156:n kytkin levisi
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
156:n kytkin levisi
No niin palstan viisaat, neuvoja kaivattaisiin. Eli ajelin viime maanantaina kohti Myyrmannia, kun näyttö rupesi huutamaan käsijarrua/nesteitä. Pääsin parkkihalliin, kunnes kytkinpoljin lävähti pohjaan ja sinne myös jäi. Katsoin nestesäiliötä, joka oli lähes tyhjä. Hain lisää nestettä, täytin säiliön, nostin polkimen ylös ja kokeilin varovasti pumpata poljinta käsin. Polkimessa ei tuntoa eikä vastetta, ja nesteet valuivat pitkin parkkihallin lattiaa, eli tulivat samantien ulos jostain.
Auto hinattiin pois ja tänään ajattelin lisätä nestettä ja tutkailla mistä vuotavat ulos. No, eivät vuotaneet mistään. Kytkinpoljin pysyy pohjassa edelleen. Onko työsylinteri mennyttä kalua? Ainakin kuskin jalkatila on kuiva.
Selostus voi olla vähän epäselvä, mutta kysykää ihmeessä lisää.
Ai niin, kyseessä siis 1.8 TS.
Auto hinattiin pois ja tänään ajattelin lisätä nestettä ja tutkailla mistä vuotavat ulos. No, eivät vuotaneet mistään. Kytkinpoljin pysyy pohjassa edelleen. Onko työsylinteri mennyttä kalua? Ainakin kuskin jalkatila on kuiva.
Selostus voi olla vähän epäselvä, mutta kysykää ihmeessä lisää.
Ai niin, kyseessä siis 1.8 TS.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 156:n kytkin levisi
Kyllä se varmaan on se ainoa konsti mennä sinne auton alle tutkailemaan mistä se märkä jälki löytyy, ei sitä täältäkäsin telepatialla osanne kertoa kukaanAKaT kirjoitti:No niin palstan viisaat, neuvoja kaivattaisiin. Eli ajelin viime maanantaina kohti Myyrmannia, kun näyttö rupesi huutamaan käsijarrua/nesteitä. Pääsin parkkihalliin, kunnes kytkinpoljin lävähti pohjaan ja sinne myös jäi. Katsoin nestesäiliötä, joka oli lähes tyhjä. Hain lisää nestettä, täytin säiliön, nostin polkimen ylös ja kokeilin varovasti pumpata poljinta käsin. Polkimessa ei tuntoa eikä vastetta, ja nesteet valuivat pitkin parkkihallin lattiaa, eli tulivat samantien ulos jostain.
Auto hinattiin pois ja tänään ajattelin lisätä nestettä ja tutkailla mistä vuotavat ulos. No, eivät vuotaneet mistään. Kytkinpoljin pysyy pohjassa edelleen. Onko työsylinteri mennyttä kalua? Ainakin kuskin jalkatila on kuiva.
Selostus voi olla vähän epäselvä, mutta kysykää ihmeessä lisää.
Ai niin, kyseessä siis 1.8 TS.

EDIT: sain näyn (joku lausui irkissä näin) että työsylinteri kuulemma sijaitsee kytkinkopassa ja se on tiedetty vika että voi hajota. Joten ne nesteetkin lie siellä lainehtimassa.
EDIT 2: ei pitäisi kaikkiin näkyihin luottaa, edellinen oli siis sittenkin vain irvailevaa arvailua että alfamaisesti se voisi sijaita siellä kytkinkopassa. Mutta tosiaan se märkä jälki pitäisi kyllä jostain löytyä, jos sitä on ihan maahan asti valunut.
Re: 156:n kytkin levisi
Työsylinteri morjens, laatikko pois ja uusi tilalle.
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: 156:n kytkin levisi
En odottanutkaan, että sitä joku telepatialla osaisi kertoa. Jos olisin näin uskonut, olisin soittanut Astral-TV:n "asiantuntijoille".Juise kirjoitti:Kyllä se varmaan on se ainoa konsti mennä sinne auton alle tutkailemaan mistä se märkä jälki löytyy, ei sitä täältäkäsin telepatialla osanne kertoa kukaanAKaT kirjoitti:No niin palstan viisaat, neuvoja kaivattaisiin. Eli ajelin viime maanantaina kohti Myyrmannia, kun näyttö rupesi huutamaan käsijarrua/nesteitä. Pääsin parkkihalliin, kunnes kytkinpoljin lävähti pohjaan ja sinne myös jäi. Katsoin nestesäiliötä, joka oli lähes tyhjä. Hain lisää nestettä, täytin säiliön, nostin polkimen ylös ja kokeilin varovasti pumpata poljinta käsin. Polkimessa ei tuntoa eikä vastetta, ja nesteet valuivat pitkin parkkihallin lattiaa, eli tulivat samantien ulos jostain.
Auto hinattiin pois ja tänään ajattelin lisätä nestettä ja tutkailla mistä vuotavat ulos. No, eivät vuotaneet mistään. Kytkinpoljin pysyy pohjassa edelleen. Onko työsylinteri mennyttä kalua? Ainakin kuskin jalkatila on kuiva.
Selostus voi olla vähän epäselvä, mutta kysykää ihmeessä lisää.
Ai niin, kyseessä siis 1.8 TS.![]()
EDIT: sain näyn (joku lausui irkissä näin) että työsylinteri kuulemma sijaitsee kytkinkopassa ja se on tiedetty vika että voi hajota. Joten ne nesteetkin lie siellä lainehtimassa.
EDIT 2: ei pitäisi kaikkiin näkyihin luottaa, edellinen oli siis sittenkin vain irvailevaa arvailua että alfamaisesti se voisi sijaita siellä kytkinkopassa. Mutta tosiaan se märkä jälki pitäisi kyllä jostain löytyä, jos sitä on ihan maahan asti valunut.
Pointti oli se, kun en itse tuosta tekniikasta tiedä, niin joku viisaampi ja saman kokenut voisi kertoa mitkä ovat vaihtoehdot.
Ja ihmettelin sitä, kun nesteet eivät enää tulleet pihalle. Mistä tuo johtuu? Jos joku kytkimen toiminnasta ja sielunelämästä enemmän tietävä sen kertoisi, niin olisin kiitollinen ja taas hieman viisaampi.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: 156:n kytkin levisi
No ei se ny sentää uutta laatikkoo vaadikurppa kirjoitti:Työsylinteri morjens, laatikko pois ja uusi tilalle.

Re: 156:n kytkin levisi
^
Aivan. Ei laatikkoa, mutta irti joutuu ottaan silti.
Aivan. Ei laatikkoa, mutta irti joutuu ottaan silti.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156:n kytkin levisi
Mikähän on syynä erilaiseen työsylinteriin, mulle tuli JTS koneen kyljessä laatikko jossa ollut ulkoinen työsylinteri, joten ilmeisesti laatikot kuitenkin käy fyysisesti keskenään? (paitti busson lodju mutta tuo lienee sitten jtd?)
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: 156:n kytkin levisi
Hyvällä tuurilla pääsylinteri tai sylttyjen välinen putki vuotaa, ne on helppoja vaihtaa! Selviää kun kömpii alle tutkimaan, putkea varten pitää irrottaa akkuteline.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: 156:n kytkin levisi
Ainakin 24V bussossa sekä 16V 1,9 JTD:ssä on sama 6 pykäläinen laatikko C630 jossa siis työsylinteri lootan päällä ulkona. Eiks JTS:t oo 5 pykäläisel lootal?sämpy kirjoitti:mulle tuli JTS koneen kyljessä laatikko jossa ollut ulkoinen työsylinteri, joten ilmeisesti laatikot kuitenkin käy fyysisesti keskenään? (paitti busson lodju mutta tuo lienee sitten jtd?)
http://www.autolusso.co.uk/gearbox-rebuilds.html
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156:n kytkin levisi
^Sama laatikko? Välitys kuitenkin aivan eri, kun 1,9 jtd:n nelonen on suunnilleen 2,5 v6 6 vaihde? 
Joo jts 5 vaihteisella lootalla.

Joo jts 5 vaihteisella lootalla.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: 156:n kytkin levisi
^Niin siis samat kuoret ja sama kytkinmekanismi. Täs jutzkattii nyt kytkimen rakenteest eikä välityxist 

Viimeksi muokannut Desmoquattromaschio, 14 Helmi 2017, 12:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 156:n kytkin levisi
Jos kyseessä on tuo 1.8 koneinen 156:n, niin tarviiko siinä edes laatikkoa ottaa irti työsylinterin vaihtoa varten?
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: 156:n kytkin levisi
^Bussossa ja JTD:ssä ei tartte eli kun on 6 lovinen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156:n kytkin levisi
1.8,2.0 bensat samalla laatikolla. En tiedä 1.6sta. Sit JTD ja v6 2.5 samalla. Viimeisimmän iteraation 20v laatikosta en tiedä, onko sama - mut samoissa kuorissa tosiaan 5- ja 6-lovista, tai näin mut on opetettu (c630).
JTS ei kyllä omaa laatikkoa ulkoisella sylinterillä?
JTS ei kyllä omaa laatikkoa ulkoisella sylinterillä?
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
jyrkip
156 JTD 20V on F40 askilla.Aquatica kirjoitti:Sit JTD ja v6 2.5 samalla. Viimeisimmän iteraation 20v laatikosta en tiedä, onko sama
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156:n kytkin levisi
Ei ainakaan JTD 10V ja V6.Aquatica kirjoitti: Sit JTD ja v6 2.5 samalla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 156:n kytkin levisi
JTD 16 V ja V6 samalla C630 -laatikolla :Alfissimo kirjoitti:Ei ainakaan JTD 10V ja V6.Aquatica kirjoitti: Sit JTD ja v6 2.5 samalla.
kappas siihen saa tuollaisen vaihdevälin lyhentäjänkin ...
http://www.ebay.co.uk/itm/Mtech-C630-Sh ... 1924163589
Tuollainen mulla oli Kupla-VW:ssa kiinni... napakoitti mukavasti hurjaan noin 50 hp:n tehon siirtämistä...


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n kytkin levisi
Tähänkin on poikkeuksena tuo jyrkip:n mainitsema F40 (156 2.4 JTD 20V) jossa työsylinteri on kytkinkopan sisällä.Desmoquattromaschio kirjoitti:^Bussossa ja JTD:ssä ei tartte eli kun on 6 lovinen.
"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156:n kytkin levisi
No sitten tuo on varmaan C630 mikä tuli purku-JTS-koneen kyljessä. Kai se samoille paikoille sopii jos kerran samat kuoretkin, liekö muuta eroa kuin kytkin, onkohan vaihdevivusto erilainen. On se ainakin JTS alfassa ollut kiinni.
Jos kuoret on samat, niin mikähän oli se kuningasajatus tehdä 2 erilaista kytkinratkaisua?
Jos kuoret on samat, niin mikähän oli se kuningasajatus tehdä 2 erilaista kytkinratkaisua?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: 156:n kytkin levisi
^Niin siis tossa C630 lootassa on erilaisia välityssuhteita (24V V6 vs 1,9JTDm) mutta aina sama kytkinmekanismi.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156:n kytkin levisi
Niinpä tietysti, oletin jotenkin että olisi oma mallinimi aina välitystenkin mukaan.Desmoquattromaschio kirjoitti:^Niin siis samat kuoret ja sama kytkinmekanismi. Täs jutzkattii nyt kytkimen rakenteest eikä välityxist

Suoraan vaan suoraa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156:n kytkin levisi
No kärmeskele? No, en tietenkään elearnista tarkastanut - pitäs asentaa se eka...Alfissimo kirjoitti:Ei ainakaan JTD 10V ja V6.Aquatica kirjoitti: Sit JTD ja v6 2.5 samalla.
Muistelen vaan mitä nimimerkki seppo täällä kertoili. Tietty jos muistan väärin... Hän muistaakseni sano, että ihan on sama laatikko - toisissa 5v ja toisissa 6.
Tietty en tiijä, oliko mallimerkinnässä eroa? Tai sit mä vaan muistan ihan ketuiks.
@tuosta 20v JTD:stä - epäilinkin, että se vois olla F40, mut sit tuli heti tenkkapöö ja mietin et eihän se tossa 129kW koneessa ois ollu? Mut jos oli ni hyvä sillä

-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: 156:n kytkin levisi
Jostain muistan lukeneeni, että pääsylinterin vuoto näkyisi jalkatilassa, onko näin? Siellä ei ainakaan mitään nestettä näy ja konehuoneen puolelta katsoin ja kopeloin, mutta en mitään vuotokohtaa nähnyt/tuntenut. En jaksanut vielä mennä märkään lumeen möyryämään. Pyysin Autojerryn kautta jo valmiiksi tarjousta kytkin+ jakohihna rempasta, ja tarjoukset olivat 1700-1800 euroa. Taitaapi mennä auto vaihtoon.toolman kirjoitti:Hyvällä tuurilla pääsylinteri tai sylttyjen välinen putki vuotaa, ne on helppoja vaihtaa! Selviää kun kömpii alle tutkimaan, putkea varten pitää irrottaa akkuteline.
Re: 156:n kytkin levisi
C530/630 laatikossa on taaksepäin purkautuva tasauspyörästö, siitä sen erottaa helposti. Eli tuohan perustuu Betan askiin, joita on ollut vuosien saatossa esmes Tipo-nelosissa (näissähän se oli C503-koodilla, taisi muuttua kun vitosen rattaiden pääty muuttui kiinteäksi?). Ja eikö tosiaan näistä uudemmista askeista 5-pykäläinen ole C530, 6-pykäläinen taas C630?sämpy kirjoitti:No sitten tuo on varmaan C630 mikä tuli purku-JTS-koneen kyljessä. Kai se samoille paikoille sopii jos kerran samat kuoretkin, liekö muuta eroa kuin kytkin, onkohan vaihdevivusto erilainen. On se ainakin JTS alfassa ollut kiinni.
Jos kuoret on samat, niin mikähän oli se kuningasajatus tehdä 2 erilaista kytkinratkaisua?
Tuo C530/C630 -laatikko on ihan eri kuin se normisti nelosbensan kaverina oleva eli tosiaankaan kuoret ei ole samat. Eikös se "pikkuaski" ole C510? Ero ei siis tosiaankaan ole vain kytkinsysteemissä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156:n kytkin levisi
En tiedä miten nää menee historiallisesti, mutta mulla on tossa c522 loota.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: 156:n kytkin levisi
Eipä ollut hyvää tuuria matkassa. Tänään vihdoinkin jaksoin kaverin kanssa kunnolla vikaa etsiä. En viitsinyt auton alle ryömiä, joten peilin kanssa etsiskeltiin. Sieltähän se laatikosta neste tuli. Kiitos kaikille vinkeistä.toolman kirjoitti:Hyvällä tuurilla pääsylinteri tai sylttyjen välinen putki vuotaa, ne on helppoja vaihtaa! Selviää kun kömpii alle tutkimaan, putkea varten pitää irrottaa akkuteline.
Nyt pitäisi enää löytää pääkaupunkiseudun nurkilta joku innokas korjaaja, joka tekisi kytkinrempan ja samalla jakohihnan vaihdon. Ei muuta kuin tarjouksia tulemaan

-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156:n kytkin levisi
Orimattilassa onnistuu... Onko liian kaukana?AKaT kirjoitti:Eipä ollut hyvää tuuria matkassa. Tänään vihdoinkin jaksoin kaverin kanssa kunnolla vikaa etsiä. En viitsinyt auton alle ryömiä, joten peilin kanssa etsiskeltiin. Sieltähän se laatikosta neste tuli. Kiitos kaikille vinkeistä.toolman kirjoitti:Hyvällä tuurilla pääsylinteri tai sylttyjen välinen putki vuotaa, ne on helppoja vaihtaa! Selviää kun kömpii alle tutkimaan, putkea varten pitää irrottaa akkuteline.
Nyt pitäisi enää löytää pääkaupunkiseudun nurkilta joku innokas korjaaja, joka tekisi kytkinrempan ja samalla jakohihnan vaihdon. Ei muuta kuin tarjouksia tulemaan
antti
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156:n kytkin levisi
Jokohan tähän löyty paja?
Oma mysteerilaatikko selvis sen verran, että tyypiltään on C510 tai sinnepäin, mutta ulkoinen kytkimen käyttövipu ja työsylinteri. Onkohan tuo sitten 115 Marean tms aski. Näyttää siis päälle muuten samalta kuin 156 nelosbensojen askit. Ehkä sisuskalut on samat.
Oma mysteerilaatikko selvis sen verran, että tyypiltään on C510 tai sinnepäin, mutta ulkoinen kytkimen käyttövipu ja työsylinteri. Onkohan tuo sitten 115 Marean tms aski. Näyttää siis päälle muuten samalta kuin 156 nelosbensojen askit. Ehkä sisuskalut on samat.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: 156:n kytkin levisi
Juu, paja löytyi. Varaosia odotellaan.sämpy kirjoitti:Jokohan tähän löyty paja?
Oma mysteerilaatikko selvis sen verran, että tyypiltään on C510 tai sinnepäin, mutta ulkoinen kytkimen käyttövipu ja työsylinteri. Onkohan tuo sitten 115 Marean tms aski. Näyttää siis päälle muuten samalta kuin 156 nelosbensojen askit. Ehkä sisuskalut on samat.