sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Alkuperäinen syy moottorin räjäyttämiselle oli veden sekoittuminen öljyyn, niinpä tuo putken tiivistys on aika lailla askarruttanut. Putket nyt kuitenkin tulee uudet, mutta lohkossa on vähän sanomista.

Onko kukaan laittanut jotain muuta kuin alkuperäisen kaltaisen kumirenkaan märän sylinteriputken tiivisteeksi? Tiivistepinnat ovat aika ok, vaikkakin pientä koloutumista on havaittavissa. Sen sijaan sylinteriputket ovat poraukseensa hiukan mielestäni turhan väljät, koska putki pääsee pakotettaessa heilumaan non 0.30 mm lohkon yläosassa. Putki menee ilman voimaa paikoilleen ja varmasti liikahtaa, jos lohkon kääntää. Viiden sadasosan liuska ei kuitenkaan mistään mahdu putken ja porauksen väliin.

Voisiko ajatella kuumuutta kestävää silikonia poraukseen tai vaihtoehtoisesti vesitilan puolelle? Entä (ja / tai) epoksiliimaa?

Tiivisterenkaasta tein vielä havainnon, että se aiemmin oli asettunut aivan laipan tasoon, eli hieman ylemmäs kuin sille sorvattu ura putkessa. Ainakin musta rantu porauksessa siltä näytti. Kumirengas ilmeisesti tulisi jollain keinolla voidella, ettei se vahingoitu putkea asetettaessa. Saippua vai kumirasva vai joku muu?

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Omissa remonteissa olen voidellut putken ja O-renkaan moottoriöljyllä, tosin sovitukset ovat olleet kunnossa, eli putket ovat menneet paikoilleen käsin painamalla ja pysyneet paikoillaan vaikka lohkon kääntää. Pieni määrä kuumankestävää tiivistemassaa voisi olla hyvä tiiviyden varmistamiseksi.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu

Viesti Kirjoittaja Finest »

Taisi olla permatex Copper mitä laitoin orkkistiivisteiden lisäksi sylinteriputken olkaan. Pari vuotta mennyt ilman nesteiden sekoittumista.
Loctiten tekninenneuvonta suositteli jotain ohkaisempaa tavaraa.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mahdollisesti "sleeve retainer", joka kestää öljyä glykolia ja +200 C. Tuota vain ei arvatenkaan ole hyllyssä lähistöllä. Jotain kohtuu juoksevia kierrelukitteita alle 0,1 mm välykseen kyllä olisi, mutta noissa jää monesti lämmönkesto 150-200 C. Enpä ainakaan tiedä riittääkö.

Avatar
Quattroruote
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Marras 2013, 22:39
Car(s): Giulietta 2.0 1982
Thesis 3.2 Emblema 2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu

Viesti Kirjoittaja Quattroruote »

Jarno kirjoitti:Sen sijaan sylinteriputket ovat poraukseensa hiukan mielestäni turhan väljät, koska putki pääsee pakotettaessa heilumaan non 0.30 mm lohkon yläosassa.
Kun sylinteriputket ovat valurautaa ja lohko alumiinivalua, niin noin +20 asteen lämpötilassa välystä pitää ollakin, koska alumiinin lämpölaajenemis(supistumis)kerroin on noin 2 kertaa suurempi kuin valuraudan.

Ylösalas- suunnassa liikuntasaumana toimii tämä "kuminauha". Mielestäni on järkevintä käyttää ko. moottoriin tarkoitettuja kumitiivisteitä. Nordiin ostin ne Muukkoselta. Eikä tullut ongelmia sylinteriputken korkeusaseman suhteen, jonka toleranssi on hyvin pieni. Jos putkien korkeusasema ei ole sallituissa rajoissa, kannentiivisteen tai sen kestävyyden kanssa on vaikeata.
La vita è troppo corta per non guidare italiano.

Vastaa Viestiin