166 2,4 jtd 20v ei jaksa pienillä kierroksilla
Valvoja: Moderators
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
166 2,4 jtd 20v ei jaksa pienillä kierroksilla
Aamulla töihin lähtiessä ei meinannut pakittaa katoksesta. Hetken toimi, puolen kilsan päästä lähti risteyksestä todella vaivoin, parituhatta kun sai kierroksia niin jotenkin kiihtyi. Automaatti haki nelosta pikumäissä, pakkovitonen ja alle paritonnia, ei minkäänlaista voimaa. Sama toiminta kotiintullessa. Voisiko olla ilmi? Näkiskö messillä jos on, vai riittääkö tuossakin liittimen kartoitus diagnoosiin? Johan se pari viikkoa toimikin... Ei vikavaloa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: 166 2,4 jtd 20v ei jaksa pienillä kierroksilla
ilmiltä kuulostaa. Luulis piuhan irrottamisella just selviivän. Voi olla iso imuvuotokin, mutta sekin selviää anturin irroittamalla.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: 166 2,4 jtd 20v ei jaksa pienillä kierroksilla
Kävin nyppäämässä ilmin liittimen irti. Lyhyellä koeajolla vaikutti normaalilta, eli ilmi lie tiensä päässä. Jännää kyllä ettei vikavalo syttynyt? Koodi oli kuitenkin ilmestynyt boxiin. Tilasin uuden Boschin, 104€ ebaystä.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 166 2,4 jtd 20v ei jaksa pienillä kierroksilla
Jos mittari on tukossa, se mittaa ilmamäärän todellista pienempänä. Moottorinohjaimella ei ole kovin paljon keinoja tietää signaalin olevan pielessä, joten se annostelee soppaa mitatun ilmamäärän mukaan eli liian vähän. Sitten toki vikakoodi mäjähtää muistiin, kun johto nyppäistään irti ja signaali ajautuu laillisen alueensa ulkopuolelle.
Yksi keino ECUlla tosin on ilmamäärämittarin vian tunnistamiseen. Se on kierrosluvusta ja iskutilavuudesta laskettu ilmamäärä. Siihen vaikuttavat tietysti myös ahtopaine ja imuilman lämpötila, mutta käsittääkseni JTD ei käytä niitä laskennassa - niiden vaikutus on kuitenkin suhteellisen pieni. Laskennallisen ilmamäärän täytyy kuitenkin olla jo todella paljon pielessä mitattuun nähden ennen kuin ECU tulkitsee tilanteen viaksi. Jos nimittäin pelkkä laskennallinen ilmamäärä riittäisi (eli laskenta tuottaisi riittävän tarkasti saman tuloksen kuin mitattu), koko mittariahan ei tarvittaisi ollenkaan.
Mittausarvon laillisuuden arviointia sotkee myös EGR-venttiilin asento, jonka ECU tietää vain aika karkealla asteikolla silloin kun ollaan EGR:n toiminta-alueella.
Yksi keino ECUlla tosin on ilmamäärämittarin vian tunnistamiseen. Se on kierrosluvusta ja iskutilavuudesta laskettu ilmamäärä. Siihen vaikuttavat tietysti myös ahtopaine ja imuilman lämpötila, mutta käsittääkseni JTD ei käytä niitä laskennassa - niiden vaikutus on kuitenkin suhteellisen pieni. Laskennallisen ilmamäärän täytyy kuitenkin olla jo todella paljon pielessä mitattuun nähden ennen kuin ECU tulkitsee tilanteen viaksi. Jos nimittäin pelkkä laskennallinen ilmamäärä riittäisi (eli laskenta tuottaisi riittävän tarkasti saman tuloksen kuin mitattu), koko mittariahan ei tarvittaisi ollenkaan.
Mittausarvon laillisuuden arviointia sotkee myös EGR-venttiilin asento, jonka ECU tietää vain aika karkealla asteikolla silloin kun ollaan EGR:n toiminta-alueella.
Järkiautoilija
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: 166 2,4 jtd 20v ei jaksa pienillä kierroksilla
Aamulla tullessa toimi ok, ei edelleenkään vikavaloa vaikka ilmamäärämittarin johto on irti mikä hämmästyttää, kummastuttaa. Ilmi lie todella tukossa, paikaltaan lähdöt oli todella vaikeita. Ajellaan johto irti uuden osan saapumiseen saakka.
Edit. Syttyihän se vikavalokin. Vaati vissiin useamman käynnistyksen ennenkuin uskalsi kertoa viasta
Edit. Syttyihän se vikavalokin. Vaati vissiin useamman käynnistyksen ennenkuin uskalsi kertoa viasta

Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 166 2,4 jtd 20v ei jaksa pienillä kierroksilla
Oma 136hv 2.4 ei sytyttänyt vikavaloa ollenkaan, kun liitin oli irti. Vasta auton ostamisen jälkeen tallin pihassa konehuonetta tutkiessa huomasin irtonaisen liittimen
Liitin kiinni, niin ei jaksanut nousta edes kynnyksen yli ilman kaasua
Myöhemmin penkityksen yhteydessä mitattiin myös tuossa tilassa ja reilut 100 hv se silloinkin puski


Myöhemmin penkityksen yhteydessä mitattiin myös tuossa tilassa ja reilut 100 hv se silloinkin puski

"No smoke => no power => no hope"
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: 166 2,4 jtd 20v ei jaksa pienillä kierroksilla
Uusi ilmi paikoillaan. Pyydetty ja saavutettu ilmamäärä n. 290 tyhjäkäynnillä ja toteutunut n. 410. Rajoittajaa vasten paikoillaan 1400 ja toteutunut n. 550. Pyydettyä ahtoa ei saavuta. Uutena tuli vikakoodi EGR:stä, p0401. Eli tarvinnee kaivaa tuo venttiili irti ja koittaa herätellä. Ja kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle työntää ekan muutaman metrin mustaa kankea pakoputkesta eikä meinaa jaksaa. Liittyisiköhän tuokin EGR- venttiiliin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04