Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Tietääkö joku, että pystyykö tuon Alfassa helposti kiertämään (vian etsimisen) niin että vetää vaan johdot ehjältä puolelta sinne rikkinäiselle puolelle ja saa sitten virran sieltä?

Onnistuuko?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Waverunner kirjoitti:Tietääkö joku, että pystyykö tuon Alfassa helposti kiertämään (vian etsimisen) niin että vetää vaan johdot ehjältä puolelta sinne rikkinäiselle puolelle ja saa sitten virran sieltä?

Onnistuuko?
Miksei onnistuis, mutta kyllä se olis aika ranetus....

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

vesamaan kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:Tietääkö joku, että pystyykö tuon Alfassa helposti kiertämään (vian etsimisen) niin että vetää vaan johdot ehjältä puolelta sinne rikkinäiselle puolelle ja saa sitten virran sieltä?

Onnistuuko?
Miksei onnistuis, mutta kyllä se olis aika ranetus....
:=D

Heh, näin se kyllä on! Kiitos tiedosta!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En tiedä, ajaako 159 halogeenilähivaloja PWM:llä kuten jotkut nykyautot, mutta jos ajaa, olisi se yksi vastaus tuohon "miksi ei onnistuisi" -kysymykseen. Toinen vaara on, että joku oikosulkuvalvonta vetää linjan kiinni kun virtaa menee liikaa (tai ei vedä ja pwm:n pääteaste päästää savut ulos).

Eka on kyllä helppo selvittää ja ohittaa mittarin ja releen avustuksella (voi tarvita myös diodin ja konkan), toka helposti ohitetaan varmuuden vuoksi ja performanssin parantamiseksi relekytkennällä.

Toisaalta, voisi sen vian korjatakin. Katsoo sähkökuvista, mistä tuo piuha tulee, mittaa tilanteeen sieltä ja todennäköisesti vaihtaa/korvaa tuolta väliltä katkenneen piuhaan kokonaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Polforea kirjoitti:Toisaalta, voisi sen vian korjatakin. Katsoo sähkökuvista, mistä tuo piuha tulee, mittaa tilanteeen sieltä ja todennäköisesti vaihtaa/korvaa tuolta väliltä katkenneen piuhaan kokonaan.
Tää olis se oikea tapa. Ranetuksista ei tuu kuin lisää ongelmia

_nikolai_
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Joulu 2017, 13:54
Car(s): 159 2.4 jtdm vm 2006

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja _nikolai_ »

Electroninen virtalukko / avain mykkänä auto seisoi 2 päivää jonka jälkeen ajotietokone reakoi vain oven avaamiseen , apuvirtaa autolle annettu ohjekirjan neuvojen mukaan mutta tämän jälkeen silti mykkä , ajotietokone ei osoita elon merkkejä eikä startti nappulan painaminen aiheuta mitään , keskuslukko toimii mutta hieman hitaasti samoin valot vilkahtavat hitaan puoleisesti kun keskus lukon avaa ns kauko ohjauksella , mikä voisi olla vikana? Miten saan esim ratti lukon pois päältä? Kyseessä siis 159 2.4 Jtdm 2006 vm.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Onko akku varmasti ehjä? Jännite?

Avatar
Bird
Viestit: 119
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): MiTo QV, 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Bird »

MiTo QV:ssa edellisen kuukauden aikana havaittua: Vasemmanpuoleinen päiväajovalo ei pala, jos samaan aikaan ajovalot (ksenonit) eivät ole päällä. Aina välillä ajotietokone myös jaksaa muistuttaa asiasta "Check Daytime Running Lights". Sen sijaan aina kun normaalit valot ovat päällä, myös ne päivätuikut toimivat molemmat niin kuin pitääkin.

Tämähän nyt ei auton käytön kannalta kummoinen ongelma ole (tulisiko välttämättä sanomista edes katsastuksessa?), mutta ehkä kuitenkin sopii tähän Mystiset sähköviat -ketjuun? :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mites MiTossa nuo toimii? Ja onko LED-päivävalot vai ihan halogeenit?
Ainakin halogeeneilla päiväajovalomoodissa oli kirkkaalla, kun taas ilman päiväajovaloja (menusta pois) oli himmeä parkkituikku samalla polttimolla.
Myöskin sama polttimo veti parkkimoodin päälle heti, kun ajovalot sytytti - on siis ilmeisesti eri langalla tehty, en ole tutkinut rakennetta, mutta halogeenipäiväajovaloilla/yhdistetyillä parkeilla voisi hyvinkin olla toinen lanka pimeänä lampusta jos kaksi lankaa sieltä löytyy.

Mk3
Viestit: 116
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

Siellä on 5w/21w hehkulamppu

Kuva
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joka tarkoittaisi sitä, että toinen lanka on pimeänä, jos parkki toimii ja DRL ei :)

Avatar
Bird
Viestit: 119
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): MiTo QV, 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Bird »

Kiitoksia kommenteista! Eipä tullut mieleenkään, että saman polttimon sisällä voisi olla kaksi eri lankaa. Mutta erinomainen homma, ettei kyseessä ollutkaan mystinen sähkövika. :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei se sitä takaa, mutta polttimon vaihtamalla se selviää :silly:
Nuo ei paljoa maksa, ettei investointi montaa euroa edes ole.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Kumpaan kuulunee, tänne vai 156:n tyhmiin kysymyksiin, mutta:
OBD-testi ei mennyt läpi, vikojen nimet ovat:
-Toimintavalmiuden osatestejä ei suoritettu
-Lambdaintegraattorin arvo ei vaihtele, säätö ei toimi

Jotta mistähän tuota alkaisi purkamaan. Vakaajanvaihdon pitkittymisen takia vikakoodit (430, 420) nollattiin juuri ennen katsastusta, voisiko vaikuttaa?

Hyvä puoli on se, että muuta vikaa ei katsastusmies autosta löytänyt :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Isola »

"Toimintavalmiuden osatestejä ei suoritettu" on taas hieno suomennos, mutta siitä pääsee jyvälle. Tämä tarkoittaa melko varmasti sitä mitä epäilitkin: vikakoodien nollaamisen jälkeen ei ole ajettu tarpeeksi, jotta OBD-järjestelmä olisi saanut kaikki testit tehtyä.

Tuohon lambdaherjaan saa joku JTS-asiantuntija ottaa kantaa.
Järkiautoilija

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei ole ajettu tarpeeksi nollauksen jälkeen. Ja jos lambdan säätö ei toimi, voisi lambdaa epäillä.... JTS kun kyseessä, onkohan liittimet vaan tööt?

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Ok, siis kovaa ajoa ja liitinjumpaa, viikon päästä uusi testi. Kiitoksia
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

AhJo
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2017, 09:26
Car(s): 159 TBi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja AhJo »

Tuota liitinjumppaa helpottamaan käytin CRC:n Oxide Clean- sekä Contact Protect-sprayta, ja ainakin minulla auttoivat ajoittain toistuviin lambdan häiriöilmoituksiin. Autona tosin oli 159 ja ongelma olisi saattanut poistua liittimiä pelkästään availemallakin, mutta sinänsä melko halpa ja helppo keino kokeilla.

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Kontaktisprayt ja vastaavat lambdan liittimeen on todella huono ajatus, ainakin 156 TS:ssa käytettävien lambdojen osalta. Se on nimittäin entinen lambda sen jälkeen kun vertailuhappi ei enää kulje. Tuli itse maksettua nuo oppirahat vuosi sitten, jälkeenpäin löytyi tarinaa aiheesta täältä ja muualta + valmistajan kiellot yms.

Edit: Korjattu anturiin -> liittimeen thinko
Viimeksi muokannut Turre, 29 Joulu 2017, 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

AhJo
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2017, 09:26
Car(s): 159 TBi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja AhJo »

^ Niin, asian selvennykseksi en tuolla "liitinjumpalla" tarkoittanutkaan "anturijumppaa", vaan konehuoneen puolella (ensimmäisen) lambdan jälkeisten johtoliittimen puhdistusta / kontaktin varmistamista. En minäkään niitä itse anturiin olisi laittamassa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mistähän lie korvaushappi tullee...

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Turre »

Ehheh, tää on näköjään näitä päiviä. Piti siis sanomani että lambdan *liittimeen* se kontaktispray on huono ajatus, ainakin joissain lambda-versioissa. Kukapa sitä nyt itse anturiin (en edes minä :lol:)
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

AhJo
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2017, 09:26
Car(s): 159 TBi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja AhJo »

^ En nyt kyllä ymmärrä mitä eroa on Lambda-anturin johdoilla/liittimillä verrattuna muihin paikkojen vastaaviin, luulisi siellä sen saman sähkövirran liikkuvan. Ehkä Lambdan piuhoissa kulkee myös tuota em. vertailuhappea, jonka kulkemisen sprayt estää.
Mutta olkoon niin tai näin, minun 159:ssä kuitenkin nuo ongelmat katosivat - oli syy sitten mikä tahansa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kyllä, vertailuhappi kulkee nimenomaa lambdan johtimen ja sen kuoren välillä (**pätee lähes kaikkiin antureihin, poikkeuksiakin on**) liittimelle asti, eli pelkästään johdon huono kunto voi aiheuttaa ongelmia. Tästä on täälläkin useampaan kertaan ainakin Boschin esitystä aiheesta mainostettu, mut en nyt rupea sitä kaivamaan... :)

AhJo
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2017, 09:26
Car(s): 159 TBi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja AhJo »

^ Ok - aina sitä viisastuu. Mutta eikö myös tuo liittimen kunto ja kontakti kuitenkin ole ihan oleellinen asia Lambdan toiminnassa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
On sekin. Ja tosiaan 156 JTS erityisesti omaa heikkolaatuiset liittimet, jotka aiheuttaa viimeistään vanhemmuuttaan paljonkin ongelmia - johonka taas korjauksena esim. liittimien vaihto.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Perinteinenhän on ollut, että tehdään liitokset "kunnolla" ja laitetaan päälle liimautuvaa kutistesukkaa. Ja sitten ihmetellään pielessä olevia päästöjä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Kaikki liittimet (4 kpl) löytyvät siis kuitenkin siitä lukkopellin läheltä, ainakin Elearn antoi näin ymmärtää? Pitänee aloittaa niistä, puhdistaa huolella mutta ilman spraylitkuja.

Millainen noissa on alkuperäinen pohjapanssari, omassa se on jumalattoman painava paksusta pellistä pokattu levy, jossa aukko öljypropun kohdalla. Ei näyttänyt lainkaan Elearnin kuvassa olevalta.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sulla on ilmeisesti se 12kg teräspanssari? Siihen on olemassa alumiininen versio myös...

Alkuperäinen on muovia ja sillä ei tee juuri muuta kuin sen, että moottorin ilmanvaihto toimii suunnitellusti ja lokkia pienemmät irtoasiat pysynevät pois konehuoneesta.

_nikolai_
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Joulu 2017, 13:54
Car(s): 159 2.4 jtdm vm 2006

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja _nikolai_ »

Jalamari kirjoitti:Onko akku varmasti ehjä? Jännite?
, joo akku oli sökö

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

dnapekko kirjoitti:Kumpaan kuulunee, tänne vai 156:n tyhmiin kysymyksiin, mutta:
OBD-testi ei mennyt läpi, vikojen nimet ovat:
-Toimintavalmiuden osatestejä ei suoritettu
-Lambdaintegraattorin arvo ei vaihtele, säätö ei toimi
Jotta mistähän tuota alkaisi purkamaan. Vakaajanvaihdon pitkittymisen takia vikakoodit (430, 420) nollattiin juuri ennen katsastusta, voisiko vaikuttaa?
Hyvä puoli on se, että muuta vikaa ei katsastusmies autosta löytänyt :D
Noniin, pari viikkoa ajeltu, ja Jyväskylän Rompepäivillä käyty. Lambda-antureiden iittimiäkin puhdistin sellaisella lasikuitukynällä, mitä firmassa elektroniikkatyypit käyttävät. Sama tulos, paitsi että käsittääkseni enää yksi osatesti (katalysaattorin testi) jäi tekemättä, ja lambdaitegraattorivikaa herjaa edelleen: Kohteista ECU $10 Sonde1 bank 1, ja ECU $10 Sonde1 bank 2. Onko nuo siis ne ylemmät lambdat? Myös CO-arvo oli koholla, mutta se lienee todennäköistä jos lambdat eivät toimi. Otin pari kuvaa kun analysaattori mittasi, ja sekä bank 1 ja bank 2 eivät antaneet mitään arvoja. Tuossa linkissä kuvat näytöltä mittauksen aikana: https://1drv.ms/f/s!AhMzHOk6i3b2hb4V3Aw3mLMDpxGNPw
Toivottavasti tuo linkki toimii.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^sulla on tod näk katti paskana. Osatestit ei tule kuntoon, koska katin puhistusteho ei riitä eculle. Tyhjäkäynnillä ei integraatiota katsurin testeri näytä, paitsi sitten jos ihan pikkusen esim. vaihe päällä kytkimellä antaa koneelle lisätyötä. Tätä pikku rasitusta ei katsuri ilmeisestikään saa tehdä.
Eli ratkaisu on uusi katti :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

palkus kirjoitti:^sulla on tod näk katti paskana. Osatestit ei tule kuntoon, koska katin puhistusteho ei riitä eculle. Tyhjäkäynnillä ei integraatiota katsurin testeri näytä, paitsi sitten jos ihan pikkusen esim. vaihe päällä kytkimellä antaa koneelle lisätyötä. Tätä pikku rasitusta ei katsuri ilmeisestikään saa tehdä.
Eli ratkaisu on uusi katti :-D
Mahottoman hieno uutinen :crazyeyes:
Löytäisikö Multiecuscanilla tiedon, että lambda-anturit ovat kunnossa, ettei tarvi auton arvoa tuplata kaikkia rilkkeitä ostamalla?
Mistäs ostit sen tarvikekatin, joka meni paikoilleen kohtuudella?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^maahantuojalla näyttäis olevan 2kpl hyllyssä, eli tarvikeliikkeestä tilaamalla onnistuu. Hintaa näyttäis olevan 543,05. Suosittelisin jotain muuta kyllä, mutta en tiiä, että onko loppujen lopuksi oikeesti muunlaisia tarvikekatteja saatavana :roll: Sopivuus on sellainen, että tarvitaan: vinku, hyvät hermot, kylmänraudan-sepän taitoja vähän ja ehkä pillit :-D Pakotiiviste oli mukana, sekä pussillinen epäsopivia pulttiloisia/mutteriloisia. Laattarauta on sen 3mm ohkasempaa, joten lisäprikkoja tarvitaan (oli niitäkin pussissa, hommasin paremmat) jottei pinnapultien jenka lopu. Orggis katti on jäätävän hintainen, mutta onko varmasti ehjiä käytettyjä tarjolla?
Multiecuscanni näyttää kyllä hyvin, että miten se lambdat piirtää.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

palkus kirjoitti:^maahantuojalla näyttäis olevan 2kpl hyllyssä, eli tarvikeliikkeestä tilaamalla onnistuu. Hintaa näyttäis olevan 543,05. Suosittelisin jotain muuta kyllä, mutta en tiiä, että onko loppujen lopuksi oikeesti muunlaisia tarvikekatteja saatavana :roll: Sopivuus on sellainen, että tarvitaan: vinku, hyvät hermot, kylmänraudan-sepän taitoja vähän ja ehkä pillit :-D Pakotiiviste oli mukana, sekä pussillinen epäsopivia pulttiloisia/mutteriloisia. Laattarauta on sen 3mm ohkasempaa, joten lisäprikkoja tarvitaan (oli niitäkin pussissa, hommasin paremmat) jottei pinnapultien jenka lopu. Orggis katti on jäätävän hintainen, mutta onko varmasti ehjiä käytettyjä tarjolla?
Multiecuscanni näyttää kyllä hyvin, että miten se lambdat piirtää.
Pitää kokeilla Multiecuscanilla, että onko antureissa eloa ennekuin alkaa urakalla tavaraa tilailemaan.
Autodocilla näkyi olevan alle 465,-. Tunteekos kukaan englantilaista cats2u webbikauppaa, JTS:n kattihässäkkä vähän yli kahdensadan, mutta mitähän tuolta tulee, jos tulee mitään...
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^on kyllä ruokottoman halpa. Rompparien ei ole kannattanut myydä pilkkahintaan wanhoja kattejä, koska ovat saaneet hyvän korvauksen niistä muutenkin. 50-70 juuroo kappaletta kierrätyksestä. Sen vertta sisältävät jalometalleja, eikä ne kuoretkaan huonointa terästä ole.
"puhun niin totta kuin osaan"

samu_m
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja samu_m »

Pitää kokeilla Multiecuscanilla, että onko antureissa eloa ennekuin alkaa urakalla tavaraa tilailemaan.
Autodocilla näkyi olevan alle 465,-. Tunteekos kukaan englantilaista cats2u webbikauppaa, JTS:n kattihässäkkä vähän yli kahdensadan, mutta mitähän tuolta tulee, jos tulee mitään...
Tilasin muutama vuosi sitten tuolta cats2u:lta 159:iin DPF:n. Tuli muutamassa päivässä ja se oli ainakin semmonen pönttö ku pitikin olla.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

dnapekko kirjoitti:
palkus kirjoitti:^maahantuojalla näyttäis olevan 2kpl hyllyssä, eli tarvikeliikkeestä tilaamalla onnistuu. Hintaa näyttäis olevan 543,05. Suosittelisin jotain muuta kyllä, mutta en tiiä, että onko loppujen lopuksi oikeesti muunlaisia tarvikekatteja saatavana :roll: Sopivuus on sellainen, että tarvitaan: vinku, hyvät hermot, kylmänraudan-sepän taitoja vähän ja ehkä pillit :-D Pakotiiviste oli mukana, sekä pussillinen epäsopivia pulttiloisia/mutteriloisia. Laattarauta on sen 3mm ohkasempaa, joten lisäprikkoja tarvitaan (oli niitäkin pussissa, hommasin paremmat) jottei pinnapultien jenka lopu. Orggis katti on jäätävän hintainen, mutta onko varmasti ehjiä käytettyjä tarjolla?
Multiecuscanni näyttää kyllä hyvin, että miten se lambdat piirtää.
Pitää kokeilla Multiecuscanilla, että onko antureissa eloa ennekuin alkaa urakalla tavaraa tilailemaan.
Autodocilla näkyi olevan alle 465,-. Tunteekos kukaan englantilaista cats2u webbikauppaa, JTS:n kattihässäkkä vähän yli kahdensadan, mutta mitähän tuolta tulee, jos tulee mitään...
Multichannel kertoo kaikkien lambdojen tilaksi olen loop, ja on sitä mieltä että se tarkoittaa ettei ne toimi?
Jännite oli etummaisille 1,5 ja takimmaisille 0,5 v: n kantturoissa, varmaan ok. Integraattoriarvot nolla.
Yksi virheilmoitus lambdoista: P0156, lambda 2 sign below catal.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

vähän pitäis muuttujista olla tietoa, kun arvoja listaa. Onko nuo messin näyttämät jännitteet siis lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä? tuolloin pitäisikin olla lambdat open loop (muistaakseni :roll: ). Tuo p0156 koodi kuvaa lähinnä bank 2 takalambdan vikaa. Tuota tuota, jos siis tyhjäkäynti (850rpm) niin laajakaistojen jännitteet messin näyttämänä päin p*rsettä, pitäisi olla luokkaa ~2,25V, koska kone käy tyhjäkäyntiä laihalla. Menee vähän muistin varaisesti nuot jännitteet, mutta etulambdojen 1,5V jännite on stökiömetrisen seoksen luokkaa, eikä tyhjäkäynnillä kuulu niin olla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

palkus kirjoitti:vähän pitäis muuttujista olla tietoa, kun arvoja listaa. Onko nuo messin näyttämät jännitteet siis lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä? tuolloin pitäisikin olla lambdat open loop (muistaakseni :roll: ). Tuo p0156 koodi kuvaa lähinnä bank 2 takalambdan vikaa. Tuota tuota, jos siis tyhjäkäynti (850rpm) niin laajakaistojen jännitteet messin näyttämänä päin p*rsettä, pitäisi olla luokkaa ~2,25V, koska kone käy tyhjäkäyntiä laihalla. Menee vähän muistin varaisesti nuot jännitteet, mutta etulambdojen 1,5V jännite on stökiömetrisen seoksen luokkaa, eikä tyhjäkäynnillä kuulu niin olla.
Ok, pitää jatkaa harjoituksia ohjelman ja sen käytön kanssa. Jotain open loopista on englesmannifoorumeilta löytynytkin, jatkan aiheeseen paneutumista, kiitoksia tähänastisista ohjeista.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Open loop = ajetaan pelkillä kartoilla ilman lambdakorjausta, eli yleensä kylmä kone, tyhjäkäynti ja WOT.

Closed loop = ajetaan kartoilla kera lambdakorjauksen, eli normaali kevyen kuorman ajotilanne lämpimällä koneella.

Kumpikaan ei siis lähtökohtaisesti ole vikatilanne.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Joo, piti vähän mietiskellä sitä tyhjäkäynnin looppia. Open on ja sitten ku vähän hipasi kaasua niin closed. Takalampdat on siellä 0V tyhjäkäynnillä, eihän niillä mitään virkaa tuolloin, koska ollaan niin kaukana planaarin alueelta. Tykkään, että laajakaistat olis ollu aika kovallakin kuormituksella closed. Nyt kun ton wanhan kannettavan löysin missä mes, niin vois käydä "äänittämässä" tota lambdojen toimintaa, ihan piruuttas. Tajusin just, ettei tohon junan vessaan ole tarvinnut edes messiä kytkeä piiiitkäään aikaan.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tossa tommonen arkistosta. Alkupätkä on semmosta 2000-2500rpm ja hyvin näkee miten p*skana olevan katinpuolikkaan takalambda veuhtoo, vikakoodi tuosta p0430 tulloo. Sitte kaasu ylös ja laajakaistat heiluu siellä jossain yli 2,2v ja takalampdat huilaa.
huonokuva.jpg
(109.71 KiB) Tiedosto ladattu 6796 kertaa
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

palkus kirjoitti:Tossa tommonen arkistosta. Alkupätkä on semmosta 2000-2500rpm ja hyvin näkee miten p*skana olevan katinpuolikkaan takalambda veuhtoo, vikakoodi tuosta p0430 tulloo. Sitte kaasu ylös ja laajakaistat heiluu siellä jossain yli 2,2v ja takalampdat huilaa.
Kiitoksia jälleen kerran, tästä tulee mielenkiintoista
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

En ole ihan varma tuosta mystisyydestä, mutta "takaluukku auki" -merkkivalo palaa kojetaulussa. Luukku on kyllä oikeasti kiinni. Luukku aukeaa siitä painettavasta badgesta ok. Mistähän sitä vikaa voisi etsiä? Lukkomekanismista joku kytkin häröilee vaiko siitä kuuluisasta haitarikumin johtonipusta? Onkohan kenelläkään kokemuksia vastaavasta viasta? Mainittakoon, että pidin auton sulamassa koko päivän työpaikan lämpimässä parkkihallissa, mikä ei auttanut tähän vikaan.

Edit 3.3.2018: Vika korjattu. Yksi johto oli poikki haitarinkumin sisältä. Kaivannee korjaussarjaa, mikäli aikoo jatkossakin pitää vikavapaana.
Viimeksi muokannut JiiPee, 03 Maalis 2018, 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Missäs 147 ulkolämpöanturi sijaitsee? ei ainakaan repsikan peilissä niinku 156 malleissa? Näkyy näyttävän mitä sattuu pojan autossa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Gorilla

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Gorilla »

Stiletto kirjoitti:Missäs 147 ulkolämpöanturi sijaitsee? ei ainakaan repsikan peilissä niinku 156 malleissa? Näkyy näyttävän mitä sattuu pojan autossa.
Kuskin puoleisen peilin alla on sellanen pieni näppylä. Mulla näyttää aina paria astetta liian lämmintä.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Gorilla kirjoitti:
Stiletto kirjoitti:Missäs 147 ulkolämpöanturi sijaitsee? ei ainakaan repsikan peilissä niinku 156 malleissa? Näkyy näyttävän mitä sattuu pojan autossa.
Kuskin puoleisen peilin alla on sellanen pieni näppylä. Mulla näyttää aina paria astetta liian lämmintä.
no höh... en mää löytäny kummastakaan peilistä näppylää...ainakaan sellasta niinku 156 on. Konehuoneesta löysin kuskinpuolelta sellasen ikäänkuin "sähköliittimeen työnnettävän tulpatun" liittimen joka siis roikkui kahen karvan varassa. Muijan pösöstä olen löytänyt samanlaisen...jonka arvelin olevan nimenomaan ulkolämpöanturin??? Täytyypä antaa murikalle kuumailmapuhallinta viikonloppuna... säätyykö? Alfa on vuosimallia 2006. Liekö eroja??
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tervehdys tietäjät,

Kun kerran on korjannut yhden vian ja tuulettanut mielessään vikavapaata autoa, niin eikös imperiumi iske heti takaisin. Kiinnitin huomiotani tänään siihen, että dynamic-ajomoodi tippui pois päältä eli siirtyi ilman näkyvää syytä normaaliin ajomoodiin. Tätä tapahtui useampaan otteeseen. Nyt ei ollut kyse enää iskareiden sensorien johdotusviasta tms, kun mitään ilmoitusta en kojetauluun saanut.

Kotiin päästyäni kytkin tietokoneen kiinni autoon ja tein vikakoodien luvun. MES:llä löytyi seuraavat ilmoitukset:
• B1067 – Dynamic control selector (intermittent)
• B1029 – Cruise control switch (intermittent)
• B1047 – LIN Serial line (Open circuit, intermittent)

Kuittasin ilmoitukset ja laitoin auton käyntiin. Luin koodit uudelleen. Sen jälkeen sain enää seuraavan ilmoituksen:
• B1029 – Cruise control switch (intermittent)

Liittyykö ajomoodivalitsimen toiminta jollakin tavalla vakkarin toimintaan? Pohdin hieman asiaa ja tulin siihen johtopäätökseen, että LIN voisi olla homman juurisyy.
Asian jatkoselvittely edellyttäisi kaiketi johtokaaviota ja tietoa siitä, missä ne johdot fyysisesti kulkevat. Mikäli kyseessä on jonkun johtimen poikkimeno tms. Tulisi sitä kait etsiä paikasta, jossa ne pääsevät liikkumaan. Missä tuossa autossa Body-compuutteri sijaitsee?

Sattuisiko jollakin olemaan MiTo:n johtokaaviota mainittujen järjestelmien osalta tai onko joku MiTo:n taikka Giulietan omistaja kokenut saman vian? Mitenkä tuota vikaa lähtisi selvittelemään?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Taitaa mun autossa olla aika uniikki vika :-

Edit 11.3.2018: Mystiikka vain korostuu auton nyt toimiessa virheettömästi tämän osalta jo kolmatta päivää. Ei ymmärrä :crazyeyes:.

Edit 15.3.2018: Tänään järjestelmä nikotteli jälleen ja ihan tuelta. Vian haku ilman asianmukaisia johdinkaavioita on hakuammuntaa. Kunhan kelit lämpene, niin täytyy tarkistaa sukake konehuoneen boxista. Tuskinpa se vika siellä luuraa. Se olisikin jo liian helppoa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Vastaa Viestiin