159 2.4 Jtdm sähkövastus kabiinin lämmittämiselle
Valvoja: Moderators
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
159 2.4 Jtdm sähkövastus kabiinin lämmittämiselle
Pitäisikös näissä olla sähkövastus kabiinin vesikierrossa? Sille varattu sulakepaikka näyttää olevan konehuoneessa vapaana, mutta jotenkin tuo kuitenkin tuottaa lämpöä melkeinpä heti kun lähtee liikkeelle, joten voisiko näissä olla joku nordic-paketti, jossa sulakkeet muualla? Onkos jollain relekaavioita?
Edit: Ei ole veden lämmitystä, vaan suora ilman lämmitys kahdella elementillä.
Edit: Ei ole veden lämmitystä, vaan suora ilman lämmitys kahdella elementillä.
Viimeksi muokannut kterkkila, 26 Joulu 2017, 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo / alfatune.fi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
Tuuletuskanavassa lämmityselementti. 3x300w taisi olla, eli yhteensä 900w lämmitystehoa.
156ssa on ollut vesikierrossa hehkutulppia, joilla nestettä lämmitetty (melkein sisäkierron läpiviennin kohdalla) myös JTD-koneissa, mun exässä mm oli sellainen.
Mut tosiaan 159 lämmittää ilmaa ja mm tuo on yksi syy hirmuiselle kulutukselle kylmällä koneella. Eikä ainakaan helpota laturin elämää ilman vikinää....
156ssa on ollut vesikierrossa hehkutulppia, joilla nestettä lämmitetty (melkein sisäkierron läpiviennin kohdalla) myös JTD-koneissa, mun exässä mm oli sellainen.
Mut tosiaan 159 lämmittää ilmaa ja mm tuo on yksi syy hirmuiselle kulutukselle kylmällä koneella. Eikä ainakaan helpota laturin elämää ilman vikinää....

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
Ei se vajaa kilowatti häviöineenkään nyt kovin valtavaa kulutusta aiheuta, kun dieselin energiasisältö on yli 10 kWh per litra. 50 % hyötysuhteella se sähkölämmitys veisi siis alle kaksi desiä soppaa tunnissa.Aquatica kirjoitti:mm tuo on yksi syy hirmuiselle kulutukselle kylmällä koneella.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
Pari desiä tekisi 50 km/h keskinopeudella neljä desiä per sataselle. Missähän tuon rele mahtaa olla?
Kimmo / alfatune.fi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
^^
Kyllä se oikeasti paljon on, just joku vajaa puoli litraa satkulle - se on paljon, jos kulutus on ilman sitä esim. sen 6.5-7l/100 (ei kyl 2.4 ihan noin kevyellä pääse, mutta kuitenkin).
Ja toki sisätilojen lämmitys pitää koneenkin kylmänä, joka pitää tuon hyötysuhteen huonompana pidempään. Muutama kilometri ilman sisälämmitystä ja vasta sit tulille tiputtaa kulutusta ihan havaittavasti ainakin pikkupakkasella.
Kyllä se oikeasti paljon on, just joku vajaa puoli litraa satkulle - se on paljon, jos kulutus on ilman sitä esim. sen 6.5-7l/100 (ei kyl 2.4 ihan noin kevyellä pääse, mutta kuitenkin).
Ja toki sisätilojen lämmitys pitää koneenkin kylmänä, joka pitää tuon hyötysuhteen huonompana pidempään. Muutama kilometri ilman sisälämmitystä ja vasta sit tulille tiputtaa kulutusta ihan havaittavasti ainakin pikkupakkasella.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
Googlettelun perusteella ilmastointipaneli ohjaa parilla pinnillä releitä. Jossain on lisäsulakeboksi, jossa sulakkeet F74, F75 ja F76. 40A kukin. Missähän lie?
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=578230#p578230
Akun plusnavan päällä on liitos, jossa on kiinni lisäsulakerasia B098.
https://www.dropbox.com/s/nkww0pbnwg8dh ... r.pdf?dl=0
Akun plusnavan päällä on liitos, jossa on kiinni lisäsulakerasia B098.
https://www.dropbox.com/s/nkww0pbnwg8dh ... r.pdf?dl=0
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
Iso kiitos, nyt löytyi sulakkeet. En heti huomannut että akun takanakin on sulakkeita. Useista sulakekuvista nuo puuttui. Akun päällä ja siinä lähempänä lamppua olevassa rasiassa on myös paikat lisälämmittimen sulakkeille, mutta nepä olivat tyhjät.
Otan kans ensin tuon liitoksen vaan irti ja sitten paremmalla aikaa jos viitsin, laitan pienet katkaisijat releen ohjauksille kabiiniin.
Samalla lyhensin hehkutulppien jälkihehkun 3 minuutista 10 sekuntiin ja laskin polttoaineen lämmityksen ylärajan 5 asteesta -10:neen. Täällä kun on talvella talvipolttoainetta. Saas nähdä miten vaikuttaa. Niin ja poistin egr:n läpän jälkihinkkailut, kun ei se ole käytössäkään.
Täytyypä korjata tuo otsikko, kun on hieman harhaanjohtava.
Otan kans ensin tuon liitoksen vaan irti ja sitten paremmalla aikaa jos viitsin, laitan pienet katkaisijat releen ohjauksille kabiiniin.
Samalla lyhensin hehkutulppien jälkihehkun 3 minuutista 10 sekuntiin ja laskin polttoaineen lämmityksen ylärajan 5 asteesta -10:neen. Täällä kun on talvella talvipolttoainetta. Saas nähdä miten vaikuttaa. Niin ja poistin egr:n läpän jälkihinkkailut, kun ei se ole käytössäkään.
Täytyypä korjata tuo otsikko, kun on hieman harhaanjohtava.
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
Onko sulla kyky flashata ECU:a myös irrallaan vai pelkästään OBD-portin kautta? On nimittäin hyllyssä yksi ECU joka herjaa checksum erroria...kterkkila kirjoitti:Samalla lyhensin hehkutulppien jälkihehkun 3 minuutista 10 sekuntiin ja laskin polttoaineen lämmityksen ylärajan 5 asteesta -10:neen. Täällä kun on talvella talvipolttoainetta. Saas nähdä miten vaikuttaa. Niin ja poistin egr:n läpän jälkihinkkailut, kun ei se ole käytössäkään.
Omaa BDM100-kloonia en saanut ikinä toimimaan.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus kabiinin lämmittämiselle
OBD:n kautta kaikki. Noita flashauksia on takana jo varmaan 150kpl, joten alkaa olla tuttua. Irrallista boksia en ole flashannut tähän mennessä.
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus kabiinin lämmittämiselle
Tuota ECUa ei saa OBD:n kautta flashattyä, yritetty on. Pitää mennä syvemmälle.
Täytyis löytää joku joka harrastehinnalla tekisi. Ammattilaiset pyysivät hommasta 500 € ja uuden ECU:n sai 400 €:lla.
Täytyis löytää joku joka harrastehinnalla tekisi. Ammattilaiset pyysivät hommasta 500 € ja uuden ECU:n sai 400 €:lla.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
Tässä on minun ohjeet katkaisijan lisäämiselle:kterkkila kirjoitti:Iso kiitos, nyt löytyi sulakkeet. En heti huomannut että akun takanakin on sulakkeita. Useista sulakekuvista nuo puuttui. Akun päällä ja siinä lähempänä lamppua olevassa rasiassa on myös paikat lisälämmittimen sulakkeille, mutta nepä olivat tyhjät.
Otan kans ensin tuon liitoksen vaan irti ja sitten paremmalla aikaa jos viitsin, laitan pienet katkaisijat releen ohjauksille kabiiniin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=34256
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus kabiinin lämmittämiselle
Tuo kytkentä täytyy kyllä kopioida.
Nyt kun on hihna jo vähän väsynyt, jää kitisemään pätkäajon jälkeen jos ei yhtään polkaise kaasua. Mutta loppuu nyt tasan 10 sekunnin kuluttua kun hehkujen rele naksahtaa. Vielä en ole ainakaa näillä säillä huomannut käynnissä mitään eroa hehkujen kanssa tai ilman. Voisi ehkä vielä lyhentää, tai ottaa jälkihehkun kokonaan pois..
Nyt kun on hihna jo vähän väsynyt, jää kitisemään pätkäajon jälkeen jos ei yhtään polkaise kaasua. Mutta loppuu nyt tasan 10 sekunnin kuluttua kun hehkujen rele naksahtaa. Vielä en ole ainakaa näillä säillä huomannut käynnissä mitään eroa hehkujen kanssa tai ilman. Voisi ehkä vielä lyhentää, tai ottaa jälkihehkun kokonaan pois..
Kimmo / alfatune.fi
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
Hieno vinkki. Mulla mes sanoo aux heater present, mutta aika hitaasti lämpenee. Pitää etsiä tuo hehkuAquatica kirjoitti:Tuuletuskanavassa lämmityselementti. 3x300w taisi olla, eli yhteensä 900w lämmitystehoa.
156ssa on ollut vesikierrossa hehkutulppia, joilla nestettä lämmitetty (melkein sisäkierron läpiviennin kohdalla) myös JTD-koneissa, mun exässä mm oli sellainen.
Mut tosiaan 159 lämmittää ilmaa ja mm tuo on yksi syy hirmuiselle kulutukselle kylmällä koneella. Eikä ainakaan helpota laturin elämää ilman vikinää....

"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus vesikierrossa
Tämä tekee 159:stä tosin kivan talviauton: heti alkaa puhaltamaan lämmintä! Hieno feature, jonka olemassaoloa ei tiedetty ostaessa.Aquatica kirjoitti:Tuuletuskanavassa lämmityselementti. 3x300w taisi olla, eli yhteensä 900w lämmitystehoa.
156ssa on ollut vesikierrossa hehkutulppia, joilla nestettä lämmitetty (melkein sisäkierron läpiviennin kohdalla) myös JTD-koneissa, mun exässä mm oli sellainen.
Mut tosiaan 159 lämmittää ilmaa ja mm tuo on yksi syy hirmuiselle kulutukselle kylmällä koneella. Eikä ainakaan helpota laturin elämää ilman vikinää....
Eikä se paljoa kulutusta kasvata...
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus kabiinin lämmittämiselle
Onko kukaan perillä miten tuo on 1,9 JTDM:ssä?
En ole tullut asiaa sen kummemmin miettineeksi, mutta sellaistahan tuo tekee, että pakkasaamuna auto tyhjäkäynnillä puhallin ei puhalla täysillä. Hitusen kun koskee kaasun ja nostaa kierrokset vaikka 1300..1500 tienoille, niin puhallin kelaa lisää kierroksia ja moottorin ääni muuttuu raskaammaksi. Tästä kun edelleen nostaa kierroksia johonkin 1800 tienoille, niin tuossa välissä väittäisin että valot hitusen kirkastuu. Ei tuo ilmiö ole iso, mutta mielestäni olemassa. Puhallin on ihan selvä, mutta valotkin mielestäni tuossa vähän elävät. Kotipihasta kun lähtee eikä ole mitään katuvaloja niin huomaa kun vaikka pihatien risteykseen hiljentää ja lumiset puut heijastaa valoa.
Itse tulkitsisin niin, että sähköä säästetään ihan tyhjäkäynnillä ja kierrosten myötä kytketään lisää kuormaa. Koskaan ei tuossa ole laturin hihna itsestään ilmoitellut.
Kylmällä koneella myös kulutus on huomattavasti lämpimää korkeampi. Mutta lämmin talviautohan tuo on
Jos tuota sähkön tuottoa laskee naftasta, niin eikös dieselin hyötysuhde ole kuitenkin 30 % tienoilla (optimi ~40 %). Kylmällä koneella ja matalalla kuormalla varmaan lähempänä 20% tai alikin kun mekaaniset vastukset on isot. Tähän kun lasketaan vielä hihnavetoinen laturi, niin tuo lie on jossain 80 % tienoilla. Silloin sähkön tuotolle naftasta tulisi jotain 16..24 %. Voi hyvin olla myös 10%..
Noita voi katsella kun hakee vaikka "brake spesific fuel consumption". Noin 200 g/kWh on aika optimi ja on tuon noin 40 % hyötysuhteena. Matalalla kuormalla ollaan helposti 400..600 lämpimälläkin koneella. En ole koskaan nähnyt kylmälle koneelle noita ilmoitetun mutat ei ne ainakaan parempia ole.
En ole tullut asiaa sen kummemmin miettineeksi, mutta sellaistahan tuo tekee, että pakkasaamuna auto tyhjäkäynnillä puhallin ei puhalla täysillä. Hitusen kun koskee kaasun ja nostaa kierrokset vaikka 1300..1500 tienoille, niin puhallin kelaa lisää kierroksia ja moottorin ääni muuttuu raskaammaksi. Tästä kun edelleen nostaa kierroksia johonkin 1800 tienoille, niin tuossa välissä väittäisin että valot hitusen kirkastuu. Ei tuo ilmiö ole iso, mutta mielestäni olemassa. Puhallin on ihan selvä, mutta valotkin mielestäni tuossa vähän elävät. Kotipihasta kun lähtee eikä ole mitään katuvaloja niin huomaa kun vaikka pihatien risteykseen hiljentää ja lumiset puut heijastaa valoa.
Itse tulkitsisin niin, että sähköä säästetään ihan tyhjäkäynnillä ja kierrosten myötä kytketään lisää kuormaa. Koskaan ei tuossa ole laturin hihna itsestään ilmoitellut.
Kylmällä koneella myös kulutus on huomattavasti lämpimää korkeampi. Mutta lämmin talviautohan tuo on

Jos tuota sähkön tuottoa laskee naftasta, niin eikös dieselin hyötysuhde ole kuitenkin 30 % tienoilla (optimi ~40 %). Kylmällä koneella ja matalalla kuormalla varmaan lähempänä 20% tai alikin kun mekaaniset vastukset on isot. Tähän kun lasketaan vielä hihnavetoinen laturi, niin tuo lie on jossain 80 % tienoilla. Silloin sähkön tuotolle naftasta tulisi jotain 16..24 %. Voi hyvin olla myös 10%..
Noita voi katsella kun hakee vaikka "brake spesific fuel consumption". Noin 200 g/kWh on aika optimi ja on tuon noin 40 % hyötysuhteena. Matalalla kuormalla ollaan helposti 400..600 lämpimälläkin koneella. En ole koskaan nähnyt kylmälle koneelle noita ilmoitetun mutat ei ne ainakaan parempia ole.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus kabiinin lämmittämiselle
Varmaan tuntuu kierroksia nostamalla, vaikkei itse kierrokset siihen vaikutakkaan, vaan jännite.
Vastuksia on kaksi, 300W ja 600W, joita ohjataan kahdella releellä kuten täällä on aiemmin kerrottu. Eli ne kytkevät 300W, 600W ja 900W riippuen tilanteesta.
Ne kytkeytyvät kun moottori on lämpiämässä;
- Moottorin lämpötila alle 65ast.
- Ilman lämpötila alle 20ast.
Kahden alueen ilmastoinnissa, kun kuljettaja säätämä lämpötila on korkeampi kuin matkustamon lämpötila.
Toimintaa ohjataan myös akun jännitteen mukaan;
- Toiminta estetty jos jännite alle 12,2V
- Toinen osa käytössä jos jännite 12,2...12,6V
- Molemmat osat käytössä jos jännite yli 12,6V
Vastuksia on kaksi, 300W ja 600W, joita ohjataan kahdella releellä kuten täällä on aiemmin kerrottu. Eli ne kytkevät 300W, 600W ja 900W riippuen tilanteesta.
Ne kytkeytyvät kun moottori on lämpiämässä;
- Moottorin lämpötila alle 65ast.
- Ilman lämpötila alle 20ast.
Kahden alueen ilmastoinnissa, kun kuljettaja säätämä lämpötila on korkeampi kuin matkustamon lämpötila.
Toimintaa ohjataan myös akun jännitteen mukaan;
- Toiminta estetty jos jännite alle 12,2V
- Toinen osa käytössä jos jännite 12,2...12,6V
- Molemmat osat käytössä jos jännite yli 12,6V
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 2.4 Jtdm sähkövastus kabiinin lämmittämiselle
Juu, jännitteeseen tuon itse kanssa yhdistin vaikka kierroksilla ilmiötä kuvasinkin. Tosin itsellä on myös se, että Alfalla ei ole ajettu kun 7..8 km pätkäajoa nyt jostain joulukuun puolesta välistä lähtien. Akku ei varmaan ihan täydessä latingissa ole. Ylläpitolaturi voisi olla ihan asiaa kun itsellä aika ajoin tulee vain lyhyttä ajoa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.