Itse en ole huomannut mitään negatiivista alkuperäisiin verrattuna, yhtälailla hyvä kompromissi mukavuutta ja sporttia.Rema kirjoitti:Jousia valitessa, pitää arvostaa auton suunnittelua. Minusta alkuperäiset jouset ovat tosi hyvät, ajatellen ajo-ominaisuuksia, ne ovat hyvä kompromissi mukavuuden ja jäykkyyden suhteen huomaa esim. hidasteissa, kaarreajossa myös ovat hyvät.
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Kesä 2012, 07:53
- Car(s): Alfa 156 JTS
Alfa 159 JTDM - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfaan 159 2,4 diesel tankattu bensiiniä,kysymys kuuluu voiko tankin tyhjentää tankin suuaukon kautta.
Jos jollakulla foorumilaisella olisi vinkkejä ottaisin kiiruusti ja kiittäen vastaan.
T:Aarre
Jos jollakulla foorumilaisella olisi vinkkejä ottaisin kiiruusti ja kiittäen vastaan.
T:Aarre
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pystyyköhän ajovalojen pesulaitetta ohjelmoimaan siten, että se toimisi esim. joka viidennellä painalluksella?
Suhteellisen runsasta tuo pesunesteen kulutus näillä keleillä! Ei ole edes kauaa kun lisäsin kolme litraa lasolia.
Ja taas merkkivalo palaa..
Suhteellisen runsasta tuo pesunesteen kulutus näillä keleillä! Ei ole edes kauaa kun lisäsin kolme litraa lasolia.
Ja taas merkkivalo palaa..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ajovalonpesimille löytyy oma sulake akun vieressä olevasta rasiasta. Sulake F09 20A.
Koitas mitä tapahtuu kun sen nyppää irti.
Koitas mitä tapahtuu kun sen nyppää irti.
Makaroonia jo vuodesta -98
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
valot pois päältä ruuttauksen ajaksi, menee sivullisille normaalina sähköhärönä
"puhun niin totta kuin osaan"
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tämä vähensi omalla kohdallani kulutusta eli voin suositella. Näillä keleillä ajovalot menevät kyllä aikamoisen suolavellin peittoon, niin on pitänyt välillä pestä käsin ajovalot.puuha kirjoitti:Ajovalonpesimille löytyy oma sulake akun vieressä olevasta rasiasta. Sulake F09 20A.
Koitas mitä tapahtuu kun sen nyppää irti.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse poistin ajovalopesurien sulakkeen juuri tuon nesteenkulutuksen takia. Eihän se suihku edes kunnolla pese niitä valoja, ellei valojen laseja ole käsitelty jollain vahalla tai vastaavalla, ettei suolakuravelli tartu niin tiukkaan. Pahimmillaan pesureista suihkun jälkeen tihkuva neste kerää vielä lisää ryönää jo muutenkin likaiseen autoon.
Sinänsä pesurit ovat ihan fiksut, kun ei ole liikkuvia osia näkyvillä. Entisestä Bravostani pompsahti toinen puskurista nouseva pesuri ulos noin viiden sentin verran ja jumahti siihen jostain syystä. Purkamalla pesurin sain sen vetäytymään takaisin, mutta joka pesulla ongelma toistui.. Lopulta nappasin siitäkin pesurin sulakkeen pois ja jatkoin tyytyväisenä ajelua.
Sinänsä pesurit ovat ihan fiksut, kun ei ole liikkuvia osia näkyvillä. Entisestä Bravostani pompsahti toinen puskurista nouseva pesuri ulos noin viiden sentin verran ja jumahti siihen jostain syystä. Purkamalla pesurin sain sen vetäytymään takaisin, mutta joka pesulla ongelma toistui.. Lopulta nappasin siitäkin pesurin sulakkeen pois ja jatkoin tyytyväisenä ajelua.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Varmasti tuolla keinolla pesunesteen kulutus tippuu murto-osaan nykyisestä.
Mutta oikein huonolla säällä olisi ihan kiva tarvittaessa pystyä pesemään ajovaloja.
On/off-kytkin pesurin moottorille? Halpa ratkaisu ja toimisi just silloin kun pesurille on tarvetta.
Mutta oikein huonolla säällä olisi ihan kiva tarvittaessa pystyä pesemään ajovaloja.
On/off-kytkin pesurin moottorille? Halpa ratkaisu ja toimisi just silloin kun pesurille on tarvetta.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^teoriassa olisi kiva pystyä pesemään niitä ajossa. Käytännössä Noi pesurin ei vaan pese yhtään mitään. Samea kalvo paskaa niihin valoihin jää jokatapauksessa. Lisäksi puolet nesteestä valuu pitkin auton kylkiä keräten lisää likaa ja aiheuttamalla pinttyneet raidat....
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
...ja sen kalvon syntymistä tehostaa myös se, että niitä valoja pestään niin harvoin, eikä (kiitos Murphy) oikeastaan koskaan siinä kohtaa kun valoille lävähtää ryönäkasa. Saisi olla viiksessä toinen pykälä, että ensimmäisellä pesee lasin, toisella lasin+valot, niin voisi helposti ruikkia lamppujakin puhtaammaksi heti kun likaryöppy tulee.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistä sitten huomaa ryöpyn? Ainakin tähän mennessä tasaisesti likaantuvat ajossa. Voihan sitä kokeilla tuulilasiin kuinka hyvin pesee pelkkä kusipojansuihku....
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ryöpyn huomaa siitä, kun tuulilasillekin rävähtää kasa loskaa ja moskaa kerralla. Vastaantulevan raskassarjalaisen pyörän alta, motarilla siltä pässiltä joka ohituksen lopuksi kiilaa suoraan eteen jne. Noissa tilanteissa siitä painehuuhtoimesta valoille on hyötyä, jos sen saa heti ruiskimaan loskamoskan hiiteen - mutta käytännössä ne on ruiskaisseet juuri edellisellä lasinpesulla (kiitos Murphy) ja valot ehtii polttaa moskat kiinni tuikkuihin ennenkö seuraavan kerran roiskitaan vettä hukkaan. Juuri siksi lampunpesu pitäisi olla pakotettavissa vetämällä viikseä kovemmin tms, että kuskilla on aivot huomata nuo tilanteet, autolla ei.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
...ja räntäsateella saa töräytettyä kertynyttä loskaa vähemmäksi. Vaik iha yksinään tietä taivaltaa. Kohtuu hyvin halogeenitkin muurautuu loskasta sopivalla kelillä.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tämäki menny ohi, ku en oo interwepissä roikkunu.FIALFE kirjoitti:Moi, noi vois toimiakkin, onko kuinka vanhat ja ilman ruostetta varsinkin alapää ku on tohon suolasohjoon niin alttiina. Minkä hintaset ne olis jos pari löytys? Uudet saan ebaysta 60 rahtien kanssa mut kestää tulla parisen viikkoo.jalittam kirjoitti:Mul pitäs olla takajousi tai pari 2.4 farkku diisselistä kotosin. Oliko jopa toinen iskarikin. Ja ehjähköjä tukikumeja (sinne takayläpäähän). Jos siis käytetty kelpaa.
Jos uudet 60/pari ni ne sitte, varsinki jos työn teettää.
Ei nuo pintaruostetta kaipaa katketakseen, muutoin vaan väsyvät.
En oo käyny dyykkaamas vielä (pm odottelin tarvittaessa...), 120 vaikko 140 ajetusta (en muista enää) ovatte. Misäpäin Suomea oli tarve?
Jos viel tarvis, ni omantunnon mukaan tommoset maksetaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moi, oon jousen jo saanu ja allakin on bilsteinit ja hyvin sopi vaikka vähä epäilyttikin et mitä sieltä tulee..kiitos tarjouksesta mut näillä mennään..jalittam kirjoitti:Tämäki menny ohi, ku en oo interwepissä roikkunu.FIALFE kirjoitti:Moi, noi vois toimiakkin, onko kuinka vanhat ja ilman ruostetta varsinkin alapää ku on tohon suolasohjoon niin alttiina. Minkä hintaset ne olis jos pari löytys? Uudet saan ebaysta 60 rahtien kanssa mut kestää tulla parisen viikkoo.jalittam kirjoitti:Mul pitäs olla takajousi tai pari 2.4 farkku diisselistä kotosin. Oliko jopa toinen iskarikin. Ja ehjähköjä tukikumeja (sinne takayläpäähän). Jos siis käytetty kelpaa.
Jos uudet 60/pari ni ne sitte, varsinki jos työn teettää.
Ei nuo pintaruostetta kaipaa katketakseen, muutoin vaan väsyvät.
En oo käyny dyykkaamas vielä (pm odottelin tarvittaessa...), 120 vaikko 140 ajetusta (en muista enää) ovatte. Misäpäin Suomea oli tarve?
Jos viel tarvis, ni omantunnon mukaan tommoset maksetaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Löytyisiköhän foorumilta ketään, joka osaisi ohjelmoida dpf:n pois 2.4 jtdm 159:stä ?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28 Joulu 2016, 22:46
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ajatuksia kaivataan. Ajoin tänään ensimmäistä kertaa elämässäni Alfa Romeota, mallina 159 1,9 JTDm. Yksi asia kävi kyllä selväksi, seuraava autoni on Alfa. Kyseisessä yksilössä jäi kuitenkin hieman vaivaamaan yksi seikka. Pienen kruisailun jälkeen moottori alkoi "aivastelemaan" pintakaasulla. Veto ei kuitenkaan ollut kateissa, päin vastoin kone tuntui hyvinkin halukkaalta menemään. Pienet nykäisyt kuitenkin näkyivät ahtopainemittarissa ja tuntuivat ajossa. Vika ei oikein vaikuttanut tyypilliseltä EGR-vialta oireineen. Voisiko kyse olla kondenssivedestä polttoaineessa tai välijäähdyttimessä, vai jostain vakavammasta? Laitos on ilmeisesti seissyt ulkona jonkun aikaa, ja kuten totesin, jopa ongelman ollessa päällä, kaasua painaessa vetoa kyllä löytyi.
Ideoita? Uskaltaako tuon ostaa, vaihtohinta kun olisi vähintäänkin kohdallaan?
Ideoita? Uskaltaako tuon ostaa, vaihtohinta kun olisi vähintäänkin kohdallaan?
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
- Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09 - Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kysymys tällä kertaa 159 1,9 jtdm:n etujousista, kun olen kyllästynyt kyntämään keulalla maantietä, eli uudet pitäisi löytää. Alkuperäiset ovat minusta turhan kalliit. Netissä esim Kyb-jousia saa edullisemmin. En etsi madallettuja vaan miellyttäviä/pintapehmeitä mutta samalla jämäköitä, niin millainen jousen pituus ja paksuus olisi hyvä? Näyttää olevan eroja eri valmistajilla. Vai onko tämä turhaa näpertelyä? Millaisia olette pikkudieseliin vaihtaneet?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sähköoravalle kommenttina: itse hakisin kyllä syyn tuohon aivasteluun. Onko vikakoodeja luettu? Omassa yksilössä ei ainakaan ole ollut vastaavaa vikaa, tukkeutunut EGR vei puhdit alakierroksilta tykkänään, ja ohjelmoinnin jälkeen toiminut hienosti. Muuten, 1,9 JTDm:ssä on sitten manuaaliversioissa se kuuluisa M32-vaihteisto...
Paljonko Pohjalaisen autossa on mittarissa? Omassa 1,9:ssä olen huomannut etuiskareiden hieman väsyneen vuosien varrella (vm -08), mutta ei kait etujouset kovin kuoleennu? Jos vaihdat jousia ja myös iskareita, olisi mukava kuulla kokemuksia. Noin yleensä tällä foorumilla löytyy varmaan Alfan madaltamiseen paremmat neuvot kuin maavaran kohentamiseen.
Paljonko Pohjalaisen autossa on mittarissa? Omassa 1,9:ssä olen huomannut etuiskareiden hieman väsyneen vuosien varrella (vm -08), mutta ei kait etujouset kovin kuoleennu? Jos vaihdat jousia ja myös iskareita, olisi mukava kuulla kokemuksia. Noin yleensä tällä foorumilla löytyy varmaan Alfan madaltamiseen paremmat neuvot kuin maavaran kohentamiseen.
TTi
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei niitä vietereitä oikein pysty ilmoitettujen arvojen perusteella vertailemaan. Pelkkä langan paksuus ja jousen pituus eivät kerro edes jousen jäykkyyttä, saati sitten sitä kuinka progressiivinen se jousi on.pohjalainen kirjoitti:Kysymys tällä kertaa 159 1,9 jtdm:n etujousista, kun olen kyllästynyt kyntämään keulalla maantietä, eli uudet pitäisi löytää. Alkuperäiset ovat minusta turhan kalliit. Netissä esim Kyb-jousia saa edullisemmin. En etsi madallettuja vaan miellyttäviä/pintapehmeitä mutta samalla jämäköitä, niin millainen jousen pituus ja paksuus olisi hyvä? Näyttää olevan eroja eri valmistajilla. Vai onko tämä turhaa näpertelyä? Millaisia olette pikkudieseliin vaihtaneet?
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikähän lie, kun ei starttaa buttonista? Naks, naks ja kohta lähtee sitten pyörittämään ja käynnistyy normaalisti, kun jaksaa nappia räplätä ja pitää pohjassa riittävän kauan.
Lämpimänä ei mitään ongelmia...
Lämpimänä ei mitään ongelmia...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla teki diesel välillä noin ja siinä sen aiheutti se kytkinpolkimen mikrokytkin. Ei siis tunnistanut että kytkin oli painettu pohjaan.
Abarth 500 Esseesse
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hellurei.
Pitäs jostain löytää 159 JTDm -07 2.4 fuel temperature sensor. Antaa siis vikakoodia P0180. Ebaysta koitin tonkia mut en osannut etsiä. Samaan syssyyn lienee paikallaan vaihtaa tuo polttoainesuodatinkin.
Kiitäs jos joku onnistuu neuvomaan mistä moisen saisi.
Pitäs jostain löytää 159 JTDm -07 2.4 fuel temperature sensor. Antaa siis vikakoodia P0180. Ebaysta koitin tonkia mut en osannut etsiä. Samaan syssyyn lienee paikallaan vaihtaa tuo polttoainesuodatinkin.
Kiitäs jos joku onnistuu neuvomaan mistä moisen saisi.
Life is too short to drive boring cars.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
- Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09 - Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
@TTi ja Tuomas K; oma 1,9 jtdm on -08 ja 160tkm takana. Nykyjouset eivät ole madalletut, vaan selvästi väsähtäneet. Taakse on asennettu uudet normijouset (valmistajaa en tiedä), ja ne nostavat perää terhakkaasti ja samalla laskevat keulaa. Palstoilla puhutaan kyllä Eibacheista, mutta en löytänyt kokemuksia normaalijousista. Normi-iskareiksi AO:ssakin suositeltiin Bilsteinin B4.
Kokemuksia lisää?
Kokemuksia lisää?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfassa vaihdettu jakopäänketju huoltokirjan mukaan noin 67 tuhannen kohdalla ja nyt antaa 95 tuhannen kohdalla siihen viittaavaa vikakoodia P0016 Kampiakselin asento - Nokka-akselin asennon korrelaatio (lohko 1, tunnistin A). Voiko tosiaan olla että ei kestä sen enempää. Vai voisiko johtua jostain muusta? Kokemuksia?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^kestää kestää, mutta jos on ratasten uusinnassa säästely niin ei tietenkään kestä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mahtaako 159 normijouset olla progressiiviset?Tuomas K kirjoitti:Ei niitä vietereitä oikein pysty ilmoitettujen arvojen perusteella vertailemaan. Pelkkä langan paksuus ja jousen pituus eivät kerro edes jousen jäykkyyttä, saati sitten sitä kuinka progressiivinen se jousi on.pohjalainen kirjoitti:Kysymys tällä kertaa 159 1,9 jtdm:n etujousista, kun olen kyllästynyt kyntämään keulalla maantietä, eli uudet pitäisi löytää. Alkuperäiset ovat minusta turhan kalliit. Netissä esim Kyb-jousia saa edullisemmin. En etsi madallettuja vaan miellyttäviä/pintapehmeitä mutta samalla jämäköitä, niin millainen jousen pituus ja paksuus olisi hyvä? Näyttää olevan eroja eri valmistajilla. Vai onko tämä turhaa näpertelyä? Millaisia olette pikkudieseliin vaihtaneet?
Noin niinku yleensäkin aidosti progressiiviset rautajouset (kierre, vääntö, lehti) ovat varsinkin ensiasennuksena kohtuu harvinaiset. Ilmajouset onkin sitten heti progressiviset automaagisesti. Jossain mopoissa tehdään vipuvarren muutoksella takajousituksesta progressiivinen.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28 Joulu 2016, 22:46
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No, tuo M32-aski oli jo tiedossa. Ja kaikesta huolimatta tuossa pihassa nököttää nyt yksi farkku-159... Mikä siinä on, että aina kun käyn koeajamassa italialaisen kulkineen, se seuraa mua kotio..? Viimeksi yksi Ducati teki saman...TTi kirjoitti:Sähköoravalle kommenttina: itse hakisin kyllä syyn tuohon aivasteluun. Onko vikakoodeja luettu? Omassa yksilössä ei ainakaan ole ollut vastaavaa vikaa, tukkeutunut EGR vei puhdit alakierroksilta tykkänään, ja ohjelmoinnin jälkeen toiminut hienosti. Muuten, 1,9 JTDm:ssä on sitten manuaaliversioissa se kuuluisa M32-vaihteisto...
Tuo nykiminen on tosiaan vähän hassua. Ei tee tuota koko aikaa, ja kun antaa saapasta, niin homma loppuu. Tapahtuu yleensä parin tonnin kieppeillä. Mistähän uudellamaalla saisi tuon EGR:n pois ohjelmoinnin, jos niikseen tulee? Ja vikakoodeja ei ole luettu. Lukija kyllä löytyy, jos portti on mallia standardi-OBD... Mistähän sen sataviisysissä löytää..?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
OBD-tökkeli on vasemman polven kulmilta löytyvän luukun takana, tarttet avaamiseen ristipääruuvarin (PZ2, jos oikein muistan). Vertaa OBD-lukijan näyttämää MAP -arvoa ahtopainemittarin heittelyyn ja kun toteat niiden pomppivan samalla tapaa, tarkista (tai vaihda) MAP-anturi (sekä ehkä johdotuksensa).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omassa teki tuota samaa. Loppua kohden aina vaan useammin. Eikä tuo lämpötilakaan enää vaikuttanut.Kirkinen kirjoitti:Mikähän lie, kun ei starttaa buttonista? Naks, naks ja kohta lähtee sitten pyörittämään ja käynnistyy normaalisti, kun jaksaa nappia räplätä ja pitää pohjassa riittävän kauan.
Lämpimänä ei mitään ongelmia...
Starttimoottori meni vaihtoon. Vika toki voi myös olla sähkön kulkeutumisessa sinne moottorille tai sen "maadoituksessa".
Sen kytkinpolkimen anturivian voi kai todentaa/ohittaa painamalla jarrua. Eikös tuossa riitä, että jompaa kumpaa painaa.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt kun tässä haaveilin virittäväni tätä 1.9 JTS:ssää 2.2:sen tuplaputkilla niin törmäsin semmoseen ongelmaan, että tuo takapuskurissa oleva oikean puoleisen pakoputken aukon suojalätkän alla oleva reikä ei ollutkaan samanlainen kun vasemmalla.
Kysymys kuuluukin onko näissä tuplaputkisissa jokun irroitettava pala oikean puolen läpiviennissä, vai pitäääkö tässä lähteä vielä
puskurikauppaan?
Kysymys kuuluukin onko näissä tuplaputkisissa jokun irroitettava pala oikean puolen läpiviennissä, vai pitäääkö tässä lähteä vielä
puskurikauppaan?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Puskuri on sama, mutta 2.2 puskurissa on erillinen kaulus.
Tälle osalle ei taida olla omaa varaosanumeroa.
Vanhasta takapuskurista myin jo omani foorumilaiselle.
Tälle osalle ei taida olla omaa varaosanumeroa.
Vanhasta takapuskurista myin jo omani foorumilaiselle.
- Liitteet
-
- kaulus.JPG
- (179.97 KiB) Tiedosto ladattu 5802 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos vatauksesta
Voi kissanmunat jos tuolle ei tosiaan ole varaosanumeroa.
Saattaa olla hankala löytää mistään.
Voi kissanmunat jos tuolle ei tosiaan ole varaosanumeroa.
Saattaa olla hankala löytää mistään.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Osan numero on 60688694, Protection, puolan hinta n.40e, meillä varmaan 60e? Ei muuta kuin tilaukseen
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
tuo taitaa kumminkin olla eri osa?
Kait joku lämpösuoja mikä tulee puskuriin sisäpuolelle.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikä on "aito" progressiivinen jousi? Kyllä progressiiviset jouset on ihan arkipäivää tavisautoissa. "Ratajousien" veikkaisin olevan lähempänä lineaarisia kuin progressiivisia.palkus kirjoitti:Mahtaako 159 normijouset olla progressiiviset?Tuomas K kirjoitti:Ei niitä vietereitä oikein pysty ilmoitettujen arvojen perusteella vertailemaan. Pelkkä langan paksuus ja jousen pituus eivät kerro edes jousen jäykkyyttä, saati sitten sitä kuinka progressiivinen se jousi on.pohjalainen kirjoitti:Kysymys tällä kertaa 159 1,9 jtdm:n etujousista, kun olen kyllästynyt kyntämään keulalla maantietä, eli uudet pitäisi löytää. Alkuperäiset ovat minusta turhan kalliit. Netissä esim Kyb-jousia saa edullisemmin. En etsi madallettuja vaan miellyttäviä/pintapehmeitä mutta samalla jämäköitä, niin millainen jousen pituus ja paksuus olisi hyvä? Näyttää olevan eroja eri valmistajilla. Vai onko tämä turhaa näpertelyä? Millaisia olette pikkudieseliin vaihtaneet?
Noin niinku yleensäkin aidosti progressiiviset rautajouset (kierre, vääntö, lehti) ovat varsinkin ensiasennuksena kohtuu harvinaiset. Ilmajouset onkin sitten heti progressiviset automaagisesti. Jossain mopoissa tehdään vipuvarren muutoksella takajousituksesta progressiivinen.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^juu, kyllä niitä tietysti on, mutta jostain syystä puhutaan progressiivisistä turhan helposti. Kierrejousen muutamien kierteiden täytyy pohjata jotta jousi jäykistyisi. Eibachin pro- jousia mainostetaan progressiivisiksi ja usein varsinkin takajouset ovatkin sellaiset. Esim 156 orggis takajousi on ihan lineaari, mutta pro- jousessa on tiheämpää kierrettä, joka sitten pohjaa. Esim. tämän 159 1.9 jtdm tapauksessa eibachin pro- jouset ovat tuvin mukaan ihan lieaariset, molemmissa päissä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minunkin mielestä osa näyttää puskurissa kiinni olevalta lämpösuojalta. Seppo on kyllä yleensä oikeassa varaosanumeroiden kanssa, joten voin olla tietty itse väärässä.seppo kirjoitti:Osan numero on 60688694, Protection, puolan hinta n.40e, meillä varmaan 60e? Ei muuta kuin tilaukseen
Muutaman 159 puskurin kanssa on itse tullut touhuiltua ja onhan niissä useampikin muoviosa, jota ei saa kuin ostamalla koko puskurin.
Uusimmasta 159:stä oli kolarin jäljiltä etupuskuri palasina. Uudessa puskurissa ei ollut reikiä lampun pesimille, joten ajattelin vain porata reiät ja asentaa pesurit, mutta pesurien kiinnikkeet olivat vanhassa puskurissa osittain rikki eikä uusia löytynyt helposti mistään. Otin pesurit sitten pois käytöstä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Progejouset voinevat olla myös toisesta päästään ohkasempaa lankaa.
Nykähtelyt hoisin turbon vaihdolla. Siis semmoset alta 2krpm ajottaiset - riippuen pedaalin asennosta. Liekkö vnt-siivet jumahtelumoodissa?
Ite paskotin turbon siipeä eka avausyrityksessä muka pesua varten.
Nykähtelyt hoisin turbon vaihdolla. Siis semmoset alta 2krpm ajottaiset - riippuen pedaalin asennosta. Liekkö vnt-siivet jumahtelumoodissa?
Ite paskotin turbon siipeä eka avausyrityksessä muka pesua varten.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
JuuJuu, toi on yks tapa. Ohkanen osa menee lyttyyn ja sitten jäykkenee.jalittam kirjoitti:Progejouset voinevat olla myös toisesta päästään ohkasempaa lankaa.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko kuinka yleistä, että 159 antaa yön yli seisottuaan ovet auki vain lukosta avaimella kääntäen ja tämän jälkeen sitten loppupäivän toimii kaukosäätimestä normaalisti? Kaukarin vastaanotin on kai "virtalukon" kanssa samassa, sielläköhän vika piilee, vai...?
Osaisiko muuten kukaan suositella edullista, mutta toimivaa vikakoodinlukijaa 159:n kanssa temuamiseen?
Edit: Juuri tulleen tiedon mukaan, eipä toimikaan aina aamustartin jälkeenkään. Aina menee napista lukkoon, mutta tänään aukesi vain 25% tapauksista.
Osaisiko muuten kukaan suositella edullista, mutta toimivaa vikakoodinlukijaa 159:n kanssa temuamiseen?
Edit: Juuri tulleen tiedon mukaan, eipä toimikaan aina aamustartin jälkeenkään. Aina menee napista lukkoon, mutta tänään aukesi vain 25% tapauksista.
Operating at the speed of dark
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Kaken paristo lopussa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kun se tekee samaa kahdella avaimella. Ja lukkoon päin on tähän asti toiminut joka kerta. Siitä vois tietysti alottaa, eihän tuon kokeilu oikein mitään maksa. Pitääkö avainta jotenkin koodata patterinvaihdon jälkeen?
Operating at the speed of dark
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eipä auennut minullakaan lukot kaukosäätimellä eilen, pakkasesta johtuva juttu. Jostain brittiforumilta luin että just "virtalukossa" olisi vikaa ja sen vaihtamalla paranisi. Mukava avata ovet mekaanisella avaimella kun samalla ikkunat yrittää aueta..
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onkohan jtdm:lle normaalia käytöstä, kun tyhjäkäynti on joskus 1000 rpm? Syksyllä nollakelillä kävi sama muutaman kerran, eli startista suunnilleen koneen lämmettyä 75 asteeseen tyhjäkäynti oli korkeampi. Nyt viime päivinä kovilla pakkasilla sama tilanne jokaisessa startissa. Paitsi että kone ei ole kerennyt lämmetä kuin 70 asteeseen. Parkkihallista lähdettäessä (jossa n. +10 astetta) tyhjäkäynti on normaalilla tasolla. Ecun kylmän kelin säädöt kenties?
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä mulla 2.4Jtd pakkasella pitää kierroksia vähän korkeammalla ja sit palaa "normaaliin" hetken päästä.
Egr venttiilin puhdistus oli positiivinen juttu. Lähtee kylmänäkin kovilla pakkasilla aika mukavasti käyntiin
Egr venttiilin puhdistus oli positiivinen juttu. Lähtee kylmänäkin kovilla pakkasilla aika mukavasti käyntiin
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No niinpä tietenkin, tuo on muutenkin ollut aikomuksena puhdistaa. Nämä lienee jumittelevan egr-venttilin ensioireita? Käyntiin kyllä lähtee hienosti. Itse asiassa tämä selittäisi noin viidenkympin vauhdissa ilmenevan hetkellisen puutumisen, joka on käynyt pari kertaa. Ikäänkuin tehoista häviäisi puolet sekunnin kymmenesosaksi mutta sitten vetää normaalisti.Manu kirjoitti:Kyllä mulla 2.4Jtd pakkasella pitää kierroksia vähän korkeammalla ja sit palaa "normaaliin" hetken päästä.
Egr venttiilin puhdistus oli positiivinen juttu. Lähtee kylmänäkin kovilla pakkasilla aika mukavasti käyntiin
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jotain probleemaa mulla nyt 1.9 jtdm:n kanssa. Alkoi tuossa kovimmilla pakkasilla. En sen jälkeen uskaltanut kuin koeajaa lyhyesti tänään. Pakokaasut haisevat kitkerälle. Ei samalle kuin hiukkasloukun poltto vaan paljon voimakkaammin palaneelle, kitkerälle. Ehkä savutustakin.
Ei oo sytyttänyt vikavaloja eikä löytynyt vikakoodeja. Käynti normaali, ahdot nousee normaalisti. Turbo ei vingu. Ajaessa ei huomaisi mitään, mutta ulos mennessä huomaa heti hajun. Öljyä menny 1 pykälä, mutta ajettukin nyt vaihtoväli eli 15 000 sitten edellisen vaihdon.
Onko raadilla heittää arvauksia. Voiko liittyä EGR, suutin, vedenerotin vai meneekö tyyrimmälle linjalle turbo, kannentiiviste, männänrengas?
Ei oo sytyttänyt vikavaloja eikä löytynyt vikakoodeja. Käynti normaali, ahdot nousee normaalisti. Turbo ei vingu. Ajaessa ei huomaisi mitään, mutta ulos mennessä huomaa heti hajun. Öljyä menny 1 pykälä, mutta ajettukin nyt vaihtoväli eli 15 000 sitten edellisen vaihdon.
Onko raadilla heittää arvauksia. Voiko liittyä EGR, suutin, vedenerotin vai meneekö tyyrimmälle linjalle turbo, kannentiiviste, männänrengas?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Äänestäisin jäätyvää huohotinta. Moottorin edessä oleva pieni letku on aika kylmässä paikassa ja ilman eristystä saattaa jäätyä tukkoon.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jäätynyt huohotin näkynee valkoisessa pilvessä, mikä seuraa autoa.
Letku ei tukkeennu, vaan imuputken D6mm yhdyntäreikä huohotinletkuun. Eli hh-letkun kiinnitystumpin läpi umpeentuu kastehelmestä tai parista.
Ja sit öljyä saattaa kuluakkin reilusti.
Letku ei tukkeennu, vaan imuputken D6mm yhdyntäreikä huohotinletkuun. Eli hh-letkun kiinnitystumpin läpi umpeentuu kastehelmestä tai parista.
Ja sit öljyä saattaa kuluakkin reilusti.