Brera 3.2 Q4 vm2006
Valvoja: Moderators
Brera 3.2 Q4 vm2006
Hei,
Olen pidemmän aikaa harkinnut 3.2 Q4 Breran hankkimista ulkomailta. Ulkomaisia foorumeita ja tämän foorumin vanhoja postauksia on tullut selailtua.
Kysymykseni on, että millaisia vikoja tuossa mallissa on tullut vastaan?
Entä asioita joita kannattaa ehdottomasti tarkistaa ennen kaupantekoa? Nähtävästi ketjun löystymistä on osalla autoista tapahtunut ? (???)
Yt. Uusi foorumilainen, mutta pitkäaikainen fani.
Olen pidemmän aikaa harkinnut 3.2 Q4 Breran hankkimista ulkomailta. Ulkomaisia foorumeita ja tämän foorumin vanhoja postauksia on tullut selailtua.
Kysymykseni on, että millaisia vikoja tuossa mallissa on tullut vastaan?
Entä asioita joita kannattaa ehdottomasti tarkistaa ennen kaupantekoa? Nähtävästi ketjun löystymistä on osalla autoista tapahtunut ? (???)
Yt. Uusi foorumilainen, mutta pitkäaikainen fani.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Tässä omassa topicissa on joitain ominaisuuksia listattu...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=27033
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=27033
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Olen itse vaihtanut öljyt 15 tkm. välein, nyt ajettu 104 tkm. eikä mitään oireita että ketju olisi venynyt. Takaiskarit ovat, voisin sanoa heikot, lähinnä jousilautasen osalta, hapertuu ja jousi korkkaa lautasen, näistä on myös jousia katkennut.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Kiitokset Ricambi!
Jos muuta huomioitavaa tulee mieleen niin kerro ihmeessä. 130tkm ajettua yksilöstä kauppaa käyn.
Kilometrejä vuodessa tulisi itsellä noin 8-10tkm.
Jos muuta huomioitavaa tulee mieleen niin kerro ihmeessä. 130tkm ajettua yksilöstä kauppaa käyn.
Kilometrejä vuodessa tulisi itsellä noin 8-10tkm.
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Tuo linkkaamasi postaus oli 159stä? Tekniikassa kyllä käsittääkseni paljon samaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
On paljon samaa, kun Brera on käytännössä 159:n coupe-versio. Teknisesti ovat siis lähes sama auto.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Jep, samat ominaisuudet näissä, itse en ole joutunut vaihtamaan pyöränlaakereita mutta näitä on vaihdettu.
Jarrut laahavat herkästi, vaativat siten huoltoa jotta toimisivat hyvin, tällä tarkoitan palojen irroitusta ja liukupintojen puhdistusta sekä rasvausta, sitten ei ongelmia.
Etujarrujen tapit (palojen lukkotapit) ovat yleensä juuttuneet kiinni alumiinisiin jarrusatuloihin niin että joutuu katkomaan irroittaakseen ne satuloista. Jos vaihdat jarrupalat eteen niin hanki samantien uudet tapit.
Jarrut laahavat herkästi, vaativat siten huoltoa jotta toimisivat hyvin, tällä tarkoitan palojen irroitusta ja liukupintojen puhdistusta sekä rasvausta, sitten ei ongelmia.
Etujarrujen tapit (palojen lukkotapit) ovat yleensä juuttuneet kiinni alumiinisiin jarrusatuloihin niin että joutuu katkomaan irroittaakseen ne satuloista. Jos vaihdat jarrupalat eteen niin hanki samantien uudet tapit.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Kiitokset jälleen vastauksista. Pitääpä vielä lukea noita 159 ketjuja siis
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Ja jos ne tapit lähtevät kohtuu helpolla irti ne on varmaankin alkuperäiset Brembot. Silloin älä missään nimessä laita sinne jokaisesta varaosaputkasta saatavia tarviketappeja! Ne on ihan tinaa ja jäävät sitten todella lujaan kiinni kun tuurnalla lyödessä ne vaan leviävät....Ricambi kirjoitti:J
Etujarrujen tapit (palojen lukkotapit) ovat yleensä juuttuneet kiinni alumiinisiin jarrusatuloihin niin että joutuu katkomaan irroittaakseen ne satuloista. Jos vaihdat jarrupalat eteen niin hanki samantien uudet tapit.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
^
Ei lähe aina alkuperäsetkään todellakaan nätisti...
Toisaalta myös hyvät tarvikkeet voipi lähteä oikein nätisti :p
Sopivaa voitelua väliin (vaikka kaiketi ei sais mitään laittaa...), EI KUPARITAHNAA, niin ne on ehkä joskus tulevaisuudessakin irrotettavissa ilman rälläkkää.
Ei lähe aina alkuperäsetkään todellakaan nätisti...
Toisaalta myös hyvät tarvikkeet voipi lähteä oikein nätisti :p
Sopivaa voitelua väliin (vaikka kaiketi ei sais mitään laittaa...), EI KUPARITAHNAA, niin ne on ehkä joskus tulevaisuudessakin irrotettavissa ilman rälläkkää.
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Onko tällainen tuttua 3.2 jts omistajille?
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... QLPU1Qh2oo
Pitänee vilkaista miltä näyttää takimmaisen venttiilikopan alla. Etummainen tulikin jo tsekattua, koska vaihdoin tiivisteen. Samalla puhdistin imuventtiilit, jotka olivat aika tahmeat. Korjata piti myös lämppärin letkun muoviliitin, joka vuoti nestettä pakosarjalle ja aiheutti hassua hajua. On tämä ihan aito Alfa, vaikka muuta väitetäänkin
Harmi, että ylempi video löytyi vasta rempan jälkeen. Nyt pääsee taas irrottelemaan osia. No onneksi on aika helppo projekti.
imuvenat ennen puhdistusta:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... QLPU1Qh2oo
Pitänee vilkaista miltä näyttää takimmaisen venttiilikopan alla. Etummainen tulikin jo tsekattua, koska vaihdoin tiivisteen. Samalla puhdistin imuventtiilit, jotka olivat aika tahmeat. Korjata piti myös lämppärin letkun muoviliitin, joka vuoti nestettä pakosarjalle ja aiheutti hassua hajua. On tämä ihan aito Alfa, vaikka muuta väitetäänkin
Harmi, että ylempi video löytyi vasta rempan jälkeen. Nyt pääsee taas irrottelemaan osia. No onneksi on aika helppo projekti.
imuvenat ennen puhdistusta:
- Liitteet
-
- 1.JPG
- (32.76 KiB) Tiedosto ladattu 4468 kertaa
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
kasivitosella liotuksen ja paineilman sekä pölynimurin jälkeen venat näytti tältä
- Liitteet
-
- 2.JPG
- (31.4 KiB) Tiedosto ladattu 4131 kertaa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
^^E85:llä? Liuottaako se karstaa noin hyvin?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Niin... ja kauanko piti liottaa? Miten tarkistit että venttiilit ovat kiinni? Karstamömmöä ei varmaan ole hyvä päästää palotiloihin.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Suoraruiskukoneissa kun bensa ei puhdista imuventtiilejä niin karstaa kerääntyy imukanaviin ja venttiilien päälle.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Yön yli oli e85 venttiilien päällä. Se, että venttiilit on kiinni varmistuu sillä, että etanolin pinta ei laske kanavassa. Auki olevien venttiilien kanaviin ei luonnollisestikaan lientä laiteta. Sitten, kun ensimmäiset neljä porttia on putsattu pyöräytetään konetta ja putsataan 2 seuraavaa.Ricambi kirjoitti:Niin... ja kauanko piti liottaa? Miten tarkistit että venttiilit ovat kiinni? Karstamömmöä ei varmaan ole hyvä päästää palotiloihin.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Ok, kiitos selvennyksestä, ja ei muuta kuin sotaan karstaa vastaan
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Suurensin vielä huohottimen "pcv" venttiilin (tässä tapauksessa pelkkä putki) reikiä. Toivon, että tämän myötä takimmaisen venttiilikopan alle ei kerääntyisi jatkossa yhtä mustaa mönjää. Vaikea sanoa onko modista hyötyä vai haittaa, mutta ainakin GM on tehnyt saman uudempiin koneisiin. Tämä siis sen jälkeen kun Alfa oli jo luovuttanut tämän moottorin kanssa.
- Liitteet
-
- Capture.JPG
- (38.86 KiB) Tiedosto ladattu 3771 kertaa
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
^Miltäs siellä taemman venakopan alla näytti? Reilu viikko sitten tuli omaan isojötsiin vaihdettua tulpat. Samalla olisi voinu suurentaa tuota huohotinta. Tosin ei tuo imusarjan purkaminen nyt mikään iso homma ole.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Aika paljon tummemmalta näytti kuin etummainen. Jostain syystä nokissa oli paikoitellen vauriota. Vaikea sanoa johtuuko se pitkästä seisonnasta vai voitelun puutteesta.
Huohotin ei ollut vielä tukkeessa, mutta selvästi mönjä jo ahdisti kiertoa.Tukkeutuessaan kokonaan tekee kaiketi sen, että alkaa työntää öljyä imupuolelle ennen kaasuläppää olevasta huohotinrööristä. Tällainen öljyruiskutus ei ainakaan vähennä venttiilien karstaisuutta.
"pcv venttiili" kopan sisältä katsottuna suurennetuilla rei'illä. Alkuperäiset olivat jotain luokkaa millin halkaisijaltaan ja mustan mönjän reunustamat
ketju vaikutti olevan ok
https://youtu.be/qREfYMptcKc
Puhdistelujen jälkeen moottori alkoi kyllä vetää paremmin!
Huohotin ei ollut vielä tukkeessa, mutta selvästi mönjä jo ahdisti kiertoa.Tukkeutuessaan kokonaan tekee kaiketi sen, että alkaa työntää öljyä imupuolelle ennen kaasuläppää olevasta huohotinrööristä. Tällainen öljyruiskutus ei ainakaan vähennä venttiilien karstaisuutta.
"pcv venttiili" kopan sisältä katsottuna suurennetuilla rei'illä. Alkuperäiset olivat jotain luokkaa millin halkaisijaltaan ja mustan mönjän reunustamat
ketju vaikutti olevan ok
https://youtu.be/qREfYMptcKc
Puhdistelujen jälkeen moottori alkoi kyllä vetää paremmin!
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Tuossa huohotinasiassa voi olla kyllä perää, kahdessa yksilössä venakopan alle kurkistanut ja enemmän ajettu (n.160tkm) varsinkin oli todella irstaan näköinen jo vaikka öljynvaihdoista oli huolehdittu 10tkm välein. Siinä yksilössä ei tosin ollut jakopään kanssa mitään murhetta, toisin kuin tuossa toisessa yksilössä mikä oli paljon puhtaampi (toki vain vajaa 90tkm ajeltukin) mutta karstaa oli sielläkin jo huomattavasti. Toki siinä karstat lähti kun täysi kansiremppa tuli paikallisen moottorikoneistamon kautta alimman ketjun laahaimen petettyä
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Nykyään tosiaan minulla tuo alfa 156 v6 mainitsema reilu 10tkm sitten kansirempatttu yksilö. Ei ollut vielä imukanaviin kertynyt karstaa juuri nimeksikään. Tarvii kuitenkin joku päivä kairailla tuota taemman kannen huohotinta suuremmaksi. Miksiköhän se on alunperin noin pieneksi tehty? Etummaisessa kannessa kuitenkin ihan kunnon rööri huohottimella.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Olisiko ajateltu, että kampikammion tuuletus pelaa niin, että isosta rööristä puhdas ilma sisään, siitä kampikammioon ja pienestä rööristä likainen ilma ulos imusarjaan. Pieni reikä tai venttiili tarvitaan tyhjäkäynnillä kun kaasuläpän jälkeen alipaine on suuri. Toisaalta pienestä reiästä öljy ei mene läpi niin helposti kuin isosta ja öljysumu jää venakopan alle eikä mene imusarjaan. Näin teoriassa, ei kuitenkaan käytännössä.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Imukanavista ei ollu kuvia mutta melko puhtaat oli kannet yleensäkin Kantasen käsittelyn jälkeenTiige kirjoitti:Nykyään tosiaan minulla tuo alfa 156 v6 mainitsema reilu 10tkm sitten kansirempatttu yksilö. Ei ollut vielä imukanaviin kertynyt karstaa juuri nimeksikään. Tarvii kuitenkin joku päivä kairailla tuota taemman kannen huohotinta suuremmaksi. Miksiköhän se on alunperin noin pieneksi tehty? Etummaisessa kannessa kuitenkin ihan kunnon rööri huohottimella.
- Liitteet
-
- 20160919_141433.jpg
- (103.91 KiB) Tiedosto ladattu 3377 kertaa
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Jos ja kun tulee ajeltua pääasiassa läppä auki, saattaisi tällainen kerääjäsäiliö vähentää imuventtiileille kulkeutuvaa oljyä.
http://www.eliteengineeringusa.com/clea ... separator/
Urheilullisessa ajossa kampikammion paine varmaan suurimmalta osin purkautuu etummaisen sylinteriryhmän venttiilikopan ja isomman huohotinröörin kautta. Jos linkin kaltainen osa löytyisi Alfan öljyntäyttökorkin paikalle sopivana versiona voisin kokeilla. Voisihan konehuoneeseen tietysti viritellä perinteisenkin säiliön. Sillon pystyisi tarkkailemaan myös huohotuksessa kulkevan öljyn määrää.
http://www.eliteengineeringusa.com/clea ... separator/
Urheilullisessa ajossa kampikammion paine varmaan suurimmalta osin purkautuu etummaisen sylinteriryhmän venttiilikopan ja isomman huohotinröörin kautta. Jos linkin kaltainen osa löytyisi Alfan öljyntäyttökorkin paikalle sopivana versiona voisin kokeilla. Voisihan konehuoneeseen tietysti viritellä perinteisenkin säiliön. Sillon pystyisi tarkkailemaan myös huohotuksessa kulkevan öljyn määrää.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Juuri tässä mietiskelen muuttaa huohotusjärjestelmän niin että tulisi oma kokoojasäiliö kampikammion kaasuille, taitaa olla ainoa tapa lopettaa karstan muodostumisen imusarjaan ja venttiileille, samalla kone saisi kokonaan puhdasta ilmaa palotapahtumaan ei voi olla huono asia kun kyse suoraruiskukoneesta.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Tärkeää olisi tehokas kampikammion tuuletus ja tehokas öljynerotus imusarjaan menevistä ohivirtauskaasuista ja tämä kaikki vielä läpi kierroslukualueen. Se on hankalaa, koska tavoitteet ovat osin ristiriitaiset. Helposti käy niin, että kun toista ominaisuutta parantaa toinen huononee.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Vastaavaa säiliötä meinasin takimmaiseen pankkiin. En tiedä toimisiko myös etummaisessa. Epäilen ettei kovin hyvin.
Re: Brera 3.2 Q4 vm2006
Viritin kokeeksi kiinalaisen kanisterin takimmaiseen huohotinlinjaan. En tosin usko, että se toimii tuollaisenaan syystä että: Kanisteri on täysin tyhjä joten öljyllä tai käryillä ei ole mitään syytä jäädä kanisteriin lymyilemään sen sijaan, että jatkaisivat suoraan imusarjaan.
Toinen syy on se, että venakopan putkilon reiät ovat todennäköisesti suurennuksesta huolimatta liian pienet läpäistäkseen kaikki haitalliset käryt vauhdilla eteenpäin. Suunnitelma on siis jatkaa modausta niin, että venakopan (edelleen) pieni reikä porataan suureksi ja kanisterista lähtevään linjaan tehdään pieni reikä. Lisäksi kanisteriin pitänee laittaa esim. teräsvillaa, että sinne saisi jäämään käryt ja öljysumut. Tällä tavalla pitäisi saada järjestettyä yksi uusi huoltokohde jota saa putsailla jatkuvasti Keksiikö joku tiedemies miksi näin ei kannattaisi tehdä
Toinen syy on se, että venakopan putkilon reiät ovat todennäköisesti suurennuksesta huolimatta liian pienet läpäistäkseen kaikki haitalliset käryt vauhdilla eteenpäin. Suunnitelma on siis jatkaa modausta niin, että venakopan (edelleen) pieni reikä porataan suureksi ja kanisterista lähtevään linjaan tehdään pieni reikä. Lisäksi kanisteriin pitänee laittaa esim. teräsvillaa, että sinne saisi jäämään käryt ja öljysumut. Tällä tavalla pitäisi saada järjestettyä yksi uusi huoltokohde jota saa putsailla jatkuvasti Keksiikö joku tiedemies miksi näin ei kannattaisi tehdä