alfiini kirjoitti:Bensiini- ja dieselmoottorin saastuttavuutta vertailessa pitäisi ottaa huomioon myös polttoaineen jalostus, joka on bensiinillä kuluttavampi prosessi
Ööh.. entä sitten? Tämä on ymmärtääkseni huomioitu CO2-päästölukemissa. Joiden suhteen dieselmiehillä tuntuu koko ajan olevan triplavedätys käynnissä
Vedätys n:o 1: "unohdetaan", ettei CO2-päästö ole suorassa suhteessa PA kulutukseen. Mitä suurempi on polttoaineen vetypitoisuus suhteessa hiilen määrään, sitä pienempi CO2 päästö (koska vedyn palamistuote on H2O). Litra bensiiniä = 2,35 kg CO2:ta. Litra tupaöljyä = 2,66 kg CO2:ta (+13 %). Tämä näkyy siinäkin, ettei normikulutuksien pohjalta lasketuissa päästöissä ole kovin hirmuista eroa.
Vedätys n:o 2: verrataan sujuvasti dieselin maantieajon kulutusta pääasiassa ruuhka/pätkäajossa olevan bensakoneen kulutukseen. Sitten on helppo julistaa diesel fiksummaksi, kun oman työmatkan kulutus (Lohjalta Espooseen) on vain 4,5 l/100 ja Töölöstä Espooseen ajavalla menee 8 l/100 km. Vaikka molemmat ajaa "pelkkää kaupunkiajoa", onhan Lohjakin kaupunki. (ei ole edes keksitty juttu tämä, vaan kahvipöydässä opittua...)
Vedätys 3: edelleen uskotellaan, että bensakoneet vie 30 % enemmän kuin normi lupaa ja dieselit pitää kutinsa. Niin, kun verrataan dieselin maantiekulutusta yhdistettyyn normikulutukseen. Jos autolehtiä on uskominen, niin ihan polttoaineesta riippumatta uudet autot (bensa/diesel/hybridi) juopottelee 20, 30 jopa 50 % enemmän kuin normikulutus lupaa, kun vertailu tehdään oikein = verrataan maantiekulutusta maantieajon normikulutukseen jne.
alfiini kirjoitti:Pääsääntöisesti diesel päästää enemmän pienhiukkasia raskaamman polttoaineen vuoksi
se toinen pieni ero on myös siinä, että bensakone lähtökohtaisesti polttaa kaasumaista pottoainetta... mitä tuottamaan on tarvittu kaasuttimeksi kutsuttu härpäke. Tätä sääntöä vähän rikkovat nämä suorasuihkutusmoottorit, joita sitten riivaakin hiukkaspäästöt.
Tuoreimmassa Euro6 -päästönormissa asia on huomioitu - suorasuihkutusmoottoreille on asetettu hiukkasten
lukumääräpitoisuuden (PN) raja-arvo 6x10^11 kpl/km (= käytännössä raja-arvo kaikkein haitallisimmille ”ultrapienille” hiukkasille). Euro 6 raja-arvot ovat identtiset B/D ja nämä taitavat bensakoneissakin edellyttää jonkin sortin hiukkassuodatinta.
alfiini kirjoitti:typen oksideja, koska NOx katalysaattorit eivät toimi dieseleissä.
Päinvastoin, raskaassa kalustossa käytettävät katalysaattorit toimivat erinomaisesti.
Kuorma-auton päästöt ovat n. puolet pienemmät per ajokilometri ja n. 90 % pienemmät per polttoainelitra kuin "vähäpäästöisellä" dieselkäyttöisellä henkilöautolla.
http://yle.fi/uutiset/3-8836746
Kunnollinen (urearuiskutus) puhdistussysteemi vaan on katsottu liian kalliiksi hlöautoihin, joten on yritetty kikkailla puolivilllaisilla ratkaisuilla; pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR), alempi puristussuhde (ääriesimerkkinä skyactive) ja alempi ahtopaine. Kaikilla näillä on selviä haittavaikutuksia, hyötysuhde heikkenee hitusen = kulutus kasvaa hieman, vääntö/teho heikkenee. Tähän päälle täydellinen valvonnan puute, kun mitään päästötestejä ei ole ollut käytössä, joten huijausta on harrastettu joka tasolla; autonvalmistajat päästöhuijausohjelmistoineen ja käyttäjät deletoimalla puhdistustekniikan.
Sehän tässä kanssa on hauskaa, että dieseleitä on suosittu verotuksellisesti, koska ne ovat kaikin puolin niin "puhtaita", pieni CO2 päästö ja (muka) nuo NOxitkin kurissa. Ja kun ei ole kaupunkien ilma puhdistunut, on tilanne korjattu vääntämällä päästörajoja hiukan kireämmälle ja kuvittelemalla, että nyt kaikki on kunnossa.
Huijata on pitänyt, vaikka päästörajatkin ovat olleet (ennen euro6 aikaa) vähintään kolminkertaiset bensakoneisiin verrattuina.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.