2003 156 2.5 V6 CF3 laturin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Joni L
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Loka 2007, 23:35
Paikkakunta: Vaasa

2003 156 2.5 V6 CF3 laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Joni L »

Hei, ajattelin kirjoittaa oman 2003 156 2.5 V6 CF3 (katalysaattorit pakosarjoissa) laturin vaihto-ohjeen vielä kun asia on tuoreessa muistissa. Yritin etsiä eri foorumeilta tietoa miten laturin saisi vaihdettua mahdollisimman kivuttomasti ja tiedot olivat aika ristiriitaisia.

• Moottorin tuki oikea ylä
• Öljytikun putki
• Flektit ja kehikko, tosi ahdas irroittaa jouduin ottamaan flektit irti kehikosta ja kääntelemään mitä erikoisempiin asentoihin. Tuli lopulta yläkautta pois. (Laitoin takaisin kun ¾ moottorin tuista oli irti ja sain hieman konetta taaksepäin ja alas, mahtui paljon helpommin mutta flektit vieläkin irrallaan kehikon sisällä)
• Oikea vetoakseli, navasta ja jatkoakselista.
• Ylätukivarsi olka-akselista
• Jarrusatula (että vetoakseli mahtuu kääntymään navasta ulos)
• Ohjaustehostimen putkien kiinnikkeet moottorin alta (samat mitkä joudut irroittamaan öljynvaihdon yhteydessä)
• Moniurahihna ja ohjausrulla (laturin vieressä)
• Laturi on kiinni 2x M8 pultilla mihin pääsee käsiksi parhaiten nivelöidyllä räikkälenkillä, alempi pultti mahtuu suoraan reiästä ulos mutta ylempää varten jouduin hieman nostamaan moottoria että sain pultin kokonaan ulos.
• Sähköliitännät mahtuu irroittamaan öljynsuodattimen vierestä, suosittelen AV8 & 13 piippuavainta.
• Moottorin takatuki
• Moottorin tuki oikea ala

Eli kun kaikki on irti niin laske moottoria alas ja siirrä reilusti eteenpäin (tämän takia flektit pitää irroittaa), itse käytin haitaritunkkia öljypohjan ja apurungon välissä, korkeussäätö hoitui nosturin keventimellä. Ja aina jos siirrät/tuet moottoria öljypohjasta käytä välissä kumista nostotallaa tai vaikka puupalikkaa. Omassa tapauksessa laturi tuli ulos suurinpiirtein samassa asennossa kuin se on lohkoon pultattukin. Uusi laturi kannattaa kiristää paikoilleen kun moottori on vielä laskettuna, -> paremmin tilaa ja kierreholkit ovat uudessa laturissa ”pitkällä”. Tehokasta työaikaa operaatioon turhautui noin 6h kun käytössä oli 4-pilarinosturi ja hyvät perustyökalut.

Joissain ohjeissa näin myös mainittavan öljynsuodattimen ja sen jalan irroittamisen ja apurungon laskemisen mutta itse en nähnyt siihen mitään järkevää syytä. Pakoputken irroitus katalysaattoreista oli vähän sellainen rajatapaus, itse en ottanut mutta jälkeenpäin ajateltuna olisi ehkä kannattanut, putki vetää moottoria taaksepäin ja tämä lisää kuormitusta öljypohjaan kun siirrät moottoria eteenpäin, ainakin oma öljypohja säilyi ehjänä.

-Joni
Liitteet
20170126_193825_resized.jpg
(173.52 KiB) Tiedosto ladattu 1028 kertaa
Viimeksi muokannut Joni L, 27 Tammi 2017, 09:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: 2003 156 2.5 V6 CF3 laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja atm »

Paljonko oli kilometrejä takana kun laturiremppa iski, tietää varautua

Joni L
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Loka 2007, 23:35
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2003 156 2.5 V6 CF3 laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Joni L »

172 000, mutta osittain menee kyllä omaan piikkiin, tuli ajettua jonkinaikaa ilman pohjapanssaria jolloin kaikki vesi ja rapa pyörii tuossa moniurahihnan alueella. Laturi oli likainen ja staattorissa oli nähtävissä selkeää hapettumaa kun eristys on pettänyt suolavelli/rapa/lämpö kombinaation myötä.

-Joni

Vastaa Viestiin