MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Valvoja: Moderators
MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Ihmettelin kun etupää on rutissut kääntäessä jonkin aikaa. Otin etupään ylös ja vasen jousi molemmista päistä katki noin 1 kierroksen verran. Toinen pala oli jo tippunut maantielle, sen kolahduksen muistakin. Ajettu noin 65tkm. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mitä tilalle? Mielellään pehmeämpää kuin nyt - käy joka kolon läpi raskaimman kautta.
- Liitteet
-
- Jousi1b.jpg
- (62.88 KiB) Tiedosto ladattu 3386 kertaa
-
- Jousi2b.jpg
- (43.77 KiB) Tiedosto ladattu 3386 kertaa
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Mun MiTosta pamahti toinen etujousi poikki pari vuotta sitten. Tosin jousi oli kahtena kappaleena. Jousi oli katkennut siististi poikki ja oli katkeamiskohdasta täysin ruosteeton. Diagnoosina katkeamiseen oli surkeasti toiminut iskareiden kääntölaakeri. Tosin auto oli saanut mun käsissä ihan kunnolla kyytiä, joten ehkä noi kuluvat osat oli välillä vähän koetuksella. Autolla oli ajettu vajaassa viidessä vuodessa n. 35 000 kilsaa.
Tilalle laitettiin AR/FCA:n alkuperäiset varaosajouset ja vaihdettiin kolmannet kääntölaakerit.
Tilalle laitettiin AR/FCA:n alkuperäiset varaosajouset ja vaihdettiin kolmannet kääntölaakerit.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Joo, syyllinen on siis kääntölaakeri - ei jousi.
Rutina on todennäköisesti ollut nimenomaa kääntölaakerin meteliä ja jossain vaiheessa antanut jouset periksi. Tyyppivika - erityisen herkkiä tuntuu olevan PSA:n ja Fiatin vermeet näissä. Tai ainakin nuo osuu tehokkaasti silmiin.
Rutina on todennäköisesti ollut nimenomaa kääntölaakerin meteliä ja jossain vaiheessa antanut jouset periksi. Tyyppivika - erityisen herkkiä tuntuu olevan PSA:n ja Fiatin vermeet näissä. Tai ainakin nuo osuu tehokkaasti silmiin.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Komppaan Aquaticaa.
Omasta vaihdettiin (alkuperäiset?)kääntölaakerit n. 90tkm kohdilla ja katsastuksessa n. 99tkm huomattiin, että toisesta etujousesta puuttuu puolkierrosta. Tänä talvena 137tkm kohdalla antautui vasen kääntölaakeri, joten vaihdoin molemmat. Aika yleisiä ovta kääntölaakeri vaivat. Kannattaa olla tarkkana, jos ohjauksessa on vähänkin nypytystä taikka erikoisia ääniä, niin kääntölaakerit vaihtoon, jotta ei tarvitse jousia vaihdella.
Omasta vaihdettiin (alkuperäiset?)kääntölaakerit n. 90tkm kohdilla ja katsastuksessa n. 99tkm huomattiin, että toisesta etujousesta puuttuu puolkierrosta. Tänä talvena 137tkm kohdalla antautui vasen kääntölaakeri, joten vaihdoin molemmat. Aika yleisiä ovta kääntölaakeri vaivat. Kannattaa olla tarkkana, jos ohjauksessa on vähänkin nypytystä taikka erikoisia ääniä, niin kääntölaakerit vaihtoon, jotta ei tarvitse jousia vaihdella.
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Tohon malliin ei löydy Suomesta osaa joten olisi tilattava jostain päin Eurooppaa AK:n kautta ja aikaa menee 1-2 vkoa. Hinta vajaa puolitoistasataa per kpl. Osanro 50534842. Edit: Tarkistin ja tuon osanumeron pitää olla kylläkin 50534841, ainakin täältä löytyi tuolla numerolla - https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... sku=114299
Laakeri vajaa 50€/kpl osanro 52027765.
Laakeri vajaa 50€/kpl osanro 52027765.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Oma auto pajalla paraikaa samaisesta syystä. Autokeskus toki osaa tämänkin, eli vika, jousen pauke kääntäessä,kuvattu tarkasti tarvittavaa osaa eli laakeria myöten huoltoa varatessa, varmistettu vielä huoltotiskillä tämäkin. Kolmen tunnin päästä soitto "tiedetään missä vika piilee, mutta meillä ei oo osaa, menee 4-8 päivää tilatessa..." Siis täh
Juuri tätähän mä tulin korjauttamaan ja teillä ei oo osaa... Homma toki jatkuu samalla linjalla "me huomattiin, että on tilattu väärät jarruosat, nää meneekin 500X:ään...". Ja anskattoony, mitään muuta ei tästäkään tule kuin selitystä selityksen perään.
Kuvitelkaapa tilanne, jossa mattofirman jamppa tulee asentamaan mattoa lattiaan, toteaa, että lattia on paskana, mutta mattoa ei ole asennettavaksi. Kodinkonefirman jantteri tulee asentamaan tilattua jääkaappia, mutta asentaa sinne pesukoneen. Kuka tilais toistamiseen? Autojen kanssa arkea joka kerta...
Huoltotiskin mukaan FCA:n malleissa laakeria ei mene kuulemma erityisesti. Oma kokemus kertoo toista. Lancian Deltasta katkesi jousi samaisen laakerin kanittelun vuoksi, nyt on tässä 500L:ssä sama vika. Mitään muuta vikaa näissä ei tunnu olevankaan kuin tuo McPhersonin yläpiän ljiaker.

Kuvitelkaapa tilanne, jossa mattofirman jamppa tulee asentamaan mattoa lattiaan, toteaa, että lattia on paskana, mutta mattoa ei ole asennettavaksi. Kodinkonefirman jantteri tulee asentamaan tilattua jääkaappia, mutta asentaa sinne pesukoneen. Kuka tilais toistamiseen? Autojen kanssa arkea joka kerta...

Huoltotiskin mukaan FCA:n malleissa laakeria ei mene kuulemma erityisesti. Oma kokemus kertoo toista. Lancian Deltasta katkesi jousi samaisen laakerin kanittelun vuoksi, nyt on tässä 500L:ssä sama vika. Mitään muuta vikaa näissä ei tunnu olevankaan kuin tuo McPhersonin yläpiän ljiaker.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
...
Pösökorjaamossa, jossa MiTon käytin laakereiden vaihdossa, tiesi noiden kärsivän noista kovastikin... Siellä muuten laakerit joku 30eur kpl ja toimitusaika puoli päivää ;p
Pösökorjaamossa, jossa MiTon käytin laakereiden vaihdossa, tiesi noiden kärsivän noista kovastikin... Siellä muuten laakerit joku 30eur kpl ja toimitusaika puoli päivää ;p
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Viimeksi tilasin Karkkilan varaosamyymälään päivässä hinta oli vajaa 30€ kippe, joten ei pitäisi olla ongelmaa niiden saannissa. Oli ihan samanlainen, kun edellinenkin...
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Hämmästyttävää. Käytin oman auton jousien vaihdossa, missä samaisessa yhteydessä vaihdettiin myös yläpään laakerit. Pilot Motorsin edustaja nimenomaan mainitsi, että ne ovat heikko kohta ja kannattaa vaihtaa samalla. No, olihan tuolla silloin jo liki 100tkm takana, joten ei se vaihto varmaankaan hukkaan mennyt. Aikoinaan mulla meni samaiset laakerit Bemarista ja ne vaihdettiin samalla kun vaihdettiin siihenkin vaihdettiin jouset. Kulutustavaraa tuntuvat olevan tietyillä kilometreilläKivijärvi kirjoitti:Huoltotiskin mukaan FCA:n malleissa laakeria ei mene kuulemma erityisesti. Oma kokemus kertoo toista. Lancian Deltasta katkesi jousi samaisen laakerin kanittelun vuoksi, nyt on tässä 500L:ssä sama vika. Mitään muuta vikaa näissä ei tunnu olevankaan kuin tuo McPhersonin yläpiän ljiaker.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Käytin talouden toista italian lahjaa vuosittaisessa syynissää katsastuskonttorilla ja tuomiona hylsy. Vasen etujousi poikki. Ei muutakuin nettiin etsimään varaosia, Sparetolta löytyikin suoraan hyllystä Lesjöforsin jouset kohtuulliseen 30€ kipale hintaan. Samalla tilasin Sachs:n yläpään laakerit, maksoivat hurjat 15€ kipale.
Samalla näköjään kannattaa nuo laakerit vaihtaa, tuossa emännän laitteessa oli tuo kuskin puoleinen laakeri tullut tiensä päähän eikä tuo vänkärin puoleinenkaan ollut enää häävissä kunnossa. Helvetillinen rutina kuului laakerista kun sitä pyöritteli.
Samalla näköjään kannattaa nuo laakerit vaihtaa, tuossa emännän laitteessa oli tuo kuskin puoleinen laakeri tullut tiensä päähän eikä tuo vänkärin puoleinenkaan ollut enää häävissä kunnossa. Helvetillinen rutina kuului laakerista kun sitä pyöritteli.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
^
Se on se rutina, jolloin pitää vaihtaa ne yläpäänlaakerit - sitten ei hajoa jousi. Itselläni MiTossa kesti varmaan 800km rutinan alusta vaihtoon, ei vielä poikki kerennyt mennä. Huomas ihan selvästi korvalla, tosin ratin nypytyksestä oli todella paha sanoa mitään.
Sen sijaan vesisateella pehmeämmältä tuntuva ohjaus oli aika vahva viite siitä, että yläpään laakeri(t) on vaihtokunnossa.
Se on se rutina, jolloin pitää vaihtaa ne yläpäänlaakerit - sitten ei hajoa jousi. Itselläni MiTossa kesti varmaan 800km rutinan alusta vaihtoon, ei vielä poikki kerennyt mennä. Huomas ihan selvästi korvalla, tosin ratin nypytyksestä oli todella paha sanoa mitään.
Sen sijaan vesisateella pehmeämmältä tuntuva ohjaus oli aika vahva viite siitä, että yläpään laakeri(t) on vaihtokunnossa.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
500L:ssä jousesta kantautuvaa ääntä säesti ohjauksen takkuilu ja päälle jäänti. Tempoili kuin pahemmissakin urissa. Deltassa ei kuulunut tai tuntunut sitten mitään. Jousi poikki vaan kesken matkan ja pajalle. Laakerihan ei ole marmorillakaan kallis n. 30€. Jousi oli kallis ja tulo kesti kauan.
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Tänään tuli uudet osat. Bilsteinin jouset oli täysin samanlaiset kuin alkuperäiset. Kuvissa vasemman puolen osia ja se myös kasattuna. Huomiota kiinnitti että alkuperäisistä ylälaakerista puuttui reunan suojakumi mikä päästää likaa laakerin väliin. Oikeanpuoleinen laakeri näytti olevan silti kunnossa. Samalla piti tietenkin tehdä ruosteen esto, aluksi maalit ja päälle kotelomassan ja alustamassan sekoitusta. HUOM: Ylälaakerin mustaa ja valkoista osaa ei saa ottaa erilleen kuten tein. Ne on vähän hankala saada takaisin yhteen mutta onnistuu kyllä.
- Liitteet
-
- 0510 MiTon vasen jousi 300517.jpg
- (48.84 KiB) Tiedosto ladattu 2646 kertaa
-
- 0511 MiTon vasen jousi 300517.jpg
- (46.17 KiB) Tiedosto ladattu 2646 kertaa
-
- 0512 MiTon vasen jousi 300517.jpg
- (45.42 KiB) Tiedosto ladattu 2646 kertaa
Viimeksi muokannut RSRS, 30 Touko 2017, 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Lisää kuvia
- Liitteet
-
- 0513 MiTon vasen jousi 300517.jpg
- (46.27 KiB) Tiedosto ladattu 2640 kertaa
-
- 0514 MiTon vasen jousi 300517.jpg
- (55.42 KiB) Tiedosto ladattu 2640 kertaa
-
- 0515 MiTon vasen jousi 300517.jpg
- (72.37 KiB) Tiedosto ladattu 2640 kertaa
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Tässä vielä oikean puolen alkuperäiset osat.
- Liitteet
-
- 0516 MiTon vasen jousi 300517.jpg
- (47.67 KiB) Tiedosto ladattu 2638 kertaa
-
- 0517 MiTon vasen jousi 300517.jpg
- (50.94 KiB) Tiedosto ladattu 2638 kertaa
-
- 0518 MiTon vasen jousi 300517.jpg
- (55.28 KiB) Tiedosto ladattu 2638 kertaa
- Bird
- Viestit: 119
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
- Car(s): MiTo QV, 530xd Touring (F11)
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
Näitä etuakseliston osia tuntuu kyllä valitettavan herkästi MiTosta menevän paskaksi. Omassa nyt 97 tkm ajetussa yksilössäni on ihan lähipäivinä menossa vaihtoon sekä molemmat etuiskareiden yläpään laakerit että myös raidetangon päät.
Iskareiden yläpään laakerit (eka vaihdettu 60 tkm ja toinen 70 tkm kohdilla) oli jo tuttu juttu, joten tunnistin alustasta parkkipaikkavauhdeissa kuuluvan äänen. Ja kun ihan viime aikoina ääni vaan paheni, niin eipä järin suuri yllätys valitettavasti ollut, että siellä oli sitten jo muutakin paskana.
Joskus mietin kyllä sitäkin, että kun olen ajellut autollani aika lailla reippaasti niin Venäjällä kuin muuallakin Itä-Euroopassa, niin maksetaankohan näissä alustan osien hommissa sitten siitä hintaa? Koskaan ei ole sentään rengas kuoppaan vielä hajonnut (koputa puuta!), mutta eiväthän nuo tuollaiset tömäykset vaan hyvää herkän italiaanon alustalle mahda tehdä.
Iskareiden yläpään laakerit (eka vaihdettu 60 tkm ja toinen 70 tkm kohdilla) oli jo tuttu juttu, joten tunnistin alustasta parkkipaikkavauhdeissa kuuluvan äänen. Ja kun ihan viime aikoina ääni vaan paheni, niin eipä järin suuri yllätys valitettavasti ollut, että siellä oli sitten jo muutakin paskana.
Joskus mietin kyllä sitäkin, että kun olen ajellut autollani aika lailla reippaasti niin Venäjällä kuin muuallakin Itä-Euroopassa, niin maksetaankohan näissä alustan osien hommissa sitten siitä hintaa? Koskaan ei ole sentään rengas kuoppaan vielä hajonnut (koputa puuta!), mutta eiväthän nuo tuollaiset tömäykset vaan hyvää herkän italiaanon alustalle mahda tehdä.

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: MiTosta etujousi 3:na kappaleena
^
Tässä tapauksessa "halpa ei aina ole hyvää". Rakenne on liian hutera, jolloinka yksittäiset komponentit joutuvat liian koville.
Mut ei tosiaan ole vain MiTon ongelma, vaan koskee yhtälailla muita konsernivehkeitä, ranskalaisia yms.
Ja kun noita laakereita saa muovisella "rungolla" myös. Voisi kuvitella, että pieni kosteus lämpimästä parkkihallista ja siitä sitten -20c lämpötiloihin pihalla = hyvää tekee muoviosalle, joka joutuu vielä sietämään renkaanpyöritystä.
Tässä tapauksessa "halpa ei aina ole hyvää". Rakenne on liian hutera, jolloinka yksittäiset komponentit joutuvat liian koville.
Mut ei tosiaan ole vain MiTon ongelma, vaan koskee yhtälailla muita konsernivehkeitä, ranskalaisia yms.
Ja kun noita laakereita saa muovisella "rungolla" myös. Voisi kuvitella, että pieni kosteus lämpimästä parkkihallista ja siitä sitten -20c lämpötiloihin pihalla = hyvää tekee muoviosalle, joka joutuu vielä sietämään renkaanpyöritystä.