Mito oli suurin piirtein junan alle jäänyt
Vaihdettua tuli mm. seuraavat osat:
-Takalattia takapenkkien etuosaan asti
- takapelti
- oikea takalokasuoja+ c-pilarin osia
- oikean takapalkin pää
- oikea etulokasuoja
- oikea etuyläpalkki
- takaluukku
- konepelti
- puskurit
Ylimääräisenä hommana paransin äänieristystä butyylimatolla, jota meni noin 5 m2. Ja kaiuttimet tuli päivitettyä, nyt soi ihan ok.
Eli ei ollut ihan kiveniskemä, mutta kiva projekti. Lopputulos on varsin onnistunut.
Eikö Mitossa ole öljypohjassa perinteistä tiivistettä? Tiivistys tapahtuu ilmeisesti silikonitiivistysaineella. Valmiina autotallista löytyy Hylomarin sinistä, varmaan asiallista kamaa tähän tarkoitukseen. Vai onko parempaa vaihtoehtoa öljypohjan toivotukseen?
Mikähän nyt mättää? Jarrua painaessa kuuluu polkimen kieppeiltä suhahdus. Tätä niin mielenkiintoista ääntä en ole autosta ennen kuullutkaan? Jarrut kyllä toimii ihan normaalisti.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
^kyttääs, että miltä näyttää siellä polkimella tehostajan akselin suojakumi ja että onko myös paikoillaan kunnolla. Jos vaikka huonosti paikoillaa tai jotain, niin samalla vois kurkata, että ilmanputsari/äänenvaimen/jutska on myös ordnungissa siellä kumin sisällä. En ole juuri miton polkimen taakse pälyillyt, mutta eiköhän sielläkin perinteenen systeemi ole.
No eihän se sitten halunnut mennä läpi katsastuksessa.
Vasemman puolen käsijarru totaali kuollut. Käsijarrun liike kabiinissa on kuitenkin ihan normaali ja näköjään Mito pysyy hyvin mäessä paikallaan pelkän oikean puolen käsijarrulla 1kN voimalla. Samoin mäkilähtö avustin toimii normaalisti. Veikkaan, että lähtee toimimaan satulan herkistelyllä tai vaijerin vaihdolla, mutta saa nähdä. Olen aktiivisesti käsijarrua käyttänyt, mutta ei sekään aina riitä. Pitää ottaa rengasta irti ja katsoa missä vika..
Muistelisin että MiTon käsijarruvaijeri on vähän herkän näköinen lian suhteen. Siellä on jarrun päässä semmonen kuminen suojus jonka pitäisi estää kuran pääsy vaijerin kuoren sisään, mutta se tuppaa luistelemaan sijoiltaan. Jos toinen vaijeri jumittaa, tulee sitten toiselle enemmän vetoa jos (taas) muistan sen kabiinin pään systeemin oikein.
Tutkin eilen vielä tuota käsijarrua. Näytti ihan siltä, että vasemman puolen vaijeri olisi venähtänyt. Koska kabiinissa oleva vaijereiden kiinnityspiste oli totaalisen vinossa. Toiselle puolelle tulee enempi vetoa, kun toiselle. Juri on hyvin jäljillä. Aika herkältä systeemiltä vaikuttaa jarrubalanssin suhteen. Katsotaan jos vaijerilla tulee kuntoon.
Eipä ollut vaijeri poikki, kyllä siellä satulan päässä sentään jotain liikettä oli, mutta liian vähän. Samalla tuli herkisteltyä satulaa, ettei pitäis siitäkään olla kiinni.
Mitäköhän huollossa on irroiteltu, kun siivotessa löysin kuskin jalkatilasta tuollaisen läjän ruuveja?
Toivottavasti asentaja on hakenut uudet ruuvit pudonneiden tilalle.
Nuo kuusioruuvit huolestuttaa enemmän. Ristipäät varmaan vaan jotain verhoiluruuveja tms.
^ Tuon kaltaisia ristipääruuveja löytyy eripuolilta autoa: moottorin alasuojamuovi, hanskalokero, sisäpuoliset kynnyskotelot vain muutamia mainitakseni. Kuusiokoloruuveihin olen törmännyt vaihtaessani ohjaustehostimen. Niillä oli kiinni rattiakselin verhoilukotelo eli se, josta lähtee ne viikset, heti ratista seuraavana. Ei jaksa muistaa olisiko niitä vielä muualla ollut?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Kuinka löysä teillä muilla on tuo keskikonsolissa oleva 12V-pistoke? Itsellä Nokian 2xUSB -laturi ja se ainakin tipahtaa paikalleen yrittämättäkin, heiluu kuin se vanha kunnon hullun mulkku ihan pienestäkin kosketuksesta, ja pätkii latausta. Kaikkiin muihin 12V-pistokkeisiin tuo oma laturi istuu hyvin, tämä Alfa on ainoa jonka kanssa on ongelmaa ollut. Eikö tuo ole ollut standardikokoinen jo jostain 1980-luvulta asti?
Kyllä minun keskikonsolin 12V-pistoke on ihan tiukka, kun olen käyttänyt lisälaitteita mm. navigaattoria, kännykkää, eikä ollut tuollaista ongelmaa. Samat pistokkeet ovat toimineet myös 70-luvun tupakansytyttimessä, joten veikkaan, että aika standardikokoinen kolo kyseessä.
sanctus kirjoitti:Ei mullakaan toi 12-voltin rasia ole erityisen löysä. Tai ei ainakaan mikään pistoke ei ole itsekseen siitä irronnut.
Ja Sörkän Nesteelle kääntyi juuri musta/tummanharmaa MiTo. *ittu että on tyylikäs auto - s**tana.
Minä en ole ikinä avannutkaan oman 12V -pistorasian muovikanttakaan. Liekkö alla yhtään mitään, täytynee tarkistaa
Ja sattumalta näin aiemmin tällä viikolla ensimmäisen kattoluukullisen Miton liikenteessä (/ nettiautossa) viimeisen vuoden aikana, sen jälkeen kun omani ostin. Olen noita huvikseen seurannut, koska omassani on em. luukku mutta about 99%:a ei näytä olevan, olen täälläkin omistajilta joskus viime talvena asiasta kysellyt eikä kukaan ole ilmoittautunut?
No ilmoittaudutaan nyt. Mulla tuollainen luukku on.
Pari kertaa kesässä sen avaan ja laitan melkein heti takaisin kiinni.
Sillä saa avoauton huonon puolen, muttei hyviä: Aurinko paistaa kuumasti päähän, mutta ei kuitenkaan muuten tunne ajavansa avoautolla.
Eikä oikein lippis päässäkään viitsisi ajaa.
Tommi kirjoitti:No ilmoittaudutaan nyt. Mulla tuollainen luukku on.
Pari kertaa kesässä sen avaan ja laitan melkein heti takaisin kiinni.
Sillä saa avoauton huonon puolen, muttei hyviä: Aurinko paistaa kuumasti päähän, mutta ei kuitenkaan muuten tunne ajavansa avoautolla.
Eikä oikein lippis päässäkään viitsisi ajaa.
Espoo... Onko Mitosi kenties valkoinen? Tämä mainitsemani auto tuli vastaan Espoossa Otaniemen / Tapiolan ABC:n kieppeillä.
Kattoluukkuhan tuo mukanaan mm. feikkihiilariksi teipatun katon sekä myös samanlaiseksi teipatun rekisterikilven syvennyksen. Pikkuruisia detaljeja. Itse tykkään todella paljon sekä lasisen katon että em. teippien tuomasta ikään kuin sävyerosta valkoisessa autossa. Se luukku + teippaukset ovat mulle visuaalisesti miellyttäviä juttuja ihan yhtä paljon kuin se, että itse saan siitä luukusta nähtävästi paljon sinua enemmän iloa irti
Se lasikattoluukku on mulle niin iso juttu, että se oli yksi ratkaiseva tekijä miksen hommannut (suht samanhintaista) Breraa vaikka ko. malli noin muuten iskee minuun muotoilultaan Mitoakin enemmän. Pelkkä lasinen katto ilman sen avausmahdollisuutta ... meh.
^Brera edelleen ajamatta, mutta jos ja kun vertautuu 159:iin, niin MiTo on kyllä muutenkin reippaasti edellä autovalintana. Nyt vaan FCA uutta MiToa tekemään, takapyörät voimaa siirtämään ja menen heti tekemään tilauksen!
Pentti kirjoitti:Kuinka löysä teillä muilla on tuo keskikonsolissa oleva 12V-pistoke? Itsellä Nokian 2xUSB -laturi ja se ainakin tipahtaa paikalleen yrittämättäkin, heiluu kuin se vanha kunnon hullun mulkku ihan pienestäkin kosketuksesta, ja pätkii latausta. Kaikkiin muihin 12V-pistokkeisiin tuo oma laturi istuu hyvin, tämä Alfa on ainoa jonka kanssa on ongelmaa ollut. ..
Samat havainnot, puuttukohan tuosta jotain?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Ööö, näitä körssin sytkäreitä on kyllä 2 kokoa. Aasialaisissa ollu pienempää ja joissain muissakin. Italiaanot käyttää tietenkin isompaa, jotta sikarinkin saa syttymään. Silloin kun oli vielä oikein nokia, niin latureissa tuli mukana muoviholkki, joka napsahti piukasti laturiin ja väljyys tiessään. Siis vika on oikeasti latureissa.
Tommi kirjoitti:No ilmoittaudutaan nyt. Mulla tuollainen luukku on.
Pari kertaa kesässä sen avaan ja laitan melkein heti takaisin kiinni.
Sillä saa avoauton huonon puolen, muttei hyviä: Aurinko paistaa kuumasti päähän, mutta ei kuitenkaan muuten tunne ajavansa avoautolla.
Eikä oikein lippis päässäkään viitsisi ajaa.
Espoo... Onko Mitosi kenties valkoinen? Tämä mainitsemani auto tuli vastaan Espoossa Otaniemen / Tapiolan ABC:n kieppeillä.
Kattoluukkuhan tuo mukanaan mm. feikkihiilariksi teipatun katon sekä myös samanlaiseksi teipatun rekisterikilven syvennyksen. Pikkuruisia detaljeja. Itse tykkään todella paljon sekä lasisen katon että em. teippien tuomasta ikään kuin sävyerosta valkoisessa autossa. Se luukku + teippaukset ovat mulle visuaalisesti miellyttäviä juttuja ihan yhtä paljon kuin se, että itse saan siitä luukusta nähtävästi paljon sinua enemmän iloa irti
Se lasikattoluukku on mulle niin iso juttu, että se oli yksi ratkaiseva tekijä miksen hommannut (suht samanhintaista) Breraa vaikka ko. malli noin muuten iskee minuun muotoilultaan Mitoakin enemmän. Pelkkä lasinen katto ilman sen avausmahdollisuutta ... meh.
Ei taida olla teipattu katto vakiovaruste kattoluukullisessa Mitossa tai ei ainakaan ollut niissä kattoluukullisissa Mitoissa mitä googlesta löysin. Muistan kyllä sinun Mitosi myyntiilmoituksen ja näytti kyllä kuvissa hyvältä teipatulla katolla.
palkus kirjoitti:Ööö, näitä körssin sytkäreitä on kyllä 2 kokoa. Aasialaisissa ollu pienempää ja joissain muissakin. Italiaanot käyttää tietenkin isompaa, jotta sikarinkin saa syttymään. Silloin kun oli vielä oikein nokia, niin latureissa tuli mukana muoviholkki, joka napsahti piukasti laturiin ja väljyys tiessään. Siis vika on oikeasti latureissa.
On kyllä MiTo eka tapaus jossa tähän törmään. Kymmmenissä autoissa on tullut laturin kanssa roplattua, myös muutamassa muussa alfassa...
Gusse kirjoitti:
Ei taida olla teipattu katto vakiovaruste kattoluukullisessa Mitossa tai ei ainakaan ollut niissä kattoluukullisissa Mitoissa mitä googlesta löysin. Muistan kyllä sinun Mitosi myyntiilmoituksen ja näytti kyllä kuvissa hyvältä teipatulla katolla.
Well this is a new. Melkein tasan päivälleen vuoden verran ollaan yhdessä ajeltu kohti auringonlaskuja ja nyt hänen historiastaan paljastuu tälläisiä epäkohtia Kai se on lähdettävä Breraa etsimään
^ Mene ePeriin, laita runkonumero siihen varattuun tilaan, paina nuolta. Sitten avautuu ikkuna, jossa paina "Info" ja saat listan autoosi asennetuista lisävarusteista selityksineen.
^^ ja ^^^ Eikös tuo voisi periaatteessa onnistua 22mm:n ohutseinäisestä putkesta tekemälläkin? Sisähalkaisija näyttäisi olevan luokkaa 22,14mm tjsp. Btw, laitoin takakonttiin yhden tällaisen "sytkäripistokkeen". Motonetista reippaat 4 ekee, jos nyt hinnan oikein muistan. Käytännössähän tuon originaalinkin voisi vaihtaa sopivampaan ettei tartteisi ranetuksia tehdä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
palkus kirjoitti:Ööö, näitä körssin sytkäreitä on kyllä 2 kokoa.
On joo, mutta se kokoero on vähän enemmän kuin "tää liitin on löysä".
Sampoegin laturi oli kanssa penarin kahteen tupsyttiin vähän löysä (sillai että nousee vähitellen irti sieltä), se onneksi hajosi ja tilalle saatu halvempi randomtarvike istuu kuin tatti eikä karkaa mihinkään. Joskus aiemminkin muistan tupsyt -liittimestä (siitä, mikä tökätään tupsyttiin, eli tässä tapauksessa laturista) väännelleeni niitä miinuspuolen kontaktinastoja ulommas saadakseni siihen tiukemman sovituksen - sitä voi kannattaa kokeilla ensimmäisenä, kunhan ei väännä niitä poikki.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
^joo, on siinä ~0,5mm eroa halkasijassa. Euroopassa pitäisi myydä niitä paksumpia, mutta taitaa olla niin , että noita latureita yms. tehdään enemmän siihen pienenpään reikään, jotta mahtuu varmasti. Jenkeissä on tuo pienee käytössä. Tuo liitäntä ei ole mikään sähkönsiirron riemuvoitto ja siten väljillä sovitteilla se reijän sijainti/kulma jo vaikuttaa, että miten virta pätkii.
Jos kerran se oma sytkäri toimii siinä niinkin kuuluu, niin vika laturin pienuudessa.
Lainaus wikipediasta:
12-volt cigarette lighter receptacle and plug, size A
Receptacle inside diameter: 20.93–21.01 mm (median 20.97 mm)
Plug body diameter: 20.73–20.88 mm (median 20.805 mm)
Most often used in American automobiles
12-volt cigarette lighter receptacle and plug, size B
Receptacle inside diameter: 21.41–21.51 mm (median 21.455 mm)
Plug body diameter: 21.13–21.33 mm (median 21.18 mm)
Most often used in European automobiles, and sometimes as a second socket in American automobiles expressly for DC power connections.
Ahh, seisonpa minäkin korjattuna - niitä on siis kolmea kokoa, mutta se pienin tökkeli on tosiaan aivan selvästi pienempi.
Samaa mieltä liittimen riemuvoittoisuudesta olen. Tässähän on käynyt se perinteinen efekti, että sitä on alettu käyttämään kun kerran on ollut tarjolla, eikä ole lähdetty tekemään mitään erillistä, ihan oikeata sähköliitäntää ja nyt kun se on de facto -standardi, on vaikea lähteä enää vaihtamaan. Sentään joissain autoissa alkaa olla USB-tökkeleitä (jota ei ole alunperin tarkoitettu sähkönsiirtoon, mutta....) valmiina.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
juri kirjoitti:Hmm... ettei vaan olisi toinen vaijeri kokonaan poikki?
Vaijeri vaihdettu uuteen Boschilaiseen ja nyt toimii taas käsijarru. Vanhan ulkokuori oli muutamasta kohti syöpynyt puhki(Puristettavat runkokiinnikkeet taka-akselin lähellä), niin ei toiminut riittävän jouheesti. Ehkä sen toisenkin olisi voinut samalla vaihtaa, mutta mennään nyt näillä.
juri kirjoitti:Hmm... ettei vaan olisi toinen vaijeri kokonaan poikki?
Vaijeri vaihdettu uuteen Boschilaiseen ja nyt toimii taas käsijarru. Vanhan ulkokuori oli muutamasta kohti syöpynyt puhki(Puristettavat runkokiinnikkeet taka-akselin lähellä), niin ei toiminut riittävän jouheesti. Ehkä sen toisenkin olisi voinut samalla vaihtaa, mutta mennään nyt näillä.
Tosi hyvä että nyt toimii!
Vaihdoitko sen itse? Oliko helppo?
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart
Vaihdoin itse, eikä ollut mitenkään monimutkainen.
Ensimmäiseksi irroitin käsijarrupussin ja penkinlämmittimien namiskat, sekä sähköjohdot(kaikki on vain muoviklipseillä kiinni, mutta lähtevät irti vetämällä). Sen jälkeen pääsee irroittamaan keskikonsolin muovin. Tämäkin lähtee irti vetämällä, mutta oli etureunastaan aika tiukassa. Muista irroittaa tupakan sytyttimen virtakaapeli. Näin saat hyvin tilaa kabiinin puolella. Löystä ja irroita käsijarrutasaaja, johon vaijerit kiinnittyvät. Rengas irti ja voit poistaa käsijarruvaijerin satulasta. Auton alla, pari painettavaa klipsiä, jolla alumiini lämpösuojat kiinni(Ne kannattaa ottaa irti). Näitä joutuu hivenen taivutella, jotta saa enempi tilaa. 13mm pultti auki, jossa käsijarruvaijeri kiinni - Sen jälkeen pääsee vääntämään auki metallipidikkeet. Vaijeri on tällaisissa metallipidikkeissa kiinni yhteensä 3. eri kohtaa. Onneksi ei tarvinnut vanhaa vaijeria hirveästi sääliä.
Mistä löytyy Mitoon sähkökaavioita? Pitäisi metsästää pyyhkijöiden harvoin havaittua "kosketus" ongelmaa, jonka takia ne välillä ovat kun riivatut tai pikemminkin eivät toimi muutakuin pissapojan kautta. Purin jo kertaalleen ratin ympärys muovit. Käytin kertaalleen kaikki kaapelit irti BC-unitista ja myös pyyhkijöiden moottorista, mutta eipä ole ollut apua. Mikäköhän liitäntä on vielä irroittamatta? Koittanut myös puolalaisesta eperistä saada tolkkua, mutta vähän laihoin tuloksin.
GiuliaSuper kirjoitti:Mistä löytyy Mitoon sähkökaavioita? Pitäisi metsästää pyyhkijöiden harvoin havaittua "kosketus" ongelmaa, jonka takia ne välillä ovat kun riivatut tai pikemminkin eivät toimi muutakuin pissapojan kautta. Purin jo kertaalleen ratin ympärys muovit. Käytin kertaalleen kaikki kaapelit irti BC-unitista ja myös pyyhkijöiden moottorista, mutta eipä ole ollut apua. Mikäköhän liitäntä on vielä irroittamatta? Koittanut myös puolalaisesta eperistä saada tolkkua, mutta vähän laihoin tuloksin.
Katso jos tästä saat apua. Hollannin kielena, mutta voit laittaa googletranslateen.
sanctus kirjoitti:Mullahan on ollut MiToni kanssa n. marraskuusta 2013 agendalla bensamittarin vilkkuvan taustavalon fiksaaminen. ItALFA lähetti mittariston irroitusohjeet, joissa on mukana myös ton taustavalon vaihtamisohjeet.
Tän fiksaus meni lopulta siten, että maksoin 250 egeä mittarinkorjaajalle siitä, että mittaristo käytiin läpi ja vaihdettiin ne osat, jotka olivat hajonneet. Bensamittarin taustavalon välkkymisen syy ei ollut viallisissa ledeissä, vaan virtapiikissä (jonka aiheuttajaa en nyt muista, taitaa lukea laskun erittelyssä), joka oli hajottanut yhden sarjassa olleen ledin. Meniköhän toi syy noin? Oli vähän kiire hakea autoa. Korjaukselle annettiin vuoden takuu ja mittaristo on toiminut moitteetta nyt viikon ja n. 400 kilsaa.
Sulla on autossa Start&Stop - systeemi, niin se vaatii joko AGM tai EFB-akun. ItALFA:n jakamasta linkistä toki ei väärää akkua tulekaan. Exiden EFB-akkuja saa kätevästi myös Motonetista, josta sen itsekin hankin.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Jep -StartStop-versiohan tuo on. Nykyään näkyy akuissa aika hyvin tuo aina mainittukin.
Juuri tuollaisen EXIDEn kävin jo Motonetistä heti toissapäivänä hakemassa. Laitoin lataukseen ja nyt pitäisi saada vielä autoon asti. Jokohan tänään ehtisi.