanhaa mallia?
Originaali ja onko nyt 2009 laitettu...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=537802#p537802

Uudet, halpismerkki-RUG:t muistaakseni ilman tuota pykälää...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juuri tuo pykäläinen ja nuot pykälät näkyy olevan siinä uudessakin. En ny muista oliko päivitysvuosi -08 vai -09, mutta mulla on paikallansa muistaakseni -09 tehdyt orggis trw ja nuot takapuslat on jo erilaiset.
"puhun niin totta kuin osaan"

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Niin noita letkuja ei vissiin näppärästi tai ainakaan halvalla saa mistään? Eli hydrauliliikkeessä voi sitten teetellä, sinne onkin kohtuuhyvä pärstäkerroin. Mulla ei ole jäähykierukkaa enää ollenkaan, oli mennyt lyttyyn ja korvattu letkunpätkällä ja jollain liittimillä. Kierukka roikku vielä autossa mutta nappasin sen pois jo 2 vuotta sitten. Tuskin suomen oloissa on korvaamaton laitos. Siinä ohitusletkussa on ihan tavalliset letkuklemmarit joten kierukka lienee paluupuolella, siellä ei juuri painetta olekaan. Toisella puolen jotain 100 baria joten siellä ei kestä mikään viritys.

Toisaalta kun ei ole kierukkaa, niin voisi periaatteessa oikaista koko pätkän suorakytkennällä ja saisi sen töröttimen pois kampiakselin edestä haittaamasta. Varma ei voi olla, onko letkun pituudella jotain mystistä vaikutusta muuhunkin paitsi järjestelmän tilavuuteen.

Hammastangon hajoaminen johtuni joko vanhasta likaisesta nesteestä (en ollut ehtinyt huolto-ohjelmassa vielä siihen asti parin vuoden aikana) tai/ja suojahaitarissa olleesta pienestä reiästä josta öljytkin tuli sitten pihalle eli meni vettä sisälle. Korkkas sitten ihan kunnolla kun valutti pakkasessa seisoessa säiliön tyhjäksi yön aikana.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tai sitten liialliseen lämpöön. Ne tehostinöljyt kyllä lämpenee tehokkaasti. En kyllä laittais uutta ja kallista ohjausvaihdetta ilman sitä jäähykiekuraa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nimimerkki Seppo lienee vielä moisia omistaa... Jos haluaa järkihintaan uuden originaalin kierukan.

Mullakin olis yks, en ole saanut asennetuksi paikallensa :(

Avatar
kyltsi
Viestit: 36
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

Pujazuba kirjoitti:Nokkien lukituspalikat sulla pitäisi olla.
Kröhöm… Yhtään enempää mainostamatta mainostan, että minulla sattuisi olemaan vuokralla nuo palat. Halvempaa ja nopeampaa. Löytyy vuokrataan-osiosta 8)
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

2.0 TS -02 ja öljyvuoto koneen etupuolella. Näyttää tihkuvan öljyä jostain moottorin etuosasta, mahdollisesti vaihteistoöljyä.
Huomasin öljynvaihdon yhteydessä että pohjapanssarin päällä on öljyä, en ehtinyt kovin tarkasti alkaa syynäilemään mistä se tulee, mutta vaikutti että laatikon ja moottorin välisestä saumasta. Onko siellä joku tyyppillinen kohta josta vuotaa? Muuten Alfa pelaakin pelottavan hyvin.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos se on öljyä niin todennäköisesti takastefasta vuotaa moottoriöljy. Harvemmin vaihteistoöljyt tuolta kohtaa vuotaa. Vai olisko kuitenkin jarrunestettä, joka kertoo antautuneesta kytkimen työsylinteristä?

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Jaha, kaksi kuukautta mennyt ja sinä aikana jäähdytysnesteen määrä tippunut maksimista reilusti alle minimitason (tosin puolella litralla taas sai säiliön maksimiin). Pitäisikö tästä huolestua ja alkaa tutkimaan mahdollisia vuotoja vai kuuluuko tämän kanssa oikeastikin mennä noin litra jäähdytysnestettä viiden kuukauden aikana?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kyllä mua kiinnostaisi, mihin se katoaa. Se kun ei kuulu normaalisti itsestäänkatoaviin aineisiin autossa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Putki koneen edessä? Luin muuten tänään mielenkiintoisen tutkimuksen, jossa ruiskutettiin autossa käytettäviä nesteitä kuumalle pinnalle. Yllättäen jäähdytysneste on leimahduskykyistä tavaraa mutta alkoholia sisältävä lasinpesuneste ei niinkään.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Mulla vuoti jäähdytysnesteet "rigid pipestä". Auton alla oli tosin aina julmetun iso lätäkkö.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Täälläkin jäähdytysnestettä katoaa jonkin verran. Enemmän kylmän kelin trendi. Pari kertaa vuodessa lisäämällä on selvitty toistaiseksi (3v). Se muoviputki/kotelo koneen etupuolella taitaa olla JTS:ssä syyllinen.
Kuva

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Sehän vuoto löytyi helposti, säiliöstä lähtevä putki moottoriin ja tämä moottorinpäässä oleva liitoskohta vuotaa. Kuten sämpy arvelikin.

https://i.ytimg.com/vi/L9_v_RyBwYw/maxresdefault.jpg

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Jarsan kirjoitti:Jos se on öljyä niin todennäköisesti takastefasta vuotaa moottoriöljy. Harvemmin vaihteistoöljyt tuolta kohtaa vuotaa. Vai olisko kuitenkin jarrunestettä, joka kertoo antautuneesta kytkimen työsylinteristä?
Juu, ei se moottoriöljyä ainakaan ole kun se vuotava neste on kirkasta eikä mustaa kuten moottoriöljy.
Tehostimen öljyä epäilin, mutta kai sen jo huomaisi jos tehostin vuotaa. Voisi se kyllä olla jarrunestettäkin. Täytyypä tutkia tarkemmin kun joutaa.
Onko pahakin homma tuo työsylinterin korjaus? Olen ymmärtänyt että se on tyyppivika näissä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Työsylinteri on laatikon sisällä, eli toosa pois.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Mulla on kans hävinny jäähäriä koko auton omistusajan niin että kuukaudessa kun lisää desin pysyy maksimissa. Vuoto paikantui lopulta syyläriin kun vihreetä möhnää oli havaittavissa pohjapahvilla syylärin alapuolella ja liitokset oli ehjät. Kun nyppäsin pois syylärin se mätä rauta jäi kiinni syylärin kiinnityskumitutteihin.

Miten ihmeessä nämä täysalumiini/muovi syylärit ruostuvat puhki vai onko kenties uudistettu jossain vaiheessa räkäraudasta alumiiniin?
Through difficulties to defeat

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No omaan laitoin just uuden ja vanha oli sen näköinen että oli jo aikakin. Voi olla osasyy että kävi vähän kuumana motarilla kesällä, kun alimmissa riveissä ei ollut juurikaan välilevyjä jäljellä. Ei liene mikään ihme liki 20 vuotta vanhassa autossa että joutuu osia uusimaan.

Mutta se ei vuotanut eli nestettä ei tarvinnut koskaan lisätä. Hakekaa pois kuka tarvii! :mrgreen:
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Hartsa kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:Jos se on öljyä niin todennäköisesti takastefasta vuotaa moottoriöljy. Harvemmin vaihteistoöljyt tuolta kohtaa vuotaa. Vai olisko kuitenkin jarrunestettä, joka kertoo antautuneesta kytkimen työsylinteristä?
Juu, ei se moottoriöljyä ainakaan ole kun se vuotava neste on kirkasta eikä mustaa kuten moottoriöljy.
Tehostimen öljyä epäilin, mutta kai sen jo huomaisi jos tehostin vuotaa. Voisi se kyllä olla jarrunestettäkin. Täytyypä tutkia tarkemmin kun joutaa.
Onko pahakin homma tuo työsylinterin korjaus? Olen ymmärtänyt että se on tyyppivika näissä.
Palaan vielä tähän omaan vuoto-ongelmaani; jarrunestettä ei ainakaan näytä kuluvan yhtään, kesällä täytin ylärajaan ja siellä se on edelleen.
Otaksun että kytkimelle menee samasta säiliöstä neste? Kytkinpolkimessa ei ole tunnossa minusta mitään ihmeellistä, mitä nyt narisee ja naksuu vähän.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no sitte se on lodju-oliota, jos kerran ei jarrunestettä mee yhtään. Uittaa vaihteensiirron läpiviennistä tai päätylaipasta. Toki kytkinakselin stefakin voi triihata, mutta en usko. Jos se kytkin naksuu, niin tarkista polkimen jousi ja ilmaa/vaiha kytkimen neste.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Oletko haistellut vuotavaa nestettä? Jos hyökkää rajusti nenään ja on sormissa paksun oloista, niin sitten on vaihteistoöjyä. Jarruneste on sellaistata luirua ja haisee ennemin vähä makealle.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Mistähän johtuu välys voimansiirrossa? kun nostaa kytkimen niin tuntuu että hetken päästä vasta liikahtaa. Saman huomasin kun vaihdoin renkaita ja auto oli tunkattu ylhäällä vaihde silmässä, pyöritin renkaita käsin edestakaisin niin välystä on aika paljon. Mitään rutinoita ei kuulu, voiskohon olla vetari?

Autohan on 156 JTD.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tästä on paljon puhetta, mutta oireet ei ihan täsmää.

Mistähän johtuu vaihdekepin sivuttaisvälyys? On senttejä sivuttain, mutta vain millejä pituussuunnassa (liikaa kyllä siinäkin, mutta..).
Olen ymmärtänyt, että jos väljää on joka suuntaan syynä on kepin alla oleva muovihirvitys, mutta kuis tilanne on tällaisessa keississä ko väljää on vaan yhteen suuntaan? Meneekö siirtomekanismin piikkiin?

Sitähän tossa viime vuonna remuttiin pariinkin otteeseen kun loota oli irti... Voi olla, että 15-v vanhat holkit alkaneet antautua. Ei vaan huvita tuolla pakkasessa alkaa mitään purkamaan ihan mutufiiliksellä :(

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Crosswagonista katosi ajovalot. Kaikki muut toimii ok.
Käytiin autoa pesussa niin sen jälkeen ei ajovalot toimineet.
Sulakkeet ok ja sinne tulee virta kunhan pyöräyttää valot päälle asentoon.

Mistä kannattaisi lähteä vikaa hakemaan? Uusia polttimoita ajattelin huomenna kokeilla.
Tässä autossa siis originaali xenonit
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Toimiiko muut paitti lyhyet?

Jos näin, niin ballastit sai kylvyn? -_-
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Joo kaikki paitsi lyhyet toimii... jännä sikäli että kun onhan tuo aijjemminki vettä saanu.
Eikös se olekkim umpion pohjassa kiinni?
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Kertaalleen korjattu takaluukun johtosarja alkaa antautumaan uudestaan valoshowsta päätellen. Mikähän mahtaa olla boseliftin johtosarjan varaosanro? Eperistä löytyy kaksi eri numeroa: 60620622, 60690155 ja ensimmäisellä numerolla löytyy käytettyjä piuhoja mm. eBaystä. Näissä yleensä ilmoitetaan, että johtosarja sopii 97-05 vuosimalleihin, mikä taas vähän hämää, sillä sähkölukko takaluukkuun tuli vasta boselifteissä.

Ajatuksissa on ostaa joko uusi marmoritiskiltä jos se ei maksa mitään älyttömiä, tai sitten tilata maailmalta/foorumilaiselta purkuosa jonka voi rauhassa tutkia ja ähertää kuntoon tarvittaessa. Eli jos sopiva johtosarja joltakin löytyy, niin YV:tä vaan tulemaan.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

^ Onko kyseessä siis boseliftistä eteenpäin tarve? Ja onko sedan vai SW? Ittellä löytyy ylimääräisenä -04 SW:n johtosarja joka on vielä paikoillaan.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

No niin juu, olisi tuonkin voinut mainita. :oops: Kyseessä Boselift ja sedan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olikos kaikki ikkunannostimet oman sulakkeen takana? Onnistuin pimentämään vasemman takaoven nostimen, kun ränkytin eestaas jäistä lasia....
Kaikki muut toimii, mutta tuo yks on pimiänä niin, että kytkimetkin on pois sähköistä... (ei ole korkealla prioriteettilistalla ni en ole tutkinut asiaa enempiä, jos jollain ois suora vastaus :))

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

EdotL kirjoitti:sähkölukko takaluukkuun tuli vasta boselifteissä.
Ei tullut boseliftissä, joten tuo ei kelpaa tunnusmerkiksi.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aquatica kirjoitti:Olikos kaikki ikkunannostimet oman sulakkeen takana? Onnistuin pimentämään vasemman takaoven nostimen, kun ränkytin eestaas jäistä lasia....
Kaikki muut toimii, mutta tuo yks on pimiänä niin, että kytkimetkin on pois sähköistä... (ei ole korkealla prioriteettilistalla ni en ole tutkinut asiaa enempiä, jos jollain ois suora vastaus :))
Kummallekin takalasille on oma 20A nalli.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Dangjuu, vähän tuota epäilinkin. Pitääpi kaivella sulakekaupan kautta...

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tuomas K kirjoitti:
EdotL kirjoitti:sähkölukko takaluukkuun tuli vasta boselifteissä.
Ei tullut boseliftissä, joten tuo ei kelpaa tunnusmerkiksi.
Seisotaan korjattuna. :)
Eperin tarkemman tarkastelun perusteella nuo molemmat johdot ilmeisesti sopivat boseliftiin. Johto 60620622 on 03/2003 eteenpäin korvattu nrolla 60690155. Otin tuosta johdon nrosta korjauksen yhteydessä aikoinaan kuvan, mutta eipä sitä enää löydy mistään, joten luotetaan siihen, että ainakin jälkimmäinen on sopiva.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kun näistä vuodoista on ollu puhetta, niin onkos joku ottanut 4 pyttysen vaihteensiirtomekanismia irti laatikosta? Onko siinä jotain vaihdettavissa olevaa tiivistettä? Tuolta nyt kuitenkin pukkaa öljyä mäkeen pikkuhiljaa ja tahti on vähän kiihtymään päin :-D Akkutelineen kun ottaa pois, niin olisi hyvät tilat puuhastella, mutta jos tilkintä vaatii automaattisesti laatikon purun->vuotakoot ja öljyä lisää lootaan :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Alfred Romelus
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
Car(s): Alfa 156JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romelus »

2,0 JTS-mallissa tulee etummiasiin lambdoihin 6 johtoa ja lambdaan menee vain 5. Liittimessä on joku mötikkä. Mikä se mötikkä on? toisessa antaa vastukseksi mötikälle 89,1 ohmia ja toisessa 100,5 ohmia. Arvelin ensin että lämpötila-anturi, muttei tunnu olevan ainakaan vastuksessa merkitystä ilman lämpötilaan...

Onko joku mitannut tai viitsisikö mitata ehjän lambdan mötikän vastuksen?

Kaiken maailman lambda-ongelmia vilkkuu tasasen epäsäännöllisesti mittaristossa ja arvelin juottaa johdot liittimen ohi, mutta miten tuon mötikän kanssa...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Se taisi olla joku kalibrointivastus.

Fiksumpaa kuin juottaa johdot suoraan on vaihtaa liittimet ehjiin. Lambdan johtoja ei myöskään saa juottaa, vaan pitää käyttää puristusliittimiä.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Kävin tänään tiedustelemassa, että saako takaluukkuun uutta johtosarjaa marmorilta. Ei saa, ei edes tehtaalta. Menee siis käytetyn osan hommaamiseksi.

Alfred Romelus
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
Car(s): Alfa 156JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romelus »

Täältä löytyis -98 porrasperästä osia.
Olisikohan johdatus pysyny samana...

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Alfred Romelus kirjoitti:Täältä löytyis -98 porrasperästä osia.
Olisikohan johdatus pysyny samana...
Tuskin. Nro on joskus 00/01 muuttunut ja johtuu kai siitä, kun kuvioihin on tullut sähköinen luukun avaus.

Tuollaista kuvan mukaista haetaan. Eli kaksi pistoketta valoille ja yksi lukolle. Täytyypi laittaa ostopuolelle haku päälle.
Liitteet
$_57.JPG
(61.36 KiB) Tiedosto ladattu 4682 kertaa

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Sw:n natisevat takaluukut... Kolme autoa kaikki pitäny samaa helvetin ärsyttävää natinaa. Nyt on mitta täynnä ja mietin mitä sille voisi tehdä?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Vastaa Viestiin