159 vaihdelaatikko paskana (?)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Jvalima
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Jvalima »

pölhökustaa kirjoitti:itte kävin virossa laakeroittamassa laatikon uusiksi (se onkin pitkä tarina se..). Toinen vaihtoehto on ostaa ebaystä käytetty loota ja lykätä se tilalle.
Paljon maksoi homma virossa? Ei tainnut kuitenkaan mennä ihan putkeen?

Auto milanosta sanoivat, ettei kannata vaihtaa laakereita, tulisi kuulemma maksamaan suunnilleen saman verran kuin tehdaskunnostetun lootan vaihto.

Asun pk-seudulla ja mietin missä tämä remontti kannattaisi teettää? noin 3000€ sanoivat auto milanosta korjauksen maksavan.


Oireet eivät vielä tällä hetkellä ole kovin pahat, eli lähinnä päästää ääntä.
Jos koko laatikko menee kuitenkin vaihtoon, niin uskaltaako vanhan laatikon ajaa loppuun asti, vai meneekö siten jotain muutakin rikki samalla?

Olen jonkin verran autoja korjaillut, mutta vaihdelaatikkoa en ole vaihtanut. Eli vielä mielenkiinnosta, jos tilaisi ulkomailta edullisen vaihdelaatikon, niin onko sen vaihto millainen homma?
Pystyykö tekemään, vaikka ei ammattilainen olisikaan?

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Minä en oli mikään ruudinkeksijä enkä edes dynamiitin keksijä :silent:
Itse olen vaihtanut etu, taka ja neli vetoisiin autoihin laatikoita.
Etsi jostain kuvallinen ohje tai video(youtube) ja hyvä talli.
Vehkeet pitää olla myös, kattava hylsysarja ja nosturi jos koko paketti otetaan ulos.
Taitavasta kaverista on apua, ne joilla on peukalo keskellä kämmentä voi jättää kutsumatta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kai tuo kahdeksisen tuntia on etuvetoiseen laatikkojumppa? Siis, jos on nosturi ja homma hoituu nätisti. Apurunko pitää tiputella ja muuta pientä - tietty samalla menee sitten varmaan pari vetarin suojakumia, vähän stefoja sinne tänne, kytkinsarjaa...

Avatar
Jvalima
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Jvalima »

Näyttäisi siltä, että kallistun tuohon itse vaihtamiseen.

Tilat ja työkalut pitäisi löytyä.

Kaikki kokemukset kyseisestä hommasta ovat tervetulleita, joten vaikka privana saa laittaa :)
eli esim:
Pitääkö moottori irroittaa?
Muita eteentulevia ongelmia, johon olette jo ratkaisun keksineet.
Asioita joita kannattaa ottaa huomioon.
Yms.


Myös ehdotuksia, mistä kannattaa vaihtolaatikko hankkia auttaisi sekä mistä voisi löytää ohjeita työn tekemiseen.

Kiitoksia etukäteen kaikille, jotka innostuvat projektiani auttamaan.

Jussi

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Useampaa laatikkojumppaa useampaan eri vääränmerkkiseen autoon ihmetelleenä kaava menee jokseenkin näin:

Ensin pohjamuovit, vasen etupyörä ripustuksineen ja pyöräkotelo pois ja tielle jäävät letkut putket johdot ym jonnekkin sivuun tai kokonaan pois ja nopeuttaa kasaamista jos niitä merkkaa mikä menee mihinkin.

Tässä sitten on monia eri versioita riippuen apurungon/etukelkan muodosta joutuuko tiputtamaan apurungon pois tieltä vai tuleeko moottori+vaihteisto pakettia kallistaa eteenpäin ja tiputtaa laatikko pois etukautta.

Kuitenkin täytyy tukea moottoria sekä ala että yläkautta mutta jopa tallin lattialla kahdella hallitunkilla ja moottori yläkautta tuettuna taakkahihnoilla hommasta pitäisi selvitä.

Mullahan on peukalo niin keskellä kämmentä kun vaan voi ja aivot narikassa aina kun teen jotain autoremppaa ja siltikin on ruumiilta vältytty joten ei se uusavuton apina siellä laatikon alla pehmusteena ihan turhakaan ole. Ei ainakaan laatikon kuoret pääse halkeamaan jos sattumoisin tipahtaa. :-D
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Saattaapi olla 159:ssä sama, kuin 156:ssa - eli purkaminen aloitetaan yläkautta. Tietysti akku, akkutelineet yms. irti, jotta pääsee irrottamaan kytkinsylinteriä ymv. (ainakin se kytkinnesteletku, jos sylinteri ei ole irrotettava) jne. Mutta siitä kehtaan olla varma, että apurunko pitää tiputtaa alas.
156:ssa apurungon tiputus vaatii pakoputken irrotuksen melkein loppuun asti, jotta sen yläpuolisen lämpöeristepeltihärpättimen (jossa myös käsijarrukahva ja vaihdekeppi on kiinni) saa kääntymään, jotta sen saa apurungon tieltä pois :lol:

Mutta viisysistä ei tosiaan itselläni kokemuksia, joten otan takkini ja poistun :wink:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja jkk »

Kannattaa huomioida että jos hankit käytetyn loodan niin saattaapi olla siinäkin vikaa, harmillista olisi se huomata kun auto on nipussa. Samaan konkurssiin vaihtaa kytkimen tovereineen.

Avatar
Jvalima
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Jvalima »

Kiitoksia kaikille neuvoista, vaikuttaa ihan tehtävältä hommalta.

En tiedä miten tuota uuden laatikon ostoa pitäisi lähestyä, että voi minimoida riskin saada uusi rikkinäinen laatikko.

Oma laatikko kuitenkin pelaa vielä kohtuullisesti, niin tässä ei onneksi ole hirveä kiire.

Kytkin on myös tarkoitus vaihtaa ja kuulinkin jo, että se ei ole kummoinen homma tehdä tuossa samalla.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Muutamaa laatikon kunnostusoperaatiotakin vierestä seuranneena ei liene rikkinäisen laatikon kunnostuskaan mahdotonta. Eikö laakerit ole akselien päädyissä joten rattaita ja synkrorinkuloita ei tarvitse purkaa vaan riittää kun vaihtaa laakerit poteroistaan? Se vanhojen laakerien irroitus saattaa kyllä vaatia macgyveriä apuun mutta rikkinäisen nissanin laatikon purku ja kasaus onnistui jopa multa tosin eihän sitä kunnostettukaan. Jos synkroja tai rattaita täytyisi uusia lienee ohjeet välttämättömät mutta luulisin että kunnostamalla itse selviäisi 500€ kustannuksilla kun pajalla taisi olla 3000€. Onko tuo laatikko M32? Jos näillä kestäisi pidempään kuin orkkislaakereilla. http://www.ebay.com/itm/Alfa-Romeo-159- ... 19f5fa7d42
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Irtolaatikon vienti pajalle kanssa vaihtoehto? Oliko noi 3000eur hinta kenties sisältäen irrotuksen ja asennuksenkin? Pelkän laatikon jos vie, niin luulisi "hieman" halvemmallakin pääsevän.

Avatar
*teme*
Viestit: 468
Liittynyt: 08 Touko 2011, 22:28
Car(s): Mito 1.4TB
Ex.156 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja *teme* »

Mites tuo M32-loota kunnossa ollessaan ääntelee? Mulla tuossa Mitossa on tuo kyseinen harmilaatikko, mutta toimii kyllä ihan moitteettomasti, eikä kuulu mitään sirinää yms... Mutta esim. 4 vaihteen moottorijarrulla kuuluu sellainen "normaali" ulina? Ja 1 ja 2 vaihteella kun nostaa kaasun... Kuuluuko muilla tuon laatikon omistajilla millasia soundeja? Vai pitääkö jo huolestua tuon suhteen :oops:
Low is a lifestyle

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ei mitenkään ihmeemmin ääntele. Red Linella ajellessa vihelteli vaihteilla 4, 5, ja 6 sekä rutisi pienemmillä vaihdoissa, mutta Castroleilla hiljeni. Öljynvaihdosta on jo yli 100 tkm tehty matkaa, joten kunnossa tuo oli kiukutellessaan, kun vieläkin toimii.

Avatar
*teme*
Viestit: 468
Liittynyt: 08 Touko 2011, 22:28
Car(s): Mito 1.4TB
Ex.156 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja *teme* »

hjpp kirjoitti:Ei mitenkään ihmeemmin ääntele. Red Linella ajellessa vihelteli vaihteilla 4, 5, ja 6 sekä rutisi pienemmillä vaihdoissa, mutta Castroleilla hiljeni. Öljynvaihdosta on jo yli 100 tkm tehty matkaa, joten kunnossa tuo oli kiukutellessaan, kun vieläkin toimii.
Itsellä juuri vaihdetut red linet sisässä, ei muuttunut äänet verrattuna alkuperäisiin öljyihin. Pykälät menee ihan kivasti kohdilleen ilman ääniä. "Ujellus" tosiaan kuuluu kun ajaa ilman radiota ja laskee kaasun, vauhti yleensä siinä 30-50km/h tienoilla tai vähemmän...isommilla vaihteilla ei äännä juuri yhtään...ja siis ainoastaan kun moottori "jarruttaa". Alkaa ehkä olla vähän liiankin vainoharhainen tuota laatikkoa kohtaan, vaikka se ihan kunnossakin olisi :roll:
Low is a lifestyle

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Laakerointi ja shimmaus 2000€
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=8&t=17112

Avatar
VsM
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Touko 2014, 09:16
Paikkakunta: Kotka

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja VsM »

Team F40 teki mun 159:n laakeroinnin, loppui kaikki ulinat heti. Suosittelen käyttämään Nokialla laitossa, nyt ihan eri auto.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

*teme* kirjoitti:
hjpp kirjoitti:Ei mitenkään ihmeemmin ääntele. Red Linella ajellessa vihelteli vaihteilla 4, 5, ja 6 sekä rutisi pienemmillä vaihdoissa, mutta Castroleilla hiljeni. Öljynvaihdosta on jo yli 100 tkm tehty matkaa, joten kunnossa tuo oli kiukutellessaan, kun vieläkin toimii.
Itsellä juuri vaihdetut red linet sisässä, ei muuttunut äänet verrattuna alkuperäisiin öljyihin. Pykälät menee ihan kivasti kohdilleen ilman ääniä. "Ujellus" tosiaan kuuluu kun ajaa ilman radiota ja laskee kaasun, vauhti yleensä siinä 30-50km/h tienoilla tai vähemmän...isommilla vaihteilla ei äännä juuri yhtään...ja siis ainoastaan kun moottori "jarruttaa". Alkaa ehkä olla vähän liiankin vainoharhainen tuota laatikkoa kohtaan, vaikka se ihan kunnossakin olisi :roll:

Eihän vain vaihdekeppi liiku 1-2cm, kun nostaa kaasun?
Pahin ujellus kuului 60-90kmh välimaastossa, mutta loppuvaiheessa myös pienemmillä nopeuksilla. Koitin myös vaihtaa öljyt 58tkm kohdalla, mutta oli jo liian myöhäistä tai ei se olisi kuitenkaan auttanut, kun shimmaukset oli pielessä.
Epezin tarjous on todella hyvä! Olisin itse toivonut vastaavaa tarjousta, sillon kun oma aski oli rikki.

jamie
Viestit: 182
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 22:17

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja jamie »

Todella hyvä että löytyy asiantunteva huolto Nokialta.

Onnistuu toki myös Espoossa, osaamista, työkalut ja varaosat Ready to go eli näin:
Osat:

55574101 BEARING
55574104 BEARING
55181940 BEARING 2kpl
55574107 BEARING 2kpl
55572486 BEARING 2kpl
55565322 SEAL GASKET
55558917 SLEEVE W/BEARING
71734264 SEAL GASKET 2kpl
71748395 SEAL GASKET
YHT: 973,50€

+ työt ja suositeltavaa vaihtaa myös kytkin n. 300 €

Ja löytyy referenssi case jossa Kuluttajaneuvonta velvoitti myyjän (liike) kattamaan kuluista 50 %. Auton takuu loppunut 2 vuotta sitten ja ostosta 2 v. Auto 4 vuotta ja n. 80 tkm

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Saman tyyppinen tapaus VW-maailmasta:
http://www.iltalehti.fi/autot/2015112020700088_au.shtml
"kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta ei ole ajallisesti rajoitettu, vaan virhevastuu kestää tavaran oletetun käyttöiän ajan"

Avatar
Jvalima
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Jvalima »

Laitan tänne vähän tilannepäivitystä oman projektini etenemisestä.

Vikoja autossa on:
Auto pitää edelleen kahisevaa ääntä ajettaessa. Alunperin ääni kuului lähinnä 6-vaihteella, mutta nyt ääni kuuluu jo nelosesta ylöspäin.
Lisäksi ääni on voimistunut.
kakkosvaihteella moottorijarrutus pitää kovaa ujeltavaa ääntä (synkkarenkaat rikki?)
vaihdekeppi nykii paljon vaihteilla 1,3,5

Minulla on tuttava italiassa, joka koitti etsiä sieltä käytettyä vaihdelaatikkoa minulle, mutta ei löytänyt.
Uuden hinta sieltä ~2000€+muut kulut=~3000€
Käytettyjä en ole suomesta löytänyt.
Tehdaskunnostettu laatikko helsteiniltä 3000€
Laatikon ja kytkimen vaihto auto milanossa 4000€

En tiedä tuosta laakereiden vaihdosta, että onko kannattavaa tässä vaiheessa?
Pitäisikö sillä saada laatikko "uudenveroiseksi"?

Ideana oli vaihtaa laatikko itse, mikä olisi ollut kohtuullinen riski, kun en ammattilainen ole.
Nyt kun en halvalla saa laatikkoa, niin en tiedä kannattaako itse lähteä vaihtoa yrittämään (3000€+työt itse vs kaikki valmiina 4000€).

Onko kellään ideoita, mistä voisi käytettyjä laatikoita suomesta saada ja mihin hintaan niitä myydään?
Tai kannattaako tässä vaiheessa enää miettiä vanhan laatikon laakereiden vaihtoa?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja jkk »


seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tehdaskunnostetun (Fiat) laatikon hinta on noin 2000e, mitään muuta vaihtoehtoa ei kannata edes ajatella, koska tämän laatikon korjaus ei onnistu ilman asianmukaisia erikoistyökaluja (säätötyökaluja). Samalla saat osalle takuun, joten senkään kanssa ei tarvitse murehtia. Kaikenlaiset ns. vaihtolaatikot, joita myydään voit unohtaa, samoin kuin suomessa korjatut, koska näillä liikkeillä ei ole tehtaan työkaluja käytettävissä. Nuo säätötyökalut kun maksavat jo parin laatikon hinnan.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja jkk »

^sulla on tietenkin povarissa valmiina uusi loda kaupan? :lol:

On niitä uudelleen laakeroitu Suomessakin 1800-2000 e hintaan.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Olisikin muutama, mutta tiedän tämän laatikon sielunelämän aika hyvin :wink: Sen kolmiakselisuus ja umpikoppa tekevät siitä haasteellisen. Laakereita ym voi vaihdella, mutta mitä se on parinkymmenen tuh. kilometrin jälkeen kun laakereiden säädöt tehdään arvuuttamalla, se on se riski. Deltan aikana työkalut hommattiin molempiin laatikoihin (32 ja F40), mutta aika loppui siinä firmassa kesken, AK todennäköisesti ei ole ikinä hommannu niitä, luulisin? Jokainen tietysti itse päättää mistä laatikon ostaa, henkilökohtaisesti en ostaisi kuin tehtaalta.
Viimeksi muokannut seppo, 19 Tammi 2016, 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitenkään mainostamatta, eikös Epezi noita onnistuneesti ole tehnyt?

Edit: tai siis Team F40 (vai onko Epezin hommaa siellä?)

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=8&t=17112 Tuolla vika viesti tällähetkellä.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hieman haastava tuo vaihteisto on kunnostaa, mutta ei mikään tekemätön paikka. Hyvin tärkeetä tuossa on nimenomaan se että akseleiden sovitteet mitataan ja korjataan, rikkinäisten ja kuluneiden osien vaihdon jälkeen.
Käytettyjä vaihteistoja ei kannata missään nimessä laittaa, uusista en osaa sanoa onko ongelmat jo korjattu. Kunnostus on ehdottomasti järkevintä.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Epezi kirjoitti:Hieman haastava tuo vaihteisto on kunnostaa, mutta ei mikään tekemätön paikka. Hyvin tärkeetä tuossa on nimenomaan se että akseleiden sovitteet mitataan ja korjataan, rikkinäisten ja kuluneiden osien vaihdon jälkeen.
Käytettyjä vaihteistoja ei kannata missään nimessä laittaa, uusista en osaa sanoa onko ongelmat jo korjattu. Kunnostus on ehdottomasti järkevintä.
Ei ole. Noita on paukkunut reilusti uudemmista Astra ja Mokka Opeleista jotka käyttävät tätä surullisenkuuluisaa M32 askia.

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

OT mutta työkaveri osti vuosi sitten 2011 vuosimallin Astran jossa laatikko piti ääntä, auton myynyt liike hoiti korjauksen omassa huollossa (merkkiliike). Korjauksen jälkeen laatikko kävi pian pitämään ääntä mutta eivät halunneet katsoa tarkemmin "normaalia ääntelyä", no nyt on taas 3 päivän remontti varattuna ja liike hoitaa taas kulupuolen. Jokohan tulisi kuntoon. :oops:

Avatar
Jvalima
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Jvalima »

Nyt on vaihteisto laakeroitu uudelleen. Samalla vaihdettiin kytkin.

Vaihdekeppi heilluu kuitenkin noin 5mm edestakaisin kun laittaa vedon päälle/pois.
Tämä näkyy lähinnä 6 ja 4 vaihteella. Myös 3 vaihdetta pitää välillä hieman "rusauttaa" kevyesti, että menee paikalleen.

Kävin tätä näyttämässä korjaamolla uudestaan ja sanoivat sen olevan normaalia heiluntaa.

Heiluuko teillä vaihdekeppi yhtään ehjissä laatikoissa?

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jvalima kirjoitti:Nyt on vaihteisto laakeroitu uudelleen. Samalla vaihdettiin kytkin.

Vaihdekeppi heilluu kuitenkin noin 5mm edestakaisin kun laittaa vedon päälle/pois.
Tämä näkyy lähinnä 6 ja 4 vaihteella. Myös 3 vaihdetta pitää välillä hieman "rusauttaa" kevyesti, että menee paikalleen.

Kävin tätä näyttämässä korjaamolla uudestaan ja sanoivat sen olevan normaalia heiluntaa.

Heiluuko teillä vaihdekeppi yhtään ehjissä laatikoissa?
Ei mulla heilu ja ehjä luulen ton olevan. 166:ssa kyllä heiluu ehkä just muutaman millin, mutta se nyt on täysin eri auto.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja jkk »

Kaikki autot alfat ja muut valmistajat, joita olen ajanut niin keppi on liikkunut muutaman millin. Missään noissa ei ole laatikot paskana ollut. Joten onko tolle heilumiselle jotain faktaa vai onko se pelkkää paskaa kun joku ppäätellyt noille yhtäläisyyden?

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shuttle kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Hieman haastava tuo vaihteisto on kunnostaa, mutta ei mikään tekemätön paikka. Hyvin tärkeetä tuossa on nimenomaan se että akseleiden sovitteet mitataan ja korjataan, rikkinäisten ja kuluneiden osien vaihdon jälkeen.
Käytettyjä vaihteistoja ei kannata missään nimessä laittaa, uusista en osaa sanoa onko ongelmat jo korjattu. Kunnostus on ehdottomasti järkevintä.
Ei ole. Noita on paukkunut reilusti uudemmista Astra ja Mokka Opeleista jotka käyttävät tätä surullisenkuuluisaa M32 askia.
Alfan askin korjaus voisi siis onnistua myös Opel-merkkihuollossa? Itselläni on moinen asiakkaana ja siellä noita Opelin askeja korjataan säännöllisesti.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Onko kukaan onnistunut vaihtamaan pelkkiä päätylaakereita laatikko paikallaan?
Omassa rahisee vitonen ja kutonen, aattelin että jos tässä vaiheessa vielä koittais mennä helpomman kautta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

palehti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Loka 2014, 20:38
Car(s): 159 2.2 Sportwagon
Harrasteautona e39 M5

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja palehti »

kovan onnen soturi kirjoitti:Onko kukaan onnistunut vaihtamaan pelkkiä päätylaakereita laatikko paikallaan?
Omassa rahisee vitonen ja kutonen, aattelin että jos tässä vaiheessa vielä koittais mennä helpomman kautta.
On saattanut onnistua, tai olla onnistumatta.
Vaihteiston akseleihin vaikuttaa maan vetovoima ja ne roikkuvat hallitsemattomasti alaspäin. Mihinkään ne eivät sieltä kuitenkaan putoa, koska vaihteensiirtäjät ovat paikoillaan. Akseleita irrotukseen pitää vaihteensiirtäjät irroittaa ja se on varmasti ikävä homma siellä välissä.
Itse 159:stä kahtesti laatikon irrottaneena ja em. hommaa harkinneena on pakko sanoa että ota aski pois ja tee kunnolla. Eli kaikki laakerit vaihtoon ja shimmien passaus kohdilleen.
Siis ei summamutikassa shimmin vähennystä, vaan tasauspyörästön reiästä akseli kerrallaan testailleen miten pyörii.

Romuttamoiden laatikolle täältäkin tyrmäys.
Paitsi...jos ostat juuri autoosi sopivan lootan (välitykset), korjaat sen.
Laitat autoosi ja paikalleen.
Korjaat auton oman lootan.
Myyt korjatun lootan :)

Yleisesti tiedoksi:
Jos vaihdetaan kaikki laakerit, niin sitten kaikki rattaat ja synkrot yms. on purettava pois, jotta akselin "pohjalla" olevan laakerin saa irti.
Yleisesti vinkki:
Ylivoimaisesti paras paikka pikkuosien ostamiseen on opel-liike. Parempi kuin ebay. Laakerisarjasta puhuttaessa taas sitten ebay. Omani taisin ostaa onestopgearbox -nimisestä puljusta.
Englannista sai 1,5 vuotta sitten kaikki laakerit kotiintuotuna 333 euroa.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja harde »

Italia Ricambi Alfisti.net näyttää myyvän hintaan 1725 €, vanha loota pitää palauttaa heille..

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Morjesta pöytään pitkästä aikaa!

Vaikka miten uhosin aikanaan että oli ensimmäinen ja viimeinen niin aina aika ajoin vaan Alfa- kuume nousee.. Kiikarissa nyt tbi kun noihin dieseleihin enemmän tai vähemmän väsynyt mutta huolissani olen lukenut manuaaliaskin vaihteisto-ongelmista (niissäkin).

Mitä nyt hakenut ja lukenut viestiketjuja niin käsittääkseni 2,4:ssa on eri aski kuin tbi:ssä? Sinänsä oman kokemukseni 2,4 manuaaliaskista huomioon ottaen ihan helvetin hyvä juttu :lol: mutta ettäkö tbi:ssä oleva olisi vielä epäluotettavampi?! :shock: Sekin ihmetyttää kun itselle on tässä ehtinyt kertyä kokemusta Saabeista ja niissähän on ilmeisesti ollut samaa askia 1,9 dieselin yhteydessä mutten ole kuullut yhdestäkään vaihteisto-ongelmasta saati sitten -rikosta Saabeissa.. Itsekin ajanut 9-3 sc manuaalilla aikoinaan varmaan 150tkm ilman minkäänlaista murhetta. Onko nämä nyt vain yksittäisiä maanantaikappaleita vai onko Italian pojat vaan kasanneet samat komponentit huolimattomasti/väärin niin ettei laatikot Alfoissa kestä? Onko näissä mitään säännönmukaisuutta vuosimallien tjms mukaan vai onko pommeja vaan siellä täällä? Ujellus/rahina isommilla vaihteilla ajettaessa ja/tai vaihdekepin liike kaasua annettaessa - nekö on parhaat tunnusmerkit ongelmista? Kiitti vaan kaikille jo etukäteen.

Ja mitään äskeisestä älköön kukaan ottako ainakaan provokaationa, ei se aina pelkkää juhlaa ole Saabinkaan ratin takana :wink:
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^9-3:ssa tuppaa tietääkseni olemaan Fiat-dieselin jatkeena F40, eli juurikin se 2.4l 159:stä tuttu kestävä mutta rouhea aski, eli ei mikään ihme ettei sieltä kuulu vaihteistomurheita.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Oisko se ollu saab 9-3ss 1.8 vaparikone missä tämä maanmaninio aski on kiinni, k.o moottorilla varustettuja saabeja on aika vähän liikeellä muutenkin.
Vialliset m32 askit on useimmiten alkanut kahista jo alle 100tkm, et jos ei siinä vaiheessa vielä anna äänimerkkejä, niin saattaa sitten kestää sen kolme satkua, mitä ne jotkut hurjat on näillä päässeet.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Asiasta en mitään tiedä, mutta johtuuko nämä kahinat siis vääristä laakerivälyksistä? Onko korjauksen yhteydessä välykset mitattu jotenkin? Minkä merkkiset nämä ensiasennuslaakerit ovat ja ovatko ne kartiorullalaakerit?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eikä ne kaikki M32:et rikki ole. Loota kun on kunnossaollessaankin aika kulmikas ja tarkka vaihdettava. Varsinkin perinteinen 1->2 väli on mutkikas. Ygösvaihteen välitys on ko. laatikossa muutenkin turhan lyhyt eli kun auto about nytkähtää, niin saa jo leipoa kakkosta pesään.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Tehtaalla laitettu liikaa shimmiä. Tarkoittaa sitä, että päätylaakerit (kartiorulla) joutuu liian kovalle esikiristykselle ja se aiheuttaa väsymisen.
Pystyy välykset mittaamaan, ilmeisesti jopa ihan rakotulkilla - laatikon päädyn kun saa auki.
Oikeaoppinen korjaus: laatikko atomeiksi, uudet laakerit (hela hoito) ja sitten shimmit oikeiksi.
Siellä on ooppelilla kokeiltu vahvempaa päätylaakeria jollekin akselille, mutta kun se ei sitä perusvikaa (liian suuri esikiristys) poista, niin ei se sitä vikaa myöskään korjaa.

Enää muista kuka noita oikeasti teki, mutta ihan oikeita laakerivalmistajia oli. Googleen "m32 gearbox bearing" pitäisi löytyä melkeen suoraan lista kaikista laakerivalmistajista eri versioissa ja vaihtoehtoisia valmistajia jne.
Muutaman valmistajan osia tuonne kuitenkin saa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Onko tehtaalta annettu joku ohje, että kuinka paljon simmiä otetaan välistä pois?
Töissä kasailen teollisuusvaihteita ja ensiöakseleiden kartiolaakereiden simmaus on lähes jokapäiväistä hommaa. Siinä 0.05mm. muutos vie välyksen käytännössä toleranssin ääripäästä toiseen ja ne on kyllä aina mitattava mittakellolla. Kartiorullalaakeri tuppaa olemaan aika tarkka välyksestä, ainakin noissa meidän vaihteissa.
Jos noi laatikot on kestäneet tehdassäädöissä 150-200tkm. niin ei se välys ole voinut kovin paljoa metsässä olla.
Mä en noista autojen laatikoista mitään tiedä ja olisikin ihan mielenkiintoista joskus seurata vierestä kun tuo homma tehdään ammattilaisen toimesta oikeaoppisesti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hyvät yksilöt kestää tappiin asti - eli ne, mitkä on oikein shimmattu.
Huonot hajoaa jo ennen kun 10tkm on täynnä.
Ja saa ne tarkat luvut sekä mittausohjeet tehtaalta, ihan virallisesta dokumentaatiosta.
Tyyppi, kuka yhdenkin M32 laakerivaurion diagnosoinut (ihan asentaja), sanoi aika vakaasti olevansa sitä mieltä, että rakotulkilla pärjää.
Lisäksi tosiaan pitää muistaa, että osassa noista laatikoista on ollut enemmän kuin 0.9mm (!!!) liikaa shimmiä. Ei ihme, kun ei kestä...

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Saab 93 vm 2000 vapaastihengittävä 2000 cm3, vaihdelaatikko käsivaihteinen, öljy saabin oma suositus automaattivaihteiston öljy. Uskon että tässä on koko vaihdelaatikon kestämisen tärken asia.On otettava tarkemmin selvää mitä öljyä Saab käyttää käsivaihteisessa laatikossa. Huomasin kun kokeilin aikoinaan toista öljyä vaihdelaatikossa , ei toiminut vaihteet menivät huonommin päälle ja auton bensan kulutus kasvoi, vaihdoin Saabin merkkihuollossa takaisin saabin käyttämän öljyn. Autolla on alettu n. 200000 km eikä vaihdelaatikosta kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Aquatica kirjoitti:Hyvät yksilöt kestää tappiin asti - eli ne, mitkä on oikein shimmattu.
Huonot hajoaa jo ennen kun 10tkm on täynnä.
Mut näissä ei siis ole mitään logiikkaa, vuosimallia tjms minkä perusteella voisi päätellä mitkä on oikein shimmattu? Vai vaihteleeko laatu sen mukaan kuka on milloinkin ollut tehtaalla vuorossa..? :shock:
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Katselin googlesta, että joihinkin autoihin pystyisi vaihtamaan F40 lootan M32:sen tilalle.
Mitenköhän mahtaa olla 159:ssä? Purkuautosta jäi laatikko, vetarit, kannakkeet ym.
Mikäli kone on oikeassa kohdassa niin eikös kaikki osat ole pultattavissa kiinni?
Vai onko laatikon kiinnitys eri?
Tuskin lootan välitykset ovat kovin erilaiset dieseleissä.

Niin ja meneekö 1.9 JTDm:stä laatikoita myös?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Joihinkin ooppeleihin on vaihdettu laatikoita. Siellä on ollut kysymyksessä se, että onko tilaa vai ei.
Kiinnitys taisi olla liki sama, olisko jonkun pienen laipan pitäny tehdä tms?
Suurin ongelma ainakin tuolla obeliksipuolella tuntus olevan kytkimen ja vauhtipyörän sovitus - eli pitää ottaa kytkin "jostain" ja vauhtipyörä "jostain muualta", jotta saa paketin mikä käy sitten moottorin ja vaihteiston väliin kiltisti.

^^
Kyllä. Yksi legenda kertoo, että vaihteiston osat on öö... Itävallassa? jossakin ulkovarastossa. Kylmässä.
Jos on kylmästä otettu, mitattu välykset ja niputettu (ja sitten se vasta lämpiää todelliseen tilanteeseen...), olisi välykset pävi. Kukaan ei tuota oikein suostu myöntämään, koska tota laatikkoa on tungettu niin moneen miljoonaan autoon... Vaikka ooppelifoorumilla olikin tehtaan/maahantuojan/vastaavan ilmoitus, että kaikkien M32-vaihteistoisten autojen toimitukset on jäissä (tämän vuoden tammikuun alusta, oliskos 7.pv ollut, alkaen). En ole asiaa tuon päivän tilanteen jälkeen seurannut, jotenka en tiedä onko se ollut joku hetkellinen hikka vaeko kuinka.

Samaa lootaa siis löytyy mm. monesta Astrasta, Zafirasta, 159:stä, MiTosta, joistakin 1.9diisselisaabeista, Lotuksesta...

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Polforea kirjoitti:^9-3:ssa tuppaa tietääkseni olemaan Fiat-dieselin jatkeena F40, eli juurikin se 2.4l 159:stä tuttu kestävä mutta rouhea aski, eli ei mikään ihme ettei sieltä kuulu vaihteistomurheita.
Oletko varma tästä? Nyt kun penkonut lisää aiheesta niin Opeleissa on ilmeisesti ollut samaa vikaa ja Opel- foorumilta luin että c- Vectran 120- ja 150-hv dieseleissä olisi kaikissa m32.. olen aiemmin ymmärtänyt että 9-3 ss/sc ja c- Vectra olisivat hyvinkin pitkälti samalla tekniikalla varustettuja voimansiirron osalta. Voisiko kyse olla kuitenkin välityksistä tjms, ts. periaatteessa samassa askissa osittain eri sisuskalut? Jossakin törmäsin listaukseen jossa oli kaikki merkit/moottorit joissa m32 mutta nyt en löydä sitä enää mistään.. olisiko ollut peräti tällä foorumilla jonkun linkkaamana?
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja jkk »

http://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/t ... 2-gearbox/

Alfan kohalla tosin vähän vajaat infot

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Eli tuon perusteella ei olis missään Saabissa :shock: Vaikka samoja koneita on 9-3:ssa, og 9-5:ssa ja jopa ng 9-5:ssa (Insignian 1,6 turbo).. On ne ruotsalaiset fiksuja :wink: :lol:
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Vastaa Viestiin