Alfat pakkasessa
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfat pakkasessa
^menee kyllä vähän woodoo neuvoiksi, mutta voithan silti koittaa Eli auto johonkin talliin tai jonnekin, missä on varmasti lämpöä ilmastoinnin kytkeytymiselle. Sitten katsot, että täysautomatikka on päällä (kompura päällä). Sitten akun kenkä irti vaikka tunniksi ja kenkä kiinni. Odottele vähintään vartti ja virrat päälle 2min ja käyntiin. Sitten vain ajoon, mutta älä säätele mitään vielä, seuraat vain tapahtumia, kunnes auto täyslämmin. Testaile sitten paremmin. Voi vaatia vielä testerillä/messillä ecun tehdasasetusten palautuksen ja voihan siellä olla vikakoodejakin. Paneelivikakin voi olla, mutta tämä kenkkuiluhan tuli suoraan akun vaihdon jälkeen?
"puhun niin totta kuin osaan"
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Re: Alfat pakkasessa
^joo akunvaihdon jälkeen, oli oletettavasti pidetty samalla ylläpitovirtaa koska ei mankka kysellyt koodeja eikä ajotietokone nollaantunut.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfat pakkasessa
^oliskohan se ylläpitovirta vähän pätkässy. Orggis mankka ei mulla kyllä kyselly koodia, kun oli ollu kenkä irti mutta toki trippi ja ajotietokoneen tiedot nollaantuu heti pian.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfat pakkasessa
Pitääpä tähän palata kun käytin tänään autoa konttorilla. Ukko löysi vikamuistista nokka-akselin asentotunnistimen vikailmoituksen ja antoi korjauskehoituksen eli hylkäs auton tuon takia, saatana. Mitään lamppua ei oo siis loimottanut kojelaudassa tuon uudelleen käynnistyksen jälkeen. Seuraavassa läpikäyty keskustelu. Katsuri: Siellä on varmaan jakoketju venyny eli "ketjujumppaa joudut tekemään, ne on nämä Alfat aina tämmösiä". Minä: Tässä on kyllä jakopää hihnalla. Olisko siellä siltikin ollut vain kosteushäikkä tms? (Kerroin taannoisesta lampun syttymisestä ja sammumisesta). Katsuri: Ei, kyllä näissä bensa-alfoissa on ketju, näissä on paljon vikoja! Käy näyttämässä uudelleen kun saat viat pois muistista ja jakopään huollettua! Minä: oo ja koo. Tästä ei vissiin puhumalla selviä? Katsuri: ei selviä, tietokone on kytketty trafiin ja niillä on nyt tieto että ajat rikkinäisellä autolla. Minä: LOLJanne kirjoitti:Ulkolämpötila lämpenimvuorokaudessa 20 astetta niin TBi ilmoitti käynnistäessä että Have engine checked. Jokin säkätys kuului 2 sekuntia ja sen jälkeen moottorin toiminta ja käynti normaalia. Luutuutti hukkasi myös samalla kännykän:) Ajelin rauhassa kauppaan ja sieltä palatessa vikavalo sammui ja bling, samalla myös auto sai yhteyden taskussa olevaan kännykkään. Mystistä!
Lähin vee-ittuun.
Naapurissa oli korjaamo jossa oli töissä tuttu kaveri. Kävin nollauttamassa koodit, otettiin printti ja olin takasin konttorilla alle puoleen tuntiin.
Löin lapun pöytään ja sanoin että nyt on jakoketju vaihdettu!
Äijä halus vielä omalla lukijalla kattoa ne koodit vaikka kädessä oli printtirilämmin lappu nollakoodeista. Ei löytäny mitään, enkä kyllä maksanutkaan tarkastuksesta mitään.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Alfat pakkasessa
Ihan mielenkiinnosta, mikä konttori?Janne kirjoitti:Pitääpä tähän palata kun käytin tänään autoa konttorilla. Ukko löysi vikamuistista nokka-akselin asentotunnistimen vikailmoituksen ja antoi korjauskehoituksen eli hylkäs auton tuon takia, saatana. Mitään lamppua ei oo siis loimottanut kojelaudassa tuon uudelleen käynnistyksen jälkeen. Seuraavassa läpikäyty keskustelu. Katsuri: Siellä on varmaan jakoketju venyny eli "ketjujumppaa joudut tekemään, ne on nämä Alfat aina tämmösiä". Minä: Tässä on kyllä jakopää hihnalla. Olisko siellä siltikin ollut vain kosteushäikkä tms? (Kerroin taannoisesta lampun syttymisestä ja sammumisesta). Katsuri: Ei, kyllä näissä bensa-alfoissa on ketju, näissä on paljon vikoja! Käy näyttämässä uudelleen kun saat viat pois muistista ja jakopään huollettua! Minä: oo ja koo. Tästä ei vissiin puhumalla selviä? Katsuri: ei selviä, tietokone on kytketty trafiin ja niillä on nyt tieto että ajat rikkinäisellä autolla. Minä: LOLJanne kirjoitti:Ulkolämpötila lämpenimvuorokaudessa 20 astetta niin TBi ilmoitti käynnistäessä että Have engine checked. Jokin säkätys kuului 2 sekuntia ja sen jälkeen moottorin toiminta ja käynti normaalia. Luutuutti hukkasi myös samalla kännykän:) Ajelin rauhassa kauppaan ja sieltä palatessa vikavalo sammui ja bling, samalla myös auto sai yhteyden taskussa olevaan kännykkään. Mystistä!
Lähin vee-ittuun.
Naapurissa oli korjaamo jossa oli töissä tuttu kaveri. Kävin nollauttamassa koodit, otettiin printti ja olin takasin konttorilla alle puoleen tuntiin.
Löin lapun pöytään ja sanoin että nyt on jakoketju vaihdettu!
Äijä halus vielä omalla lukijalla kattoa ne koodit vaikka kädessä oli printtirilämmin lappu nollakoodeista. Ei löytäny mitään, enkä kyllä maksanutkaan tarkastuksesta mitään.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfat pakkasessa
Ruskon isoin. Onhan siellä päteviäkin tyyppejä ja sellaisia, jotka osaa avata sulakerasian kannen neuvoa kysymättä:) Nyt ei ihan osunu kohilleen, mutta eipä tuo haittaa. Vähän tuli lisämutkaa, mutta ei lisäkustannuksia.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Alfat pakkasessa
^ No sitten ei tullut yllätyksenä. Saa olla melkolailla maailman viimeinen katsastuspaikka, että tuonne vielä autoni veisin.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfat pakkasessa
Katsuri oli vähän siis pihalla ja halusi myös vähän v*ttuilla. Tosin nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodi on selvä hylkäysperuste.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfat pakkasessa
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin se asentotunnistimen haamukoodi auton käytössä ja toiminnassa vaikuttaa? Päästöt oli katsurin ja mittausten mukaan erittäin hyvät, valot toimi, jarrutki löytyi. Ruostetta ei löytäny:)
Abs, turvatyyny jne. vikailmot ja hylyt ymmärrän turvallisuuden näkökulmasta.
Abs, turvatyyny jne. vikailmot ja hylyt ymmärrän turvallisuuden näkökulmasta.
Viimeksi muokannut Janne, 08 Helmi 2016, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfat pakkasessa
noku noit vaan on niitä päästöihin liittyviä hylkäysperusteita. Kun tuollaisen koodin on ecu tallentanut, niin varikset tippuu langoilta ja puut kuivuu pystyyn. Noita hylkyjä on tullut myös aivan käsittämättömistä vikakoodeista, kun periaatteessa mitään ei saisi löytyä. Maahantuojat antavat sitten listoja hylkäyksen aiheuttavista koodeista myös, joilla jotkut "pissapoika tyhjänä" tyyppiset sivuutetaan. Esim. AlfaFiat
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Säteilylämmittimen todellinen teho
Jälleen oli Mitossa karmittomien etuovien sivulasien toiminta juntturassa kun auto on seissyt 4pv parkkiksella ja kelit sahasivat pk-seudulla seuraavasti: PE räntää 5cm, LA räntää hieman vähemmän, SU +5 ja vesisadetta, MA nollassa ja alkoi pakastaa yötä vasten ja TI (aamusta) pikkupakkasta.
Ovet sai auki, mutta ikkunoiden automatiikka ei toiminut -> sisältä käsin auton ovea ei saanut kuin tuulilukkoon. En uskalla "paiskata" ettei ikkuna (tms.) hajoa. Ulkopuolelta ovet sai kiinni painamalla samanaikaisesti rauhallisesti ikkunan yläreunaa sisäänpäin.
Moottorin säteilylämmittimen todellinen "teho":
Jokatapauksessa tämä innosti minua kokeilemaan autossa olevan Calixin säteilylämmittimen tehokkuutta vihdoin ja viimein ihan mittaamalla OBD-portin kautta. Olen aprikoinut asiaa jo pidempään, koska viime talven "kunnon pakkasilla" (täällä pk-seudulla tuo on jotain -10 C) joutuu ajamaan puolet 15km työmatkasta ennen kuin vedenlämmön viisari on edes 1/4-osaa tasolla. Vaikka siis auto on sen 2h tolpassa ennen tätä. Aiemmissa autoissa on ollut vanhanliiton "letkulämmittimiä" joissa 2h lohkolämmityksen jälkeen auto on parkkipaikalla tyhjäkäynnillä seistessään (puhdistat lumet auton päältä, minuutti-pari) nostanut moottorin jäähdytysnesteen lämmöt liki puoleen väliin. Toki erikokoiset moottorit ym. eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään, mutta silti.
Liitin auton OBD-porttiin lukijan jolla näen tabletin ruudulta reaaliajassa auton moottorin dataa, eri antureiden tietoja ym. Ulkolämpötila oli -0.5C, ei tuulta, ei viimaa. Auto oli tolpassa tasan 1,5h ja jäähdytysnesteen lämpötila startatessa oli .... *rumpujen pärinää* hurjat +5 C
Eli käytännössä yhtä tyhjän kanssa. Pidänkin autoa tolpassa vain päästäkseni lämpöiseen, huuruttomaan ohjaamoon ja välttääkseni lasien skrabaamista tai niiren umpihuurussa kosteina syysaamuina olemista.
Niin ja valitettavasti öljynlämpötilan lukua eivät ko. auton järjestelmät jostain syystä tue? Ainakaan ELM327-lukijapalikka + Torque Pro-ohjelmisto -kombolla.
Ovet sai auki, mutta ikkunoiden automatiikka ei toiminut -> sisältä käsin auton ovea ei saanut kuin tuulilukkoon. En uskalla "paiskata" ettei ikkuna (tms.) hajoa. Ulkopuolelta ovet sai kiinni painamalla samanaikaisesti rauhallisesti ikkunan yläreunaa sisäänpäin.
Moottorin säteilylämmittimen todellinen "teho":
Jokatapauksessa tämä innosti minua kokeilemaan autossa olevan Calixin säteilylämmittimen tehokkuutta vihdoin ja viimein ihan mittaamalla OBD-portin kautta. Olen aprikoinut asiaa jo pidempään, koska viime talven "kunnon pakkasilla" (täällä pk-seudulla tuo on jotain -10 C) joutuu ajamaan puolet 15km työmatkasta ennen kuin vedenlämmön viisari on edes 1/4-osaa tasolla. Vaikka siis auto on sen 2h tolpassa ennen tätä. Aiemmissa autoissa on ollut vanhanliiton "letkulämmittimiä" joissa 2h lohkolämmityksen jälkeen auto on parkkipaikalla tyhjäkäynnillä seistessään (puhdistat lumet auton päältä, minuutti-pari) nostanut moottorin jäähdytysnesteen lämmöt liki puoleen väliin. Toki erikokoiset moottorit ym. eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään, mutta silti.
Liitin auton OBD-porttiin lukijan jolla näen tabletin ruudulta reaaliajassa auton moottorin dataa, eri antureiden tietoja ym. Ulkolämpötila oli -0.5C, ei tuulta, ei viimaa. Auto oli tolpassa tasan 1,5h ja jäähdytysnesteen lämpötila startatessa oli .... *rumpujen pärinää* hurjat +5 C
Eli käytännössä yhtä tyhjän kanssa. Pidänkin autoa tolpassa vain päästäkseni lämpöiseen, huuruttomaan ohjaamoon ja välttääkseni lasien skrabaamista tai niiren umpihuurussa kosteina syysaamuina olemista.
Niin ja valitettavasti öljynlämpötilan lukua eivät ko. auton järjestelmät jostain syystä tue? Ainakaan ELM327-lukijapalikka + Torque Pro-ohjelmisto -kombolla.
Re: Alfat pakkasessa
Minun mielestä tuo veden lämpö +5 on yllättävän paljon, kun lämmitin kuitenkin lämmittää öljypohjaa.
Giulia Super -69
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Säteilylämmittimen todellinen teho
Muistan hyvin taktiikan MiTon lasien kanssa. Ulkoapäin ovet sai tosiaan kiinni ihan vaan painamalla lasista oven kiinni. Lasia ja tiivistehuulta säälimättä (koska lasi tietenkin jäässä yläasennossa). Kuskinpenkiltä oven sulkeminen vaati tarkalleen oikeaa nopeutta, muutoin ovi pomppasi joko tuulihakaan tai sitten lasi jäi harottamaan tiivistehuulen ulkopuolelle - eli vääntyi ikävästi ja autoon tuulee ajossa sisälle.billy kirjoitti:Jälleen oli Mitossa karmittomien etuovien sivulasien toiminta juntturassa kun auto on seissyt 4pv parkkiksella ja kelit sahasivat pk-seudulla seuraavasti: PE räntää 5cm, LA räntää hieman vähemmän, SU +5 ja vesisadetta, MA nollassa ja alkoi pakastaa yötä vasten ja TI (aamusta) pikkupakkasta.
Ovet sai auki, mutta ikkunoiden automatiikka ei toiminut -> sisältä käsin auton ovea ei saanut kuin tuulilukkoon. En uskalla "paiskata" ettei ikkuna (tms.) hajoa. Ulkopuolelta ovet sai kiinni painamalla samanaikaisesti rauhallisesti ikkunan yläreunaa sisäänpäin.
Ovi piti vetää kiinni määrätietoisesti vaan ei riuhtaisemalla. Oikealla kädellä ikkunan alareunasta ihan oven takalaidasta (siinä on syvennys johon sormet mahtuu). Näin ovi menee kiinni siten että ikkuna solahtaa jäässäkin huulen alle - tiiviste sitten silikoniin huolella.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfat pakkasessa
Olen lukenut muutamista lähteistä näistä MiTo:n karmittomien ikkunoiden haasteista. Kun sen mahdollisuuden tiedostaa, niin kannan taskussa sitä varresta irroitettavaa kolmion mallista skrabaa. Puhdistan sillä ikkunan alareunan jäästä autoon mennessäni, mikäli sitä on päässyt työpäivän aikana muodostumaan. Autohan on työpäivät ulkoparkissa. Toistaiseksi en ole kokenut karmittomia ikkunoita mitenkään ongelmallisiksi.
Säteilylämmittimestä puhuttaessa komppaan billyä. Mielestäni se on jotenkin kyllä heikkotehoinen, kun vertaa letkulämmittimiin tms... ihan vain kabiinin lämpenemisen näkökulmasta. Ehkäpä se on hyvä juttu, että vain öljyä lämmitetään - en tiedä, kun en ole alan henkilöitä (huom! sukupuolineutraali ilmaisu ). Säteilylämmittimestä tulee lähinnä mieleen suksien voiteluraudat... . Perustellusti voin muuttaa käsityksiäni.
Säteilylämmittimestä puhuttaessa komppaan billyä. Mielestäni se on jotenkin kyllä heikkotehoinen, kun vertaa letkulämmittimiin tms... ihan vain kabiinin lämpenemisen näkökulmasta. Ehkäpä se on hyvä juttu, että vain öljyä lämmitetään - en tiedä, kun en ole alan henkilöitä (huom! sukupuolineutraali ilmaisu ). Säteilylämmittimestä tulee lähinnä mieleen suksien voiteluraudat... . Perustellusti voin muuttaa käsityksiäni.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfat pakkasessa
^Karmiton ikkuna ei ole harmiton. Merkistä riippumatta. Tietty kun tallissa saa autoa säilöä, niin silloin karmittomuus sopii samaan lauseeseen kuin harmittomuus... Mutta kun itse jouduin edellisessä muutossa tallista ulos, alkoi F34:n ikkunoiden kanssa samanlainen pelaaminen kuin oli aikoinaan MiTon ja GT:n ikkunoiden (ja ammoisina aikoina Celican ikkunoiden) kanssa. Taivasalla jäätyy Muncheniläisen lasit ihan samalla tavalla kuin Milanolaistenkin (vai oliko nää niputettu Torinossa). Muita karmittomuuksia ei olekaan omissa kulkimissa koettu, joten 26 autoon on karmit laitettu tehtaalla ja 4 autoa on ollut riisutumpia varustelultaan! Aikoinaan toki karmillinenkin oli harmillinen - Opel Kadettiin kävi kulku takaloosterin kautta jos oli hiukan edes kastetta nurmikolla... Anywho - Alfat pakkasessa on samanlaisia kuin muut autot pakkasessa. Paitsi Honda, se ei lähtenyt käyntiin.
Re: Alfat pakkasessa
Itse en tosiaan ole säteilylämmittimen kykyä lämmittää jäähdytysnestettä koskaan kokeillut, edelleen omasta mielestä on yllättävää, että sekin nostaa veden lämmöt kymmenkertaiseksi 1,5h:ssa, olettamana tietty, että veden lämpö oli lähtötilanteessa sama kuin ilman.
Oikein asennettu kierrättävä vesilämmitin (1500w) sen sijaan on kokeiltu -5 ja 1h lämmitystä ja veden lämpö kannessa +50 ja termostaatin lyhytkierto auki eli onhan tuossa hurja ero.
Oikein asennettu kierrättävä vesilämmitin (1500w) sen sijaan on kokeiltu -5 ja 1h lämmitystä ja veden lämpö kannessa +50 ja termostaatin lyhytkierto auki eli onhan tuossa hurja ero.
Giulia Super -69
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfat pakkasessa
Mulla on taas päinvastainen kokemus karmittomasta ikkunasta. Tuossa nyt 22 vuotta vanhassa saksalaisessa on karmittomat ikkunat ilman alaslaskutoimintoa. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia ikkunoiden tai ovien kanssa, ei edes silloin kun auto oli päivät lämpimässä hallissa ja yöt kadun varressa talvella. Lisäksi ikkunat on sen verran tiiviit että auton kärsii pestä painepesurilla ilman että sisäpuoli kastuu yhtään.lerppu kirjoitti:^Karmiton ikkuna ei ole harmiton. Merkistä riippumatta. Tietty kun tallissa saa autoa säilöä, niin silloin karmittomuus sopii samaan lauseeseen kuin harmittomuus... Mutta kun itse jouduin edellisessä muutossa tallista ulos, alkoi F34:n ikkunoiden kanssa samanlainen pelaaminen kuin oli aikoinaan MiTon ja GT:n ikkunoiden (ja ammoisina aikoina Celican ikkunoiden) kanssa. Taivasalla jäätyy Muncheniläisen lasit ihan samalla tavalla kuin Milanolaistenkin (vai oliko nää niputettu Torinossa). Muita karmittomuuksia ei olekaan omissa kulkimissa koettu, joten 26 autoon on karmit laitettu tehtaalla ja 4 autoa on ollut riisutumpia varustelultaan! Aikoinaan toki karmillinenkin oli harmillinen - Opel Kadettiin kävi kulku takaloosterin kautta jos oli hiukan edes kastetta nurmikolla... Anywho - Alfat pakkasessa on samanlaisia kuin muut autot pakkasessa. Paitsi Honda, se ei lähtenyt käyntiin.
Että on se mahdollista tehdä toimiva ja tiivis karmiton ikkuna autoon.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfat pakkasessa
^kommentoidaan OT:na sen verran että Celica oli myös ilman alaslaskua ja omistusajankohtana autolla oli ikää 7-8 vuotta. Tämä auto pestiin käsin. Koskapa konepesussa sisään tuli vettä - _paljon vettä_. Ainakin vuonna 2003 automaagiautopesuvesi oli kylmää...
Uskon toki että karmittoman ikkunan toteutus voi olla toimivakin. Harmikseni ei ole tullut itsellä vastaan vielä omiin olosuhteisiin pelittävää karmittomuutta.
Uskon toki että karmittoman ikkunan toteutus voi olla toimivakin. Harmikseni ei ole tullut itsellä vastaan vielä omiin olosuhteisiin pelittävää karmittomuutta.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfat pakkasessa
Mulla olis tuo sakemanni poistolistalla. Sopis sulle hyvin harrasteeksi. Otan sulta sen bemarin vaihdossa. Laitat vaan sellaisen kivan, yhteisesti sovitun, nipun seteleitä hanskalokeroon niin tehdään kaupat.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfat pakkasessa
Hyppy suureen tuntemattomaan? Hauska idea, miten vertautuu speksit esim tähän: https://m.nettiauto.com/audi/coupe/9272 ... 3&vifNav=Y ? Siinä Audi joka puhuttelee... Tosin haluan kyllä Alfan. Tietty nyt vahva ot, anteeksi muut forumistit... Pysytään sen verran aiheessa että kun 3 vuotias Accordin hyytyi talvella, tilanne pelastettiin Alfa Romeo GT:llä. JTS power over V-tech!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Eikös tuo alaslasku aiheuta just sen ongelman? Ovet, mitkä on suunniteltu toimivaksi ilman sitä, ei ole ongelmissa - se on suunniteltu siten, ettei sen lasin tarvitse laskea... Niinkuin alaslaskulle tehdyt lasit.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Säteilylämmittimen todellinen teho
Vertailukelpoisuutta heikentää myös se, että lämppärimallit ovat yleensä eri tehoisia - harva säteilylämmitin lie yli 400W, harva vesitilavastus lie alle 550W. Käytännössä vertailukohteet ovat todennäköisesti luokkaa 350W vs 600W. Yllättäen 1200Wh on enemmän kuin 700Wh. Lisäksi eroa tekee se, että toisella lämmitetään metallia, josta lämpö johtuu nesteeseen (=neste on kylmempää kuin ympäröivä metalli) ja toisessa nestettä, josta lämpö johtuu metalliin (=neste on lämpimämpää kuin ympäröivä metalli) mutta molemmissa mitataan sitä nestettä.billy kirjoitti:Jokatapauksessa tämä innosti minua kokeilemaan autossa olevan Calixin säteilylämmittimen tehokkuutta vihdoin ja viimein ihan mittaamalla OBD-portin kautta. Olen aprikoinut asiaa jo pidempään, koska viime talven "kunnon pakkasilla" (täällä pk-seudulla tuo on jotain -10 C) joutuu ajamaan puolet 15km työmatkasta ennen kuin vedenlämmön viisari on edes 1/4-osaa tasolla. Vaikka siis auto on sen 2h tolpassa ennen tätä. Aiemmissa autoissa on ollut vanhanliiton "letkulämmittimiä" joissa 2h lohkolämmityksen jälkeen auto on parkkipaikalla tyhjäkäynnillä seistessään (puhdistat lumet auton päältä, minuutti-pari) nostanut moottorin jäähdytysnesteen lämmöt liki puoleen väliin. Toki erikokoiset moottorit ym. eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään, mutta silti.
Vertaa niin, että ota samanlaisilla keleillä OBD:stä logia auton moottorin lämpiämisestä lämmitettynä ja ilman. Silloin voi löytää sen eron, minkä säteilylämppäri onnistuu tekemään.
Vinkataan vielä, että isosti auttava tekijä on sisälämppäri. Kun sisälämppärillä pönhöttää auton lämpimäksi etukäteen, ei tartte kotvaan riistää lämpöä kylmältä moottorilta joten se pääsee lämpiämään paremmin. Vähän manuaalista on tuo liikkeellelähtö, kun ekana tökkää ilmastoinnin paneelista puhaltimen pois päältä ja muutaman kilsan päästä takaisin, mutta eipähän pääse puhaltamaan kabiinia kylmäksi (kun ei se moottori ole vielä sisätilaa lämpimämpi, niin niinhän siinä käy).
Also pro tip: se sisälämppäri myös tekee niistä karmittomista laseista paljon harmittomampia, nostaa talvisen käyttöautoilumukavuuden toiseen potenssiin ja vähentää lumiharjan käyttöastetta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfat pakkasessa
Täällä Kainuun korkeuksilla sisätilalämppäri tekee autosta aina iglun: kylmää ja lunta on sen verran, että se sulaa ja jäätyy aina auton kylkiin, olen nyt koettanut pärjätä ilman.
156: kahvat ovat usein jäykähköt, ja takaovien avauksessa pitää käyttää harkintaa
156: kahvat ovat usein jäykähköt, ja takaovien avauksessa pitää käyttää harkintaa
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfat pakkasessa
Speksit vertautuu siten, ettälerppu kirjoitti:Hyppy suureen tuntemattomaan? Hauska idea, miten vertautuu speksit esim tähän: https://m.nettiauto.com/audi/coupe/9272 ... 3&vifNav=Y ? Siinä Audi joka puhuttelee... Tosin haluan kyllä Alfan. Tietty nyt vahva ot, anteeksi muut forumistit... Pysytään sen verran aiheessa että kun 3 vuotias Accordin hyytyi talvella, tilanne pelastettiin Alfa Romeo GT:llä. JTS power over V-tech!
- ulkonäkö väriä ja teippauksia lukuunottamatta about sama (mulla on musta)
- sisusta on täysnahka (punainen tottakai...)
- varusteet on paremmat (mm. vakkari, ilmastointi, sähköpenkki kuskilla)
- voimalinjassa on "pieniä" eroja (mulla 2.2 20V turbo ja 6 vaihdetta)
- voimassa on arviolta sadan hepan ero mun auton hyväksi
Että milloin kätellään? Toki hinnassakin on sitten "jonkin verran" eroa.
Ja sen verran Alfaan liittyvää että tuossa on yhtymäkohtia esim. Breraan ja 159:in sillä kaikissa kolmessa on torsen-neliveto ja ohjauksen kierrokset laidasta laitaan on alle 2,5.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfat pakkasessa
Minulla on ollut 5 kpl Subaruja karmittomilla ikkunoilla: -90 Legacy, -95 Legacy, -99 Impreza, -03 Impreza ja -04 Legacy.TeroPee kirjoitti:Mulla on taas päinvastainen kokemus karmittomasta ikkunasta. Tuossa nyt 22 vuotta vanhassa saksalaisessa on karmittomat ikkunat ilman alaslaskutoimintoa. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia ikkunoiden tai ovien kanssa, ei edes silloin kun auto oli päivät lämpimässä hallissa ja yöt kadun varressa talvella. Lisäksi ikkunat on sen verran tiiviit että auton kärsii pestä painepesurilla ilman että sisäpuoli kastuu yhtään.lerppu kirjoitti:^Karmiton ikkuna ei ole harmiton. Merkistä riippumatta. .
Että on se mahdollista tehdä toimiva ja tiivis karmiton ikkuna autoon.
Yhdessäkään ei koskaan ollut mitään ongelmaa ikkunoiden kanssa; ei suhissut, ei vuotanut vettä painepesussakaan, ei juuttunut ja noista 3 ensimmäistä oli ulkopaikoituksessa; tolpalla ja ilman. Ja mitään silikoneja en käyttänyt, kuminhoitoainetta pari kertaa vuodessa ja hyvin pysyi tiivisteet ehjinä.
Se on kyllä totta, että sisätilanlämmitintä käyttämällä saa autosta uskomattoman jääiglun sopivilla keleillä. Silti kyseinen keksintö on yksi parhaista talviautoilua helpottavista asioista.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfat pakkasessa
Meilläpäin kahden prosentin muutosta ei ole ollut tapana pyöristää ylöspäin kymmenkertaiseksiGasolina kirjoitti:Itse en tosiaan ole säteilylämmittimen kykyä lämmittää jäähdytysnestettä koskaan kokeillut, edelleen omasta mielestä on yllättävää, että sekin nostaa veden lämmöt kymmenkertaiseksi 1,5h:ssa, olettamana tietty, että veden lämpö oli lähtötilanteessa sama kuin ilman.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfat pakkasessa
^Minun matematiikalla tuo lämpeneminen on kymmenkertainen kun suhteutetaan mikä on lämpötila alussa ja mikä se on lopussa.
Säteilylämmitin on aika hidas lämmittämään ja ehjä lämpötolppa ei anna sitä sähköä kovinkaan pitkään. Ennen taloyhtiön tolppien vaihtoa asiat oli hyvin ja rikkinäinen tolppa työnti sähköä ympäri vuorokauden. Lämpötilan painuessa -30C lukemiin piti lämmittää noin 4-5h jotta auto käynnistyi vaivattomasti. Tässä ajassa myös öljyt tuntuivat lämpimiltä kun öljytikusta kokeili.
Säteilylämmitin on aika hidas lämmittämään ja ehjä lämpötolppa ei anna sitä sähköä kovinkaan pitkään. Ennen taloyhtiön tolppien vaihtoa asiat oli hyvin ja rikkinäinen tolppa työnti sähköä ympäri vuorokauden. Lämpötilan painuessa -30C lukemiin piti lämmittää noin 4-5h jotta auto käynnistyi vaivattomasti. Tässä ajassa myös öljyt tuntuivat lämpimiltä kun öljytikusta kokeili.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Alfat pakkasessa
Pahasti offtopicia, mutta celsius-asteikko on vähän keinotekoinen eikä sillä voi puhua suhteellisista lämpötilan muutoksista järkevästi. Kelvin on se oikea yksikkö, ja siinä tapauksessa lämpötilan muutos olisi noin pari prosenttia (278-273)/273.
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Alfat pakkasessa
Jeps, mun Miton ikkunat ainakin jäätyy nimenomaan sieltä fyysisen oven yläreunan ja oven lasin alareunan välisestä raosta. Eli sieltä minne se ikkuna laskeutuu. Itse tiivisteisiin ikkuna ei ole jäätynyt kertaakaan kiinni (vrt. normaalit autonovet jäätyy kiinni tiivisteistään). Jonnekin sinne ikkunan rakoon valuu / sulaa vettä, joka sitten jäätyy kun auton jättää parkkiin tai vesisateiden jälkeen pakastuu.peksu kirjoitti: Minulla on ollut 5 kpl Subaruja karmittomilla ikkunoilla: -90 Legacy, -95 Legacy, -99 Impreza, -03 Impreza ja -04 Legacy.
Yhdessäkään ei koskaan ollut mitään ongelmaa ikkunoiden kanssa; ei suhissut, ei vuotanut vettä painepesussakaan, ei juuttunut ja noista 3 ensimmäistä oli ulkopaikoituksessa; tolpalla ja ilman. Ja mitään silikoneja en käyttänyt, kuminhoitoainetta pari kertaa vuodessa ja hyvin pysyi tiivisteet ehjinä.
Se on kyllä totta, että sisätilanlämmitintä käyttämällä saa autosta uskomattoman jääiglun sopivilla keleillä. Silti kyseinen keksintö on yksi parhaista talviautoilua helpottavista asioista.
Ex-Porssessa (vm.2008 911) ei moista ongelmaa ollut, siinä tiiviste "nousi" ikkunaa pitkin (kuva alla). Ikkunat toimi sen oven avauksen ylös-alas -liikkeen moitteetta, aina. Eikä esimerkiksi entisessä Subarussa, jossa ikkuna ei liikkunut avatessa ylös-alas mutta oli karmiton. Ei ikinä 5 talven omistajuuden aikana jäätynyt kiinni tiivisteisiin, kun ne joka syksy käsittelin silikonipuikolla.
Tosiaan varsinkin ns. pakkasilla sisälämppäri lähinnä sulattaa - jäädyttää auton päältä lumet "jääkokkareiksi", mutta itsellä on ollut tapana puhdistaa auto lumesta ennen kuin laitan sisälämppärin tulille. Esimerkiksi auto seissyt pari päivää & sen päälle on satanut lunta -> käyn illalla laittamassa autot seuraavaksi aamuksi lämpöön -> en jätä sitä lumikerrosta auton päälle vaan harjaan sen samalla pois
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfat pakkasessa
Te vaan käytätte sitä sisälämppäriä väärin tai liian vähän . Ei pidä päästäää pöhnötyksen jälkeen jäähtymään vaan sen kuuluu pöhistä vielä kun autoon istuu. Kovilla pakkasilla ei yleensä sitä lunta paljoa sulatettavaksi tule ja kevyemmillä se ei juur jäädy kunhan se pöhötin ei pysähdy ennen lähtöä. Ainakaan minä en vielä kertaakaan ole sisälämppärillä saanut autoa jäätymään ikävästi, sulamaan vain.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfat pakkasessa
^sisälämppäriä? Onko se jotain syötävää?
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfat pakkasessa
Toi on oikeesti hieno - toivottavasti löytyy hyvä koti! Mulla ei ole tällä haavaa sellaista tarjota...TeroPee kirjoitti:Speksit vertautuu siten, ettälerppu kirjoitti:Hyppy suureen tuntemattomaan? Hauska idea, miten vertautuu speksit esim tähän: https://m.nettiauto.com/audi/coupe/9272 ... 3&vifNav=Y ? Siinä Audi joka puhuttelee... Tosin haluan kyllä Alfan. Tietty nyt vahva ot, anteeksi muut forumistit... Pysytään sen verran aiheessa että kun 3 vuotias Accordin hyytyi talvella, tilanne pelastettiin Alfa Romeo GT:llä. JTS power over V-tech!
- ulkonäkö väriä ja teippauksia lukuunottamatta about sama (mulla on musta)
- sisusta on täysnahka (punainen tottakai...)
- varusteet on paremmat (mm. vakkari, ilmastointi, sähköpenkki kuskilla)
- voimalinjassa on "pieniä" eroja (mulla 2.2 20V turbo ja 6 vaihdetta)
- voimassa on arviolta sadan hepan ero mun auton hyväksi
Että milloin kätellään? Toki hinnassakin on sitten "jonkin verran" eroa.
Ja sen verran Alfaan liittyvää että tuossa on yhtymäkohtia esim. Breraan ja 159:in sillä kaikissa kolmessa on torsen-neliveto ja ohjauksen kierrokset laidasta laitaan on alle 2,5.
Re: Alfat pakkasessa
Tuomas K kirjoitti:Meilläpäin kahden prosentin muutosta ei ole ollut tapana pyöristää ylöspäin kymmenkertaiseksiGasolina kirjoitti:Itse en tosiaan ole säteilylämmittimen kykyä lämmittää jäähdytysnestettä koskaan kokeillut, edelleen omasta mielestä on yllättävää, että sekin nostaa veden lämmöt kymmenkertaiseksi 1,5h:ssa, olettamana tietty, että veden lämpö oli lähtötilanteessa sama kuin ilman.
matti_vuorio kirjoitti:^Minun matematiikalla tuo lämpeneminen on kymmenkertainen kun suhteutetaan mikä on lämpötila alussa ja mikä se on lopussa.
No perhana, tuossa yhteydessä lpt mitataan siis Kelvininä, no hyvä tietää tuokin..Cloverleaf kirjoitti:Pahasti offtopicia, mutta celsius-asteikko on vähän keinotekoinen eikä sillä voi puhua suhteellisista lämpötilan muutoksista järkevästi. Kelvin on se oikea yksikkö, ja siinä tapauksessa lämpötilan muutos olisi noin pari prosenttia (278-273)/273.
Giulia Super -69
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfat pakkasessa
Stadissa pakkasaamu.
Kuljettajan puoleinen ovi ei auennut vaan pelkääjän paikalta sisään ja törkkäämään sisältä kahvasta ovi auki.
Mission completed ;=D
Kuljettajan puoleinen ovi ei auennut vaan pelkääjän paikalta sisään ja törkkäämään sisältä kahvasta ovi auki.
Mission completed ;=D
Re: Alfat pakkasessa
Juurikin näin olen tehnyt, omakotitalo, ja "tolpan" virtakatkaisija sulaketaulussa eteisessä. Mutt jos yöllä tulee parikin senttiä pakkaslunta, ja lämppäri töhöttänyt pari tuntia, niin ikkunoista sulanut lumi on ovien pinnoilla..Polforea kirjoitti:Te vaan käytätte sitä sisälämppäriä väärin tai liian vähän . Ei pidä päästäää pöhnötyksen jälkeen jäähtymään vaan sen kuuluu pöhistä vielä kun autoon istuu. Kovilla pakkasilla ei yleensä sitä lunta paljoa sulatettavaksi tule ja kevyemmillä se ei juur jäädy kunhan se pöhötin ei pysähdy ennen lähtöä. Ainakaan minä en vielä kertaakaan ole sisälämppärillä saanut autoa jäätymään ikävästi, sulamaan vain.
Pitäisikö muuttaa etelämmäksi.. Tosin jäisi hiihtolenkit vähälle, pysyn täällä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Alfat pakkasessa
Allekirjoittaneella on ollut vuodesta -84 saakka enemmän tai vähemmän säännöllisesti karmittomilla ikkunoilla varustettuja kulkineita ja kaikki ovat toimineet vähintään kohtuullisen hyvin. Kyse lienee tosiaan enemmän olosuhteista.lerppu kirjoitti: Uskon toki että karmittoman ikkunan toteutus voi olla toimivakin. Harmikseni ei ole tullut itsellä vastaan vielä omiin olosuhteisiin pelittävää karmittomuutta.
Muistellaan pikaisesti karmittomat historiasta:
- 76 Opel Manta B, ei automaattista ikkunan laskua. (Etelä-Suomi, ei tallia)
- 82 BMW 635 CSi (Gen1, E12-pohjainen), ei automaattista ikkunan laskua. (Etelä-Suomi, ei tallia)
- 05 Porsche Boxster S (987.1), automaattinen ikkunan lasku. (humid subtropical, talli)
- 08 Porsche Cayman S (987.1), automaattinen ikkunan lasku. (humid subtropical, talli)
-11 Porsche Boxster Spyder (987.2), automaattinen ikkunan lasku. (humid subtropical, talli)
-15 BMW F22, automaattinen ikkunan lasku. (humid subtropical -> mielenhäiriö ja muutto taas ainakin hetkeksi Sovjet Finlandziaan. Etelä-Suomi talli)
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfat pakkasessa
Teidän lumi jotain järeempää kamaa, ehkä importtia Venäjältä? En tosiaan tuossa ole ikinä onnistunut, vaikka vuosikausia tohottanut sisälämppäriä sen minkä sielu sietää ja täällä etelämmässäkin sentään joskus pakkasluntakin näkyy. Säteilylämppäreiden myötä olen nostanut lämmitysajan 2 tunnista 3-4 tuntiin ja sisätilanne on vain parantunut entisestään.dnapekko kirjoitti:Juurikin näin olen tehnyt, omakotitalo, ja "tolpan" virtakatkaisija sulaketaulussa eteisessä. Mutt jos yöllä tulee parikin senttiä pakkaslunta, ja lämppäri töhöttänyt pari tuntia, niin ikkunoista sulanut lumi on ovien pinnoilla..
Pysy vaan paremmalla seudulla niin kauan kun siellä on elantoa tarjolladnapekko kirjoitti:Pitäisikö muuttaa etelämmäksi.. Tosin jäisi hiihtolenkit vähälle, pysyn täällä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfat pakkasessa
Mikä F22? Ajoin M2 - oli pirun hyvä! Jos jokin enemmän "kansanmalli" - niin millainen lienee? F22 herättää vahvaa omistamisen halua.FinPat kirjoitti:Allekirjoittaneella on ollut vuodesta -84 saakka enemmän tai vähemmän säännöllisesti karmittomilla ikkunoilla varustettuja kulkineita ja kaikki ovat toimineet vähintään kohtuullisen hyvin. Kyse lienee tosiaan enemmän olosuhteista.lerppu kirjoitti: Uskon toki että karmittoman ikkunan toteutus voi olla toimivakin. Harmikseni ei ole tullut itsellä vastaan vielä omiin olosuhteisiin pelittävää karmittomuutta.
Muistellaan pikaisesti karmittomat historiasta:
- 76 Opel Manta B, ei automaattista ikkunan laskua. (Etelä-Suomi, ei tallia)
- 82 BMW 635 CSi (Gen1, E12-pohjainen), ei automaattista ikkunan laskua. (Etelä-Suomi, ei tallia)
- 05 Porsche Boxster S (987.1), automaattinen ikkunan lasku. (humid subtropical, talli)
- 08 Porsche Cayman S (987.1), automaattinen ikkunan lasku. (humid subtropical, talli)
-11 Porsche Boxster Spyder (987.2), automaattinen ikkunan lasku. (humid subtropical, talli)
-15 BMW F22, automaattinen ikkunan lasku. (humid subtropical -> mielenhäiriö ja muutto taas ainakin hetkeksi Sovjet Finlandziaan. Etelä-Suomi talli)
Karmittomuuden olosuhteet itsellä mitä vaativimmat. Hiekkapiha (jotenkin kosteuttaa enemmän kuin asfaltoitu parkkiruutu), ei esilämmitystä ja lyhyitä siirtymiä (auto tuskin ehtii lämpimäksi tai ainakaan kosteusvapaaksi). Kun seilaa nollan molemmin puolin tuo lämpötila, ollaan karmittomuudessa kaukana harmittomuudesta... Onneksi ei nykyään kovin usein näillä leveysasteilla tapahdu moista sääilmiötä - eiku. Vaimo katselee F26 sillä silmällä, siinä olisi karmit laseissa. Hmm, F26 & F22...
Re: Alfat pakkasessa
228i xDrive, hopea punaisella nahkasisustalla, läpällisellä sporttiputkella ja kaikella mitä nyt amerikkalaiset autoihinsa haluavat. Hyvä ajaa, riittävä suorituskyky (0-60mph 4.9s) normaali liikenteeseen ja järkevä polttoaineen kulutus (7.9 L/100km viimeisen 20000km aikana). Minulla oli viikonlopun yli testissä M235i ja 428i kun olin autoa ostamassa mutta päädyin "pikkuautoon".lerppu kirjoitti:
Mikä F22? Ajoin M2 - oli pirun hyvä! Jos jokin enemmän "kansanmalli" - niin millainen lienee? F22 herättää vahvaa omistamisen halua.
Hmm, F26 & F22...
Paljon tylsempi kuin Possut, Jagget ja Alfat mitä on ollut tallissa mutta vanhan miehen käyttöautoksi mitä mainioin. Ja Possu tai Jagge olisivat rankaisseet Suomeen tuodessa turhan lujaa joten vaihdoimme autot BMW:hen paluumuuton yhteydessä.
http://www.roadandtrack.com/car-culture ... ison-test/
https://jalopnik.com/the-bmw-228i-is-th ... 1662847106
Jos sinua kiinnostaa niin saan käsittääkseni myydä tämän muuttoauton Suomessa nyt joulukuussa kun tulee 3 vuotta omistajuutta. Pitääpä tarkistaa Trafista. Ja vaimolle sitten rouvan MY15 X1 xDrive 2.8i. Ei jää silläkään jalkoihin liikennevaloissa ja teini GTI:t ihmeissään kun rouva katoaa horisonttiin...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfat pakkasessa
Tietääkseni tuossa ainakin aiemmin oli sellainen sudenkuoppa, että se lopullinen verohelpotus piti hakea erikseen 3v määräajan täytyttyä. Kannattaa tosiaan varmistaa, ettei potkaise nilkoille.FinPat kirjoitti:Jos sinua kiinnostaa niin saan käsittääkseni myydä tämän muuttoauton Suomessa nyt joulukuussa kun tulee 3 vuotta omistajuutta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Kuulostaa liian tehottomalta sisäpuhaltimelta...dnapekko kirjoitti:Juurikin näin olen tehnyt, omakotitalo, ja "tolpan" virtakatkaisija sulaketaulussa eteisessä. Mutt jos yöllä tulee parikin senttiä pakkaslunta, ja lämppäri töhöttänyt pari tuntia, niin ikkunoista sulanut lumi on ovien pinnoilla..Polforea kirjoitti:Te vaan käytätte sitä sisälämppäriä väärin tai liian vähän . Ei pidä päästäää pöhnötyksen jälkeen jäähtymään vaan sen kuuluu pöhistä vielä kun autoon istuu. Kovilla pakkasilla ei yleensä sitä lunta paljoa sulatettavaksi tule ja kevyemmillä se ei juur jäädy kunhan se pöhötin ei pysähdy ennen lähtöä. Ainakaan minä en vielä kertaakaan ole sisälämppärillä saanut autoa jäätymään ikävästi, sulamaan vain.
Pitäisikö muuttaa etelämmäksi.. Tosin jäisi hiihtolenkit vähälle, pysyn täällä.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfat pakkasessa
Nope. Yhden muuttoauton Texasista muuttaneena voin kertoa että kilpiin laitossa määräytyy verot ja sitten ne maksetaan (mitä menee muuttoauton veroalennuksen yli - jos menee). Jos taas lainaa autoaan (ja jää kiinni) tai myy eteenpäin ennen määräaikaa, veroalennus lankeaa maksettavaksi. About 13keur. Nykyäänhän muuttoautoa ei enää tunneta, on varmaan viimeisiä veroalennuksen autoja nuo FinPat’n vakuuttavat Bimmerit! Jotka kieltämättä erinomainen pari, onnittelut hyvästä valinnasta. Oma budjetti ei aidosti näihin veny. Vaikka saisi F34 & E87 hyvään rahaan kaupaksi.Polforea kirjoitti:Tietääkseni tuossa ainakin aiemmin oli sellainen sudenkuoppa, että se lopullinen verohelpotus piti hakea erikseen 3v määräajan täytyttyä. Kannattaa tosiaan varmistaa, ettei potkaise nilkoille.FinPat kirjoitti:Jos sinua kiinnostaa niin saan käsittääkseni myydä tämän muuttoauton Suomessa nyt joulukuussa kun tulee 3 vuotta omistajuutta.
Re: Alfat pakkasessa
Yes, veroalennuksia varten autot piti olla hankittu ennen 01.01.2015 niinpä vaihdoimme autot pois ja hankimme pikku beamerit joulukuussa 2014 kun olimme päättäneet näyttää Suomea lapsille ainakin muutaman vuoden ajan. Voi sitten taas lähteä takaisin jossakin vaiheessa jos siltä näyttää.lerppu kirjoitti:Nope. Yhden muuttoauton Texasista muuttaneena voin kertoa että kilpiin laitossa määräytyy verot ja sitten ne maksetaan (mitä menee muuttoauton veroalennuksen yli - jos menee). Jos taas lainaa autoaan (ja jää kiinni) tai myy eteenpäin ennen määräaikaa, veroalennus lankeaa maksettavaksi. About 13keur. Nykyäänhän muuttoautoa ei enää tunneta, on varmaan viimeisiä veroalennuksen autoja nuo FinPat’n vakuuttavat Bimmerit! Jotka kieltämättä erinomainen pari, onnittelut hyvästä valinnasta. Oma budjetti ei aidosti näihin veny. Vaikka saisi F34 & E87 hyvään rahaan kaupaksi.Polforea kirjoitti:Tietääkseni tuossa ainakin aiemmin oli sellainen sudenkuoppa, että se lopullinen verohelpotus piti hakea erikseen 3v määräajan täytyttyä. Kannattaa tosiaan varmistaa, ettei potkaise nilkoille.FinPat kirjoitti:Jos sinua kiinnostaa niin saan käsittääkseni myydä tämän muuttoauton Suomessa nyt joulukuussa kun tulee 3 vuotta omistajuutta.
F34 on hieno peli siitä että se on aidosti iso sisältä ja hiljainen maantielläkin. Taisit kuitenkin kirjoittaa oman autosi tyypin väärin. Sehän on E82 eikä E87? Valencia Orange 1M?
Tee päivitys rouvan kanssa yhdessä, F34 -> X1 ja E87 -> 228i, voimme katsoa sopivan pakettihinnan!
Anyway, jotta ketju ei menisi kokonaan OT:ksi omalta osaltani niin todettakoon että vuosituhannen vaihteessa Alfa 156 Selespeed palveli elämänsä kolme ensimmäistä vuotta allekirjoittanutta loistavasti myös talvella ilman ongelmia. Sen sijaan teinivuosilta kultaiselta -80 luvulta on muistoja joukkuekaverin Alfasudista joka ei tosiaan ollut mikään talviauto. Opel sai antaa sähköä usein jäähallin pihalla ja vaikka pakkasella Alfasudilla ajoi minkä matkan tahansa niin ikkunat olivat jäässä niin sisä- kuin ulkopuoleltakin. Usein jäätä oli enemmän sisällä koska ulkona sentään ajoviima auttoi asiaa...
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfat pakkasessa
^Nyt vasta ehdin lukemaan nuo linkatut leikkeet. 228 saa melkoista suitsutusta kyllä! Tunteet herkästi vie suoraa kutosta kohden, mutta BMW ei ihan todellisuudessa ole mikään tunnerikas auto (tai ainakaan nämä 4 mitä mulla on ollut)... Fiksut valinnat tuoda rapakon yli nuo - veroarvon kanssa ja paikallisen arvostuksen/hintatason kanssa joutui vuosikymmen sitten painimaan myös. Luetun perusteella taisi nyt näiden kanssa löytyä ihan sopiva balanssi. (En kyllä oikeasti pysty tekemään näistä realistista tarjousta, lisäksi olisi minun kyllä taas aika katsoa miten Alfa toimii pakkasessa...)
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfat pakkasessa
Tai ehkä se on sen lumen määrä yhdistettynä pakkaseen. Kuvan mukaisesti lumi sulaa ja jäätyy kylkeen kiinni. Auton sisätilat ovat kyllä lämpimät ja kaikki lasia vasten oleva lumi sohjolla, mutta ei siinä vaan aika tai tehot riitä kaikkea sulattamaan.Polforea kirjoitti:Teidän lumi jotain järeempää kamaa, ehkä importtia Venäjältä?
- juhani
- Viestit: 138
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
- Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfat pakkasessa
En tiedä onko tämä täysin uutta ja yllättävää, mutta meillä Miton kanssa käytetään Motonetistä ostettua varttipeitettä ja sisätilanlämmitintä eikä oviongelmia ole - ainakaan silloin kun peitteen muistaa laittaa.
- Liitteet
-
- Varttipeite.jpg
- (75.18 KiB) Tiedosto ladattu 3233 kertaa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfat pakkasessa
Joo tuo on juuri se kombo, millä ko. efektin järjellä ajateltuna saa aikaan. On vaan, kuten aiemmin totesin, niissä osissa Suomea missä minä olen päässyt tähän mennessä oleilemaan melko harvinaista, että samana yönä tulisi paljon lunta ja olisi paljon pakkasta, vaikka sekin on mahdollista. Voi toki olla että se on esim. juuri Kajaanin seudulla reilusti yleisempää, silloin toki talli tai edes katos, joka blokkaa sen lumisateen, kovasti helpottava asia.matti_vuorio kirjoitti: Tai ehkä se on sen lumen määrä yhdistettynä pakkaseen.
Toki joo, jos auto ons seissyt vähän pidempään ja kerännyt lunta päällensä, on sama efekti helpommin saavutettavissa missäpäin maata tahansa. Ei siihen kauheita aikoja tarvi, että isomman lumisateen jälkeen keli kylmenee kunnon pakkaselle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.