Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 21 Loka 2016, 12:58
- Car(s): Alfa 75 TS -91 164 Super 3L 24v -95 Grande Punto 1.4L -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Itsellä oli juuri 75:sen puhaltimen moottorin korjaus. Rattiakseli lähtee pois kun irroittaa mutterin josta säädetään ohjausakselin liikettä, ja vedetään vipu pois paikaltaan,sekä otetaan pois 8mm pultti nivelen yläpuolelta voi olla että on löysättävä iso mutteri akselin boorin kohdalta. Irroita myös johdot valonvaihtoviiksestä,ja pyyhkijän viiksestä, niitä ei tartte merkata koska niitä ei voi väärin laittaa. Kun löysäät sitä isoa mutteria niin ratti akseleineen nousee pois vetämällä ylöspäin. Muuten aika veemäinen savotta. Koitin hommata uutta puhaltimen moottoria, mutta eioota tarjottiin joka paikasta. Korjasin sen silleen että ankkurin laakerin kohdalle prässäsin 8mm teräsputksta holkin, ja irroitin laakeripidikkeen pois hiomalla ne nystyrät pois. Se laakeri lähtee helposti pois. Siinä on sellainen levyjousi joka pitää laakeria paikallaan. Vein sen sorvarille,ankkurin kanssa, jok sitten sorvasi laakerireijän sopivaksi. Ja samalla laitoin uudet hiilet.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Juu, tänään irroittelin loput. Boori lähti pienen ähertämisen jälkeen vaikka en löystänyt sitä isoa mutteria. Olisi ehkä kannattanut. Syvyyssäädön mutteria oli kai kiristetty liikaa, sillä syvyyssäätö ei toiminut ollenkaan.
Puhallinkotelossa oli runsaasti roskaa ja esivastukseen oli myös tarttunut kuivaa roskaa. Ei ihme, että kärytti. Tulipalo olisi ollut hyvinkin mahdollinen jos olisin vaan antanut mennä.
Mulla moottorissa ei ollut vikaa, mutta suihkautin öljyä laakereihin, kun tuntuivat välillä hieman ääntävän.
Kovemmissa kiihdytyksissä puhaltimen moottori ilmeisesti pääsi hieman kääntymään kun propelit ottivat johonkin kiinni. Lisäsin vähän fylliä tuentaan josko se auttaisi.
Puhallinkotelossa oli runsaasti roskaa ja esivastukseen oli myös tarttunut kuivaa roskaa. Ei ihme, että kärytti. Tulipalo olisi ollut hyvinkin mahdollinen jos olisin vaan antanut mennä.
Mulla moottorissa ei ollut vikaa, mutta suihkautin öljyä laakereihin, kun tuntuivat välillä hieman ääntävän.
Kovemmissa kiihdytyksissä puhaltimen moottori ilmeisesti pääsi hieman kääntymään kun propelit ottivat johonkin kiinni. Lisäsin vähän fylliä tuentaan josko se auttaisi.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 21 Loka 2016, 12:58
- Car(s): Alfa 75 TS -91 164 Super 3L 24v -95 Grande Punto 1.4L -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Siellä syvyyssäädössä on holkki joka estää kun mutterin kiristää ettei se jumetu. On kai joltain unohtunut. Holkin pituus on oltava hieman pitempi kuin se ura jossa se liikkuu. Se estää juuri sen jumettumisen, kun mutteri kiristetään. Toivottavasti tämä selventää asian. Tän holkin voi tehdä itsekin,jos alkuperäinen on hukassa.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Oli se holkki sielä. Täytyy tehdä inan pidempi tai jatkaa holkkia esim. ohuella prikalla.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Pikkuhiljaa omaa "ikuisuusprojektia" tullut heräteltyä taas edes ajatuksen asteella, siihen liittyen:
- Aikomus on istuttaa 166:sta lähtöisin oleva 2.5 V6 24v kone 75:n nokalle, konehan on uudempaa sarjaa ketjuvetoisella öljypumpulla. Ajatus on siis käyttää alkuperäistä öljypohjaa, muokaten sitä niin että mahtuu takavetokoppaan. Onko näkynyt netissä tällaista konversiota tehdyn? Ei tarvitsisi ihan nollista aloittaa suunnittelua. Takaveto-busson öljypohjat on melkolailla kivenalla tänä päivänä...
- onko kokemusta alkuperäisen jäähdytysnestelinjaston käytöstä takavetoisessa? mahtuuko putkitus olemaan tulipellin ja koneen välissä termareineen?
kaikki osat konversioon löytyisi jo, saisi vaan aikaiseksi aloittaa.
- Aikomus on istuttaa 166:sta lähtöisin oleva 2.5 V6 24v kone 75:n nokalle, konehan on uudempaa sarjaa ketjuvetoisella öljypumpulla. Ajatus on siis käyttää alkuperäistä öljypohjaa, muokaten sitä niin että mahtuu takavetokoppaan. Onko näkynyt netissä tällaista konversiota tehdyn? Ei tarvitsisi ihan nollista aloittaa suunnittelua. Takaveto-busson öljypohjat on melkolailla kivenalla tänä päivänä...
- onko kokemusta alkuperäisen jäähdytysnestelinjaston käytöstä takavetoisessa? mahtuuko putkitus olemaan tulipellin ja koneen välissä termareineen?
kaikki osat konversioon löytyisi jo, saisi vaan aikaiseksi aloittaa.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^ Jossain olen nähnyt nuo molemmat konversiot tehtävän, muistaisi vain missä... Luultavasti oli alfagtv6.com foorumilla. Täytyy katsoa jos sattuisi silmään.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Meneekö näissä takajarrusatuloiden männät sisään painamalla?
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ja ruuvien juuresta alkaa vuotamaan kun kääntelee?
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Näin ne tuppaa tekemään...Abarth kirjoitti:Ja ruuvien juuresta alkaa vuotamaan kun kääntelee?
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Onko joku saanut niitä vielä pitämään(nesteitä) sen jälkeen?
Meinasin pullauttaa männät satuloista ulos, jos niitä saisi vähän herkistettyä tuossa Alfettassa. Sehän hoituu ihan jarrua polkemalla, mutta takaisin sisään saaminen vähän arvelluttaa.
Ja kun etusatuloiden männissä oli palaa vasten tulevassa pinnassa se matalampi alue, niin mihin päin ne "madallukset" tulisi kääntää? Nyt ne taisivat olla alaspäin.
Meinasin pullauttaa männät satuloista ulos, jos niitä saisi vähän herkistettyä tuossa Alfettassa. Sehän hoituu ihan jarrua polkemalla, mutta takaisin sisään saaminen vähän arvelluttaa.
Ja kun etusatuloiden männissä oli palaa vasten tulevassa pinnassa se matalampi alue, niin mihin päin ne "madallukset" tulisi kääntää? Nyt ne taisivat olla alaspäin.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 21 Loka 2016, 12:58
- Car(s): Alfa 75 TS -91 164 Super 3L 24v -95 Grande Punto 1.4L -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ei taida olla väliä miten päin madallukset on. Itse olen tehnyt lukuisia jarruremontteja, enkä ole huomannut mitään eroja miten ne siellä ovat. Oikaiskoot minua viisaammat tässä asiassa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Eikös palassa ole vastaavat upotukset? näin niinkuin muistin varalta... ja männän madallus tulisi vastakkaiselle puolelle kuin upotus palassa. Kohta 10v kun 75 vakiojarrut rempannu, joten voi olla muistikuva väärä...Abarth kirjoitti:
Ja kun etusatuloiden männissä oli palaa vasten tulevassa pinnassa se matalampi alue, niin mihin päin ne "madallukset" tulisi kääntää? Nyt ne taisivat olla alaspäin.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Palat ovat tasaiset.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Madallus tulee pyörimissuuntaan nähden siihen reunaan mistä levy tulee "sisään", eli etujarrussa ylöspäin. Männän asetteluun on olemassa työkalukin, mutta sitä ei välttämättä tarvitse. Takajarrupaloissa on syvennys joka ajaa saman asian kuin etujarrun männän madallus. Takajarrupalat siis asennetaan niin, että syvennys on kohti auton takapäätä. Syynä tähän on se, että levy ikään kuin "imee" jarrupalan sitä reunaa levyä vasten joka ensin kohtaa levyn. Eräässä ostamassani Alfassa takajarrupalat oli asennettu väärinpäin ja tuloksena oli, että palat olivat kuluneet enemmän toisesta reunasta.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Hienoa! Kiitos tästä!
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Taisin joskus kyselläkin onko kenelläkään hajua saako mistään etujarrukilpiä?
Toiset on murusina. Toiset ovat vielä ehjät, mutta jää nähdäväksi hajoavatko kosketuksesta.
Toiset on murusina. Toiset ovat vielä ehjät, mutta jää nähdäväksi hajoavatko kosketuksesta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 345
- Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
- Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
- Paikkakunta: Nurmes
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Takajarrujen säätöruuvit eivät minulla ainakaan ole käytöstä alkaneet koskaan vuotamaan. Useampi auto ollut käsittelyssä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Seuraavan kerran kun etujarrut on työn alla niin haen aihioiksi nuo.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000019397/
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000019397/
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Minulla taas 3/3 kerrasta ne on alkanut vuotamaan kun on koskenut vähänkään vanhempiin satuloihin.Ipi kirjoitti:Takajarrujen säätöruuvit eivät minulla ainakaan ole käytöstä alkaneet koskaan vuotamaan. Useampi auto ollut käsittelyssä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^^Kiitos vinkistä, täytyy hakea ja alkaa mallailemaan.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Paljonko on sallittu välys runko- ja kiertokangen laakereille TS moottorissa?
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiitokset. Runkolaakereissa välys oli 0.05, mutta kiertokangen laakereissa lähempänä 0.06mm.. Onkohan tuo liian paljon?
Kartalamakisin kirjassa oli mainittu vaan että 0.050 on passeli välys molempiin laakereihin, mutta siinä ei ollut mainittuna tarkempia arvoja.
Kartalamakisin kirjassa oli mainittu vaan että 0.050 on passeli välys molempiin laakereihin, mutta siinä ei ollut mainittuna tarkempia arvoja.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Saksalaisesta korjausoppaasta löysin seuraavat välykset: runkolaakeri 0,03-0,04 kiertokangen laakeri 0,025-0,06 . Vertailun vuoksi katsoin myös Nordin välykset Haynesin Alfetta-korjausoppaasta: runkolaakeri 0,026-0,067 kiertokangen laakeri 0,021-0,058. Aika lähellä siis ollaan.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tuohon ratakamppeeseen on tämä kone tulossa, joten välykset saisi olla mielellään ihan kohdillaan Runkolaakerit nyt varmaan onkin aivan OK mutta noille kiertokangen laakereille pitää melkein keksiä jotain.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Se oli siinä ja siinä oliko 0,06 vai vähän enemmän... Plastigaugessa 0,063 mitta ja siitä hieman vähemmän oli välys.
Kampi pitäisi kyllä olla mitoissaan eikä tunnu mitään naarmuja/kulumaa kauloissa.
Ilman Plastigaugea olisin lyönyt vain nippuun ja kovaa ajoa. Tässä nyt kävi kuten vähän arvelinkin, tieto voi lisätä tuskaa
Kampi pitäisi kyllä olla mitoissaan eikä tunnu mitään naarmuja/kulumaa kauloissa.
Ilman Plastigaugea olisin lyönyt vain nippuun ja kovaa ajoa. Tässä nyt kävi kuten vähän arvelinkin, tieto voi lisätä tuskaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiertokangen reikien pyöreys kannattaa kyllä tarkistaa ellei ole vielä tehty, ainakin Nordissa, jossa tosin painavammat männät, tuppaavat menemään soikeiksi.
e: Toinen juttu, vaikka ei liity tuohon laakerivälykseen on kiertokankien suoruus. Kannattaa tarkistuttaa/tarkistaa, niissä on kanssa välillä sanomista.
e: Toinen juttu, vaikka ei liity tuohon laakerivälykseen on kiertokankien suoruus. Kannattaa tarkistuttaa/tarkistaa, niissä on kanssa välillä sanomista.
Giulia Super -69
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tarkistin vielä yhden kaulan ja siinä välys oli 0,057-0,058. Jotta homma etenee, niin päätin mennä näillä välyksillä ja ruuvasin öljypohjan paikalleen ennen kuin mieli muuttuu.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kaksi puolaa, mutta ohjataanko molempia samalla liittimellä. Vai onko toisen puolan liitin kuvassa piilossa?
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
- Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4. - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Laitan tännekin kun kattoluukkukeskustelusta ei ollut apua. 75:n kattoluukku aukeaa normaalisti mutta kun yrittää laittaa kiinni niin mottori naksahtaa mutta mitään ei tapahdu. Jonkun ajan päästä (30min tms, tai ainakin jos on virrattomana pidemmän aikaa) kyllä menee kiinni mutta en ole löytänyt syytä sille.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Veden lämpötilan varoitusvalon anturi - ehkä, mutu
Edit. on se. Se toinen on sitten vedenlämpötila anturi ja näyttää olevan kaikki samassa johtonipussa öljynpainemittarin anturin kanssa
Edit. on se. Se toinen on sitten vedenlämpötila anturi ja näyttää olevan kaikki samassa johtonipussa öljynpainemittarin anturin kanssa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Katso motronic kaaviosta liittimet S8, L7 ja L5
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Minä luen näköjään väärää kaaviota, motronic kyllä mutta V6. TS koneen kaaviot taitaa olla tallilla.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
33ssa oli vastaavan näköinen anturi ja se oli ylikuumenemisen merkkivalon anturi.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
75 ts kirjasta katsoin, niin vaakatasossa oleva anturi on lämpömittarille ja siihen tulee ruskea johto kiinni.
Pystyssä oleva anturi on sille lämpömittarin varoitus valolle ja siihen tulee punamusta johto kiinni.
Pystyssä oleva anturi on sille lämpömittarin varoitus valolle ja siihen tulee punamusta johto kiinni.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Oletko avannut moottorimekanismin kantta? Sielä on sellainen pyörivä muovikiekko-rajakytkinsysteemi. Jos rajat eivät ole kohdallaan niin luukun saa auki, mutta ei mene kiinni. Ei sen kyllä siinä tapauksessa luulisi menevän odottelunkaan jälkeen kiinni, mutta en muutakaan tarkastettavaa keksinyt.meltyman kirjoitti:Laitan tännekin kun kattoluukkukeskustelusta ei ollut apua. 75:n kattoluukku aukeaa normaalisti mutta kun yrittää laittaa kiinni niin mottori naksahtaa mutta mitään ei tapahdu. Jonkun ajan päästä (30min tms, tai ainakin jos on virrattomana pidemmän aikaa) kyllä menee kiinni mutta en ole löytänyt syytä sille.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Liekö moottorilla mitään itsepalautuvaa lämpösuojaa? Jos fyysinen mekanismi takkuaa ja moottorilla on liikaa kuormaa, voisi moinen astua peliin suojaamaan moottoria.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
75 V6 kaipaisi uusia vetonivelen suojakumeja. Jonkun Bemarin ja Transporterin kumit tuohon ilmeisesti käyvät, mutta sattuuko kukaan muistamaan mistä malleista löytyisi sopiva kumi?
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
GTV 6:seen jossa samat nivelet, laitoin 80-luvun BMW:n 500 sarjan kutoskoneisen kumit, löytyi Motonetista, tuotenumeroa en enää muista. Suojakumissa oli mukana laippa, joka kävi suoraan Alfan niveleen. Mittojen mukaan löytynee helposti.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Näyttäisi sama sopivan mikä on vw transportteri t4:ssä. Oulun motonetissa on muutama.
Lisäksi sopii vanhan bmw 500 ja jokin 300, jossa kutoskone.
Ym.
Lisäksi sopii vanhan bmw 500 ja jokin 300, jossa kutoskone.
Ym.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tulevaa remonttia varten pitäisi hommata mm.uusi kannenetiiviste. Nykyinen on Navalinea sport; mistä moinen kannattaa tilata tai onko muita järkeviä vaihtoehtoja ahdistettuun koneeseen?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ainakin 1.8 turbo koneessa väittävät Navalinean tiivarin kestävän lähes mitä vaan. Muutama vuosi sitten kun kyselin momentteja ja hintatietoja suoraan Navalinealta Italiasta,laittoivat mulle vastauksena Paolo Riccin yhteystiedot ja pyynnön kysyä häneltä. Asuu Suomessa ja muistaakseni vastaili Suomeksi sähköposteihin ja siis hoitanee maahantuonnin Suomeen tms.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Pitkästä aikaa... moottoria irrottamassa. Miten kardaani lähtee irti kokonaisena? Auttoiko vaihteiston poikkipalkin irrotus? Entä moottorin päässä: Riiittääkö irrottaa vauhtipyörän pulteista, niin että munkki jää kardaaniin kiinni. Aika pitkillä pulteilla, että sopiiko moottori niin paljon eteenpäin ... Vai pitääkö irrottaa vauhtipyörän kotelo, että saa munkin pois?
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Vauhtipyörän pulteista mutterit irti, munkki saa jäädä kardaaniin kiinni, tukipalkki irti kardaanin tukilaakerin kohdilta, tukilaakerin mutterit irti, takimmaisen munkin pultti-mutteri-yhdistelmät irti, kardaanin takapää vempautetaan isohkon ruuvimeisselin avulla pois paikoiltaan ja kardaani vedetään kokonaisena pois paikoiltaan. Vaihteiston tukipalkkia ei välttämättä tarvitse irrottaa, mutta jos auto on nosturilla, se helpottaa kardaanin takapään irrotusta. Pakoputkea täytyy tietenkin purkaa pois tieltä.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
- Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4. - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Twin sparkista lähtee kova jurina ja myös särisevä ääni kun kierrokset ovat yli 3000. Myös vaihteen vaihtamisen jälkeen kolmoselta nelosvaihteelle kovemmilla kierroksilla "paukahtaa" vähän. Ovatko ominaisuuksia vai laakerit tms loppu? Kaikki on kuitenkin purettu, kasattu ja vaihdettu uusiksi 10tkm sitten.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tuleeko ääni ja jurina moottorista vai voimansiirrosta? Jurinaa ja pauketta voivat aiheuttaa rikkinäiset kardaanin munkit, tukilaakeri ja vaihteiston tukikumit.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
- Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4. - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Voimansiirrosta. Tyhjäkäynnillä kuuluu myös kalkatusta suunnilleen etupenkkien välistä/etuvaimentimen kohdilta.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Taisi tulla kardaanin kunnostus ajankohtaiseksi! Uudet munkit ja keskituki laakereineen, siis kun ottaa kardaanin irti, kaikki kuluvat kannattaa vaihtaa. Samassa rytäkässä on helppo tarkistaa myös vaihteiston etukannakkeiden kunto ja vaihtaa tarvittaessa.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
- Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4. - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Autolla ajettu 10tkm entisöinnin jälkeen. Ex omistaja tehnyt. Koko kardaani ollut purettuna ja osat vaihdettu silloin.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ehkä parasta olisi ottaa auto nosturille, ja käynnissä katsella ja tutkia missä vika piilee. Kunnossa oleva kardaani ja vaihteisto on äänetön, tosin laatikko saattaa kunnossa ollessaankin pitää pientä helinää tyhjäkäynnillä, mutta se ei ole vaarallista.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Minulla vastaavat kardaanin jurinat ja särinät johtuivat liian ohuista tarvikemunkeista. Asiaa on puitu mm. http://www.alfaforum.de/viewtopic.php?t=5499.
Aiheutti sen että kardaani oli ikäänkuin venytyksellä. Kun lisäsi paksuja prikkoja sopiviin väleihin, ongelma poistui.
Aiheutti sen että kardaani oli ikäänkuin venytyksellä. Kun lisäsi paksuja prikkoja sopiviin väleihin, ongelma poistui.