159 2.4 DPF
Valvoja: Moderators
159 2.4 DPF
Olisko kellään antaa neuvoja mistä lähtisi vikaa hakemaan? Elikkä autossa on DPF paikallaan ja aina kun poltto lähtee käyntiin niin putkien täydeltä tulee sininensavu joka peittää koko tien.Suuttimet vaihdettiin autoon sen jälkeen polttoväli piteni mutta toi karmea savutus jäi vieläkin.
Re: 159 2.4 DPF
Eikö tuo savutus ole dieselille ihan ominaista, varsinkin polton aikana?m^^a kirjoitti:Olisko kellään antaa neuvoja mistä lähtisi vikaa hakemaan? Elikkä autossa on DPF paikallaan ja aina kun poltto lähtee käyntiin niin putkien täydeltä tulee sininensavu joka peittää koko tien.Suuttimet vaihdettiin autoon sen jälkeen polttoväli piteni mutta toi karmea savutus jäi vieläkin.
Re: 159 2.4 DPF
Haju on ainakin normaalia mutta mulla savua tulee niin paljon että auton perää ei näe ja koko tie leijuu sinisessä savussa Niin sen ei pitäisi olla normaalia sillä kyselin että mistä vikaa hakisi ja noiden suuttimien lisäksi autoon on vaihdettu turbokin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 DPF
Missä kunnossa itse DPF on?
Tukkoisuusastetta siis ym.
Ei mulla savuta näkyvästi oikeen millään, vaikka kuinka antaisi kenkää...?
Tukkoisuusastetta siis ym.
Ei mulla savuta näkyvästi oikeen millään, vaikka kuinka antaisi kenkää...?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 2.4 DPF
Johonkin ketjuun joskus kirjoitinkin, että minun kotteroni kyllä puskee horisontin savua täyteen ja näin on tapahtunut aina. Polttovälit ovat 700-950 km.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.4 DPF
Eipä tuo oma kottero ainakaan ole näkyvää savua päästellyt polttojen aikana. Paitsi pakkopolton aikana. Pahan hajun se kyllä tuuppaa aina polton aikana.
Katalysaattorin osuus todennäköisesti kaput pakoputkistosta.
Polton aikana toi moottorinohjaus laittaa ruiskutuksen sellaisiin säätöihin, että pakoputkeen menee puoliksi palamatonta löpöä. Ton huonosti palaneen löpön olisi tarkoitus "palaa" katalysaattorissa ja siinä palaessaan kärventää noet pois hiukkassuotimesta.
Katalysaattorin osuus todennäköisesti kaput pakoputkistosta.
Polton aikana toi moottorinohjaus laittaa ruiskutuksen sellaisiin säätöihin, että pakoputkeen menee puoliksi palamatonta löpöä. Ton huonosti palaneen löpön olisi tarkoitus "palaa" katalysaattorissa ja siinä palaessaan kärventää noet pois hiukkassuotimesta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 DPF
Juuri äsken oli hiukkaspoltto. Kulutus yli tuplaantui (5.4 -> 13l/100) mittarin mukaan
Kokeilin sitten polton aikana tarjota nopeasti kierroksia - ei se mitään savuttanut. Polton jälkeen tuli sekunnin verran savua, kun antoi happea - muuten aika savutonta menoa.
Kokeilin sitten polton aikana tarjota nopeasti kierroksia - ei se mitään savuttanut. Polton jälkeen tuli sekunnin verran savua, kun antoi happea - muuten aika savutonta menoa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.4 DPF
Tähän varmaan sopii mainita kaikille nokiloukun tukkijoille, että sunnuntaina on loistava mahdollisuus polttaa niitä puhtaaksi, kun CARF yhteistyössä Alastaron nokipolttamon, korjaan moottoriradan kanssa tarjoaa jäsenilleen monta tuntia aikaa syöttää polttoainetta savuna ilmaan pääsemättä oikeastaan yhtään eteenpäin, Pönttö kuumaksi ja lappu lattiassa pääsuoralle - jos ei pala, ei ole tarvetta polttaa, mutta voi kokeilla seuraavalla kierroksella uudestaan.
Ihme on, jos ei diisselin tukkoisuus helpota. Etenkään, kun tuolle radalle ei varmaan kukaan ihan kaupunkiköröttelyllä aja.
Ihme on, jos ei diisselin tukkoisuus helpota. Etenkään, kun tuolle radalle ei varmaan kukaan ihan kaupunkiköröttelyllä aja.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: 159 2.4 DPF
Just kävin kattoo mes:llä niin filter clogging oli 21.45% eilen oli kyllä poltto. Poltto on lähtenyt jossain päälle 70% muistaakseni päälle aina.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 2.4 DPF
^^ Ai sunnuntaina? Olinpa sopinut menoa sinne suunnalle tälle päivälle, jotta viitsisi kurvata radan kautta...
^ Omasta on muistikuva, että aika lähelle 100 %:a täyttyisi ennen polton käynnistymistä.
^ Omasta on muistikuva, että aika lähelle 100 %:a täyttyisi ennen polton käynnistymistä.
Re: 159 2.4 DPF
Voi olla että menee lähelle tota 100% ei ihan tarkkaa muistikuvaa ole. Helvetin ärsyttävä toi savutus. Voisiko tuossa dpf kennossa olla jotakin häikkää?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 DPF
Mitkä öljyt koneessa on? Alfa vaatii C2 luokan öljyä, joka on suunniteltu DPF käyttöön.
Sedaniin laitoin GM:än halpaa C3 öljyä ja polttoja tuli kerran viikossa. Auto toimi todella huonosti tuolla öljyllä, mutta kun vaihdoin Mobilin C2/C3 öljyä poltot vähenivät ja auto sai tehonsa takaisin.
Sedaniin laitoin GM:än halpaa C3 öljyä ja polttoja tuli kerran viikossa. Auto toimi todella huonosti tuolla öljyllä, mutta kun vaihdoin Mobilin C2/C3 öljyä poltot vähenivät ja auto sai tehonsa takaisin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 DPF
^
Eikös tuo C2-luokitus koske ainoastaan 2.0JTDm:ää? 2.4JTDm:lle on edelleen tehtaan mukaan B4 (!), mikä taas ei DPF:n kanssa käy yhteen...
C3-luokitettu öljy muuten on DPF:n kannalta puhtaampaa, noin siis speksien perusteella, mitä C2.
PLI-PetronasEU ei halua nyt toimia, joten en voi sitäkään vähää tarkistella, mut viimeksi kun katoin ni kyllä väitän 2.4:lle olleen suosituksena yhä edelleen 5W40 Selenia WR...
Eikös tuo C2-luokitus koske ainoastaan 2.0JTDm:ää? 2.4JTDm:lle on edelleen tehtaan mukaan B4 (!), mikä taas ei DPF:n kanssa käy yhteen...
C3-luokitettu öljy muuten on DPF:n kannalta puhtaampaa, noin siis speksien perusteella, mitä C2.
PLI-PetronasEU ei halua nyt toimia, joten en voi sitäkään vähää tarkistella, mut viimeksi kun katoin ni kyllä väitän 2.4:lle olleen suosituksena yhä edelleen 5W40 Selenia WR...
Re: 159 2.4 DPF
Öljynä on mobilin esp 5w30. Yrittänyt viikonlopun tuota savutusta taas pähkäillä mutta ei oikein tule mieleen mikä hitto tuossa on. Kannattaisiko koko dpf nakata mäkeen.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.4 DPF
Oisko se hapetuskatalysaattorin osuus rikki ja sen takia käryttää? Tai sit joku on vaihtanut väärän mallisen DPF:n alkuperäisen tilalle.
2.4jtdm 159:ssä taitaa olla kahta mallia tota pakoputkistoa. Toisessa mallissa katti on heti turbon jälkeen ja toisessa mallissa se on tuon DPF purkin kanssa samassa paketissa.
Tossa löytyy vähän teknisempää DPF:n regeneroinnin periaatteista jos jaksaa lukea.
http://www.transeco.fi/files/600/Poltto ... intaan.pdf
2.4jtdm 159:ssä taitaa olla kahta mallia tota pakoputkistoa. Toisessa mallissa katti on heti turbon jälkeen ja toisessa mallissa se on tuon DPF purkin kanssa samassa paketissa.
Tossa löytyy vähän teknisempää DPF:n regeneroinnin periaatteista jos jaksaa lukea.
http://www.transeco.fi/files/600/Poltto ... intaan.pdf
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 DPF
Samaa soosia laitoin omiin koneisiin viimeksi. Ainakin vielä sw:n pakoputket ovat yhtä kirkkaat kuin 2006 tehtaalta lähtiessä. Aikaisemmin koneessa on kyllä ollut aina Selenian tai Petronasin öljyä.m^^a kirjoitti:Öljynä on mobilin esp 5w30. Yrittänyt viikonlopun tuota savutusta taas pähkäillä mutta ei oikein tule mieleen mikä hitto tuossa on. Kannattaisiko koko dpf nakata mäkeen.
Mikä muuten mahtaa aiheuttaa sen että esimerkiksi Castrol C2 öljy on 2-3 kertaa kalliimpaa kuin C3, jos se on speksien mukaan huonompaa.
Itse joskus noita speksejä katselin myös ja mielestäni asia oli toisin päin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: 159 2.4 DPF
Toi regenerointi on kyllä tuttu ja aikaisemminkin joutunut noiden pönttöjen kanssa tappelemaan mutta nyt on toi jumalaton savutus muodostunut ongelmaksi. Tuntuu että putkistoon syötettävää polttoainetta menisi liikaa sinne ja sen takia palaisi epäpuhtaasti. Mulla on kyllä sellainen pikku pönttö siinä heti turbon kyljessä mutta siellä oli sisuskalut paikoillaan kun turbonvaihdossa se oli irti.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.4 DPF
Sillä tuota katin toimintaa tässä ehdottelin syypääksi, koska tuli muutama vuosi sitten kokeiltua omaan autoon kokonaan tyhjää DPF pönikkää missä oli pelkästään kuristuslevy hämäämässä paine-ero anturia. Softasta ei otettu polttoja pois.
Mun autossa toi putkisto on siis sitä mallia jossa katti ja filtteri on samassa purkissa.
Muuten auto pelasi hyvin tyhjällä pöntöllä mut polton aikana savutti monen sävyisiä savuja. Lyhyen kokeilun jälkeen palautin alkuperäisen filtterin takaisin eikä sen koomin ole kärytellyt.
Katti voi hyvinkin olla kuollut vaikka siellä kennot on tallella.
Mun autossa toi putkisto on siis sitä mallia jossa katti ja filtteri on samassa purkissa.
Muuten auto pelasi hyvin tyhjällä pöntöllä mut polton aikana savutti monen sävyisiä savuja. Lyhyen kokeilun jälkeen palautin alkuperäisen filtterin takaisin eikä sen koomin ole kärytellyt.
Katti voi hyvinkin olla kuollut vaikka siellä kennot on tallella.
Re: 159 2.4 DPF
Pitää melkein alkuviikosta tiputtaa toi dpf pönttö irti autosta ja kattoa sen sisälle ettei vain ole jollain poralla tehty reikiä siihen kennoon ja sillä huijattu tota paineero anturia. Siis jos pönttö onkin mennyt jo tukkoon joskus ja annettu sille noin tekohengitystä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 DPF
@Maunu
C3 on vähemmän DPF:lle häiriötä aiheuttavaa kuin C2, mutta C2 on muilta ominaisuuksiltaan parempi (ainakin sikäli kun ACEAn selitystä noista suomeksi käännettynä on uskomista). Eli C2 tuhkaa enemmän kuin C3, mutta siinä on jotain mainospuheistyylisesti "ultrapientä kitkaa" tai jotain sitä rataa, joka taas tekee öljystä joidenkin ominaisuuksien mukaan parempaa.
C3 on vähemmän DPF:lle häiriötä aiheuttavaa kuin C2, mutta C2 on muilta ominaisuuksiltaan parempi (ainakin sikäli kun ACEAn selitystä noista suomeksi käännettynä on uskomista). Eli C2 tuhkaa enemmän kuin C3, mutta siinä on jotain mainospuheistyylisesti "ultrapientä kitkaa" tai jotain sitä rataa, joka taas tekee öljystä joidenkin ominaisuuksien mukaan parempaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.4 DPF
C1: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat.
C2: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat.
C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
C4: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat. Lähes sama Low SAPS -taso kuin C1:ssä, mutta polttonesteen säästövaatimus vastaa C3:a.
edit: tää listaus on öljyvalmistajan/jien sivuilta
C2: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat.
C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
C4: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat. Lähes sama Low SAPS -taso kuin C1:ssä, mutta polttonesteen säästövaatimus vastaa C3:a.
edit: tää listaus on öljyvalmistajan/jien sivuilta
Viimeksi muokannut palkus, 13 Elo 2017, 21:38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 DPF
^
Eli aivan eri tuloksia, kuin mitä mä lueskelin.
C2 oli Mid-SAPS ja C3 oli Low-SAPS...
No, näin ainakin siinä ekassa lähteessä jota minä katoin.
Eli aivan eri tuloksia, kuin mitä mä lueskelin.
C2 oli Mid-SAPS ja C3 oli Low-SAPS...
No, näin ainakin siinä ekassa lähteessä jota minä katoin.
Re: 159 2.4 DPF
Nyt löytyi syy savuamiseen. Suodattimen kennonläpi oli porattu 3 reikää. Meneeköhän toi nilkutustilaan jos ottaa noi paine anturit pois pelistä siksiaikaa kun saa uuden pöntön?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.4 DPF
Ei ole varmaa tietoa aiheesta, mut muistaakseni vetoja ei huomattavasti kadonnut vaikka DPF:n keltainen varoitusvalo loimotti näytössä noiden omien DPF testailujen aikana. Valon palaminen takia laitoin pöntön sisään sen kuristuksen...m^^a kirjoitti:Nyt löytyi syy savuamiseen. Suodattimen kennonläpi oli porattu 3 reikää. Meneeköhän toi nilkutustilaan jos ottaa noi paine anturit pois pelistä siksiaikaa kun saa uuden pöntön?
Re: 159 2.4 DPF
Milläs saitilla tuollaista väitetään kun kaikkialla muualla oon nähnyt että C1, C4 low saps ja C2, C3 mid saps. Esim. http://www.oilspecifications.org/acea.phppalkus kirjoitti:C1: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat.
C2: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat.
C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
C4: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat. Lähes sama Low SAPS -taso kuin C1:ssä, mutta polttonesteen säästövaatimus vastaa C3:a.
edit: tää listaus on öljyvalmistajan/jien sivuilta
Jos oikein olen ymmärtänyt niin C2 ja C3 eroaa vain HTHS:n osalta ja jos tuo C2:n pienempi HTHS pienentää polttoaineen kulutusta sillä on alunperin saatu autoon pienempi CO2 speksi. Mutta eikös suurempi HTHS pitäisi olla moottorin kannalta parempi juttu?
C2 ja C3 speksit lienevät tulleet 2004, mutta nuo low saps C1 ja C4 kaiketi vasta 2007. Eli uudempia kuin 159.
Esim. täällä havainnolliset graafit noista eri spekseistä:
https://www.lubrizol.com/Lubricant-and- ... ACEA-C1-10
https://www.lubrizol.com/en/Lubricant-a ... ACEA-C2-10
https://www.lubrizol.com/en/Lubricant-a ... ACEA-C3-10
https://www.lubrizol.com/Lubricant-and- ... ACEA-C4-10
Jottei menisi ihan OTO:ksi, niin täällä hyvää juttua 159:n dpf:n tiimoilta (google/chrome kääntää ainakin englanniksi ok):
https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... oetfilter/
Tullut pariin kertaan öljyt vaihdettua ennen aikojaan, kun panikoin että polttaa liian tiheään. No tuolta löytyi tieto että 154 kW version kuuluukin polttaa n. 350 kilsan välein:)
Il nero era bellissimo