teholastu 156 1.8 superiin kannattaako
Valvoja: Moderators
teholastu 156 1.8 superiin kannattaako
kokemuksia lastusta, hyvät ja huonot puolet,ym mielipiteet.En halua jäädä jalkoihin
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: teholastu 156 1.8 superiin kannattaako
Vaihda V6:een tai ehkäpä GTA:hansalke kirjoitti:En halua jäädä jalkoihin
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Vaikka niin, kuis se isi pojalleen rusetin ostaaCuore Sportivo kirjoitti:Niin kuin isi pojalleen konsanaan?
Eihän toi setti nyt sinäänsä olis muuten kun se kahdeksan kertaa kalliimpi lastuun verrattuna.. Löylyä sinäänsä tulisi varmaan 50 kertaa enemmän, ainakin Kilpiinhän tota ei vissiin saisi mutta väliäkös tolla, elämä on.. Ahtimen värkkääminen olisi kuitenkin kivaa hommaa ja novitecin settihän istuisi kivasti
Tai sitten vaihto vetukkaan, tai GTA:han.
Ite oon kysellyt tuolta akelta aika monen puhelinsoiton myötä, että miten saisi tollasen remmiahdetun V6-alfan katulailliseksi Suomessa...
Homma menee suunnilleen näin: Osta vaikka novitecin GTA:n remmisetti hintaan 5990e, asenna se (maksaa xxx?) sen jälkeen kaikki alustan ja voimansiirron osat muutetaan GTA:n tekniikkaa vastaaviksi. Eli ainakin jarrut menee uusiksi, myös sen tasauspyörästönlukon joutuu hankkimaan. Sitten pitää tehdä päästömittaukset VTT:llä, maksaa kait 1700e per mittaus, ei saa arvot ylittyä tai menee uusiksi. Tosin jos tuo Novitecin setti on E-hyväksytty, siinä on varmaankin ne päästöarvot ilmoitettu TÜV-paperissa. Sen jälkeen pitää vielä penkittää auto, eikä se tehot saa ylittää Gta:n arvoja yli 20%:a. Että kyllä sen T-sparkin vois yhtälailla saada turbolla katulailliseksi, mutta maksaa vaan sen verran hunajaa, kiitos Suomen lainsäädännön, ettei kyllä itsellä ainkaan rahkeet hommaan riitä, vaikka kiinnostusta olis senkin edestä
Homma menee suunnilleen näin: Osta vaikka novitecin GTA:n remmisetti hintaan 5990e, asenna se (maksaa xxx?) sen jälkeen kaikki alustan ja voimansiirron osat muutetaan GTA:n tekniikkaa vastaaviksi. Eli ainakin jarrut menee uusiksi, myös sen tasauspyörästönlukon joutuu hankkimaan. Sitten pitää tehdä päästömittaukset VTT:llä, maksaa kait 1700e per mittaus, ei saa arvot ylittyä tai menee uusiksi. Tosin jos tuo Novitecin setti on E-hyväksytty, siinä on varmaankin ne päästöarvot ilmoitettu TÜV-paperissa. Sen jälkeen pitää vielä penkittää auto, eikä se tehot saa ylittää Gta:n arvoja yli 20%:a. Että kyllä sen T-sparkin vois yhtälailla saada turbolla katulailliseksi, mutta maksaa vaan sen verran hunajaa, kiitos Suomen lainsäädännön, ettei kyllä itsellä ainkaan rahkeet hommaan riitä, vaikka kiinnostusta olis senkin edestä
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Mutta T.Sparkin kohdalla vertailukohdaksi taidetaan ottaa perus V6, sillä novitecin lupaama tehonlisäyshän on vain +50HP. Mites muuten V6:sen ja 2.0 TS:n alustapalikat eroavat? Tuskin laatikkoa tarvitsee vaihtaa?Jeppaa kirjoitti:Että kyllä sen T-sparkin vois yhtälailla saada turbolla katulailliseksi, mutta maksaa vaan sen verran hunajaa, kiitos Suomen lainsäädännön, ettei kyllä itsellä ainkaan rahkeet hommaan riitä, vaikka kiinnostusta olis senkin edestä
Alkoi kiinnostamaan, eihän se nyt olis ku sen 5 k€ plus muutosmaksut..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei taida riittää, tuo +20% kun koskee vain mallisarjan tehokkainta mallia, eli siis GTA kun 150+50 och enemmän kuin V6:sen 192.Boxer33 kirjoitti:Mutta T.Sparkin kohdalla vertailukohdaksi taidetaan ottaa perus V6, sillä novitecin lupaama tehonlisäyshän on vain +50HP
Jotenkin epäilyttää tämä härdelli, näistä kun on aina puhetta jokunen kerta per vuosi per autofoorumi, ja silti en ole kuullut vielä ensimmäisestäkään joka olisi vähäpäästöiseen lyönyt ahtimen kylkeen. TÜV hyväksytyn sarjan käytöstä en sitten tiedä, lähinnä tuo pakokaasutesti rajoittaa kun se maksaa 1700e joka kerta kun käydään yrittämässä. Eli jos TÜV lappu poistaa tuon pakotteen niin sitten kuullostaa jo paremmalta.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Itselläni on muukkosen myymä lastu.
Tosin lastu on juuri minun autolle optimoitu eli ei ole aivan "suoraan hyllystä" malli. Tämä tarkoittaa että on lastun ohjelmointien välissä käyty mittailemassa dynossa. Myös on vaihdettu putkisto ja ilmanotto eli kokemukseni ei perustu pelkään lastun laittoon.
Hyviä puolia on tehonnousu ja bensan kulutus on hieman laskenut. Eikä pidä unohtaa mukavan rakentelun tuomaa iloa
Tosin lastu on juuri minun autolle optimoitu eli ei ole aivan "suoraan hyllystä" malli. Tämä tarkoittaa että on lastun ohjelmointien välissä käyty mittailemassa dynossa. Myös on vaihdettu putkisto ja ilmanotto eli kokemukseni ei perustu pelkään lastun laittoon.
Hyviä puolia on tehonnousu ja bensan kulutus on hieman laskenut. Eikä pidä unohtaa mukavan rakentelun tuomaa iloa
156 2.5l V6 -99
Ei taida enää olla VTT ainoa jolla tuon päästömittauksen voi teettää. Käsittääkseni myös Testcentterissä onnistuu. Ja lienee tuo hinta lähempänä tonnia kuin kahta.
Tarkistakoon ken jaksaa..
Tarkistakoon ken jaksaa..
Eihän se olle kuin säätökysymys... moottori laitetaan penkissä sellaiseksi, että tulee alle 192 pollea. Laittavat ymmärtääkseni ahtopaineet papereihin.Rolle kirjoitti:Ei taida riittää, tuo +20% kun koskee vain mallisarjan tehokkainta mallia, eli siis GTA kun 150+50 och enemmän kuin V6:sen 192.Boxer33 kirjoitti:Mutta T.Sparkin kohdalla vertailukohdaksi taidetaan ottaa perus V6, sillä novitecin lupaama tehonlisäyshän on vain +50HP
Jotenkin epäilyttää tämä härdelli, näistä kun on aina puhetta jokunen kerta per vuosi per autofoorumi, ja silti en ole kuullut vielä ensimmäisestäkään joka olisi vähäpäästöiseen lyönyt ahtimen kylkeen.
Yksi tutun tuttu ainakin laittoi uudenkerheaan camaroon remmiahtimen ja sai sen papereihin. Kustannuksista ja tarvittavista proseduureista ei kuitenkaan ole hajua.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Hyvähän se on sitä Novitecin settiä lähtee säätää ja sitten selittelee konttorilla miksi sen TÜV lapun pitäisi edelleen olla voimassaR@gdoll kirjoitti:Eihän se olle kuin säätökysymys..
Eräs tyyppi laittoi remmin Porscheensa ja eipä taida olla vieläkään virallisesti kilvissä vaikkei ole penneistä kiinni. Mutta hyvin se kulkee eikä katsastusmieskään ole mitään huomannu
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ja 147:n ahtamisessa on se ongelma, että mallia 147 2,5 ei ole (virallisesti) olemassa. Eikös tuota tulkita niin, että auton pitää muutoksen jälkeen vastata teknisesti jotain olemassaolevaa mallia, ja tehoa saa olla max. 20% sen verrokkimallin päälle?Rolle kirjoitti:Ei taida riittää, tuo +20% kun koskee vain mallisarjan tehokkainta mallia, eli siis GTA kun 150+50 och enemmän kuin V6:sen 192.Boxer33 kirjoitti:Mutta T.Sparkin kohdalla vertailukohdaksi taidetaan ottaa perus V6, sillä novitecin lupaama tehonlisäyshän on vain +50HP
Jos 147:n rakentaa "vastaamaan" GTA:ta niin palikkaa meneekin vaihtoon jo aika paljon, mutta 156 2,0:n ahtaminen ja vertaaminen 2,5:een olisi varmaan suht koht helppo nakki.
- Epäkelpokeräilijä -
Noi prosenttisäännöthän on rajoja joita voidaan hyväksyä tavallisessa muutoskatsastuksessa... hommaamalla lupapaperit voinee istuttaa vaikka mimmosen voimalaitoksen 147:n nokalle jos sattuvat luvan myöntämään
Vanhoissahan tuo menee jotenkin niin että pistetään mutka putkeen, sitten käydään dynottamassa <+20% HV lappu matalalla ahtopaineella ja sitten leiman jälkeen ruuvataan turboruuvista lisää kierroksia. Uusissa (=uudempi kuin 199?) käsittääkseni lähes mahdoton yhtälö laittaa autoon ahdin jos autosta ei ole tehtaalla tehtyä turbomallia. Johtunee juurikin noista vaadittavista mittauksista yms. turhasta byrokratiasta... Kaikki kiva kielletään tai ainakin tehdään helvetin vaikeaksi
Vanhoissahan tuo menee jotenkin niin että pistetään mutka putkeen, sitten käydään dynottamassa <+20% HV lappu matalalla ahtopaineella ja sitten leiman jälkeen ruuvataan turboruuvista lisää kierroksia. Uusissa (=uudempi kuin 199?) käsittääkseni lähes mahdoton yhtälö laittaa autoon ahdin jos autosta ei ole tehtaalla tehtyä turbomallia. Johtunee juurikin noista vaadittavista mittauksista yms. turhasta byrokratiasta... Kaikki kiva kielletään tai ainakin tehdään helvetin vaikeaksi
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Tuo jakopäänhihnan kestävyys viritetyssä autossa tuntuu aina silloin tällöin tulevan vastaan eri foorumeilla. Itselleni tulee kaksi seikkaa mieleen, jolloin remmi joutuu kovemmalle koetukselle:
1. jyrkempiramppiset nokka-akselit ja/tai jäykemmät venttiilin jouset
-> voimaa nokka-akselin pyörittämiseen tarvitaan enemmän
2. kierrosten rajoitinta nostetaan
-> pyörät ja kiristimet ei välttämättä pysy vauhdissa
Enkä tuosta toisesta edes ole varma.
Ainakaan pelkällä lastulla ei hihnalle tuleva kuorma lisäänny. Vaikka nakutustakin esiintyisi, ei varmaankaan kiihtyvyydet juuri kasva hihnapyörissä, kun männät, kampiakseli ja vauhtipyörä omaavat sen verran hitausmomenttia.
1. jyrkempiramppiset nokka-akselit ja/tai jäykemmät venttiilin jouset
-> voimaa nokka-akselin pyörittämiseen tarvitaan enemmän
2. kierrosten rajoitinta nostetaan
-> pyörät ja kiristimet ei välttämättä pysy vauhdissa
Enkä tuosta toisesta edes ole varma.
Ainakaan pelkällä lastulla ei hihnalle tuleva kuorma lisäänny. Vaikka nakutustakin esiintyisi, ei varmaankaan kiihtyvyydet juuri kasva hihnapyörissä, kun männät, kampiakseli ja vauhtipyörä omaavat sen verran hitausmomenttia.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Noiden BSTR:n listaamien seikkojen lisäksi tuli mieleen vielä yksi potentiaalinen kestävyyttä huonontava juttu:
3. Ahdetussa koneessa konehuoneen lämpö noussee vedätettäessä korkeammaksi kuin vaparissa. Hihna on kyllä koteloitu, mutta tulisikohan lämpötilanvaihteluita kuitenkin sen verran enemmän, että hihna vanhenisi nopeammin kuin ahtamattomassa vakiokoneessa?
3. Ahdetussa koneessa konehuoneen lämpö noussee vedätettäessä korkeammaksi kuin vaparissa. Hihna on kyllä koteloitu, mutta tulisikohan lämpötilanvaihteluita kuitenkin sen verran enemmän, että hihna vanhenisi nopeammin kuin ahtamattomassa vakiokoneessa?
- Epäkelpokeräilijä -
Tuolla kirjoituksellani tarkoitin nimenomaan sitä, ettei turbottamisen itsessään pitäisi vaikuttaa mitenkään hihnan kestoon. Nuo kaksi listaamaani asiaa tulevat vastaan useimmiten vapareiden virittämisessä. Ahtopaine sylinterissä ei niin kovasti vastusta vaivaisen venttiilin avautumista, jotta siitä mitään huomattavaa lisäkuormaa tulisi. Alkuperäinen aihehan oli teholastun laittaminen vapariin, mikä yksin laitettuna saattaa ainoastaan nostaa kierrosluvunrajoitinta(?) noista listaamistani riskin paikoista.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Vauhtipyörän kevennys nimenomaan pienentää moottorin pyörivissä osissa olevaa hitausmomenttia ja siksi jakohihnaan saattaa kohdistua suurempia kiihtyvyyksiä esim. kytkimen nostossa kun kierrosluku ei ole valmiiksi kohdallaan.
Pakoputki katalysaattorista taaksepäin ja ilmansuodatinkotelo kannattaa ainakin vaihtaa, jos aikoo lastun laittaa. Muuhun ei kannattane koskea. Ja nuo luonnollisestikin ennen lastun laittoa. Off-the-shelf lastu ei silloin kelpaa vaan on käytävä penkissä. Kyllä noilla keinoilla saattaa sellainen 2-5 % tehon lisäystä löytyäkin.
Pakoputki katalysaattorista taaksepäin ja ilmansuodatinkotelo kannattaa ainakin vaihtaa, jos aikoo lastun laittaa. Muuhun ei kannattane koskea. Ja nuo luonnollisestikin ennen lastun laittoa. Off-the-shelf lastu ei silloin kelpaa vaan on käytävä penkissä. Kyllä noilla keinoilla saattaa sellainen 2-5 % tehon lisäystä löytyäkin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
155x 0,02= 3,1BSTR kirjoitti: Kyllä noilla keinoilla saattaa sellainen 2-5 % tehon lisäystä löytyäkin.
155x 0,05= 7,75
Eli tuo 2-5% on 3-8hv lisää. Kyselin aikoinaan unichip lastua sillä saavutettaisiin max 9-10 hv lisäys. Hintaa olisi kertynyt n. 700€ kahdella dynolla.
Eli keskimäärin 70€/ 1hv.
Kalliita hepoja sanon minä.
Jotta viri viristä alkaisi olla jotain näkyvvä hyötyä vaaditaan "raskaampia" tekoja. Nokat ja jopa läppärungot. Noilla pitäisi(luulisi) irtoavan +25-35hv.
Hinta kyllä karkaa pilviin. Joten voisi olla järkevämpää päivittää auto tehokkaampaan. Tosin jos esim. läppärungot asentaa niin voipi olla varma ettei tule kovin montaa samanlaista vastaan
Makaroonia jo vuodesta -98