Alfa 159 vaihteiston rutinat
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Redline MT-85 vai MT-90?
Ohjekirjassa lukee 75W-85 öljyä eli sen mukaan pitäisi käyttää MT-85:sta. Motonet ei näköjään myy kuin MT-90:stä.
Onko noissa suuria eroja? nopeasti katsottuna 85 hyytyy muutaman asteen myöhemmin pakkasella.
Ohjekirjassa lukee 75W-85 öljyä eli sen mukaan pitäisi käyttää MT-85:sta. Motonet ei näköjään myy kuin MT-90:stä.
Onko noissa suuria eroja? nopeasti katsottuna 85 hyytyy muutaman asteen myöhemmin pakkasella.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Olikos sulla 1,9 JTD Mjetti ? Nuo oireet liittyvät tukkoiseen EGR:ään mielestäni ? Ajoituksenmuuntimesta ainakaan omassa Mjetissä en ole kuullutkaan.... jos todella nokka-akseli on noilla kilsoilla vaihtokunnossa niinCapirex kirjoitti:No nyt on öljyt vaihdettu ja vaihteisto toimii selvästi terhakkaammin. Semmonen traktorimainen kankeus on tipotiessään. Valitettavasti kuitenkin huollossa paljastui toinen ongelma. Vika koodit luettaessa tuli eteen P0340 Phase Sensor intermittent kuulemma. AK:n mukaan tarkoittaa sitä että nokka-akseli pitää vaihtaa ja tilasivat sellaisen nyt Italiasta Miten 35000 ajetussa autossa voi nokka-akseli olla muka vaihtokunnossa. Auto pätkii 1800 kierroksella ajoittain ja välillä hienoisesti nytkyttää paikoillaan, mutta että nokka-akselivika. Anna mun kaikki kestää
se on kyllä valmistusvirhe... Näillä JTD:llä on ajettu sinne 300-400 tkm:n pintaan samoilla nokilla....
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Vaihdatin Redline MT-90 -öljyt lootaan ja kylläpä muuttui paljon paremmaksi, vaikka mittarissa vasta 100 tkm. Vaihteet vaihtuu nyt sujuvammin ja aiemmin kuulunut lievä sivuääni katosi lähes täysin kutosvaihteesta.
Nähtäväksi jää vielä, miten tuo laatikko talvella toimii.
Nähtäväksi jää vielä, miten tuo laatikko talvella toimii.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Vaihdoin itselle Castrolin Syntrans FE 75W öljyt tänään. En ala heti kommentoimaan miten vaihtaminen muuttuu koska olen siinä uskossa että vaatii jonkun sata tai tuhat kilsaa ajoa uusilla öljyillä ennen kuin vaikutus tuntuu. Aiemmin kakkosvaihde oli pikkasen nihkeä eikä tuo laatikko nyt muutenkaan ime vaihteita sisään. Auto siis 2.4 JTDm.
Mutta se mikä oli ihmeellistä oli se että laatikosta valui ulos melko tarkalleen 3,2l vanhoja öljyjä. Tarkistin määrän kahteen kertaan. Alfan oma ohje on (ainakin ollut) 2,8l ja Castrolin sivulla 2,5l. Käytin laatikon lämpimäksi ja valuttelin rauhassa, mutta 0,7l ero on melko raju Castrolin ohjeeseen kun kokonaistilavuus on kolmisen litraa. Taitaa tuo sama 2,5l olla useimmilla muillakin valmistajilla, mutta veikkaan että saavat tuon tiedon jostain samasta lähteestä.
Tilalle laitoin pikkasen vajaa 2,8l.
Alla kuvia täyttö- (ympyröity) ja tyhjennystulpan sijainnista, määrää ei siis voi tarkistaa mitenkään vaan se pittää vaan tietää. Täyttötulppa näkyy kun akun ja sen kotelon irrottaa. Hieman pirrasin koloa alumiiniseen maadoituskorvakkoon jotta pitkän kuusiokolo avaimen sai paikalleen. Juuri muulla sitä ei kannata yrittää vääntääkään, sen verran lujassa se on.
Pohjatulpassa ei ole tiivistettä tehtaan jäljiltä, sinne kannattaa heittää kuparitiiviste väliin. Näin taisi olla jossain ohjeessakin. Kiristysmomentit tulpille ilmoitettu 1,7Nm tyhjennys ja 2,4-3,6Nm täyttö. Kuparitiiviste sotkee joten kannattaa vetää käsin silleen sopivasti.
Täyttöproppu kuvassa näkyy vaihteensiirtäjän vaijerin päässä iso musta pyöreä 'laakeri', se tuntui vähän väljältä. Jos tuntuma ei parane öljynvaihdolla, saattaa olla aiheellista miettiä tuon uusimista, ainakin se näyttäisi helposti vaihdettavalta jos vaan jostain tuota saa irrallaan.
Mutta se mikä oli ihmeellistä oli se että laatikosta valui ulos melko tarkalleen 3,2l vanhoja öljyjä. Tarkistin määrän kahteen kertaan. Alfan oma ohje on (ainakin ollut) 2,8l ja Castrolin sivulla 2,5l. Käytin laatikon lämpimäksi ja valuttelin rauhassa, mutta 0,7l ero on melko raju Castrolin ohjeeseen kun kokonaistilavuus on kolmisen litraa. Taitaa tuo sama 2,5l olla useimmilla muillakin valmistajilla, mutta veikkaan että saavat tuon tiedon jostain samasta lähteestä.
Tilalle laitoin pikkasen vajaa 2,8l.
Alla kuvia täyttö- (ympyröity) ja tyhjennystulpan sijainnista, määrää ei siis voi tarkistaa mitenkään vaan se pittää vaan tietää. Täyttötulppa näkyy kun akun ja sen kotelon irrottaa. Hieman pirrasin koloa alumiiniseen maadoituskorvakkoon jotta pitkän kuusiokolo avaimen sai paikalleen. Juuri muulla sitä ei kannata yrittää vääntääkään, sen verran lujassa se on.
Pohjatulpassa ei ole tiivistettä tehtaan jäljiltä, sinne kannattaa heittää kuparitiiviste väliin. Näin taisi olla jossain ohjeessakin. Kiristysmomentit tulpille ilmoitettu 1,7Nm tyhjennys ja 2,4-3,6Nm täyttö. Kuparitiiviste sotkee joten kannattaa vetää käsin silleen sopivasti.
Täyttöproppu kuvassa näkyy vaihteensiirtäjän vaijerin päässä iso musta pyöreä 'laakeri', se tuntui vähän väljältä. Jos tuntuma ei parane öljynvaihdolla, saattaa olla aiheellista miettiä tuon uusimista, ainakin se näyttäisi helposti vaihdettavalta jos vaan jostain tuota saa irrallaan.
- Liitteet
-
- 13050006.jpg
- (150.54 KiB) Tiedosto ladattu 7418 kertaa
-
- 13050007.jpg
- (134.13 KiB) Tiedosto ladattu 7418 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Onpas olemattomat. Ovatko lukemat kuitenkin yksikössä daNm?JiiTeeÄssä kirjoitti: Kiristysmomentit tulpille ilmoitettu 1,7Nm tyhjennys ja 2,4-3,6Nm täyttö.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Joo niin on, tulee jo automaattisesti kerrottua nuo kymmenellä. Eli siis 17Nm ja 24-36Nm eli ~30.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Omassa vaihteisto ei rusahtele. Mutta sellainen metallinen "väljä" kolahdus tulee kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, tai kakkoselta kolmoselle. Ikään kuin olisi "perä väljä" tms. Tätä on nyt kevään mittaan ollut enemmän. Pariin otteeseen sitä Autokeskuksessa tuumailivat mutta kommentti yllättäen ole "ei havaittu vikaa".
Nyt sitten varasin ajan siten että käytiin mekatsun kanssa koeajolla tuota lonksuntaa kuuntelemassaniin eihän siinä enää käynyt asiaa väisteleminen. Auto menee ensi viikolla ja ottava laatikon ja kytkimen auki ja alkaa selvittely. Jotain väljää siellä on.
Kyseessä siis 120 hp Diesel vm 2010 ja 61 tkm.
On näistä iloa kyllä...
Nyt sitten varasin ajan siten että käytiin mekatsun kanssa koeajolla tuota lonksuntaa kuuntelemassaniin eihän siinä enää käynyt asiaa väisteleminen. Auto menee ensi viikolla ja ottava laatikon ja kytkimen auki ja alkaa selvittely. Jotain väljää siellä on.
Kyseessä siis 120 hp Diesel vm 2010 ja 61 tkm.
On näistä iloa kyllä...
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Olikos sulla muuten se tyhjennystulppa magneettinen?JiiTeeÄssä kirjoitti:Joo niin on, tulee jo automaattisesti kerrottua nuo kymmenellä. Eli siis 17Nm ja 24-36Nm eli ~30.
Vaihdoin taannoin omaan autoon lootaöljyt ja oli kaksi asiaa mitä ihmettelin. Toinen oli se, että tyhjennystulpassa ei ole magneettia ja toinen oli se, että laatikosta tuli öljyä ulos yli 3,5 litraa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
En katsonut oliko tulpassa magneettia, oletettavasti ei koska ei siinä mitään kiinni ollutkaan...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Pistähän infoa miten kävi. Olen siihen käsitykseen tullut, että Q4:ssa kolahtaa vaihdot enemmän tai vähemmän ja Autokeskukseltakin todettu, että kuuluu asiaa. Nelivedossa on kyllä useampaa mutkaa ennenkuin voima on tiessä, joten ei välttämättä samasta asiasta kyse. Itelläkin kolahtaa jos hitaasti vaihtelee. Isosta kolahduksesta ei kyllä ole kyse, mutta kuitenkin. Jos vaihtaa "määrätietoisesti" niin kolahdusta ei lähde.juhala kirjoitti:O
Nyt sitten varasin ajan siten että käytiin mekatsun kanssa koeajolla tuota lonksuntaa kuuntelemassaniin eihän siinä enää käynyt asiaa väisteleminen. Auto menee ensi viikolla ja ottava laatikon ja kytkimen auki ja alkaa selvittely. Jotain väljää siellä on.
Kyseessä siis 120 hp Diesel vm 2010 ja 61 tkm.
On näistä iloa kyllä...
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Laakerivika on diagnoosi, sekä jotain vivuston vaijeriholkkeja on kateissa.
Auto jää sinne nyt viikoksi odottamaan osia ja varattua korjuuaikaa. Lainaan veljeltä Octavian
Menee takuun puitteissa.
Auto jää sinne nyt viikoksi odottamaan osia ja varattua korjuuaikaa. Lainaan veljeltä Octavian
Menee takuun puitteissa.
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Itse vaihdelaatikko ei ääniä päästele jos kaikki on kunnossa. Jostakin voimansiirrosta tulee joissakin tilanteissa pieni ääni.Tuo piirre on ollut jokseenkin samanlaisena uudesta asti.rausku kirjoitti:
Olen siihen käsitykseen tullut, että Q4:ssa kolahtaa vaihdot enemmän tai vähemmän ja Autokeskukseltakin todettu, että kuuluu asiaa. Nelivedossa on kyllä useampaa mutkaa ennenkuin voima on tiessä, joten ei välttämättä samasta asiasta kyse. Itelläkin kolahtaa jos hitaasti vaihtelee. Isosta kolahduksesta ei kyllä ole kyse, mutta kuitenkin. Jos vaihtaa "määrätietoisesti" niin kolahdusta ei lähde.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Nonni. Nyt on ajoneuvo takaisin ja hyvin tuntuu toimivan. Eli aika selkeä laakerivaurio siellä oli joka on nyt korjattu. Koko ajotuntuma muuttui hiljaisemmaksi ja auto "nuoreni" selvästi. Tuollainen laatikon laakeri jännällä tavalla aiheuttaa sellaista määrittelemätöntä huonoa fiilistä
Samalla vaihdettiin kytkimen painelaakeri (370€) joka ei mennyt takuuseen sekä vasen ylä (?)tukivarsi 200€ eli takuuhuollolle tuli hintaa 570€....
No tällä mennään ja jatkossa pyrin kyllä välttämään AK:ta kuin tippuria. Tähänkin saatiin menemään 3 käyntiä ja lopulta auto oli pajalla yhteensä 2 otteeseen 4 viikkoa....
Samalla vaihdettiin kytkimen painelaakeri (370€) joka ei mennyt takuuseen sekä vasen ylä (?)tukivarsi 200€ eli takuuhuollolle tuli hintaa 570€....
No tällä mennään ja jatkossa pyrin kyllä välttämään AK:ta kuin tippuria. Tähänkin saatiin menemään 3 käyntiä ja lopulta auto oli pajalla yhteensä 2 otteeseen 4 viikkoa....
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
On se hankalaa aina toisinaan... Mutta onneksi on noita muitakin paikkoja, jotka voivat töitä tehdä - Auto Milano varmaan oiva veto sielläpäin liikkuvalle.
Onneksi tuli kuitenkin kuntoon! Toivottavasti ei ihan heti tule muuta mukavaa vastaan - kai ne muisti öljytä sen laatikon vieläpä valmistajan suosittelemalla öljyllä, eikä naapurin paten jätekannusta...? AK + öljyjenvaihto kun tuntuu olevan lähes mahottomuus 159:iin saada oikein, etenkin turbo/diisselivehkeissä
Onneksi tuli kuitenkin kuntoon! Toivottavasti ei ihan heti tule muuta mukavaa vastaan - kai ne muisti öljytä sen laatikon vieläpä valmistajan suosittelemalla öljyllä, eikä naapurin paten jätekannusta...? AK + öljyjenvaihto kun tuntuu olevan lähes mahottomuus 159:iin saada oikein, etenkin turbo/diisselivehkeissä
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Toivottavasti shimmasivat sen nyt oikein, ettei tartte olla taas 100tkm päästä laakereita vaihtamassa.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Tutkailin konehuonetta ja mietiskelin taas vaivannutta vaihteiston kuivuutta ja tahmeutta. Siinähän se siirtohaarukka ja mekanismi tönöttää TBi:ssa koneen ja akun välisessä tilassa.
Konehuoneessa on pölyä ja hiekkaa, joten ei ihmekään että sitä ajautuu mekanismiin/niveliin ja vaihto tuntuu tahmealta. Haarukkaa liikuttelemalla (auto sammuksissa ja käsijarru päällä) näkee mihin se pöly menee ja siten varmasti osaltaan hankaloittaa vaihteiden kytkeytymistä. Sama juttu on fillarimaailmassa ulkovaihteisissa polkupyörissä, joissa paska menee vaijerin ja kuoren väliin eikä vaihteet meinaa pelata kevyesti.
Itse suihkautin vaijerin ja kuoren tienoille ihan pienesti wd:tä ja ero on aiempaan todella iso. Pykälät menee taas päälle todella helposti ja kevyesti.
Siinä haarukan yhteydessä on myös sellanen todella väljän oloinen kuminen holkkihässäkkä, josta ne joskus oudoksuttaneet väljyysäänet varmaan johtuu.
Kuvaa en nyt enää lähde ottamaan, mutta voisin senkin joku ilta pienillä selvennyksillä tänne laittaa.
Edit. Juhannuksen 800km reissu tehty. Kylläpä totta tosiaan muuttui vaihteiden kytkeytyminen radikaalisti tuon rasvauksen myötä. Nyt laatikko ja keppi tuntuu miellyttävän kevyeltä käyttää ja jostain syystä vaihteetkin menee paremmin silmään. Johtuisko siitä että itse siirtomekanismi ei enää hannaa niin pahasti vastaan.
Konehuoneessa on pölyä ja hiekkaa, joten ei ihmekään että sitä ajautuu mekanismiin/niveliin ja vaihto tuntuu tahmealta. Haarukkaa liikuttelemalla (auto sammuksissa ja käsijarru päällä) näkee mihin se pöly menee ja siten varmasti osaltaan hankaloittaa vaihteiden kytkeytymistä. Sama juttu on fillarimaailmassa ulkovaihteisissa polkupyörissä, joissa paska menee vaijerin ja kuoren väliin eikä vaihteet meinaa pelata kevyesti.
Itse suihkautin vaijerin ja kuoren tienoille ihan pienesti wd:tä ja ero on aiempaan todella iso. Pykälät menee taas päälle todella helposti ja kevyesti.
Siinä haarukan yhteydessä on myös sellanen todella väljän oloinen kuminen holkkihässäkkä, josta ne joskus oudoksuttaneet väljyysäänet varmaan johtuu.
Kuvaa en nyt enää lähde ottamaan, mutta voisin senkin joku ilta pienillä selvennyksillä tänne laittaa.
Edit. Juhannuksen 800km reissu tehty. Kylläpä totta tosiaan muuttui vaihteiden kytkeytyminen radikaalisti tuon rasvauksen myötä. Nyt laatikko ja keppi tuntuu miellyttävän kevyeltä käyttää ja jostain syystä vaihteetkin menee paremmin silmään. Johtuisko siitä että itse siirtomekanismi ei enää hannaa niin pahasti vastaan.
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Takaperä 0,8 ja jakovaihteisto 0,6
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Vielä noista öljyistä. Voiko tuota Redlinea laittaa myös jakovaihteistoon? Castrolin valitsin sanoo että sama kiisseli tulisi sinne kuin laatikkoonkin ja perään sitten omansa.
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Laitoin sitten jakolaatikkoon Castrolin Syntransit ja lootaan Redlinet sekä perään ensin mainitun merkin Syntraxit. Johan hiljeni ja laatikon kuorma-automaisuus katosi. Nyt on hyvä.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ooppeli piireistä kuulu semmosta, et näihin m32 laatikoihin kanattais laittaa peruutusvalon kytkimen reijästä vähän ylimääräistä öljyä.
Saattais kuulemma auttaa ylimmän laakerin voitelua.
Saattais kuulemma auttaa ylimmän laakerin voitelua.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ooppeliukot eivät hoksanneet, että tuosta päältä sen saa vaikka piripintaan.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
F40:ssä magneetti löytyy kopan sisältä, semmone noin 3cmx1,5cmx0,5cm lätkä. Tulpassa ei magneettia. Huohotusputkestakin tulpan poistamalla voi töräyttää ölppää sisään, voitelee vähän siirtäjän kulissiakin, muistaakseni.
Mulla vaihteet menee ihan jees sisään, kolmosella vähän meinaa välillä keppi täristä ajossa. Käytössä olevalla laatikolla (85k ajettu, kuulema) ajanut nyt noin 4kkm. Öljynä ihan Castrolin 75-90, RVS-käsiteltynä, joka ei juuri vaikuttanut. Tällä laatikko/lukkoperäyhdistelmällä joskus tumpsahtaa rivakammin kytkintä nostaessa, liekkö vetarien välykset vaiko heittääkö moottori volttia, tai muu klappi.
Mulla vaihteet menee ihan jees sisään, kolmosella vähän meinaa välillä keppi täristä ajossa. Käytössä olevalla laatikolla (85k ajettu, kuulema) ajanut nyt noin 4kkm. Öljynä ihan Castrolin 75-90, RVS-käsiteltynä, joka ei juuri vaikuttanut. Tällä laatikko/lukkoperäyhdistelmällä joskus tumpsahtaa rivakammin kytkintä nostaessa, liekkö vetarien välykset vaiko heittääkö moottori volttia, tai muu klappi.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
No onpa hyvä että etes joku on huomannu.hjpp kirjoitti:Ooppeliukot eivät hoksanneet, että tuosta päältä sen saa vaikka piripintaan.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Vs: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ei hel... 100 tuhatta on tuolla kuorma-auton vaihteistolla jo ajettu ja korjaantuu pelkillä öljyillä?Hämis kirjoitti:Laitoin sitten jakolaatikkoon Castrolin Syntransit ja lootaan Redlinet sekä perään ensin mainitun merkin Syntraxit. Johan hiljeni ja laatikon kuorma-automaisuus katosi. Nyt on hyvä.
Re: Vs: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Vähän samaa huomasin, kun omassani vaihdettiin 122tkm kohdalla öljyt, kuten vissiin jossain vaiheessa tässäkin mainitsin. Parhaiten eron huomaa kuitenkin kun on ajellut omallani ja sitten kävin piruuttani koeajamassa toisen 2.2JTS yksilön jossa alkuperäiset öljyt. Voi morjens.alfista kirjoitti:Ei hel... 100 tuhatta on tuolla kuorma-auton vaihteistolla jo ajettu ja korjaantuu pelkillä öljyillä?Hämis kirjoitti:Laitoin sitten jakolaatikkoon Castrolin Syntransit ja lootaan Redlinet sekä perään ensin mainitun merkin Syntraxit. Johan hiljeni ja laatikon kuorma-automaisuus katosi. Nyt on hyvä.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Kepin tärinät vähentyneet, mut lievää nihkeyttä ajoittain havaittavissa pykältäessä. Pitäskös kokeilla redlinejä ihan piruuttaan. Rvssät varmaanniin jo kiinnittyneet. Kytkinnosto tumpsahdukset edelleen läsnä.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
No ei, ellet itsellesi halua piruilla. 15 tkm tjsp ajoin Redeillä ja laatikko vain huononi koko ajan. Rutinaa ja muita ääniä riitti. Valutin Black Linet ulos ja laitoin tilalle Castrolit.
Nyt on 50 tkm:ä meno vain parantunut koko ajan...
Nyt on 50 tkm:ä meno vain parantunut koko ajan...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Eh... Tsek.
Kiitti vinkistä.
Sul vissiin samat Castrolit ku mulla?
Hyvä niin, jos ei maksa vaivaa...
Mut oiskos toi RVS tehny jottai (vai plasebo), ku tärinät vähentyny.
Muistaakseni lukenu jostain, et toi F40 ei ole suunniteltukaan kevyimmäksi lootaksi. Notta enempi voimalla pykälät sisään - napsahtaa nopeammin rattaat järjestykseen, tjsp.
Ja aika taajaan ittelleni vttuilen.
Kiitti vinkistä.
Sul vissiin samat Castrolit ku mulla?
Hyvä niin, jos ei maksa vaivaa...
Mut oiskos toi RVS tehny jottai (vai plasebo), ku tärinät vähentyny.
Muistaakseni lukenu jostain, et toi F40 ei ole suunniteltukaan kevyimmäksi lootaksi. Notta enempi voimalla pykälät sisään - napsahtaa nopeammin rattaat järjestykseen, tjsp.
Ja aika taajaan ittelleni vttuilen.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
mitkä castrolit? omassa q4:ssa 130tkm mittarissa, pitäs varmaan suunnitella ölpänvaihtoa laatikkoon varalta.hjpp kirjoitti:No ei, ellet itsellesi halua piruilla. 15 tkm tjsp ajoin Redeillä ja laatikko vain huononi koko ajan. Rutinaa ja muita ääniä riitti. Valutin Black Linet ulos ja laitoin tilalle Castrolit.
Nyt on 50 tkm:ä meno vain parantunut koko ajan...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Mulla on 1,5v ollut Syntrans FE 75W:t ja laatikko toimii normaalisti, hieman paremmin kuin silloin kun auton ostin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: Re: Vs: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Totuus on joskus tarua ihmeellisempää. Kylmänäkin vaihteet menee päälle ilman väkivaltaa. Investointi joka ei kaduta.alfista kirjoitti: Ei hel... 100 tuhatta on tuolla kuorma-auton vaihteistolla jo ajettu ja korjaantuu pelkillä öljyillä?
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Vs: Re: Vs: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Onko Hämis laatikko pysynyt yhtä hyvänä edelleen? Ilmeisesti vaihdoit öljyt heinäkuun lopulla? Mietin vaan että itse kun vaihdoin öljyt (+RVS) tuossa alkuvuodesta niin tuntuu että nyt on taas rutinat ja jäykkyys palannut. Aiemmin oli Redlinet ja nyt laitoin Mobilia.Hämis kirjoitti:Totuus on joskus tarua ihmeellisempää. Kylmänäkin vaihteet menee päälle ilman väkivaltaa. Investointi joka ei kaduta.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Samoja havaintoja kuin Nim. "hjpp" auto tosin Alfa 155:nen alussa tuntui Redlinet toimivan mutta kilometrien karttuessa laatikko alkoi "kinnaamaan", parani vaihtamalla toiset öljyt.
Luultavasti tulee 159:in Q4:n laatikko olemaan aina hitusen jäykkä ja öljyjen vaihto voi antaa hetken helpotuksen...
Tuossa omassa topicissä olen ohjeistanut miten "vaihteistovaijeria" säädetään, tuntui paremmalta nyt mutta tietysti käyttö sen lopullisesti kertoo auttoiko ja kuinka paljon.
Edit: Niin joo kommentoitkin sinne jo.....
Luultavasti tulee 159:in Q4:n laatikko olemaan aina hitusen jäykkä ja öljyjen vaihto voi antaa hetken helpotuksen...
Tuossa omassa topicissä olen ohjeistanut miten "vaihteistovaijeria" säädetään, tuntui paremmalta nyt mutta tietysti käyttö sen lopullisesti kertoo auttoiko ja kuinka paljon.
Edit: Niin joo kommentoitkin sinne jo.....
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: Alfa 159 vaihteiston rutinat
^^ Taisi vaihtua joo silloin. Kyllähän tuossa edelleen menee pykälät liukkaasti paikalleen. Pakkasaamuinakin ennen voimaa vaatinut 1-2 ja 2-3 menee ihan sukkana sisään ilman rusahtelua.
Kilsoja mulla tulee 30-40 tonnia vuoteen, joten tuosta vaihdostakin on jo kertynyt niitä ihan mukavasti. Muutosta huonompaan ei ainakaan vielä havaittavissa. Pitää tarkkailla tilannetta, happaneeko liukkarit esim. kevääseen mennessä.
Kilsoja mulla tulee 30-40 tonnia vuoteen, joten tuosta vaihdostakin on jo kertynyt niitä ihan mukavasti. Muutosta huonompaan ei ainakaan vielä havaittavissa. Pitää tarkkailla tilannetta, happaneeko liukkarit esim. kevääseen mennessä.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
kuinka usein nitä vaihteiston öljyjä tulis vaihdella?
omaan vaihettiin viime tammikuussa ja vaihteet tuntuu vähän jäykiltä kun illalla lähtee töistä ulkoparkista liikkeelle
omaan vaihettiin viime tammikuussa ja vaihteet tuntuu vähän jäykiltä kun illalla lähtee töistä ulkoparkista liikkeelle
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Omaan 2.2 JTS:ään tuli 122tkm ja 6 vuoden kohdalla ensimmäisen kerran dokumentoitu vaihto. Tästä on nyt karva vajaa 3kk aikaa ja vielä pelittää vaihteet hyvin. Odottelen tässä näitä "kunnon" pakkasia niin siinähän näkee et meneekö vielä sukkana vaihteet sisään vai ei.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Olen ajanut kolmea eri Tbi:tä ja niissä kaikissa on ollut jäykkä vaihteisto. Onko nivelet vaan niin jumissa jo muutaman vuoden ikäisissä 159:ssä?Janne kirjoitti:Tutkailin konehuonetta ja mietiskelin taas vaivannutta vaihteiston kuivuutta ja tahmeutta. Siinähän se siirtohaarukka ja mekanismi tönöttää TBi:ssa koneen ja akun välisessä tilassa.
Konehuoneessa on pölyä ja hiekkaa, joten ei ihmekään että sitä ajautuu mekanismiin/niveliin ja vaihto tuntuu tahmealta. Haarukkaa liikuttelemalla (auto sammuksissa ja käsijarru päällä) näkee mihin se pöly menee ja siten varmasti osaltaan hankaloittaa vaihteiden kytkeytymistä. Sama juttu on fillarimaailmassa ulkovaihteisissa polkupyörissä, joissa paska menee vaijerin ja kuoren väliin eikä vaihteet meinaa pelata kevyesti.
Itse suihkautin vaijerin ja kuoren tienoille ihan pienesti wd:tä ja ero on aiempaan todella iso. Pykälät menee taas päälle todella helposti ja kevyesti.
Siinä haarukan yhteydessä on myös sellanen todella väljän oloinen kuminen holkkihässäkkä, josta ne joskus oudoksuttaneet väljyysäänet varmaan johtuu.
Kuvaa en nyt enää lähde ottamaan, mutta voisin senkin joku ilta pienillä selvennyksillä tänne laittaa.
Edit. Juhannuksen 800km reissu tehty. Kylläpä totta tosiaan muuttui vaihteiden kytkeytyminen radikaalisti tuon rasvauksen myötä. Nyt laatikko ja keppi tuntuu miellyttävän kevyeltä käyttää ja jostain syystä vaihteetkin menee paremmin silmään. Johtuisko siitä että itse siirtomekanismi ei enää hannaa niin pahasti vastaan.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Tämä kokoajan Alfisteja puhuttava aihe mutta silti haluan varmistua asiasta johon en ihan vielä ole löytänyt varmuutta.
Olen hakenut hetken aikaa 159 tai Breraa 2.4JTD koneella mutta nyt autoliikkeestä tarjottiin tälläistä:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/8394137
Hyvillä kilsoilla yms mutta onko nämä kaikki 1.9 surullisen kuuluisalla m32 laatikolla jonka toimivuus on enemmän ihme kuin totuus
Olen hakenut hetken aikaa 159 tai Breraa 2.4JTD koneella mutta nyt autoliikkeestä tarjottiin tälläistä:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/8394137
Hyvillä kilsoilla yms mutta onko nämä kaikki 1.9 surullisen kuuluisalla m32 laatikolla jonka toimivuus on enemmän ihme kuin totuus
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Onko tämä laatikko ongelma kaikissa 159 vuosimalleissa vai onko siitä tullut selvyyttä että osuu vain alkupäähän vai mites?
Kiinnostaisi tuo yksilö aika paljon.
Kiinnostaisi tuo yksilö aika paljon.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Lähinnä mietin että uskaltaako tälläistä ostaa.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ei ole vuosimallilla väliä. Jotkut hyytyy nopeasti ja jotkut kestää kohtuullisen kauankin.
Laatikkoon on tullut parannuksia myöhemmin, mutta en tiedä onko Alfa enää käyttänyt koko vehjettä siinä vaiheessa. Mulla kesti reilut 350 tkm:ä.
Laatikkoon on tullut parannuksia myöhemmin, mutta en tiedä onko Alfa enää käyttänyt koko vehjettä siinä vaiheessa. Mulla kesti reilut 350 tkm:ä.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Morjensta pöytään! En varsinaisesti kuvitellut, että koskaan tulisi aiheelliseksi rekisteröityä Alfafoorumille, vaikka merkkiä ajoneuvohistoriallisesti arvostankin. Kaikkea sitä sattuu ja tapahtuu.
No mutta asiaan, lähipiiriin on ilmestynyt vm. 2006 159 1.9 JTS, jossa ilmeisesti vaihteisto pitää jatkuvaa vienoa kihinää tai kahinaa auton ollessa liikkeellä. Moottorijarrun puolella ääni hiukan vaimenee. Pykälät napsahtelevat rutinoitta päälle. Paikallaan käydessä kuuluu vaimea rytmiltään epämääräinen kolkotus, joka häviää kun kytkimen polkaisee pohjaan. Kysymys kuuluu, onko näistä syytä erityisemmin huolestua? Täällä olen pariin otteeseen huomannut maininnan 1.9 nokilekojen riskialttiista vaihteistosta, lieneekö bensakoneen kaverina samaa tavaraa?
Öljyjä varmastikin jossain vaiheessa vaihdellaan ja tuon kolinan lähdettä yritän selvitellä tarkemmin, jahka pääsen paremmin perehtymään. Lähinnä, että häviääkö ääni heti kun kytkimeen koskee, vai vasta kun loota lakkaa pyörimästä.
No mutta asiaan, lähipiiriin on ilmestynyt vm. 2006 159 1.9 JTS, jossa ilmeisesti vaihteisto pitää jatkuvaa vienoa kihinää tai kahinaa auton ollessa liikkeellä. Moottorijarrun puolella ääni hiukan vaimenee. Pykälät napsahtelevat rutinoitta päälle. Paikallaan käydessä kuuluu vaimea rytmiltään epämääräinen kolkotus, joka häviää kun kytkimen polkaisee pohjaan. Kysymys kuuluu, onko näistä syytä erityisemmin huolestua? Täällä olen pariin otteeseen huomannut maininnan 1.9 nokilekojen riskialttiista vaihteistosta, lieneekö bensakoneen kaverina samaa tavaraa?
Öljyjä varmastikin jossain vaiheessa vaihdellaan ja tuon kolinan lähdettä yritän selvitellä tarkemmin, jahka pääsen paremmin perehtymään. Lähinnä, että häviääkö ääni heti kun kytkimeen koskee, vai vasta kun loota lakkaa pyörimästä.
Operating at the speed of dark
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Jaa että näin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=26443
Ehkä tätä foorumia olis kannattanut silmäillä hiukan etukäteen. Siitähän on tietysti laakerit paskana, kuutosella satasen vauhdeissa aivan hiljalleen ujeltaa. Ja kolina lähtee kaksoismassapaskasta, eikös vaan?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=26443
Ehkä tätä foorumia olis kannattanut silmäillä hiukan etukäteen. Siitähän on tietysti laakerit paskana, kuutosella satasen vauhdeissa aivan hiljalleen ujeltaa. Ja kolina lähtee kaksoismassapaskasta, eikös vaan?
Operating at the speed of dark
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ei muuta kuin kovaa ajoa, ja radio päälle. Jos kaikki pelaa ok, ja äänet on noinkin hiljaisia, niin tätä foorumia lukemalla ja ääniä kuuntelemalla pääsee vainoharhaisten osastolle.
Toki joskus jotain hajoaa oikeastikin mutta se on sitä elämää.
Olisi minullakin pitänyt täältä lukemalla olla hammastanko jo pakko vaihtaa mutta siellä se vaan alkuperäinen etupyöriä kääntelee.
Toki joskus jotain hajoaa oikeastikin mutta se on sitä elämää.
Olisi minullakin pitänyt täältä lukemalla olla hammastanko jo pakko vaihtaa mutta siellä se vaan alkuperäinen etupyöriä kääntelee.
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 04 Tammi 2017, 07:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Joo, niin ei näitä kukaan kuule, jos vähänkin on poppia taustalla, korva tarkkana on kuunneltava.
Operating at the speed of dark