Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei ole välttämättä jako, mutta riski toki olemassa. Muistan tapauksen, kun tyhjällä täristävä V6 korjaantui lambda-anturin vaihdolla, kun jako oli tarkastettu. Siis vanhempi yhden lambdan versio.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jep, en todellakaan suosittele kenellekkään "nettitohtoroinnin" perusteella busson suht työlästä (= arvokasta jos sen jollain teettää) jakopää hommaa ilman tarkempaa vian tutkimista.. tässä tapauksessa oireet täsmää mutta arvokas tieto olisi esim. se että onko tärissyt tyhjäkäynnillä edellisestä jakopäähommasta asti vai onko vika tullut myöhemmin.

AmericanItalian
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6
Sysleri: 300c 5.7 hemi
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Hmm. Pitänee tuo lambda kokeilla kuitenkin ensiksi. Käynti tosiaan koneessa ylipäätään hyvä ja tärinä vaimenee kun päästelty vähän kovempaa joka viittaisi lambdan lämpeämiseen ja siten myös sen toimintaan. Kysympä edelliseltä omistajalta missä tuo remminvaihto tehty jos voisivat tarkistaa että tehty oikein.

Tähän kohtaa hyvä sanoa että tämä on ensimmäinen alfani ja olen ollut täysin myyty. Aina on ilo lähteä ajamaan ja rouva sekä frendit jo kyllästymiseen asti kuunnelleet mun hehkutusta alfasta. Pitää varmaan tuonne projekti osioon laittaa topikki koska harraste ja projekti tämä myös on. Hitsattu on jo myös pohjaa(yllätys).Kiitoksia viisaista neuvoistanne.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Moottorin tuet jotenkin epäilyttää näissä tärinä ongelmissa tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla. Nehän on kumia ja menee suhteellisen huonokuntoisiksi iän myötä.
Omassa autossa jonkinlaista tärinää oli havaittavissa tiettyinä kylminä talvipäivinä ja yhden moottorin tuen muistankin nähneeni olevan huonossa kunnossa, siis kumiosat.
Kuva

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Onko raadilla kokemuksia tästä Ragazzon-merkkisestä takavaimentimesta? > http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... xhaust-156

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Pujazuba kirjoitti:^Moottorin tuet jotenkin epäilyttää näissä tärinä ongelmissa tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla. Nehän on kumia ja menee suhteellisen huonokuntoisiksi iän myötä.
Omassa autossa jonkinlaista tärinää oli havaittavissa tiettyinä kylminä talvipäivinä ja yhden moottorin tuen muistankin nähneeni olevan huonossa kunnossa, siis kumiosat.
Mulla on Busson ylätuki pashana ja kyllä täristää just tyhjäkäynnillä. 166 siis mulla, mutta taitaa olla 156:ssa liki samanlainen ylätuenta siellä vänkärin puolella.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mulla antautui ylätuki Ahvenistolla lopullisesti puslastaan ja nyt kun tarkemmin miettii, niin pieni tärinä hävisi. Puoltaa siis paskan ylätuken mahdollisuutta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Air bagin vikakoodi herjaa toisen puolen sivuverhojen vikaa, resistanssi . Mistä löytyy liittimet jotka voisi tarkistella läpi?
Peräkontissa oikean posken puolella löysin 2 liitosta mutta onko noihin liittyen vielä jossain muualla Pitääkö purkaa lattiaverhoilu /sivuverhoilu?
Penkkien liittimet tuskin on noihin yhteydessä?

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Onko kenelläkään kokemusta novitecin sport jousista uusina?
Mulla on pirssissä sellaiset, mutta takapää on löystynyt. Funtsin, josko vaihtaisin taakse uudet tai jotkut muut. Sais satunnaisten kärryasioiden takia olla aika jämäkät.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

AmericanItalian kirjoitti:Hmm. Pitänee tuo lambda kokeilla kuitenkin ensiksi. Käynti tosiaan koneessa ylipäätään hyvä ja tärinä vaimenee kun päästelty vähän kovempaa joka viittaisi lambdan lämpeämiseen ja siten myös sen toimintaan. Kysympä edelliseltä omistajalta missä tuo remminvaihto tehty jos voisivat tarkistaa että tehty oikein.
Ilmavuoto voi myös täristää melkoisesti, mutta se ei kyllä lämpenemisen myötä poistu, muuttua toki vähän voi koska kylmä kone käy miten käy.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

atm kirjoitti:Air bagin vikakoodi herjaa toisen puolen sivuverhojen vikaa, resistanssi . Mistä löytyy liittimet jotka voisi tarkistella läpi?
Peräkontissa oikean posken puolella löysin 2 liitosta mutta onko noihin liittyen vielä jossain muualla Pitääkö purkaa lattiaverhoilu /sivuverhoilu?
Penkkien liittimet tuskin on noihin yhteydessä?
Alfasta en tiedä, mutta ainakin Fiat Stilossa liittimet ovat juurikin takakontin sivuilla mistä johto nousee ylös verholle ja ne fiksaamalla loppui vikailmoitukset. Taisin ohittaa liittimet kokonaan. Penkit antaa ihan omia vikakoodejaan.

Bagihommat olen koittanut tehdä oikein, eli auto sammuksiin, nokkapelti auki, avain taskuun, ovet kiinni muttei lukkoon, odottaa 15 minuuttia että järjestelmät menee lepotilaan, sitten akku irti, odottaa vielä kymmenen minuuttia ja sitten hyökkää sähkölaitteiden kimppuun.

Niin ja kun pistää akun kiinni, antaa olla muutaman minuutin, sitten moottorivirrat päälle mutta ei autoa käyntiin, odottaa 5 minuuttia ja sitten vasta käynnistää auton tyhjäkäynnille.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mihkä toi 5min virrat päällä ennen starttia perustuu? Oon tainnu V6:n kanssa nähdä sitä, mutta en muiden...
Ilmastoinnin läpätkin hakee paikkansa jo siinä kun akun kytkee.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Noita "oikeaoppisia" tapoja nyt on jos jonkin näköisiä. Esim: FCA:n ohjeistuksissa usein toistuu, että akku kytketään kiinni virta-avain sytysvirta-asennossa ja varmistetaan, ettei autossa ole ihmisiä kytkentä hetkellä. :)


Mut nää on näitä... ite otan bägiä vaihtaessani sytkävirrat pois ja avaimen virtalukosta. Odotan tasan niin kauan ennen kuin irtikytken bägin liittimen, kun bägin irroittamisessa on mennyt aikaa. Useimmat rattibägit irtoaa alle puolessa minuutissa. Koitan vähän sivusta kytkeä uutta takas, että jos sanoo poks niin ei ole naama ihan kiinni laitoksessa. Vielä ei ole poksahtanut ja joitain satoja tullut vaihdettua... :splat: Toimii mulle, en suosittele muille.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aquatica kirjoitti:^
Mihkä toi 5min virrat päällä ennen starttia perustuu? Oon tainnu V6:n kanssa nähdä sitä, mutta en muiden...
Ilmastoinnin läpätkin hakee paikkansa jo siinä kun akun kytkee.
Cyria raksutteli jotain ilmastoinnin läppien kuuloisia raksutteluita riemumielin nimenomaan tuossa kohtaa, kun virrat oli päällä mutta kone ei vielä käynyt. Avain nollassa oli ihan hiljaista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
Cyria raksutteli jotain ilmastoinnin läppien kuuloisia raksutteluita riemumielin nimenomaan tuossa kohtaa, kun virrat oli päällä mutta kone ei vielä käynyt. Avain nollassa oli ihan hiljaista.
Selkeesti siis jotain eroa noiden välillä. Kun '01 JTD ja '02 boselift molemmat raksutteli nimenomaa akun kytkemisen yhteydessä - eikä sitten yhtään sen enempiä virrat päällä. Jännää.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jännästä niinkään tiedä, pikemminkin italialaista :lol:
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Mulla raksuttelee välillä huvikseen ja niin raksutteli eksäkin. Kuulosti ihan seinäkellolta. Sopi mielestäni italialaiseen autoon niin.annoin olla :lol:
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Mitenkäs 156/147/GT:n pakkilukolliset vaihdekepinnupit sopii ristiin? Vanha nahkakuula on sen verran kulunut, että olen harkinnut laittaa tilalle GT:n alumiiniklunssin. Eikös nuo nyt kaikki samanlaisella kiinnityksellä ole?

Tästä siis puhe:

Kuva

AmericanItalian
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6
Sysleri: 300c 5.7 hemi
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Turre kirjoitti:
AmericanItalian kirjoitti:Hmm. Pitänee tuo lambda kokeilla kuitenkin ensiksi. Käynti tosiaan koneessa ylipäätään hyvä ja tärinä vaimenee kun päästelty vähän kovempaa joka viittaisi lambdan lämpeämiseen ja siten myös sen toimintaan. Kysympä edelliseltä omistajalta missä tuo remminvaihto tehty jos voisivat tarkistaa että tehty oikein.
Ilmavuoto voi myös täristää melkoisesti, mutta se ei kyllä lämpenemisen myötä poistu, muuttua toki vähän voi koska kylmä kone käy miten käy.
Hyvin todennäköisesti ei ole jakohihnasta. Edellisen omistajan mukaan Hihna, rullat ja kiristäjä vaihdettu kahden Alfa-Forum aktiivin/ammattimiehiä toimesta 2 vuotta sitten kesällä 196tkm.vesipumppu 160rkm kohdalla. Eikä usko että jako olisi heidän jäljiltään väärin. Taas tänään kovaa räppäystä ja kehrää alfa kuin kissa. Pitänee obd testerillä katsoa jos jotain lambdaan viittavaa löytyy. Toki voi imupuolellakin olla mut jotenkin epäilen tuota lambdaa.

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Copyright »

Millä ootte nollannu huoltovalon?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Selaa SERVICE osioon. Paina + & - nappeja yhtaikaa ja pidä alhaalla n. 9s kunnes se ilmoittaa että on nollattu.
Kuva

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

6000km ja 1l öljyä. Ei liene paha tolle jts:slle?
Kone ainaki alapäästä märkä, jos vaikka osa valunu pois...

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Koht. hyvä kulutus sanoisin. Mitä öljyä?
Kuva

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^tuo ei ole mitään, ehjä motti tuon puolesta kyllä
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Copyright »

Pujazuba kirjoitti:Selaa SERVICE osioon. Paina + & - nappeja yhtaikaa ja pidä alhaalla n. 9s kunnes se ilmoittaa että on nollattu.
Kiitoksia neuvosta! Täytyy kokeilla.

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Pitkällisen prosessin jälkeen käynnistysongelmat ratkesi vaihtamalla ecu,immo ja ohjaamo ecu purkuun tulleesta ehjästä samanlaisesta cf3 tyypin autosta. Hassua että keskuslukitus toimii vielä auton omilla avaimilla. Parempi niin. Onko kukaan vaihtanut avaimenperästä immon palikkaa? Jos sen pystyy vaihtamaan särkemättä mitään ei tarvitse kiinnitellä toisen auton avainta kojelaudan alle immoa huijaamaan.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Pujazuba kirjoitti:^Koht. hyvä kulutus sanoisin. Mitä öljyä?
Käsittääkseni seleniaa viimevuodet. 10-60.

Ny oon töräyttäny castrollin 10-60 oliota lisäykseen.

Mitähä 10-60 öljymerkkejä rauma-pori huudeilta löytyy muuta ku castrolia ja mistä?

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Onko etummaisen ja takimmaisen kannen nokka-akselit vaihtokelpoisia keskenään. Kuulostaa että takimmaisen nokat menee pyöreeksi joten voiko etummaisesta soveltaa taakse?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

atm kirjoitti:Onko etummaisen ja takimmaisen kannen nokka-akselit vaihtokelpoisia keskenään. Kuulostaa että takimmaisen nokat menee pyöreeksi joten voiko etummaisesta soveltaa taakse?
Eivät ole, takimmaisissa mm. Nokka-akselin asentotunnistimen nökönen.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

jalittam kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:^Koht. hyvä kulutus sanoisin. Mitä öljyä?
Käsittääkseni seleniaa viimevuodet. 10-60.

Ny oon töräyttäny castrollin 10-60 oliota lisäykseen.

Mitähä 10-60 öljymerkkejä rauma-pori huudeilta löytyy muuta ku castrolia ja mistä?
Gulffia motormarketista ainakin.

BerlinettaSport
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Mietiin tuos ajoituksen muuntimen vaihtoa, mutta homma keskeytyi kun muunnin ei irtoa p*rkeleelläkään nokasta :x Mikä tuon kiristysmomentti on ja onkahan tuo vedetty vielä liiman kans kiinni.? 2.0 16v tessu. Avaimena toimii erittäin asiallinen hydraulisylinterin avaus työkalu. Jos ostan tuon oman erikoishylsyn niin kestääkö se pyssyllä ampumisen? Itse tehty hylsy ei kestänyt ampumista :roll: Kuinkas muuten onko korjaamo-ohje irrottaa ajoituksen muunnin nokan lukkopalaa vasten vääntämällä vai nokka viilapenkkiin?

E: No sitäpä minäkin että ei uskalla lukkopalaa vasten vääntää, viilapenkissä ollut. Viilapenkki vaan antaa periksi kun vääntää tai nokka kääntyy viilapenkin leukojen välissä :silent:
Viimeksi muokannut BerlinettaSport, 01 Kesä 2017, 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Liimaa siellä on välissä. Lukkopalaa vastaan ei kyllä mun mielestä kannata vääntää, itse laitoin viilapenkkiin nokkien välistä, ja väänsin itse tehdyllä (2x5mm poranterä, iso hylsy ja sähköliimaa) työkalulla auki. Ja kiristysmomentti kierteen mukaan taulukosta

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Korjaamo-oppaan mukaan viilapenkissä irrotus, kiristysmomentti 11.5 - 12daNm

Viime syksynä kun asiaa tuli tutkailtua, nettiviisaus "tietää" että nokan pukkien omat pultit ja lukkopaloja vastaan vääntö on jokseenkin varma tuho, mutta pidempien pulttien kanssa menee paikallaankin. Itse vaihdoin pidempien pulttien kanssa lukkopaloja vasten vääntämällä paikallaan ilman näkyviä haittoja mutta omalla vastuullahan näitä tietysti sovelletaan...

(edit: momentti lisätty)
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja juhala »

Pyyhinasiaa.

-98 mallisessa on sellaiset "vanhanmalliset" pyyhkijät. Olikos niissä loppupään malleissa sellaiset jäykät ja modernit?

Jos vaihtaisi varret jne. Kun ne uudet on hienommat ja paremmat : :)
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Saa rungottomia sulkia koukkumallin varsiinkin. Esim. Boschin retrofit, jos ei merkki aiheuta allergiaa.
http://m.motonet.fi/fi/varaosat/8/autot ... teryhma=97

Sekä vastaavat liki jokaiselta sulkavalmistajalta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^/^ Juu kaikki ns. aero pyyhkijät joita olen ostanut ovat olleet yhteensopivia tuohon koukkuvarteen. Esim. Bilteman sulat sisältävät adapterin eri kokoisille koukuille. Laatukin on asiallinen.
Kuva

BerlinettaSport
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Turre kirjoitti:Korjaamo-oppaan mukaan viilapenkissä irrotus, kiristysmomentti 11.5 - 12daNm

Viime syksynä kun asiaa tuli tutkailtua, nettiviisaus "tietää" että nokan pukkien omat pultit ja lukkopaloja vastaan vääntö on jokseenkin varma tuho, mutta pidempien pulttien kanssa menee paikallaankin. Itse vaihdoin pidempien pulttien kanssa lukkopaloja vasten vääntämällä paikallaan ilman näkyviä haittoja mutta omalla vastuullahan näitä tietysti sovelletaan...

(edit: momentti lisätty)
Lauantaista tuli työpäivä yhtäkkiä, nokka mukaan ja järeämpään viilapenkkiin kiinni ja vääntämällä aukes. Memontista ei tietoakaan kun uuden laitoin, mutta ei se irti lähde, hento liima väliin ja kuitenkin se pyörii kiristyvään suuntaan. Ei käy mun järkeen ylitiukkaan kiristys. Montako nollaa tuohon daNm-yksikköön pitää laittaa että tulee tavan Nm.? Itse otin kerran yhdestä 156 koneesta lukkopalojen kohdilta nokan pukit pois ja yhden ruuvin mukana tuli myös kierre :| Tuolla mietiin korjaamo-ohjetta lukkopalaa vasten vai viilapenkissä, itse en uskaltaisi vääntää lukkopalaa vasten.
P*rkeles meinasin lainata työmaalta tasohiomakoneen tivistepintojen puhdistukseen, mutta unohtuihan se.. Ei sitte laiteta vkl aikana nokkia paikoilleen :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

BerlinettaSport kirjoitti:Montako nollaa tuohon daNm-yksikköön pitää laittaa että tulee tavan Nm.?
Yksi, se on dekanewtonmetri eli 1 daNm = 10Nm.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

daNm=10Nm eli pilkkua pykälä oikeelle

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Busson moottorin ylätuennan pusla on antautunut. Onko kukaan tutkinut mistä löytyy sopiva irto vaihtopusla jonka tuohon voisi prässätä?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Powerflexiltä saa ainakin valmista pu-puslasarjaa. Miinuspuolena moottorin ääni ja tärinä voimistuvat ohjaamossa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Kestääkö bussoa nostaa keulasta ilmaan öljypohjan alta?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Moottoria voi tukea ja nostaa, mutta koko autoa ei

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

toinii, edellis aamuna ku iski jtässän tulille niin sen päivänen kalina ja kolina :-D Ensmäiseksi tuli mieleen, että siihenkö se nyt vihdoin hajos :-D No annoin kuitenkin käydä ja kävin polkasemassa kytkintä, ei vaikutusta. Hetken päästä ääntely sitten hiljeni ja ei muuta ku töihin. Kulkine sitten makas koko päivän, eikä kalissu käynnistäessä, kuten ei myöskään eilen aamusta. Nostimella äkkivilkaisulla, ei mitään ihmeenpiä näkyny. Epänormaali, paremminkin pakotiivisteeseen tai sarjaan liityvä sointi on ja hetken moinen sivuääni on tarkalla korvalla ollutkin havaittavissa jo jokin aikaa. Mites, jos katin sisukset olis hakenut uuden järjestyksen? Aika mekkalaa kyllä piti :-D Nostimella katselmus oli hyvin nopea ja siittä katin tienoilta kuuluu semmonen "ujellus"
Nii ja lisäyksenä se, että takalampaada ei välttämättä osaa kertoa mahdollisesta tapahtumasta :wink:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Vikakoodeja:

P0300 Ignition failures (generic)
P0301 Cylinder 1 ignition failures
P0420 Catalyser 1 (Fatal)
P0430 Catalyser 2
P2254 Lambda 2 sensor upstream (ground) Fatal

Osaako joku antaa arvioita mistä nuo voisi johtua?
Kakkossylinterin? (toinen vasemmalta) sytytystulppa oli öljyssä, siitä varmaan johtuu joku noista yllämainituista? Vuotaisiko siellä jokin tiiviste?

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tai normikamaa JTS:n kanssa. Sytytysvirheitä ja lambdan liittimet herjaa. Jos lambdat korjaantuu kun irrottaa ja putsaa ja laittaa liittimen takaisin ja sytkävikoja tulee vaan satunnaisesti (vian aikana palaa moottorin vikavalo) niin ei ole syytä huoleen! :mrgreen: Toki sitkeät lambdaviat vaatii kyseisen anturin uusinnan, niitähän on 4kpl joten ihan huvikseen ei viitsine laittaa kaikkia uusiksi.
Joku oli kai saanu sytkäviat vähemmiksi kun oli purkanu johtosarjan ja korjannut kohdan, jossa maajohdot liittyy toisiinsa?

Itellä herjaa kylmänä milloin mitäkin sylinteriä. Joskus käynti on muutaman sekunnin ihan oikeesti vähän huonoa. Mutta loppuu kun lähtee liikkeelle tai viimeistään muutaman sadan metrin jälkeen. Ei jaksa stressata.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

sämpy kirjoitti:Tai normikamaa JTS:n kanssa. Sytytysvirheitä ja lambdan liittimet herjaa. Jos lambdat korjaantuu kun irrottaa ja putsaa ja laittaa liittimen takaisin ja sytkävikoja tulee vaan satunnaisesti (vian aikana palaa moottorin vikavalo) niin ei ole syytä huoleen! :mrgreen: Toki sitkeät lambdaviat vaatii kyseisen anturin uusinnan, niitähän on 4kpl joten ihan huvikseen ei viitsine laittaa kaikkia uusiksi.
Joku oli kai saanu sytkäviat vähemmiksi kun oli purkanu johtosarjan ja korjannut kohdan, jossa maajohdot liittyy toisiinsa?

Itellä herjaa kylmänä milloin mitäkin sylinteriä. Joskus käynti on muutaman sekunnin ihan oikeesti vähän huonoa. Mutta loppuu kun lähtee liikkeelle tai viimeistään muutaman sadan metrin jälkeen. Ei jaksa stressata.
Hmm, jotakin siellä koneessa on vialla koska nakuttaa aika pahasti ja nykii kylmällä koneella. Moottorivalo tuntuu syttyvän about kuukauden välein. Eikä varmaan tulpankaan kuulu öljyinen olla :-D

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Itselläni silloin tällöin suunnilleen vastaavat harvoin tulleet vikakoodit(ilman että huomasi mitään ajossa) paljastuivat lopulta luultavasti vialliseksi suuttimeksi ja yhden männän sulamiseen...
Muistaakseni ei herjannut tosin molemmista cateista ja eri koodi lamdasta.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Ihan tiedoksi jos olisi apua sytytysvikakoodien kanssa...
Itsellä tuli vikakoodi aina silloin tällöin liittyen 2. puolaan ja usein myös lambda vikakoodin kera. Lopulta vikakoodin ilmoitustiheys oli joka pari päivää. Niin paha että katsastukseen mentäessä piti olla läppäri ja johdot mukana autossa siltä varalta että matkalla olisi heittänyt vikakoodit. :oops: Ja niin tekikin!

Melkein ehdin tilata uuden puolan kun päätin tehdä seuraavat:
1. Puolien kärkien + plugien putsaus sähköliitin spray:llä.
2. Nro 1 puolan pultin Loctite liimaus sillä kierteet ovat entiset.

Ei ole vikakoodia heittänyt viikkoihin!
Kuva

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Garmund kirjoitti:Itselläni silloin tällöin suunnilleen vastaavat harvoin tulleet vikakoodit(ilman että huomasi mitään ajossa) paljastuivat lopulta luultavasti vialliseksi suuttimeksi ja yhden männän sulamiseen...
Muistaakseni ei herjannut tosin molemmista cateista ja eri koodi lamdasta.
Sama kävi mun jötsissä. Veteli suuttimen tai lambdan takia laihalle ja mäntään reikä.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Vastaa Viestiin