159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Pidemmän aikaa tässä ollut haku päällä 2.4 Jtdm sportwagonista, mutta alkaa usko loppumaan, että vastaan tulisi yksilöä, jossa kohtaisi kohtuulliset kilometrit riittävien varusteiden ja sopivan hinnan kanssa. Siispä päätin laajentaa maailmankatsomustani ja kävin koeajamassa 170-heppaisen Multiair Giuliettan, joka kokonsa puolesta voisi nykytilanteessa riittää, kun saatiin vaimolle perheauto päivitettyä riittävän kokoiseen. Eikä se huono kokemus missään nimessä ollutkaan, mutta siitä huolimatta ei ollut ihan sitä samaa Alfa-fiilistä, mitä kahden 156:n jälkeen (2.5 ja 2.0) on tottunut odottamaan. Jotenkin hieman muovinen oli yleistunnelma sisällä esim. lämmityslaitteen säätimien osalta. Ulkoisesti kuitenkin ihan miellyttää silmää hieman tylsästä perästä huolimatta.
Tuossa nyt tuli yksi 1750 tbi 159 vielä vastaan, jonka voisi käydä katsastamassa vielä ennen ostopäätöstä. Nykyiset ajot on enimmäkseen työmatka-ajoa maantiellä, n. 20 000 vuodessa. Täällä kun taas viettänyt nyt melkoisesti aikaa topiceja selatessa, niin alkaa jo menemään pelon ja epätoivon puolelle käyttökokemukset oikeastaan näistä molemmista tapetilla olevista vaihtoehdoista. Täällä tietysti päätään nostaa vastaan tulleet ongelmat ehkä niitä ongelmattomia kokemuksia useammin, mutta oliko kenelläkään mitään hyvää sanottavaa M32-laatikosta vai onko se tuhoontuomittu apparaatti ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa? Onko niillä kukaan ajanut esim. 250k vielä täällä? Aika hyvät tipsit tuolta on jo poimittu laatikon kunnon testaamiseksi muista ketjuista (kepin liikkeet ja rahinat), mutta jos laatikko on pysynyt kasassa jo yli 120 000 kilometriä, niin voisiko sen olettaa jo oireilleen tuohon mennessä, jos maanantaiaski olisi?
Vai pitääkö tässä vaan päivittää asenne 2010-luvulle ja antaa Giuliettalle mahdollisuus mahdollisine Multiair-ongelmineen?
Sen verran olen kaiholla muistellut TS:ään vaihtamaani veekuutosta, että nyt ei jaksaisi innostaa tuota 2.4:ää pienemmät dieselit (2-litrainen Giulietta tosin vielä kokematta) eikä tuota 170-heppaista rauhallisemmat T-jetit. Kohtuullinen polttoaineenkulutus olisi suotavaa, mutta ei täysin väännön kustannuksella...
Tuossa nyt tuli yksi 1750 tbi 159 vielä vastaan, jonka voisi käydä katsastamassa vielä ennen ostopäätöstä. Nykyiset ajot on enimmäkseen työmatka-ajoa maantiellä, n. 20 000 vuodessa. Täällä kun taas viettänyt nyt melkoisesti aikaa topiceja selatessa, niin alkaa jo menemään pelon ja epätoivon puolelle käyttökokemukset oikeastaan näistä molemmista tapetilla olevista vaihtoehdoista. Täällä tietysti päätään nostaa vastaan tulleet ongelmat ehkä niitä ongelmattomia kokemuksia useammin, mutta oliko kenelläkään mitään hyvää sanottavaa M32-laatikosta vai onko se tuhoontuomittu apparaatti ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa? Onko niillä kukaan ajanut esim. 250k vielä täällä? Aika hyvät tipsit tuolta on jo poimittu laatikon kunnon testaamiseksi muista ketjuista (kepin liikkeet ja rahinat), mutta jos laatikko on pysynyt kasassa jo yli 120 000 kilometriä, niin voisiko sen olettaa jo oireilleen tuohon mennessä, jos maanantaiaski olisi?
Vai pitääkö tässä vaan päivittää asenne 2010-luvulle ja antaa Giuliettalle mahdollisuus mahdollisine Multiair-ongelmineen?
Sen verran olen kaiholla muistellut TS:ään vaihtamaani veekuutosta, että nyt ei jaksaisi innostaa tuota 2.4:ää pienemmät dieselit (2-litrainen Giulietta tosin vielä kokematta) eikä tuota 170-heppaista rauhallisemmat T-jetit. Kohtuullinen polttoaineenkulutus olisi suotavaa, mutta ei täysin väännön kustannuksella...
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Giulietta T-Jet on numeroitaan pirtsakampi. Mutta Pack Sport taitaa olla suht "pakollinen" lisä Giuliettaan ja niitä on T-Jettiin eksynyt aika harvakseltaan... MA-yksikön tuskaisuus itselle tuntematon, mutta MA sinänsä tuttu MiTon keulilta. Ihan jees käytössä ja lienee luotettavampi kuin M32 aski. Se on totta että Giulietta on kompromissi tylsän auton ja Alfan väliltä. Mutta toimiva kompromissi ja kuitenkin elähdyttävämpi kuin mikään mitä tuolla hinnalla itselleen saa samanikäisiä hankittua. Työkaverilla on nytkin tuossa firman parkissa parilitrainen Giulietta diesel - siitä ei ole pahaa sanaa kuulunut, mutta ei se mikään raketti ilmeisesti ole. Jos Giuliettan tila riittää, ratkaisu on mielestäni selvä. Sitten vaan puntaroimaan josko T-Jetin suorituskyky kumminkin riittäisi (pienellä rahalla paljon autoa eikä MA murheita)! Itse hakisin tämän pois jos olisi tarvetta: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/8704953
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Joo, kyllä tuo Pack Sport on tosiaan omaankin silmään aika ehdoton varustus Giuliettaan. Tekee siitä huomattavasti tasapainoisemman näköisen. Koeajamassani yksilössä tuo myös löytyi ja vaikka 18" vanteiden kanssa ei ratin pyörittely kaikkein keveintä hommaa ollut, niin se on kyllä hinta, mikä täytyy maksaa
Valinta Alfan ja muiden merkkien välillä on hyvin helppo ja nopea. Kuten sanoit, ei samassa hintaluokassa vaan ole mitään lähellekään samaa fiilistä aikaansaavaa. Valinta merkin sisällä onkin sitten kinkkisempi.. Takaraivossa kuitenkin takoo ajatus siirtyä taas edes hitusen verran järkevästä jännittävämpään suuntaan ja se puoltaisi tuota MA-versiota. Ja se pieni järjenhäiven pitää myös T-Jet:iä pienemmästä kulutuksesta. 1.2 vaan tuntuu mielessä jotenkin pieneltä matka-ajoon
Ti SW:ssä vaan olisi sitä jotain vielä extraa...
Valinta Alfan ja muiden merkkien välillä on hyvin helppo ja nopea. Kuten sanoit, ei samassa hintaluokassa vaan ole mitään lähellekään samaa fiilistä aikaansaavaa. Valinta merkin sisällä onkin sitten kinkkisempi.. Takaraivossa kuitenkin takoo ajatus siirtyä taas edes hitusen verran järkevästä jännittävämpään suuntaan ja se puoltaisi tuota MA-versiota. Ja se pieni järjenhäiven pitää myös T-Jet:iä pienemmästä kulutuksesta. 1.2 vaan tuntuu mielessä jotenkin pieneltä matka-ajoon
Ti SW:ssä vaan olisi sitä jotain vielä extraa...
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Laitetaan meikäläisenkin turha mielipide tänne. Ota fiiliksen mukaan mikä tuntuu parhaalta jos mieluisa löytyy. Käyttökustannukset on varmaan Giuliettassa pienimmät ja ei niitä MA yksiköitä nyt kuitenkaan jatkuvasti hajoile ja ymmärtääkseni remontti maksaa toiminta tonnin eli ei lähellekkään m32 hintaa. Kahden 2.4 159 ja kahden Giulietta MA kokemuksella mitään merkittävää ei ole yhdestäkään autosta hajonnut omana omistusaikana. Maantieajossahan tuo 159 on kuin panssarivaunu positiivisessa mielessä, mutta muualla ainakin itse tykkään Giuliettan pyörittelystä etenkin TCT toosalla.
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Minulla on M32 laatikko, ajettu 151000 km, öljyt vaihdettu n. 85000 km:ssa ja 147000 km:ssa valmistajan suosittelema öljy, toimii hyvin. Laitettiin 147000 km:ssa RVS lisäaine öljyn joukkoon. Jos auto seisoo, ensimmäinen lähtö,vaihde ei mene 1 vaihteelle jos on peruutettu sesontapaikkaan, mutta liikauttamalla vaikka 2 vaihteella, miin 1 vaihde menee päälle, seuraavat vaihdot1 vaihde menee päälle esim liikennevaloissa.
Vaihdot ovat nopeita ja ei mitään rusahduksia. vaihdelaatikko ei pidä ylimääräisiä ääniä, eikä vahdevipu tärise, jos koskettaa vaihdevipua, se on täysin värinätön joka vaihteella. Edellinen omistaja on ajanut vaihdelaatikon hyvin sisään ja olen onnistunut toistaiseksi pitämään sen kunnossa, tulevaisuudesta en tiedä, mutta tämän hetken perusteella näyttää siltä ettei ongelmia ole odotettavissa ainakaan lähitulevaisuudessa.
Vaihdot ovat nopeita ja ei mitään rusahduksia. vaihdelaatikko ei pidä ylimääräisiä ääniä, eikä vahdevipu tärise, jos koskettaa vaihdevipua, se on täysin värinätön joka vaihteella. Edellinen omistaja on ajanut vaihdelaatikon hyvin sisään ja olen onnistunut toistaiseksi pitämään sen kunnossa, tulevaisuudesta en tiedä, mutta tämän hetken perusteella näyttää siltä ettei ongelmia ole odotettavissa ainakaan lähitulevaisuudessa.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
2.4 159 oli kyllä koeajolla hyvin hyvin erilainen verrattuna aiempiin 156:iin. Huomattavasti raskaamman ja isomman oloinen käytökseltään. Panssarivaunu ei ole kaukana vertauksesta, mutta kuitenkin tuntui siltä, että se olisi oikeinkin mukava auto ajaa nimenomaan matkaa. Ei vaan tärppää...sataviisysi kirjoitti:Laitetaan meikäläisenkin turha mielipide tänne. Ota fiiliksen mukaan mikä tuntuu parhaalta jos mieluisa löytyy. Käyttökustannukset on varmaan Giuliettassa pienimmät ja ei niitä MA yksiköitä nyt kuitenkaan jatkuvasti hajoile ja ymmärtääkseni remontti maksaa toiminta tonnin eli ei lähellekkään m32 hintaa. Kahden 2.4 159 ja kahden Giulietta MA kokemuksella mitään merkittävää ei ole yhdestäkään autosta hajonnut omana omistusaikana. Maantieajossahan tuo 159 on kuin panssarivaunu positiivisessa mielessä, mutta muualla ainakin itse tykkään Giuliettan pyörittelystä etenkin TCT toosalla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
M32:n laakerointi on kaikkineen n. 2keur, jos se halutaan tehdä hyvin.
Hajoamisen kyllä tosiaan huomaa, jos ymmärtää ääniä.
159 on todella mukava matka-auto, mutta kaupunkipyörittelyssä raskas - kokemuksia on itselläni 156:sta (useampi yksilö, myös raskas 2.4JTD), MiTo:sta ja nyt 159:stä. 159 on laadullisesti paras, mutta tosiaan sais käydä laihdutuskuurilla ankarasti
Kannattaa kokeilla sitä bensa-159:iä myös. Kuulemma on "hieman" kevyempi, etenkin tuo 1750TBi.
Multiair on sen harrasteyksikön (tonni) about, niitä menee tai sitten ei. Ei jokaisella hajoa - mutta joillakin hajoaa 30tkm välein oikealla huolto-ohjelmalla. Tietty onko se sitten huolto-ohjelman vai öljyjen vika, en tiedä.
Hajoamisen kyllä tosiaan huomaa, jos ymmärtää ääniä.
159 on todella mukava matka-auto, mutta kaupunkipyörittelyssä raskas - kokemuksia on itselläni 156:sta (useampi yksilö, myös raskas 2.4JTD), MiTo:sta ja nyt 159:stä. 159 on laadullisesti paras, mutta tosiaan sais käydä laihdutuskuurilla ankarasti
Kannattaa kokeilla sitä bensa-159:iä myös. Kuulemma on "hieman" kevyempi, etenkin tuo 1750TBi.
Multiair on sen harrasteyksikön (tonni) about, niitä menee tai sitten ei. Ei jokaisella hajoa - mutta joillakin hajoaa 30tkm välein oikealla huolto-ohjelmalla. Tietty onko se sitten huolto-ohjelman vai öljyjen vika, en tiedä.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Täh? MA:ssa ja T-Jetissä on sama lohko eli 1,4 l. Eikä kulutuskaan oikeasti ole MA:lla huimasti parempi. MA:lla vaan on normikulutushuijausruuvia väännetty kireämmälle. Aika samoihin meni T-Jet Bravo ja MA Giulietta pl. moottoritieajo kesänopeuksin - tässä lajissa MA oli etevämpi päästessään parhaimmillaan (tyyni keli, ei muuta liikennettä häröilemässä yms) karvan päälle 7 l/100 lukemiin, kun T-Jet hörppi jotain 7,5 tyylistä.Hipster kirjoitti: Ja se pieni järjenhäiven pitää myös T-Jet:iä pienemmästä kulutuksesta. 1.2 vaan tuntuu mielessä jotenkin pieneltä matka-ajoon
Noilla normilukemilla saa tosiaan pyyhkiä perseensä. Bravo vei aina 30 % enemmän kuin normi lupasi ja Giulietta 50 % enemmän. Silti todellinen keskikulutus karvan yli 7 l/100 ... on vaan väännetty nuo normilukemat niin tolkuttoman alas.
Jos auto tulee maantieajoon, niin silloin ei katsella sporttipaketteja, vaan ensisijainen valintaperuste on xenonvalot. Polttimot voi/kannattaa vanhaan joutua vaihtamaan, mutta sen jälkeen tiedät kyllä miksi.
Miinukset? Rengasmelu. Karkeaksi jyrsitty asvaltti, siis kevät + alkukesä, ja sopivanlaiset kesärenkaat, niin tarvitset kuulosuojaimet. Myös vakionopeussäädin oli ainakin vm2012 todella onneton, jyrkissä ylämäessä sitä piti auttaa kaasua polkemalla, muutoin nopeus tippui 10-15 km/h.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Ei pitäisi väsyneenä kirjoitella... Tarkoitin siis 120-heppaista, en 1,2-litraista Varmasti nuo ilmoitetut lukemat on alakanttiin kaikilla, merkistä riippumatta, mutta varmaan kuitenkin suunnilleen vertailtavissa tässä tapauksessa keskenään. Ei toki iso ero, eikä ratkaise päätöstä.insinörtti kirjoitti:Täh? MA:ssa ja T-Jetissä on sama lohko eli 1,4 l. Eikä kulutuskaan oikeasti ole MA:lla huimasti parempi. MA:lla vaan on normikulutushuijausruuvia väännetty kireämmälle. Aika samoihin meni T-Jet Bravo ja MA Giulietta pl. moottoritieajo kesänopeuksin - tässä lajissa MA oli etevämpi päästessään parhaimmillaan (tyyni keli, ei muuta liikennettä häröilemässä yms) karvan päälle 7 l/100 lukemiin, kun T-Jet hörppi jotain 7,5 tyylistä.Hipster kirjoitti: Ja se pieni järjenhäiven pitää myös T-Jet:iä pienemmästä kulutuksesta. 1.2 vaan tuntuu mielessä jotenkin pieneltä matka-ajoon
Noilla normilukemilla saa tosiaan pyyhkiä perseensä. Bravo vei aina 30 % enemmän kuin normi lupasi ja Giulietta 50 % enemmän. Silti todellinen keskikulutus karvan yli 7 l/100 ... on vaan väännetty nuo normilukemat niin tolkuttoman alas.
Jos auto tulee maantieajoon, niin silloin ei katsella sporttipaketteja, vaan ensisijainen valintaperuste on xenonvalot. Polttimot voi/kannattaa vanhaan joutua vaihtamaan, mutta sen jälkeen tiedät kyllä miksi.
Miinukset? Rengasmelu. Karkeaksi jyrsitty asvaltti, siis kevät + alkukesä, ja sopivanlaiset kesärenkaat, niin tarvitset kuulosuojaimet. Myös vakionopeussäädin oli ainakin vm2012 todella onneton, jyrkissä ylämäessä sitä piti auttaa kaasua polkemalla, muutoin nopeus tippui 10-15 km/h.
Xenonit olis kieltämättä bonusta, siitä samaa mieltä. Sporttipaketin mukanaan tuoma esteettinen mielihyvä sen sijaan riittää vaimentamaan rengasmelut ja astetta kovemman kyydin
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Pienestä nämä voi olla kiinni, kun sille päälle sattuu. Näyttää siltä, että jo lukkoon lyöty päätös MA Giuliettasta kariutuu kalkkiviivoilla aux-liittimen puuttumiseen kyseisestä yksilöstä. On kyllä vanhanaikaisen kuuloinen tuo Blue & Me, kun ei kykene toistamaan musiikkia bluetoothin kautta. Työmatkoilla hereillä pysymistä ei uskalla Radio Novan varaan jättää... Täytynee löytää sen verran uudempi painos, että löytyy myös 3,5 mm audioliitäntä pelkän usbin lisäksi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
:o
Minä toki niin moderni, että USB:n kautta haluan audioni laittaa. 3.5mm on vaan niin oldskool.
Minä toki niin moderni, että USB:n kautta haluan audioni laittaa. 3.5mm on vaan niin oldskool.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Omaa kokemusta 156:sta, 159:stä ja giuliettasta. Paras on ollut 159. Siinä voiton vie maantieominaisuudet, ulkonäkö, laatuvaikutelma, oikeastaan ihan joka osa-alueella parempi. Vaihteistona ehjä m32 on todella sulava, 1 ja 2 vaihdetta kylmänä lukuunottamatta ja lyhytliikkeinen. Toi blue&me systeemi on ihan susipaska. Kankea ja ankea käyttää, mukamas mediasysteemi, mutta ei bt:en kautta onnistu musiikinkuuntelu, ja johtosekamelska ohjaamossa on ikävää sekä oman musatikun luominen vähän vanhanaikaista. Se systeemi paranee vain päivittämällä laitteiston toiseen mediajärjestelmään.
Mutta, tuohon pulmaasi, paras lääke on valita se mikä tuntuu itsestä parhaalle.
Mutta, tuohon pulmaasi, paras lääke on valita se mikä tuntuu itsestä parhaalle.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Ymmärtääkseni USB:n kautta kytkettynä ei ilman omenapuhelinta ole mahdollista striimata sisältöä soittimelle, siksi 3,5mm toimisi vallan mainiosti. Moderni ratkaisu olisi mielestäni bluetoothin kautta toimiva musiikintoisto, johon olen tottunut jo useamman vuoden ajan vanhassa 156:ssani, johon Alpinen soittimen olen jälkiasentanutAquatica kirjoitti::o
Minä toki niin moderni, että USB:n kautta haluan audioni laittaa. 3.5mm on vaan niin oldskool.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
^
Tuosta en tiijä, mut mulla onkin ollut jälkiasenteista pinohiirtä yms. joissa Androidin kautta pystyy sekä musaa kuuntelemaan, että lataamaan puhelinta USB:n kautta. Kätevästi :p
Tuosta en tiijä, mut mulla onkin ollut jälkiasenteista pinohiirtä yms. joissa Androidin kautta pystyy sekä musaa kuuntelemaan, että lataamaan puhelinta USB:n kautta. Kätevästi :p
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Juu, näinhän se saisi toimia, mutta taitaa olla tuo Blue & Me melkoinen aivopieru mediatoiston näkökulmasta...Aquatica kirjoitti:^
Tuosta en tiijä, mut mulla onkin ollut jälkiasenteista pinohiirtä yms. joissa Androidin kautta pystyy sekä musaa kuuntelemaan, että lataamaan puhelinta USB:n kautta. Kätevästi :p
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
No nyt on käyty koeajamassa myös tuo T-Jet ja täytyy kyllä sanoa, että oli positiivinen yllätys tuo 120-heppainen kone. Tuntui todellakin numeroitaan pirtsakammalta. Autosta odotti tosin kampiakselin asennontunnistin vaihtoa ja moottorivalo paloi tämän takia ja D.N.A.:ta ei päässyt vaihtamaan, mutta jos tosiaan oli normimoodissa, kuten näyttö väitti, niin oli kyllä iloinen ajettava jopa sillä! Tämä reissu lisäsi valinnanvaraa. Ja -vaikeuttalerppu kirjoitti:Giulietta T-Jet on numeroitaan pirtsakampi. Mutta Pack Sport taitaa olla suht "pakollinen" lisä Giuliettaan ja niitä on T-Jettiin eksynyt aika harvakseltaan... MA-yksikön tuskaisuus itselle tuntematon, mutta MA sinänsä tuttu MiTon keulilta. Ihan jees käytössä ja lienee luotettavampi kuin M32 aski. Se on totta että Giulietta on kompromissi tylsän auton ja Alfan väliltä. Mutta toimiva kompromissi ja kuitenkin elähdyttävämpi kuin mikään mitä tuolla hinnalla itselleen saa samanikäisiä hankittua. Työkaverilla on nytkin tuossa firman parkissa parilitrainen Giulietta diesel - siitä ei ole pahaa sanaa kuulunut, mutta ei se mikään raketti ilmeisesti ole. Jos Giuliettan tila riittää, ratkaisu on mielestäni selvä. Sitten vaan puntaroimaan josko T-Jetin suorituskyky kumminkin riittäisi (pienellä rahalla paljon autoa eikä MA murheita)! Itse hakisin tämän pois jos olisi tarvetta: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/8704953
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Multiairiin sitä sitten päädyttiin ja toista päivää ajelleena hymy vielä korvissa En tiedä, mihin se hieman arveluttanut ensituntuma on unohtunut, mutta on kyllä kerrassaan mainio ajettava ja moottorissa sopivasti potkua! Siitä on aikaa, kun kahden kilometrin kauppareissuun on autolla saanut kulumaan puoli tuntia...
159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Onnittelut loistavasta valinnasta!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
159:in suhteen ainakin vanhemmista 2.2 bensa oli omaan makuun hauskempi kuin 2.4JTD. Diisseli vain on liian raskas ja varsinkin automaattina jotenkin hidas reagoimaan. 3.2 bensassa on menohaluja jo enemmän, mutta edelleen todella raskaan oloinen ajossa ja kulutus on todella kova kuitenkin rajalliseen kulkuun nähden. 2.4JTD on myös aika kaukana taloudellisesta. 1.9JTD ei tunnu paljon hitaammalta ja menee useita litroja pienemmällä.Aquatica kirjoitti:M32:n laakerointi on kaikkineen n. 2keur, jos se halutaan tehdä hyvin.
Hajoamisen kyllä tosiaan huomaa, jos ymmärtää ääniä.
159 on todella mukava matka-auto, mutta kaupunkipyörittelyssä raskas - kokemuksia on itselläni 156:sta (useampi yksilö, myös raskas 2.4JTD), MiTo:sta ja nyt 159:stä. 159 on laadullisesti paras, mutta tosiaan sais käydä laihdutuskuurilla ankarasti
Kannattaa kokeilla sitä bensa-159:iä myös. Kuulemma on "hieman" kevyempi, etenkin tuo 1750TBi.
Multiair on sen harrasteyksikön (tonni) about, niitä menee tai sitten ei. Ei jokaisella hajoa - mutta joillakin hajoaa 30tkm välein oikealla huolto-ohjelmalla. Tietty onko se sitten huolto-ohjelman vai öljyjen vika, en tiedä.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Piristetty 2.4 automaatilla on 159:siin ihan passeli kombinaatio, Lähtee kuin hauki rannasta mutta lipuu myös arvokkaasti kortteli pyörityksessä (pois sulkien diisselin nakutuksen)
Paino tosiaan tekee että ei siitä kovin sporttista fiilistä saa millään enenpi sellainen hyökkäysvaunu missä on hyvät penkit..
Paino tosiaan tekee että ei siitä kovin sporttista fiilistä saa millään enenpi sellainen hyökkäysvaunu missä on hyvät penkit..
Razze kirjoitti:159:in suhteen ainakin vanhemmista 2.2 bensa oli omaan makuun hauskempi kuin 2.4JTD. Diisseli vain on liian raskas ja varsinkin automaattina jotenkin hidas reagoimaan. 3.2 bensassa on menohaluja jo enemmän, mutta edelleen todella raskaan oloinen ajossa ja kulutus on todella kova kuitenkin rajalliseen kulkuun nähden. 2.4JTD on myös aika kaukana taloudellisesta. 1.9JTD ei tunnu paljon hitaammalta ja menee useita litroja pienemmällä.Aquatica kirjoitti:M32:n laakerointi on kaikkineen n. 2keur, jos se halutaan tehdä hyvin.
Hajoamisen kyllä tosiaan huomaa, jos ymmärtää ääniä.
159 on todella mukava matka-auto, mutta kaupunkipyörittelyssä raskas - kokemuksia on itselläni 156:sta (useampi yksilö, myös raskas 2.4JTD), MiTo:sta ja nyt 159:stä. 159 on laadullisesti paras, mutta tosiaan sais käydä laihdutuskuurilla ankarasti
Kannattaa kokeilla sitä bensa-159:iä myös. Kuulemma on "hieman" kevyempi, etenkin tuo 1750TBi.
Multiair on sen harrasteyksikön (tonni) about, niitä menee tai sitten ei. Ei jokaisella hajoa - mutta joillakin hajoaa 30tkm välein oikealla huolto-ohjelmalla. Tietty onko se sitten huolto-ohjelman vai öljyjen vika, en tiedä.
- JontteB
- Viestit: 296
- Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
- Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86
Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä) - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 1750 tbi
Jatkan tähän ketjuun kun ostikko kuitenkin liippaa läheltä. Vaimolle pitäis vaihtaa auto. Pitää olla farkku. Mun suureksi yllätykseksi se katteli itte tätä:
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9221051
Sitte ei olis ainoatakaan järkevää autoa taloudessa... En ole yhtään seurannut 159-keskustelua. Nopealla hakemisella en löytänyt oikein mitään tähän 1750 TBi moottoriin liittyvää juttua. Mitä tän kanssa pitää tietää
- moottorin,
- vaihteiston,
- ruostumisen osalta? Tai jonku muun osalta.
Jontte
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9221051
Sitte ei olis ainoatakaan järkevää autoa taloudessa... En ole yhtään seurannut 159-keskustelua. Nopealla hakemisella en löytänyt oikein mitään tähän 1750 TBi moottoriin liittyvää juttua. Mitä tän kanssa pitää tietää
- moottorin,
- vaihteiston,
- ruostumisen osalta? Tai jonku muun osalta.
Jontte
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
^Se pitää tietää että 159 tuntuu ajossa (ainakin 3.2 V6 version osalta) raskaalta Opelilta. Melkoinen pettymys oli kun kvartaali sitten tuollaisen kokeilin. Jos Alfaan yhdistää ajatuksia kuten ketteryys tai ohjauksen tarkkuus ja ajattelee ajettavuuden olevan "innokas" tai "henkevä", niin ei kyllä osu 159:n kanssa nuo termit. Jotenkin olin onnistunut kiertämään varttiysin. Enkä ollut siis omalta osaltani kokenut menetystä, olen vain tyytyväinen etten aloittanut aikoinaan ko autosta tutustumista merkkiin - olisi jäänyt rakkaus Alfaan paljon haaleammaksi. Tietty tuo nelosturbo taitaa olla kevyempi. Kukaties kokeilun arvoinen siis tuo... Hämmennin siinäkin M32, joten laatikon kanssa voi tulla kalliita pulmia. Ehkä. Kai. Mutta siis jos ajattelee vaikkapa 166 vs 159, niin 166 joka päivä, koko viikon, ylösalaisin ja kädet seläntakana voittoon. Farkkua hakevalle kyllä hieman kapeahko tuo käytettyjenkin Alfojen valikoima... Onhan se kaunis auto tuo 159! En tahdo kenenkään ostohousuja jalasta repiä - joten ajoon vaan, on niitä mukava katsella.
Ja hittojako tässä TBi:tä dissaan, kun en ole kokeillut... Pitäis varmaan kokeilla - jos vaikka turhaan en tykkää 159:stä!
Ja hittojako tässä TBi:tä dissaan, kun en ole kokeillut... Pitäis varmaan kokeilla - jos vaikka turhaan en tykkää 159:stä!
- geha
- Viestit: 42
- Liittynyt: 01 Loka 2016, 22:14
- Car(s): 159 SW 2.4 JTDm Q4 Ti
Giulietta 2.0 JTDm
Spider 2.0
Re: 159 1750 tbi
En maksaisi edes kymppiä yksityisen myymästä noin paljon ajetusta 159 SW:sta, vaikka spexit ovat miten hienot tahansa.JontteB kirjoitti:Jatkan tähän ketjuun kun ostikko kuitenkin liippaa läheltä. Vaimolle pitäis vaihtaa auto. Pitää olla farkku. Mun suureksi yllätykseksi se katteli itte tätä:
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9221051
Sitte ei olis ainoatakaan järkevää autoa taloudessa... En ole yhtään seurannut 159-keskustelua. Nopealla hakemisella en löytänyt oikein mitään tähän 1750 TBi moottoriin liittyvää juttua. Mitä tän kanssa pitää tietää
- moottorin,
- vaihteiston,
- ruostumisen osalta? Tai jonku muun osalta.
Jontte
- JontteB
- Viestit: 296
- Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
- Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86
Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä) - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Tämä riitti tappamaan vaimon mielenkiinnon! Opelista ollaan vaihtamassa poislerppu kirjoitti:^Se pitää tietää että 159 tuntuu ajossa (ainakin 3.2 V6 version osalta) raskaalta Opelilta. ... Jos Alfaan yhdistää ajatuksia kuten ketteryys tai ohjauksen tarkkuus ja ajattelee ajettavuuden olevan "innokas" tai "henkevä", niin ei kyllä osu 159:n kanssa nuo termit.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
1750Tbi:tä kokeilin, verrokkina 2.4JTDm. Kyllä se ketterä ja kevyt on siihen verrattuna - tosin painoeroakin oli tuon '06 JTDm:n kanssa se 300kg farkku-TBi:n eduksi.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Insignificantilla ~200km ajettuani sanoisin, ettei ajotuntumassa juuri yhteistä 159:n kanssa ole, vaikka 159 onkin paljon järeämpi olemukseltaan ja ajoltaan kuin esim, 156.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1750 tbi
Kaik o suhteellista. Ihan mukavasti autoa tuossa saa eurojen vastineeksi.geha kirjoitti:
En maksaisi edes kymppiä yksityisen myymästä noin paljon ajetusta 159 SW:sta, vaikka spexit ovat miten hienot tahansa.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Ok - en ole ajanut "modernilla" Opelilla, vertasin viimeiseen Vectraan. Kaippa tuossa oli enemmän se että odotin autolta "paljon" ja pettymys oli ehkä mitoitukseltaan tarpeettomankin suuri. Ero muihin ajamiini Alfoihin oli silti merkittävä - eikä mielestäni parempaan suuntaan. Onhan tästä tällä palstallakin ollut juttua vaikka kuinka paljon, mutta en silti osannut valmistautua kokemukseen... (Vaikka olin 159:stä kuullut ihan kasvotustenkin kohteliaampien palstalaisten toimesta kuvauksia näistä ominaisuuksista.)Polforea kirjoitti:Insignificantilla ~200km ajettuani sanoisin, ettei ajotuntumassa juuri yhteistä 159:n kanssa ole, vaikka 159 onkin paljon järeämpi olemukseltaan ja ajoltaan kuin esim, 156.
Ja pitää muistaa että käyttötarkoitus itselleni kakkosautoon ei ole pitkä maantieajo. Epäilemättä siihen 159 soveltuukin.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Itsehän tuuppailen tuolla omalla 159 pitkäkatolla etupäässä matkaa. On vallan hyvä siinä. Toisaalta vaikka se jykevän oloinen onkin, niin appara meni ympäri 1:43.5. Väittäisin että hyvä kierros menee vähän alta 1:43. Nämä siis täysin vakiona katupyörin pikkunakulla. Opelia en ole koskaan ajanut.. Mulla löytyy autosta myös tuo M32. 215 tkm mittarissa eikä mitään oireita. Ostettaessa oli jotain 166 tkm ja fundeerasin, että jos ei tuolloin oireile, niin tuskin on pahaa valmistusvikaa. Jotain parannustahan noihin kai tuli 2008 ja lisää joskus 2012. Mulla on tuo 2008 laatikko. Itse olen kyllä 159:stä tykännyt vaikkei tuo ihan Alfoin Alfa ehkä olekaan.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Kyllähän tuo Gasketin apparan aika kertoo kunnollisesta kulkineesta ja rakenteesta, imo. Ite olen päässy semeillä vähä alta 1:41 köykäsellä 156:lla
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
^Ja siitä, että kaveri osaa ajaa
Giulia Super -69
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
^Toki toki mutta ottaen painon ja lohkon huomioon, niin täytyy sen alustankin oltava hyvä
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Jos alustaa rata-ajoilla pohditaan, niin mallisarjan vissiin raskaimmalla versiolla (159 3.2 Q4 SW) on kuitenkin semislickseillä kellotettu Apparalla 1:39:27 käyttäjän Koska toimesta pari vuotta sitten. Kyllä Luigi on ihan oikeasti laittanut ajatusta alustan toimintaan.
Minä sanoisin, että jos 159 kiinnostaa edes alustavasti, niin kannattaa hankkiutua sellaista koeajamaan. Siinä sitä parhaiten saa tietää, miltä se omaan kouraan tuntuu. Loppuviimeeksi kuitenkin sillä, jos jollain, on merkitystä.
Minä sanoisin, että jos 159 kiinnostaa edes alustavasti, niin kannattaa hankkiutua sellaista koeajamaan. Siinä sitä parhaiten saa tietää, miltä se omaan kouraan tuntuu. Loppuviimeeksi kuitenkin sillä, jos jollain, on merkitystä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Tuo kierrosaika yllätti kyllä itsenikin hyvin positiivisesti. Jos nyt jotain verrataan niin saman vedin HGT Bravolla chipillä ja ilman kattia weitecin madallusjousin ja -iskarein Hankook RS-2 -renkain. HGT:ssä lukee otteessa 1190 kg, mutta se nyt puskee aivan törkeästi noilla varusteilla. 159:ssä Ventus S1 Evo 2:t, jotka on kyllä hyvät pyörät... Kuskissa on kyllä varmasti petraamista, mutta kyllä hatun nostan todella korkealle jos joku alta 1:42 kellottaa katupyörin. HGT meni myöhemmin koneeseen koskematta slikseillä 1:38.5.
Sikäli tuo oma naku on helppo ajaa, ettei se jaksa sutia. Tosin turbon kanssa pitää joka mutka aavistaa ajoissa että ehtii nostaa paineet. HGT:llä voima on heti polkimen alla. 159:llä kun sössii yhden mutkan niin heti tulee 2 s takkiin.. Sikäli hyvin uskon tuon 159 3,2 Q4:n alle 1:40. On siinä kuitenkin se 100 hv enempi ja pitoa.
Kuitenkin tosiaan, koittakaa 159:iä. Ei se niin huono ole.
Sikäli tuo oma naku on helppo ajaa, ettei se jaksa sutia. Tosin turbon kanssa pitää joka mutka aavistaa ajoissa että ehtii nostaa paineet. HGT:llä voima on heti polkimen alla. 159:llä kun sössii yhden mutkan niin heti tulee 2 s takkiin.. Sikäli hyvin uskon tuon 159 3,2 Q4:n alle 1:40. On siinä kuitenkin se 100 hv enempi ja pitoa.
Kuitenkin tosiaan, koittakaa 159:iä. Ei se niin huono ole.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Itselläni on 2.4 JTDM Q4, enkä kyllä mitenkään siitä mitään Opelia saa, lähinnä alkaa syljettämään tuollainen vertailu.. Onhan se painava (1800+ kg?) ja varsinkin etupainoinen, mutta mielestäni ajettavuus on mutkateillä silti nautinnollinen eikä paino tunnu häiritsevältä kuin vasta äärimmäisissä tilanteissa (esim. radalla..). Nelivetoisuus tietysti vaikuttaa tuntumaan jonkin verran, pitoa tuntuu riittävän.. Etuveto 159:iä en ole koskaan ajanutkaan, pitäisi varmaan sellaistakin koittaa.
Varmasti Alfa-puristien mielestä 159 ei ole enää niin "oikea Alfa" kuin esim. 156, mutta ei siinä sentään ole kaikkea merkin perintöä hukattu. 159:n hinnat alkavat olla ihan kohtuullisia muutenkin ja laatu sekä luotettavuus ovat kuitenkin jonkinmoisen hypyn ottaneet 156:n ajoista (vaikka 159:ssäkin on omat tunnetut heikkoutensa varsinkin tietyissä moottoreissa). Jos Alfan haluaa, niin mielestäni 159 ei ole ollenkaan huono vaihtoehto.. Ja onhan se nyt kaunis auto.
Varmasti Alfa-puristien mielestä 159 ei ole enää niin "oikea Alfa" kuin esim. 156, mutta ei siinä sentään ole kaikkea merkin perintöä hukattu. 159:n hinnat alkavat olla ihan kohtuullisia muutenkin ja laatu sekä luotettavuus ovat kuitenkin jonkinmoisen hypyn ottaneet 156:n ajoista (vaikka 159:ssäkin on omat tunnetut heikkoutensa varsinkin tietyissä moottoreissa). Jos Alfan haluaa, niin mielestäni 159 ei ole ollenkaan huono vaihtoehto.. Ja onhan se nyt kaunis auto.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Oliko niin, että 159:llä ja Opel Insignialla on sama alusta? Aivan pirun hyvä ajettava tuo 159 kyllä on. Taitaa olla paras ajamani etuvetoinen auto
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Varovainen arvio, että ei ole missään tapauksessa sama alusta.alamajy kirjoitti:Oliko niin, että 159:llä ja Opel Insignialla on sama alusta? Aivan pirun hyvä ajettava tuo 159 kyllä on. Taitaa olla paras ajamani etuvetoinen auto
VMP
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Kyllä tuo rouvan 159 2.4 dieseli jaksaa aina 1-2 kk välein kun sillä, ajan niin yllättää positiivisesti.
Menee edelleen pirun hienosti vaikka +300tkm suolas on jo ulkokuorta muuttanut niin ajolleen kyllä erittäin kykenevä peli.
Talviautona mitä mainion. Lämpenee nopeasti ja ajo-ominaisuuksiltaan parasta A-luokkaa. Pitoa riittää ja laite kääntyilee etuvetoiseksi hyvin, eikä puske.
Menee edelleen pirun hienosti vaikka +300tkm suolas on jo ulkokuorta muuttanut niin ajolleen kyllä erittäin kykenevä peli.
Talviautona mitä mainion. Lämpenee nopeasti ja ajo-ominaisuuksiltaan parasta A-luokkaa. Pitoa riittää ja laite kääntyilee etuvetoiseksi hyvin, eikä puske.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Mutta tämä on siis vain arvaus?mattijus kirjoitti:Varovainen arvio, että ei ole missään tapauksessa sama alusta.alamajy kirjoitti:Oliko niin, että 159:llä ja Opel Insignialla on sama alusta? Aivan pirun hyvä ajettava tuo 159 kyllä on. Taitaa olla paras ajamani etuvetoinen auto
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Insigniassa on McPherson etupää, 159:olmosessa ei.alamajy kirjoitti: Mutta tämä on siis vain arvaus?
VMP
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Eikös 159:ssä kuitenkin ole joku yhteinen Fiat/Opel-platformi, joka vielä vaihdettiin kesken prosessin tähän läskimpään ja leveämpään versioon? Sikäli jostain Vectrasta, Cadillacista tai Chevystä voisi löytyä jotain yhteistä mittaa Alfan kanssa, vaikka akselit voisivatkin olla eri suunnittelua ja tuotantoa?
Olen omistanut 11v sitten 156 2.0 Tessun ja tykkäsin kovasti. 159 ei ole sitä sisältä yhtään tilavampi, liekö takana tilanne suorastaan huonompi. Massaa on karttunut ja ulottuvuudet ovat kasvaneet joka suuntaan. Olen ajanut 159:iä myöhemmin 2.4JTDm:n ja 1.9JTS:n verran. Ei kahta puhetta ettenkö ottaisi isoa mörködieseliä noista kahdesta. Mahtava kone, mahtavat äänet. Yksysi ekotekki oli kyllä laimee esitys, vaika bensaa paloi ihan miehekkäästi. Mun mielestä 156/159:ssä hyvää on ohjaustuntuma ja yleinen tuntuma. Jälkimmäisessä on vielä se jämäkkä fiilis painon vuoksi. GT-henkiseen matkantekoon loistava auto.
En tiedä miltä Giulietta tuntuu Nuova Deltaan tai Bravoon verrattuna, mutta Deltaa en 159:iin vertaisi, se on kuitenkin ajolleen selkeästi tavallisempi ja tylsempi, ohjauksessa etenkin ottaa takkiin monta piirua. Kai se varmaan 159:n painokin riippuu mitä hakee ja mihin on tottunut. Omaan takatuuppari-Twingoon tottuneena 500L:n 1.4 FIRE painaa keulalla ihan tolkuttomasti ja tuntuu puskevan ensimmäisenä ojaan.. Painosta keulalla on toki se etu, että pitoa on. Twingossa ote lumeen ja jäähän tuntuu samalta kuin liikuttaisi pöydän pinnalla talouspaperia hennolla otteella... Sutimaan ei vastaavasti saa ollenkaan.
Olen omistanut 11v sitten 156 2.0 Tessun ja tykkäsin kovasti. 159 ei ole sitä sisältä yhtään tilavampi, liekö takana tilanne suorastaan huonompi. Massaa on karttunut ja ulottuvuudet ovat kasvaneet joka suuntaan. Olen ajanut 159:iä myöhemmin 2.4JTDm:n ja 1.9JTS:n verran. Ei kahta puhetta ettenkö ottaisi isoa mörködieseliä noista kahdesta. Mahtava kone, mahtavat äänet. Yksysi ekotekki oli kyllä laimee esitys, vaika bensaa paloi ihan miehekkäästi. Mun mielestä 156/159:ssä hyvää on ohjaustuntuma ja yleinen tuntuma. Jälkimmäisessä on vielä se jämäkkä fiilis painon vuoksi. GT-henkiseen matkantekoon loistava auto.
En tiedä miltä Giulietta tuntuu Nuova Deltaan tai Bravoon verrattuna, mutta Deltaa en 159:iin vertaisi, se on kuitenkin ajolleen selkeästi tavallisempi ja tylsempi, ohjauksessa etenkin ottaa takkiin monta piirua. Kai se varmaan 159:n painokin riippuu mitä hakee ja mihin on tottunut. Omaan takatuuppari-Twingoon tottuneena 500L:n 1.4 FIRE painaa keulalla ihan tolkuttomasti ja tuntuu puskevan ensimmäisenä ojaan.. Painosta keulalla on toki se etu, että pitoa on. Twingossa ote lumeen ja jäähän tuntuu samalta kuin liikuttaisi pöydän pinnalla talouspaperia hennolla otteella... Sutimaan ei vastaavasti saa ollenkaan.
-
- Viestit: 682
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
^ Delta ja Giulietta on tullut omistettua ja Bravoilla jonkin verran ajettu ja samantapaiselta Giulietta tuntuu kuin Delta ja Bravo tai ainakin omasta mielestä. Sama ohjauksen tunnottumuus vaivasi Giuliettaakin kuin mitä Deltaa. Giulietta meni matalamman ja jäykemmän jousituksen myötä mutkatiellä toki Deltaa paremmin, mutta ei tuo Giulietta kyllä tuntumassa ollut 147:n tai GT:n tasoa ja oli jotenkin tavallinen ja jopa tylsä. Toki moottori ja ulkonäkö oli Giulietassa hienoa. Mitä joskus ajanut farkku 159 1.9 dieselillä, niin itse sanoisin että se oli ajotuntumaltaan talvirenkaillakin Giuliettaa parempi.
Viimeksi muokannut Gusse, 08 Marras 2017, 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- geha
- Viestit: 42
- Liittynyt: 01 Loka 2016, 22:14
- Car(s): 159 SW 2.4 JTDm Q4 Ti
Giulietta 2.0 JTDm
Spider 2.0
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
"Originally, the 159 was intended to use GM's Epsilon platform; however, late during its development it was changed to the GM/Fiat Premium platform. It was more refined and expensive, being intended for E segment executive cars such as an Alfa Romeo 166 successor, but that never materialised, so Alfa Romeo attempted to recoup some of the platform development costs with the 159.alamajy kirjoitti:Mutta tämä on siis vain arvaus?mattijus kirjoitti:Varovainen arvio, että ei ole missään tapauksessa sama alusta.alamajy kirjoitti:Oliko niin, että 159:llä ja Opel Insignialla on sama alusta? Aivan pirun hyvä ajettava tuo 159 kyllä on. Taitaa olla paras ajamani etuvetoinen auto
General Motors originally planned Cadillac, Buick and Saab models for this platform but ending up discarded them over cost concerns. Unfortunately, the 159's late transition to what was fundamentally made as an E segment platform resulted in the 159 having excessive weight, a problem shared by its sisters, the Alfa Romeo Brera coupe and Spider convertible."
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
Tosiaan:
The 159 is neither a GM nor Saab under the skin.
The (saloon) 9-3 and the Vectra sit on the Epsilon platform, which the 159 does not use. GM/FIAT developed the "premium" platform collaboratively, with major input from Saab who were owned by GM at the time. Despite this, no GM or Saab model was put into production on the "premium" platform; only Alfa Romeo continued with it. GM moved instead to the Epsilon II platform, on which it launched the Insignia. Saab launched the new 9-5 on the Epsilon platform as well. The old 9-3 is nothing to do with the 159.
The 159 is neither a GM nor Saab under the skin.
The (saloon) 9-3 and the Vectra sit on the Epsilon platform, which the 159 does not use. GM/FIAT developed the "premium" platform collaboratively, with major input from Saab who were owned by GM at the time. Despite this, no GM or Saab model was put into production on the "premium" platform; only Alfa Romeo continued with it. GM moved instead to the Epsilon II platform, on which it launched the Insignia. Saab launched the new 9-5 on the Epsilon platform as well. The old 9-3 is nothing to do with the 159.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
@alamajy, mattijus
Ja älkää nyt sotkeko ALUSTAA platformiin. Pohjalevyllä ja alustalla ei ole oikeastaan yhtään mitään tekemistä keskenään.
Ja älkää nyt sotkeko ALUSTAA platformiin. Pohjalevyllä ja alustalla ei ole oikeastaan yhtään mitään tekemistä keskenään.
Re: 159 2.4 jtdm vs. 1750 tbi vs. Giulietta 1.4 MA
En ole juurikaan Opeleita ajanut (Astra 1,6 Twinport oli joskus Italian reissulla, unohtumaton kokemus), mutta 159:ä aikoinaan kaikilla moottoriversioilla (pl. 3,2 bensa, jota taas kokeillut Breran nokalla), ja ihmettelen auton ajettavuuden dissaamista. Vetotavasta riippumatta auto on todella varma ajettava kaikilla keleillä, vakaa isoilla teillä ja ohjautuu mutkiin kokoluokassaan hienosti. Loivat kaarteet voi ajaa uskomattoman kovilla nopeuksilla. Aliohjautuvuutta tulee esiin vasta tiukoissa mutkissa, mutta muutoin puskemista on tosi vaikea saada esiin, vaikkei auto toisaalta kaasulla käännykään yhtä hyvin kuin moni pienempi etuvetoinen. Tarkemmat havainnot 1,9 JTDm automaatilla nyt yli kahdeksan vuoden ajalta. Isomman nokivasaran keulapainoisuus hieman tuota kääntymishalukkuutta vähentää, Tbi taas on kaarteissa kevyimpänä kähvelin. Nelivedossa massa vähentää mielestäni herkkyyttä todella pahasti. Aiemmat autot mulla oli kaksi Lancia Kappaa, ja 159 on selvästi noita sporttisempi ajettava - ei silti välttämättä kokonaisuutena parempi. Riippuu, mitä hakee.
Taajama-ajoon 159 ei tietty ole paras valinta - vaikkei erityisen hankalakaan - mutta aika harva kait silä mittarilla autoaan testaa tai valitsee tällä foorumilla.
Auton vaihto on pikkuhiljaa mietinnässä, eikä itselleni tule pieneen mieleenkään vaihtaa Giuliettaan. Pikku G on koeajon ja viikon Teneriffan kiertelyn perusteella autona ihan OK, mutta pykälää selkeästi pienempi, eikä alusta ja ohjaus/ohjattavuus pärjää 159:lle. Lisäksi 159:n pahimmat puutteet (alustan lievä kovuus, auton yleinen meluisuus) pitäisi saada korjattua. Harkinnassa ehkä XE, C-sarja, Talisman, Giuliakin mahdollinen.
Taajama-ajoon 159 ei tietty ole paras valinta - vaikkei erityisen hankalakaan - mutta aika harva kait silä mittarilla autoaan testaa tai valitsee tällä foorumilla.
Auton vaihto on pikkuhiljaa mietinnässä, eikä itselleni tule pieneen mieleenkään vaihtaa Giuliettaan. Pikku G on koeajon ja viikon Teneriffan kiertelyn perusteella autona ihan OK, mutta pykälää selkeästi pienempi, eikä alusta ja ohjaus/ohjattavuus pärjää 159:lle. Lisäksi 159:n pahimmat puutteet (alustan lievä kovuus, auton yleinen meluisuus) pitäisi saada korjattua. Harkinnassa ehkä XE, C-sarja, Talisman, Giuliakin mahdollinen.
TTi