
Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Valvoja: Moderators
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Poikkea käymään niin voit lainata bluetooth elmiä 

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tunnistaako se istujatunnistin myös vyön kiinniolon? Nykyään taitaa etupussukat poikkeuksetta olla monivaiheisia eli pussukan täyttymisnopeutta ja "kovuutta" saadaan säädeltyä tarpeen mukaan. Ilman vyötä kuski voi iskeytyä tyynyyn ennen kuin se on edes kerinnyt täysin täyttymään, joten "täysteho" voi aiheuttaa vammoja -> "vyö auki" heikentää pussukoiden antamaa suojaa?seppo kirjoitti:Valolla ei mitään toiminnallista tehtävää, istujatunnistin on se joka tunnistaa matkustajan jos sellainen on mallissa?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Jos puhutaan vanhemmasta 156/166 malleista, niin ohjainlaite tunnistaa verhoilun alla olevasta resistiivisestä "matosta jos paino muuttuu sen päällä. Kun istuin on vapaa ecu katkaisee matkustajan tyynyn ja vyön esikiristimen toiminnan. Kun tunnistin kertoo istuimen olevan varattu (yli 30 kg), ecu aktivoi välittömästi turvatyynyn ja vyönkiristimen toiminnan matkustajalle. Tämä istujatunnistin jäi kuitenkin tuotannosta pois (156) jo parin vuoden kuluttua tuotannon aloituksesta? Tyypillistä Fiatin toimintaa, varusteita aletaan karsia lanseerauksen jälkeen tuota pikaa.
Uudemmissa 156 (ja 147) ei tätä toimintaa ole (istujatunnistus), vaan vyöt ja bagit laukeavat niissä tilanteissa kuin niiden pitääkin, turvavyön tilasta (auki/kiinni) riippumatta.
Eli vyön auki- tai kiinnioloa järjestelmä ei tunnisteta, jolloin valo ja piippi on mahdollista kytkeä pois. Sen tehtävä on AINOASTAAN pyytää kuljettajaa kiinnittämään turvavyö. Uudemmissa malleissa 159 jälkeen, joissa on joka matkustajalle oma valonsa on erilainen kytkentä.
Uudemmissa 156 (ja 147) ei tätä toimintaa ole (istujatunnistus), vaan vyöt ja bagit laukeavat niissä tilanteissa kuin niiden pitääkin, turvavyön tilasta (auki/kiinni) riippumatta.
Eli vyön auki- tai kiinnioloa järjestelmä ei tunnisteta, jolloin valo ja piippi on mahdollista kytkeä pois. Sen tehtävä on AINOASTAAN pyytää kuljettajaa kiinnittämään turvavyö. Uudemmissa malleissa 159 jälkeen, joissa on joka matkustajalle oma valonsa on erilainen kytkentä.
Viimeksi muokannut seppo, 06 Maalis 2017, 09:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ajattelin pitkään tämän tarkoittavan ylipäätään turvavyövaroituksen poiskytkentää ja mietin että wtf, mutta nythän mä hokasin. Tämä tilanne siis iskee, jos keskustelun aiheena oleva vika "korjataan" sammuttamalla turvavyövaroitus niin, että auto edelleen luulee vyön olevan auki mutta ei vaan uinuta siitä.insinörtti kirjoitti:Ei sit kannata ajaa kolaria, koska tuo voi vaikuttaa ilmapussukoidenkin toimintaan. Tai laukeaako edes vöiden esikiristimet...?
Eli joo, joko korjataan kunnolla tai hämätään fyysisesti muuttamalla turvavyötunnistuksen kytkentää niin että auto luulee vyön olevan aina kiinni (ja pidetään se vyö kiinni ihan omalla järjellä). EI "korjata" poistamalla varoitus avoimesta vyöstä ohjelmallisesti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^
Joo, siis nimenomaa haluan huijata autoa luulemaan, että vyö on 100% ajasta kytkettynä. Koska just tuo, että vaikuttaako johonkin?
Pitääkö nyppästä johdot irti ja kolvata yhteen? Pitääkö ne nyppästä ja pitää irti? Tämä on se, mikä pitäis tietää.
En vaan ole minkään sortin korjauskäsikirjaa Mitoon vielä löytänyt...
Joo, siis nimenomaa haluan huijata autoa luulemaan, että vyö on 100% ajasta kytkettynä. Koska just tuo, että vaikuttaako johonkin?
Pitääkö nyppästä johdot irti ja kolvata yhteen? Pitääkö ne nyppästä ja pitää irti? Tämä on se, mikä pitäis tietää.
En vaan ole minkään sortin korjauskäsikirjaa Mitoon vielä löytänyt...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Jätä juotin joka tapauksessa sisälle äläkä kolvaa yhtään mitään.
Sen, pitääkö piuhat irrottaa toisistaan vai kytkeä kiinni toisiinsa, saat selville, kun nyppäät piuhan irti. Joko uinutus loppuu (piti irroittaa) tai ei (pitää kytkeä).
Sen, pitääkö piuhat irrottaa toisistaan vai kytkeä kiinni toisiinsa, saat selville, kun nyppäät piuhan irti. Joko uinutus loppuu (piti irroittaa) tai ei (pitää kytkeä).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Busso Gt:n moottorinlämpötilananturi meni rikki. Kesti päivän ja rikkoutui uudelleen. Onkos muille käynyt koskaan samoin?
- munkkirinkeli
- Viestit: 49
- Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
159 on nyt muutaman kerran tehnyt sellaisen tempun että sammutettua auton jää (tai alkaa) joku härveli konehuoneessa oikein kunnolla hurisemaan, eikä sammu itsestään. Käy siis vaikka tuntitolkulla, eli ei ole niistä muutaman sekunnin normihurinoista kyse... Kun laittaa metelin ollessa käynnissä avaimen sisään, virrat syttyy normaalisti mutta ei reagoi starttinappiin (napsahdus saattaa kuulua?).
Älämölö sammuu vasta kun nappaa akulta johdon irti. Sen jälkeen taas pelaa normaalisti. Nyt on ehkä noin 5-7 kertaa tehnyt about kuukauden aikana. 2.4 jtdm sw.
Mikä on tämä mysterioso?
EDIT - Tuosta voi innokas diagnosoija ladata vielä videonkin sulosoinnuista, kun sellainenkin löytyy: http://www.mediafire.com/file/fxey22pk1 ... .28.51.mov
EDIT2 - Mediafire yrittää avata jotain ihme ponnahdusikkunaa kun laittaa videon lataukseen, mulla f-secure blokkasi. Älä klikkaa jos liikaa jännittää
Älämölö sammuu vasta kun nappaa akulta johdon irti. Sen jälkeen taas pelaa normaalisti. Nyt on ehkä noin 5-7 kertaa tehnyt about kuukauden aikana. 2.4 jtdm sw.
Mikä on tämä mysterioso?
EDIT - Tuosta voi innokas diagnosoija ladata vielä videonkin sulosoinnuista, kun sellainenkin löytyy: http://www.mediafire.com/file/fxey22pk1 ... .28.51.mov
EDIT2 - Mediafire yrittää avata jotain ihme ponnahdusikkunaa kun laittaa videon lataukseen, mulla f-secure blokkasi. Älä klikkaa jos liikaa jännittää

- TeeHoo
- Viestit: 157
- Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
- Car(s): 156 V6 -99 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
- Paikkakunta: Muurame
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
156 vilkutteli jarrunesteen varoitusvaloa reippaammin kiihdytettäessä. Säiliössä oli tarpeeksi nestettä. Tämä vika luonnollisestikin korjaantui lambda-anturin vaihdolla...
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Palaneen lampun varoitusvalo syttyi. Kaikki valot kuitenkin toimi. Se varoitusvalo hävisi itsestään parin minuutin kuluttua.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Todennäkösesti siltikin kosketushäikkää jossain. Mulla teki satunnaisesti tuota, kunnes varoitusvalo jäikin palamaan -> edestä parkki pimeänä ja olihan se kontaktikin vähän niin ja näin. Ja polttimokin edellisen jonkun edellisen vaihtajan toimesta väärän mallinen- ja tehoinenKertsu kirjoitti:Palaneen lampun varoitusvalo syttyi. Kaikki valot kuitenkin toimi. Se varoitusvalo hävisi itsestään parin minuutin kuluttua.

- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
156 SW (1.8 TS vm. 2000) sytyttää starttauksen yhteydessä lähes aina takasumuvalot. Valot saa kytkimestä kytkettyä pois eivätkä ne koskaan syty uudelleen kesken ajon. Ilmiö ei toistu jokaisella käynnistyskerralla, joten aivan säännönmukainen se ei ole. Mistäköhän ilmiön syytä ryhtyisi etsimään? Autossa on vetokoukku, joten onkohan koukun sähkösarjassa jotain takasumareihin liittyvää, rele tms. joka tykkää kytkeä takasumarit päälle? Takasumareiden kytkimessä ei ole vikaa, sama ilmiö toistui toisellakin kytkimellä testatessa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Itse olen kerran huomannut autoon istuessani, että vähän liian pitkälle istumalla ja asentoa korjaamalla sytytin takasumarit ihan perseellä, kun penkin reunus painoi kytkimeen. Vaatii toki isomman perseen 

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Meikäläisen kohdalla tuo voisi hyvinkin olla syypää, mutta samaa ongelmaa on ilmennyt tämän auton kohdalla kapeampipyrstöisilläkin kuskeilla, joten kyse ei kuitenkaan ole tuosta.Alfissimo kirjoitti:Itse olen kerran huomannut autoon istuessani, että vähän liian pitkälle istumalla ja asentoa korjaamalla sytytin takasumarit ihan perseellä, kun penkin reunus painoi kytkimeen. Vaatii toki isomman perseen
Selvennykseksi vielä, että vetokoukun pistorasiassa ei näyttäisi olevan sumariin vaikuttavaa mikrokytkintä (pistorasia ei siis näyttäisi olevan tällaista tyyppiä), mutta täytyy varmaan varmuuden vuoksi napata pistorasia irti ja varmistaa vielä asia.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Onkos tällaista ollut: 156 JTS -05: Kun painan kännykkälaturin paikoilleen tupakansytyttimen koloon, antaa se hairiötä radioon. Optimistina veikkaan Tokmannin laatulaturia, mutta onko muilla ollut vastaavaa?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
No vähän vastaava tapaus, ostin aikanaan e39 bemariin kiinalaiset led-polttimot "angel eyeseihin" ja radio ei kuulunut sen jälkeen ollenkaan kun oli valot päällädnapekko kirjoitti:Onkos tällaista ollut: 156 JTS -05: Kun painan kännykkälaturin paikoilleen tupakansytyttimen koloon, antaa se hairiötä radioon. Optimistina veikkaan Tokmannin laatulaturia, mutta onko muilla ollut vastaavaa?

Veikkaan että tässäkin on kyse hieman heikosti radiohäirinnän suhteen suunnitellusta laitteesta... Villi veikkaus ettei tuo ongelma kuulu siis tähän topiciin.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
dnapekko kirjoitti:Onkos tällaista ollut: 156 JTS -05: Kun painan kännykkälaturin paikoilleen tupakansytyttimen koloon, antaa se hairiötä radioon. Optimistina veikkaan Tokmannin laatulaturia, mutta onko muilla ollut vastaavaa?
Hep. -99 Primerassa, 156:ssa ja 166:ssa sama homma. En muissa autoissa ole kokeillutkaan. Kaikissa näistä kyllä käytin samaa halpa-halli laturia.
Noni
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tämä selvisi: vika poistui kierroslukumittarin vaihdolla. Eipä tuo tullut ihan ensimmäisenä mieleen, mutta 156 foorumia lukiessa alkoivat epäilykset herätä. On tälläkin palstalla ollut juttua 156:n kierroslukumittarin ja valo-ongelmien yhteydestä, en vain tajunnut hakea oikealla hakusanayhdistelmällä.TeroV. kirjoitti:156 SW (1.8 TS vm. 2000) sytyttää starttauksen yhteydessä lähes aina takasumuvalot. Valot saa kytkimestä kytkettyä pois eivätkä ne koskaan syty uudelleen kesken ajon. Ilmiö ei toistu jokaisella käynnistyskerralla, joten aivan säännönmukainen se ei ole. Mistäköhän ilmiön syytä ryhtyisi etsimään? Autossa on vetokoukku, joten onkohan koukun sähkösarjassa jotain takasumareihin liittyvää, rele tms. joka tykkää kytkeä takasumarit päälle? Takasumareiden kytkimessä ei ole vikaa, sama ilmiö toistui toisellakin kytkimellä testatessa.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ei välttämättä edes kovin mystinen mutta 166:ssa tänään bensamittari eli omaa elämäänsä. Ajotietokone näyttää reilu 200km rangeksi, bensamittari reilu 1/4 osaa bensamääräksi ja bensavalo syttyy. Tämän jälkeen viisari alkaa valuun alas niin että melkein näkee kuinka se liikkuu, valo välillä palaa, välillä ei, range tippuu reiluun sataan kilometriin. Tämä noin 15km maantieajon aikana.
Sammutin auton levikkeelle hetkeksi ja uudelleen käymään, range näyttää taas reilua 200km ja viisari palas reiluun 1/4 osaan, 10km pysy kunnes taas sama. Nyt en sammuttanut ja ajoin loput 30km matkasta ja range jäi noin 70km:iin. En ole seurannut niin tarkkaan tankkauksia, mutta nyt en kyllä tiedä onko kumpi noista on oikeampi määrä..
Sammutin auton levikkeelle hetkeksi ja uudelleen käymään, range näyttää taas reilua 200km ja viisari palas reiluun 1/4 osaan, 10km pysy kunnes taas sama. Nyt en sammuttanut ja ajoin loput 30km matkasta ja range jäi noin 70km:iin. En ole seurannut niin tarkkaan tankkauksia, mutta nyt en kyllä tiedä onko kumpi noista on oikeampi määrä..
Noni
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Yleinen kysymys noista Alfa 159:n valoista.
Ajovalo kuljettajan puolella (siis tarkoitan sitä isointa pyöreää lamppua) on pimeä. Testattu kahdella uudella polttimolla ja ei pala niissäkään. Tänään duunin jälkeen naapurilta lainasin ampeerimittaria ja näyttää että molempiin johtoihin tulee mittarin mukaan noin 11,8 volttia virtaa.
Mikäs voisi tässä nyt taas vaihteeksi kusta? Mistä seuraavaksi etsimään vikaa?
Waverunner
Ajovalo kuljettajan puolella (siis tarkoitan sitä isointa pyöreää lamppua) on pimeä. Testattu kahdella uudella polttimolla ja ei pala niissäkään. Tänään duunin jälkeen naapurilta lainasin ampeerimittaria ja näyttää että molempiin johtoihin tulee mittarin mukaan noin 11,8 volttia virtaa.
Mikäs voisi tässä nyt taas vaihteeksi kusta? Mistä seuraavaksi etsimään vikaa?
Waverunner
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Molempiin?
Toiseen pitäisi tulla se 12V, toisessa pitäis olla maa...
Toiseen pitäisi tulla se 12V, toisessa pitäis olla maa...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Enstemmäisenä kerro ihan tarkasti, mitä olet mitannut ja mistä - vaikka kuvien kera, missä asennossa mittari on ollut, mihin sen piuhat olet tökännyt ja mitä se on näyttänyt. Tuo tähänastinen kuvaus jättää pari aukkoa liikaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Meillä 147 1.6ts 2005vm tekee sellaisen tempun, että kytkee takalasin pyyhkijän päälle, joka kerta kun laittaa pakin päälle, jos sattuu olemaan tuulilasinpyyhkijät päällä.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^
Niinhän sen kuuluukin toimia...
Sateella takalasi pystyperällä tuppaa tukkeutumaan roiskeista ymv, joten suunnittelijat kautta merkkein totesi, että jos tuulilasinpyyhkijät on päällä ni pakilla pyöräytetään takapyyhkijää.
Niinhän sen kuuluukin toimia...
Sateella takalasi pystyperällä tuppaa tukkeutumaan roiskeista ymv, joten suunnittelijat kautta merkkein totesi, että jos tuulilasinpyyhkijät on päällä ni pakilla pyöräytetään takapyyhkijää.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Juu, näin me tuon naapurin kanssa päättelimme itsekin.Aquatica kirjoitti:Molempiin?
Toiseen pitäisi tulla se 12V, toisessa pitäis olla maa...
Ei olla mitään sähkömiehiä kumpikaan ja mittari säädetti 12V kohtaan ja kun mittasimme
kummastakin johdosta mitkä menee siihen polttimoon niin molemmista näytti tulevan 11,8 V.
Mistäköhän vikaa kannattaisi lähetä etsimään?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ensimmäiseksi liittimestä ja seuraavaksi maajohdosta.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
hjpp kirjoitti:Ensimmäiseksi liittimestä ja seuraavaksi maajohdosta.
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Siis niistä johdoista jotka sitten tulee siihen "palikkaan" siihen polttimoon?
Ne taitaa äkkiä hävitä sinne "jonnekin"...
Onko olemassa joku paikka, josta vika useimmiten löytyy?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
-Jos molemmista nastoista maata vasten polttimo kiinni löytyy jännite, niin maakarva on poikki.
-Jos nastojen väliltä löytyy jännite kun polttimo on irti mutta ei, kun polttimo on kiinni, on jompikumpi piuha jossain liitoksessa melkein irti tahi jostain väliltä melkein poikki.
-Jos molemmista nastoista löytyy maata vasten jännite kun polttimo on irti, aletaan olla jännän äärellä. Silloin on katkenneen maan lisäksi joko oikosulku tai toinenkin tuikku pimeänä, samalla puolen maakatkosta.
-Jos nastojen väliltä löytyy jännite kun polttimo on irti mutta ei, kun polttimo on kiinni, on jompikumpi piuha jossain liitoksessa melkein irti tahi jostain väliltä melkein poikki.
-Jos molemmista nastoista löytyy maata vasten jännite kun polttimo on irti, aletaan olla jännän äärellä. Silloin on katkenneen maan lisäksi joko oikosulku tai toinenkin tuikku pimeänä, samalla puolen maakatkosta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kiitos Polforea,Polforea kirjoitti:-Jos molemmista nastoista maata vasten polttimo kiinni löytyy jännite, niin maakarva on poikki.
-Jos nastojen väliltä löytyy jännite kun polttimo on irti mutta ei, kun polttimo on kiinni, on jompikumpi piuha jossain liitoksessa melkein irti tahi jostain väliltä melkein poikki.
-Jos molemmista nastoista löytyy maata vasten jännite kun polttimo on irti, aletaan olla jännän äärellä. Silloin on katkenneen maan lisäksi joko oikosulku tai toinenkin tuikku pimeänä, samalla puolen maakatkosta.
Öööh tota noin... mä luulen, että mun ei kannata itse edes yrittää tätä selvittää. Kuulostaa sen verran sekavalle jutulle... oh shit!
Onkohan joku autokorjaamo joka olisi näissä hyvä ja nopea (=edullinen)?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kai te nyt mittasitte maata vasten (korin maapisteeseen se maajohto) eikä niin, että liittimen molemmista nastoista vain piuhoja ristiin kääntäen? Ihan vaan varmistukseksi.
Ja onhan noita, perusjuttuja voi tehdä kuka vaan mut sit on ihan autosähköliikkeet, jos menee vaikeaksi ja oikeesti jännäks... Omakohtaisesti voin suositella Lahden Auto-Alarmia, mut tuo sit vasta jos oikeasti mennään jännän äärelle ja vaatii töitä enemmän.
Ja onhan noita, perusjuttuja voi tehdä kuka vaan mut sit on ihan autosähköliikkeet, jos menee vaikeaksi ja oikeesti jännäks... Omakohtaisesti voin suositella Lahden Auto-Alarmia, mut tuo sit vasta jos oikeasti mennään jännän äärelle ja vaatii töitä enemmän.
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ahaa no sitten. Se ei nimittäin välillä toiminut, niin luulin että se on joku mystinen sähkövika.Aquatica kirjoitti:^
Niinhän sen kuuluukin toimia...
Sateella takalasi pystyperällä tuppaa tukkeutumaan roiskeista ymv, joten suunnittelijat kautta merkkein totesi, että jos tuulilasinpyyhkijät on päällä ni pakilla pyöräytetään takapyyhkijää.

"Having no way as way, having no limitation as limitation"
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ööh, tota noin taisi olla niin, että tämä naapurini laittoi sen maajohdon kiinni akun napaan.Aquatica kirjoitti:Kai te nyt mittasitte maata vasten (korin maapisteeseen se maajohto) eikä niin, että liittimen molemmista nastoista vain piuhoja ristiin kääntäen? Ihan vaan varmistukseksi.
Ja onhan noita, perusjuttuja voi tehdä kuka vaan mut sit on ihan autosähköliikkeet, jos menee vaikeaksi ja oikeesti jännäks... Omakohtaisesti voin suositella Lahden Auto-Alarmia, mut tuo sit vasta jos oikeasti mennään jännän äärelle ja vaatii töitä enemmän.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Akun napa on hyvä referenssi, siinä on varmasti kaivattu potentiaali ja se on 159:ssä helposti tarjolla.
Oliko polttimo paikoillaaan kun mittailitte? Toimiiko saman puolen parkkipolttimo?
Ei tämä ihan avaruustekniikkaa ole, pieni perusymmärys helpottaa pitkälle, mutta muutenkin saa kärsivällisyydellä selvitettyä pitkälle, kun vaan saa yksityiskohtia selville
Oliko polttimo paikoillaaan kun mittailitte? Toimiiko saman puolen parkkipolttimo?
Ei tämä ihan avaruustekniikkaa ole, pieni perusymmärys helpottaa pitkälle, mutta muutenkin saa kärsivällisyydellä selvitettyä pitkälle, kun vaan saa yksityiskohtia selville

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Polttimo ei kyllä ollut paikallaan. Meillä oli ne molemmat johdot siinä esillä ja niistä vaan kokeilimme vuorotellen tuleeko virtaa ja tosiaan molemmista näytti tulevan se 11,8 V.Polforea kirjoitti:Akun napa on hyvä referenssi, siinä on varmasti kaivattu potentiaali ja se on 159:ssä helposti tarjolla.
Oliko polttimo paikoillaaan kun mittailitte? Toimiiko saman puolen parkkipolttimo?
Ei tämä ihan avaruustekniikkaa ole, pieni perusymmärys helpottaa pitkälle, mutta muutenkin saa kärsivällisyydellä selvitettyä pitkälle, kun vaan saa yksityiskohtia selville
Kaikki muut valot toimivat normaalisti. Edessä oikealla (kuskin paikalta katsottuna) toimii kaikki valot ja vilkut. Vasemmalla puolella sama juttu poislukien tuo ajovalo joka tähän vuodenaikaan olisi aika pop. Kun nuo Alfan ajovalot muutenkin taitaa olla aika keskinkertaiset.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Okei, joku siellä nostaa maapotentiaalin korkeuksiin sitten kanssa lähivalolla, kuin maa olisi irti ja oikarissa plussaan. Vielä kun tietäisi lukemat polttimo kiinni ja akun napajännitteen samalta ajalta niin tietäisi, onko se plussapotentiaali kunnossa.
Ne voltit on muuten jännitettä, ei virtaa
. Ei ehkä kuulosta tärkeältä, mutta niillä on oikeasti sähkötekniikassa aika iso ero.
Ne voltit on muuten jännitettä, ei virtaa

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Seuraavaksi voisi avata umpion moninapaliittimen ja mitata siitä, onko umpion puoli kunnossa. Samalla saa toki mitattua johdotuksen puolen. Elearnissa on sähkökuvat.
Sulake olisi varmaankin palanut, jos + olisi lyönyt jostain maihin.
Sulake olisi varmaankin palanut, jos + olisi lyönyt jostain maihin.
- RiQ
- Viestit: 75
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
- Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Etteihän tässä joku olisi aikaisemmin korvannut polttimon LED versiolla ja asentanut johtoihin vastuksen huijamaan palaneen lampun merkkivaloa... Nyt jos siihen laitetaan normilamppu paikalleen niin ei taida pahemmin hehkua?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Se kyllä selittäisi maapiuhan potentiaalin, jos se maapiuha on toisesta päästä irti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Jaahas, olisiko varttikuutosessa jotakin maadoitushäikkää jossakin, kun satunnaisesti ulkolämpömittari näyttää jopa,-45-
astetta muutaman sekunnin? Vaeltaa sitten päätyen sitten lopulta oikeaan lämpötilaan... Tänään tyhjäkäynnillä laski JTD myös oma-aloitteisesti kartturin ikkunan alas auton pesun jälkeen.
Sitten jo jonkin aikaa on käynyt niin, että joskus halutuksi säädetyt lämmityslaitteen asetukset ovat muuttuneet toisiksi ja ne alkuperäiset eivät palaudu.... no luigisähköt ovat tässä vaunussa jo teini-iässä niin eipä ihmekään, että menohaluja riittää....

Sitten jo jonkin aikaa on käynyt niin, että joskus halutuksi säädetyt lämmityslaitteen asetukset ovat muuttuneet toisiksi ja ne alkuperäiset eivät palaudu.... no luigisähköt ovat tässä vaunussa jo teini-iässä niin eipä ihmekään, että menohaluja riittää....


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tarkista nyt ainakin repsikan oven johtosarjan ja liittimien/liitosten kunto.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Checked. Ainakin päältä päin johtonippu näyttää ok:lta.Polforea kirjoitti:Tarkista nyt ainakin repsikan oven johtosarjan ja liittimien/liitosten kunto.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
liitin auki auki ja sähköpuhistusrpayta sinne. Kylmäkone sekoilee, kun tuo ulkolämpö häröilee.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Törmäsin vihdoin MiTossani jonkinlaiseen mystiseen sähkövikaan tossa lauantain sateilla. Tulin autolle ja avasin kaukolla normaalisti lukot - ja tadaa: Ovet avautuivat, vilkut välähtivät ja molemmat etuikkunat laskeutuivat n. 15 senttimetriä. Skenaariota en saanut toistettua enkä myöskään tsekannut manuaalista, onko kyseessä auton välittämä ilmoitus jostain ongelmasta.
Hymyilytti toki.
Hymyilytti toki.
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^Painoit vain ovien avausnappia liian pitkään. Eli nappia pohjassa painamalla saa ikkunat avattua. Melko yleinen ominaisuus monilla merkeillä.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Moi,Polforea kirjoitti:Okei, joku siellä nostaa maapotentiaalin korkeuksiin sitten kanssa lähivalolla, kuin maa olisi irti ja oikarissa plussaan. Vielä kun tietäisi lukemat polttimo kiinni ja akun napajännitteen samalta ajalta niin tietäisi, onko se plussapotentiaali kunnossa.
Ne voltit on muuten jännitettä, ei virtaa. Ei ehkä kuulosta tärkeältä, mutta niillä on oikeasti sähkötekniikassa aika iso ero.
Kysymys vielä tästä polttimo jutusta... eli kun mittasimme molempia johtoja jännitettä niin molempiin näytti tulevan se 11,8 V.
Pitikö johtojen olla siinä polttimon pidikkeessä kiinni niin saisimme oikeat luvut?
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
... siis vielä samaan aikaan molemmat kiinni?Waverunner kirjoitti:Moi,Polforea kirjoitti:Okei, joku siellä nostaa maapotentiaalin korkeuksiin sitten kanssa lähivalolla, kuin maa olisi irti ja oikarissa plussaan. Vielä kun tietäisi lukemat polttimo kiinni ja akun napajännitteen samalta ajalta niin tietäisi, onko se plussapotentiaali kunnossa.
Ne voltit on muuten jännitettä, ei virtaa. Ei ehkä kuulosta tärkeältä, mutta niillä on oikeasti sähkötekniikassa aika iso ero.
Kysymys vielä tästä polttimo jutusta... eli kun mittasimme molempia johtoja jännitettä niin molempiin näytti tulevan se 11,8 V.
Pitikö johtojen olla siinä polttimon pidikkeessä kiinni niin saisimme oikeat luvut?
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Hyvä tietää! Mä painan avausnappia aina (uskoisin) melko nopeasti ja jos ei avaudu hiippailen auton viereen ja kokeilen uudestaan. Mutta jos tossa sitten tuli painettua pari sekuntia. Täytyy viedä skenaario testiin._rico kirjoitti:^Painoit vain ovien avausnappia liian pitkään. Eli nappia pohjassa painamalla saa ikkunat avattua. Melko yleinen ominaisuus monilla merkeillä.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Moi,
Kysymys vielä tästä polttimo jutusta... eli kun mittasimme molempia johtoja jännitettä niin molempiin näytti tulevan se 11,8 V.
Pitikö johtojen olla siinä polttimon pidikkeessä kiinni SAMAAN AIKAAN niin saisimme oikeat luvut?
Kysymys vielä tästä polttimo jutusta... eli kun mittasimme molempia johtoja jännitettä niin molempiin näytti tulevan se 11,8 V.
Pitikö johtojen olla siinä polttimon pidikkeessä kiinni SAMAAN AIKAAN niin saisimme oikeat luvut?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ei oo merkitystä jos polttimo ei oo paikallaanWaverunner kirjoitti:Moi,
Kysymys vielä tästä polttimo jutusta... eli kun mittasimme molempia johtoja jännitettä niin molempiin näytti tulevan se 11,8 V.
Pitikö johtojen olla siinä polttimon pidikkeessä kiinni SAMAAN AIKAAN niin saisimme oikeat luvut?
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
No niin, eilen tuli käytyä tutulla korjaamolla käymässä näyttämässä sitä valoa ja 10 min selvityksen jälkeen ei selvinnyt asia valitettavasti vielä...
Eli näyttää siltä, että virtaa ei polttimolle tule. Tai siis kuulemma "plussaa" ei kuulemma tule.
Kaveri tsekkasi samalla sulakkeet ja se oli ok.
Varattiin ihan oikea aika alkuviikolle. Sanoi, että tuollaisen vian etsimiseen voi mennä helposti pari tuntia aikaa... sanoi, että paljon nopeammin hän
saisi tehtyä virityksen jossa sähkö johdetaan siitä toimivasta lampusta siihen toiseen ja väliin sulake. Sanoi, että vanhemmissa autoissa tuo toimii aina
mutta nyt ei tässä Alfan tapauksessa ollut ihan varma.
Tiedättekö saako tuon Alfassa noin toimimaan vai pistääkö joku valonohjausjärjestelmä vastaan?
Waverunner
Eli näyttää siltä, että virtaa ei polttimolle tule. Tai siis kuulemma "plussaa" ei kuulemma tule.
Kaveri tsekkasi samalla sulakkeet ja se oli ok.
Varattiin ihan oikea aika alkuviikolle. Sanoi, että tuollaisen vian etsimiseen voi mennä helposti pari tuntia aikaa... sanoi, että paljon nopeammin hän
saisi tehtyä virityksen jossa sähkö johdetaan siitä toimivasta lampusta siihen toiseen ja väliin sulake. Sanoi, että vanhemmissa autoissa tuo toimii aina
mutta nyt ei tässä Alfan tapauksessa ollut ihan varma.
Tiedättekö saako tuon Alfassa noin toimimaan vai pistääkö joku valonohjausjärjestelmä vastaan?
Waverunner