159 2,4JTDm nykäisee 1500-2000rpm välillä.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Helmi 2016, 19:04
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm -06
Fiat Coupe 2.0 16v turbo -94
159 2,4JTDm nykäisee 1500-2000rpm välillä.
Eli kiihdyttäessä sellainen ongelma että usein tulee terävä nykäys siinä n.1500-2000rpm välillä, mutta muut kierrosalueet
pelaa normaalisti. EGR on tulpattu, DPF poistettu (molemmat myös ohjelmoitu pois), imusarjan läpät lukittu, ilmamäärämittari
vaihdettu ja ahtopaineanturi on putsattu. Ei oikein enää meinaa keksiä mikä sellaisen terävän rykäyksen tekee. Auto on myös
ohjelmoitu Lohjan ecutuningissa (239hv) ja sieltäkin kyselin että onko mahdollista että olisi nyt joku bitti poikittain siellä, mutta olivat
hyvin varman oloisia ettei ohjelmassa ole vikaa. Vika alkoi kuitenkin aika pian ohjelmoinnin jälkeen mutta se voi toki olla
puhdasta sattumaa. Vikakoodejakaan ei Fiatecuscanilla luettuna ole.
pelaa normaalisti. EGR on tulpattu, DPF poistettu (molemmat myös ohjelmoitu pois), imusarjan läpät lukittu, ilmamäärämittari
vaihdettu ja ahtopaineanturi on putsattu. Ei oikein enää meinaa keksiä mikä sellaisen terävän rykäyksen tekee. Auto on myös
ohjelmoitu Lohjan ecutuningissa (239hv) ja sieltäkin kyselin että onko mahdollista että olisi nyt joku bitti poikittain siellä, mutta olivat
hyvin varman oloisia ettei ohjelmassa ole vikaa. Vika alkoi kuitenkin aika pian ohjelmoinnin jälkeen mutta se voi toki olla
puhdasta sattumaa. Vikakoodejakaan ei Fiatecuscanilla luettuna ole.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2,4JTDm nykäisee 1500-2000rpm välillä.
Turbon solenoidi jumittaa tai sen letkussa on reikä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: 159 2,4JTDm nykäisee 1500-2000rpm välillä.
Jos on alkupään 159 jossa turbon siipiä ohjataan alipaineella, eiköhän nykäisy tule siipien asennon muuttumisesta, tuo varmaan näkyy myös ahtopainemittarissa paineen muutoksena.
Osassa tuo tuntuu olevan enemmänkin ominaisuus mutta jos tuota ei ole ennen ollut voisi kokeilla painemuuntimen vaihdolla, etupellissä josta menee letku turbolle. Omassa nykäisy hiukan rauhoittui tuolla.
Sitten voi olla myös että siivet on hiukan jumissa ja pitäis käyttää turbo jossain pajalla, joskus kysyin johdesiipihuoltoa, pelkkä huolto jossain 200eur+ turbon irroitus ja asennus.
Osassa tuo tuntuu olevan enemmänkin ominaisuus mutta jos tuota ei ole ennen ollut voisi kokeilla painemuuntimen vaihdolla, etupellissä josta menee letku turbolle. Omassa nykäisy hiukan rauhoittui tuolla.
Sitten voi olla myös että siivet on hiukan jumissa ja pitäis käyttää turbo jossain pajalla, joskus kysyin johdesiipihuoltoa, pelkkä huolto jossain 200eur+ turbon irroitus ja asennus.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2,4JTDm nykäisee 1500-2000rpm välillä.
Itsellä on myös hieman tuota, ei nykäisy nyt mitenkään terävä ole mutta tuntuu joskus selvästi, korostui ohjelmoinnin jälkeen. En ole sen vertaa ollut vaivaantunut että olisin tuota paineenmuunninta vaihtamaan edes lähtenyt, taitaa olla nilkkaan ohjelmoitunut sellainen pieni nosto nykäisyä ennen.
Osittain tuo on-off tyyppinen alipainekellon asennon vaihto varmasti liittyy asiaan + vanhemmiten kaikenlaista pientä jumimista + virisofta ei ehkä osaa ottaa samalla tavalla huomioon kuin vakio + ONHAN SITÄ VOIMAA VAKIOTA ENEMMÄN millä nykiä
Koko nyppäisy taipumus on varmasti syynä siihen miksi alipaine ohjauksesta on luovuttu uudemmissa.
Ps. jos kiinnostaa ropata niin turbon johdesiivet pystyy putsaamaan ilman ahtimen irrotusta, olen tämän itse tehnyt kerran 159 kun nykiminen oli rajua toisesta syystä (case ECU johtonippu oikosulku)
Ahtimelta vain downpipe irti ja uuninpesuainetta pakopesään sopivasti ja hanaa. Youtubesta löytyy opetusvideoita "vnt cleaning mr muscle"
EDIT: Niin ja jos nykäisy tosiaan on tosi terävä tyyliin pää rattia kohti, niin varmista ettei eculta lähtevä johtonippu ota oikkaria moottorin nostokorvakon terävään reunaan. Voi olla vaikea huomata, mutta sieltä voi olla johto hankautunut puhki jolloin ecu käy polvillaan kun painaa kaasua kun moottori kääntyy ja piuha yltää oikkariin.
Osittain tuo on-off tyyppinen alipainekellon asennon vaihto varmasti liittyy asiaan + vanhemmiten kaikenlaista pientä jumimista + virisofta ei ehkä osaa ottaa samalla tavalla huomioon kuin vakio + ONHAN SITÄ VOIMAA VAKIOTA ENEMMÄN millä nykiä
Koko nyppäisy taipumus on varmasti syynä siihen miksi alipaine ohjauksesta on luovuttu uudemmissa.
Ps. jos kiinnostaa ropata niin turbon johdesiivet pystyy putsaamaan ilman ahtimen irrotusta, olen tämän itse tehnyt kerran 159 kun nykiminen oli rajua toisesta syystä (case ECU johtonippu oikosulku)
Ahtimelta vain downpipe irti ja uuninpesuainetta pakopesään sopivasti ja hanaa. Youtubesta löytyy opetusvideoita "vnt cleaning mr muscle"
EDIT: Niin ja jos nykäisy tosiaan on tosi terävä tyyliin pää rattia kohti, niin varmista ettei eculta lähtevä johtonippu ota oikkaria moottorin nostokorvakon terävään reunaan. Voi olla vaikea huomata, mutta sieltä voi olla johto hankautunut puhki jolloin ecu käy polvillaan kun painaa kaasua kun moottori kääntyy ja piuha yltää oikkariin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Helmi 2016, 19:04
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm -06
Fiat Coupe 2.0 16v turbo -94
Re: 159 2,4JTDm nykäisee 1500-2000rpm välillä.
Se nykiminen kuitenkin rauhoittuikin selvästi ahtopaineanturin putsauksella. Semmoinen lievempi "turbopotku"
on vielä jäljellä mutta se kuulunee asiaan. Ne terävämmät rykäisyt katosi kokonaan. Silloin kun tuota ensimmäistä
viestiä kirjoitin niin olin anturin jo putsannut mutta en käynyt vielä koeajolla. Olin melko varma ettei sillä putsauksella
olisi mitään vaikutusta mutta toisin kävi. Kiitoksia vastauksista.
on vielä jäljellä mutta se kuulunee asiaan. Ne terävämmät rykäisyt katosi kokonaan. Silloin kun tuota ensimmäistä
viestiä kirjoitin niin olin anturin jo putsannut mutta en käynyt vielä koeajolla. Olin melko varma ettei sillä putsauksella
olisi mitään vaikutusta mutta toisin kävi. Kiitoksia vastauksista.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 2,4JTDm nykäisee 1500-2000rpm välillä.
Jos saa sivusta huudella epäolennaisuuksia, niin turboviive tuntuu jotenkin epänykyaikaisen isolta omassa kehonsiirtimessä reippaahkossa kiihdytyksessä vaihteen vaihdossa. Mahtaako se olla ominaisuus vai vika? Kun noita potentiaalisia ahto-ongelmia aiheuttavia vikapaikkoja näissä on vähän joka sormelle. Ahtojen heittelyä tuossa omassa on joskus ollut, mutta tällä hetkellä tilanne on vakaa ja seurannassa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2,4JTDm nykäisee 1500-2000rpm välillä.
Melko subjektiivinen käsite mikä on iso turboviive kenestäkin, ja vaikea vertailla täällä. Ja aika monella on eri asteisia muutoksia jo näissä egr dpf jne.
Mutta komppaan sen verran että vaikka jaksaisi kakkosellakin potkia tyhjää kuivalla asfaltilla, niin nopeaa ei tahdo pystyä vaihtamaan laatikon takia 1->2 että kone ei nuupahtaisi koska ahdot karkaa, joka itseä vähän kummastuttaa.
Mutta komppaan sen verran että vaikka jaksaisi kakkosellakin potkia tyhjää kuivalla asfaltilla, niin nopeaa ei tahdo pystyä vaihtamaan laatikon takia 1->2 että kone ei nuupahtaisi koska ahdot karkaa, joka itseä vähän kummastuttaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-