75 takapyörän laakerin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

75 takapyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja TwinS »

Kesäkumeja alle vaihtaessani huomasin välystä ja rohinaa oikean takapyörän laakerista. Nyt, kolme viikkoa myöhemmin, on uusi laakerisarja (ja pari ulosvetäjää + 36mm hylsy) hankittu ja tarkoitus olisi vaihtaa se lähipäivinä.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Pystyykö homman tekemään perustyökaluilla vai ajanko suosiolla korjaamolle? Korjaamomanuaalissa mainitut momentit (n. 300Nm) vaikuttavat hurjilta, varsinkin kun ruoste lienee pesiytynyt joka rakoon.

Saako lukkorenkaan auki ilman erikoistyökalua? Lähteekö laakeri ulos yhtenä kappaleena, vai jääkö ulompi kehä mahdollisesti laakeripesään kiusaa tekemään?
75 TS -88

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Homma on varmaan hieman vaikeampi akseli paikoillaan kun mitä se minulla oli. Laitoin muutaman kuvan albumiini. Hommassa kannataa olla aika järeä ulosvedin, koska ainakin minulla laakeri oli jämähtänyt aika kovaa kiinni.
Ensimmäiseksi työtää napalaipan pois ulosvetäjällä. Sen voi myös saada lyömällä irtoamaan. Laakerista jää toinen sisäkehä kiinni laipan akseliin. Sen saa irti esim. rälläkällä varovasti viistosti leikaten. Leikkaamisen kanssa on syytä olla varovainen, että ei tee mitään hirveän isoja jälkiä akseliin. Eikä sitä ole aivan välttämätöntä leikata läpi saakka, koska se on aika kovaa metallia jonka takia sitä sopivasti tuurnalla lyömällä saa sen halkeamaan, jolloin se lähtee helposti irti. Lukitus renkaan sain auki naputtelemalla teräväkärkisellä tuurnalla. Itse laakerin poistamiseen käyttin isoa ulosvetäjää.Vanhan laakerin irroittamisen jälkeen putsasin laakeripesän pahimmasta liasta ja laitoin uuden laakerin ulosvetäjän avustuksella paikoileen. Uutta laakeria ei ole syytä lyödä paikoilleen, koska on vaarana että toisen puolen sisäkehä saattaa lähteä irti. Lukitus renkaan kiersin paikalleen lattaraudan palalla, joka oli leikattu sopivan pituiseksi. Putkipihdeillä kiersin niin kauan kunnes lattarauta rupesi antaa periksi. Varmistukseksi napautin pari kertaa tuurnalla ja lukitsin renkaan lukitusloviin lyömällä. Laipan asensin kierretangon avulla, koska tällöin sain esim. hylsyllä tuettua toista sisäkehää että se ei lähde irti kun laipan akseli osuu siihen. Siinähän se lyhykäisyydessään oli. Tämä tosin oli Giulietasta, mutta sen pitäisi olla sama kuin 75 tältä osin. Mihin ne siinä manualissa sen 300Nm oikein halusi?
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TwinS »

Kiitos vinkeistä ja kuvista! Aika massiivinen ulosvetäjä on ollut käytössä. Oma ei ole ihan yhtä iso, eikä se iskarin ja jousen paikalla ollessa voi kovin suuri ollakaan. B-suunnitelmana on käyttää napamutterin irroitukseen tarvittavaa isoa hylsyä laakerin takana ja kierretanko sen läpi (kuten kuvassa laipan asennus.)

300Nm momentilla pitäisi manuaalin mukaan kiristää sekä napamutteri että laakerin lukkorengas.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Tässä tarvittavat työkalut laakerin irrotukseen ja paikalleen laittoon :wink:
Paineilma tietysti vähän helpottaa :lol:

Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TwinS »

Olisikin tollaset työkalut.

Projekti ei ole alkanut kovin hyvin. En ole saanut vielä edes napamutteria auki :? Puolen tuuman hylsyllä yritykset ovat rikkoneet jo kaksi väännintä, kolmevarttinen voimahylsy taas ei mahdu laipan ja mutterin väliseen rakoon...
75 TS -88

Vastaa Viestiin