Olen kunnostamassa TS:ää, mutta runkolaakerien välykset askarruttavat. Öljynpaineet olivat hyvät, mutta kone piti purkaa, koska öljyn joukkoon oli päässyt vettä.
Eli onko mitään järkeä ostaa uusia runkolaakereita vielä, kun ei tiedä entisten välyksiä, kokoa jne?
Onkohan tehdas jossain vaiheessa luopunut kampiakselin laakerien "värikoodauksista", vai onko valmistustarkkuus kehittynyt niin, ettei ole valmistunut kuin yhtä kokoa?
Jollei, niin missä sijaitsevat merkinnät? Vai johtuuko 2-litraisen nitratusta kampiakselista, ettei tarvita kuin vakiokokoa?
Kartalamakisin kirjassa oli maininta, että runkolaakerien linjaus kannattaa tarkistaa. Jossain keskustelussa oli maininta, että voi johtua lohkon vääntymisestä ettei kampiakseli pyöri yhtä herkästi uusilla laakereilla. Koska laakerit ovat aika hyvän näköiset, ei liene järkevää uusia noita ilman lohkon suoruuden tarkistusta. Toki vanhat on asetettava entisiin paikkoihinsa. Jos sitten lohkoa joudutaan poraamaan, niin miten tuonne enää sovitetaan laakereita? Jos taas lohko on suora eikä akselia ole hiottu, niin ovatko STD kokoiset ainoa vaihtoehto? Noitahan ilmeisesti pystyy hieman hiomalla väljentämään. Kotikonsti suoruuden tarkistukseen: rautatanko ja tulkki
Jos lohko olisi vääntynyt, niin näkyisikö se laakerien epätasaisena kulumana / värissä?
Välyksiksi Jim suositteli 0.035... 0.040 mm kadulle. Miten mittaus käytännössä tapahtuu esim. Plastigaugea käytettäessä? Yksi pukki kerrallaan auki ja loput kiinni? Entäs se keino, että vain toisen puolen mutteri pukista auki ja rakotulkilla pitäisi saada 0,1 mm avatun mutterin puolelta?
Nord TC / TS runkolaakereista
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Nord TC / TS runkolaakereista
Käytä akseli mitattavana jossakin moottorikoneistamossa, samalla voivat tehdä särötarkastuksen ja putsata ja tulpata uudelleen öljykanavat. Jos akseli on mitoissa kannattaa kaulat kiillottaa ja laittaa uudet laakerit. Ylikoon laakereita saa tarvittaessa esim. Highwood Alfalta Englannista, ovat tuumamitoituksella, mutta se ei haittaa, jos akselia tarvitsee hioa, tai jos sitä on aiemmin jo koneistettu. Uudet laakerit ovat kuitenkin niin pieni kustannus, että suosittelisin niiden hankkimista, jos autoa on tarkoitus pitää itsellä ajossa. En olisi kovinkaan huolissani lohkon kieroudesta ellei mitään dramaattista ole moottorille tapahtunut.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Nord TC / TS runkolaakereista
Juuri näin.Jarno kirjoitti:Välyksiksi Jim suositteli 0.035... 0.040 mm kadulle. Miten mittaus käytännössä tapahtuu esim. Plastigaugea käytettäessä? Yksi pukki kerrallaan auki ja loput kiinni?
Tuolla tarkastetaan, että laakeri on tarpeeksi tiukka pesäänsä. Jos ei ole, saattaa se päästä pyörähtämään.Entäs se keino, että vain toisen puolen mutteri pukista auki ja rakotulkilla pitäisi saada 0,1 mm avatun mutterin puolelta?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta