Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Äsken työmatkalla ihmettelin, kun hytti lämpesi paljon normaalia nopeammin.
Yleensä puhallus on jaloille ja tuulilasille, jolloin pyöreistä keskisuulakkeista ei tule ilmaa lainkaan.
Huomasin, että radion yläpuolella olevista kolmesta pyöreästä suulakkeesta vasen ja keskimmäinen puhaltavat lämmintä ilmaa. Oikeanpuolimmaisesta ei tule mitään - se toiminee kuten pitää?
Lisäksi kojelaudan yläosan keskiritilän (jossa myös keskikaiutin) vasen puoli puhaltaa lämmintä ilmaa. Nuoli alas- ja nuoli ylös -säädöillä ei kai pitäisi puhaltaa mitään?
Onkohan kuskin puolen läppämoottori juminut auki? Mistähän se löytyy?
Kokeilin offia, auto-asentoa, kylmää (low) puhallusta, kaikkia puhallussuuntia samanaikaisesti ja jokaista erikseen, mitä nyt ajaessa voikaan yrittää, mutta toimenpiteillä ei ollut vaikutusta.
Vanhemmissa Climatronicilla varustetuissa volkkareissa on olemassa näppäinyhdistelmiä, joilla saa järjestelmästä vikakoodit selville sekä ajettua läppämoottoreille testin.
Onkohan 159:ssä jotain vastaavaa?
Voiko ilmastoinnin asetuksia resetoida jotenkin? Auttaako jos ottaa akunkengän irti hetkeksi?
Rekisteröity Multiecuscan löytyy. Voiko sillä tehdä jotain ongelman ratkaisemiseksi?
Yleensä puhallus on jaloille ja tuulilasille, jolloin pyöreistä keskisuulakkeista ei tule ilmaa lainkaan.
Huomasin, että radion yläpuolella olevista kolmesta pyöreästä suulakkeesta vasen ja keskimmäinen puhaltavat lämmintä ilmaa. Oikeanpuolimmaisesta ei tule mitään - se toiminee kuten pitää?
Lisäksi kojelaudan yläosan keskiritilän (jossa myös keskikaiutin) vasen puoli puhaltaa lämmintä ilmaa. Nuoli alas- ja nuoli ylös -säädöillä ei kai pitäisi puhaltaa mitään?
Onkohan kuskin puolen läppämoottori juminut auki? Mistähän se löytyy?
Kokeilin offia, auto-asentoa, kylmää (low) puhallusta, kaikkia puhallussuuntia samanaikaisesti ja jokaista erikseen, mitä nyt ajaessa voikaan yrittää, mutta toimenpiteillä ei ollut vaikutusta.
Vanhemmissa Climatronicilla varustetuissa volkkareissa on olemassa näppäinyhdistelmiä, joilla saa järjestelmästä vikakoodit selville sekä ajettua läppämoottoreille testin.
Onkohan 159:ssä jotain vastaavaa?
Voiko ilmastoinnin asetuksia resetoida jotenkin? Auttaako jos ottaa akunkengän irti hetkeksi?
Rekisteröity Multiecuscan löytyy. Voiko sillä tehdä jotain ongelman ratkaisemiseksi?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Multiecuscanilla voi ainakin tarkistaa vikakoodit ilmastoinnista ja liikutella läppämoottoreita yksi kerrallaan sekä tsekata onko lämpötila-anturit järjissään.
Etupenkkien jalkatilasta pystyy näkemään keskikonsolin puoleista verhoilua raottamalla lämpötilan säätöläppien vipuja sekä säätömoottorit. Liekkö vianhaku helpointa niin, että kokeilee liikuttaa yhtä läppämoottoria kerrallaan ja kuulostelee ja katselee vipujen liikehdintää niiltä osin kun ovat näkyvillä. Multiecuscan on siitä hyvä, että puhaltimen saa pois pelistä niin kuulee helpommin säätömoottorien liikehdinnän.
Etupenkkien jalkatilasta pystyy näkemään keskikonsolin puoleista verhoilua raottamalla lämpötilan säätöläppien vipuja sekä säätömoottorit. Liekkö vianhaku helpointa niin, että kokeilee liikuttaa yhtä läppämoottoria kerrallaan ja kuulostelee ja katselee vipujen liikehdintää niiltä osin kun ovat näkyvillä. Multiecuscan on siitä hyvä, että puhaltimen saa pois pelistä niin kuulee helpommin säätömoottorien liikehdinnän.
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuinka peilinkuoret irtoaa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmastointiteippisuikale (kaksipuoleinen) pujotetaan peilin taakse mahdollisimman syvälle ja vetäisemällä kaksin käsin lähtee peili hyvin irti. Tämän jälkeen ruuvit irti peilin rungosta.Ghost kirjoitti:Kuinka peilinkuoret irtoaa?
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taas on sillee että tuo laturinhihna vinkuu kun käynnistää vaikka vaihdettu noin 1,5v sit.
Pääseekö eroon vinkumisesta taas vaihtamalla koko hihna vai pitääkö hihnaa vain kiristää?
Pääseekö eroon vinkumisesta taas vaihtamalla koko hihna vai pitääkö hihnaa vain kiristää?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei ole kiristintä eli pitää vaihtaa eikä siltikään välttämättä pysy hiljaisena.
Lämppärin puhaltimen kun laittaa käynnistyksen ajaksi pois ja pitää muutaman minuutin pois, niin ei vingu ihan niin helposti.
Tämä toimenpide siis poistaa käytöstä myös sähköisen lisälämmittimen, joka vinkunan aiheuttaa.
Rikki vingutettu hihna ei tietenkään tuollakaan tempulla hiljene.
Lämppärin puhaltimen kun laittaa käynnistyksen ajaksi pois ja pitää muutaman minuutin pois, niin ei vingu ihan niin helposti.
Tämä toimenpide siis poistaa käytöstä myös sähköisen lisälämmittimen, joka vinkunan aiheuttaa.
Rikki vingutettu hihna ei tietenkään tuollakaan tempulla hiljene.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tota tulee käytettyä kyllä mutta ei pahemmin auta ja oisha se pakkasella kiva saada lämmintä saada heti sisälle.Maunu kirjoitti: Lämppärin puhaltimen kun laittaa käynnistyksen ajaksi pois
Rikki vingutettu hihna ei tietenkään tuollakaan tempulla hiljene.
Noin vuoden se kesti vinkumatta mut sit taas alkoi. Pitänee vaihdattaa varmaa jossain vaiheessa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo venyvä perkele on kyllä yksi piru ja perkele itsessään.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Missä siellä kuoressa ruuvit on? Ei mun autossa ainaakaan ole.JTD kirjoitti:Ilmastointiteippisuikale (kaksipuoleinen) pujotetaan peilin taakse mahdollisimman syvälle ja vetäisemällä kaksin käsin lähtee peili hyvin irti. Tämän jälkeen ruuvit irti peilin rungosta.Ghost kirjoitti:Kuinka peilinkuoret irtoaa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No eipä tainnut olla ruuveja, mutta se ei liene ongelma irrotuksessa.hjpp kirjoitti:Missä siellä kuoressa ruuvit on? Ei mun autossa ainaakaan ole.JTD kirjoitti:Ilmastointiteippisuikale (kaksipuoleinen) pujotetaan peilin taakse mahdollisimman syvälle ja vetäisemällä kaksin käsin lähtee peili hyvin irti. Tämän jälkeen ruuvit irti peilin rungosta.Ghost kirjoitti:Kuinka peilinkuoret irtoaa?
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ostin Motonetista noin 5cm halkaisijaltaan olevan imukupin. Tällä lähti helposti peili irti rungosta.JTD kirjoitti:Ilmastointiteippisuikale (kaksipuoleinen) pujotetaan peilin taakse mahdollisimman syvälle ja vetäisemällä kaksin käsin lähtee peili hyvin irti. Tämän jälkeen ruuvit irti peilin rungosta.Ghost kirjoitti:Kuinka peilinkuoret irtoaa?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuli taas vaihteeksi hankittua 159.
Autossa on rengaspainevalvontajärjestelmä, saako sen ohitettua vai pitääkö vain olla anturit pyörissä
jos haluaa välttyä virheilmoitukselta?
Auton kilometrimittarilukema vilkkuu, ominaisuus?
Autossa on rengaspainevalvontajärjestelmä, saako sen ohitettua vai pitääkö vain olla anturit pyörissä
jos haluaa välttyä virheilmoitukselta?
Auton kilometrimittarilukema vilkkuu, ominaisuus?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mittarin vilkunta johtuu can väylän proxy järjestelyn tekemättömyydestä kun jokin laite on lisätty väylään.
Rengaspainejärjestelmän voisi saada sammutettua Multiecuscannilla.
Rengaspainejärjestelmän voisi saada sammutettua Multiecuscannilla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Matkamittarin vilkkuminen voi myös aiheutua CAN-väylävirheestä, vaikka Proxyalignmentti olisikin tehty. Eli jossain on katkos (toimiko kaikki ikkunanlasit, lukot yms?)
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sama huomattu. Tiedätkös missä tuon vastuksen releen pitäisi sijaita? Sen ohjaukselle olisi hyvä laittaa katkaisija.Maunu kirjoitti:Ei ole kiristintä eli pitää vaihtaa eikä siltikään välttämättä pysy hiljaisena.
Lämppärin puhaltimen kun laittaa käynnistyksen ajaksi pois ja pitää muutaman minuutin pois, niin ei vingu ihan niin helposti.
Tämä toimenpide siis poistaa käytöstä myös sähköisen lisälämmittimen, joka vinkunan aiheuttaa.
Rikki vingutettu hihna ei tietenkään tuollakaan tempulla hiljene.
Kimmo / alfatune.fi
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Rele taitaa olla jossain puhallin moottorin vieressä.
Taitaa olla jopa kuvia katkaisijan asentamisesta tässä ketjussa.
Taitaa olla jopa kuvia katkaisijan asentamisesta tässä ketjussa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No mutta, että tästä onkin jo ollut juttua. Sivuja vaan on tässä keskustelussa ihan mahdottomasti, joten enpä vaan hoksannut.
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 24 Elo 2015, 23:32
- Car(s): 159 TBi Sportwagon -10
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minkälaisia polttimoita 159:n etuvalot syö? Ulkoreunalla on Xenon, mutta entäs ne kaksi muuta? - Parkki(?) ja pitkä(?). Ohjekirja ei ollut turhan informatiivinen näiltä osin tai sitten en vaan osaa lukea.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ H1 kaukovaloihin ja W5W (T10) eli 5W lasikanta parkkeihin.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 24 Elo 2015, 23:32
- Car(s): 159 TBi Sportwagon -10
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos! Nyt on polttimot hankittu, sitten pitäisi vielä olla sangen notkeat ja pitkät sormet, että saa ujutettua nuo paikalleen.AhJo kirjoitti:^ H1 kaukovaloihin ja W5W (T10) eli 5W lasikanta parkkeihin.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 pomppas tästä puslasta, Oisko hajua mikähä tää on ja mistä saa ja saako irto puslana??
- Liitteet
-
- pusla.jpg
- (30.76 KiB) Tiedosto ladattu 5977 kertaa
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sitten ne uudet pultit puslan kiinnitykseen, itsellä ne aukesi kyllä hyvin kun niitä oli muutaman viikon WD40:llä kastellu. Mutta pois piti takoa sen verran että pultit olivat entiset.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Silentibocksilta kyselin mutta ei ollut mutta tulee 3vk päästä.. Oisko muita ehdotuksia http://ricambi.alfisti.net/ olisi koko kynkkä suolaiseen 350e hintaan...
Ite puslahan vois katella ois jossain normi merkissä (GM/OPEL) vastaava niin loppu lasku ei varmaan montaa kymppiä olisi.
Google on laulanut ylikierroksilla viime päivät mutta on kai joku tän vaihtanut jo ?
Ite puslahan vois katella ois jossain normi merkissä (GM/OPEL) vastaava niin loppu lasku ei varmaan montaa kymppiä olisi.
Google on laulanut ylikierroksilla viime päivät mutta on kai joku tän vaihtanut jo ?
- Liitteet
-
- kynkkä.jpg
- (141.28 KiB) Tiedosto ladattu 5766 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos oikein ymmärrän, niin www.powerflex.co.uk löytyy puslat
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ton kokoista puslaa ei oikein muista merkeistä löytynyt kun itselle katselin. Itsellä oli kiire saada auto pyörien päälle niin sorvasin jostakin Passatin puslasta sopivan.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
En tosta powerflexiltä löytänyt puslaa, Kai se pitää purkaa irti ja alkaa sorvaamaan paikalle joku vastaava hela.
En ymmärrä miksi kaikissa varaosa kuvissa "kynkkä" (osa missä pyöränlaakeri on) on väärin päin kuin itse autossa.
Varaosa kuvassa kaksi helaa on yläpuolella ja yksi alhaalla kun autossa se juuri toisin päin... Yksi ylhäällä ja kaksi alhaalla.
Toki se on vain kuvitus kuva mutta silti aiheuttaa hämmennystä.
En ymmärrä miksi kaikissa varaosa kuvissa "kynkkä" (osa missä pyöränlaakeri on) on väärin päin kuin itse autossa.
Varaosa kuvassa kaksi helaa on yläpuolella ja yksi alhaalla kun autossa se juuri toisin päin... Yksi ylhäällä ja kaksi alhaalla.
Toki se on vain kuvitus kuva mutta silti aiheuttaa hämmennystä.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siis vaihdoitko Uniballin (pallonivel) tilalle kumipuslan vai pystyikö jostain isommasta uniballista sorvaamaan jotain pois?m^^a kirjoitti:Ton kokoista puslaa ei oikein muista merkeistä löytynyt kun itselle katselin. Itsellä oli kiire saada auto pyörien päälle niin sorvasin jostakin Passatin puslasta sopivan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Huurteenpoisto tuulilasista.. Alfan se säädin ei käännä tuulilasille sitä ilmavirtaa, raksuttaa kyllä konsolin takana, ilmeisesti siivekkeet jumissa tai katki. Olisiko jossain jotain ohjetta, josta voisi murehtia minkälainen homma tää on korjata? Joutuuko ottaa syliin koko konsolin?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Jos sieltä on hajonnut se läpän virkaa toimittava "verho" kuten mun 159:stä niin työmaata riittää pitemmäksikin aikaa.
Korjaus tarkoittaa koko ilmastointipöntön kaivamista esiin (=pura koko etuosan sisusta ja irrota etuovet).
Ton verhon tai läpän pystyy näkemään siitä kojelaudan keskellä olevan ritilän alta tähyilemällä aukosta kanavien uumeniin. Siellä pitäisi näkyä läpän liikettä kun painelee puhallusta eri suuntiin.
Mulla ei riittänyt intoa oikeaan korjaukseen vaan kaivelin sen verhon jämät ulos ilmakanavien kautta.
Ilmastoinnin toiminta on ihan ok vaikka sieltä puuttuukin läppä. Puhalluksien suunnat vastaa suurinpiirtein "auto" asentoa muuten, mutta tuulilasille menee vähän enempi hönkää kuin ennen.
Korjaus tarkoittaa koko ilmastointipöntön kaivamista esiin (=pura koko etuosan sisusta ja irrota etuovet).
Ton verhon tai läpän pystyy näkemään siitä kojelaudan keskellä olevan ritilän alta tähyilemällä aukosta kanavien uumeniin. Siellä pitäisi näkyä läpän liikettä kun painelee puhallusta eri suuntiin.
Mulla ei riittänyt intoa oikeaan korjaukseen vaan kaivelin sen verhon jämät ulos ilmakanavien kautta.
Ilmastoinnin toiminta on ihan ok vaikka sieltä puuttuukin läppä. Puhalluksien suunnat vastaa suurinpiirtein "auto" asentoa muuten, mutta tuulilasille menee vähän enempi hönkää kuin ennen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
2.4 JTDM 210hv päätti aamulla töihin lähtiessä jättää ahtopaineen kotiin. Auto kulkee melko nuhaisesti eikä ahtopainemittari nouse juuri ollenkaan. Maantie-/ moottoritievauhdissakin, jolloin normaalisti painetta olisi mittarin mukaan noin 0,4 bar, mittari näyttää tällä hetkellä nollaa. Tyhjäkäynnillä kaasutellessa ei nouse ollenkaan, kaasu pohjassa kiihdyttäessä vetoa alkaa löytymään 2500 rpm jälkeen ja ahtopainemittari saattaa nousta 0,3 - 0,5 bar tasolle. Mistä kannattaisi lähteä vikaa hakemaan? Moottorin vikavaloa ei ole syttynyt, koodit luen iltapäivällä, kunhan pääsen kotiin..
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla teki entinen 159:si samaa. Vika oli MAP-anturissa. Vikavalo ei syttynyt.
Helppo tuo on putsata. Aika likaiseksi menee, jos autossa on egr toiminnassa.
Muutama uusi boschin anturi löytyy varastosta, jos nopeasti tarvitset uutta.
Helppo tuo on putsata. Aika likaiseksi menee, jos autossa on egr toiminnassa.
Muutama uusi boschin anturi löytyy varastosta, jos nopeasti tarvitset uutta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Putsasin MAPin, mutta ei se kyllä kovin likainen ollut (putsattu syksyllä mustan kuonakasan alta). Irrottelin niitä alipaineletkujakin, ei vaikutusta mihinkään ainakaan paikallaan kaasutellessa.
MES näyttää, että boost pressure laskee alle ilmanpaineen (1018 mbar) kun antaa kaasua, vaikka pyydetty ahtopainelukema nouseekin. MAP-anturin täytyy siis olla rikki vai mitä tästä pitäisi tulkita? Eikös tuo nyt kuitenkin ole epälooginen lukema? Vikakoodeja ei ollut.
MES näyttää, että boost pressure laskee alle ilmanpaineen (1018 mbar) kun antaa kaasua, vaikka pyydetty ahtopainelukema nouseekin. MAP-anturin täytyy siis olla rikki vai mitä tästä pitäisi tulkita? Eikös tuo nyt kuitenkin ole epälooginen lukema? Vikakoodeja ei ollut.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kun MAP-anturissa kuitenkin on elämää eikä se ole edes likainen, niin oireet viittaisivat ahtopaineen karkaamiseen jonnekin. Olisiko kuitenkin ahtoputkessa vuotoa? Turbovikaa et halua epäillä...
Järkiautoilija
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Turbo on vaihdettu viime keväänä ja sen jälkeen on ajettu noin 15tkm ongelmitta. Eilenkin vielä toiminta oli aivan normaalia. Auto seisoi yön yli ja aamuisen käynnistyksen jälkeen on oireillut näin.. Ennemmin uskoisin johonkin anturivikaan vielä tässä vaiheessa.
Milläs tuota vuotoa voisi lähteä toteamaan? Mistään ei ainakaan kovasti mitään suhinaa kuulunut, kun kaasuttelin konepelti auki seisoen itse auton ulkopuolella.
Milläs tuota vuotoa voisi lähteä toteamaan? Mistään ei ainakaan kovasti mitään suhinaa kuulunut, kun kaasuttelin konepelti auki seisoen itse auton ulkopuolella.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Saiskohan sinne jonnekin sopivasti letkua kiinni, että saisi mekaanisen painemittarin ahtoputkiston kylkeen. Se kertoisi hyvin nopeasti, onko hukassa ahtopaine vai tieto sen olemassaolosta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voisihan tuota testata, töistä voisi verstaalta löytyä sopivat vehkeet. Silti epäilyttää miten ahtopaine voi muka näyttää alle ilmanpaineen lukemia kaasua antaessa.. Sehän käytännössä tarkottaisi alipainetta imusarjassa? Vaikka ahtopainetta johonkin menetettäisiinkin, niin luulisi silti imusarjan paineen olevan edes vähän koholla ilmanpaineeseen nähden..
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Millanen ylipaine teillä siellä on, jos 1018mbar absoluuttista on alle ilmanpaineen?
Dieseliin ei kummoista imua synny, mutta jos mäntä imutahdilla kiskoo imusarjasta ilmaa pois, niin voi sinne pieni alipaine tulla. Toki joo, sen ahtimen pitäisi se puhaltaa plussan puolelle, mutta jos ei puhalla niin... Tuo mittaushan sen tosiaan nopeasti kertoo, niin on helpompi lähteä poistamaan vikaa.
Dieseliin ei kummoista imua synny, mutta jos mäntä imutahdilla kiskoo imusarjasta ilmaa pois, niin voi sinne pieni alipaine tulla. Toki joo, sen ahtimen pitäisi se puhaltaa plussan puolelle, mutta jos ei puhalla niin... Tuo mittaushan sen tosiaan nopeasti kertoo, niin on helpompi lähteä poistamaan vikaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tottahan siellä imusarjassa tahtoo olla alipaine, jos ahtopaine on oikeasti häviksissä. Joo, dieselissä pieni kuten Polforea totesi, mutta kyllä se ilmanottoputkisto suodattimineen aina hiukan kuristaa.
Kuvitelmani on, että syöttöä ohjaisi kuljettajan hartaan toiveen ohella lähinnä mitattu ilmamäärä, mutta ei ahtopaine. Siksi ahtopainenanturin vian ei pitäisi viedä koneesta mehuja ennen kuin ECU lipeää vikatilaan ja vikavalo syttyy.
Kuvitelmani on, että syöttöä ohjaisi kuljettajan hartaan toiveen ohella lähinnä mitattu ilmamäärä, mutta ei ahtopaine. Siksi ahtopainenanturin vian ei pitäisi viedä koneesta mehuja ennen kuin ECU lipeää vikatilaan ja vikavalo syttyy.
Järkiautoilija
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
MES näyttää siis, että atmospheric pressure (ilmanpaine) on 1018 mbar. Tyhjäkäynnillä ahtopaine näyttää suunnilleen samaa ilmanpaineen kanssa, mutta kaasuttaessa lukema putoaa ~800-900 mbar paikkeille. Samalla kuitenkin pyydetty ahtopaine näyttää yli tuon 1018 mbar, ~1200 - 1300 mbar tai sinnepäin. Tämä siis mielestäni on se epälooginen tilanne.
Täytyy koittaa mittailla onko siellä painetta oikeasti ja koittaa löytää vuotokohtaa..
Täytyy koittaa mittailla onko siellä painetta oikeasti ja koittaa löytää vuotokohtaa..
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eipä siellä ilman kuormaa myöskään ole pyyntiä ahdoista samalla tapaa, ko liikkeellä (kuormaa vasten).
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Entäs jos vika onkin ahtopaineen säädössä? Näin JTD:llä ilman m:ää ajavana olen hiukan pihalla siitä miten JTDm säätää ahtopainetta. Onko sillä puolen potentiaalisesti halkeavaa tai irtoavaa ilmaletkua?
Järkiautoilija
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Äkkiseltään väittäisin, että kaikki kolme otetaan huomioon (joskin voisin nylkyttää pilkkua sen verran, että ilmamäärän sijasta oikea termi on ilmamassa), mutta myös hämmästyn, jos liiallisesta ilmamassan ja ahtopaineen korrelaatiovirheestä ei syty helikopterivalo.Isola kirjoitti:Kuvitelmani on, että syöttöä ohjaisi kuljettajan hartaan toiveen ohella lähinnä mitattu ilmamäärä, mutta ei ahtopaine. Siksi ahtopainenanturin vian ei pitäisi viedä koneesta mehuja ennen kuin ECU lipeää vikatilaan ja vikavalo syttyy.
Jos syöttöä ohjattaisiin vain ilmamassan ja kaasupolkimen mukaan ja ahtoputki olisi halki, olisi hyvin pian DPF tukossa tai putkesta puskisi mustaa urakalla heti kun kaasuun koskee.
Ahh. Tuo kuulostaisi loogiselta kombinaatiolta, jos turbo ei pyöri.Smiik kirjoitti:MES näyttää siis, että atmospheric pressure (ilmanpaine) on 1018 mbar. Tyhjäkäynnillä ahtopaine näyttää suunnilleen samaa ilmanpaineen kanssa, mutta kaasuttaessa lukema putoaa ~800-900 mbar paikkeille. Samalla kuitenkin pyydetty ahtopaine näyttää yli tuon 1018 mbar, ~1200 - 1300 mbar tai sinnepäin. Tämä siis mielestäni on se epälooginen tilanne.
Mites ilmamassat, oletko logittanut niiden pyyntiä ja toteutumaa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noinhan tuo tosiaan käyttäytyy mikäli turbo ei pyöri. Noiden parametritietojen perusteella tarkastaisin pyöriikö turbo edes käsin pyörittämällä.Polforea kirjoitti:Ahh. Tuo kuulostaisi loogiselta kombinaatiolta, jos turbo ei pyöri.Smiik kirjoitti:MES näyttää siis, että atmospheric pressure (ilmanpaine) on 1018 mbar. Tyhjäkäynnillä ahtopaine näyttää suunnilleen samaa ilmanpaineen kanssa, mutta kaasuttaessa lukema putoaa ~800-900 mbar paikkeille. Samalla kuitenkin pyydetty ahtopaine näyttää yli tuon 1018 mbar, ~1200 - 1300 mbar tai sinnepäin. Tämä siis mielestäni on se epälooginen tilanne.
Kannattaa tarkastaa myös ahtopainesäätimen ja alipainepumpun letkut. Tuppaavat murtumaan puhki näissä, jolloin ahdin ei säädy.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Saakos tuota sporttivankkurin takalasin pyyhkijän automaattista pyyhkimistä peruuttaessa koodattua jotenkin pois päältä? Eli sitä että kun kytkee pakin ja jos on pyyhkiät päällä samaan aikaan niin se ei automaattisesti pyyhkisi myös takalasia. Katselin vähän messistä vaihtoehtoja mutta en äkkiseltään ainakaan löytänyt.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Äänestä päätellen turbo kuitenkin pyörii ja ahtopaineen saa ajossa nousemaan asteikon puolivälin paikkeillekin, kun tarpeeksi kovilla kierroksilla pitää lappua lattiassa riittävän kauan.Jarsan kirjoitti: Noinhan tuo tosiaan käyttäytyy mikäli turbo ei pyöri. Noiden parametritietojen perusteella tarkastaisin pyöriikö turbo edes käsin pyörittämällä.
Kannattaa tarkastaa myös ahtopainesäätimen ja alipainepumpun letkut. Tuppaavat murtumaan puhki näissä, jolloin ahdin ei säädy.
Mainitsemasi letkut tarkastinkin heti, eikä niissä ole silminnähden vaurioita eikä hiplailullakaan mitään löytynyt. Letkujen irrottaminenkaan ei vaikuttanut koneen reagointiin mitenkään. Alkaisin itsekin kallistua sen ahtopainevuodon kannalle, joskin vuodon täytyy mielestäni olla "katastrofaalisen" suuruinen (ahtoputki kokonaan irti turbosta tms.?) koska luulisi ennemmin pienemmän vuodon haittaavan paineen noustessa kohti maksimia eikä tällä tavalla alusta asti. Toinen vaihtoehto voi tietysti olla VNT-toimilaite, joka on jumiutunut tai vioittunut, mutta eikös tällöin ennemmin tule ongelmia pomppivan ahtopaineen kanssa eikä paine katoa kokonaan?
Auto menee nyt joka tapauksessa Filarolle torstaina ihmeteltäväksi, koska minulla ei ole paikkaa eikä oikein enempää aikaakaan nyt harrastaa tämän pikku probleeman kanssa. Raportoin lopputuloksen tänne.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noniin, vikana oli alipaineenmuunnin eli ahtopainesäädin, joka oli ilmeisesti kuollut kokonaan. Ei ihme, ettei letkujen irrottaminen vaikuttanut mitään..
Olisikohan tuo voinut olla jotenkin osittain rikki jo kauemmin? Vedossa on ollut selvä pykälä osakaasulla kiihdyttäessä 2000 rpm kohdalla, jota en nyt kotimatkalla ainakaan huomannut ollenkaan. Moottori tuntui muutenkin piristyneen jonkin verran.. Liekö vain placebo-efekti, joka tekee kiusaa.
Olisikohan tuo voinut olla jotenkin osittain rikki jo kauemmin? Vedossa on ollut selvä pykälä osakaasulla kiihdyttäessä 2000 rpm kohdalla, jota en nyt kotimatkalla ainakaan huomannut ollenkaan. Moottori tuntui muutenkin piristyneen jonkin verran.. Liekö vain placebo-efekti, joka tekee kiusaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tilanne on tää, että 2,4jtdm apuhihna vinkuu.Jakohihna vaihdettu alle 40tkm sitten ilmeisesti apulaitehihnoineen. Rullista ja muista en tiedä. Autosta hajosi laturi noin 10tkm sitten ja se vaihdettiin ja tietenkin hihnat uskoakseni. Nyt viileillå keleillä käynnistäessä auto pitää julmettua vikinää joka loppuu lähes heti jos lähtee liikkeelle, mutta paikallaan vikisee lämmöstä riippuen ainakin puoli minuuttia.
Äsken paikallistin vian lämppäriin. Eli kun kabiinista laittaa lämppörin nollille, niin vikinä loppuu. Puhallusnopeudesta riippuen ääni palaa heti. Ykkösasetuksella vaimeasti ja kovemmilla kuulee koko kortteli.
Mitäs kannattaisi tehdä tässä tapauksess? onko hiolestuttavan vakavaa pidemmälle
Äsken paikallistin vian lämppäriin. Eli kun kabiinista laittaa lämppörin nollille, niin vikinä loppuu. Puhallusnopeudesta riippuen ääni palaa heti. Ykkösasetuksella vaimeasti ja kovemmilla kuulee koko kortteli.
Mitäs kannattaisi tehdä tässä tapauksess? onko hiolestuttavan vakavaa pidemmälle
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
OmegaAlfa kirjoitti:Tilanne on tää, että 2,4jtdm apuhihna vinkuu.Jakohihna vaihdettu alle 40tkm sitten ilmeisesti apulaitehihnoineen. Rullista ja muista en tiedä. Autosta hajosi laturi noin 10tkm sitten ja se vaihdettiin ja tietenkin hihnat uskoakseni. Nyt viileillå keleillä käynnistäessä auto pitää julmettua vikinää joka loppuu lähes heti jos lähtee liikkeelle, mutta paikallaan vikisee lämmöstä riippuen ainakin puoli minuuttia.
Äsken paikallistin vian lämppäriin. Eli kun kabiinista laittaa lämppörin nollille, niin vikinä loppuu. Puhallusnopeudesta riippuen ääni palaa heti. Ykkösasetuksella vaimeasti ja kovemmilla kuulee koko kortteli.
Mitäs kannattaisi tehdä tässä tapauksess? onko hiolestuttavan vakavaa pidemmälle
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24826
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Seuraava pirssi on tod näk ryslerin 300c, mutta sille on vaihtoehtona 159 2.4 q4.
Mitäs noissa on tyyppivikaa?
Tiedän moottorin aika hyvin ja sen oikut, mut mitäs muuta?
Jouset oista tuppaa katkeileen ja laturin vaihto tarkoittaa vissiin koneen ulkoiluttamista.
Mitäs noissa on tyyppivikaa?
Tiedän moottorin aika hyvin ja sen oikut, mut mitäs muuta?
Jouset oista tuppaa katkeileen ja laturin vaihto tarkoittaa vissiin koneen ulkoiluttamista.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"