Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Danke, ilmeisesti ihan kohtuu työllä vaihdettavissa vai täytyykö tietää jotain muutakin kuin pulttien toimintaperiaate?

Avatar
jejemaster
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Touko 2017, 14:31
Car(s): 2007 159 2.4 jtdm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jejemaster »

Morjensta.

Alfa on toiminut hyvin mutta nyt jakopään alueelta on alkanut kuulumaan outoa hinkkaavaa/valittavaa ääntä. Ääni painottuu moottorin matkustamon puoleiselle alueelle jakopäässä. Tänään vaihdoin apulaitehihnan kiristimen sekä vapaarullan kun niitä ei oltu hetkeen vaihdettu, hihna kylläkin oli. Mutta ääni ei johtunut siitä.

Jakohihna ja vesipumppu on vaihdettu autoliikkeessä, josta auton sitten ostin. Jakohihnapaketilla on nyt ajettu 11 tkm.

Mistähän tuo ääni voisi johtua, itsellä on pelko että jakopääremontti on tehty huonosti tai jäänyt tekemättä.

Ja videota kyseisestä äänestä: https://www.youtube.com/watch?v=ceaUzSq ... e=youtu.be
Ääni erottuu moottorin käyntiäänestä aika selkeästi. Lisäys: Ääni kuuluu vain lämpimällä moottorilla, kylmällä moottorilla ääni ei kuulu.
Ja autona siis 159 2.4 jtdm 2007
Viimeksi muokannut jejemaster, 11 Elo 2017, 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Raikkoo kirjoitti:Danke, ilmeisesti ihan kohtuu työllä vaihdettavissa vai täytyykö tietää jotain muutakin kuin pulttien toimintaperiaate?
Kannattaa ostaa uudet epäkeskopultit, prikat ja mutteri valmiiks.
Voi olla et joutuu katkoa pultit. Oli ainaki omassa aivan saata nan lujassa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

jejemaster kirjoitti:Morjensta.

Alfa on toiminut hyvin mutta nyt jakopään alueelta on alkanut kuulumaan outoa hinkkaavaa/valittavaa ääntä. Ääni painottuu moottorin matkustamon puoleiselle alueelle jakopäässä. Tänään vaihdoin apulaitehihnan kiristimen sekä vapaarullan kun niitä ei oltu hetkeen vaihdettu, hihna kylläkin oli. Mutta ääni ei johtunut siitä.

Jakohihna ja vesipumppu on vaihdettu autoliikkeessä, josta auton sitten ostin. Jakohihnapaketilla on nyt ajettu 11 tkm.

Mistähän tuo ääni voisi johtua, itsellä on pelko että jakopääremontti on tehty huonosti tai jäänyt tekemättä.

Ja videota kyseisestä äänestä: https://www.youtube.com/watch?v=ceaUzSq ... e=youtu.be
Ääni erottuu moottorin käyntiäänestä aika selkeästi. Lisäys: Ääni kuuluu vain lämpimällä moottorilla, kylmällä moottorilla ääni ei kuulu.
Ja autona siis 159 2.4 jtdm 2007
Kannattaa tarkastaa ettei jakohihnan muovisuoja hankaa hihnaan kiinni. Tuon muovin saa asennettua väärin todella helposti, jolloin se vääntyy ja osuu hihnaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
jejemaster
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Touko 2017, 14:31
Car(s): 2007 159 2.4 jtdm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jejemaster »

Maunu kirjoitti:
jejemaster kirjoitti:Morjensta.

Alfa on toiminut hyvin mutta nyt jakopään alueelta on alkanut kuulumaan outoa hinkkaavaa/valittavaa ääntä. Ääni painottuu moottorin matkustamon puoleiselle alueelle jakopäässä. Tänään vaihdoin apulaitehihnan kiristimen sekä vapaarullan kun niitä ei oltu hetkeen vaihdettu, hihna kylläkin oli. Mutta ääni ei johtunut siitä.

Jakohihna ja vesipumppu on vaihdettu autoliikkeessä, josta auton sitten ostin. Jakohihnapaketilla on nyt ajettu 11 tkm.

Mistähän tuo ääni voisi johtua, itsellä on pelko että jakopääremontti on tehty huonosti tai jäänyt tekemättä.

Ja videota kyseisestä äänestä: https://www.youtube.com/watch?v=ceaUzSq ... e=youtu.be
Ääni erottuu moottorin käyntiäänestä aika selkeästi. Lisäys: Ääni kuuluu vain lämpimällä moottorilla, kylmällä moottorilla ääni ei kuulu.
Ja autona siis 159 2.4 jtdm 2007
Kannattaa tarkastaa ettei jakohihnan muovisuoja hankaa hihnaan kiinni. Tuon muovin saa asennettua väärin todella helposti, jolloin se vääntyy ja osuu hihnaan.
Kiitoksia neuvosta. Juurikin näin oli käynyt, jakohihnan suoja on nähtävästi asennettu väärin jo ensimmäisen vaihdon aikana jolloin suoja on jäänyt väännöksiin ja lämpenemisen johdosta jäänyt siihen asentoon, tämän jälkeen suojaa on korjailtu erinäisin tuloksin :roll: . Onneksi suoja on osunut hihnapyöriin ja itse hihna on silmin nähden säilynyt ehjänä. Kokonaan uutta koteloa tuohon ei taida löytyä? Eli pitää kaivaa löytyisikö purkuautoista ehjää suojaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Uusi jakohihnan suojakotelo maksaa merkkiliikkeessä vähän reilut 40 €, helpointa siis vain tilata uusi.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Jarsan kirjoitti:^Irroita liitin ilman virtoja > Irroita liittimen suojakansi joka liukuu sivuun, kun painaa parit klipsut auki (nippuside poikki ja lukitussalpa kiinni-asennossa). > Liitin takas kiinni purkkiin. Näin pystyt mitata taustapuolelta tuon pinnin virtojen kanssa, eikä tule ongelmia.
Kiitos Maunu & Jarsan avuista. Sain mitattua, että sumuvalon ohjaus antaa jännitettä. Samalla mittasin resistanssia ohjausboksista sumuvalon kantaan ja yhteys vaikutti olevan poikki. Purkasin sitten tuota takaluukun verhoilua ja yritin etsiä mistä se voisi olla poikki. Aluksi takaluukun sisältä löytyi irrallinen ehjä takavalon polttimo. Se oli siellä peltien välissä, niin se oli vähän hankala räplätä se ulos. Ties vaikka olisi Luigilta jäänyt tehtaalta tai sitten joku on kämmännyt lampun vaihdon kanssa. :roll: No itse vikapaikka löytyi sitten sen kumiputken sisältä, jonka sisässä johdot siirtyvät luukusta auton sisälle. Karmivassa kunnossa kaikki johdot. Mikähän hitto noita on noin kovaa raapinut? :shock:
Liitteet
risa.jpg
vikapaikka
(110.2 KiB) Tiedosto ladattu 6429 kertaa

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tarpeeksi toistoja väsyttää myös piuhat. Eli kun luukkua avataa ja suljetaan niin johdot kiertyy ja sitten käy noin. Giuliettassa sama homma.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

kovan onnen soturi kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:Danke, ilmeisesti ihan kohtuu työllä vaihdettavissa vai täytyykö tietää jotain muutakin kuin pulttien toimintaperiaate?
Kannattaa ostaa uudet epäkeskopultit, prikat ja mutteri valmiiks.
Voi olla et joutuu katkoa pultit. Oli ainaki omassa aivan saata nan lujassa.
Mites tuon uuden puslan saa kätevästi takaisin samaan asentoon, kun kerran on epäkeskopultilla säädettävissä?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Raikkoo kirjoitti:
kovan onnen soturi kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:Danke, ilmeisesti ihan kohtuu työllä vaihdettavissa vai täytyykö tietää jotain muutakin kuin pulttien toimintaperiaate?
Kannattaa ostaa uudet epäkeskopultit, prikat ja mutteri valmiiks.
Voi olla et joutuu katkoa pultit. Oli ainaki omassa aivan saata nan lujassa.
Mites tuon uuden puslan saa kätevästi takaisin samaan asentoon, kun kerran on epäkeskopultilla säädettävissä?
Se epäkesko on pultinkannassa ja prikassa. Ne voi yrittää saada samaan asentoon kun ennenkin oli.
Puslan asennolla ei ole väliä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Tästä oli aiemmin juttua auton omassa ketjussa, mutta kysyn silti kun ihmetyttää edelleen. Mikä on kun 2.4 ei paikallaan ollessaan ota 3000 rpm enempää kierroksia. Ihan normaalisti toimii ja kuormalla kyllä vetää punaiselle ihan niin kuin kuuluukin. Onko tämä joku autoon sisäänrakennettu itsesuojeluhomma? Jos, niin miten siitä muka otetaan päästötesti? Eipä ole ainakaan katsastusmies koskaan mitään tuosta kommentoinut.
CARF0869

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olikos sula Qtronic?

Mulla ottaa kierroksia vapaalla ihan kiltisti, mut jotkut autot ei anna kierroksia kytkin pohjassa vaihde silmässä. Toiset ei salli lainkaan kytkintä, vaan ainoastaan vapaalla... Ja näitä on.
Viisysistä en tosiaan mene sanomaan :) Ja tuo ei ole ongelma: TraFilla on kyllä lista autoista, joissa ns. suojamekanismi on.
About jokaisessa automaattilootaisessa on tuo sama.

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Manuaali on tämä, eikä minusta ole väliä onko kytkin pohjassa vai ylhäällä. Äkkiseltään googlaten VAG-koslissa näyttää kyllä olevan samanlaisia ominaisuuksia.
CARF0869

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

JaniW kirjoitti:Tästä oli aiemmin juttua auton omassa ketjussa, mutta kysyn silti kun ihmetyttää edelleen. Mikä on kun 2.4 ei paikallaan ollessaan ota 3000 rpm enempää kierroksia. Ihan normaalisti toimii ja kuormalla kyllä vetää punaiselle ihan niin kuin kuuluukin. Onko tämä joku autoon sisäänrakennettu itsesuojeluhomma? Jos, niin miten siitä muka otetaan päästötesti? Eipä ole ainakaan katsastusmies koskaan mitään tuosta kommentoinut.
Mulla ei ota kuin 2000 rpm. Joku katsonut moisen rajoittimen tarpeelliseksi?

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

^Tjaah. No niin kai se sitten on. Ja Luigin kasaamista vehkeistä kun on kyse niin joka yksilössä on eri ominaisuudet :)
CARF0869

fayban
Viestit: 12
Liittynyt: 29 Syys 2005, 19:50
Car(s): 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fayban »

https://youtu.be/NGQ8nI45jHM
Oiskohan ideaa mistä tämmönen oletettavasti ylimääräinen sirittävä ääni tulee? Se on kovin mekaaninen ääni, mutta eise ehkä venttiileistä tai suuttimista ja ihan kun se tuosta EGR läheltä tulis. Aiemmin tässä ketjussa oli jakohihnan äänestä juttua, mutta ei tämä taida sitä olla vaikka hihna vaihdettu ~5tkm sitten.

Auto 159 2.4 jtdm q-tronic

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Takajousitus ruvennut narisemaan. Onko jotain tyypillistä paikkaa, vai useampia vaihtoehtoja?

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Onko 159siä myyty bensakoneella ja automaattilaatikolla? Tuntuu että vain dieseliä löytyy tomaatilla..

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

_rico kirjoitti:Onko 159siä myyty bensakoneella ja automaattilaatikolla? Tuntuu että vain dieseliä löytyy tomaatilla..
On, selespeed vaihteistolla. Mutta ei Suomeen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

_rico kirjoitti:Onko 159siä myyty bensakoneella ja automaattilaatikolla? Tuntuu että vain dieseliä löytyy tomaatilla..
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =248556612
VMP

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kappas, selespeed onkin näköjään sitten "pikku" bensoihin ollut.

https://m.mobile.de/auto/search.html?da ... fe!=EXPORT

Tässä aika nätti yksilö :

https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-r ... ml?ref=srp

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

_rico kirjoitti:Onko 159siä myyty bensakoneella ja automaattilaatikolla? Tuntuu että vain dieseliä löytyy tomaatilla..
Loppuvaiheessa 3.2:sta myytin vain automaatilla. En tiedä, ostiko kukaan.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Yllä olevat yksilöt alkaa vain karkaamaan budjetista..
Työpaikka kun siirtyi kävelymatkan päähän, niin olen tässä pyöritellyt ideaa, että Giulietta lähtisi ja tilalle velaton 159 bensa/automaatti.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Mikäköhän mahtaa olla vauhtipyörän ja kytkimen valmistaja (1.9 JTS) alun perin? Tarvikkeista yllättäen Sachs on halvin ja Valeo todella suolainen. Onko mielipiteitä, Sachs vai LuK? Profiteile ja Mister-Auto toistaiseksi halvimmat mistä on tullut katseltua, ebay ei oikein tunnu pärjäävän.
Operating at the speed of dark

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Teddy kirjoitti:Mikäköhän mahtaa olla vauhtipyörän ja kytkimen valmistaja (1.9 JTS) alun perin? Tarvikkeista yllättäen Sachs on halvin ja Valeo todella suolainen. Onko mielipiteitä, Sachs vai LuK? Profiteile ja Mister-Auto toistaiseksi halvimmat mistä on tullut katseltua, ebay ei oikein tunnu pärjäävän.
Misterautosta otin omani ja saatto olla Luk. oisko ollu jotain 200-300e kytkinsylinterin kanssa.
En kyllä enää muista mikä se orkkis oli.
Sasch ja Luk tekee yhteistyötä, et jos otat luk-paketin niin sielä saattaa olla saschin kamat sisällä.
Minkä takia vauhtipyörän vaihdat?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

kovan onnen soturi kirjoitti:
Teddy kirjoitti:Mikäköhän mahtaa olla vauhtipyörän ja kytkimen valmistaja (1.9 JTS) alun perin? Tarvikkeista yllättäen Sachs on halvin ja Valeo todella suolainen. Onko mielipiteitä, Sachs vai LuK? Profiteile ja Mister-Auto toistaiseksi halvimmat mistä on tullut katseltua, ebay ei oikein tunnu pärjäävän.
Misterautosta otin omani ja saatto olla Luk. oisko ollu jotain 200-300e kytkinsylinterin kanssa.
En kyllä enää muista mikä se orkkis oli.
Sasch ja Luk tekee yhteistyötä, et jos otat luk-paketin niin sielä saattaa olla saschin kamat sisällä.
Minkä takia vauhtipyörän vaihdat?
Jokunen vuosi sitten tilasin kaverille saschs kytkinosat ja vauhtipyörän mister autosta, kytkin oli saschs, mutta vauhtipyörä paljastui saschsin paketista valeoksi(merkki valettu). Noi kaikki kolme on joka tapauksessa oem asennus merkkejä joten tuskin väliä minkä valitsee.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

kovan onnen soturi kirjoitti:Minkä takia vauhtipyörän vaihdat?
Tyhjäkäynnillä kolkottaa ja ääni häviää heti kun kytkintä vähänkin painaa. Mun mielestäni ääni kuuluu stetarilla tökkien enemmän koneen, kuin laatikon puolelta ja aika tyypillistähän se noille kaksoispaskoille on, että ennemmin tai myöhemmin porsivat. Tuon tiesinkin, että LuKin pahveissa voi tulla Valeota, mutta että Sachsiakin. No se on sitten varmaan melko se ja sama minkä ottaa.
Operating at the speed of dark

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kytkin osat on ulkomailta hankittuna sen verran edullisia, että kannattaa uusia suoraan kaikki. Kannattaa myös tsekkaa ja pyytää tarjous tältäkin suomalaiselta nettikaupalta, mulla oli tästä todella hyvät kokemukset ja palvelu on hyvää ja ystävällistä. Hinta oli giuliettaan lähes sama kuin ulkomailta hankittu eri kaupoista koostettu halvin paketti.

http://Www.kytkinkauppa.fi

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Arvoisat kanssa ysistit, toistoa oleva kysymys.

Mitä ohjaustehostinöljyä? Tällä hetkellä on jotain Castrolin "vihreää" öljyä ja ei ole minusta hyvä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Valvoline SynPower Power Steering Fluid.

Totesin hyväksi. Korvasin väärät (punaiset) sillä ja ei kaduta. Keveämpi ja tasaisempi ohjaus.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Liqui Molylta saa oikeaa nestettä sinne. En nyt tarkkaa nimeä muista ulkoa, mutta voin tarkistaa kun ehdin kotiin asti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
CHF? ISO VG22 jne. hydrauliikkaöljy, on siis ihan just sopivaa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Redline power steering fluid toimi omassa 2006 vuoden kiesissä tosi hyvin. Vähän tyyristä litkua kylläkin, 20 e / 0,9 l muistaakseni.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^
CHF? ISO VG22 jne. hydrauliikkaöljy, on siis ihan just sopivaa.
"Sopivaa" varmaankin, mutta tarkoitin öljyä, jolla on oikea Fiatĩn hyväksyntä, eli vastaavaa, kuin Tutela GI/R.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuommoinen kuin Liqui Moly Central Hydraulic System Oil.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
"Sopivaa" eli luokitukset täyttävää.

Ainakin mua viisaammat kehtas sanoa, että raskaankaluston puolella noilla ei firmat yritä rahastaa, vaikka vaatimustasot onkin kovat mut sit henkilöautopuolella jokainen lätkä maksaa niin paljon rahaa, että valitaan vaan muutama paljon myyvä mitkä hankitaan. Voi olla et on jauhettu peetä, sitä mahdollisuutta en oikein voi kieltää. Mut tohon Liqui Molyn hintaan saa Tuleta GI/R:ää. Siksi mä en sitä suosittele, vaan ottaa sit suoraan Tutelat jos haluaa Fiatin lätkän purkkiin.

Voi olla, että jotain muuta katsotaan raskaan kaluston puolella - tai sitten luokitus vaatii vaan tietyt viskositeetit tietyissä lämpötiloissa tietyillä leikkaantumissuojauksilla ymv, mut MAN:n luokitukset on noissa ihan samat.

Anyway mä haluaisin ihan oikeasti uteliaisuudesta, että joku puolueeton taho tekis testit noillekin. Löytyiskö yhtään mitään eroa? Itse valitsin Valvolinen sekä saatavuuden, että tunnettavuuden takia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Luokitukset täyttävä on se, mihin tavallisesti kannattaa pyrkiä. Liqui Molya ehdotin siksi, että sitä saa Suomesta huomattavasti paremmin, kuin Tutelaa.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Aquatica kirjoitti:Valvoline SynPower Power Steering Fluid.

Totesin hyväksi. Korvasin väärät (punaiset) sillä ja ei kaduta. Keveämpi ja tasaisempi ohjaus.
Laitetaanpa tämä sitten kokeiluun.

Ja tarkemmin kun muistelen niin Valvolinet siellä nytkin on, mutta se ei kyllä ollut SynPoweria...

Eikös sillä 2 litralla ne vaihtanut pääpiirteittäin?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

2 litraa riittää hyvin, jos ei tarvitse huuhdella. Jos joutuu huuhtelemaan, 3.

Itse huuhtelin ja n. 2.8litraa sain menemään.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Varmaan olisi kyllä huuhtelu paikallaan, haetaan maanantaina kolme litraa.

Millä tapaa teit huuhtelun/vaihdon, paluuletku pois ja kannuun?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se ois ollu vähemmän tavaraa vaativa, mä tein pitkän kaavan mukaan. Säiliö tyhjäksi vanhasta, uutta täyteen, kone käyntiin hetkeksi ja pyörittelyä, säiliö tyhjäksi ja taas puhdasta tilalle jne... Niin kauan, että säiliöstä tuli vaan kirkkaanvihreetä nestettä.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Niin, itsellä tosin on vihreää se vanhakin neste mutta eiköhän se noinkin onnistu. Eiköhän ne sitten viimeistään ole vaihtunut kun sinne on uutta sen 3 litraa laittanut :-D

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tehostimen öljyjä vaihtaessa käytän paineilmakäyttöistä imukannua (jarrujen ilmauskannu).
Ensin säiliö tyhjäksi.
Seuraavaksi lukkopellistä ot letkun kiinnike auki ja sen vieressä oleva liitin auki. Imuletku metalliputkeen tiiviisti kiinni ja imua niin kauan kunnes kumiletkun päästä alkaa kuulumaan ilman suhinaa (jos säiliön korkki on kiinni).

Aika hyvin saa tyhjäksi vanhoista nesteistä. Jos vielä paremmaksi haluaa niin voi tietty kaataa säiliöön uutta nestettä ja imeä sen vielä järjestelmän läpi.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10003273

Putken tiivistyksen olen tehnyt ihan sähkömiehen teipillä, pyörittämällä letkun ympärille useamman kierroksen teippiä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Tuo kuullostaa hyvältä vaihtoehdolta. Moottoriöljyjen imupumppu mulla on ja täytyy sillä kokeilla, hakee sitten jostain ilmauskannun jos sillä ei onnistu.

freku
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Marras 2010, 11:47
Car(s): Alfa Romeo166 2,5V6 automatic. vm2000
Alfa Romeo 156 2.0ts Selespeed Sportwagon vm 2001

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja freku »

Hoffa kirjoitti:Olisiko joku ystävällinen ja Turun (tai varsinais-Suomen) seudulla asuva parkkitutkallisen 159 omistaja kuulolla:

Parkkitutka ei omassa 2007 mallisessa 159 SWssä ole kertaakaan toiminut kunnolla. Tai no, toimii ja toimii - välillä toimii moitteetta mutta useimmiten ei. Olen katsonut kaikki anturit OBD - mittarilla - herjailee oikeaa etukulmaa. Antureita vaihdettu päittäin ja vika pysyy (eli vika ei siis oikeasti antureissa). Kaikki johdot "soitettu" boksilta läpi, ja ainakin sillä hetkellä mittarin mukaan myös johdot ovat ehjät.

Ainoaksi jäljellejääväksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää sen boksin koittaminen - toimiiko vai ei. Uusi maksaa satasen jos saksanmaalta tilaa, lähinnä tuli mieleen kun sen irrottaminen ja liittimien kokeilu vie aikaa sen vartin, niin saisiko joltain apuja sen verran että tulisi omalla orhilla viereen - ja koitettaisiin toimiiko toisen auton boksilla vai ei. Mikäli vika poistuu uudella boksilla niin laitetaan molempiin autoihin kilkkeet takaisin ja tarjoan kahvit samalla kun tilaan sellaisen uuden saksasta. Mikäli vika ei toimi niin toimitaan samoin mutta en sitten tilaa sellaista vaan otan yhteyttä oikeasti johonkin sähkömieheen tai vast. Ei viitsisi ostaa boksia turhan takia.

Tällaista tällä kertaa - kiitos kovasti taas.

H

PS. jos ei tänne halua suoraan laittaa, niin YV olisi myös kovin kiva.

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Tänään asioilla käydessä joutui ajamaan kuoppaista hiekkatietä. Yhtäkkiä alkoi kolahtelemaan joten menin huoltoon varaamaan ajan ja sitten hetken päästä syttyi Check engine valo :lol: auto kuitenkin toimii mainiosti, olisiko hiukkassuodatin??

Juuri kun muutto on lähipäivinä niin tulee lisää ohjelmaa :crazyeyes:

Kaesar
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Elo 2013, 22:26
Car(s): Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDM Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kaesar »

Manu kirjoitti:Tänään asioilla käydessä joutui ajamaan kuoppaista hiekkatietä. Yhtäkkiä alkoi kolahtelemaan joten menin huoltoon varaamaan ajan ja sitten hetken päästä syttyi Check engine valo :lol: auto kuitenkin toimii mainiosti, olisiko hiukkassuodatin??

Juuri kun muutto on lähipäivinä niin tulee lisää ohjelmaa :crazyeyes:
Itsellä syttyi joskus 159:ssä juurikin kuoppaisella hiekkatiellä Check engine valo, ja syyksi paljastui olikohan nyt pakokaasun lämpötila-anturi joka on juuri hiukkassuodattimen kyljessä kiinni. Anturi itsessään oli ehjä mutta liitin löystynyt/hiekkapuhaltunut tuolla sorapätkällä.

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Joo eli Jousi oli poikki ja ylätukivarsi väljä. Vikavalo syttyi pakokaasujen lämpötila-anturin oikosulusta/katkoksesta mutta se nollattiin.

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

freku kirjoitti:
Hoffa kirjoitti:Olisiko joku ystävällinen ja Turun (tai varsinais-Suomen) seudulla asuva parkkitutkallisen 159 omistaja kuulolla:

Parkkitutka ei omassa 2007 mallisessa 159 SWssä ole kertaakaan toiminut kunnolla. Tai no, toimii ja toimii - välillä toimii moitteetta mutta useimmiten ei. Olen katsonut kaikki anturit OBD - mittarilla - herjailee oikeaa etukulmaa. Antureita vaihdettu päittäin ja vika pysyy (eli vika ei siis oikeasti antureissa). Kaikki johdot "soitettu" boksilta läpi, ja ainakin sillä hetkellä mittarin mukaan myös johdot ovat ehjät.

Ainoaksi jäljellejääväksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää sen boksin koittaminen - toimiiko vai ei. Uusi maksaa satasen jos saksanmaalta tilaa, lähinnä tuli mieleen kun sen irrottaminen ja liittimien kokeilu vie aikaa sen vartin, niin saisiko joltain apuja sen verran että tulisi omalla orhilla viereen - ja koitettaisiin toimiiko toisen auton boksilla vai ei. Mikäli vika poistuu uudella boksilla niin laitetaan molempiin autoihin kilkkeet takaisin ja tarjoan kahvit samalla kun tilaan sellaisen uuden saksasta. Mikäli vika ei toimi niin toimitaan samoin mutta en sitten tilaa sellaista vaan otan yhteyttä oikeasti johonkin sähkömieheen tai vast. Ei viitsisi ostaa boksia turhan takia.

Tällaista tällä kertaa - kiitos kovasti taas.

H

PS. jos ei tänne halua suoraan laittaa, niin YV olisi myös kovin kiva.
Mulla on ihan samanlainen vika, tosin en vielä testannut johtosarjaa, Onnistuukohan yleismittarilla can väylän mittaus että menee signaali perille??
Jollain kun ois ehjä boxsi niin vois koplata korjaantuuko sillä.

Vastaa Viestiin