
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
- Car(s): Alfa 156JTS 2,0
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Omassani ei kuulu takaa mitään...johtuen varmaan siitä että kallistuksenvakaaja edessä natisee niin kovaa ettei muuta kuulu!! 

- Raikka
- Viestit: 199
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
- Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Laittaa niihin takaluukun muovisiin jousitappeihin (mitkä lie oikeilta nimiltään) teflonrasvaa+ 3M läpinäkyvää kiven isku teippiä korin puolelle johon tapit osuu, omasta ainakin hiljeni noilla jutuilla. Teflon rasvan kanssa pysyi hiljaisena pisimpään.
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Näihin nitinöihin yms. ongelmiin on helppo ratkaisu: berlina.
"puhun niin totta kuin osaan"
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei ola joussi. Vaan kohta olla!Raikka kirjoitti:Laittaa niihin takaluukun muovisiin jousitappeihin (mitkä lie oikeilta nimiltään) teflonrasvaa+ 3M läpinäkyvää kiven isku teippiä korin puolelle johon tapit osuu, omasta ainakin hiljeni noilla jutuilla. Teflon rasvan kanssa pysyi hiljaisena pisimpään.
Ne on vielä jts:ssä. Tässä ei ollu kun niiden tappien muoviset vastakappaleet ja paksin saa availla sormia kannen väliin ujuttamalla. Syy narinaan on selkeesti korin eläminen, mutta kun paikallistais et mikä siellä narisee. Ei ainakaan nuo tapit

palkus kirjoitti:Näihin nitinöihin yms. ongelmiin on helppo ratkaisu: berlina.
Vähän paha korjata berlinaksi

"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Yllätykseni tänään, kun sekä vasemman että oikean takalasinnostimen sulake on vain 10A.
Manuaali sanoo sulakkeet 4 ja 5 olevan 20A, mutta niin vaan 10A sulakkeet siellä on - ja pohjassa vielä lukee 10A merkintä sulakkeelle, joten ihan oikein ne on.
Ja palanuthan se toinen 10A olikin. Mietin vaan, että mitähän ihmettä? En vielä saksankielistä manuskaa ole läpilukenut, josko sieltä löytyisi eri tekstiä... Samalla löysin jonkun "irtonaisena roikkuvan" 10A sulakkeen, joka oli myöskin palanut. Vaihdoin sen, mutta ei mitään käryä, mihin se vaikuttaa - kaikki kun toimi ihan samalla tavalla miten ennenkin.
Ja tosiaan takalasien nostimien sulakkeet on pääsulakeboksissa, mutta siellä ihan ylhäällä (ylin kolmesta "lisärivistä") oikein ikävässä rei'ässä.
Mutta nyt toimii taas lasinnostin...
Manuaali sanoo sulakkeet 4 ja 5 olevan 20A, mutta niin vaan 10A sulakkeet siellä on - ja pohjassa vielä lukee 10A merkintä sulakkeelle, joten ihan oikein ne on.
Ja palanuthan se toinen 10A olikin. Mietin vaan, että mitähän ihmettä? En vielä saksankielistä manuskaa ole läpilukenut, josko sieltä löytyisi eri tekstiä... Samalla löysin jonkun "irtonaisena roikkuvan" 10A sulakkeen, joka oli myöskin palanut. Vaihdoin sen, mutta ei mitään käryä, mihin se vaikuttaa - kaikki kun toimi ihan samalla tavalla miten ennenkin.
Ja tosiaan takalasien nostimien sulakkeet on pääsulakeboksissa, mutta siellä ihan ylhäällä (ylin kolmesta "lisärivistä") oikein ikävässä rei'ässä.
Mutta nyt toimii taas lasinnostin...
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eipä tunnu olevan vaikutusta, mulla nitisee berliinassa myös joku takapäässä, enkä tiedä että mikä piru se voi olla.palkus kirjoitti:Näihin nitinöihin yms. ongelmiin on helppo ratkaisu: berlina.
Korin liikkeiden mukaan se kuitenkin kuuluu, ja ovipahveista se ei tällä kertaa tule.
Kyllä luigi on aivan päin persiitä tehnyt nämä vehkeet, kun tuntuu että joka ikinen muovi nitisee ja paukkuu ainakin näin talvella

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^jäätä kontin ja takalasin välissä. Natisee niin vimosen päälle 

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Meikäläisellä natissu vaan hieman ovipahvit, muuten aika hiljasia ollu.
Noni
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos, oonkin miettinyt että voiko se tulla siitä. Ei oo vielä viitsinyt putsata mutta nyt tarttee kokeilla..Alfissimo kirjoitti:^jäätä kontin ja takalasin välissä. Natisee niin vimosen päälle
On kyllä totta vieköön rasittava natina

^
Mulla rämisee tässä yksilössä jopa kuskin aurinkolippa

Viimeksi muokannut JMC, 19 Joulu 2016, 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Ja tuhoaa maalipinnan luukusta
Siis siitä reunasta. Ja sit se ruostuu sieltä....
Ja tuhoaa maalipinnan luukusta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pyyhkijöiden paikoitus ja tihkuasento ei toimi. Avasin moottorin ja ohjausboksia, putsasin liukupinnoilta rasvat pois, hion kontaktorit puhtaiksi ja tsekkailin pyyhkijänmoottorin yhteydessä olevalta piirikortilta, ettei näy palaneita osia, katkenneita kontakteja tai kylmäjuotoksia. Kävin tinaliitokset vielä kolvilla läpi. Eipä vaan silti toimi kuin täysvauhtiasento. Ja pyyhkijät pitää ajaa ala-asentoon sopivasti ratin viikseä heiluttelemalla, että jää alas. Paikoitus kun ei toimi.
Siinä ohjauskortilla releet naksuu vaan tyhjää kun koettaa tihkua tai hidasta asetusta laittaa päälle. Eli releet jumissa. Onko kukaan vaihtanut noita? Tuntuisi jotenkin hölmöltä lähteä ostamaan uuttaa moottoria kun vika ei ole moottorissa vaan ohjaimessa.
Siellä kortilla on siis kaksi relettä. Olisi varmaan pitänyt ottaa niistä kuva..
Siinä ohjauskortilla releet naksuu vaan tyhjää kun koettaa tihkua tai hidasta asetusta laittaa päälle. Eli releet jumissa. Onko kukaan vaihtanut noita? Tuntuisi jotenkin hölmöltä lähteä ostamaan uuttaa moottoria kun vika ei ole moottorissa vaan ohjaimessa.
Siellä kortilla on siis kaksi relettä. Olisi varmaan pitänyt ottaa niistä kuva..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ onkos jatkuvalle sähkölle oma sulake?
Tuleeko sitä?
Tuleeko sitä?
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Miksi can väylään yhdistetty mankka kertoo mulle tälläisiä:
Mes:llä ei vikakoodeja kuitenkaan
Mes:llä ei vikakoodeja kuitenkaan

- Liitteet
-
- IMG_20161223_153005.jpg
- (185.5 KiB) Tiedosto ladattu 4927 kertaa
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
156:ssa menee lasit taas niin huuraan ettei meinaa eteensä nähdä. Ideoita/ajatuksia mistä tuo voi johtua?
Takalattiamatot on joka kerroksesta ihan kuivat, samoin etulattia niiltä osin mistä kokeilemaan pääsee. Raitisilmasuodatin vaihdettu ja pitäisi olla oikeinpäin asennettukin
Sisäilmankierron läpän moottori ainakin surisee kun nappia painaa. Miten näissä on tuo ilmankierto ylipäätään suunniteltu? Edellisessä 156:ssa oli myös tätä ongelmaa että onko tuo vaan ominaisuus
Takalattiamatot on joka kerroksesta ihan kuivat, samoin etulattia niiltä osin mistä kokeilemaan pääsee. Raitisilmasuodatin vaihdettu ja pitäisi olla oikeinpäin asennettukin

Sisäilmankierron läpän moottori ainakin surisee kun nappia painaa. Miten näissä on tuo ilmankierto ylipäätään suunniteltu? Edellisessä 156:ssa oli myös tätä ongelmaa että onko tuo vaan ominaisuus

- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kannattanee katsoa pyyhkijöiden muoviritilän alle, ettei ole täynnä kasvusta ja putsata samalla vedenpoistoaukko, jos et ole vielä tätä aiemmin huomioinut. Parista 156sta kokemusta, enkä voi pitää huurteen kertymistä ominaisuutena.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itsellä oli vuosi pari sitten 156:ssa samaa ongelmaa, mutta sillon kyllä tuntu etulattiakin vähä kostealta. Myöhemmin katos jonnekkin koko ongelma, lieneekö pohjaan tullu jo niin iso reikä että kuivu sitä kautta. Nyt myös 166:ssa vetää takalasin ja takasivulasit huuruun ellei pidä yhtä sivulasia vähä raollaan ja takalasin lämmitystä päällä, lattia edestä vähä kostea.. mutta syynä täs varmaan the lämppärinkenno joka pitäis vaihdella kun nää joulu/uusvuos -päivät saa pois alta.
Noni
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Oli muuten hankalassa paikkaa ilmakaukalon vedenpoistoaukko. Tuli tuo putsailtua neulasista altapäin kun oli apurunko ja hammastanko pois tieltä. Muutoin paras reitti on varmaan yläkautta?
Ilmastoinnin vedenpoisto taitaa näissä olla kohtuuluotettava, sitäkin tuli vilkaistua samalla ja oli ihan puhdas ainakin alhaalta katsottuna. Parista Audista lähipiirissä tuo on mennyt tukkoon. Tuli sitäkin vikaa etsiessä tutkailtua nettiä niin A6:ssa oli 5 tunnettua vikakohtaa joista vuotaa vettä hyttiin. Tässä sitä oli 10 litraa mutta huomasi vasta kun takajalkatilassa veden pinta nousi maton yläpuolelle.
Ilmastoinnin vedenpoisto taitaa näissä olla kohtuuluotettava, sitäkin tuli vilkaistua samalla ja oli ihan puhdas ainakin alhaalta katsottuna. Parista Audista lähipiirissä tuo on mennyt tukkoon. Tuli sitäkin vikaa etsiessä tutkailtua nettiä niin A6:ssa oli 5 tunnettua vikakohtaa joista vuotaa vettä hyttiin. Tässä sitä oli 10 litraa mutta huomasi vasta kun takajalkatilassa veden pinta nousi maton yläpuolelle.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
156:ssa tosiaan kaukalo pyyhkijöiden alla menee todella herkästi tukkoon. Kerran vuodessa se pitää putsata, jos on paljon havupuita tai lenteleviä lehtiä auton parkkialueella.
Se kun vetää tukkoon -> vesi lilluu suoraan lämppärin moottorille (tai ainakin sen tuloilmaputkelle asti) ja soppa on valmis.
Myöskin se, miten ilmastointia käyttää, vaikuttaa.
Jos pidät ilmastointia päällä (etenkin kylmällä asetuksella, eli <21-22c) ja sammutat sen samalla kuin autonkin, kenno jäänee melkein varmasti kosteaksi.
Jos taas sen muistaa ajoissa sammuttaa ennen ajon päättymistä, huurtumisongelma etenkin syksyllä vähenee.
Lisäksi pätkäajo jättää matot märiksi, teit mitä tahansa. Ja huurtuminen on taattua.
Talvella 100km+ ajoa niin, että kabiini on oikeasti lämmin, tekee ihmeitä. Lisäksi kannattaa varmistua siitä, että takaluukun poistoilma toimii oikein - näiden sijainnista en tiedä, mutta jos ne on tukossa, ei kosteus pääse kunnolla pois ja jälleen : huurtuminen on taattua.
Ainiin, itse ostin Prismasta kympillä PINGI-merkkisen autoon tarkoitetun kosteudenpoistajatyynyn. Pidän sitä kojelaudalla. Huurtumismäärät väheni ihan havaittavasti tuon avulla, sitten vaan välillä 6min ajaksi tyyny mikroon kuivumaan.
Se kun vetää tukkoon -> vesi lilluu suoraan lämppärin moottorille (tai ainakin sen tuloilmaputkelle asti) ja soppa on valmis.
Myöskin se, miten ilmastointia käyttää, vaikuttaa.
Jos pidät ilmastointia päällä (etenkin kylmällä asetuksella, eli <21-22c) ja sammutat sen samalla kuin autonkin, kenno jäänee melkein varmasti kosteaksi.
Jos taas sen muistaa ajoissa sammuttaa ennen ajon päättymistä, huurtumisongelma etenkin syksyllä vähenee.
Lisäksi pätkäajo jättää matot märiksi, teit mitä tahansa. Ja huurtuminen on taattua.
Talvella 100km+ ajoa niin, että kabiini on oikeasti lämmin, tekee ihmeitä. Lisäksi kannattaa varmistua siitä, että takaluukun poistoilma toimii oikein - näiden sijainnista en tiedä, mutta jos ne on tukossa, ei kosteus pääse kunnolla pois ja jälleen : huurtuminen on taattua.
Ainiin, itse ostin Prismasta kympillä PINGI-merkkisen autoon tarkoitetun kosteudenpoistajatyynyn. Pidän sitä kojelaudalla. Huurtumismäärät väheni ihan havaittavasti tuon avulla, sitten vaan välillä 6min ajaksi tyyny mikroon kuivumaan.
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
sw:ssä ei takalasin pyyhin toimi. Onko neuvoja vian etsintään? Ilmeisesti motille tulee jatkuva virta ja ohjaus. Mittaanko niistä maata vasten, että tuleeki jännitettäja jos ei niin tsekkaan sulakkeet ja johdot, jos tulee niin toisesta avtosta uutta mottia?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pyyhkijän akseli ryytynyt kiinni - tämä on vahva veikkaus.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Täytyy varmaan se kaukalo avata vielä. Sellainen muistikuva tosin on että siellä ei lehtiä juuri ollut.Aquatica kirjoitti:156:ssa tosiaan kaukalo pyyhkijöiden alla menee todella herkästi tukkoon. Kerran vuodessa se pitää putsata, jos on paljon havupuita tai lenteleviä lehtiä auton parkkialueella.
Mulla kans tommonen pingi, mutta en huomannut sillä mitään vaikutusta kun edelliseen sen ostin

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Kai mikrotit sen? Ohjeet sekavat, väittää pitävänsä suoraan kosteutta mut sit taas itsellä teho ehkä parani, kun ekan kerran uutena laittoi mikroon....
Ja tosiaan siellä ei tarvitse olla kuin yksi (1) lehti, niin jo on poistotulppa tukossa.
Kai mikrotit sen? Ohjeet sekavat, väittää pitävänsä suoraan kosteutta mut sit taas itsellä teho ehkä parani, kun ekan kerran uutena laittoi mikroon....
Ja tosiaan siellä ei tarvitse olla kuin yksi (1) lehti, niin jo on poistotulppa tukossa.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sama. Omasta purin ja rasvasin. Siinä oli joku hankaluus joka teki siitä hiukan korjaustaitoa vaativan. Ehkä se, että ryytynyt akseli piti irrottaa lekalla. Ei muista enää. Toiminut hyvin sen jälkeen.Jarsan kirjoitti:Pyyhkijän akseli ryytynyt kiinni - tämä on vahva veikkaus.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Veden poistoreikä putsattu, ei siellä kyllä mitään tuketta ollut.
Saatoin kuitenkin löytää huurtumisen mahdollisen aiheuttajan siinä samalla.. Tutkin tuota sisäilmankiertoläpän toimintaa ja no, toimiihan se mutta ei välttämättä niinkuin pitäisi.
Napista kun painaa, niin läppä sulkeutuu kyllä tiiviisti puhaltimen eteen sulkien reitin ulkoilmaan, niinkuin kuuluukin. Vaan kun taas painaa napista kierron pois päältä, läppä palaa tähän asentoon:

Näyttää äkkiseltään olevan ok, mutta kun läppää työntää vaikkapa sormella se liikkuu vielä tämän verran, kunnes toppaa kiinni tuohon puhallin koteloon:

Läppä jää siis monta senttiä raolleen, eli osittain edelleen sisäilmankierrolle. Luulisi ainakin että moottorin pitäisi vetää se tiiviisti tuota koteloa vasten? Tiiviste siinä ainakin on, läpän molemmilla puolilla.
Täytyy eperistä vähän tutkailla tuota rakennetta illemmalla, että mikä sieltä on voinut pettää. Jos ei nyt kellään satu olemaan tästä tietoa tai esim. puhallinkoteloa purettuna josta tuon toiminnan näkis paremmin
En tiedä onko tällä loppuunsa suurta vaikutusta yhtään mihinkään, mutta on kai se teoreettisesti mahdollista?
Saatoin kuitenkin löytää huurtumisen mahdollisen aiheuttajan siinä samalla.. Tutkin tuota sisäilmankiertoläpän toimintaa ja no, toimiihan se mutta ei välttämättä niinkuin pitäisi.
Napista kun painaa, niin läppä sulkeutuu kyllä tiiviisti puhaltimen eteen sulkien reitin ulkoilmaan, niinkuin kuuluukin. Vaan kun taas painaa napista kierron pois päältä, läppä palaa tähän asentoon:

Näyttää äkkiseltään olevan ok, mutta kun läppää työntää vaikkapa sormella se liikkuu vielä tämän verran, kunnes toppaa kiinni tuohon puhallin koteloon:

Läppä jää siis monta senttiä raolleen, eli osittain edelleen sisäilmankierrolle. Luulisi ainakin että moottorin pitäisi vetää se tiiviisti tuota koteloa vasten? Tiiviste siinä ainakin on, läpän molemmilla puolilla.
Täytyy eperistä vähän tutkailla tuota rakennetta illemmalla, että mikä sieltä on voinut pettää. Jos ei nyt kellään satu olemaan tästä tietoa tai esim. puhallinkoteloa purettuna josta tuon toiminnan näkis paremmin

En tiedä onko tällä loppuunsa suurta vaikutusta yhtään mihinkään, mutta on kai se teoreettisesti mahdollista?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Automaatti-ja puoliautomaatti-ilmastoinnin pitäisi saada "resetoitua" suhteellisen helposti:
Akun miinus toviksi irti, sitten kiinni. Odottaa koskematta mihinkään sen aikaa, että läpät lopettaa liikkumasta. Jossain luki, että siinä menee 2minuuttia - omien kokemuksien mukaan vähemmän.
Näillä vermes hakee läppien raja-arvot, eli siis liikeradan.
En tiedä, missä asennossa tuon kuuluisi olla - itse joskus tuonne kurkkineena kyllä mietin, että en ole nähnyt muovia moottorin edessä yhtään, että olisko mulla läppä sitten seinään asti? Toisaalta kun en asiaa ole edes tutkinut, niin eipä siitä pahemmin voi sanoa mitään...
Akun miinus toviksi irti, sitten kiinni. Odottaa koskematta mihinkään sen aikaa, että läpät lopettaa liikkumasta. Jossain luki, että siinä menee 2minuuttia - omien kokemuksien mukaan vähemmän.
Näillä vermes hakee läppien raja-arvot, eli siis liikeradan.
En tiedä, missä asennossa tuon kuuluisi olla - itse joskus tuonne kurkkineena kyllä mietin, että en ole nähnyt muovia moottorin edessä yhtään, että olisko mulla läppä sitten seinään asti? Toisaalta kun en asiaa ole edes tutkinut, niin eipä siitä pahemmin voi sanoa mitään...
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tässä on täysmanuaali klimastointi, että ei mahda toimia tuo resetti..
Noh, pitää nyt vähän tutkiskella tarkemmin.

Noh, pitää nyt vähän tutkiskella tarkemmin.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
- Car(s): Alfa 156JTS 2,0
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mikä on 2,0 jts koneen nokka-akselien nokkien oikea korkeus?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eiköhän tuo ole kuitenkin katalysaattori, kuten vikakoodikin ilmoittaa. Tai sitten jos lambda niin takalambda joka tuon vikakoodin liipaisee. Katso millaista käyrää lambdat piirtää ajossa. takimmaisten ei pitäisi piirtää oikein minkäänlaista katalysaattorin toimiessa ja käyntilämmössä.peke kirjoitti:Katalysaattorin teho alle kynnyksen paikka 2 vikakoodin no 430 lampdahan tuo varmaan on , mutta mikä lampda ? Osaako joku sanoa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tämä löytyi E-LearnistaAlfred Romelus kirjoitti:Mikä on 2,0 jts koneen nokka-akselien nokkien oikea korkeus?
- Mäkine
- Viestit: 219
- Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
- Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tämä menee jo melko merkityksettömäksi triviahieromiseksi, mutta kysynpä silti. Wikipedia kertoo, että 156:en sivupeilit ja etupuskurien listat olivat alkupään malleissa poikkeuksetta mustia, kun taas 2000-luvun alkuvuosina valmistetuissa autoissa samaa väriä korin kanssa. Oma Alfani on vuodelta 1998, mutta sekä listat että peilit ovat yhtä hopeisia kuin muukin kori. Onkohan autoni siis käytetty jossakin välissä maalaamolla, vai onko Wikipedia väärässä?
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joku on ne maalannut jälkeenpäin.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
- Car(s): Alfa 156JTS 2,0
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Elefant kirjoitti:Tämä löytyi E-LearnistaAlfred Romelus kirjoitti:Mikä on 2,0 jts koneen nokka-akselien nokkien oikea korkeus?
Kiitoos!!
Mitoillaan näyttäisi siis olevan...
Etsin kovasti syytä kolmospytyn misfire-ongelmaan. Meneekö pytyt niin että lasketaan jakopäästä järjestyksessä yhdestä neljään vai jotenkin työjärjestyksen mukaan?
Ja muillekin vinkkinä: Johdotuksissa puolille on koko lailla eskoottinen liitos siellä suojamuovin sisällä, kutistesukan sisällä on maajohdot vedetty kaikki yhteen jotenkin puristamalla ja päällä jotain ihmeen liimaa/vahaa. Näitä liitoksia on siellä kaksikin, joista lähtee johdot kaikkiin puoliin. Omassa kärryssä toiseen viritelmään oli päässyt kosteus. Puhdistin ja tinasin kunnolla kiinni. Käynti parani, mutta vieläkin jonkin verran röpöttää...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Onko normaalista poikkeavaa röpötystä? JTS kun on laihaseoskone, se ei tyhjäkäynnillä "nätisti" käykään.
Toki jos misfirestä valittelee, on siellä jotain ropleemo.
Onko normaalista poikkeavaa röpötystä? JTS kun on laihaseoskone, se ei tyhjäkäynnillä "nätisti" käykään.
Toki jos misfirestä valittelee, on siellä jotain ropleemo.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
- Car(s): Alfa 156JTS 2,0
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ok.
Ei oo noitten edellisten temppujen jälkeen vielä tullut moottorin kuvia tauluihin.
Ei oo noitten edellisten temppujen jälkeen vielä tullut moottorin kuvia tauluihin.
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Meylen raidetangon sisänivelten mukana tulee kumi- ja peltiprikat mitkä sopivat sisäkkäin toisiinsa. Näkyvät allaolevassa kuvassa. Mitä niillä on tarkoitus tehdä?




Viimeksi muokannut JPeltola, 29 Joulu 2016, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei tietoa tarkoituksesta, mutta itsellä oli TS:ssa tuollainen prikka tangon sisäpäässä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pitääpä itekkin tutkia noi johtosarjat jossain vaiheessa. Oma lykkää aina misfiren kun on käynyt 1-2 minuuttia, sitten se sammuu itekseen kun moottori lämpenee vähäsen. Sekä tyhjäkäynnillä että hiljasessa ajossa. Ei ole mikään toistaiseksi vaikuttanut tuohon, ei puolien vaihto eikä kansiremonttikaan. Jos lämmittää moottorin ennakkoon webastolla niin sitten virhettä ei tule.Alfred Romelus kirjoitti:Ok.
Ei oo noitten edellisten temppujen jälkeen vielä tullut moottorin kuvia tauluihin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Mäkine
- Viestit: 219
- Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
- Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Okei, kiitokset. Miltei hävettää, että kehtasin edes epäillä Wikipediaa erehtyväiseksi...Tuomas K kirjoitti:Joku on ne maalannut jälkeenpäin.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Suosittelen kyllä että epäilet jatkossakin 

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kuinka ja hyvin passaa tuonne sisäpään olakkeen päälle koottuna (sisäkkäin)? Ettei ny vaan olis pehmennin toppari tuonne vaihteen ja sisänivelen väliin. Onkosta wanha jo auki? Eiköhän sieltä selviä.JPeltola kirjoitti:Meylen raidetangon sisänivelten mukana tulee kumi- ja peltiprikat mitkä sopivat sisäkkäin toisiinsa. Näkyvät allaolevassa kuvassa. Mitä niillä on tarkoitus tehdä?
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
- Car(s): Alfa 156JTS 2,0
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
takaovien lasit jumussa? napista kuuluu takaoven sisältää vaimea naps, sekä ylös että alas painettaessa, mutta muuta ei tapahdu. Kummallakin puolella siis. Kävin koeajamassa toista samanlaista ja siinä sama juttu??
Onko joku yleinen ongelma vai joku lapsilukkoasetus? se lukkonappi etuovessa tekee sen ettei edes naksausta kuulu...
Onko joku yleinen ongelma vai joku lapsilukkoasetus? se lukkonappi etuovessa tekee sen ettei edes naksausta kuulu...
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Voihan se pehmeämpi toppari olla. Oletettavasti tehtaan jäljiltä olleessa 2000 V6:ssa ei tuollaista ole ainakaan missään ilmiselvässä paikassa. Eikä taida kaikkien vaihtonivelten mukana tullakaan.palkus kirjoitti:Kuinka ja hyvin passaa tuonne sisäpään olakkeen päälle koottuna (sisäkkäin)? Ettei ny vaan olis pehmennin toppari tuonne vaihteen ja sisänivelen väliin. Onkosta wanha jo auki? Eiköhän sieltä selviä.JPeltola kirjoitti:Meylen raidetangon sisänivelten mukana tulee kumi- ja peltiprikat mitkä sopivat sisäkkäin toisiinsa. Näkyvät allaolevassa kuvassa. Mitä niillä on tarkoitus tehdä?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Koska naksahdus kuuluu, niin jumissa. Tyypillistä, kun ei käytetä. Itsellänikin molemmat takalasinnostimet on aika hitaalla käyviä, vaikka pyrin niitä käyttelemäänkin silloin tällöin. Korjauksena purku, voitelu jne. ja sit taas voipi pelittää - jos vaijerit ei ole puhkiruostuneet.Alfred Romelus kirjoitti:takaovien lasit jumussa? napista kuuluu takaoven sisältää vaimea naps, sekä ylös että alas painettaessa, mutta muuta ei tapahdu. Kummallakin puolella siis. Kävin koeajamassa toista samanlaista ja siinä sama juttu??
Onko joku yleinen ongelma vai joku lapsilukkoasetus? se lukkonappi etuovessa tekee sen ettei edes naksausta kuulu...
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Alfred Romelus kirjoitti:Elefant kirjoitti:Tämä löytyi E-LearnistaAlfred Romelus kirjoitti:Mikä on 2,0 jts koneen nokka-akselien nokkien oikea korkeus?
Kiitoos!!
Mitoillaan näyttäisi siis olevan...
Etsin kovasti syytä kolmospytyn misfire-ongelmaan. Meneekö pytyt niin että lasketaan jakopäästä järjestyksessä yhdestä neljään vai jotenkin työjärjestyksen mukaan?
Ja muillekin vinkkinä: Johdotuksissa puolille on koko lailla eskoottinen liitos siellä suojamuovin sisällä, kutistesukan sisällä on maajohdot vedetty kaikki yhteen jotenkin puristamalla ja päällä jotain ihmeen liimaa/vahaa. Näitä liitoksia on siellä kaksikin, joista lähtee johdot kaikkiin puoliin. Omassa kärryssä toiseen viritelmään oli päässyt kosteus. Puhdistin ja tinasin kunnolla kiinni. Käynti parani, mutta vieläkin jonkin verran röpöttää...
Voi olla suutin rikki. Jos puola ja tulppa jo vaihdettu. Myös tietenkin puolalle tulevissa johdoissa voi olla vikaa.
Mutta suosittelen aika pikaisesti tuota suuttimen vaihtoa tai sen toiminnan tarkastamista, muuten on männässä reikä...
Suoraan vaan suoraa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Huoh...Rupee jo oikeesti väsyttämään tämä tilanne ja samalla vituttamaan. On vaihdettu se hihnapyörä mikä aiheutti sen ulinan. NYT tällä kertaa se on ruvennut helisemään ja pitämään ihmeellistä vikinää. vik vik vik, siis erilaista mitä se rikkinäinen hihnapyörä aiheutti. Eikä tietysti tyhjäkäynillä ollessaan, eikä aina silloinkaan, kun sillä ajaa, mutta toisinaan.
Turha soitella enää ainakaan helsingin rintajoupille ovat jo niin kyrpiintyneitä meihin, vaikka ollaan aina asiasta soitettu. Varaa sitä minnekkään maahantuojalle ei ole viedä, niillä on aika suolaset tuntiliksat.
Silläpä kysynkin tiedättekö joku missä päin kuopioo olis joku, joka näistä Alfoista varsinkin tietää ja vilkaisisi sitä ja ehkä kaiken lisäksi osaisi sanoa mistä SE NYT ulisee? Itellä tuo talli aika pieni ja oma tietämys ei varmastikkaan riitä, eikä oikein fysiikakaan.
Tietysti rahalla maksan, mutten oikein noita merkkiliikkeen hintoja.
Turha soitella enää ainakaan helsingin rintajoupille ovat jo niin kyrpiintyneitä meihin, vaikka ollaan aina asiasta soitettu. Varaa sitä minnekkään maahantuojalle ei ole viedä, niillä on aika suolaset tuntiliksat.
Silläpä kysynkin tiedättekö joku missä päin kuopioo olis joku, joka näistä Alfoista varsinkin tietää ja vilkaisisi sitä ja ehkä kaiken lisäksi osaisi sanoa mistä SE NYT ulisee? Itellä tuo talli aika pieni ja oma tietämys ei varmastikkaan riitä, eikä oikein fysiikakaan.
Tietysti rahalla maksan, mutten oikein noita merkkiliikkeen hintoja.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Savon autokorjaamo Oy Poijutie, Toivasella kokemusta Alfoista
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
- Car(s): Alfa 156JTS 2,0
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hirmu kolina rupes kuulumaan koneesta! Ja jakopään puolelta tietysti. Otin apulaitehihnan pois, mutta kolina jatkui...
Jakohihnan suojat irti niin huomasin että tasapainohihnasta puuttui 29 hammasta ja kaikki muutkin melkein irti!! Nappasin koko hihnan irti ja kolinat loppui. Kuinka tärkeä tuo hihna on? oman ymmärrykseni mukaan sen voisi jättää kokonaan pois. Tuuri tässä kävi ettei katkennu ja menny jakohihnan väliin eikä irtohampaatkaan tehny hallaa. Ei kait tuo tee muuta kun rauhoittaa hieman moottorin liikettä, mikä ei nytkään ole kyllä järin suurta...
Jakohihnan suojat irti niin huomasin että tasapainohihnasta puuttui 29 hammasta ja kaikki muutkin melkein irti!! Nappasin koko hihnan irti ja kolinat loppui. Kuinka tärkeä tuo hihna on? oman ymmärrykseni mukaan sen voisi jättää kokonaan pois. Tuuri tässä kävi ettei katkennu ja menny jakohihnan väliin eikä irtohampaatkaan tehny hallaa. Ei kait tuo tee muuta kun rauhoittaa hieman moottorin liikettä, mikä ei nytkään ole kyllä järin suurta...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Voi jättää pois, tulee tehoa hiukan lisää, huolto halpenee, käyttövarmuus paranee ja ylimääräiset äänet vähenee? Kun autossa on yli 100tkm on hihnan hylkääminen järkevä päätös. Mitähän muuta jää plussan puolelle?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
no olisko etuina vielä: vittumainen värinä ja heikompien palikoiden ennennaikainen kuolema. Ei ne toisen kertaluokan värinät 2 litrasessa nelosessa ihan merkityksettömiä ole.
"puhun niin totta kuin osaan"