159 vaihdelaatikko paskana (?)
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
^^^Ihan satavarmaksi en sano, mutta käsittääkseni tuo on jostain syystä nimenomaan Saabin erikoisuus. 2006/2009 varaosanumero TiDS:n (150hv 16v) ja TTiD:n (180hv/400Nm tuplaturbo) askille on sama, TiD:n (120hv 8v) askille eri, mutta kyse voi olla myös eri välityksistä, pelkän varaosanumeron perusteella paha sanoa.
Voisi hyvin olla, että ovat tuplaturboa ajatellen leiponeet kiinnitykset tms juuri F40:lle ja menneet synergiaedun vuoksi samalla askilla kevyempiin versioihin. Mutta kuten totesit, Diesel-Saabeista ei askit paukahtele, mikä sekin viittaa siihen että potentiaalinen ongelmatapaus M32 on onnistuttu jättämään linjalta pois.
Voisi hyvin olla, että ovat tuplaturboa ajatellen leiponeet kiinnitykset tms juuri F40:lle ja menneet synergiaedun vuoksi samalla askilla kevyempiin versioihin. Mutta kuten totesit, Diesel-Saabeista ei askit paukahtele, mikä sekin viittaa siihen että potentiaalinen ongelmatapaus M32 on onnistuttu jättämään linjalta pois.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Elearnissa on ohjeet. Ei tarvitse kauempaa kysellä.Aquatica kirjoitti:
Ja saa ne tarkat luvut sekä mittausohjeet tehtaalta, ihan virallisesta dokumentaatiosta.
Tyyppi, kuka yhdenkin M32 laakerivaurion diagnosoinut (ihan asentaja), sanoi aika vakaasti olevansa sitä mieltä, että rakotulkilla pärjää.
Tyyppi unohti mainita, että rakotulkin lisäksi tarvitaan muutama lisäosa tarkkaan mittaukseen. Laatikon päätykopan aukaisu on aika suhteellinen käsite, kun kuoret koostuu kahdesta isosta palasta sekä tasauspyörästöstä.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
virallinen ohje on rakotulkilla mittaus, mutta silloin tarvitaan ne erikoistyökalut kopan ja rattaiden väliin.
Itse aijon tehdä niin että laitan akselin kerrallaan kiinni laatikkoon vanhoilla shimmeillä, pulttaan päätykopan kiinni ja pyörittelen tasaupyörästön aukosta käsin rattaita, jos tuntuu tiukalta niin sitten shimmeistä pois. Oli tapa oikein tai väärin, ei kotioloissa kuitenkaan oikein muuta vaihtoehtoa ole.
Nuo jutut liki millin shimmausvirheistä kuulostaa aika hurjilta, epäilen että näissä tapauksissa uudet laakerit ei ole menny perille asti. Varsinkin sivuakseleiden sisäpään laakeita sai painaa prässillä ihan tosissaan että meni pohjaan saakka.
- Timkenin laakerit oli omassa askissa ja kytkinakselin paksuus 27mm, ilmeisesti se ohuempi kytkinakseli on 08-> malleissa
Itse aijon tehdä niin että laitan akselin kerrallaan kiinni laatikkoon vanhoilla shimmeillä, pulttaan päätykopan kiinni ja pyörittelen tasaupyörästön aukosta käsin rattaita, jos tuntuu tiukalta niin sitten shimmeistä pois. Oli tapa oikein tai väärin, ei kotioloissa kuitenkaan oikein muuta vaihtoehtoa ole.
Nuo jutut liki millin shimmausvirheistä kuulostaa aika hurjilta, epäilen että näissä tapauksissa uudet laakerit ei ole menny perille asti. Varsinkin sivuakseleiden sisäpään laakeita sai painaa prässillä ihan tosissaan että meni pohjaan saakka.
- Timkenin laakerit oli omassa askissa ja kytkinakselin paksuus 27mm, ilmeisesti se ohuempi kytkinakseli on 08-> malleissa
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
0.9mm. liian tiukka välys kuulostaa mahdottomalta, mutta kun en kyseisen laatikon rakennetta tunne, niin paha ottaa sen enempää kantaa.
Kai te lämmitätte ne laakerit ennen asennusta? 110 asteeseen pystyy tuollaisia muovittomia lämmittämään ihan turvallisesti. Ja jos on kovin tiukka sovite, niin akseli pakastimeen.
Kai te lämmitätte ne laakerit ennen asennusta? 110 asteeseen pystyy tuollaisia muovittomia lämmittämään ihan turvallisesti. Ja jos on kovin tiukka sovite, niin akseli pakastimeen.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
akseli oli jotain alle 10c' ja laakerin lämmitin oikealla laakerinlämmittimellä sinne 100c' hujakoille, silti prässin mittari näytti reilua viittä tonnia.
Kyllähän näissä päätykoppa varmasti taipuu jos liikaa shimmiä on.
Sikäli jos yhdessä on ollut reilusti liikaa shimmiä ja sitä vähennetään niin kaiken järjen mukaan sitten muut akselit kiristyy, kun päätykotelo ei enää pullota.
Kyllähän näissä päätykoppa varmasti taipuu jos liikaa shimmiä on.
Sikäli jos yhdessä on ollut reilusti liikaa shimmiä ja sitä vähennetään niin kaiken järjen mukaan sitten muut akselit kiristyy, kun päätykotelo ei enää pullota.
Viimeksi muokannut kovan onnen soturi, 26 Helmi 2017, 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
^^
Kyllähän kartiorullalaakeri menee reilusti kiinni rankastikin liian kovilla shimmeillä. Se vaan vaatii vähän lisää voimaa ja näin, mut jos robotti kasaa ni meneehän se.
Niinku Nissanin 1.8-bensakoneet silloin joskus, kun laatikot pultattiin kiinni tehtaalla liian tiukkaan. Aiheutti sen, et nelospytty menetti muotonsa ja sit jossain 150-200tkm paikkeilla alkoikin syömään litroittain öljyjä, ko k.o pytyn männänrenkaat kulu liikaa.
Mitään tietoa siitä, miten paljon noi on heittänyt, ei mulla ole - mutta räikeimmät olleet juttujen mukaan juurikin 0.9mm liikashimmillä, on siellä ollut jotain 0.05 heittojakin (ja niillä laatikoilla ajettu sitten se 150tkm esim.) jne. Mutta laatu ollut joka tapauksessa hyvin epätasaista.
Timken, SKF ja SNR ainakin noita laakereita sinne tekee - setistä riippuen (ooppelipuolella on aika monta versiota. Alfasta en tiedä).
Taisi olla myös jotain materiaalieroja, eli joillakin valmistajilla rullat on muovikehikossa ja toisella metallisella kehikolla jne.
Kyllähän kartiorullalaakeri menee reilusti kiinni rankastikin liian kovilla shimmeillä. Se vaan vaatii vähän lisää voimaa ja näin, mut jos robotti kasaa ni meneehän se.
Niinku Nissanin 1.8-bensakoneet silloin joskus, kun laatikot pultattiin kiinni tehtaalla liian tiukkaan. Aiheutti sen, et nelospytty menetti muotonsa ja sit jossain 150-200tkm paikkeilla alkoikin syömään litroittain öljyjä, ko k.o pytyn männänrenkaat kulu liikaa.
Mitään tietoa siitä, miten paljon noi on heittänyt, ei mulla ole - mutta räikeimmät olleet juttujen mukaan juurikin 0.9mm liikashimmillä, on siellä ollut jotain 0.05 heittojakin (ja niillä laatikoilla ajettu sitten se 150tkm esim.) jne. Mutta laatu ollut joka tapauksessa hyvin epätasaista.
Timken, SKF ja SNR ainakin noita laakereita sinne tekee - setistä riippuen (ooppelipuolella on aika monta versiota. Alfasta en tiedä).
Taisi olla myös jotain materiaalieroja, eli joillakin valmistajilla rullat on muovikehikossa ja toisella metallisella kehikolla jne.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
timken/snr ovat kait parhaimmat. Juttua oli jossain siittä opelin m32 faceliftistä (ei koske alfaa, päivitys joskus -12 ), jossa oli "parannettu" voitelua+ isommat laakerit. Päivityksen yhteydessä vain siirryttiin paskempiin laakereihin (fag) ja tilanne ei tainnu parantua yhtään
Imo toi legendaarinen m32 on päin v*ttua suunniteltu alkujaan ja se siitä. Olis kai fiiatti-yhtymä saanu halavavalla ostaa noita, mutta oli vähän pakkokin tehä c635, koska opelin taidonnäytteestä vain ei ole.

Imo toi legendaarinen m32 on päin v*ttua suunniteltu alkujaan ja se siitä. Olis kai fiiatti-yhtymä saanu halavavalla ostaa noita, mutta oli vähän pakkokin tehä c635, koska opelin taidonnäytteestä vain ei ole.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Eipä ole C635 myöskään murheeton, vaikkakin valovuosia ooppelin romua edellä. Tosin kivikasakin on ooppelin romua edellä....
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
^^Onkohan toi "voitelun parannus" sitä että ainakin uusissa huoltomanuaaleissa ohjeistetaan ylitäyttämään aski. Näin ainakin Croman M32ssa jossa uusi ohjeistus on vaan laskea ölpät pois ja tuupata 2.4 litraa öljyä askiin. Askissahan on tarkisturproppu mutta jos täyttää sen vain siihen asti niin sinne ei mene kuin 2.0 litraa.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Kyllä se tuossa munkin autossa oli alimmainen akseli tehtaalla shimmattu muita tiukemmaksi.
Just ja just pyöri käsin, kun taas samanlaisella laakeroinnilla oleva ylempi akseli pyöri kevyesti.
Otin 0.15 ala-akselin shimmeistä pois ja kasaan.
Nyt kulkee hienosti ilman suhinoita.
Vitosen syncron runko oli muuten hankala saada irti ilman tarkoituksen mukaista ulosvedintä.
Onneksi paikallinen opel-huolto suostui prässäämään sen irti.
Periaatteessa jos itellä ei oo prässiä ja sopiva lestejä/tuurnia käytössä, niin ihan hyvä diili jos onnistuu mennä jonnekkin asiaan vihkiytyneelle korjaamolle akselit kainalossa ja teettää prässäys hommat kokonaan siellä.
Nyt on jakoketju- ja vaihdelaatikkohommat tehty, sitten vaan ootellaan millon menee hammastanko
Just ja just pyöri käsin, kun taas samanlaisella laakeroinnilla oleva ylempi akseli pyöri kevyesti.
Otin 0.15 ala-akselin shimmeistä pois ja kasaan.
Nyt kulkee hienosti ilman suhinoita.
Vitosen syncron runko oli muuten hankala saada irti ilman tarkoituksen mukaista ulosvedintä.
Onneksi paikallinen opel-huolto suostui prässäämään sen irti.
Periaatteessa jos itellä ei oo prässiä ja sopiva lestejä/tuurnia käytössä, niin ihan hyvä diili jos onnistuu mennä jonnekkin asiaan vihkiytyneelle korjaamolle akselit kainalossa ja teettää prässäys hommat kokonaan siellä.
Nyt on jakoketju- ja vaihdelaatikkohommat tehty, sitten vaan ootellaan millon menee hammastanko

Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Onkohan täälläkin laatikko tullut tiensä päähän?
159 1.9JTS -07. Ajettu 150tkm.
Syksyllä vaihdoin öljyt laatikkoon kun olin lukenut näitä kauhutarinoita ja luulin kuulevani pientä kahinaa 5 ja 6 vaihteilla ajaessa. Vanha öljy oli puhdasta. Tilalle heitin Castrolia.
Tämä kahina ei loppunut, mutta jatkoin ajoa normaalisti.
Jossain vaiheessa talvea on alkanut kuulumaan tämän kahina lisäksi sellainen surina joka on selvästi kytköksissä ajonopeuteen (taajuus nousee/voimistuu kun nopeus kasvaa). Ääni kuuluu kaikilla vaihteilla, myös vapaalla ja kytkin pohjassa. Ykkösvaihteella keppi nykii kun nostaa kaasun. Nykimistä havaittavissa myös vitosvaihteella, mutta vähemmän.
Jos tosiaan on laatikko menossa niin mikä on halvin vaihtoehto saada paska kuntoon? Ilmeisesti tuhansissa mennään joka tapauksessa kun itsellä ei taidot riitä tällaisiin remontteihin?
Käytän autoa jossain viisaamalla vielä näytillä, mutta jos tuomio on tämä niin taidan vaan pistää "pikkuvikaisena" myyntiin
edit: Ääni on aikalailla samanlainen kuin alla olevassa videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=HASgcGyNtw4
159 1.9JTS -07. Ajettu 150tkm.
Syksyllä vaihdoin öljyt laatikkoon kun olin lukenut näitä kauhutarinoita ja luulin kuulevani pientä kahinaa 5 ja 6 vaihteilla ajaessa. Vanha öljy oli puhdasta. Tilalle heitin Castrolia.
Tämä kahina ei loppunut, mutta jatkoin ajoa normaalisti.
Jossain vaiheessa talvea on alkanut kuulumaan tämän kahina lisäksi sellainen surina joka on selvästi kytköksissä ajonopeuteen (taajuus nousee/voimistuu kun nopeus kasvaa). Ääni kuuluu kaikilla vaihteilla, myös vapaalla ja kytkin pohjassa. Ykkösvaihteella keppi nykii kun nostaa kaasun. Nykimistä havaittavissa myös vitosvaihteella, mutta vähemmän.
Jos tosiaan on laatikko menossa niin mikä on halvin vaihtoehto saada paska kuntoon? Ilmeisesti tuhansissa mennään joka tapauksessa kun itsellä ei taidot riitä tällaisiin remontteihin?
Käytän autoa jossain viisaamalla vielä näytillä, mutta jos tuomio on tämä niin taidan vaan pistää "pikkuvikaisena" myyntiin

edit: Ääni on aikalailla samanlainen kuin alla olevassa videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=HASgcGyNtw4
Viimeksi muokannut heicci, 13 Maalis 2017, 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
^Kova jollotus kuuluu täälläkin, mutta laittaisin korttini rikkinäiselle pyöränlaakerille, kun ääni ei hiljene katkaisemalla veto kytkimellä tai vapaalla. Toivossa on hyvä elää. 

-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Pyöränlaakerit vaihdettu eteen viime vuonnaJalamari kirjoitti:^Kova jollotus kuuluu täälläkin, mutta laittaisin korttini rikkinäiselle pyöränlaakerille, kun ääni ei hiljene katkaisemalla veto kytkimellä tai vapaalla. Toivossa on hyvä elää.

Noh, katsotaan nyt mitä fiksummat sanovat, haetaan sitä köyttä ja rasvaa vasta sitten...
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
^Ai niin muuttuukos ääni vaikka kovassa käännöksessä? Täällä ääni oikealle kääntäessä vaimenee.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Kaveri tuota kävi kuuntelemassa ja oli sitä mieltä että laatikosta se ääni tulee.
Sain laina-auton alle niin ei tarvitse enempää rääkätä
Alustavan hinta-arvion sain eräältä pajalta 1500€ osat+työt.
Minkälainen homma on itse irrottaa vaihdelaatikko? Nosturia ei ole mutta rasvamonttu löytyy tallista.
Mietin vaan että jos sen saisi itse nypättyä irti ja lähettäisi johonkin laitettavaksi, joku puhui jostain latvialaisesta pajasta joka tekee hyvää jälkeä edullisesti. Tietääkö kukaan nimeä?
Sain laina-auton alle niin ei tarvitse enempää rääkätä

Alustavan hinta-arvion sain eräältä pajalta 1500€ osat+työt.
Minkälainen homma on itse irrottaa vaihdelaatikko? Nosturia ei ole mutta rasvamonttu löytyy tallista.
Mietin vaan että jos sen saisi itse nypättyä irti ja lähettäisi johonkin laitettavaksi, joku puhui jostain latvialaisesta pajasta joka tekee hyvää jälkeä edullisesti. Tietääkö kukaan nimeä?
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Tilaa tehtaalta tehdaskunnostettu laatikko, silloin sinne on vaihdettu kaikki laakerit ja muut kuluneet osat sekä kasattu ja säädetty oikeilla säätötyökaluilla. Niitä säätötyökaluja ei ole kellään täällä härmässä. Unohda kaikki muut. Sen hinta on fiatilla n. 2000e, ainakin oli kun viimeksi katsoin.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
eikös nämä alkuperäiset, väärin shimmatut (?) laatikotkin sentään tehtaalta tule? onko siellä joku toimintamalli muuttunut menneistä vuosista että olisivat parempia? Ja mikä takaa ettei tehtaalta tule laatikkoa mikä on "vanhaa erää"?seppo kirjoitti:Tilaa tehtaalta tehdaskunnostettu laatikko, silloin sinne on vaihdettu kaikki laakerit ja muut kuluneet osat sekä kasattu ja säädetty oikeilla säätötyökaluilla. Niitä säätötyökaluja ei ole kellään täällä härmässä. Unohda kaikki muut. Sen hinta on fiatilla n. 2000e, ainakin oli kun viimeksi katsoin.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
tämäkö on hinta pelkälle laatikolle? jos niin niin tuohon saa tonnin heittää lisää duunia päälle, jolloin tuon tehdaskunnostetun lootan asentaminen automalliin joka lähempänä ehtoota kuullostaa aika kalliilta sijoitukselta vrt. vanhan laatikon kunnostus. Kun ottaa huomioon, että järkevää vaihtaa kytkin etc samalla. Tämän tehdaskunnostetun vaihteisto urakan teetin 156:seen ja se oli tyhmää...seppo kirjoitti:Tilaa tehtaalta tehdaskunnostettu laatikko, silloin sinne on vaihdettu kaikki laakerit ja muut kuluneet osat sekä kasattu ja säädetty oikeilla säätötyökaluilla. Niitä säätötyökaluja ei ole kellään täällä härmässä. Unohda kaikki muut. Sen hinta on fiatilla n. 2000e, ainakin oli kun viimeksi katsoin.
Miksi vanhan laatikon kunnostaminen on muka niin haasteellista? Samaa laatikkoa monessa automallissa kylläkin, joten luulisi vaihteisto ammattilaisen suoriutuvan hommasta?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Opel-foorumeilta: samaa kuraa edelleen.alfa 156 v6 kirjoitti:eikös nämä alkuperäiset, väärin shimmatut (?) laatikotkin sentään tehtaalta tule? onko siellä joku toimintamalli muuttunut menneistä vuosista että olisivat parempia? Ja mikä takaa ettei tehtaalta tule laatikkoa mikä on "vanhaa erää"?seppo kirjoitti:Tilaa tehtaalta tehdaskunnostettu laatikko, silloin sinne on vaihdettu kaikki laakerit ja muut kuluneet osat sekä kasattu ja säädetty oikeilla säätötyökaluilla. Niitä säätötyökaluja ei ole kellään täällä härmässä. Unohda kaikki muut. Sen hinta on fiatilla n. 2000e, ainakin oli kun viimeksi katsoin.
2000euroa noin, saat kunnolla shimmatun ja kokonaan uudelleen laakeroidun laatikon. Team F40 ainakin tarjosi tuota täällä about tuollaiseen hintaan.
Itse en tehdaskunnostettua uskaltaisi, mutta vaihteistopajalta korjattuna voisinkin ostaa.
Seppo, Konalan (tai Herttoniemen) deltalla kuulemma olisi työkalutkin. Jostain syystä myös Opel noita saa korjattua uusilla shimmeillä?
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Se nyt on ainakin selvää että laatikkoremonttiin en ole laittamassa puolta ehjän auton arvosta
Jatketaan siis tutkimista...

Jatketaan siis tutkimista...
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Homma on suoraviivainen, mutta menee siihen aikaa muutama tunti. Itse irrotin laatikon kahden tunkin avustuksella. Kaveri oli apuna hetken, kun piti nostaa laatikko takaisin. Timkenin laakerit ja stefat maksavat pari sataa.heicci kirjoitti: Minkälainen homma on itse irrottaa vaihdelaatikko? Nosturia ei ole mutta rasvamonttu löytyy tallista.
Mietin vaan että jos sen saisi itse nypättyä irti ja lähettäisi johonkin laitettavaksi, joku puhui jostain latvialaisesta pajasta joka tekee hyvää jälkeä edullisesti. Tietääkö kukaan nimeä?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Yritin tuossa tutkia eperistä mitä eroa on 1.9JTDm:ssä ja 2.4 JTDm:ssä.
Nopeasti katsottuna F40 modiin täytyisi vaihtaa myös olkavarret. Olisikohan vetonivelet leveämmät.
Tietty vaihtoon menee myös kiinnikkeet ja vaihteensiirtäjän vaijerit.
Sopiikohan 2.4:sen vauhtipyörä 1.9:siin?
Voisiko joku 1.9JTDm:n omistaja mitata koneen/vaihdelaatikon liitoskohdan sijainnin akkutelineen suuntaan johonkin sopivaan kiintopisteeseen.
Itse voin mitata 2.4:sen vastaavan kohdan. Jos kohta on samassa linjassa pitäisi vetonivelet sopia paikoilleen.
Oma lehmähän tässä on ojassa kun yrittää myydä kyseisiä tavaroita jollekin laatikkoviasta kärsivälle.
Bensa vehkeeseen tuota ei kannata laittaa välitysten erilaisuuden takia.
Edit: voisiko olkavarret olla 3.2 ja 2.4 koneellisissa erit vain painon takia?
Nopeasti katsottuna F40 modiin täytyisi vaihtaa myös olkavarret. Olisikohan vetonivelet leveämmät.
Tietty vaihtoon menee myös kiinnikkeet ja vaihteensiirtäjän vaijerit.
Sopiikohan 2.4:sen vauhtipyörä 1.9:siin?
Voisiko joku 1.9JTDm:n omistaja mitata koneen/vaihdelaatikon liitoskohdan sijainnin akkutelineen suuntaan johonkin sopivaan kiintopisteeseen.
Itse voin mitata 2.4:sen vastaavan kohdan. Jos kohta on samassa linjassa pitäisi vetonivelet sopia paikoilleen.
Oma lehmähän tässä on ojassa kun yrittää myydä kyseisiä tavaroita jollekin laatikkoviasta kärsivälle.
Bensa vehkeeseen tuota ei kannata laittaa välitysten erilaisuuden takia.
Edit: voisiko olkavarret olla 3.2 ja 2.4 koneellisissa erit vain painon takia?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Briteissä ainakin on tehty konversioita ooppeleissa. laatikon istuvuus autoon näytti melko bolt on tapahtumalta oikean vauhtiksen kanssa.
http://www.alfaowner.com/Forum/13923106-post2.html
http://www.alfaowner.com/Forum/13923106-post2.html
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Päädyin nyt sellaiseen ratkaisuun laatikon kanssa että otan sen itse irti ja kaveri tekee siihen remontin.
Olisiko joku viisaampi niin mukava että laittaisi tänne laatikon irroituksen työvaiheet? Ettei menisi niin paljon aikaa ihmettelyyn ja turhaan työhön.
Ensimmäistä kertaa siis vaihdelaatikkoa irroittamassa
Ja autohan oli 159 1.9JTS.
e: Löytyikin suht kattava korjausopas netistä, homma aloitettu
Jos joku muu kaipaa niin hakusanalla elearn löytyy googlesta...
Olisiko joku viisaampi niin mukava että laittaisi tänne laatikon irroituksen työvaiheet? Ettei menisi niin paljon aikaa ihmettelyyn ja turhaan työhön.
Ensimmäistä kertaa siis vaihdelaatikkoa irroittamassa

Ja autohan oli 159 1.9JTS.
e: Löytyikin suht kattava korjausopas netistä, homma aloitettu

Jos joku muu kaipaa niin hakusanalla elearn löytyy googlesta...
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Omien ja kaverin kiireiden takia hieman venähtänyt tämä laatikkoprojekti, mutta kohta pitäisi alkaa kasaamaan lootaa uusilla laakereilla.
Briteistä sain edullisimman paketin, 7 laakeria (yksi ylimääräinen koska askeja erikokoisilla akseleilla), vetarin tiivisteet sekä lukkorenkaat ja shimmilevyt rahteineen 179€.
Timkeniä ja SNR:ää ja jostain syystä suurimmat kartiorulallaakerit on FAG:n tekemiä. Tasauspyörästön laakereita ei tullut mukana, enkä ajatellut niitä vaihtaakaan.
Noista shimmeistä olisi yksi kysymys. Alkuperäiset laatikossa oli 1,0mm ja 1,2mm. Laakereiden mukana tulleet ovat 0,85mm. Laatikko kesti kuitenkin 150tkm niin ei voi kauheasti olla pielessä? Aika kova pudotus jos laittaa noi 0,85mm levyt tilalle. Pitäisikö vain mennä alkuperäisillä kun ei ole mahdollisuutta tarkkaan mitata todellisia välyksiä?
Tässä vielä pari kuvaa purkuvaiheesta, menihän siinä muutama tunti

Tein tuollaisen tellingin kun ei viitsinyt ottaa konepeltiä pois että saisi katosta kiinni.

Apurunko piti ottaa kokonaan helvettiin.

Siinä se perkele on.

Kiinnipalanutta öljyä löytyi jonkin verran...
Briteistä sain edullisimman paketin, 7 laakeria (yksi ylimääräinen koska askeja erikokoisilla akseleilla), vetarin tiivisteet sekä lukkorenkaat ja shimmilevyt rahteineen 179€.
Timkeniä ja SNR:ää ja jostain syystä suurimmat kartiorulallaakerit on FAG:n tekemiä. Tasauspyörästön laakereita ei tullut mukana, enkä ajatellut niitä vaihtaakaan.
Noista shimmeistä olisi yksi kysymys. Alkuperäiset laatikossa oli 1,0mm ja 1,2mm. Laakereiden mukana tulleet ovat 0,85mm. Laatikko kesti kuitenkin 150tkm niin ei voi kauheasti olla pielessä? Aika kova pudotus jos laittaa noi 0,85mm levyt tilalle. Pitäisikö vain mennä alkuperäisillä kun ei ole mahdollisuutta tarkkaan mitata todellisia välyksiä?
Tässä vielä pari kuvaa purkuvaiheesta, menihän siinä muutama tunti


Tein tuollaisen tellingin kun ei viitsinyt ottaa konepeltiä pois että saisi katosta kiinni.

Apurunko piti ottaa kokonaan helvettiin.

Siinä se perkele on.

Kiinnipalanutta öljyä löytyi jonkin verran...
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Elä vaan mene tuon "kuormansidonnan" alle
Pelkkä lauta ei noin päinkään kestä välttämättä moottorin/vaihteiston painoa. Ei edes sen puolikasta.
nimim: Kylkeen sattuu vieläkin kun tulin telineeltä alas terveen laudan pettäessä.

Pelkkä lauta ei noin päinkään kestä välttämättä moottorin/vaihteiston painoa. Ei edes sen puolikasta.
nimim: Kylkeen sattuu vieläkin kun tulin telineeltä alas terveen laudan pettäessä.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Itseasiassa tuota on vahvistettu kuvan ottamisen jälkeenalfa 156 v6 kirjoitti:Elä vaan mene tuon "kuormansidonnan" alle![]()
Pelkkä lauta ei noin päinkään kestä välttämättä moottorin/vaihteiston painoa. Ei edes sen puolikasta.
nimim: Kylkeen sattuu vieläkin kun tulin telineeltä alas terveen laudan pettäessä.

- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Tuo 1mm shimmi on varmaan sen rikkinäisen laakerin alta? Eli alemman sivuakselin alta.
tai luultavasti se on todellisuudessa 0.95.
Jos oisin sun housuissa niin laittasin sen 0.85:sen tilalle.
Tai voi tehdä niinki et laittaa vaan alkup shimmillä sen alemman sivuakselin paikalle ja koppa kiinni.
Sitte tasauspyörästö auki ja toteaa sietä reijästä käsin pyörittämällä et liian tiukka on.
Oikeistaan se tasauspyörästö pitää muutenkin käyttää auki että saa sieltä toisen mangneetin putsattua ja hempompi vaihtaa stefatkin.
tai luultavasti se on todellisuudessa 0.95.
Jos oisin sun housuissa niin laittasin sen 0.85:sen tilalle.
Tai voi tehdä niinki et laittaa vaan alkup shimmillä sen alemman sivuakselin paikalle ja koppa kiinni.
Sitte tasauspyörästö auki ja toteaa sietä reijästä käsin pyörittämällä et liian tiukka on.
Oikeistaan se tasauspyörästö pitää muutenkin käyttää auki että saa sieltä toisen mangneetin putsattua ja hempompi vaihtaa stefatkin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Miksette vaan mittaa...?
Mulla ei ole oikeita välyksiä antaa, mutta tarina kertoo, notta rakotulkilla kaiketi on mahdollisuus mitata välykset - ja sitten ne saa säädettyä oikeiksi.
Hattuvakiolla on aika paha heitellä välyksiä?!
Mulla ei ole oikeita välyksiä antaa, mutta tarina kertoo, notta rakotulkilla kaiketi on mahdollisuus mitata välykset - ja sitten ne saa säädettyä oikeiksi.
Hattuvakiolla on aika paha heitellä välyksiä?!
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
No varmaan edelleenkään siksi, kun kenelläkään ei ole niitä erikoistyökaluja (putkia).
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Mulla ois apurunko jumppa edessä (jippiii!) , mietin tota ohjausvaihdetta eikö se olisi helponpi jättää roikkumaan kiinni niin ei tarvii öljyjä laskea ja naplata sitä boorilta irti yläpäästä??
Niin hammastankoko se nyt taitaapi olla nimeltään..
Niin hammastankoko se nyt taitaapi olla nimeltään..

- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Joo sen voi jättää paikalleen, ripustaa vaikka kuormaliinalla sen yläkautta johonkin kiinni niin ei retkahda alas, kun apurungon tiputtaa pois.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Korjausoppaan purkuohjeen mukaan menin niin en sen enempää ihmetellyt mitä olisi voinut tehdä
Tuleepahan vaihdettua tehostimen öljytkin sitten samalla.
Ja se yläpään boori on yhdellä pultilla lukittu ratin akseliin, melkein putosi pois kun pultin irroitti. Kasausvaiheessa muistaa vaan laittaa lukitetta kierteelle.

Tuleepahan vaihdettua tehostimen öljytkin sitten samalla.
Ja se yläpään boori on yhdellä pultilla lukittu ratin akseliin, melkein putosi pois kun pultin irroitti. Kasausvaiheessa muistaa vaan laittaa lukitetta kierteelle.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Jep en ole kertomassa mikä on oikea tapa vaan kartoitan omaan tulevaa savottaa..heicci kirjoitti:Korjausoppaan purkuohjeen mukaan menin niin en sen enempää ihmetellyt mitä olisi voinut tehdä![]()
Tuleepahan vaihdettua tehostimen öljytkin sitten samalla.
Ja se yläpään boori on yhdellä pultilla lukittu ratin akseliin, melkein putosi pois kun pultin irroitti. Kasausvaiheessa muistaa vaan laittaa lukitetta kierteelle.
Mistä ton korjausoppaan saa? Elaern? Ebay?
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Elearn on hyvä hakusana Googlessa.KimmoKo kirjoitti:Jep en ole kertomassa mikä on oikea tapa vaan kartoitan omaan tulevaa savottaa..heicci kirjoitti:Korjausoppaan purkuohjeen mukaan menin niin en sen enempää ihmetellyt mitä olisi voinut tehdä![]()
Tuleepahan vaihdettua tehostimen öljytkin sitten samalla.
Ja se yläpään boori on yhdellä pultilla lukittu ratin akseliin, melkein putosi pois kun pultin irroitti. Kasausvaiheessa muistaa vaan laittaa lukitetta kierteelle.
Mistä ton korjausoppaan saa? Elaern? Ebay?
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Mikäs tämän laatikon korjauksen kohtalo/lopputulos on nyt 2019? 
