Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

156 2.5 V6 konepellin alta kuuluu nopeatempoinen vikinä. Ääni kuuluu vain sillon, kun löysää kaasua auton liikkuessa eli kun jarruttaa mottorilla. Tällöin ääni kuuluu selkeästi auton sisälle. Tyhjäkäynnillä tätä ylimääräistä ääntä ei kuulu, eikä muutenkaan auton ollessa pysähtyneenä. Millään muulla asialla ei ääneen ole vaikutusta, kuin pelkästään se, että onko moottorissa auton liikkuessa veto päällä vai ei.

Onko raadilla ideaa, että mikä näiden oireiden perusteella pellin alla vikinää pitää? Auto puunattu viikonloppuna ja hiiriä tai muita jyrsijöitä ei konetilasta löytynyt.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

vikinään lähtisin omien kokemusten perusteella metsästämään kampiakselin hihnapyörän suunnalta. Vulkanointi kun pettää niin hihnapyörä rupeaa vipattamaan, ottaa kiinni lohkoon ja vikisee. Oikeen jos pahasti vipattaa niin jakohihnakin rupeaa kapenemaan.... omasta ehti kolmen ratakierroksen aikana häviämään 7 mm.....

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

vesamaan kirjoitti:vikinään lähtisin omien kokemusten perusteella metsästämään kampiakselin hihnapyörän suunnalta. Vulkanointi kun pettää niin hihnapyörä rupeaa vipattamaan, ottaa kiinni lohkoon ja vikisee. Oikeen jos pahasti vipattaa niin jakohihnakin rupeaa kapenemaan.... omasta ehti kolmen ratakierroksen aikana häviämään 7 mm.....
Kyseinen hihnapyörä on vaihdettu tammikuussa, mutta kyseessä oli käytetty osa eli siinä mielessä mahdollinen syyllinen. Sitä olen kuitenkin miettinyt, että voiko se laturin hihnaa pyörittävä hihnapyörä reagoida siihen, että onko moottorissa veto päällä vai ei.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Konehan heiluu vedon mukaan, ja jos ylätuki on huonossa hapessa niin se voi painaa jakopään suojamuovia niin, että tietyssä asennossa ottaa kiinni hihnapyärään. Tää on ihan spekulointia, en tiedä on käytännössä mahdollinen kuvio

Avatar
Hanska
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 21:43
Car(s): 1998 156 2.5 V6
2x 1999 156 2.0 TS (Ajettu loppuun/"projekti")
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja Hanska »

Löytyikö selitystä vikinöille? Huomasin tuossa joku aika sitten että oma vikisee myös moottorijarruttaessa ja satunnaisesti vaihdetta vaihtaessa, mutta tänään vikinä muuttui akuutimmaksi ja vikisee paikallaan ollessakin. Pitää varmaan yrittää ilman laturin hihnaa kunhan pääsen työkalujen äärelle viikonloppuna. Laitan tähän ääninäytettä sitten kun videopätkä latautuu youtubeen. Edit: https://youtu.be/rfQt4SALods
Melekosta kyytiä.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Oliskos laturin vapaapyörä? Jos on jumissa, niin se saa aikaan kaikenlaisia ylimääräisiä ääniä
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Muistuttaa jonniin verran mun JTD:n laturia, ko siitä räjähti laakeri...
Ääni paheni NOPEASTI, eli jos on lakruvika ni huomaat sen kyllä hyvin pian.
Tuo toisaalta on niin satunnaista, ettei vaan ois pettämässä alapyörän vulkanointi? Sopivalla kierrosalueella resonanssi just soveltuva, että sirisee?

(voi toki olla myös ihan itse laturin hihnakin. Tai vapaakytkin. Tai... Tai...)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

V6:n laturissa ei ole vapaakytkintä 156:ssa. joku apulaiterulla väsynyt oloonsa?

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Hanska kirjoitti:Löytyikö selitystä vikinöille? Huomasin tuossa joku aika sitten että oma vikisee myös moottorijarruttaessa ja satunnaisesti vaihdetta vaihtaessa, mutta tänään vikinä muuttui akuutimmaksi ja vikisee paikallaan ollessakin. Pitää varmaan yrittää ilman laturin hihnaa kunhan pääsen työkalujen äärelle viikonloppuna. Laitan tähän ääninäytettä sitten kun videopätkä latautuu youtubeen. Edit: https://youtu.be/rfQt4SALods
Sen jälkeen kun kirjoitin tämä ketjun alkuperäisen viestin, niin ääni hävisi. En tiedä miten paljon kirjoittaminen tänne vaikutti asiaan.

YouTube-videolla oleva ääninäyte on toisen tyyppinen kuin mitä minun autossa oli. Sinun auton tapaus on paljon selkeämpi, koska ääni kuuluu lähes jatkuvasti paikallaan kaasuteltaessa. Minun kinnerissä ääni kuului vain ajossa ja vain niissä tilanteissä, kun moottorissa ei ollut "veto päällä" eli kun kaasua nosti. Muuten ääni sinänsä kuullostaa jokseenkin samalta, vaikka vaikeahan se on livenä kuulutua ja tallennettua ääntä verrata.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Omassa V6:ssa kanssa alkanut kuulumaan pientä kahnausääntä. Äänen kuulee parhaiten kun kuuntelee jakopään puoleisen renkaan luota.
Ajattelin tilata http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=6391 kun on aika edullinen Suomi-hintoihin nähden.
Onko vaihdossa jotain erikoista mitä pitäisi etukäteen tietää?

Näkeekö kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnin pettämisen ilman osan irroittamista?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

jmi kirjoitti:Omassa V6:ssa kanssa alkanut kuulumaan pientä kahnausääntä. Äänen kuulee parhaiten kun kuuntelee jakopään puoleisen renkaan luota.
Ajattelin tilata http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=6391 kun on aika edullinen Suomi-hintoihin nähden.
Onko vaihdossa jotain erikoista mitä pitäisi etukäteen tietää?

Näkeekö kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnin pettämisen ilman osan irroittamista?
Tossa kitissähän ei oo mukana hihnapyörä? Vulkanointi on ohut (n 5mm) palko joku 20 mm ulkokehästä kohti kampuraa (mitat ulkomuistista, eli ns. hatusta). Kun vertaa miten se palko pullottaa eri kohdissa hihnapyörää niin siitä voi päätellä onko se kunnossa. Toinen keino on koittaa koneen käydessä tyhjäkäyntiä katsoa jostain suunnasta vipattaako hihnapyörä

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja jmi »

vesamaan kirjoitti:
jmi kirjoitti:Omassa V6:ssa kanssa alkanut kuulumaan pientä kahnausääntä. Äänen kuulee parhaiten kun kuuntelee jakopään puoleisen renkaan luota.
Ajattelin tilata http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=6391 kun on aika edullinen Suomi-hintoihin nähden.
Onko vaihdossa jotain erikoista mitä pitäisi etukäteen tietää?

Näkeekö kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnin pettämisen ilman osan irroittamista?
Tossa kitissähän ei oo mukana hihnapyörä? Vulkanointi on ohut (n 5mm) palko joku 20 mm ulkokehästä kohti kampuraa (mitat ulkomuistista, eli ns. hatusta). Kun vertaa miten se palko pullottaa eri kohdissa hihnapyörää niin siitä voi päätellä onko se kunnossa. Toinen keino on koittaa koneen käydessä tyhjäkäyntiä katsoa jostain suunnasta vipattaako hihnapyörä
Hihnapyörää ei ole paketissa. Täytyy tutkia tuo hihnapyörä,kiitos!

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

hihnapyörä pienempi.jpg
(38.41 KiB) Tiedosto ladattu 2110 kertaa
Mites näitä kuvia liitettiinkään? Näkyyköhän tollanen. Toi pyörä vippas jo niinpaljon että hihna kihnutti jakopäänsuojukseen,,siitä sirkutus. Korjaantui pyörän vaihtamalla. Vulkanointi irti tosta alapuolelta... havaittavissa kun poistaa muovisuojuksen (ja tietysti renkaan).
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikinää 156 2.5 V6 konepellin alta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Stiletto kirjoitti:
hihnapyörä pienempi.jpg
Toi pyörä vippas jo niinpaljon että hihna kihnutti jakopäänsuojukseen,,siitä sirkutus. Korjaantui pyörän vaihtamalla. Vulkanointi irti tosta alapuolelta... havaittavissa kun poistaa muovisuojuksen (ja tietysti renkaan).
Tuo on vaaralinen vika sen vuoksi, että kun hihnapyörän ulkoreuna alkaa vaeltelemaan sivusuunnassa, niin se pääsee hankaamaan jakohihnaa. Näin kävi omassa autossa alkuperäisen hihnapyörn kohdalla 2011 kesällä. Onneksi se huomattiin ajoissa ja suurempaa vahinkoa ei ehtinyt syntyä. Tilalle vaihdettiin vähän käytetty hihnapyörä, joka sekin on jo vaihdettu toiseen (myös käytettyyn) viime vuonna. Kyseisen osan saatavuus on ilmeisesti ollut aika heikkoa.

Vastaa Viestiin