159 tyyppiviat
Valvoja: Moderators
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 tyyppiviat
omassa e ole virheitä maalipinnas ulkopuolel, mut luukkujen sisäpuolilla on, lakkaa puuttuu ja pokkaukset on vähän härskit takaluukus.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 tyyppiviat
Tänään diagnosoin laakerivian 2.2JTS:n manuaaliaskissa. 100tkm mittarissa, vm. -06
Dieseleissä tätä voi jo kutsua tyyppiviaksi, bensoissa ei toki yksi tapaus tee tyyppivikaa, mutta kuitenkin.
Dieseleissä tätä voi jo kutsua tyyppiviaksi, bensoissa ei toki yksi tapaus tee tyyppivikaa, mutta kuitenkin.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 tyyppiviat
^mistä tunnstaa laakerivian?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 tyyppiviat
Tämän havaitsin kytkin pohjassa rullatessa noin 30km/h vaihtaen vaihdetta kakkoselta vapaalle ja takaisin. Vaihde päällä ujeltaa, vapaalla hiljenee ----> syynä kytkinakselin laakerointi. Pää-akselihan pyörii aina kun pyörät pyörii ja kytkinakseli kun vaihde on kytketty. Kytkin pohjassa sen takia ettei moottorin melu peitä ääniä.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 tyyppiviat
No niin...onko tullut merkittäviä lisiä vikalistaan viime vuosina ?
Poijaan kanssa voisimme tehdä autovaihtodiiliä , ja tällöin avautuisi slotti vaikka 159:lle Giulian halventumista odotellessa...
Oma arvio luotettavimmasta 159:sta on: 1,9 JTDm Qtronic ja hiukkasloukku tyhjättynä / ohjelmoituna pois. Ei mikään raketti, mutta
kerkiää ja kulutus .. no kohtuullinen mementinmuunnin -laatikoksi. Aisinissa sitten öljyt vaihdettuna ja SW N1:n takia...kiitos
Mitäs mieltä 159-omistajat tästä ?
Poijaan kanssa voisimme tehdä autovaihtodiiliä , ja tällöin avautuisi slotti vaikka 159:lle Giulian halventumista odotellessa...
Oma arvio luotettavimmasta 159:sta on: 1,9 JTDm Qtronic ja hiukkasloukku tyhjättynä / ohjelmoituna pois. Ei mikään raketti, mutta
kerkiää ja kulutus .. no kohtuullinen mementinmuunnin -laatikoksi. Aisinissa sitten öljyt vaihdettuna ja SW N1:n takia...kiitos
Mitäs mieltä 159-omistajat tästä ?
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 254
- Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic
Re: 159 tyyppiviat
Itselläni on 2.4 JTDm Qtronic vm. 2008, jonka ostin 2010. Kokemusta on siis 7 vuodelta. Autolla on ajettu 148 tkm.Jiitee kirjoitti:No niin...onko tullut merkittäviä lisiä vikalistaan viime vuosina ?
Poijaan kanssa voisimme tehdä autovaihtodiiliä , ja tällöin avautuisi slotti vaikka 159:lle Giulian halventumista odotellessa...
Oma arvio luotettavimmasta 159:sta on: 1,9 JTDm Qtronic ja hiukkasloukku tyhjättynä / ohjelmoituna pois. Ei mikään raketti, mutta
kerkiää ja kulutus .. no kohtuullinen mementinmuunnin -laatikoksi. Aisinissa sitten öljyt vaihdettuna ja SW N1:n takia...kiitos
Mitäs mieltä 159-omistajat tästä ?
Tällä kokemuksella voisin väittää itse koneen olevan hyvin luotettava, mutta toki kaikkea pientä on tullut vastaan. Normaalien huoltojen lisäksi on autossa tehty:
- EGR-vaihto kahteen kertaan
- Hehkutulpat piti vaihtaa 2016
- Pyöränlaakerit on vaihdettu eteen kahteen kertaan ja taakse edessä ensi huollossa
- Vetoakselit menivät vaihtoon jo 2011. Ilmeisesti jokin valmistusvika
- Käsijarruvaijeri jumittaa, täytyy vaihtaa seuraavassa huollossa
- Palloniveliä vaihdettu etupäähän
- Alfa-logot haalistuivat jo 2011 ja ne piti vaihtaa. Sen jälkeen ne ovat pysyneet kunnossa
- Aisinin laatikon kohdalla on tärkeä tehdä öljyjen vaihto säännöllisesti, vaikka huolto-ohjelma ei sano siitä mitään
- Laturi hajosi 2016, mutta tätä en pitäisi näin vanhassa autossa minään "tyyppivikana". Myös akku on vaihdettu.
- Yksi parkkitutka on välillä vihoitellut, mutta on korjaantunut "itsestään". Ehkä jokin kosketushäiriö.
- Jarrujen vinkuminen on ollut ongelma useaan otteeseen vuosien varrella
- Lisäksi toki jarrulevyjen vaihtoa jo useampaankin kertaan, mutta ne ovatkin kulutustavaraa
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 tyyppiviat
Ainakin näistä missä on vaan yksi flekti hajoaa alemman nopeuden rele.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 tyyppiviat
Oliko rikki vai "tukossa"? Puhdistus on helppoa ja kun poraa solenoidin takaosaan reijän, ruikkii öljyä sisään ja tulppaa ruuvilla, niin toimii taas (ja varmaan paremmin kuin uusi).Unique kirjoitti: - EGR-vaihto kahteen kertaan
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 tyyppiviat
Mulla taitaa olla kyllä joku spesööl-keissi.
Mut listaan kannattaa muistaa lisätä: vuotavat ovien tiivisteet!
Suhteellisen helppo korjata (ainakin taakse), mutta eteen nihkeempi. Ja mulla on takaovien uudelleentiivistys(uudelleen-uudelleen oikeastaan) edessä vielä...
Mut listaan kannattaa muistaa lisätä: vuotavat ovien tiivisteet!
Suhteellisen helppo korjata (ainakin taakse), mutta eteen nihkeempi. Ja mulla on takaovien uudelleentiivistys(uudelleen-uudelleen oikeastaan) edessä vielä...
Re: 159 tyyppiviat
Omani 159, 2008 jtd 1.9 16v 240tkm
Vuoden aikana:
-Etupyörän laakeri
- Kaikkia ovia shimmattu vähän sisemmäs, vaikkei mitään vuotoja ollut
- Kerran herjas hiukkassuidatinta, putsaantui kovalla ajolla.
- Takaturvavöiden mekanismit särisee, vaimennettu.
- Takakontin valokatkaisijan uusin.
- takarekkarin lampun johto korjattu.
- Aisiniin vaihdoin öljyt ja huuhtelin. Pelaa moitteetta.
- etutukivarren ylemmän helan vaidoin. 20€.
-Jarrut kävin läpi ennakoiden tulevaa.Satulat auki, männät irti jne.
- uudet logot paksulla lakalla.
- pesin ja ruostesuojasin pyöränkaaret ja lisä äänieristin takaosaa.
Auto toimii kyllä teknisesti hienosti, positiivisia fiiliksiä:)
1.9 jtd 16v tuntuu hyvältä tekniikalta, vaikka kuullostaa vähän mopoautolta:)
Vuoden aikana:
-Etupyörän laakeri
- Kaikkia ovia shimmattu vähän sisemmäs, vaikkei mitään vuotoja ollut
- Kerran herjas hiukkassuidatinta, putsaantui kovalla ajolla.
- Takaturvavöiden mekanismit särisee, vaimennettu.
- Takakontin valokatkaisijan uusin.
- takarekkarin lampun johto korjattu.
- Aisiniin vaihdoin öljyt ja huuhtelin. Pelaa moitteetta.
- etutukivarren ylemmän helan vaidoin. 20€.
-Jarrut kävin läpi ennakoiden tulevaa.Satulat auki, männät irti jne.
- uudet logot paksulla lakalla.
- pesin ja ruostesuojasin pyöränkaaret ja lisä äänieristin takaosaa.
Auto toimii kyllä teknisesti hienosti, positiivisia fiiliksiä:)
1.9 jtd 16v tuntuu hyvältä tekniikalta, vaikka kuullostaa vähän mopoautolta:)
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 tyyppiviat
Tiivistäiskö butyylinauha ton?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 tyyppiviat
^
Todennäköisesti parasta? Porukka käyttää butyylimassaa tossa, jota mullakin on, mut tuubi ei anna pihalle sitä tarpeeks ni toi ikkunatiiviste on siis mun ratkasu.
Se muuten piti. Harmi, että mä menin poistamaan sen ja laittamaan massaa tilalle - nyt pitää sit lisätä kuitenkin ikkunatiivistettä... Paras olisi O-profiilin tyylinen, jos sellaista löytyis (vähän niinku se Omega-merkki), mut tuo D-profiili toiminee hyvin kans. Kunhan sen saa taittumaan ilman kurttuja...
Todennäköisesti parasta? Porukka käyttää butyylimassaa tossa, jota mullakin on, mut tuubi ei anna pihalle sitä tarpeeks ni toi ikkunatiiviste on siis mun ratkasu.
Se muuten piti. Harmi, että mä menin poistamaan sen ja laittamaan massaa tilalle - nyt pitää sit lisätä kuitenkin ikkunatiivistettä... Paras olisi O-profiilin tyylinen, jos sellaista löytyis (vähän niinku se Omega-merkki), mut tuo D-profiili toiminee hyvin kans. Kunhan sen saa taittumaan ilman kurttuja...
Re: 159 tyyppiviat
Juu noi on tsekattu, vuotoja ei toistaiseksi ollut. Ovia shimmasin sisäänpäin, jotta menisi vähän napakammin kiinni. Alfan yksi huono puoli, kun ei ole tuplatiivsteitä ovissa. Kuraantuu aika helpolla ovempielet ja pilarin reunat.
Re: 159 tyyppiviat
1,9 JTDm Qtronic, 2008, ajettu vajaat 150 tkm. Auto on ollut minulla vajaat kahdeksan vuotta ja n. 130 tkm:
- 25 tkm, vaihdettu ilmastoinnin kompressori takuuseen
- 35 tkm, vaihdettu EGR takuuseen
- 75 tkm, jakopää, vesipumppu yms. kilkkeet
- 83 tkm hehkutulpat (yksi pimeänä)
- 108 tkm akku (eka akku pimeni huollon toimesta jo 30 tkm:ssa)
- 112 tkm jarrulevyt ja -palat eteen (oikeastaan palat vaihdettu jo aiemmin)
- 115 tkm vasen etupyörän laakeri
- 126 tkm takalevyt ja -palat
- 131 tkm termostaatti
- 145 tkm iskarit, jouset ja ylätukivarret eteen
Ei tuosta oikein projekti-topicia kerry. Aina lähtenyt käyntiin omin avuin (pl. pari vuorokautta yli 30 asteen pakkasessa Tahkolla ilman moottorinlämmitintä), eikä kertaakaan ole jättänyt matkalle (viimeksi n. 25 vuotta sitten italiaano jättänyt minut tielle, mutta 159:ä ennen ajelinkin Lancioilla). Käsijarruvaijeri on alkuperäinen, vesivuotoja en ole havainnut, enkä ruostetta, mutta suojautin auton silloin kun sen ostin.
Oviin kaipaisin itsekin tuplatiivisteitä. Melua on myös liikaa, jousitus hieman kovanpuoleinen, mutta ajettavuudesta en keksi moitittavaa.
- 25 tkm, vaihdettu ilmastoinnin kompressori takuuseen
- 35 tkm, vaihdettu EGR takuuseen
- 75 tkm, jakopää, vesipumppu yms. kilkkeet
- 83 tkm hehkutulpat (yksi pimeänä)
- 108 tkm akku (eka akku pimeni huollon toimesta jo 30 tkm:ssa)
- 112 tkm jarrulevyt ja -palat eteen (oikeastaan palat vaihdettu jo aiemmin)
- 115 tkm vasen etupyörän laakeri
- 126 tkm takalevyt ja -palat
- 131 tkm termostaatti
- 145 tkm iskarit, jouset ja ylätukivarret eteen
Ei tuosta oikein projekti-topicia kerry. Aina lähtenyt käyntiin omin avuin (pl. pari vuorokautta yli 30 asteen pakkasessa Tahkolla ilman moottorinlämmitintä), eikä kertaakaan ole jättänyt matkalle (viimeksi n. 25 vuotta sitten italiaano jättänyt minut tielle, mutta 159:ä ennen ajelinkin Lancioilla). Käsijarruvaijeri on alkuperäinen, vesivuotoja en ole havainnut, enkä ruostetta, mutta suojautin auton silloin kun sen ostin.
Oviin kaipaisin itsekin tuplatiivisteitä. Melua on myös liikaa, jousitus hieman kovanpuoleinen, mutta ajettavuudesta en keksi moitittavaa.
TTi