
156 millä koneella?
Valvoja: Moderators
156 millä koneella?
Tarkoitus olisi astua alfan maailmaan ja mietin ensiautoksi 156:ta. Kannattaisiko ostaa v6 vai TS versio? V6 kiinnostaa mutta kuinka huomattavasti tuo lisäkustannuksia(kulutus/huollot/päästöverot jne.)? Onko 156 hyvä ja luotettava
? Tuleeko kalliiksi joka tapauksessa italianan kunnossapito? Saa ehdottaa muitakin autoja hyväksi ensiautoksi.

- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 156 millä koneella?
156 tapauksessa on hyvä varautua peltitöihin aka pohjanvaihtohuoltoon. V6 on kiva jos ei ihan työkseen ajele. JTS on ehkä epävarmin vaihtoehto.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: 156 millä koneella?
1.6 TS olen ollut tyytyväinen, toistaiseksi ei ole tielle jättänyt. Pohja/helmat kannattaa oikeasti katsoa huolella...massan alla piilee kivoja yllätyksiä, ellei ole jossain vaiheessa tehty uudelleen.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 millä koneella?
Vain ja ainoastaan V6.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 millä koneella?
Jos 156:sta halajaisin, vaihtoehtoja olisi kolme. 2.4JTDm 20v, 2.5v6 ja 3.2v6.
Kaikki koneet oikein luotettavia noista, sekä potkuakin tarjolla... Ehkä 1.9JTD olisi se kaikkein luotettavin joidenkin mielestä.
JTS jätä suoraan pois, TS:ssä 60tkm/3v jakohihnalle ihan oikeasti maksimi - moni ei kestä koko aikaa edes!
Mut helmat ja pohja, iskarien alalautaset. Noi on paikkoja, jotka herkästi ruostuu ja aiheuttaa paljonkin murhetta.
Kaikki koneet oikein luotettavia noista, sekä potkuakin tarjolla... Ehkä 1.9JTD olisi se kaikkein luotettavin joidenkin mielestä.
JTS jätä suoraan pois, TS:ssä 60tkm/3v jakohihnalle ihan oikeasti maksimi - moni ei kestä koko aikaa edes!
Mut helmat ja pohja, iskarien alalautaset. Noi on paikkoja, jotka herkästi ruostuu ja aiheuttaa paljonkin murhetta.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 millä koneella?
Kyllähän 2.0TS on kunnossa ollessaan oikein yleispätevä moottori 156 koppaan. V6:ssa on oma fiiliksensä, eikä sitä turhaan kehuta, mutta TS kuittaa tämän eron kevyemmällä keulalla ja siten tarkemmalla ja hauskemmalla mutkakäytöksellä. TS kone on myös huomattavasti helpompi laitos ylläpitää ja huoltaa, mutta useamman yksilön ominaisuuksiin kuuluu myös posketon öljyn kulutus. Öljyn merkki/laatu ehkä auttaa vaivaan, ehkä ei.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 156 millä koneella?
Ja 1.8 TS on ihan kiva kone myös. Kohtuullinen kulutus ja käyttöautoon aivan riittävä suorituskyky.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: 156 millä koneella?
Itse 3 vuotta sitten kysyin samaa. Oma tilanne oli silloin vielä:
Auton paikka: kerrostalon parkkiruutu
Työ: ei ole
Paikka korjata itse autoa: ei ole
Taito korjata itse autoa: ei ole
Ylimääräistä rahaa korjauttaa autoa: ei ole
Joten päädyin ostamaan 14 vuotta vanhan V6 Alfan. 1999 156 V6.
Tällä ajoin 3 vuotta ja reilu (vain) 20tkm. 98E:tä palaa mutta parempaa ensiautoa en olisi voinu haluta.
Ajaisin sillä vieläkin ellei pohja olisi ilmennyt pahasti mädäksi. Eli tosiaan kannattaa sen kunnosta olla tietonen. Jakopää V6:een on melko arvokas huolto, 60tkm/3vuotta, pyytävät melkein tonnia monessa paikassa tämän tekemisestä osineen (tosin tuttu teki kaverihintaan). Oma yksilö oli vähä verrattain kallis (koska mätä), reilu 3000e Kamuxilta 176tkm ajettuna. Mutta muuten oli kunnoltaan erinomainen, kaikki penkinlämppäriä lukuunottamatta pelas. Ja tykkäsin pirusti ajaa sillä. TS:llä en ole ajanut, joten varsinaiseen moottorikysymykseen en osaa vastata. JTS:llä parisen kertaa ajanut, moottorina aika hieno rivineloseksi, mutta omaksi en varmaan ostaisi. Kyllä Busso V6 on the engine näihin.. 5/5 ostaisin uudelleen.
Auton paikka: kerrostalon parkkiruutu
Työ: ei ole
Paikka korjata itse autoa: ei ole
Taito korjata itse autoa: ei ole
Ylimääräistä rahaa korjauttaa autoa: ei ole
Joten päädyin ostamaan 14 vuotta vanhan V6 Alfan. 1999 156 V6.
Tällä ajoin 3 vuotta ja reilu (vain) 20tkm. 98E:tä palaa mutta parempaa ensiautoa en olisi voinu haluta.
Ajaisin sillä vieläkin ellei pohja olisi ilmennyt pahasti mädäksi. Eli tosiaan kannattaa sen kunnosta olla tietonen. Jakopää V6:een on melko arvokas huolto, 60tkm/3vuotta, pyytävät melkein tonnia monessa paikassa tämän tekemisestä osineen (tosin tuttu teki kaverihintaan). Oma yksilö oli vähä verrattain kallis (koska mätä), reilu 3000e Kamuxilta 176tkm ajettuna. Mutta muuten oli kunnoltaan erinomainen, kaikki penkinlämppäriä lukuunottamatta pelas. Ja tykkäsin pirusti ajaa sillä. TS:llä en ole ajanut, joten varsinaiseen moottorikysymykseen en osaa vastata. JTS:llä parisen kertaa ajanut, moottorina aika hieno rivineloseksi, mutta omaksi en varmaan ostaisi. Kyllä Busso V6 on the engine näihin.. 5/5 ostaisin uudelleen.
Noni
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 millä koneella?
Käyttis rassina kyllä näin on. Ja sopivalla mutkatiellä, jossa vauhtia ei tarvita niin julmetusti, myös erittäin hyvä ajaa.Janne kirjoitti:Ja 1.8 TS on ihan kiva kone myös. Kohtuullinen kulutus ja käyttöautoon aivan riittävä suorituskyky.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 156 millä koneella?
Onkohan tuossa mun pikkulohkossa jotain vikaa kun ei pure öljyä:)
Re: 156 millä koneella?
156 on jo harrasteautoikäisiä joten ropaamista niissä kyllä riittää, tosin edullista varaosatarjontaakin on paljon tarjolla kun heikompia ajetaan vauhdilla loppuun. Moottorivaihtoehtojahan on ihan tarpeen ja lompakon paksuuden mukaan. Rivikoneella vai vinkkelikoneella, siinä lienee se suurin kysymys. Jälkimmäinen kurittaa enemmän lompakkoa käytössä, huolloissa ja ylläpidossa.
Jos raha ei este ainoa oikea valinta GTA
Hankintahinnaltaan loput on liki samalla viivalla.
Rivikone on tasapainoisempi mutka-ajossa mutta jos mennään järkeä enemmän tunteella
Katsoppas vaikka läpi nuo klipit
https://www.youtube.com/watch?v=hl19l_9VvBQ
https://www.youtube.com/watch?v=HY3jvaymmMQ
Miltä haluat oman autosi kuulostavan?
Jos raha ei este ainoa oikea valinta GTA
Hankintahinnaltaan loput on liki samalla viivalla.
Rivikone on tasapainoisempi mutka-ajossa mutta jos mennään järkeä enemmän tunteella
Katsoppas vaikka läpi nuo klipit
https://www.youtube.com/watch?v=hl19l_9VvBQ
https://www.youtube.com/watch?v=HY3jvaymmMQ
Miltä haluat oman autosi kuulostavan?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: 156 millä koneella?
^Just joo. Olipas hyvät klipit vertailuun.
TS päästää muuten myös kivan pössähdyksen aina kun nostaa jalan kaasulta. Ihan kiva se on neloseksi kaikin puolin.
Huomaa muuten miten ison ja paksun lompakon V6 kuski tarvitsi..
Hyviä kommentteja tullut. Eipä näihin muuta lisättävää kuin, että TS ei aina syö öljyä.
Riippuu paljon käytöstä ja tarpeesta, mutta ennen kaikkea yrittäisin ostaa hyvän yksilön. Eli ei mitään Flintstone edition -mallia, missä saa huljutella jalkoja pohjan läpi ja muita moni vikaisia. TS (1.8 ja 2.0), V6 ja JTD. Kaikki hyviä omalla tavallaan ja paljon riippuu sitten siitä mitä haluaa ja tarvitsee. Harrastekäyttöön ei voi olla kuin V6.
V6:sta tuli mieleen. Olen nyt kahtena vuotena käyttänyt Giulietan öljynvaihdossa asiaan erikoistuneessa liikkeessä. Molemmilla kerroilla asentajan ensimmäinen kommentti Alfan kuullessaan on ollut: "ei kai V6?" Oli vissiin joskus päässyt tutustumaan suodattimen sijaintiin.

Huomaa muuten miten ison ja paksun lompakon V6 kuski tarvitsi..

Hyviä kommentteja tullut. Eipä näihin muuta lisättävää kuin, että TS ei aina syö öljyä.
Riippuu paljon käytöstä ja tarpeesta, mutta ennen kaikkea yrittäisin ostaa hyvän yksilön. Eli ei mitään Flintstone edition -mallia, missä saa huljutella jalkoja pohjan läpi ja muita moni vikaisia. TS (1.8 ja 2.0), V6 ja JTD. Kaikki hyviä omalla tavallaan ja paljon riippuu sitten siitä mitä haluaa ja tarvitsee. Harrastekäyttöön ei voi olla kuin V6.
V6:sta tuli mieleen. Olen nyt kahtena vuotena käyttänyt Giulietan öljynvaihdossa asiaan erikoistuneessa liikkeessä. Molemmilla kerroilla asentajan ensimmäinen kommentti Alfan kuullessaan on ollut: "ei kai V6?" Oli vissiin joskus päässyt tutustumaan suodattimen sijaintiin.

Senza cuore saremmo solo macchine
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 156 millä koneella?
156 JTS on kyllä myös todella kivasti vääntävä mylly. Ja sitten myös tapahtuu kun kierrättää. Pitää vaan katsoa, että on koko ajan käytetty oikeaa (10W-60) öljyä.
Suosittelen kokeilemaan. 1.8 TS on todella laiska, 2.0 vähän pirteämpi ja 2.0 JTS sitten ihan eri maata. Ja noissakin tuntuu olevan paljon yksilöeroja.
Suosittelen kokeilemaan. 1.8 TS on todella laiska, 2.0 vähän pirteämpi ja 2.0 JTS sitten ihan eri maata. Ja noissakin tuntuu olevan paljon yksilöeroja.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 156 millä koneella?
Ei ole 1.8 TODELLA laiska, jos (ja kun) se on kunnossa 

Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: 156 millä koneella?
Varmaan paras moottori tällä hetkellä lienee se, minkä mukana tulee ehjä lattia.
VMP
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 millä koneella?
Itse olen aina pohtinut minkä korin valitsen Busso V6:en pariksi155156 kirjoitti:Vain ja ainoastaan V6.

Ollut 156 ja 166, seuraava voisi olla GTV tai GT.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 156 millä koneella?
Noh, sanotaan sitten että laiska. Kemorassa tuli kokeiltua ja varmasti oli kunnossa.Janne kirjoitti:Ei ole 1.8 TODELLA laiska, jos (ja kun) se on kunnossa
Edit: Kemorassa toki nopein alle kaksilitrainen vapaastihengittävä

- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 156 millä koneella?
Tässä ei säikeen aloittaja ilmeisesti hae pitkän matkan jyrää, mutta jos tarvetta 1,9 MJet on hyvä. Oma kokemus myös toyotistina arvostaa tämän mallin luotettavuutta.
Ko. moottorihan kelpasi myös Opelille ja Saabille ja saa 140- 180 hp eri viritysasteilla.
Helppo huoltaa/huollattaa, jakohihnahuolto ajotavasta riippuen 60-80 tkm/ 3 vuotta ja hinta n. 5-600 eur, ei hiukkasloukkuongelmaa, EGR tulpattuna reikälevyllä pelittää iloisesti ja vääntävästi. Huohotin kannattaa eristää huolella jäätymisen estämiseksi katkoajossa . Muuttuvasiipisen turbon ja muutenkin moottorin terveyden kannalta hyvällä öljyllä ( Mobil 5W-30 ESP Formula 1 toimii loistavasti )10-15 tkm:n vaihtoväli ( oma max).
Ajossa kevyempi ja aktiivisempi ajaa vrt. 2,4 JTD:hen ( etupäässä etupään keveys -> painonjakauma syynä)
) ja kulutus Alfan aatelia, tällä tosiaan pääsee normikulutuksella. Omalla päästetty vain perushuolloilla 5 vuotta ja 110 tkm.
Ko. moottorihan kelpasi myös Opelille ja Saabille ja saa 140- 180 hp eri viritysasteilla.
Helppo huoltaa/huollattaa, jakohihnahuolto ajotavasta riippuen 60-80 tkm/ 3 vuotta ja hinta n. 5-600 eur, ei hiukkasloukkuongelmaa, EGR tulpattuna reikälevyllä pelittää iloisesti ja vääntävästi. Huohotin kannattaa eristää huolella jäätymisen estämiseksi katkoajossa . Muuttuvasiipisen turbon ja muutenkin moottorin terveyden kannalta hyvällä öljyllä ( Mobil 5W-30 ESP Formula 1 toimii loistavasti )10-15 tkm:n vaihtoväli ( oma max).
Ajossa kevyempi ja aktiivisempi ajaa vrt. 2,4 JTD:hen ( etupäässä etupään keveys -> painonjakauma syynä)


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too