156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Koitin haulla, mutta en vanhaa topikkia löytänyt.
Homman nimi on se, että talvella kitkarenkailla mukavan hiljainen varttikuutonen
muuttuu rengasmelultaan matalaprofiilisilla rengasseteillä turhan äänekkääksi.
Lisäksi 156 ei liene rengasäänieristykseltään 166:n ja alkupään ( 2008 asti) 159:n veroinen.
Nuo kaksi lienevät nykyalfoista tehtaalta lähtiessä parhaat ennen Giuliaa.
Meidän tuoreeseen Aurikseen tehtiin lisämassausta ja lisä-äänieristystä rengasmelun
pienentämiseksi ja voin nyt sanoa, että raha ei mennyt tuossa hukkaan.
Tämän innoittamana suunnittelen samaa JTD:hen, varsinkin kun huolto-ohjelmassa on
kesällä pohjan omatoiminen ruosteenestokäsittely ( kolmas kuuden vuoden sisällä).
Kysymys kuuluu, miten helposti sisälokasuojat saa kiinnityksiä rikkomatta pois?
Kellään tietoa tai kokemuksia?
Ps. Ja kumia en haluaisi tässä autossa paksuntaa, kun se on ainoa ei-pussihousumalli meikän autoista.
Homman nimi on se, että talvella kitkarenkailla mukavan hiljainen varttikuutonen
muuttuu rengasmelultaan matalaprofiilisilla rengasseteillä turhan äänekkääksi.
Lisäksi 156 ei liene rengasäänieristykseltään 166:n ja alkupään ( 2008 asti) 159:n veroinen.
Nuo kaksi lienevät nykyalfoista tehtaalta lähtiessä parhaat ennen Giuliaa.
Meidän tuoreeseen Aurikseen tehtiin lisämassausta ja lisä-äänieristystä rengasmelun
pienentämiseksi ja voin nyt sanoa, että raha ei mennyt tuossa hukkaan.
Tämän innoittamana suunnittelen samaa JTD:hen, varsinkin kun huolto-ohjelmassa on
kesällä pohjan omatoiminen ruosteenestokäsittely ( kolmas kuuden vuoden sisällä).
Kysymys kuuluu, miten helposti sisälokasuojat saa kiinnityksiä rikkomatta pois?
Kellään tietoa tai kokemuksia?
Ps. Ja kumia en haluaisi tässä autossa paksuntaa, kun se on ainoa ei-pussihousumalli meikän autoista.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Sisäloksut lähtee nätisti ku avaa ruuvit ensiksi ja "nastat". Tietyt renkaat ovat tosi äänekkäitä. Eiks sulla ollu jotkut melumerkkiset (suomen teillä). Puuttukohan muuten autosta semmonen comfort äänieristys, mikä esim. meikäläisen kulkineessa on varusteluettelon mukaan. Saattaa liittyä huonojen teiden versioon (suomiauto)
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Ei nyt melumerkkiset , mutta matalaprofiiliset -45 -sarjaa. Auto on Saksan tuonti (-08 tuotu) , joten en tiedä mistään tehtaan lisäeristyksestä. Kokeillaan tuota lisämassaa sisälokareiden alla, ja sopivaa materiaalia sisälokarin sisäpintaan, jos siellä vielä ei ole sitä.palkus kirjoitti:Sisäloksut lähtee nätisti ku avaa ruuvit ensiksi ja "nastat". Tietyt renkaat ovat tosi äänekkäitä. Eiks sulla ollu jotkut melumerkkiset (suomen teillä). Puuttukohan muuten autosta semmonen comfort äänieristys, mikä esim. meikäläisen kulkineessa on varusteluettelon mukaan. Saattaa liittyä huonojen teiden versioon (suomiauto)
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
45 sarjanen ei vielä ole paha, noin kokemuspohjaisesti melu alkaa (Suomen "sileillä" ) 40 sarjasista. Rengasmerkki/malli siis vaikuttaa vielä eniten. Mutta joo, farkku on aina lähtökohtaisesti melukkaampi takarenkaistaan, joten äänieristysmassa siellä pyöräkotelossa auttaa kyllä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Jaa apropå, mullahan ei ole takapenkin selkänojaa ollenkaan, koska se on N1-pakettiauto .... ja takaahan sitä rengasmelua tulee eniten. Tuonne täytyy ensin iskeä jotakin vaimentavaa.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Ei välttämättä olisi huono idea työntää vaimennusmattoa (sitä raskasta, esmes STP:n alumiinibutyylilevyä) vararengaskoteloon, takaluukun kylkikoteloihin ja (taka)oviin. Etenkin farkun kanssa voi lopputulos yllättää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Farkussa iskaritolpan ympäristöä kannattaa kanssa vaimentaa. Siellä on pyöräkotelosta suora peltiväylä ja päällä verhoilu. Tuskin on tehtaan jäljiltä pyöräkotelon ja iskaritornin kylkeen ylimääräistä laitettu. Takajalkatilan pystyreuna ja penkin kohta myös on ilman ihmeempiä eristyksiä ja nyt kun ei ole penkkiä, niin ei ainakaan paranna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
tähän nyt ooteena, että kun otin seedanista takapenkin pois, niin yllätyinvähän, koska luigi oli vetässy bitumimatot melkein kaikkiin pintoihin+ mattoa päälle + penkin alla lisäsuperlooni. Paljasta peltiä näky yllättävän vähän+ reiät oli bitumimatolla ummessa muuten paitsi molemmin puolin oli ilmanvaihtoreiät sentään jätetty.
"puhun niin totta kuin osaan"
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Bitumi on helvetistä. Alumiini/butyylimattoa paljaisiin pelteihin vähentämään värähtelyä. Jotain dynaliner / muuta vaahto/solumuovityyppistä mattoa joka ei ime vettä itseensä esim sisäpaneelien ja ovipahvien taakse. Viime aikoina aiheeseen tutustunut enemmänkin. Olen myös miettinyt tuota peittoastetta, esim. Kannattaako kaikkea paljasta pintaa peittää vai saavutetaanko suurin hyöty jo "25%"metodilla?
Sciroccon takakontti on suurennuslasin alla, koen melkoisen meluisaksi, niinkuin oli giuliettakin
Sciroccon takakontti on suurennuslasin alla, koen melkoisen meluisaksi, niinkuin oli giuliettakin
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Siitä ohjeet, mikäli et ole vielä törmännyt:
http://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/he ... eo-156-sw/
http://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/he ... eo-156-sw/
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Jep, kiitos, en ollut. Ihan noin extremellä en aio tehdä vaimennusta. Peräkontti ja pyöränkotelot/ sisäkokasuojat kuntoon. Itse asiassa JTD vaimentui jo pykälän tänään, kun tarkistin kunnon mittarilla rengaspaineet. Oli lipsahtanut 2,8 eteen ja taakse. Pienensin 2,5 bariin ja nyt jo parempi.Finest kirjoitti:Siitä ohjeet, mikäli et ole vielä törmännyt:
http://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/he ... eo-156-sw/
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Omassa -03 sedanissa samankaltainen projekti menossa, viime syksynä vaimensin kaikki ovet alumiinipinnoitetulla bitumimatolla ja tämä tuntui poistavan korkeat äänet. Nyt pitäisi jatkaa alustan ja pyöränkoteloiden vaimennuksella.
-Joni
-Joni
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Kuinka laitonta nykyään on käyttää noisekiller/noxudol/tms ruiskittavaa massaa?
Mitä tulevaisuuden hitsaaja tykkää ko tuotteista?
Eli onko jo läästsiison?
Mitä tulevaisuuden hitsaaja tykkää ko tuotteista?
Eli onko jo läästsiison?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Ainakin Mansessa Tammer Auton yhteistyökumppani ruiskutti Auriksen SW:hen ihan kunnon tavaraa mm. pyöräkoteloihin.jalittam kirjoitti:Kuinka laitonta nykyään on käyttää noisekiller/noxudol/tms ruiskittavaa massaa?
Mitä tulevaisuuden hitsaaja tykkää ko tuotteista?
Eli onko jo läästsiison?
Täytyy kaivaa paperit esille, kun en nyt tuotemerkkiä muista.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Eli nuo noxudolit/tms ei ole mitää bitumi/tms mömmöjä vaan ns keraamisia/"kivimäisiä" (mitehä kuvailis...).
Köykäsempiä noihi perinteisiin verrattuna. Massaruiskulla (tahi vaik pensselillä) levitettävä maalattavissa oleva mönjä.
T4 pakun väliseinän ja kajuutan noxudolilla aikoinas ruiskin.
Se et koko pirssin sisustan tommosella vetäis?
Työmaa toki isompi mitä tarrakiinnikkeisellä...
Köykäsempiä noihi perinteisiin verrattuna. Massaruiskulla (tahi vaik pensselillä) levitettävä maalattavissa oleva mönjä.
T4 pakun väliseinän ja kajuutan noxudolilla aikoinas ruiskin.
Se et koko pirssin sisustan tommosella vetäis?
Työmaa toki isompi mitä tarrakiinnikkeisellä...
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
- Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4. - Paikkakunta: Lahti
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Minulla on työmatka 100km motaria suuntaansa. Oli 159 johon laitoin dynamattia kaikkiin oviin, lokareihin, takapenkin alustaan, hattuhyllyyn ja takakontin kokonaan. Melu loppui vasta kun vaihdoin 7 sarjan bemariin. Onneksi on 75 jossa melu on vain positiivista. Alfan edustus-luokan autoa odotellessa.
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Alfaltahan on ollut olemassa edestusauto jo kohta parikymmentä vuotta! 166
Giuliakin saattaisi lunastaa ko. vaatimukset, mutta siitä en osaa sanoa mitään
Giuliakin saattaisi lunastaa ko. vaatimukset, mutta siitä en osaa sanoa mitään
Jarru on vauhdin surma...
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen
Jaa sitä ennen 164 joista ensimmäiset on 30 vuotiaita. Sitä ennen alfa 6 ja 90 jne.Moritz kirjoitti:Alfaltahan on ollut olemassa edestusauto jo kohta parikymmentä vuotta! 166
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta