Tehot hukassa alakierroksilla
Valvoja: Moderators
Tehot hukassa alakierroksilla
Auto on 159 2.4. Ongelma on että ahdot nousee vasta, kun kierrokset nousee lähelle 3 tuhatta. Normaalisti turbo lähtee mukaan jo, kun kierroksia on 1500. Eli kovilla kierroksilla kyllä kulkee. Oon vaihtanu polttoainesuodattimen ja moottorin päällä olevan map anturin. Ilmamassamittarin liittimen nykäisin irti ja kävin ajelulla. Sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, siispä tilasin uuden. Nyt on uusi ilmamassamittari paikallaan mutta ei auttanut. Mikä mahtaa olla vialla?
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Onko turbo mallia juuttuvasiipinen?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Toivottavasti eiinsinörtti kirjoitti:Onko turbo mallia juuttuvasiipinen?

- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Turbon solenoidi vialta tai solenoidin letkujen vuodolta vaikuttaisi.
Solenoidihan sijaitsee lukkopellissä kuskinpuolen ajovalon kiinnikkeiden vieressä.
Oma 159:si piristyi solenoidin vaihdolla. Ebaystä tilasin noin 35€ hintaan.
https://www.ebay.com/itm/Vacuum-Pressur ... 4ad19daafb
Solenoidihan sijaitsee lukkopellissä kuskinpuolen ajovalon kiinnikkeiden vieressä.
Oma 159:si piristyi solenoidin vaihdolla. Ebaystä tilasin noin 35€ hintaan.
https://www.ebay.com/itm/Vacuum-Pressur ... 4ad19daafb
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Mulla korjaantu ihan sama oireyhtymä halki olleen alipaineletkun vaihdolla... Tosin 156
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Solenoidin laitoin tulemaan, ihan vaan varulta, kun oli halpa. Vk.loppuna täytyy tutkia löytyykö vuotoja.
-
- Viestit: 254
- Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Onko EGR tarkastettu?
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Egr on poistettu ohjelmalla. Ei pitäis vaivata.Unique kirjoitti:Onko EGR tarkastettu?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
oman kokemuksen mukaan egr hyydyttää auton kokonaan......
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Vuotoja en löytäny ja solenoidi on nyt vaihdettu. Auto kyllä piristyi vähän, mutta ongelma ei poistunu. Täytyy varata aika huoltoon.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Vaihdoitko myös ne solenoidin letkut? Ne kun murenee ja alkaa pihisemään sieltä täältä.Wilhö kirjoitti:Vuotoja en löytäny ja solenoidi on nyt vaihdettu. Auto kyllä piristyi vähän, mutta ongelma ei poistunu. Täytyy varata aika huoltoon.
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
En vaihtanu letkuja. Tiistaille on varattu aika huoltoon, silloin pitäis selvitä mikä sitä vaivaa.JaRoDD kirjoitti:Vaihdoitko myös ne solenoidin letkut? Ne kun murenee ja alkaa pihisemään sieltä täältä.Wilhö kirjoitti:Vuotoja en löytäny ja solenoidi on nyt vaihdettu. Auto kyllä piristyi vähän, mutta ongelma ei poistunu. Täytyy varata aika huoltoon.
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Nyt on auto käyny pajalla. Turboa siellä epäiltiin. Vikaa siivissä tai hukkaportissa. Pisteet insinörtille! 

Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Haiskahtaa ihan siltä, että tanko siellä jumittaa. https://www.youtube.com/watch?v=wcDZWI1g_jE
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Vika oli juurikin solenoidin letkussa. Moottorin takana on 90 asteen mutka, jossa oli ihan selvä reikä. Laitoin väliaikaisesti sähköteippiä päälle ja johan alkoi auto kulkemaan. Tarjoaisin JaRoDDille pullakahvit jos voisinJaRoDD kirjoitti:Vaihdoitko myös ne solenoidin letkut? Ne kun murenee ja alkaa pihisemään sieltä täältä.Wilhö kirjoitti:Vuotoja en löytäny ja solenoidi on nyt vaihdettu. Auto kyllä piristyi vähän, mutta ongelma ei poistunu. Täytyy varata aika huoltoon.


Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Vaikka ratkaisu löytyikin jo, niin jäin miettimään tätä juttua. Miten on mahdollista, että auto käy korjaamolla tämän tehottomuuden takia, niin "ammattilaiset" ei vikaa löydä. Tälläkin viestiketjulla, kun oireet kuvailin, niin heti tuli oikeita vastauksia, kiitos vielä Maunulle ja Pasillekin. Samaa päättelykykyä luulisi olevan korjaamoillakin. Nykyään luetaan vikakoodit ja jos niitä ei löydy, niin vian paikallistaminen tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä. Pitää ensin itse selvittää missä on vika, niin korjaamolla kyllä vaihtavat osan. Olisin maksanu itseni kipeäksi turhasta. Tässä pieni avautuminen, mutta luotto alfafoorumiin vaan kasvaa 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
^
Halvempi vaihtaa osa, kuin käyttää aikaa vian todellisen syyn selvitykseen.
Moni paikka on nykyään osanvaihtamo, ei korjaamo.
Halvempi vaihtaa osa, kuin käyttää aikaa vian todellisen syyn selvitykseen.
Moni paikka on nykyään osanvaihtamo, ei korjaamo.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tehot hukassa alakierroksilla
Aika harvassa ovat korjaaja-/korjaamoyhdistelmät, jotka haluaisivat sekä osaisivat tarjota laadukasta korjauspalvelua. Ehkä ihmiset eivät vaadi sitä.
Paremmaksi havaittu keino on ollut tehdä asiat itse.
Paremmaksi havaittu keino on ollut tehdä asiat itse.