Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Juise
Viestit: 115
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Juise »

Palaako valoautomatiikalla (vai valoisuus automatiikalla) varustetussa 159:ssä takavalot päivällä, vai syttyykö ne vasta kun alkaa pimertää ja etuvalot kytkeytyy päälle?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mulle sanottiin ettei automatiikkaa saa viisysissä säädösten mukaisiksi.

Gusse
Viestit: 682
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Juise kirjoitti:Palaako valoautomatiikalla (vai valoisuus automatiikalla) varustetussa 159:ssä takavalot päivällä, vai syttyykö ne vasta kun alkaa pimertää ja etuvalot kytkeytyy päälle?
Eikös tuo selviä menemällä päivällä ulos autosta katsomaan? :-D

Juise
Viestit: 115
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Juise »

h_lauri kirjoitti:Mulle sanottiin ettei automatiikkaa saa viisysissä säädösten mukaisiksi.
Tarkoittaa mitä?

Nehän on säädösten mukaiset valoautomatiikat jos laittaa päiväajovalot, niiden kanssa kun ei tarvii palaa takavalot (vai jopa ei sais palaa)

Itselle siis olis parempi että palais, kun en ymmärrä miksi autoissa ei palaisi liikenteessä takavalot jos edessä pitää olla huomiovalot..

Ja kyllä, katsomallahan se selviäisi, muttakun ajoneuvo esiintyy luontaisessa elinympäristössään tällähetkellä, eik äsiis ole pihassa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Juise kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Mulle sanottiin ettei automatiikkaa saa viisysissä säädösten mukaisiksi.
Tarkoittaa mitä?

Nehän on säädösten mukaiset valoautomatiikat jos laittaa päiväajovalot, niiden kanssa kun ei tarvii palaa takavalot (vai jopa ei sais palaa)

Itselle siis olis parempi että palais, kun en ymmärrä miksi autoissa ei palaisi liikenteessä takavalot jos edessä pitää olla huomiovalot..

Ja kyllä, katsomallahan se selviäisi, muttakun ajoneuvo esiintyy luontaisessa elinympäristössään tällähetkellä, eik äsiis ole pihassa.
Sitä että ne on mulla ohjelmoitu siten, ettei täytä säädöksiä. En tosin o ihan viime vuonna kysyny, taisi liittyä siihen ettei keulalla pala mitään jos on valoisaa. Automaagi on täysin turha muutenkin eikä keula tosiaankaan viisysissä kaipaa mitään ledivirityksiä.

Juise
Viestit: 115
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Juise »

h_lauri kirjoitti:
Juise kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Mulle sanottiin ettei automatiikkaa saa viisysissä säädösten mukaisiksi.
Tarkoittaa mitä?

Nehän on säädösten mukaiset valoautomatiikat jos laittaa päiväajovalot, niiden kanssa kun ei tarvii palaa takavalot (vai jopa ei sais palaa)

Itselle siis olis parempi että palais, kun en ymmärrä miksi autoissa ei palaisi liikenteessä takavalot jos edessä pitää olla huomiovalot..

Ja kyllä, katsomallahan se selviäisi, muttakun ajoneuvo esiintyy luontaisessa elinympäristössään tällähetkellä, eik äsiis ole pihassa.
Sitä että ne on mulla ohjelmoitu siten, ettei täytä säädöksiä. En tosin o ihan viime vuonna kysyny, taisi liittyä siihen ettei keulalla pala mitään jos on valoisaa. Automaagi on täysin turha muutenkin eikä keula tosiaankaan viisysissä kaipaa mitään ledivirityksiä.
Ei sinne mitään ledivirityksiä olla laittamassakaan vaan tällaiset (ehkä), ja joo jos ei suomessa pala päivällä mitään niin toki on laiton, kun täällä on ajovalopakko. Mutta palaako ne takavalot kun keula on pimeä?

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Onko kukaan täällä vaihtanut 2,4 jtdm:ään kompuran kytkimen laakeria? Semmonen urakka olis edessä, olisi kiva tietää millainen laakeri siellä on tai onko edes vaihdettavissa. Pitää jo niin pahaa ääntä ettei viitti ajaa. Ilmastoinnin kytkemisellä ääni häviää.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja karila »

Juise kirjoitti:Palaako valoautomatiikalla (vai valoisuus automatiikalla) varustetussa 159:ssä takavalot päivällä, vai syttyykö ne vasta kun alkaa pimertää ja etuvalot kytkeytyy päälle?
Takavalot syttyy vasta kun etuvalot on päällä
- Kari

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vehje kirjoitti:Onko kukaan täällä vaihtanut 2,4 jtdm:ään kompuran kytkimen laakeria? Semmonen urakka olis edessä, olisi kiva tietää millainen laakeri siellä on tai onko edes vaihdettavissa. Pitää jo niin pahaa ääntä ettei viitti ajaa. Ilmastoinnin kytkemisellä ääni häviää.
En ole vaihtanut, mutta purkuautosta irrotin kyseisen laitteen, joten voin ottaa muutamia kuvia, jos tarvetta on.
Niin ja onhan kompura tietty myynnissäkin. Tosin se oli vain yhdellä ruuvilla kiinni koneen kyljessä, jonka seurauksena hihna vinkui kokoajan, enkä ole varma toimivuudesta.
Aineita järjestelmässä oli kyllä vielä ihan hyvin ja alipainekin pysyi tyhjennyksen jälkeen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Miten farkun takaluukun päällä oleva spoileri irtoaa? Googlettelin aihetta, ja joku sanoi, että ruuvit irti ja nostaa pois, mutta sehän ei hievahdakaan. Toisaalla joku sanoi sen olevan liimattu. Eli millä perkeleellä sen saa irti?

jalmari
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 17:11
Car(s): Audi A4 -16
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Juise kirjoitti: Nehän on säädösten mukaiset valoautomatiikat jos laittaa päiväajovalot, niiden kanssa kun ei tarvii palaa takavalot (vai jopa ei sais palaa)
Kyllä ne takavalot saavat palaa päivälläkin, mutta mitään pakkoa sille ei ole. Päiväajovalot ovat pakolliset.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

jalmari kirjoitti:Kyllä ne takavalot saavat palaa päivälläkin, mutta mitään pakkoa sille ei ole. Päiväajovalot ovat pakolliset.
Nyt on jo puurot ja vellit sekaisin.

Päiväajovalot ovat pakolliset vain uusissa (tyyppihyväksyntä 2012 tjsp) autoissa.

Uusissa autoissa takavalot saavat palaa tai olla palamatta.

Hämäräkytkinautomatiikka, joka sammuttaa kaikki valot, ei ole laillinen. Mutta se on silti kiva, koska tällaiseen autoon kun laittaa jälkiasenteiset päiväajovalot, niin sitten asennus on laillinen ja nyt pääsee hyödyntämään automatiikkaakin eli hämäräkytkin saa päättää, mitkä valot palaa.

Tässä kohtaa on erittäin tarpeellista, ettei takavalot tai "parkit" ylipäätään pala päiväajovalojen kanssa. Kas kun yleensä mittarivalaistuksen palaminen on sidoksissa takavalojen palamiseen ja muistaakseni vaaditaan, että kojelaudan merkkivaloista näkee, onko päällä päivä- vai lähivalot tai että onko takavalot päällä. Tällä järjestelyllä mittarivalaistuksen palaminen on riittävä indikointi. Tosin samaan hommaan kelpaa myös esim. paljon kryptisempi manuaalisen korkeudensäädön symbolin ilmaantuminen ajotietokoneen näytölle...

Päiväajovalot eivät saa palaa yhdessä lähi-, sumu- tai kaukovalojen kanssa. Jos vanhaan autoon viritetään päiväajovalot palamaan parkkien rinnalla, niin melkein automaattisesti homma kusee myös tältä osin ts. ei osata/viitsitä/ymmärretä rakentaa kytkentää, joka sammuttaisi päiväajovalot esim. sumuvaloja käytäessä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
MiTon päiväajovalot polttavat mittaristoa kirkkaalla liekillä, oletuksena siis.
Ei saa muuten mittariston valaistusta pois, ainoastaan himmennettyä - sillä ei vaan sitten päivällä teekkään mitään, kun ei näe. Eli kirkkaus mittariston osalta ylös, jotta se olis edes oikeasti käytettävissä.
Ajovalot kun laittaa päälle, syttyy sekä parkkien, että ajovalojen merkkivalot kojetauluun.
Tietysti sit jos DRL:t ottaa pois, taitaapi parkit palaa auton käydessä vaikka valoviiksi olisikin 0-asennossa. Enpä ole tutkinut.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:^
MiTon päiväajovalot polttavat mittaristoa kirkkaalla liekillä, oletuksena siis.
Ei saa muuten mittariston valaistusta pois, ainoastaan himmennettyä - sillä ei vaan sitten päivällä teekkään mitään
Eikö siinä ole 2 erillistä asetusta mittarivalaistukselle, päiväajovalot päällä + lähivalot päällä?

G:ssä nimittäin on, mutta aika hämäävästi toteutettuna. Ajotietokoneesta löytyy kerrallaan vain 1 asetus ilman kummenpia selityksiä, mutta päiväajovalojen palaessa säädetään "päivävalaistus" ja lähivalojen palaessa "yötila".

Uusien (siis tyyppihyväksyntä 2012 tai sen jälkeen) autojen osalta on pakollista, että päiväajovalot palavat, jos moottori käy eikä muita valoja ole päällä. Eli 0 = päiväajovalot palavat. Se DLR asetus taitaa tappaa automatiikan eli sitten palaa aina lähivalot (automatiikka-asennossa).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itseasiassa pitääkin korjata, kun aamulla kokeilin. Eipä mittariston tausta valaistu, ilmeisesti siis päivällä vaan heijastuu valo niin hyvin, että näyttää siltä kuin taustavalot loimottaisi.

Ja tosiaan tiesin, että infon ja mittariston taustavalaistus säädetään käytettävällä moodilla.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuo kai se kaiken kuningasajatus onkin, kun ei näe mittareita, pitäisi kytkeä ajovalot, ettei perä ole pimeenä. Tämän kun kaikki ymmärtäisivät niin olisi turvallisempaa ajella pimeellä. Jotenkin aina on tuntunut, että tämä on yksi tyhmimmistä direktiiveistä mitä on keksitty?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei kai se direktiivin vika ole, jos ihmiset on tyhmiä.
VMP

lrela
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Minkä tähden niitä 159 jousia menee alvariinsa poikki? Exään taisin 3 kertaa vaihdattaa taakse reilun kolmen vuoden aikana ja nykyiseen tammikuusta 2013 alkaen 3-4 kpl taakse ja huomenna saadaan 2 eteen. Onko mitään järkeä enää :eggface:
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Juise
Viestit: 115
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Juise »

lrela kirjoitti:Minkä tähden niitä 159 jousia menee alvariinsa poikki? Exään taisin 3 kertaa vaihdattaa taakse reilun kolmen vuoden aikana ja nykyiseen tammikuusta 2013 alkaen 3-4 kpl taakse ja huomenna saadaan 2 eteen. Onko mitään järkeä enää :eggface:
Onko kaikki vaihdetut olleet saman merkkisiä? orkkiksia? Huono valmistus/teräslaatu valmistajalla? Huono materiaali tai (hyvin kaukaa haettuna) jotenkin erittäin huonosti suunniteltu jousipituus / jäykkyys suhde. Auto sinällään on tasan samanpainoinen kuin ikäkauden audit mersut ja bemarit (ainakin nelikkomallit vertailtuna), joten liiasta painosta se ei johdu, kun niissäkin kestää.
Viimeksi muokannut Juise, 02 Maalis 2017, 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuomas K kirjoitti:Miten farkun takaluukun päällä oleva spoileri irtoaa? Googlettelin aihetta, ja joku sanoi, että ruuvit irti ja nostaa pois, mutta sehän ei hievahdakaan. Toisaalla joku sanoi sen olevan liimattu. Eli millä perkeleellä sen saa irti?
Apuva?

Juise
Viestit: 115
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Juise »

Tuomas K kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Miten farkun takaluukun päällä oleva spoileri irtoaa? Googlettelin aihetta, ja joku sanoi, että ruuvit irti ja nostaa pois, mutta sehän ei hievahdakaan. Toisaalla joku sanoi sen olevan liimattu. Eli millä perkeleellä sen saa irti?
Apuva?
Siimalla sahaten?

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Juise kirjoitti:
lrela kirjoitti:Minkä tähden niitä 159 jousia menee alvariinsa poikki? Exään taisin 3 kertaa vaihdattaa taakse reilun kolmen vuoden aikana ja nykyiseen tammikuusta 2013 alkaen 3-4 kpl taakse ja huomenna saadaan 2 eteen. Onko mitään järkeä enää :eggface:
Onko kaikki vaihdetut olleet saman merkkisiä? orkkiksia? Huono valmistus/teräslaatu valmistajalla? Huono materiaali tai (hyvin kaukaa haettuna) jotenkin erittäin huonosti suunniteltu jousipituus / jäykkyys suhde. Auto sinällään on tasan samanpainoinen kuin ikäkauden audit mersut ja bemarit (ainakin nelikkomallit vertailtuna), joten liiasta painosta se ei johdu, kun niissäkin kestää.
Todella mystistä. 11v. olen ajellut 159llä, eikä yhtään jousta ole katkennut.
- Alfaholic -

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuomas K kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Miten farkun takaluukun päällä oleva spoileri irtoaa? Googlettelin aihetta, ja joku sanoi, että ruuvit irti ja nostaa pois, mutta sehän ei hievahdakaan. Toisaalla joku sanoi sen olevan liimattu. Eli millä perkeleellä sen saa irti?
Apuva?
Ruuvit auki ja sen jälkeen liu'utetaan spoileria taaksepäin että lukitukset aukeavat. Sen jälkeen nostetaan spoileri ylös. Ei ole liimalla kiinni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kiitos, täytyy kokeilla tuota lauantaina :)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Näin ainakin eLearn asian opastaa tekemään. Itse olen kerran ottanut spoilerin pois eikä siinä mielestäni ollut mitään ihmeellistä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Onko kukaan täällä vaihtanut 2,4 jtdm:ään kompuran kytkimen laakeria? Semmonen urakka olis edessä, olisi kiva tietää millainen laakeri siellä on tai onko edes vaihdettavissa. Pitää jo niin pahaa ääntä ettei viitti ajaa. Ilmastoinnin kytkemisellä ääni häviää.
Tulihan vaihdettua. Hommassa kesti kun viimeiseen asti yritti purkaa mahd. vähän autoa. Pakkohan se oli ottaa puskuri pois että kompuran sai irti. Laakeri on 35X55X22 mitoiltaan. Tuommoista ei tuntunut mistään löytyvän joten ostin 35x55x20 laakerin ja laitoin 2,0mm shimmejä. Näitä tarvi laittaa kahteen paikkaan, laakerin ulkokoolin/hihnapyörän väliin ja sisäkoolin/lukkorenkaan väliin. Kompurasta tuli ehjä laakerin hinnalla :) Se laturin hihnanperkele on kyllä aika vittumainen laittaa...
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Spoileri irrotettu purkuautosta.

Oli viisi kuusiokoloruuvia, joilla oli spoileri kiinni sekä kahdella muovi pyörylällä, jotka tosiaan aukeavat kun siirtää spoileria ikkunaan päin.
Muutaman minuutin juttu. Suurin varominen oli luukun verhoilujen poistamisessa. Purkuautosta toisin oli jo suurin osa verhoiluista valmiiksi purettuna.
Liitteet
spoileri.JPG
(206.25 KiB) Tiedosto ladattu 5601 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Onkohan noissa parkkitutkan antureissa jotain eroa eri puolilla autoa? Minulla sanoi sopimuksen irti etupuskurin oikean puolen laitimmainen. Varaosanumerolla 735393479 löytyis esim Vemon valmistamaa..

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kaikki tutkat on samanlaisia.

Tuollaiset tuli eilen postissa http://www.ebay.com/itm/252115828611?_t ... EBIDX%3AIT
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

rausku kirjoitti:
Päivitystä statukseen. Kaikki putsattu ja auto tuntuisi toimivan. Öljypinta ei ole laskenut.
Varovaista optimismia ja toiveikkuutta siis.
Heitän vielä päivitystä. Putsauksen jälkeen ajelin hetken auton toimiessa normaalin oloisesti. Eräänä kauniina sunnuntaipäivänä päästi ihan reilumman savupilven, joten auto sivuun ja lavalla korjaamolle. Turbo nyt vaihdettu ja jälleen varovaista optimismia ja toiveikkuutta ilmassa. :)
Liekö sitten aiemminkin ollut vikaa turbossa vai johtuiko tuosta huohottimen jäätymisestä turborikko. Yhdessä siivessä oli pieni osuma ja turbon akselissa/laakerissa väljyyttä.

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

lrela kirjoitti:Minkä tähden niitä 159 jousia menee alvariinsa poikki? Exään taisin 3 kertaa vaihdattaa taakse reilun kolmen vuoden aikana ja nykyiseen tammikuusta 2013 alkaen 3-4 kpl taakse ja huomenna saadaan 2 eteen.

Itellä meni 6 vuoteen ensimmäinen pari takajousia. Sattumalta meni samaan aikaan toisesta autosta toinen etujousi.

Miettinyt onko sattumaa vai selittyisikö asuinpaikalla. Muutettiin ja nyt reitti ympäröity jyrkillä hidastetöyssyillä, joista matalaa autoa joutuu jopa taiteilemaan yli. Joskus repsikka katsonut sivusta, että eipä siihen jää kuin puoli senttiä varaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mullahan oli molemmat takajouset poikki n. 90 tkm:ssä.

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Mahtaisikohan katsastaja hyväksyä turkkilaiset takavalot 159:een?
https://youtu.be/L6KJwM2dsZI

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sikäli kun turkkilo on katsonut aiheelliseksi hakea luomukselleen e-hyväksynnän leimaajaa tuskin kovasti kiinnostaa mistä päin maailmaa ne tuikut on kotoisin :silly:

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Otsikkoon sopiva kysymys meikäläisellä: Onko 159 1.9JTDm:ssä jakohihnan vaihtoväli 4 vai 5 vuotta?

Edellinen vaihto on tehty huoltokirjan mukaan 5 vuoden jälkeen, mutta manuskassa vihjataan, että 120 tkm huollossa (4 vuotta).
Kilsat mulla ei täyty, kun ajan vaan 15tkm vuoteen eli vuosien mukaan meinasin mennä.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Suomessa suosittelevat neljää ja muualla viittä vuotta.

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Kiitokset. Menen neljän mukaan.

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Hei,

Onko kenelläkään tietoa pystyykö m32 vaihdelaatikon
korvaamaan F40 laatikolla ilman mitään suurempia ongelmia??

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joissakin ooppeleissa tehtävissä.
Mahdollisesti siis myös Alfassa...

Mutta ainakin jotain ooppelifoorumin postausta (suomalaisella saitilla) lueskelin ja siinä piti vissiin jopa ihan jotain laippaa tehdä, että F40:n sai kiinnitettyä ns. oikein.
Lisäksi vauhtipyörät yms. meni uusiksi, eli ei ollut ihan "heitetään kamat sisään ja kovaa ajoa"-tyylinen keissi.

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Tänään laitettiin RVS aineet Moottoriöjjyn sekaan ja Vaihteistoöljyn sekaan kun vaihdettiin 150000 km.n huollossa öljyt. moottoriöljy Mobil 1 new life 0w-40 ja vaihteisto öljy Tutella matrix 75w 85. Vaihteistoöljy vaihdettiin aikaisemmin n. 80000 km:ssa. Olen käyttänyt Mobi 1 new life 0w-40 moottoriöljyä n. 75000 km:stä alkaen, aikaisemmin Neste 5w-40. Nokkaketju on vaidettu 50000 km:ssa, eli ketju on kestänyt 98000 km, ekä vielä tule hälytyksiä. RVS vaikuttaa tosi hyvältä sekä moottorin että vahdelaatikon osalta, myös öljyt.Aikaisemmin laiton RVS aineen ohjaustehostin öljyyn ja öhjauksesta tuli "jämäkämpi."
Mootoriöljyä ei kulu vaihtojen välillä eli palkit ovat kaikki näytössä, vaihdot 15000 km:n välein.

Mootoriin RVS G6

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Rema kirjoitti:Tänään laitettiin RVS aineet Moottoriöjjyn sekaan ja Vaihteistoöljyn sekaan kun vaihdettiin 150000 km.n huollossa öljyt. moottoriöljy Mobil 1 new life 0w-40 ja vaihteisto öljy Tutella matrix 75w 85. Vaihteistoöljy vaihdettiin aikaisemmin n. 80000 km:ssa. Olen käyttänyt Mobi 1 new life 0w-40 moottoriöljyä n. 75000 km:stä alkaen, aikaisemmin Neste 5w-40. Nokkaketju on vaidettu 50000 km:ssa, eli ketju on kestänyt 98000 km, ekä vielä tule hälytyksiä. RVS vaikuttaa tosi hyvältä sekä moottorin että vahdelaatikon osalta, myös öljyt.Aikaisemmin laiton RVS aineen ohjaustehostin öljyyn ja öhjauksesta tuli "jämäkämpi."
Mootoriöljyä ei kulu vaihtojen välillä eli palkit ovat kaikki näytössä, vaihdot 15000 km:n välein.

Mootoriin RVS G6
Mites eikö tää rvs oo kaksivaiheinen setti ainakin moottoriöljyn osalta? Onko se todella rahan väärti?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Rahanväärtiys lienee tapauskohtaista. Kyllä sen pitäisi itsensä suurinpiirtein kulutuksessa maksaa takaisin, ja jos sillä on laitteen toiminnalle positiivinen vaikutus niin sehän on jo rahan arvoista yksinään.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^hmm, kai sitä vois tuota kokeilla seuraavan huollon lähestyessä. Kestääköhän nuo aineet myös motorflushin käsittelyn?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aine tekee metallille uutta pintaa, ei se motor flushilla varmastikaan irtoa.

Juise
Viestit: 115
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Juise »

jkk kirjoitti:^hmm, kai sitä vois tuota kokeilla seuraavan huollon lähestyessä. Kestääköhän nuo aineet myös motorflushin käsittelyn?
Motorflushista ja muista vastaavista moottorin pesuaineista; ei kannattaisi käyttää oikeastaan koskaan.

Jos moottori on ollut hyvällä huollolla ja öljyille sopivalla vaihtovälillä, niin sieltä ei pitäisi mitään irrota mikä ei irtoa öljyihin itseensä, eli tällöin täysin turhaa rahantuhlausta.

Jos taas moottori on oikeasti likainen tai öljynvaihtoja jäänyt välistä, niin pesussa on hyvin todennäköistä irroittaa öljykiertoon kiinteämpiä partikkeleita, jotka hyvällä tuurilla sitten tukkivat jonkun öljykanavan ja saat tuhottua sen kanavan varrella olevat laakerit tmv. Jos partikkelit eivät jo irrotessaan tuki paikkoja niin viimeistään sitten sumpusta öljyä pumpulle imiessä tukkivat öljyjalan sihtiä, jolloin voipi olla öljypulaa pumpulla.

Mielummin likaiseen moottoriin vaihtaa sitten öljyjä muutamankerran normivaihtovälille, jos puhdistaa haluaa.

Ja jos nyt kuitenkin välttämättä haluaa puhdistaa moottoriaan jollain öljyälaimentavalla ja likaa irrottavalla aineella niin diesel/polttoöljy ajaa saman asian, kun muistaa ettei autolla saa silloin ajaa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jaa, noita on usein suositeltu "ennaltaehkäisevinä" toimenpiteinä ja jotta mooottori pysyisi puhtaana pitkistä huoltoväleistä riippumatta... :roll:

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

jkk kirjoitti:
Rema kirjoitti:Tänään laitettiin RVS aineet Moottoriöjjyn sekaan ja Vaihteistoöljyn sekaan kun vaihdettiin 150000 km.n huollossa öljyt. moottoriöljy Mobil 1 new life 0w-40 ja vaihteisto öljy Tutella matrix 75w 85. Vaihteistoöljy vaihdettiin aikaisemmin n. 80000 km:ssa. Olen käyttänyt Mobil 1 new life 0w-40 moottoriöljyä n. 75000 km:stä alkaen, aikaisemmin Neste 5w-40. Nokkaketju on vaihdettu 50000 km:ssa, eli ketju on kestänyt 98000 km, ekä vielä tule hälytyksiä. RVS vaikuttaa tosi hyvältä sekä moottorin että vahdelaatikon osalta, myös öljyt.Aikaisemmin laiton RVS aineen ohjaustehostin öljyyn ja öhjauksesta tuli "jämäkämpi."
Mootoriöljyä ei kulu vaihtojen välillä eli palkit ovat kaikki näytössä, vaihdot 15000 km:n välein.

Mootoriin RVS G6
Mites eikö tää rvs oo kaksivaiheinen setti ainakin moottoriöljyn osalta? Onko se todella rahan väärti?
Minä teen ainoastaan yhden käsittelyn moottoriöljyn osalta, joka on tarkoitettu kulumattomalle moottorille, koska moottorini ei kuluta öljyä joka on 0w-40. Haen moottorin /ketjun lisäkestoa, joka valmistajan mukaan moninkertaistuu.

Juise
Viestit: 115
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Juise »

jkk kirjoitti:^jaa, noita on usein suositeltu "ennaltaehkäisevinä" toimenpiteinä ja jotta mooottori pysyisi puhtaana pitkistä huoltoväleistä riippumatta... :roll:
Toki, se on tuote jota kaupataan ja sinä maksat siitä rahaa :) Sanoin vain että saman asian ajaa se että vaihtaa öljyt ajallaan. Etenkin dieselin öljyt on on aina mustat, kun ne on voimakkaasti peseviä ja vanhaa öljyä jää aina koneeseen puolestalitrasta litraan, joten se sekoittuu melkein heti. Väri ei ole vaarallista, mutta bitumipalojen irroittelu on.

EDIT: senverran pitää sanoa vielä aiheesta, että yli 15tkm öljynvaihtoväli sopii ainoastaan autoille joilla ajetaan pääasiassa pitkää matkaa ja moottori lämpiää kunnolla, jolloin öljyn sekaan kertyvä kondenssi poistuu ja kylmällä koneella palotilan kautta moottoriin päätyvä polttoaine ja muu epäpuhtauksien määrä pysyy jossain rajoissa.
Jos autolla ajetaan pääasiassa lyhyttä työmatkaa, liikkeelle lähdetään kylmällä koneella ja hädintuskin lämpeää ennenkuin parkkeerataan työpaikan pihaan päiväksi, voi olla varma ettei öljy enää vastaa sitä mitä pitäisi vaihtovälin lopussa. Etenkin suomessa, jossa lämpötilaviahtelut vuodenaikana on noin 70 astetta.

Tästä jutusta kannattaa lukea vaikka viimeinen lause, jos on liian pitkä.

Tomson
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2017, 20:08
Car(s): Alfa romeo 159 kiikarissa, mutta ei vielä pihassa!

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomson »

Heippa vaan kaikille! entisenä baijerilaisten suosijana olisi nyt tarkoitus siirtyä mitä ilmeisemmin alfojen kerhoon.. ja 159 kiinostaa kyllä kovasti. Onkohan tämä oikea ketju kysellä
tarkemmin nimenomaan bensamoottoreista, ylipäätänsä 159 tekniikasta ja sähköistä ja eniten kiinnostaa nimenomaan luotettavuus, kestävyys ja mitä nyt auton ostossa ylipäätänsä
tulee miettiä. Mitä 159 omistajat pystyvät vastailemaan? Onko alfan tunnettu maine nykyään vain jälki menneisyydessä, vai onko muutosta tapahtunut? Onko 159 tolkuttomasti tyyppivikaa ja sanomista vaikka kuinka hienolta se tuppaa kyllä näyttämään. Myös vähän mietityttää, että yhtäkään yli 300tkm ajettua yksilöä ei ole vielä tullut vastaan :silent: tämä vähän arveluttaa tekniikan toimivuudesta.

Jos on väärä topicci kysellä näitä asioita, niin rohkeasti vaan opastusta mistä voisi kysellä ylipäätänsä 159 ostamisesta 8)

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^luotettava auto, paras alfa mitä mulla on ollut neljän eri mallin kokemuksella. Ei sähköongelmia, ei ruosteongelmia. Osta sellainen missä vaihteisto ei ujella ja jakopää on kokonaisuudessaan rempattu ja jossa ohjaus ei kolise. 300 tkm on paljon...tai suhteellista, en ostaisi noin paljon ajettua mitään, esim Ranskassa 150 tkm ajettua perusautoa pidetään opiskelijoille kelpaavina loppuunajettuina miinoina :D

Vastaa Viestiin