höpöttäjä kirjoitti:Jokainen tuttu joka käy kuumana johonkin automalliin, marssineet omilla jaloillaan autokauppaan ilman että viittä erilaista kutsukorttia lähetetty...
En minäkään autoja kutsusta ostele, mutta mykkäkoulu tai ihan hälläväliä tyylinen viestintä kertoo, ettei tämän merkin kanssa tosissaan yritetä. On ihan todellinen riski siitä, että ikioman automallin/merkin maahantuonti a) loppuu kokonaan b) siirtyy taas vaihteeksi uudelle maahantuojalle. Tällainen tilanne ei ole omiaan tukemaan käytettyjen arvon säilymistä eikä tällaisessa tilanteessa näitä kannata puolitutuillekaan mainostaa varteenotettavana vaihtoehtona.
höpöttäjä kirjoitti:Bravon tilalle/seuraajaksi sisarmerkin puolella itketty jatkajaa ja nyt aika näpsäkkä Tipo kahdella korilla ja hyvillä vaihtoehdoilla, mutta mitä toukokuun rekisteröintiluvut kertoikaan... 23 Fiattia rekisteröity. Tuosta kun vähentää muut mallit ja liikkeiden esittelyTipot, montaa ei myyty,miksi?
Kannattaa huomata se pieni ero. Kun taannoin kävelin teltta-auton liikkeeseen ja pyysin Dynamic mallin Bravoa koeajoon, niin myyjä tyrkytti alle Sportin. Se oli vielä houkuttelevasti hinnoiteltu (+2 k€, millä sai paljon muutakin kuin helmalevikkeet ja jäykemmät iskarit), joten pakko sellainen oli ottaa. Tämä on just oikea kauppamiesten tyyli; kun asiakas pyytää 400 g jauhelihaa, niin "oho, tulikin 460 g, saako olla". Lisäksi tuolla pyrittiin murtamaan mielikuvaa siitä, että Fiat = 60 hv Punto, jolla karvahattupäinen setä köröttää liikenteen tukkona.
AK keskittyi myymään Bravoa lähinnä karvalakkina -> myyntimäärät romahti murto-osaan Deltan ajoista. Suurena syynä varmasti oli, ettei ikinä, missään vaiheessa taikka koskaan saatu Bravolle enää nettiin, ainakaan samaan osoitteeseen, tietoja tarjolla olevista malleista, lisävarusteista ja vielä näiden hinnoista. Varusteluautomaatti, jolla olisi autoon saanu hiirellä klikkailla haluamansa lelut, olisikin ihan liikaa pyydetty... Jo kauan ennen maahantuonnin lopullista lopettamista onnistuivat luomaan mielikuvan poistuvasta mallista.
Alfaa (Giuliettaa) sentään yritti AK myydä, mutta hitusen oli tässäkin ihmettelemistä, kun ei sitten oikeasti saanutkaan kaikkea tavaraa, mitä esitteisiin oli painettu. Karsinta alkoi jo vajaa vuosi mallin myyntiintulon jälkeen.
Nykynen maahantuoja toistaa täsmälleen samaa kuviota 500X:n kanssa. Varustevalikoima on karsittu minimiin; lounge varustetasoa, nahkapenkkejä, dynamic safety packiä (peruustuskamera, kaistavahti yms.) ei enää saa, uudet esitemateriaalit olleet työn alla kait viimeiset puoli vuotta, hinnastoissa roikkuu edelleen malleja/varustetasoja, joita ei enää saa (varastot tyhjinä, uusia tehdastilauksia ei oteta vastaan). Aika lähellä oli itsellänikin kävellä toiseen liikkeeseen... ei ole hirveän kiva, kun on nettizydeemillä rakentanut mieleisensä auton ja tiskillä saa sitten kuulla, että lällällää, in your dreams only. Edelleen mietityttää, olisiko tosiaan pitänyt viheltää peli poikki ja kävellä vaikka Renault -kauppaan.
Tiposta ei ole Bravon korvaajaksi. Bravo ei ollut tarkoitettu hinnat alkaen malliksi, vaikka sellaisena sitä lopulta kait myytiin. Tipo taas on segmentoitu halvempaan päähän ja lie siellä hyvä vaihtoehto. Mutta jos sisälle haluaisi jotain muuta kuin umpimustaa .. no can do! Räyhäkämpi kone kuin 120 hv? No can do! Automaatti? OK, mutta ainoastaan dieselin parina, jolloin hinta pompsahtaa melkein neljällä tonnilla. Lisäbonuksena päästöt samaan luokkaa kuin 40 tonnin kuorma-autolla. Ei kiitos.
Edid: jaha, hinnastoihin ilmaantunut 110 hv bensavapari + automaatti. Tämäkään ei kyllä houkuta pätkääkään.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.