159 2.4 turbon paineeet
Valvoja: Moderators
159 2.4 turbon paineeet
Kiihdytyksissä turbon paineet heittelee, nuosee paineeseen x ja kesken kiihdytyksen tipahtaa n. 0,2-0,4bar ja lähtee saman tien uuteen nousuun. Tuntuu useasti reippaassa kiihdytyksessä että auto pääsee kunnolla tehoalueelle niin silloin tipahtaa paineet
Aina kun paine tippuu tuntuu selvä nykäys ja riippuen kiihdytyksestä tekee tuota 2-3 kertaa.
Normi ajossa paine pysyy tasaisena niin kuin kuuluukin.
Jonkinlainen video ilmiöstä, joskus ilmenee paljon pahempanakin https://youtu.be/HDeaTwo8d7U
Ja en vaihtanut vaihdetta kiihdydyksessä
Mitään vikavaloa ei ole.
Ilmamassamittari irroitettuna tilanne tuntui pahenevan joten ilmeisesti se on toimii.
Mistäs kannattaisi lähteä vikaa hakemaan?
Aina kun paine tippuu tuntuu selvä nykäys ja riippuen kiihdytyksestä tekee tuota 2-3 kertaa.
Normi ajossa paine pysyy tasaisena niin kuin kuuluukin.
Jonkinlainen video ilmiöstä, joskus ilmenee paljon pahempanakin https://youtu.be/HDeaTwo8d7U
Ja en vaihtanut vaihdetta kiihdydyksessä
Mitään vikavaloa ei ole.
Ilmamassamittari irroitettuna tilanne tuntui pahenevan joten ilmeisesti se on toimii.
Mistäs kannattaisi lähteä vikaa hakemaan?
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Myös ne imusarjan "svir" läppien akselit saattaa vuotaa, moni on ne tulpannut kokonaan. Itellä humppaa myös mutta remppaa olen siirtänyt keväälle, imusarjan tulpat on jo hommattu mutta voihan siellä olla se putkikin vuotamassa...
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re:
Tuon letkun käytin irti, siinä ei ollut vuotoa, samalla yritin etsiä muualtakin vuotoja mutta nyt ainakaan en löytänyt.Hämis kirjoitti:Ahtovuotoa mahdollisesti. Itsellä humppaaminen loppui kun vaihdoin turbon ja välijäähyn välisen putken uuteen.
Mitäs noi on, saisko lisätietoa?gtvaj kirjoitti:Myös ne imusarjan "svir" läppien akselit saattaa vuotaa, moni on ne tulpannut kokonaan. Itellä humppaa myös mutta remppaa olen siirtänyt keväälle, imusarjan tulpat on jo hommattu mutta voihan siellä olla se putkikin vuotamassa...
Katselin MEC:llä vikakoodeja, joskus egr venttiilistä tullut koodi mutta ei tietoa kuinka vanha koodi oli, auto itse ei herjaa mitään. Voiko egr aiheuttaa tuollaista?
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Imusarjassa on semmiset kääntyvät läpät, ilman virtauksen muuttamiseen. Siellä on 2 kanavaa / pytty ja toisessa kanavassa on se läppä, sitä käyttää sähkömoottori, joka liikuttaa vipua, joka on kytketty joka pytyn läppään. Vipu kulkee ihan imusarjan päällä ja vipu kääntää läppiä. Läppä itse on akseloitu siihen imusarjaan. Nämä läppien akselit tuppaavat päästämään ahtoja läpi, monessa muussakin merkissä kuin Alffassa.
Niitä läppiä on jopa irronnut ja mennyt männän päälle, aiheuttaen kaikkea kivaa...
Imusarja irti ja läpät pois, läppien akseleihin tulpat ja taas pitää ahdot sisällä.
Niitä läppiä on jopa irronnut ja mennyt männän päälle, aiheuttaen kaikkea kivaa...
Imusarja irti ja läpät pois, läppien akseleihin tulpat ja taas pitää ahdot sisällä.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Eikös viisysissä moni ole vain kääntänyt läpät auki-asentoon, lukinnut paikalleen ja irrottanut moottorin piuhan?
Voisi nimittäin itsekin...
Voisi nimittäin itsekin...
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 2.4 turbon paineeet
^Eipä se lukitseminen mahda vaikuttaa mahdolliseen läppien akselin ahtovuotoon.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 159 2.4 turbon paineeet
No ei noin suuri paineen lasku kyllä johdu mistään vuodoista, sen kyllä kuulisi ja pitkälle kun puhaltaisi ulos. Kytkisin MESsiin ja ajaisin käyrää todellinen ahtopaine vs laskettu ahtopaine. Kyllä sitä kautta alkaa syy löytyä. Vastaavat käyrät sitten ajaa muista asiaan liittyvistä suureista, esim polttoaineen määrä, ilmamäärä yms.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Mulla tekee vähän samaa, n. 2k RPM:n kohdalla pudottaa ahdot, sitten nousee taas - eikä pudota uusiksi. Oon miettinyt, että eikös tuo 2K ole niillä nurkilla kun ne läpät muuttaa asentoaan tms? Näin ainakin muistelen jostain lukeneeni.
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Tänään tutkiskelin EGR venttiliä ja sen moottoriin koskin niin kuului naksahdus, huomasin että moottori liikkuu.
Otin venttiilin irti ja puhdistelin ja taitaa olla moottori osa parhaat päivänsä nähnyt https://youtu.be/Bjz2IdkuXCM
Tuon moottori on niin löysässä tuossa kiinnitysosassa että tuo tappi ottaa reiän reunaan niin tiukasti ettei liiku, ei jaksa sormilla niin kovaa painaa että liikkuisi.
Kasailin tuon ja vedin parilla nippusiteellä väliaikaisesti tiukasti moottorin oikeaan asentoon ja nyt tuntuisi että toimii paremmin.
Nyt siinä on 2000rpm nykäisy mutta ei ainakaan tuossa pikku leinkillä tuntunut sellaista mitä se oli.
Kävin ajamassa pienen lenkin MES kiinni autossa, en muuten mitään ihmeellistä havainnut mutta egr ei toiminut ollenkaan. Taitaa nippusiteet sen verran pitää moottoria väärässä asennossa ettei toimi.
Tuolla olis ajonaikainen käyrä .csv muodossa jos joku haluaasitä tutkia ja kommentoida kun itse siitä en oikein mitään ymmärrä http://nummika.com/Alfa/alfa159.csv
Lisätty kuvankaappaus käppyröistä
Edit: korjattu linkkejä
Otin venttiilin irti ja puhdistelin ja taitaa olla moottori osa parhaat päivänsä nähnyt https://youtu.be/Bjz2IdkuXCM
Tuon moottori on niin löysässä tuossa kiinnitysosassa että tuo tappi ottaa reiän reunaan niin tiukasti ettei liiku, ei jaksa sormilla niin kovaa painaa että liikkuisi.
Kasailin tuon ja vedin parilla nippusiteellä väliaikaisesti tiukasti moottorin oikeaan asentoon ja nyt tuntuisi että toimii paremmin.
Nyt siinä on 2000rpm nykäisy mutta ei ainakaan tuossa pikku leinkillä tuntunut sellaista mitä se oli.
Kävin ajamassa pienen lenkin MES kiinni autossa, en muuten mitään ihmeellistä havainnut mutta egr ei toiminut ollenkaan. Taitaa nippusiteet sen verran pitää moottoria väärässä asennossa ettei toimi.
Tuolla olis ajonaikainen käyrä .csv muodossa jos joku haluaasitä tutkia ja kommentoida kun itse siitä en oikein mitään ymmärrä http://nummika.com/Alfa/alfa159.csv
Lisätty kuvankaappaus käppyröistä
Edit: korjattu linkkejä
- Liitteet
-
- 159 käyrät.png
- kuvankaappaus käyristä
- (103.24 KiB) Tiedosto ladattu 3477 kertaa
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Minulla tekee kanssa tuota 2k RPM kohdalla mutta tänään asiaa tutkin niin läpillä ei ole mitään tekemistä tuon ilmiön kanssa. Minulla oli läpistä vipu otettu irti, imusarjan päällä olevassa läppien tangossa oli ruuvi mutta niin löysällä eittei se mitään lukinnut ja läpät taisi olla kiinni.Aquatica kirjoitti:Mulla tekee vähän samaa, n. 2k RPM:n kohdalla pudottaa ahdot, sitten nousee taas - eikä pudota uusiksi. Oon miettinyt, että eikös tuo 2K ole niillä nurkilla kun ne läpät muuttaa asentoaan tms? Näin ainakin muistelen jostain lukeneeni.
Onko läpät nyt lukittu auki asentoon, kuva alla?
- Liitteet
-
- vipu.jpg
- Läppien asento
- (114.37 KiB) Tiedosto ladattu 3294 kertaa
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Onks toi käppyröiden loggaus mennyt ihan kohdilleen vai miks tossa kuvankaappauksessa näkyy päälle 60bar ahtopaineet?
CSV tabliskassa näky olevan about 35bar max ahtoja. Ei taida turbolla ihan tommosiin paineisiin päästä
CSV tabliskassa näky olevan about 35bar max ahtoja. Ei taida turbolla ihan tommosiin paineisiin päästä
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Tämän videon perusteella läpät on auki kun vipu on vasemmalla keulasta päin katsottuna. Itselläkin ne olleet lukittuna jo ainakin 5 vuotta mutta piti netistä luntata kumminpäin koska laiska. Videolla myös näkee kuinka surkean väljä tuo keksintö on 200tkm kohdalla.Nummika kirjoitti:Minulla tekee kanssa tuota 2k RPM kohdalla mutta tänään asiaa tutkin niin läpillä ei ole mitään tekemistä tuon ilmiön kanssa. Minulla oli läpistä vipu otettu irti, imusarjan päällä olevassa läppien tangossa oli ruuvi mutta niin löysällä eittei se mitään lukinnut ja läpät taisi olla kiinni.Aquatica kirjoitti:Mulla tekee vähän samaa, n. 2k RPM:n kohdalla pudottaa ahdot, sitten nousee taas - eikä pudota uusiksi. Oon miettinyt, että eikös tuo 2K ole niillä nurkilla kun ne läpät muuttaa asentoaan tms? Näin ainakin muistelen jostain lukeneeni.
Onko läpät nyt lukittu auki asentoon, kuva alla?
https://www.youtube.com/watch?v=wkTXiM9DFlU
2000rpm kohdalla vaihtaa TURBON siivet asentoa, siitä tulee nykäys. Näin minullakin vaikka imusarjan läpät on lukittu. Turbon siipiä ohjaa tyhmä ilmanpaine kello jota ohjaa se venttiili joka näkyy lukkopellin päällä oikealla. Siivet vaihtaa asentoa suurin piirtein silloin kun huvittaa, ainakin uusiin servo ohjattaviin jos vertaa. Toki aina kuitenkin siinä 2k rpm paikkeilla. Tästä tulee varmaan vanhemmiten pieni ristiriita moottorin ohjauksen kanssa, joten asennonvaihto ei ole niin jouheva -> tuntuu ja näkyy mittarissa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Ajattelinkin että tuo 2000RPM kohdalla oleva nykäisy ei olisi ongelma vaan normaalia toimintaa mutta tuo täyskaasulla "nykimimen"
Kävin läpät auki lukittuna tempaisemassa käyskaasu kiihdytyksen kakkos tai kolmos vaihteella, MES oli autossa loggaamassa. Liitteenä logia ja näyttäisi että ei tuo paineen huippu säätö toimi vaan taitaa yrittää pistää hiukan reilummasti ahtoja peliin.
Voiko takertelevat turbon siivet aiheuttaa tuon? Tuo ilmiö ei ole ihan aina mutta 98% varmuudella. Tuo tuntuu esim. ohitustilanteissa jos laittaa 4 tai 5 vaihteen pesään ja kaasun pohjaan.
Kävin läpät auki lukittuna tempaisemassa käyskaasu kiihdytyksen kakkos tai kolmos vaihteella, MES oli autossa loggaamassa. Liitteenä logia ja näyttäisi että ei tuo paineen huippu säätö toimi vaan taitaa yrittää pistää hiukan reilummasti ahtoja peliin.
Voiko takertelevat turbon siivet aiheuttaa tuon? Tuo ilmiö ei ole ihan aina mutta 98% varmuudella. Tuo tuntuu esim. ohitustilanteissa jos laittaa 4 tai 5 vaihteen pesään ja kaasun pohjaan.
- Liitteet
-
- kiihdytys.jpg
- (135.3 KiB) Tiedosto ladattu 3094 kertaa
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Itseasiassa minulla on vähän samaa, tuntuu vain täyskaasulla ja ilmenee tuon 2k rpm yläpuolella. Olen ajatellutden vaan liittyvän virisoftaan ja siihen että maks. ahdot on vähän vakiota kovemmat. Olisi kyllä kiva tietää mistä johtuu.
Noissa käppyröissä yllättävän sahaavaa ilmoitettu ahto. Ei kai se noin kovasti voi oikeasti sahata mitä tuossa keskellä, turbo kun joko ahtaa tai ei, ja paineet vaatii hetken mennä ylös ja alas.
Näytteenottotaajuus? Tai voisiko map anturilta tuleva info näkyä autollekin jotenkin noin rankasti sahaavana ja se taas sotkee ecua?
Noissa käppyröissä yllättävän sahaavaa ilmoitettu ahto. Ei kai se noin kovasti voi oikeasti sahata mitä tuossa keskellä, turbo kun joko ahtaa tai ei, ja paineet vaatii hetken mennä ylös ja alas.
Näytteenottotaajuus? Tai voisiko map anturilta tuleva info näkyä autollekin jotenkin noin rankasti sahaavana ja se taas sotkee ecua?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Ei tuo käyrä kyllä kovin terveeltä näytä Näytteenottotaajuus näyttäisi olevan n. 700 ms, ja siinä ajassa mennään nollasta 3 bariin ja seuraavalla näytevälillä takaisin. Ei mene läpi... Koita varmuuden vuoksi tuleeko jostain muusta anturista järkevän näköistä käyrää. Tässä nimittäin aivan ensiksi kannattaa varmistaa, että MESin ja ECUn välinen kommunikaatio toimii varmasti oikein. Jos toimii, niin ahtopaineanturi näyttää perunoita.
Järkiautoilija
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Pitää jonain päivänä kokeilla toisella koneella, aiempi käppyrä otettu toisella koneella.
Ihmettelen kun mes herjaa jotain että lancy too high mutta mistäs tuota sitten muutetaan?
Ihmettelen kun mes herjaa jotain että lancy too high mutta mistäs tuota sitten muutetaan?
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Sieltä OBD-adapterin asetuksista eli Settings ja Interfaces. Voisin käydä nappaamassa vertailukäyrän terveesti käyvästä moottorista malliksi, mutta OBD-kaapeli on nyt jossain liian hyvässä tallessa.
Järkiautoilija
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Juu, sieltä olen katsellut ja muutellut 1-10msec välillä muttei ole muuttunut miksikään. Samalla kaapelilla olen bemaria joskus tutkinut ja siinä on eri nopea.Isola kirjoitti:Sieltä OBD-adapterin asetuksista eli Settings ja Interfaces. Voisin käydä nappaamassa vertailukäyrän terveesti käyvästä moottorista malliksi, mutta OBD-kaapeli on nyt jossain liian hyvässä tallessa.
Tämä on joku vac-com kaapeli
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Nyt näyttäisi että ongelma olisi ratkennut, turboa ohjaava paineenmuunnin solenoidi vaihdettu ja 3 päivän jälkeen nyt täyskaasu nykiminen loistaa poissaolollaan, tuo 2000rpm tapahtuva nykäisy on paljon miellyttävämpi, usein jopa lähes huomaamaton, lisäksi muutenkin paljon pirteämmältä. Tätä tukee myös torque 9.6-17 1-100km/h tehdyn vetaisun tulos oli 9,66 sek
Tämän paiväisen testin tulos alla, tuntusi tehot olevan tallella.
Nyt voisi joku jolla on lastutettu samanlainen auto arvioida onko tuossa vakio- vai virisofta?
Tämän paiväisen testin tulos alla, tuntusi tehot olevan tallella.
Nyt voisi joku jolla on lastutettu samanlainen auto arvioida onko tuossa vakio- vai virisofta?
- Liitteet
-
- testi veto.jpg
- Testi 24.6 uudella turbon paineenmuuntimella
- (132.28 KiB) Tiedosto ladattu 2926 kertaa
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Tekisi mieli veikata kevyttä lastutusta. Jos nimittäin mittauksesi nopeusmittaus on tarkka, niin eikös tuo alita tehtaan lupaaman kiihtyvyyden kohtalaisella marginaalilla? Toinen juttu on tuo melkoinen ahtopainepyyntö aikaisemmin postaamassasi MES-käyrässä. Toki siinä on absoluuttinen asteikko eli ulkoilman paineen saa vähentää, mutta silti ECU huutaa 1,5 bar ahtoa. Taitaa olla enemmän kuin vakio-159:ssä...
Yksi huomionarvoinen juttu MESin arvojen tulkinnassa on sitten se, että MESissä on varmasti valittu oikea moottorinohjain. Väärän ohjaimen valitsemalla saattaa hyvinkin päästä kiinni ECUun, mutta raakojen lukuarvojen tulkinta fysikaalisiksi suureiksi voi mennä väärällä muunnoskertoimella. Törmäsin tähän itse, kun sain ahtopainetta logatessa täydellisen päättömiä arvoja. Tämä voisi selittää mittaamasi ahtopainekäyrän hulvattoman pomppimisen nollan ja liki 3 barin välillä.
Joo, löysin sen kaapelin, mutta en ehtinyt vielä postata "terveen" koneen käyriä.
Yksi huomionarvoinen juttu MESin arvojen tulkinnassa on sitten se, että MESissä on varmasti valittu oikea moottorinohjain. Väärän ohjaimen valitsemalla saattaa hyvinkin päästä kiinni ECUun, mutta raakojen lukuarvojen tulkinta fysikaalisiksi suureiksi voi mennä väärällä muunnoskertoimella. Törmäsin tähän itse, kun sain ahtopainetta logatessa täydellisen päättömiä arvoja. Tämä voisi selittää mittaamasi ahtopainekäyrän hulvattoman pomppimisen nollan ja liki 3 barin välillä.
Joo, löysin sen kaapelin, mutta en ehtinyt vielä postata "terveen" koneen käyriä.
Järkiautoilija
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Kyllä tuo mittarin mukaan taitaa antaa lähes 1,5 bar ahtoja, jos muistelen oikein.Isola kirjoitti:Tekisi mieli veikata kevyttä lastutusta. Jos nimittäin mittauksesi nopeusmittaus on tarkka, niin eikös tuo alita tehtaan lupaaman kiihtyvyyden kohtalaisella marginaalilla? Toinen juttu on tuo melkoinen ahtopainepyyntö aikaisemmin postaamassasi MES-käyrässä. Toki siinä on absoluuttinen asteikko eli ulkoilman paineen saa vähentää, mutta silti ECU huutaa 1,5 bar ahtoa. Taitaa olla enemmän kuin vakio-159:ssä...
Heivasin tuon MESin kun ilmeisesti tuon vac comin piuhan vuoksi tuo loggaus oli hiukan hidas, hain motonetista bluetooth palikan kun tuossa android soittimessa oli tuo torquekin jo valmiina. Huomasin vasta jälkeenpäin että siellä olis ollut vac comin johdolle joikin valinta joka olisi voinut auttaa. Pitäisi joskus kokeilla uudelleen mutta tuo bluetooth palikka saattaa olla hankala ottaa irti ja tuosta saa nyt ajon aikana kaikkea kivaa katsella soittimen näytöltä, lisäksi tuo tallentelee päällä ollessaan valitsemiani käppyröitä sijaintitiedoilla varustettuna. Tuolla voi sitten torguen sivuita tunniksilla käydä katselemassa mitä tapahtui missäkin kohtaa autossa ja missä sillä on tullu ajeltua saapihan tuolla toki vikakooditkin yms. luettua.
Nuo mittaukset tuo torque tekee automaattisesti, auton kun pysäyttää tulee näyttöön ready kun lähtee liikkeelle ottaa automaattisesti ajan ja minun mielestä nopeus mitataan gps:n mukaan, ei siis perustu auton mittariin. Toki tuossa voi olla jotain pientä heittoa mutta uskoisin olevan aika tarkka
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Juu, en yhtään epäile etteikö se antaisi 1,5 bar tai enemmänkin, jos pyydetään. Käytännössähän ahtopaine käy hetkellisesti pyynnin yläpuolellakin. Katselin tuossa omia käyriäni 2,4 JTD 20 v:llä (ei JTDm), ja täydellä kaasulla kiihdyttäessä ECU on tilannut ahtopainetta enimmillään 1,46 bar. Siihen nähden tuo 1,5 bar ei siis viittaakaan virisoftaan. No, pääasia että on kunnossa. Nopeusmittauksen tarkkuus 0-100 km/h kiihdytyksessä on sikäli aika olennainen, että pienikin heitto nopeudessa tarkoittaa helposti monta kymmenystä ajassa. Siksi kiihtyvyyslukemastakaan ei voi välttämättä päätellä mitään. Mutta mutta, etkö näe OBD:sta softaversion tai ainakin sen päiväyksen?
Android-soittimesi alkoi kuulostaa sen verran kätsältä vehkeeltä, että kiinnostaisi siitä kuulla lisää. Kuinka nopsaan se käynnistyy kylmiltään ja saako esim. karttanäytön pyörimään jatkuvasti, vaikka näytöllä on muutakin?
Android-soittimesi alkoi kuulostaa sen verran kätsältä vehkeeltä, että kiinnostaisi siitä kuulla lisää. Kuinka nopsaan se käynnistyy kylmiltään ja saako esim. karttanäytön pyörimään jatkuvasti, vaikka näytöllä on muutakin?
Järkiautoilija
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.4 turbon paineeet
Logita torquella ilmamassapyyntejä. Vakio vetää täyskaasulla muistaakseni 400 lukemia (minä mitään yksikköä muista...), mulla pitäisi löytymän vertailulogeja kyllä vakioautosta täysvedossa.Nummika kirjoitti:Nyt voisi joku jolla on lastutettu samanlainen auto arvioida onko tuossa vakio- vai virisofta?
Niin yllättävää kuin se onkin, niin ei ole. Ainakin meikäläisen viispytty vakiona puski sitä 1,5bar.Isola kirjoitti:Toki siinä on absoluuttinen asteikko eli ulkoilman paineen saa vähentää, mutta silti ECU huutaa 1,5 bar ahtoa. Taitaa olla enemmän kuin vakio-159:ssä...
Se mittari on huuhaata, kaunis sähköviisari ja sinänsä käyttäytyy ~oikein, mutta ei välttämättä näytä todellista painetta. Samaa 1,5bar se nimittäin täyskaasulla näytti, kun virisofta pyysi ja ahdin antoi 1,9bar.Nummika kirjoitti: Kyllä tuo mittarin mukaan taitaa antaa lähes 1,5 bar ahtoja, jos muistelen oikein.
Edit: nappaa logiin mukaan EGR-pyynti. Virisoftissa usein on EGR disabloituna, joten jos kuormituksesta riippumatta EGR:n pyynti on jossain 0-4% tonteilla ja jatkuvasti sama, ei auto varmasti ole vakio.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.