Kun täällä nyt muutkin ovat listanneet alustan osien hajoamisia, niin laitetaan myös tiedot omasta MiTo QV:sta. Autoni on siis ostettu uutena tammikuussa 2011, ja tällä hetkellä mittarissa on noin 94 000 kilometriä:
- Etuiskareiden yläpään laakereista toinen hajosi noin 60 tkm kohdalla. Toinen pysyi ehjänä, mutta vaihdettiin iskarirempan yhteydessä 71 tkm kohdalla jo varuilta.
- Pyöränlaakereita on porsinut kaksi kappaletta: vasemmasta takapyörästä noin 60 tkm kohdalla ja oikeasta takapyörästä noin 87 tkm kohdalla.
- Toisessa etuiskarissa öljyvuotoa (ilmeisesti pakkasvaurion aiheuttamaa), vika havaittu noin 70 tkm kohdalla renkaanvaihdon yhteydessä, mutta ollut siis mahdollisesti pidempäänkin.
Iskareiden öljyvuotoa lukuun ottamatta kaikki tapaukset ovat olleet sellaisia, että tällainen kaltaiseni huomattavasti palstan keskivertokirjoittajaa vähemmän autojen tekniikastakin ymmärtävä ihminen on havainnut nopeasti jonkun olevan pielessä.

Tosin molemmilla kerroilla pyöränlaakerin hajottua ääni kiersi jotenkin niin kummasti, että olin lähes varma sen tulevan auton etupäästä, mutta laakeri olikin särki takaa.
Ekan pyöränlaakerin ja etuiskarin yläpään hajoamisen kanssa kävi oikeastaan hyvä tuuri, kun molemmat laukesivat juuri vähän ennen 60 000 kilometrin huoltoa eli menivät siinä samassa.
Ja kun hinnatkin varmasti kiinnostavat niin MiTojen uudempia omistajia kuin auton ostoa vielä harkitsevia, niin tässä vielä tiedot siitä, mitä olen itse näistä maksanut. Siltä osin siis, kun ne voi järkevästi eritellä:
- Etuiskarin yläpään laakerin vaihto Suomessa merkkiliikkeessä 183 euroa
- Pyöränlaakerin vaihto Suomessa merkkiliikkeessä 341 euroa
- Pyöränlaakerin vaihto Suomessa ei-merkkiliikkeessä 169 euroa
- Molempien etuiskareiden + toisen etuiskarin yläpään laakerin vaihto Virossa merkkiliikkeessä noin 1 100 euroa
Pyöränlaakereita siis parsii, mutta se ei ole taloudellisesti paha rasti. Jos nyt en väärin muista ihan merkkiliikkeestä kuulleeni, niin samoja pyöränlaakereita käytetään myös Fiat Ducatoissa eli nämä osat eivät ole mitenkään erikoisia. Merkkiliikkeen ja ei-merkkiliikkeen hintaero osille ja työlle on sen sijaan melkoisen suuri, ainakin oman kokemukseni perusteella.
Iskarihommat sitten taas ovat MiTo QV:ssa (mutta siis vain QV-malleissa, joissa on sähkösäätöinen alusta!) aivan järkyttävän kalliita, niin kuin varmasti on täällä ollut ennenkin jo puhetta. Näissä tapauksessa suosittelen lämpimästi reissua Tallinnaan
Pilot Motorsille. Hintaero suomalaiseen merkkiliikkeeseen oli esimerkiksi omassa tapauksessani noin 700 euroa, joten mukava muutaman päivän miniloma vaimon kanssa Tallinnaan oli lopulta pelkkää säästöä vain.
