Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitäs tiivistemateriaalia ovipelteihin? Itse mietin jotain 2-puoleista teippiä, onko ehdotuksia? Kuitenkin pitää kestää kylmää, kuumaa ja märkää. On siis vesitiivistyksen operaatio alkamassa tässä lähiaikoina - etenkin kun vettä sataa juuri nytkin... Ja missä vedenpoistorei'ät ovessa on, en nähnyt? Jos ovat tukossa tms.

Lisäksi kyssärinä, että mikäs on vaihdekepissä vikana... 1 ja 2-vaihteilla keppi keskittää ~3.vaihteen kohdalle, vaihteet kyllä menee paikallensa just eikä melkein, keppi vaan palautuu lähes täydellisesti keskelle? Ei varmasti kuulu noin tehdä. Mielestäni ei tee 3, 4, 5 aikä 6-vaihteella (tai pakilla) tuota.
Onko siirtomekanismi laatikon päässä hajalla vai jotain muuta ehdotusta?

Ja tosiaan mainituilla ongelmapaikoilla kepin ollessa se liikkuu ihan vasempaan reunaan varsin kevyesti, vähän niinkuin olisi vapaalla, vaikka vaihde on koko ajan kytkettynä (ja pysyy kytkettynä).

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Aquatica kirjoitti:Onko siirtomekanismi laatikon päässä hajalla vai jotain muuta ehdotusta?
Mitenkäs se vaihdelaatikon puolella oleva vaihdevaijerin säätönappi jakselee?
Toisen vaihdevaijerin päässä on sellainen kierrejousella varustettu nappi joka painetaan pohjaan kun tekee vaihdevaijerien säädön. Jos sen napin painaa pohjaan turhaan niin vaihdekepistä tulee just tommonen niin kuin kuvailit. Joko se on rikki tai mennyt vahingossa pohjaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ahaa... Eli tässä on siis säädettävissä vaijerit? Hyvä tietää ja pitää tutkia. Ilmeisesti akku ja akkuteline irti?
Elearnissa lienee ohjeet säädöllekin?
Ja onko varsinaista haittaa, jos tuo on rikki - muutakin kuin kosmeettinen... Ei haluaisi tuon takia hajottaa vaihteistoa tms kivaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Kuinka varmaa se on, et alkuperäset etujouset katkeaa jossain vaiheessa?
Pitäis etupäähän iskarit vaihtaa, niin oon vähän miettiny et vaihtaakko vieterit samalla.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Aquatica kirjoitti:Mitäs tiivistemateriaalia ovipelteihin? Itse mietin jotain 2-puoleista teippiä, onko ehdotuksia? Kuitenkin pitää kestää kylmää, kuumaa ja märkää.
Itse tiivistin aiemmasta autosta ihan sikaflex-massalla. Saattaa olla vähän työläs irroittaa, mutta vuodot loppuivat kyllä tyystin ja nopea laittaa.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

kovan onnen soturi kirjoitti:Kuinka varmaa se on, et alkuperäset etujouset katkeaa jossain vaiheessa?
Pitäis etupäähän iskarit vaihtaa, niin oon vähän miettiny et vaihtaakko vieterit samalla.
Mulla huomattiin 210 tkm huollossa että kaikki jouset poikki. 159 vuosimallia -08.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

kovan onnen soturi kirjoitti:Kuinka varmaa se on, et alkuperäset etujouset katkeaa jossain vaiheessa?
Pitäis etupäähän iskarit vaihtaa, niin oon vähän miettiny et vaihtaakko vieterit samalla.
Eksässä ei 177tkm aikana etujouset napsuneet kertaakaan. Takajouset sitten meni siinä 125tkm kohdalla vaihtoon.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jouset ei paljoa taida maksaa? Turha jättää vanhat jouset iskarien vaihdon yhteydessä, kun sitten KUN ne katkee joutuu kuitenkin purkamaan.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Pari tyhmää kysymystä. 1.Mikä laatikkoöljy Q-Troniciin? 2.Miten irtoaa kattopaarteet, tai nuo kiskot katolla?
Kimmo / alfatune.fi

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Takapenkiltä pitäisi saada päätuki irti. Nappia painamalla nousee kyllä ylimpään asentoon, mutta irti ei lähde sitten millään.
Onko tähän joku kikka kuutonen? Vai lisää voimaa?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

TeroL kirjoitti:Takapenkiltä pitäisi saada päätuki irti. Nappia painamalla nousee kyllä ylimpään asentoon, mutta irti ei lähde sitten millään.
Onko tähän joku kikka kuutonen? Vai lisää voimaa?
Ihan vaan voimalla lähti kun nappia painoi, ainakin täällä SW:stä.
Kimmo / alfatune.fi

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Eipä ollutkaan voima tähän ratkaisu. Siinä olikin molemminpuolin napit. Toisella puolen oli sellainen "piilossa oleva" klipsi, mitä piti painaa. Eli irtosi. :-D

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Moritz »

kterkkila kirjoitti:Pari tyhmää kysymystä. 1.Mikä laatikkoöljy Q-Troniciin? 2.Miten irtoaa kattopaarteet, tai nuo kiskot katolla?
Itse oon kans miettiny mitenköhän nuo kiskot lähtis irti? Vois sw näyttää virtaviivaisemmalta ilman niitä... vai onko ne katosta jollain pulteilla läpi eli ei kannata, koska jäis reiät kattoon? :shock:
Jarru on vauhdin surma...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pop-niiteillä on kattokaiteet kiinni.

EDIT: tässä vielä linkki myynti-ilmoitukseen, jossa kuva kiinnityksestä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=33281
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lisää tyhmyyttä.
Mistä tiedän, kummat jarrut mulla on? Tiedän, että osa on alustanumerosta 7026.. alkaen (mulla 7020..), mutta sitten on vielä CLASSIC-LINE ja normisetti. Mitä eroa?
Yritän siis metsästää sekä takalevyjä, että paloja. Alustanumero antaa levyille vaihtoehdot:

51760274 - BRAKE DISC
71772541 - BRAKE DISC CLASSIC-LINE

Ja jarrupalat:

77363819 - PAD-SET
71772541 - PAD-SET CLASSIC-LINE

Vähän kaivelen, niin MINTEX tarjoaa CLASSIC-LINE:en Lucas/Girling-paloja, kun muut ovat sitten pelkästään Lucas. Onko noilla jotain eroa, vai onko toinen vaan ns. takuuajan osa ja toinen sitten se "halvempi tarvikeversio" - eli silloin ei ole muuta väliä kuin saatavuus/hinta?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^toi classic-line on sama asia kuin pirkka, k-menu yms. :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eli siis vain halvempi vaihtoehto, ko?

Ainakin MINTEXin CLASSIC-LINE-palat on halvemmat ku mitkään muut. :) Jos ei fyysistä eroa ole niin hyvä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eiköhän siinä kitkamateriaalissa ole ihan fyysistäkin eroa, tuskin hintaa on pudotettu pelkästään katteesta tinkimällä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Fyysisillä eroilla meinasin nyt mittoja tmv.
Kun 156:ssa on kahta eri takajarrua (ainakin 2.4JTD:ssä), joten on 2 eri osanumerovaihtoehtoa ja ne on fyysisesti eri kokoset. Siksi mä sitä tietoa kaipailen, että onko ne mitoiltaan samat vaiko ei.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kellään sisäpiirin tietoa, kuka valmistaa alkuperäisjouset?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Maunu kirjoitti:Pop-niiteillä on kattokaiteet kiinni.

EDIT: tässä vielä linkki myynti-ilmoitukseen, jossa kuva kiinnityksestä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=33281
Siinähän se näkyy. Tuosta päätellen muoviosan pitäisi lähteä katon pinnan läheltä ulospäin taivuttamalla ja nostamalla, eli neljä kynttä pitää sitä kiinni.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Hoi!

Kuskin ovi väsähtäny aika reippaasti, lähtenyt maali ikkunan karmista kun hinkkaa takaoven tiivisteeseen. Pikaisella vääntelyllä en mitään selkeää välystä löytänyt, onko porukoilla kokemusta?

Saranat vaihtoon vai pelkät tapit kenties?

-R

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Persetti. Särjin 159:n. Nyt kaipaisi ehdotuksia siitä, mitä särjin.

Vaihdoin pidemmän apulaitehihnan rullineen. Ajoin kotiin 20 km, auto toimi normaalisti. Pysähdyin kotipihaan, moottoritilasta tuli karkea "krrrrrrr"-ääni, ja sammutin auton. Siellä vika missä viimeksi korjattu, joten tarkistin uuden hihnan, joka oli nätisti paikallaan ja kireällä. Yritin käynnistää, mutta auto vain hörähti, ei lähtenyt enää käyntiin.

Eli, mitä särjin?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Voisiko ohjaustehostimen pumppu olla tiensä päässä?

Kannattaa ottaa hihna irti ja kokeilla käynnistää autoa sen jälkeen. Jos käynnistyy normaalisti, silloin vika on todennäköisesti ot pumppussa, laturissa tai ilmastoinnin kompurassa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Melko jumissa saisivat olla jos se estäisi konetta käynnistymästä, vaikka oudompaakin lie sattunut. No, täytyy tänään koittaa ihmetellä että mikä sitä vaivaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuitenkin pyörii startilla normaalisti, ei vain lähde käyntiin? Vai eikö edes pyöri?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pyörittää joo. En sitä paljon kuitenkaan pyöritellyt kun totesin, ettei lähde käyntiin.

No, aloitan tutkimukset nyt tässä iltasella.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos pyörii normaalia vauhtia, on tosiaan vaikea uskoa että käymättömyys johtuisi apulaitteiden vastuksesta tms, vaikka kai sekin mahdollista lie.

Mites muuten pohtiessa, polttaako keltaista helikopterivaloa? Koodit lukuun varuiksi, vaikka niihin harvemmin karkeita ääniä liittyy.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Moniurahihna on revennyt, reunimmainen harjanne on osan matkaa irti. Vaikuttaa vähän siltä, että hihnanrämmäleet on menneet jakohihnan väliin. Jakohihna on ehjä, mutta kampiakseli näyttäisi olevan pari hammasta huti. Hiukan tosin oudoksuttaa, että se on huti "taaksepäin", eli kampiakseli on jäljessä. Tuossa ei kyllä ole mitään järkeä, eli onko se pyörähtänyt liki kierroksella?

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Heitetäänhän nyt taas yksi helposti ja yksinkertaisesti vastattava kysymys. :roll:

Mitenkä syvälle liisteriin sitä itsensä upottaa, jos 159 3.2 Q4:n hankkii? Loota ainakin taitaa kutvosen perässä olla parempaa tekoa kuin m32, mutta mitenköhän tuo kiuas ja nelivetosysteemit?
Operating at the speed of dark

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Moottorista saa joku muu kertoa, siitä ei ole kokemusta. Mutta neliveto on "pommin varma" Torsen C. Eli torsen keskellä ja perässä. Koeajolla jos kuuluu pientä klonksetta vedon kytkeytyessä, niin ihan normaalia.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Teddy kirjoitti:Heitetäänhän nyt taas yksi helposti ja yksinkertaisesti vastattava kysymys. :roll:

Mitenkä syvälle liisteriin sitä itsensä upottaa, jos 159 3.2 Q4:n hankkii? Loota ainakin taitaa kutvosen perässä olla parempaa tekoa kuin m32, mutta mitenköhän tuo kiuas ja nelivetosysteemit?
pahimmillaan syvälle, ongelmakohdat on liki samat kuin pienempikoneisissa. Toki tuo jakoketjujen venähtäminen on paljon harvinaisempaa kuin neloskoneisissa, mutta hajotessaan onkin sitten ihan tarpeeksi kallista (kokemusta on :lol: ).

Laatikkona on tuo kestävämpi M42. Nelivetosysteemi on kyllä todella makea 159:ssä :-D tuo jo edellä mainittu "klonksahdus" rajummassa vaihdossa on melko tyypillinen "ongelma", kaikissa millä itse olen ajanut tuo on läsnä. Samoin ex crosswagonissani joka ilmeisesti toimi "testimuulina" 159:n nelivetosysteemille.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TeroL kirjoitti:Eli torsen keskellä ja perässä.
Ömmm täh? Kyllä mulla oli (dieselissä) avoin takaperä, onko näihin muka saanut tehtaalta sinne torspoa edes lisävarusteena?
alfa 156 v6 kirjoitti:Laatikkona on tuo kestävämpi M42.
Sinä olet tuollaista ropeltanut, minä en, mutta kehtaan silti heittää ilmaan ennemmin tunnuksen F40.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:
TeroL kirjoitti:Eli torsen keskellä ja perässä.
Ömmm täh? Kyllä mulla oli (dieselissä) avoin takaperä, onko näihin muka saanut tehtaalta sinne torspoa edes lisävarusteena?
alfa 156 v6 kirjoitti:Laatikkona on tuo kestävämpi M42.
Sinä olet tuollaista ropeltanut, minä en, mutta kehtaan silti heittää ilmaan ennemmin tunnuksen F40.
Olet aivan oikeassa, iski ajatushärö kun nopeesti kahvin lomassa kirjotteli :lol:

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Tuomas K kirjoitti:Moniurahihna on revennyt, reunimmainen harjanne on osan matkaa irti. Vaikuttaa vähän siltä, että hihnanrämmäleet on menneet jakohihnan väliin. Jakohihna on ehjä, mutta kampiakseli näyttäisi olevan pari hammasta huti. Hiukan tosin oudoksuttaa, että se on huti "taaksepäin", eli kampiakseli on jäljessä. Tuossa ei kyllä ole mitään järkeä, eli onko se pyörähtänyt liki kierroksella?
Otan osaa. Itselle kävi muutama vuosi sitten melkein sama juttu. Et tarvitsisi uutta konetta? :)

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Teddy kirjoitti:Heitetäänhän nyt taas yksi helposti ja yksinkertaisesti vastattava kysymys. :roll:

Mitenkä syvälle liisteriin sitä itsensä upottaa, jos 159 3.2 Q4:n hankkii? Loota ainakin taitaa kutvosen perässä olla parempaa tekoa kuin m32, mutta mitenköhän tuo kiuas ja nelivetosysteemit?
pahimmillaan syvälle, ongelmakohdat on liki samat kuin pienempikoneisissa. Toki tuo jakoketjujen venähtäminen on paljon harvinaisempaa kuin neloskoneisissa, mutta hajotessaan onkin sitten ihan tarpeeksi kallista (kokemusta on :lol: ).
Niin, se olis varmaan katseltava yksilö, johon on jo vitjat vaihdettu.

Tosiaanko on nelikko vielä Torsenilla, eikä Haldexilla väsätty :shock: Sehän on niinko vanhan liiton olympiavolkkari...


https://m.nettiauto.com/alfa-romeo/159/ ... AdCount=11
Tuotahan tässä on lähinnä väijytty
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, legendaarinen arvaamaton torsen. Sentään takapainotteinen, ettei ole niin arvaamaton kuin vanhan liiton olympiavolkkarissa :D
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Teddy kirjoitti:https://m.nettiauto.com/alfa-romeo/159/ ... AdCount=11
Tuotahan tässä on lähinnä väijytty
Eihän tuossa ole muuta vikaa kuin farmarikori! :mrgreen:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Teddy kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
Teddy kirjoitti:Heitetäänhän nyt taas yksi helposti ja yksinkertaisesti vastattava kysymys. :roll:

Mitenkä syvälle liisteriin sitä itsensä upottaa, jos 159 3.2 Q4:n hankkii? Loota ainakin taitaa kutvosen perässä olla parempaa tekoa kuin m32, mutta mitenköhän tuo kiuas ja nelivetosysteemit?
pahimmillaan syvälle, ongelmakohdat on liki samat kuin pienempikoneisissa. Toki tuo jakoketjujen venähtäminen on paljon harvinaisempaa kuin neloskoneisissa, mutta hajotessaan onkin sitten ihan tarpeeksi kallista (kokemusta on :lol: ).
Niin, se olis varmaan katseltava yksilö, johon on jo vitjat vaihdettu.

Tosiaanko on nelikko vielä Torsenilla, eikä Haldexilla väsätty :shock: Sehän on niinko vanhan liiton olympiavolkkari...


https://m.nettiauto.com/alfa-romeo/159/ ... AdCount=11
Tuotahan tässä on lähinnä väijytty
Tuo yksilö on meidän rouvan käytössä ollut reilut pari vuotta ja sitä ennen foorumilaisen 'Chievo' ajossa useamman vuoden (muistaakseni). Meillä ollessa ei ollut mitään varsinaista vikaa mutta ketjuja tuohon ei ole vielä vaihdettu. Lohkolämmitintä ei ole tuossa ollenkaan kun oli meillä webastolla ja siirsin sen tuosta seuraavaan kulkineeseen.

Pitkäänhän tuo on ollut liikkeessä myynnissä, kohta 7kk tai jotain ja hintaa oli alkujaan 11990 minusta? Nyt hinta on vähintääkin kohdallaan elleivät autoa ole merkittävästi meidän omistuksen jälkeen särkeneet :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

karikunn kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Moniurahihna on revennyt, reunimmainen harjanne on osan matkaa irti. Vaikuttaa vähän siltä, että hihnanrämmäleet on menneet jakohihnan väliin. Jakohihna on ehjä, mutta kampiakseli näyttäisi olevan pari hammasta huti. Hiukan tosin oudoksuttaa, että se on huti "taaksepäin", eli kampiakseli on jäljessä. Tuossa ei kyllä ole mitään järkeä, eli onko se pyörähtänyt liki kierroksella?
Otan osaa. Itselle kävi muutama vuosi sitten melkein sama juttu. Et tarvitsisi uutta konetta? :)
Ei kai sitä nyt pikkuvikojen takia sentään lähdetä konetta vaihtamaan :mrgreen:

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 345
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Kaksi asiaa ovat tällä hetkellä ns. vaiheessa 140 000 ajetussa 1.9:ssä... Ensinnäkin kuskin puoleinen ikkuna ei toimi. Kytkintä painaessa kuuluu vain vieno "naks", muuta ei tapahdu. Nyt on vaihdettu nostinmekanismi moottoreineen sekä tuo boksi, josta "naks" kuuluu sekä tsekattu sulake. Toivottua tulosta ei ole tullut ja omat keinot loppuneet.

Toiseksi jossakin vaiheessa em. korjausyritysten aikana on saatu kojetaulun päivämääränäyttö ja ajokilometrimääränäyttö vilkkumaan. Päivämääränäytön sain vilkkumattomaksi asettamalla päivämäärän uudelleen, mutta mitä pitää tehdä ajokilometrimääränäytölle?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vilkkuva matkamittarin lukema tarkoittaa ongelmaa CAN-väylässä.
Miksi sen boksin vaihdoit? NAKS-ääni kuulostaa siltä, että se yrittää jotain tehdä mut on vaan jumissa?
Jos vaihdoit oviboksin, saattaa joutua vetämään Proxy Alignmentin... Ihan 100varma en ole, mutta ainakin ovimodulit löytyy omina laitteinaan väylässä.
Jos et vaihtanut oviboksia, niin sitten sieltä on jäänyt joku johdoista irti. Esimerkiksi se tiivisteeseen menevä sormisuojan liitin...

Ja kun oli ikkunnannostin irti, niin liikkuiko lasi käsin? Sen pitäisi varsin kevyesti liukua - jos ei, siellä voi olla esim. tiiviste rutussa ja vika olisi nimenomaisesti siinä, eikä moottorissa/nostimessa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu proxy tarvii tehdä jos vaihtaa osia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 345
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Aquatica kirjoitti:Vilkkuva matkamittarin lukema tarkoittaa ongelmaa CAN-väylässä.
Miksi sen boksin vaihdoit? NAKS-ääni kuulostaa siltä, että se yrittää jotain tehdä mut on vaan jumissa?
Jos vaihdoit oviboksin, saattaa joutua vetämään Proxy Alignmentin... Ihan 100varma en ole, mutta ainakin ovimodulit löytyy omina laitteinaan väylässä.
Jos et vaihtanut oviboksia, niin sitten sieltä on jäänyt joku johdoista irti. Esimerkiksi se tiivisteeseen menevä sormisuojan liitin...

Ja kun oli ikkunnannostin irti, niin liikkuiko lasi käsin? Sen pitäisi varsin kevyesti liukua - jos ei, siellä voi olla esim. tiiviste rutussa ja vika olisi nimenomaisesti siinä, eikä moottorissa/nostimessa.
Kiitos tästä! Menee vaan mulla yli hilseen; CAN-väylä tai Proxy Alignment eivät sano mulle mitään.

Boxi vaihdettiin siksi, että nostomekanismin ja moottorin vaihto ei auttanut. Se oli se seuraava arvaus, kun sieltä se ääni kuului.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Casa di Matti kirjoitti:Kaksi asiaa ovat tällä hetkellä ns. vaiheessa 140 000 ajetussa 1.9:ssä... Ensinnäkin kuskin puoleinen ikkuna ei toimi. Kytkintä painaessa kuuluu vain vieno "naks", muuta ei tapahdu. Nyt on vaihdettu nostinmekanismi moottoreineen sekä tuo boksi, josta "naks" kuuluu sekä tsekattu sulake. Toivottua tulosta ei ole tullut ja omat keinot loppuneet.

Toiseksi jossakin vaiheessa em. korjausyritysten aikana on saatu kojetaulun päivämääränäyttö ja ajokilometrimääränäyttö vilkkumaan. Päivämääränäytön sain vilkkumattomaksi asettamalla päivämäärän uudelleen, mutta mitä pitää tehdä ajokilometrimääränäytölle?
Omassani sekoili pelkääjän puolen oven ikkuna kun yritti sitä avata/sulkea kuskin oven namikoista. Lopulta yritti nostaa lasia kun se oli kiinni ja päinvastoin (ja sanoi silloin naks). Ehjääntyi kun purkasin kuskin oven säädinsysteemin atomeiksi, putsasin ja kasasin takaisin. Tuon diagnisoinnissa tosin helpotti kun ikkuna toimi normaalisti omista namiskoistaan (siis apukuskin puolen ovesta)
Il nero era bellissimo

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

alfa 156 v6 kirjoitti:Tuo yksilö on meidän rouvan käytössä ollut reilut pari vuotta ja sitä ennen foorumilaisen 'Chievo' ajossa useamman vuoden (muistaakseni). Meillä ollessa ei ollut mitään varsinaista vikaa mutta ketjuja tuohon ei ole vielä vaihdettu. Lohkolämmitintä ei ole tuossa ollenkaan kun oli meillä webastolla ja siirsin sen tuosta seuraavaan kulkineeseen.

Pitkäänhän tuo on ollut liikkeessä myynnissä, kohta 7kk tai jotain ja hintaa oli alkujaan 11990 minusta? Nyt hinta on vähintääkin kohdallaan elleivät autoa ole merkittävästi meidän omistuksen jälkeen särkeneet :)
No kappas vaan. Osaatko suoraan lonkalta heittää huoltohistoriasta mitään? Lähinnä öljynvaihtoja meinaan, että onko raukkaparkaa rääkätty 30 tonnin/parin vuoden shortlife -huoltoväleillä, vai tiheämpään vaihdeltu?

Tietysti vois myyjältä vallan kysellä, mutta kiusataan nyt netissä, kun on siihen tilaisuus :wink:

Alkaahan tuo ko. yksilö toki olemaan varmaan jo riskiryhmässä jakopäänsä suhteen noilla metreillä. Remppa taitaa teetettynä olla hyvinkim hinnakas, jonkun matkaa tyyriimpi, kuin m32:n laakeripoka, mutta ulkomaan elävien foorumeilta sain käsityksen, että hankkimalla johonkin muuhun GM -tuotteeseen tarkoitetut osat ilman Alfa-lisää, voisi palikoiden hinnan leikata murto-osaan. Tietysti työläshän se on omin voimin tehdä, kun joutuu varmaan nostamaan padan keulilta pois.
Operating at the speed of dark

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

pistin 'Teddy' PM:ään tarinaa.

Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Kuskin puolen takaoven ovikaiutin pätkii, kun ovea avaa tai sulkee. Tämä viittaisi ilmeisesti ennemmin takaoven johdoissa olevaan vikaan, kuin itse kaiuttimen rikkoutumiseen.. Onko kellään kokemusta vastaava viasta ja sen ehjäämisestä? Sähkölasi toimii normaalisti eli ainakaan kokonaan ei ole nirhautunut tms.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Parkkitutka temppuilee vaikka viallinen anturi etupuskuriiin vaihdettiin. Mikähän mättää? Välillä toimii ihan oikein ja välillä tulee ilmoitus Not available... Onkohan tällä systeemillä jossain päin autoa jokin keskusyksikkö tms? Onko kellään tietoa? :?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@Vainio
Näyttääkö tää oikealta?
Mä kun katselin, ettei tuossa näy ihan kauheesti liikettä vaikka keppiä heiluttaisi vasemmalle... Vähäsen erottu, mutta aika kevyesti.

Kuva

Ja täällä näyttäs vähän öljyä tursuavan pihalle. Ehdotuksia?
Kuva

Vastaa Viestiin