Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Kyllä OBD:n kautta sisälle päässyt 97-alkaen viiskutoseenkin... Ei toki yleismittarilla vaan nimenomaa multiecuscannilla.
Joihinkin moduuleihin voi olla perhanan hankala päästä kylläkin...
Kyllä OBD:n kautta sisälle päässyt 97-alkaen viiskutoseenkin... Ei toki yleismittarilla vaan nimenomaa multiecuscannilla.
Joihinkin moduuleihin voi olla perhanan hankala päästä kylläkin...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kokeilin multiecuscannilla eilen päästä autoon kiinni Bluetooth sovitinpalikan kautta tuloksetta.
Onko näin että tuolle ohjelmalle pitää olla KL/vagcom mukainen USB-OBD kaapeli jolla onnistumisedellytykset on suotuisimmat?
PC-tunnisti bluetooth kaapelin mutta en saanut naitettua ohjelmaa älyämään yhteyttä useista comm porttikokeiluista huolimatta.
"Oma lukunsa on sitten ne harrasteet, joissa moottorin käyminen edellyttää yhtä +johtoa puolan napaan."
Juu, näistä on kyllä yhtä suuri askel kuin Neil Armstrongilla aikoinaan kuun pinnalla
Onko näin että tuolle ohjelmalle pitää olla KL/vagcom mukainen USB-OBD kaapeli jolla onnistumisedellytykset on suotuisimmat?
PC-tunnisti bluetooth kaapelin mutta en saanut naitettua ohjelmaa älyämään yhteyttä useista comm porttikokeiluista huolimatta.
"Oma lukunsa on sitten ne harrasteet, joissa moottorin käyminen edellyttää yhtä +johtoa puolan napaan."
Juu, näistä on kyllä yhtä suuri askel kuin Neil Armstrongilla aikoinaan kuun pinnalla
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
- Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kierroslukumittarin valo on palanut. Mistä löytyy tilalle uusi polttimo, ja miten vaihdetaan? Muistan lukeneeni että mittarin syvennyksen "katossa" on ruuvi jonka avaamalla mittari lähtee irti. Pitääkö paikkansa? Autoni vuosimalli on 1998 ja mittariston väri vihreä.
Foorumin projektiosiolla näin kuvan 156:sta jossa oli kaikki kojelaudan polttimot vaihdettu ja näkymä oli mielestäni parempi kuin omassani. Mulla on osa valoista hieman himmeämpiä kuin toiset. Sinänsä mitään vikaa niissä ei kuitenkaan ole, ainoa palanut valo on kierroslukumittarissa, mutta kuten se kuuluisa sanonta oikeasti menee "jos se ei ole rikki, korjaa se". Niinpä mietin että onko vaikea homma vaihtaa kaikki kojelaudan valot, ja löytyykö siihen jostain valmis setti jossa on varmasti kaikki polttimot? Ja uskotteko siitä olevan edes hyötyä, himmeyshän voi kai johtua muustakin kuin vanhoista polttimoista. Varmistan vielä selvyyden vuoksi että kyseessä ei siis ole yleinen kirkkausasetus jota voi vaihtaa, vaan osa valoista on himmeämpiä kuin muut, sen verran että itse sen asiaan huomiota kiinnittäneenä tunnistan.
Autossani on ollut erittäin ärsyttävä vika ainakin viime kesästä lähtien. Puhaltimet puhaltavat lähes täysillä lähes koko ajan. Silloin kun tämä vika alkoi se oli vielä siedettävä, teho oli silloinkin lähes vastaava kuin mitä saa kun kääntää säätimen neljännelle tasolle (max), mutta vika ei ollut jatkuva. Se ilmeni niin, että kun auton käynnisti ja ajoi esim. 10 minuuttia puhaltimet alkoivat yhtäkkiä taas totella säätimen asetusta. Vika on kuitenkin jatkuvasti pahentunut. Nykyään olen ajanut parin tunnin moottoritiepätkiä niin että puhallin huutaa koko matkan täysillä välittämättä säätimen asetuksesta.
Joku kuitenkin ehdottaa että mulla on automaattiasetus päällä. Ei ole. Puhallusteho on täysillä riippumatta onko ilmastointi päällä vai ei, onko lämpötila säädetty kylmälle tai kuumalle, onko teho mitä tahansa, onko automatiikka päällä tai mihin puhallus on suunnattu (jalat, ikkuna, jne). Se ei myöskään sammu edes 0 asetuksella.
Kuten sanottu tämä vika on pahentunut, eli vielä kesällä ja syksyllä tehon säädin alkoi ajon aikana satunnaisesti toimimaan, mutta ei enää. Sanottakoon vielä että kaikki muut säätimet toimivat. Voin säätää lämpötilaa ja puhallussuuntaa ja ne toimivat kuten pitää, aionastaan tehonsäädin on täysillä. Mistä tätä vikaa kannattaisi alkaa tutkimaan?
Foorumin projektiosiolla näin kuvan 156:sta jossa oli kaikki kojelaudan polttimot vaihdettu ja näkymä oli mielestäni parempi kuin omassani. Mulla on osa valoista hieman himmeämpiä kuin toiset. Sinänsä mitään vikaa niissä ei kuitenkaan ole, ainoa palanut valo on kierroslukumittarissa, mutta kuten se kuuluisa sanonta oikeasti menee "jos se ei ole rikki, korjaa se". Niinpä mietin että onko vaikea homma vaihtaa kaikki kojelaudan valot, ja löytyykö siihen jostain valmis setti jossa on varmasti kaikki polttimot? Ja uskotteko siitä olevan edes hyötyä, himmeyshän voi kai johtua muustakin kuin vanhoista polttimoista. Varmistan vielä selvyyden vuoksi että kyseessä ei siis ole yleinen kirkkausasetus jota voi vaihtaa, vaan osa valoista on himmeämpiä kuin muut, sen verran että itse sen asiaan huomiota kiinnittäneenä tunnistan.
Autossani on ollut erittäin ärsyttävä vika ainakin viime kesästä lähtien. Puhaltimet puhaltavat lähes täysillä lähes koko ajan. Silloin kun tämä vika alkoi se oli vielä siedettävä, teho oli silloinkin lähes vastaava kuin mitä saa kun kääntää säätimen neljännelle tasolle (max), mutta vika ei ollut jatkuva. Se ilmeni niin, että kun auton käynnisti ja ajoi esim. 10 minuuttia puhaltimet alkoivat yhtäkkiä taas totella säätimen asetusta. Vika on kuitenkin jatkuvasti pahentunut. Nykyään olen ajanut parin tunnin moottoritiepätkiä niin että puhallin huutaa koko matkan täysillä välittämättä säätimen asetuksesta.
Joku kuitenkin ehdottaa että mulla on automaattiasetus päällä. Ei ole. Puhallusteho on täysillä riippumatta onko ilmastointi päällä vai ei, onko lämpötila säädetty kylmälle tai kuumalle, onko teho mitä tahansa, onko automatiikka päällä tai mihin puhallus on suunnattu (jalat, ikkuna, jne). Se ei myöskään sammu edes 0 asetuksella.
Kuten sanottu tämä vika on pahentunut, eli vielä kesällä ja syksyllä tehon säädin alkoi ajon aikana satunnaisesti toimimaan, mutta ei enää. Sanottakoon vielä että kaikki muut säätimet toimivat. Voin säätää lämpötilaa ja puhallussuuntaa ja ne toimivat kuten pitää, aionastaan tehonsäädin on täysillä. Mistä tätä vikaa kannattaisi alkaa tutkimaan?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Puhaltimesta muistelen jollakulla olleen vähän vastaavaa ongelmaa - en vaan millään muista, että kenellä. Syitä siinä taisi olla peräti useita (oliskos ollut säätöpaneeli pimeänä ja jotain johdoissa sen lisäksi?)
Polttimot vaihtuu just noin, siis mittaristosta. Ylhäältä ruuvi auki ja kansi pois vetämällä. Sitten muutama ruuvi lisää ja mittari pois.
Takana on 1.2w lasikannat muovikantoihin upotettuna - jotkin sokkapihdit (suorat) voi olla erittäin kätevä apu tässä.
Ilmastointipaneelin säätimet onkin sitten äärettömän paljon ärsyttävämmät vaihtaa ja ovat 1.2w muovikantoja, eikä ole ihan helpoimmasta päästä.
Polttimot vaihtuu just noin, siis mittaristosta. Ylhäältä ruuvi auki ja kansi pois vetämällä. Sitten muutama ruuvi lisää ja mittari pois.
Takana on 1.2w lasikannat muovikantoihin upotettuna - jotkin sokkapihdit (suorat) voi olla erittäin kätevä apu tässä.
Ilmastointipaneelin säätimet onkin sitten äärettömän paljon ärsyttävämmät vaihtaa ja ovat 1.2w muovikantoja, eikä ole ihan helpoimmasta päästä.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
- Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos vastauksesta. Tuohon kieroslukumittarin polttimoon tarvitsen vähän tarkennusta, Google tarjoaa erillaisia polttimoita. Voisitko linkata jonkun esim. Motonetin tai vastaavan valikoimista? Onko värillä väliä?Aquatica kirjoitti:Takana on 1.2w lasikannat muovikantoihin upotettuna - jotkin sokkapihdit (suorat) voi olla erittäin kätevä apu tässä.
Ilmastointipaneelin säätimet onkin sitten äärettömän paljon ärsyttävämmät vaihtaa ja ovat 1.2w muovikantoja, eikä ole ihan helpoimmasta päästä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Motonetin listalta ihan vaan 1.2w lasikanta (T5).
http://www.motonet.fi/fi/tuote/434516/L ... -T5-10-kpl
Ne muovikannat löytyy motonetista myös, jotka ilmastointipaneelissa/säätimissä on, mutta en pirullakaan muista mallia - vanha irti ja mallin kanssa ihmettelemään ja löytyy melkein sopiva (lyhyemmällä polttimolla, mutta muovikanta oikea) ja homma skulaa.
Tai sitten kolvaa vanhan muovista irti ja uuden tilalle (ovat pitkäjalkaiset niissä muovikantasissa).
Ja jotkut haluavat 2w polttimot tuonne, jotta valaisee paremmin. En ole itse kokeillut.
Motonetin listalta ihan vaan 1.2w lasikanta (T5).
http://www.motonet.fi/fi/tuote/434516/L ... -T5-10-kpl
Ne muovikannat löytyy motonetista myös, jotka ilmastointipaneelissa/säätimissä on, mutta en pirullakaan muista mallia - vanha irti ja mallin kanssa ihmettelemään ja löytyy melkein sopiva (lyhyemmällä polttimolla, mutta muovikanta oikea) ja homma skulaa.
Tai sitten kolvaa vanhan muovista irti ja uuden tilalle (ovat pitkäjalkaiset niissä muovikantasissa).
Ja jotkut haluavat 2w polttimot tuonne, jotta valaisee paremmin. En ole itse kokeillut.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
- Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos paljon! Lähden kohta hakemaan Ilmastointipaneeli saa odottaa lämpimämpää vuodenaikaa.Aquatica kirjoitti:^
Motonetin listalta ihan vaan 1.2w lasikanta (T5).
http://www.motonet.fi/fi/tuote/434516/L ... -T5-10-kpl
Ne muovikannat löytyy motonetista myös, jotka ilmastointipaneelissa/säätimissä on, mutta en pirullakaan muista mallia - vanha irti ja mallin kanssa ihmettelemään ja löytyy melkein sopiva (lyhyemmällä polttimolla, mutta muovikanta oikea) ja homma skulaa.
Tai sitten kolvaa vanhan muovista irti ja uuden tilalle (ovat pitkäjalkaiset niissä muovikantasissa).
Ja jotkut haluavat 2w polttimot tuonne, jotta valaisee paremmin. En ole itse kokeillut.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkohan merkkivalot myös lasikantalampuilla toteutettuja? Pitäisi saada pitkien merkkivaloa himmeämmäksi, onko muillakin tuo niin kirkas että häikäisee pimeässä?
Ajattelin tussia lamppuun, jollei tuonne ole joku edellinen seppä asentanut tehokkaampaa versiota jonka voisi vaihtaa. 1,2 taisi olla pienin teho mitä tarjoataan, sinisiä saisi jos olisi vähän himmeämpi.
Ajattelin tussia lamppuun, jollei tuonne ole joku edellinen seppä asentanut tehokkaampaa versiota jonka voisi vaihtaa. 1,2 taisi olla pienin teho mitä tarjoataan, sinisiä saisi jos olisi vähän himmeämpi.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Itselläni oli teippi siinä päällä... Ainoa, mikä auttoi
Mutta jos tosiaan oli erillinen lamppu (en millään muista. Voi olla, ettei?) niin sukka vois auttaa aika paljonkin. Ehkä?
Itselläni oli teippi siinä päällä... Ainoa, mikä auttoi
Mutta jos tosiaan oli erillinen lamppu (en millään muista. Voi olla, ettei?) niin sukka vois auttaa aika paljonkin. Ehkä?
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pitkien merkkivalolle on oma 1.2w poltttimo.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Oma on. Mutta onko irrotettava vai kiinni kolvattu? Osahan noista on kiinnikolvattu.
Oma on. Mutta onko irrotettava vai kiinni kolvattu? Osahan noista on kiinnikolvattu.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Irrotettava ainakin boseliftissä. Olen sen nimittäin joutunut vaihtamaan.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mä laitoin maalarinteipin sinne mittarin takapuolelle lampun ja symbolin väliin. Tuli paljon siedettävämpiAquatica kirjoitti:^
Itselläni oli teippi siinä päällä... Ainoa, mikä auttoi
Mutta jos tosiaan oli erillinen lamppu (en millään muista. Voi olla, ettei?) niin sukka vois auttaa aika paljonkin. Ehkä?
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sitten vielä tämmöinen Wheelers Dealers tyyppinen "top tip".
Kun irroittelee noita mittariston moduuleita, kannattaa vaihtaa kustakin yksiköstä kaikki polttimot kerralla. Parista kerrasta opin, että vanhat ehjät polttimot pimenee hyvin mielellään, kun mittaristoja ropaa edes takaisin.
Kun irroittelee noita mittariston moduuleita, kannattaa vaihtaa kustakin yksiköstä kaikki polttimot kerralla. Parista kerrasta opin, että vanhat ehjät polttimot pimenee hyvin mielellään, kun mittaristoja ropaa edes takaisin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Ja ottaa huomioon että keskikonsoolissa on mittareissa lasikantaiset polttimot ja lämpötilasäätimissä muovikantaiset, ainakin 2.0 ts:ssä.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hommasin alkuperäsen mankan toho crossii nii nyt se kyselee changer codea, mistäs moisen löydän/saan?
Radion koodi on kyllä
Radion koodi on kyllä
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Multiecuscan ja USB kaapeli. Hommasin vag-can 5.1 kaapelin ja suoraan kytkettynä ei saanut yhteyttä auton ecuun. USB -kaapeli driver pitäisi olla kunnossa WIN10 ainakaan ei herjaa virhettä. Tosin itse ohjelmalla eri asetuksilla kun yhteyttä testasin sain seuraavan ilmoituksen:
VagCom/KKL
Testing latency with 200 bytes of data...
Toiminto aikakatkaistiin.
Onko nyt niin että tuolla can-kaapelilla homma ei toimi vai pitääkö tuohon vielä askarrella se välikaapeli, että pääsee ecuun kiinni? Itsellä käsitys että moottorin tietoihin pitäisi päästä ilman välikaapeliaskartelua mutta mitään näillä tiedoilla ei voi varmaksi väittää
Pitäisikö hankkia tuollainen, vissiin tuo CAN-väylän kaapeli pitäisikin olla COMM-tyyppiä?
https://www.e-ville.com/fi/3045312-merk ... -kaapeli-v
Vai onnistuuko ecun lukeminen periaatteessa ihan millä tahansa kaapelilla joka on comm-tyyppiä?
Onko muuten 156 boselift comm vai can- väylällä?
VagCom/KKL
Testing latency with 200 bytes of data...
Toiminto aikakatkaistiin.
Onko nyt niin että tuolla can-kaapelilla homma ei toimi vai pitääkö tuohon vielä askarrella se välikaapeli, että pääsee ecuun kiinni? Itsellä käsitys että moottorin tietoihin pitäisi päästä ilman välikaapeliaskartelua mutta mitään näillä tiedoilla ei voi varmaksi väittää
Pitäisikö hankkia tuollainen, vissiin tuo CAN-väylän kaapeli pitäisikin olla COMM-tyyppiä?
https://www.e-ville.com/fi/3045312-merk ... -kaapeli-v
Vai onnistuuko ecun lukeminen periaatteessa ihan millä tahansa kaapelilla joka on comm-tyyppiä?
Onko muuten 156 boselift comm vai can- väylällä?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
VAG-COM-KKL on se, mitä on käytetty täällä.
Ja win7:lla ei saatu FTDI-driveria toimimaan. Piti käyttää XP:tä. Ja sitä varten on miniläppäri, missä edelleen XP :p
Ja win7:lla ei saatu FTDI-driveria toimimaan. Piti käyttää XP:tä. Ja sitä varten on miniläppäri, missä edelleen XP :p
- Hanska
- Viestit: 41
- Liittynyt: 29 Maalis 2016, 21:43
- Car(s): 1998 156 2.5 V6
2x 1999 156 2.0 TS (Ajettu loppuun/"projekti") - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
VAG-COM KKL 409.1 taitaa olla ainoa mitä Multiecuscan virallisesti tukee, ainakin nettisivun listan mukaan. Itelläni on toiminut hyvin Windows 10:llä, vaati vaan virtuaalisen COM-portin ajurit että ohjelma tunnisti piuhan. Kotitekosilla dippikytkimillä oon päässyt kiinni moottoriin, airbagiin ja ABS:ään. Ilmastoinnille on kytkentä mutta ei autoa mihin testata.
Melekosta kyytiä.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei tuossa latency säädöstä olisi apua?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sellaista kuin comm väylää ei ookkaan. On KL- ja can- väylät. Ja Vag tarkoittaa Volkswagen-Audi-Gruppea. Toi VagCom KKL piuha lukee liittimestä 7 eli K-linjasta. Siitä pääsee moottorin ecuun sisään. ABSiin , airbagiin ja muihin pitää sit käyttää adaptereja tai dippikytkinviritystä. Alla olevassa kuvassa geneerinen OBD liittimen pinnijärjestys. Kuten näette, CAN kaapelissa on kytketty eri pinneihin kuin KKL kaapelissa.atm kirjoitti:Pitäisikö hankkia tuollainen, vissiin tuo CAN-väylän kaapeli pitäisikin olla COMM-tyyppiä?
Onko muuten 156 boselift comm vai can- väylällä?
Ainakin 2005 Crosswagon 156 yhteys toimii hienosti vielä KKL kaapelilla ja kaikkiin moduleihin pääsee sisään adapterien tai jumppien avulla. Luulen, että boselift ei käytä can-väylää.
CAN väylää lukiessahan ei tarvitse noita dippikytkinjuttuja. Ne on vain K-line hommii.
Niin ja KL väylässä toimivat siis noi VagCom KKL sekä ELM327 kaapelit.
- Liitteet
-
- obd.jpg
- (11.43 KiB) Tiedosto ladattu 5293 kertaa
Viimeksi muokannut Desmoquattromaschio, 20 Tammi 2017, 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Fiat/Alfa/Lancia- adapterien kytkentä on seuraavanlainen:
Vihreä adapteri(MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 1) = moottori, ABS, ohjaustehostin. Naaraspinni 7 urospinneihin 1,7,9,12.
Punainen adapteri (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 2) = Airbag, Naaraspinni 7 urospinniin 3.
Keltainen adapteri (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 3) = CAN, Naaraspinni 6 urospinniin 1 / Naaraspinni 14 urospinniin 9 / Naaraspinni 7 urospinniin 12
Violetti adapteri (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 4) = Electric Hood, Naaraspinni 7 urospinneihin 7,8,11,13
Ja sitten kun itse noita kytkeskelee ja väkertelee niin omalla vastuulla ja tarkkana ettei aiheuta oikosulkuja jotka saattaa tuhota kalliin purkin
Vihreä adapteri(MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 1) = moottori, ABS, ohjaustehostin. Naaraspinni 7 urospinneihin 1,7,9,12.
Punainen adapteri (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 2) = Airbag, Naaraspinni 7 urospinniin 3.
Keltainen adapteri (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 3) = CAN, Naaraspinni 6 urospinniin 1 / Naaraspinni 14 urospinniin 9 / Naaraspinni 7 urospinniin 12
Violetti adapteri (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 4) = Electric Hood, Naaraspinni 7 urospinneihin 7,8,11,13
Ja sitten kun itse noita kytkeskelee ja väkertelee niin omalla vastuulla ja tarkkana ettei aiheuta oikosulkuja jotka saattaa tuhota kalliin purkin
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ilman adaptereita/kytkimiäkin pärjää kun tinailee kytkimen sisältä muutaman navan yhteen. Foorumilta löytyy ohjeet, mulla on tinattu KLL kaapeli pelannut hyvin monen yksilön kanssa.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mennyt tommonen mahdollisuus ihan ohi... Toistaiseksi ei oo tapahtunut ennenaikaista laukeemiista, ainakaan autolla. Ja niinkuin tuossa aiemmin mainittiin, kaikki patentointi omalla vastuulla
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Saakos 156 normaalia jäykempiä jousia, kuitenkin normaalimittaisina? Tai kannattaako tuohon crossiin hommata? Crosswagon kun painaa noin 150kg normi 1,9jtd sw enemmän ja käyttää miusta samoja jousia.
(Jousilautanen iskarissa ylempänä/pidempi iskari)
(Jousilautanen iskarissa ylempänä/pidempi iskari)
Suoraan vaan suoraa
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ovikauttimet rupes pätkimään kuskin ovessa Omissa kytkennöissä ei (tälläkertaa) vaikuta olevan vikaa.. Oven ja korin läpivientiä kun vemputtaa niin ääni rupeaa pätkimään, näin ollen arvelen vian olevan niillä main. Kontaktisprayt suihkuteltu, ei auta.
Oisko kellään kytkäriä tohon oveen, vois kattoa ne liittimet että onko jotenkin päässeet löystymään? Lueskelin joskus jollain muullakin olleen samaa ongelmaa oviliittimien kanssa, mutta ei tähän hetkeen taas löydy sitä ketjua..
On meinaan ärsyttävä ajaa kun tuntuu siltä kuin itseltä menisi välillä korva lukkoon
Oisko kellään kytkäriä tohon oveen, vois kattoa ne liittimet että onko jotenkin päässeet löystymään? Lueskelin joskus jollain muullakin olleen samaa ongelmaa oviliittimien kanssa, mutta ei tähän hetkeen taas löydy sitä ketjua..
On meinaan ärsyttävä ajaa kun tuntuu siltä kuin itseltä menisi välillä korva lukkoon
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Toi on täysin normaalia 156:ssa kun ikää tuloo.
Koko liitoksen vaihtaminen auttaa... tai poistaminen. Johdot on värikoodattu (ainakin pitäisi olla **ja ainakin yhdessä näkemässäni omassa ne oli molemmissa liititmen päissä samalla värillä**) joten siinä mielessä iisi piisi. Veemäinen purkaa ahtaassa tilassa ja vielä veemäisempi siellä on töitä tehdä.
Kontaktipintojen venytys (eli niiden urosliitosten levitys) voi auttaa. Samoin naaraspuoleisten puristaminen kasaan. Pitää vaan olla pirun tarkka, ettei kumpaakaan väännä liikaa - se kun tuppaa sitten hajoamaan. Tai ei enää mene kiinni lainkaan.
Ja sitten jos se johto on murtunut sukan alta, niin ei ole enää ihan niin iisiä.
Toi on täysin normaalia 156:ssa kun ikää tuloo.
Koko liitoksen vaihtaminen auttaa... tai poistaminen. Johdot on värikoodattu (ainakin pitäisi olla **ja ainakin yhdessä näkemässäni omassa ne oli molemmissa liititmen päissä samalla värillä**) joten siinä mielessä iisi piisi. Veemäinen purkaa ahtaassa tilassa ja vielä veemäisempi siellä on töitä tehdä.
Kontaktipintojen venytys (eli niiden urosliitosten levitys) voi auttaa. Samoin naaraspuoleisten puristaminen kasaan. Pitää vaan olla pirun tarkka, ettei kumpaakaan väännä liikaa - se kun tuppaa sitten hajoamaan. Tai ei enää mene kiinni lainkaan.
Ja sitten jos se johto on murtunut sukan alta, niin ei ole enää ihan niin iisiä.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Justiin tuota kiristys temppua aattelin kokeilla.
Meinasin nostaa koko oven paikaltaan kun se suht helposti siitä nousee. On niin ahdas väli ettei siitä viiti ruveta nypläämään.
Meinasin nostaa koko oven paikaltaan kun se suht helposti siitä nousee. On niin ahdas väli ettei siitä viiti ruveta nypläämään.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo, niin se kannattaa tehdä jos nippua meinaa fiksata. Kokeile kiristystä - jos ei auta, joudut vaihtamaan johtoja. Jotkut on tuohon sitten laitellut hieman pidempää narua, saa tilaa liikutella. Silti noi läpiviennit ainainen ongelma...
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pitänyt kokeilla pro-liitinpuhdistusainetta tuohon ongelmaan, pitää palata aiheeseen kun joskus saan tehtyä.
(edit: siis kallista ja laadukasta, ei "pro" -merkkistä)
Kun pistää reilummin volyymiä toimii paremmin
Niin en tiedä johtuuko can-väylästä vai maksullisesta MES versiosta, mutta cantiecarilla ilmesty 156:sen valikkoihin kaikenlaisia bokseja lämmityslaitteesta yms.
Kun kyllästyin kiinalaisiin vag-kkl piuhoihin eikä huvittanut alkaa ite rakentelemaan kun kerran toimivaakin on tarjolla. Tosin tuollakaan läppäri ei tykkää jos pistää lepotilaan piuha kiinni koneessa Wintoosa voi kosahtaa jumiin. Mutta tässä käyttikses on muutenkin jotain *kop kop*
(edit: siis kallista ja laadukasta, ei "pro" -merkkistä)
Kun pistää reilummin volyymiä toimii paremmin
Niin en tiedä johtuuko can-väylästä vai maksullisesta MES versiosta, mutta cantiecarilla ilmesty 156:sen valikkoihin kaikenlaisia bokseja lämmityslaitteesta yms.
Kun kyllästyin kiinalaisiin vag-kkl piuhoihin eikä huvittanut alkaa ite rakentelemaan kun kerran toimivaakin on tarjolla. Tosin tuollakaan läppäri ei tykkää jos pistää lepotilaan piuha kiinni koneessa Wintoosa voi kosahtaa jumiin. Mutta tässä käyttikses on muutenkin jotain *kop kop*
Viimeksi muokannut sämpy, 20 Tammi 2017, 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla hukkaa yks kerrallaan USB-liittimet, ei auta kuin käynnistää kone uusiks. Jotain vikaa USB-COM ajurissa, pitäis varmaan kokeilla jotain toista. Nyt on eka jonka netistä satuin löytämään....
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Moro
Viime viikolla 156:ssa kuskin puolen etulaakeri rupesi lievästi krahisemaan keskellä ja oikealle kääntäessä ja haluamaan selkeästi vaihtoa.
Onhan noilla orkkislaakereilla jo mentykin sen 290 tkm. Tilasin OE- SKF:t ja samalla vaivallahan uusii etujarrulevyt ja -palat . Jäähdetyt 284 mm:n Brembot pitäisi tulla paloineen. Totesin, että nyt vaihtohomma itselle ei nappaa ja tilasin luottokorjaamolta vaihtoajan noille, saavat samalla vaihtaa m-öljyn ja jarru- sekä kytkinnesteet JTD:hen.
Tuo laakerijumppa vienee pari tuntia per puoli , vai ? Varattiin kunnolla reilu puolipäivää aikaa noille.
Viime viikolla 156:ssa kuskin puolen etulaakeri rupesi lievästi krahisemaan keskellä ja oikealle kääntäessä ja haluamaan selkeästi vaihtoa.
Onhan noilla orkkislaakereilla jo mentykin sen 290 tkm. Tilasin OE- SKF:t ja samalla vaivallahan uusii etujarrulevyt ja -palat . Jäähdetyt 284 mm:n Brembot pitäisi tulla paloineen. Totesin, että nyt vaihtohomma itselle ei nappaa ja tilasin luottokorjaamolta vaihtoajan noille, saavat samalla vaihtaa m-öljyn ja jarru- sekä kytkinnesteet JTD:hen.
Tuo laakerijumppa vienee pari tuntia per puoli , vai ? Varattiin kunnolla reilu puolipäivää aikaa noille.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Tähän mennessä veloitus ollut 1h/puoli, jos ei yllätyksiä.
Hyvin onnistuessaan puoleen tuntiin menee helposti - eli siis, jos ja kun olkavarsi lähtee irti kiltisti
Tähän mennessä veloitus ollut 1h/puoli, jos ei yllätyksiä.
Hyvin onnistuessaan puoleen tuntiin menee helposti - eli siis, jos ja kun olkavarsi lähtee irti kiltisti
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Kiitos Aqu tiedosta, näin arvelinkin.
Arvotan mielummin seuraavaksi viikonlopuksi vapaata aikaa prätkän moottorin kasaukseen uusilla osilla vrt. makaisin varmaan ainakin 5-6 tuntia noissa töissä JTD:n alla, vaikka siltanosturi ja lämmin halli onkin käytössä...
Häpeäkseni on todettava, että vain parkkipolttimoita olen itse vaihtanut tähän riisseliin reilun viiden vuoden aikana..
Arvotan mielummin seuraavaksi viikonlopuksi vapaata aikaa prätkän moottorin kasaukseen uusilla osilla vrt. makaisin varmaan ainakin 5-6 tuntia noissa töissä JTD:n alla, vaikka siltanosturi ja lämmin halli onkin käytössä...
Häpeäkseni on todettava, että vain parkkipolttimoita olen itse vaihtanut tähän riisseliin reilun viiden vuoden aikana..
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tosiaan nuo pyöränlaakerit lähtee kahdella tapaa.
Joko niin, että olkavarsi prässiin (ABS-johto pitää kaivaa sisälokarin takaa) - tätä itse suosin, todella nopea kunhan vaan palikat irtoaa nätisti.
Tai sitten niin, että prässätään vanha laakeri irti paikallaan. Vaatii erittäin soveltuvaa ulosvetäjää (helpointa, jos on ulkopuoliset jalat ja nimenomaa keskeltä vetää ulos - ja keskellä on kynnet, jotka saa vetäväksi). Näitä olen nähnyt yhden kerran elämäni aikana, joten menee "rakentelulla" sitten jos olkavarren haluaa jostain ihmeen syystä paikallensa jättää.
Ja tosiaan Jpäässä paja ainakin ennen velotti 300eur töineen per puoli. Laakerin osuus tuosta oli sen 198eur tai jotain tuommosta...
Joko niin, että olkavarsi prässiin (ABS-johto pitää kaivaa sisälokarin takaa) - tätä itse suosin, todella nopea kunhan vaan palikat irtoaa nätisti.
Tai sitten niin, että prässätään vanha laakeri irti paikallaan. Vaatii erittäin soveltuvaa ulosvetäjää (helpointa, jos on ulkopuoliset jalat ja nimenomaa keskeltä vetää ulos - ja keskellä on kynnet, jotka saa vetäväksi). Näitä olen nähnyt yhden kerran elämäni aikana, joten menee "rakentelulla" sitten jos olkavarren haluaa jostain ihmeen syystä paikallensa jättää.
Ja tosiaan Jpäässä paja ainakin ennen velotti 300eur töineen per puoli. Laakerin osuus tuosta oli sen 198eur tai jotain tuommosta...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Missä kohtaa faceliftissä sijaitsee Body Control Unit?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kuljettajan jalkatilassa sulakerasian takana / kiinni sulakerasiassa. OBD-pistoke on BCM:ssä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Niin, jos puhutaan 156 FL-malleista, niin niissä ei ole Body Computer- ohjainta (NBC) lainkaan. ei ole ns. väyläauto.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
V6:n kytkinpoljin alkaa ~20min kaupunkiajon jälkeen tuntumaan painaessa karhealta/rohisevalta ja samalla pitää narinaa/naksumista tms.
Vasta kun auto on ajamatta tunnin pari tai yön yli niin kytkin tuntuu taas normaalilta.
156 2.5 teki tätä itselläni yhden kesän kunnes mielestäni ei enää tehny sitä, nyt 166:ssa sama juttu.
Ajanko jotenkin väärin, joku palikka hajoamassa, joku tarvii voitelua vai muuten vaan ominaisuus?
Vasta kun auto on ajamatta tunnin pari tai yön yli niin kytkin tuntuu taas normaalilta.
156 2.5 teki tätä itselläni yhden kesän kunnes mielestäni ei enää tehny sitä, nyt 166:ssa sama juttu.
Ajanko jotenkin väärin, joku palikka hajoamassa, joku tarvii voitelua vai muuten vaan ominaisuus?
Noni
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Totta. Pääsi pieni aivopieru.seppo kirjoitti:Niin, jos puhutaan 156 FL-malleista, niin niissä ei ole Body Computer- ohjainta (NBC) lainkaan. ei ole ns. väyläauto.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
156 TS:n kytkimen työsylinteri/painelaakeri pitäisi vaihtaa. Kerran aiemmin olen työsylinterin vaihtanut, mutta silloin kone oli irti, eli tilaa oli ruhtinaallisesti käytettävissä. Sellainen muistikuva tuosta hommasta jäi, ettei se kikkare nyt aivan mahdottoman kokoinen ole. Onko kukaan yrittänyt vaihtaa työsylinteriä siten, että erottaisi konetta ja vaihdelaatikkoa konehuoneessa toisistaan vain sen verran, kun on työsylinterin irrottamiseksi/uuden asentamiseksi välttämättä tarpeen? Jakopään puolella tässä ilmastoimattomassa mallissa on reilut 5 senttiä tilaa ja kaipa vaihteistonkin puolella muutama sentti liikkumavaraa on, ennen kuin seinä tulee vastaan.
Tiedän hyvin, että kannattaisi vaihtaa kytkinpaketti samalla kun työsylinteriin kajoaa, mutta se nyt ainakin vaatii vaihteiston irrotuksen. Jos kuitenkin ajatellaan pelkän työsylinterin vaihtoa ilman, että ottaa vaihteistoa käsiinsä - onko se mahdollista?
Tiedän hyvin, että kannattaisi vaihtaa kytkinpaketti samalla kun työsylinteriin kajoaa, mutta se nyt ainakin vaatii vaihteiston irrotuksen. Jos kuitenkin ajatellaan pelkän työsylinterin vaihtoa ilman, että ottaa vaihteistoa käsiinsä - onko se mahdollista?
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
- Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaihdoin äsken kierroslukumittarin polttimon, mutta mittaristossa ei silti pala valo. Voiko tuon laittaa väärin päin vai mikä mahtaa olla vikana? Mittarissa on kolme polttimoa, vaihdoin ensin ylimmän, mutta se olikin väärä (ilmeisesti valaisee vilkun yms). Vaihdoin sitten alimman, mutta uusikin polttimo oli pimeä. Tarkoitus on siis saada valo kierrosluvun numeroille.
Tähän ongelmaan kukaan ei ole vielä kunnolla vastannut:
Tähän ongelmaan kukaan ei ole vielä kunnolla vastannut:
Sime kirjoitti:Autossani on ollut erittäin ärsyttävä vika ainakin viime kesästä lähtien. Puhaltimet puhaltavat lähes täysillä lähes koko ajan. Silloin kun tämä vika alkoi se oli vielä siedettävä, teho oli silloinkin lähes vastaava kuin mitä saa kun kääntää säätimen neljännelle tasolle (max), mutta vika ei ollut jatkuva. Se ilmeni niin, että kun auton käynnisti ja ajoi esim. 10 minuuttia puhaltimet alkoivat yhtäkkiä taas totella säätimen asetusta. Vika on kuitenkin jatkuvasti pahentunut. Nykyään olen ajanut parin tunnin moottoritiepätkiä niin että puhallin huutaa koko matkan täysillä välittämättä säätimen asetuksesta.
Joku kuitenkin ehdottaa että mulla on automaattiasetus päällä. Ei ole. Puhallusteho on täysillä riippumatta onko ilmastointi päällä vai ei, onko lämpötila säädetty kylmälle tai kuumalle, onko teho mitä tahansa, onko automatiikka päällä tai mihin puhallus on suunnattu (jalat, ikkuna, jne). Se ei myöskään sammu edes 0 asetuksella.
Kuten sanottu tämä vika on pahentunut, eli vielä kesällä ja syksyllä tehon säädin alkoi ajon aikana satunnaisesti toimimaan, mutta ei enää. Sanottakoon vielä että kaikki muut säätimet toimivat. Voin säätää lämpötilaa ja puhallussuuntaa ja ne toimivat kuten pitää, aionastaan tehonsäädin on täysillä. Mistä tätä vikaa kannattaisi alkaa tutkimaan?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Etuvetoisiin saa jopa dieselin normijousta jäykempiä, ns. "carabinieri" mallin jousia, mutta crossin 4x4 versiossa on samat jouset kuin "poliisi-versiossa".Garmund kirjoitti:Saakos 156 normaalia jäykempiä jousia, kuitenkin normaalimittaisina?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Seppo ( tai joku muu ) varmaan tietänee, saako ns. Pack Sport-jousia muualta kuin Saksasta Alfistilta ? Eli niitä tehtaalta n. 20 mm madallettuja ja vakiota kai hiukan jäykempiä jousia ? Iskareissa on punaiset läplät myös merkkinä SportPackistä.
Jos tulee nyt "14 v-teini-ikäiselle" jossakin vaiheessa tarvetta uusia jousia niin olisi hyvä tietää ennakkoon.
Jos tulee nyt "14 v-teini-ikäiselle" jossakin vaiheessa tarvetta uusia jousia niin olisi hyvä tietää ennakkoon.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Minä en tunne tätä vanhempaa mallia, että onko näissä puhallinautomatiikkaa eli jonkinlainen controller välissä vai onko puhaltimen yhteydessä perinteinen esivastus?Sime kirjoitti:. Puhaltimet puhaltavat lähes täysillä lähes koko ajan.
Jälkimmäisen kohdalla voisi veikata jonkin rikkoutuneen/sulaneen esivastuksella tai säätönupissa. Esivastuksen liittimet kun tuppaavat ´sulamaan herkästi likaantumisen myötä.
Mutta ehkä joku tietää miten tämä ysärimallin lämppäri toimii.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuollaista oiretta ei 156 puhaltimen kanssa ole tullut itsellä vastaan. Autom.ilmastointi-mallisesta puhallin mennyt mykäksi, jos vika ollut etuvastuksessa/ohjainpurkissa, joka on pelkääjän jalkatilassa puhaltimen mottorin vieressä. Annetuilla oireilla voisi melkein epäillä vikaa säädinpaneelin suuntaan.
^sama etuvastus/ohjausyksikkö jalkatilassa on myös ainakin -04 boseliftissä, eli keksikonsolin säädinpaneeli ei ohjaa suoraan moottoria.
^sama etuvastus/ohjausyksikkö jalkatilassa on myös ainakin -04 boseliftissä, eli keksikonsolin säädinpaneeli ei ohjaa suoraan moottoria.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos katsot hiukan vanhemmasta ePeristä jousia, niin niissä oli ilmoitettu jopa sport pack- jousien valmistaja, esim. 156 mallissa on jouset olleet joko Eibach tai Rejna (puolalainen) valmistetta, eli ihan normaalit Eibach-Pro-Kit jouset. Niitä saa aika monesta paikasta.Jiitee kirjoitti: saako ns. Pack Sport-jousia muualta kuin Saksasta Alfistilta ? Eli niitä tehtaalta n. 20 mm madallettuja ja vakiota kai hiukan jäykempiä jousia
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mahtaisiko kuitenkin olla jotkut muut Eibachit kuin Pro-Kitin vieterit?
Mulla oli ensin 156 Sportpackilla ja sen jälkeen toinen 156 Pro-Systemillä eli Pro-Kit jousilla ja niihin sovitetuilla iskareilla. Ensimmäinen oli hyvä, jälkimmäinen järkyttävä paukkulauta joka putosi niin matalaksi että cambereitakaan ei saanut kohdilleen. Tuon piti olla se miedompi jousisarja, luvattu pudotus taisi olla 30 tai 35 milliä, mutta silmämääräisesti tipahti selvästi enemmän.
Mulla oli ensin 156 Sportpackilla ja sen jälkeen toinen 156 Pro-Systemillä eli Pro-Kit jousilla ja niihin sovitetuilla iskareilla. Ensimmäinen oli hyvä, jälkimmäinen järkyttävä paukkulauta joka putosi niin matalaksi että cambereitakaan ei saanut kohdilleen. Tuon piti olla se miedompi jousisarja, luvattu pudotus taisi olla 30 tai 35 milliä, mutta silmämääräisesti tipahti selvästi enemmän.
- Epäkelpokeräilijä -