Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse ajoin bensalla 2.2 JTS 120tkm -> 170tkm ja ainoa huollon ulkopuolinen oli alatukivarret eteen sekä käkkärivaijeri. Ei valittamista. Helkutin hyvä auto ja tykkäsin kovin.
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei liity bensaan mutta itsellä Diesel 159 ja olen ajanut yli vuoden ja noin 23tkm ja minulla ei ole ollut mitään vikoja.
Talvellakin käynnistyy hienosti ja kaikki toimii. Onnea auton etsintään
Talvellakin käynnistyy hienosti ja kaikki toimii. Onnea auton etsintään

-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oman tammikuisen haun perehtymisen siivittämänä pientä tarkistuslistaa ainakin.
- Alkupään (06 - 07) autoissa punaiset tehostimennesteet ja ilmeisesti jotain huolimattomuutta tehtaalla, niin raidetangon sisäpäissä ollut sanomista / raidetangossa. Katso että kuivat ja kuuntele tehostimen äänet renkaita käännellessä. Tunnustele myös nypyttääkö ohjaus hiljaisessa vauhdissa laidasta toiseen käännellessä (ei paikallaan ainakaan asvaltilla, omistaja ei tykkää)
- Ainoa ostokelpoinen bensa _manuaali_vaihdelaatikonpuolesta on 3.2, (tai 2.4 diesel, myös jotkut 2.0 dieselit) kaikissa pienemmissä on vähän murheellinen m32, joka on ilmeisesti tehtaalla shimmattu väärin ja mitätodennäköisimmin porsii jossainkohtaa.
- PAITSI jos se laatikko on remontoitu ja shimmattu uudestaan.
Varmasti löytyy myös viattomia yksilöitä, mutta kannattaa tarkastaa ainakin koeajolla että mikäli vaihdekeppi liikkuu voimakkaasti ajotilanteessa vaihdellen vedon ja moottorijarrun välillä, niin tämä on ollut merkki vikaantumisen alkamisesta. Samoin kahinaa kuuluu ja toki synkrorenkaat rutisee.
- Jos ostat nelivetoisen niin torsen systeemiin tulee väljää / on väljää jo tehtaalta. Ei pidä säikähtää. Ääni on sellainen *thunk* kun veto kytkeytyy. Jos ääni on metallinen ja tulee pelkällä kaasunnostolla herkästi, niin kannattaa ehkä pysyä erossa.
- Kuuntele ikkunat auki, tai ulkoa kun kytkin nostetaan vaihde päällä, kuuluuko ylimääräisiä ääniä. Kaksoismassavauhtipyörä tai painelaakeri ilmoittaa itsestään kyllä. Samoin auton sammuttaessa, jos kuuluu sellainen hidastuva *thump thump thump* moottorin lakatessa pyörimästä, niin kaksoismassa on kulunut / vaihtokunnossa. Testaa myös vedättämällä koeajolla, jos varsinkin etuvetoinen auto hytkyy kiihdyttäessä, vauhtipyörä on vaihtokunnossa. (Ei koske automaatteja)
- takaovien ikkunannostimet on joillain jumittaneet, kannattaa tarkistaa että toimii.
- etuovien tiivisteet vuotaneet joillain auton sisälle vettä, kysy omistajalta onko noin käynyt ja onko asialle tehty mitään.
- takajouset / jouset yleensä herkkiä katkeilemaan vakiomallissa, kannattaa varautua (toki voi olla ettei katkea, mutta koska italiaano, niin maanantai voi olla monta kertaa viikossa...)
- ilmeisesti ainut ruostuva osa on apurunko edessä joten jos on mahista vähän vilkaista niin kannattaa.
- pyöränlaakereita kuulemma menee, mutta ne on teoriassa melko helppoja vaihtaa, eikä tarvii prässiä, paitsi jos on hapettunut kiinni...
Tässä nyt mitä äkkiseltään tulee mieleen. Bensalenkkarit kertonee enemmän, itellä vain kokemuksia tästä dieselistä.
- Alkupään (06 - 07) autoissa punaiset tehostimennesteet ja ilmeisesti jotain huolimattomuutta tehtaalla, niin raidetangon sisäpäissä ollut sanomista / raidetangossa. Katso että kuivat ja kuuntele tehostimen äänet renkaita käännellessä. Tunnustele myös nypyttääkö ohjaus hiljaisessa vauhdissa laidasta toiseen käännellessä (ei paikallaan ainakaan asvaltilla, omistaja ei tykkää)
- Ainoa ostokelpoinen bensa _manuaali_vaihdelaatikonpuolesta on 3.2, (tai 2.4 diesel, myös jotkut 2.0 dieselit) kaikissa pienemmissä on vähän murheellinen m32, joka on ilmeisesti tehtaalla shimmattu väärin ja mitätodennäköisimmin porsii jossainkohtaa.
- PAITSI jos se laatikko on remontoitu ja shimmattu uudestaan.
Varmasti löytyy myös viattomia yksilöitä, mutta kannattaa tarkastaa ainakin koeajolla että mikäli vaihdekeppi liikkuu voimakkaasti ajotilanteessa vaihdellen vedon ja moottorijarrun välillä, niin tämä on ollut merkki vikaantumisen alkamisesta. Samoin kahinaa kuuluu ja toki synkrorenkaat rutisee.
- Jos ostat nelivetoisen niin torsen systeemiin tulee väljää / on väljää jo tehtaalta. Ei pidä säikähtää. Ääni on sellainen *thunk* kun veto kytkeytyy. Jos ääni on metallinen ja tulee pelkällä kaasunnostolla herkästi, niin kannattaa ehkä pysyä erossa.
- Kuuntele ikkunat auki, tai ulkoa kun kytkin nostetaan vaihde päällä, kuuluuko ylimääräisiä ääniä. Kaksoismassavauhtipyörä tai painelaakeri ilmoittaa itsestään kyllä. Samoin auton sammuttaessa, jos kuuluu sellainen hidastuva *thump thump thump* moottorin lakatessa pyörimästä, niin kaksoismassa on kulunut / vaihtokunnossa. Testaa myös vedättämällä koeajolla, jos varsinkin etuvetoinen auto hytkyy kiihdyttäessä, vauhtipyörä on vaihtokunnossa. (Ei koske automaatteja)
- takaovien ikkunannostimet on joillain jumittaneet, kannattaa tarkistaa että toimii.
- etuovien tiivisteet vuotaneet joillain auton sisälle vettä, kysy omistajalta onko noin käynyt ja onko asialle tehty mitään.
- takajouset / jouset yleensä herkkiä katkeilemaan vakiomallissa, kannattaa varautua (toki voi olla ettei katkea, mutta koska italiaano, niin maanantai voi olla monta kertaa viikossa...)
- ilmeisesti ainut ruostuva osa on apurunko edessä joten jos on mahista vähän vilkaista niin kannattaa.
- pyöränlaakereita kuulemma menee, mutta ne on teoriassa melko helppoja vaihtaa, eikä tarvii prässiä, paitsi jos on hapettunut kiinni...
Tässä nyt mitä äkkiseltään tulee mieleen. Bensalenkkarit kertonee enemmän, itellä vain kokemuksia tästä dieselistä.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 10 Maalis 2017, 20:08
- Car(s): Alfa romeo 159 kiikarissa, mutta ei vielä pihassa!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nythän tuli asiallisia vastauksia ja vieläpä todella nopeasti!
Isot plussat heti alkuun Alfalaisille. Pitääpi lukea nämä ihan ajatuksen kanssa vielä läpi kertaalleen ja yrittää muistaa koeajo vaiheessa. Osaako joku sanoa noista kilometrien määristä yhtään mitään ajatellen ostoa? (tapauskohtaisia, mutta jos jotain pystyy niin helpottaisi), esim 200tkm alkaa olla ajettu melkeinpä kaikki omassa hintakategoriassa, joitain poikkeuksia tosin löytyy. Onko näissä suurta plussaa, jos on niin sanottu "suomiauto", vai millaisia kokemuksia tuontiautoista? Manuaalia alkuun itse ajattelin ja nimenomaan 2,2 JTS, mutta miten tuo 1.9 JTS jaksaa noinkin painavaa autoa liikuttaa ja onko näissä koneissa nyt kommenttien perusteella tosiaan tuo automatti se fiksumpi vaihtoehto? 


- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
1.9 ja 2.2JTS:ssä kyljessä tosiaan M32.
Uudelleenlaakerointi (oikein tehtynä) shimmauksien kera maksanee ~2000eur. Ja taisi olla n. 1000eur, jos viet pajalle irtolaatikon.
Jokainen aski ei hajoa, mutta kasausvirheen takia ne mitkä hajoaa, myös tosissaan hajoaa.
Hieman ollut ketjuvikoja näissä - 70-150tkm välillä tällainen satunnaisotanta sanois niiden porsivan, jos porsivat. On tullut jotain parannuksia ym. joten ei pitäisi (oikein korjattuna) ongelmia olla, jos on jo laitettu. Ei ole mikään "80% kaikista", mutta suhteellisen yleinen vaiva. Kuten kaikissa tämän aikakauden ketjukoneissa, jokaisella valmistajalla taitaa noita ei-kovin-ikuisia ketjuja olla joten ei voi sanoa, että olisi huonompi vs. muut merkit.
Oma suositus on, että kuuntelee vaihteiston äänet ja moottorin jakopään suunnan. Rallatus jakopään suunnalta viittaa ketjuvaivoihin, niitä ei kukaan halua. Se eskaloituu äkkiä ja ei ole halpaa - ymmärtääkseni ketjuhoito pikkujiiteeässään kaiketi jotain puolentoistatonnin luokkaa? Siellä kuitenkin pitää vaihtaa kaikki, eikä pelkkää ketjua tai laahainta... Näin tehtynä vika tulee likimain takuuvarmasti takaisin ennemmin kuin myöhemmin.
Vaihteiston toimintaa on helppo tsekata monin tavoin. Kahina, jollotus vaihde päällä (jos hiljenee heti kun vetäsee vapaalle -> laakeroinnissa sanomista, jos taas kuuluu myös vapaallla kylmänä mut hiljenee lämmetessään niin voipi viitata tasauspyörästön laakerointiin) ja ennenkaikkea kepin liike. Itselläni MiTossa M32:ssa keppi heilui etenkin isoilla vaihteilla ja pienemmillä kierroksilla - eli siis 4/5/6 vaihteet, keppi heilui useita senttejä veto päälle/pois.
Uudelleenlaakerointi (oikein tehtynä) shimmauksien kera maksanee ~2000eur. Ja taisi olla n. 1000eur, jos viet pajalle irtolaatikon.
Jokainen aski ei hajoa, mutta kasausvirheen takia ne mitkä hajoaa, myös tosissaan hajoaa.
Hieman ollut ketjuvikoja näissä - 70-150tkm välillä tällainen satunnaisotanta sanois niiden porsivan, jos porsivat. On tullut jotain parannuksia ym. joten ei pitäisi (oikein korjattuna) ongelmia olla, jos on jo laitettu. Ei ole mikään "80% kaikista", mutta suhteellisen yleinen vaiva. Kuten kaikissa tämän aikakauden ketjukoneissa, jokaisella valmistajalla taitaa noita ei-kovin-ikuisia ketjuja olla joten ei voi sanoa, että olisi huonompi vs. muut merkit.
Oma suositus on, että kuuntelee vaihteiston äänet ja moottorin jakopään suunnan. Rallatus jakopään suunnalta viittaa ketjuvaivoihin, niitä ei kukaan halua. Se eskaloituu äkkiä ja ei ole halpaa - ymmärtääkseni ketjuhoito pikkujiiteeässään kaiketi jotain puolentoistatonnin luokkaa? Siellä kuitenkin pitää vaihtaa kaikki, eikä pelkkää ketjua tai laahainta... Näin tehtynä vika tulee likimain takuuvarmasti takaisin ennemmin kuin myöhemmin.
Vaihteiston toimintaa on helppo tsekata monin tavoin. Kahina, jollotus vaihde päällä (jos hiljenee heti kun vetäsee vapaalle -> laakeroinnissa sanomista, jos taas kuuluu myös vapaallla kylmänä mut hiljenee lämmetessään niin voipi viitata tasauspyörästön laakerointiin) ja ennenkaikkea kepin liike. Itselläni MiTossa M32:ssa keppi heilui etenkin isoilla vaihteilla ja pienemmillä kierroksilla - eli siis 4/5/6 vaihteet, keppi heilui useita senttejä veto päälle/pois.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmastointilaite on tarkka kylmäaineen määrästä. Hihnanvaihto taitaa maksaa jotain 800, muistelen, jos 1.8 bensaturbo. Muut tulikin kai jo mainittua.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikäs laatikko muuten oli tuossa turbossa?h_lauri kirjoitti:Ilmastointilaite on tarkka kylmäaineen määrästä. Hihnanvaihto taitaa maksaa jotain 800, muistelen, jos 1.8 bensaturbo. Muut tulikin kai jo mainittua.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
- Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
- Paikkakunta: Hki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kahdella Breralla, joka on aikalailla samalla 159 tekniikalla, olen ajellut ja molemmissa öljynlämpömittari toimimaton. Ja samalla joskus myös mittarinäyttöön tuleva öljymääräasteikko näyttää omiaan. Vika tavallisesti antureissa, jotka hankalahkossa paikassa ( riippuen kaiketi koneesta ) korjata/vaihtaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mahtaisko kukaan muistaa suoralta kädeltä mikä on oikea määtä kylmäainetta?h_lauri kirjoitti:Ilmastointilaite on tarkka kylmäaineen määrästä. Hihnanvaihto taitaa maksaa jotain 800, muistelen, jos 1.8 bensaturbo. Muut tulikin kai jo mainittua.
Oma tuppaa pikkasen sirklaamaan.
Makaroonia jo vuodesta -98
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ edellisen onnistunut täyttö löyty luvusta 460g. Nykyiseen laitettiin viime kerralla 436g ja sillä pelittää.
Eli oisko tuo 460 virallinen?
Eli oisko tuo 460 virallinen?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mielestäni omassani lukee konepellin alapuolella olevassa tarrassa kylmäaineen täyttömääräksi jotain 500+ grammaa, mutta ilmeisesti moni ei ihan niin täyteen kuitenkaan laita?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuossa on ollut eroja.
Lisäksi tarkimmat yksilöt tainneet sirkkelöidä jo 5gramman heitolla - siis liikaa tai liian vähän...
Lisäksi tarkimmat yksilöt tainneet sirkkelöidä jo 5gramman heitolla - siis liikaa tai liian vähän...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mä vähän ihmettelen tätä kylmäaineen määrän vaikutusta tuohon ääneen.Aquatica kirjoitti:Tuossa on ollut eroja.
Lisäksi tarkimmat yksilöt tainneet sirkkelöidä jo 5gramman heitolla - siis liikaa tai liian vähän...
Rouvalla on ollut tuo 159 5 vuotta ja 100tkm - +300tkm ja ilmastoinnille ei ole tehty mitään tuona aikana. Hyvin puhkuu vielä kylmää ilman ylimääräisiä ääniä, vaikka luulen että kylmäainetta ei enää ole grammalleen oikeaa määrää tallessa.

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Niin, en tiedä mihin se koko ongelman juuri pohjautuu. Huonoihin osiin ja niissä tapauksissa grammojen heitto sirkkelöi?
Täällähän oli aika hirmunen metakka vuosi pari sitten kesäaikana, kun viisysien ilmastoinnit sirkkelöi. Mitä lie käynyt, kun vähentynyt ajan saatossa? Osat kuluneet tarpeeksi, että toleranssit on normaalilla tasolla ja kymmenienkään grammojen heitot ei enää aiheuta ongelmia? En tiedä.
Niin, en tiedä mihin se koko ongelman juuri pohjautuu. Huonoihin osiin ja niissä tapauksissa grammojen heitto sirkkelöi?
Täällähän oli aika hirmunen metakka vuosi pari sitten kesäaikana, kun viisysien ilmastoinnit sirkkelöi. Mitä lie käynyt, kun vähentynyt ajan saatossa? Osat kuluneet tarpeeksi, että toleranssit on normaalilla tasolla ja kymmenienkään grammojen heitot ei enää aiheuta ongelmia? En tiedä.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo samoin. Mulle laitettiin sen mukaiset exään ja silloin aiheutti nykimistä ilmastointi päällä ja jopa sytytti moottorin vikavalon. Ei pystynyt ajamaan ollenkaan ilmastointi päällä. Alkuun tuli kyllä minuutin kaksi kylmääSmiik kirjoitti:Mielestäni omassani lukee konepellin alapuolella olevassa tarrassa kylmäaineen täyttömääräksi jotain 500+ grammaa, mutta ilmeisesti moni ei ihan niin täyteen kuitenkaan laita?

-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Autofitin sivuilla on ilmoitettu kaksi versiota 159:lle, 460 ja 550 g 

-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
- Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09 - Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei löytynyt haulla hyvää tietoa tuulilasin pesurin suuttimesta. Vaikutti pimeässä tarkasteltuna ei-säädettävältä muovinpalalta? Olisi hyvä tietää voiko sille tehdä jotakin, ennen kuin lähden rikkomaan sitä. Merkkiliike joutuu tilaamaan uuden Saksan varastosta, á 15 €. Kiitos neuvoista!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuli viimeviikolla tehtyä hieman remppaa 159:iin ja jäi ylimääräiseksi yksi sökönä oleva 2,4jtdm laturi. Joks joku tarvitsee esim. pantiksi tai muuhun käyttöön niin minulta saa tuon hakea Helsingin suunasta. YV:llä tavoittaa.
P.S. Mukava ajaa huolletulla autolla. Laitettiin laturi, jakohihna, vesipumppu, apulaitehihnat sekä termostaatti uusiksi. Asentajan mukaan jakopää meni helposti mutta laturin kanssa oli melko savotta.
P.S. Mukava ajaa huolletulla autolla. Laitettiin laturi, jakohihna, vesipumppu, apulaitehihnat sekä termostaatti uusiksi. Asentajan mukaan jakopää meni helposti mutta laturin kanssa oli melko savotta.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
A Bart kirjoitti:Mikäs laatikko muuten oli tuossa turbossa?h_lauri kirjoitti:Ilmastointilaite on tarkka kylmäaineen määrästä. Hihnanvaihto taitaa maksaa jotain 800, muistelen, jos 1.8 bensaturbo. Muut tulikin kai jo mainittua.
Se kahiseva, eli M32, sanoisin. Mulla ei kahise tai sit Insomnium soi liian suurellaa äänenvoimakkuudella.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei tuolle oikein voi tehdä mitään, jos joku keksii miten säädetään suihku niin saa antaa vinkkiä..pohjalainen kirjoitti:Ei löytynyt haulla hyvää tietoa tuulilasin pesurin suuttimesta. Vaikutti pimeässä tarkasteltuna ei-säädettävältä muovinpalalta? Olisi hyvä tietää voiko sille tehdä jotakin, ennen kuin lähden rikkomaan sitä. Merkkiliike joutuu tilaamaan uuden Saksan varastosta, á 15 €. Kiitos neuvoista!

- Liitteet
-
- WP_20170213_16_32_05_Pro_1.jpg
- (138.17 KiB) Tiedosto ladattu 6918 kertaa
-
- WP_20170213_16_31_31_Pro_1.jpg
- (173.11 KiB) Tiedosto ladattu 6918 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minkähänlainen homma on vaihtaa tbi:n venttiilikopan tiiviste? Huoltoliikkeellä väittivät että on vain silikonitiivistys. Tulppien syvennyksissä havaittu öljyä..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voi perkele. 2.4 JTDM alkoi yhtäkkiä täristää todella paljon. Ajoin kotiinpäin ja motarille kiihdytyksen jälkeen (rauhallisesti) alkoi tuntua hienoa värinää 110 km/h mittarivauhdissa, ei kuitenkaan mitenkään vielä hälyyttävää. Kotikadulle kurvatessani huomasin värinän koventuneen huomattavasti. Värinä koveni, kun laitoin kytkimen sisään. Tyhjäkäynnillä paikallaan värisee niin, että sisällä resonoi jokainen muoviosa ja kuskinpenkissäkin tuntuu. Värinä tasoittuu aika paljon, kun nostaa hieman kierroksia. Mitäs kallista nyt sitten hajosi? Suutin, kaksoismassavauhtipyörä? Turbohan tässä on jo hetken aikaa viheltänytkin vaihtamista huudellen..
E: Päivitystä. Kävin Filarolla diagnoosissa ja kaksoimassavauhtipyörää sieltäkin epäiltiin.
Ihanan edulliseksi tulee, onneksi koneen pudottamisessa on se hyvä puoli, että turbon vaihto menee samalla helposti ja jakopääremonttikin tulee samalla kertaa hoidettua pois. Autolla voi kuulemma toistaiseksi ajaa, kunhan ei pahemmin kiusaa..
E: Päivitystä. Kävin Filarolla diagnoosissa ja kaksoimassavauhtipyörää sieltäkin epäiltiin.

-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
...ja laturi, apurungon ruosteenpoisto, imusarjan läpät...
Turbo helpompi ku laturi, kone paikallaan.
Turbo helpompi ku laturi, kone paikallaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Osaako joku kertoa mikä ELM327 palikka mahtuu 159 tBi mobiilin OBD porttiin. Tallista löysin yhden bt elmin, mutta on liian paksu, ei mahdu.
Ensimmäinen Alfa pihassa ja olisi kiva päästä hieman tutkimaan, parkkitutkissa jotain outoa....
Ensimmäinen Alfa pihassa ja olisi kiva päästä hieman tutkimaan, parkkitutkissa jotain outoa....
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
http://www.ebay.com/itm/ELM327-OBDII-OB ... SwiLdWCYXg
Tuo on itsellä käytössä elm johtona
ja tämä K-line johtona
http://www.ebay.com/itm/AutoDia-K410-fu ... LjSnxgODPQ
Tuo on itsellä käytössä elm johtona
ja tämä K-line johtona
http://www.ebay.com/itm/AutoDia-K410-fu ... LjSnxgODPQ
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitenkäs peilien lasit irtoaa? Ilmeisesti jonkinlaisilla nipsuilla kiinni ja metodi irrotukseen lienee hallittu väkivalta, mutta onko tarkempia ohjeita?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse en keksinyt mitään muuta tapaa kuin tuon hallitun väkivallan, peilin ylä/ulkoreunasta vaan kiinni sormin ja vääntöä niin että naksahtaa samalla toivoen että eka naksahdus ei tule lasin halkeamisestaTuomas K kirjoitti:Mitenkäs peilien lasit irtoaa? Ilmeisesti jonkinlaisilla nipsuilla kiinni ja metodi irrotukseen lienee hallittu väkivalta, mutta onko tarkempia ohjeita?


Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Lasin reunasta vääntäminen ei ole kannatettavin tapa. Vielä kun ruikkii jotain liukastetta noiden kynsien kohdille ja jollain koukulla keventää niistä muutamaa niin ei tapahdu mitään suurempaa katastrofia. Näin on kaikissa alfoissa peilin lasin kiinnitys.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Imukupilla lähtee helposti ja ehjänä. Pari päivää sitten vaihdoin sedaniin purkuautosta peilin.
Kuppi keskelle peiliä ja tasainen veto niin lähtee irti.
Motonetista ostin kaksi pienä imukuppia, mutta isompikin olisi mahtunut peiliin. Pieni voi helpommin irrota, mutta jos vanha peili on halki niin pienellä onnistuu ehkä vetämään sellaisesta kohtaa mistä lasissa ei ole halkeamaa.
Kuppi keskelle peiliä ja tasainen veto niin lähtee irti.
Motonetista ostin kaksi pienä imukuppia, mutta isompikin olisi mahtunut peiliin. Pieni voi helpommin irrota, mutta jos vanha peili on halki niin pienellä onnistuu ehkä vetämään sellaisesta kohtaa mistä lasissa ei ole halkeamaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse en keksinyt mitään muuta tapaa kuin tuon hallitun väkivallan, peilin ylä/ulkoreunasta vaan kiinni sormin ja vääntöä niin että naksahtaa samalla toivoen että eka naksahdus ei tule lasin halkeamisesta
molemmat puolet onnistui tuolla metodilla ja peilinkuoret sai vaihdettua
[/quote]
Pelkkä kuori irtoaa ilman lasin irrotusta.


Pelkkä kuori irtoaa ilman lasin irrotusta.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voisi kuvitella että lämmitys föönillä tai puhaltimella ja varovainen vetäminen olisi kaikkein helpointa, imukupin käuttö varmasti jeesaa
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pelkkä kuori irtoaa ilman lasin irrotusta.[/quote]hjpp kirjoitti:Itse en keksinyt mitään muuta tapaa kuin tuon hallitun väkivallan, peilin ylä/ulkoreunasta vaan kiinni sormin ja vääntöä niin että naksahtaa samalla toivoen että eka naksahdus ei tule lasin halkeamisestamolemmat puolet onnistui tuolla metodilla ja peilinkuoret sai vaihdettua
Ei muuten ollut tuossa toivoakaan irrottaa kuorta ilman lasin irrotusta. Oli niin juutaksen lujassa että lasi irrotettunakin sai käyttää kaikki konstit

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmastointiteippisuikale (kaksipuoleinen) pujotetaan peilin taakse mahdollisimman syvälle ja vetäisemällä kaksin käsin lähtee hyvin, eikä taida pystyä rikkomaan...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Miksi se teippi pitäisi laittaa lasin taakse kun sen voi siihen pintaakin liimata. Sitten vaan vetoa. 

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei tarvi liimata, kun ovat liimapuolet vastakkain, siistiä. 

159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Miten muuten sen sivuikkunoiden alareunassa olevan listan saa irti?
Siis ulkopuolella olevan.
Siis ulkopuolella olevan.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
- Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eikö ne vaan ole pukata ylöspäin? Näin ainakin yleensä autoissa, että ne on painettu paikoilleen. Mutta varovaisesti, että eivät taitu.kovan onnen soturi kirjoitti:Miten muuten sen sivuikkunoiden alareunassa olevan listan saa irti?
Siis ulkopuolella olevan.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nostamalla lähtee irti, mutta on aika tiukka ja tosiaan vääntyy helposti.
Purkuautosta otin irti lastaa apuna käyttäen.
Purkuautosta otin irti lastaa apuna käyttäen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
- Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09 - Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ihmettelin 159 1,9 jtdm:n co2-päästöjä, kun Trafi ilmoittaa oman auton päästöiksi 187 g/km ja ohjekirja antaa vain 157 g! Kyseessä -08 vuosimalli.
Onko joku onnistunut korjaamaan luvut katsastustoimistolla?
Onko joku onnistunut korjaamaan luvut katsastustoimistolla?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Enemmän varmaan luotetaan tehtaanilmoittamaan keskikulutukseen, kun kiireessä käännettyyn ohjekirjaan.
Sama keskikulutus kuin minun mondeossa ja sama co2 luku.
Sama keskikulutus kuin minun mondeossa ja sama co2 luku.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä mulla on trafin tiedoissa sama co2 luku 179 g/km ja keskikulutus 6,8 l kuin ohjekirjassa. Auto siis 2.4 jtdm ja vero 1,962 / pv.quppe kirjoitti:^ Enemmän varmaan luotetaan tehtaanilmoittamaan keskikulutukseen, kun kiireessä käännettyyn ohjekirjaan.
Sama keskikulutus kuin minun mondeossa ja sama co2 luku.
Il nero era bellissimo
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
3.2:ssa oli samaa "ongelmaa". Sain trafin kautta muutettu arvot 313 -> 275pohjalainen kirjoitti: Onko joku onnistunut korjaamaan luvut katsastustoimistolla?
1.9jtdm q-tronic taitaa pitää arvona 190g!?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No mitäs helvattia, mulla verot tulee 210g/km mukaan?? Automaatti SW samalla koneella, eikai hiilidioksidipäästöt voi noin paljon nousta näillä setupeilla? Huomasin että kulutus suunnilleen sama kun bensa-autolla mutta diesel halvempaaKyllä mulla on trafin tiedoissa sama co2 luku 179 g/km ja keskikulutus 6,8 l kuin ohjekirjassa. Auto siis 2.4 jtdm ja vero 1,962 / pv.

Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistä olette hankkineet etujarrujen asennussarjoja? Motonet myy ei oota. Vai oletteko uusiokäyttäneet vanhan?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei oikein pysty uusiokäyttämään isojen brembojen tappeja. Yleensä ne irtoaa lastumaisessa muodossa porakoneen terän edetessä.
Paikallisesta varaosaliikkeestä tilasin tapit.
Paikallisesta varaosaliikkeestä tilasin tapit.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok. En ole tuohon ennen vaihtanut, hyvä tietää.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noihin jarrutappeihin saattaa kannattaa harkita jopa marmoritiskin osia tilalle.
Yhdet tarviketapit laitoin kerran enkä toiste laita.
Tarviketapit jotka omalle kohdalle sattui oli ruostuvaisia ja pehmeää ainetta. Toisin sanoen erittäin työläät kaivella ulos kun tuli palojen vaihdon aika.
Noi orggisvarosat olen onnistunut uusiokäyttämään jo neljä kertaa.
Yhdet tarviketapit laitoin kerran enkä toiste laita.
Tarviketapit jotka omalle kohdalle sattui oli ruostuvaisia ja pehmeää ainetta. Toisin sanoen erittäin työläät kaivella ulos kun tuli palojen vaihdon aika.
Noi orggisvarosat olen onnistunut uusiokäyttämään jo neljä kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ohjekirjan mukaan sulla pitäisi olla 5 g enempi, eli 215 g/km kun on automaatti ja farkku. Ja näyttäisi olevan Pohjalaisenkin auton trafin tiedot ihan oikein kun on automaatti, 187 g/km on ohjekirjassa 1.9 automaatti sedanin co2.Vehje kirjoitti:No mitäs helvattia, mulla verot tulee 210g/km mukaan?? Automaatti SW samalla koneella, eikai hiilidioksidipäästöt voi noin paljon nousta näillä setupeilla? Huomasin että kulutus suunnilleen sama kun bensa-autolla mutta diesel halvempaaKyllä mulla on trafin tiedoissa sama co2 luku 179 g/km ja keskikulutus 6,8 l kuin ohjekirjassa. Auto siis 2.4 jtdm ja vero 1,962 / pv.Verolappu tuli ja sen jälkeen alko vituttamaan. Vero siis 720,31e/vuosi. 2,189e/päivä...
Il nero era bellissimo
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Lieneekö olemassa mitään kustannustehokasta keinoa hankkia omistukseensa 159 ti:n jousia? Uusia alkuperäisiä toki saa, mutta 600 € neljästä vieteristä vaikuttaa aavistuksen kohtuuttomalta. Sachs, Kyb ja Bilstein tarjoavat ainakin listoillaan vain perusmallin jousia, saako muualta tarvikkeena?
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuinkas tuo 159:n kattopaneeli irtoaa?
Siis tuo, jossa on takaluukun nappula, lukuvalot jne.
Bägivalo syttyi jälleen ja vikakoodi viittaa tuohon varoituslamppuun, minkä pitäisi syttyä, kun matkustajan airbagin sammuttaa avaimella kytkimestä. Varoitusvalo ei sano mitään.
Siis tuo, jossa on takaluukun nappula, lukuvalot jne.
Bägivalo syttyi jälleen ja vikakoodi viittaa tuohon varoituslamppuun, minkä pitäisi syttyä, kun matkustajan airbagin sammuttaa avaimella kytkimestä. Varoitusvalo ei sano mitään.