Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tietääkö joku, että pystyykö tuon Alfassa helposti kiertämään (vian etsimisen) niin että vetää vaan johdot ehjältä puolelta sinne rikkinäiselle puolelle ja saa sitten virran sieltä?
Onnistuuko?
Onnistuuko?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Miksei onnistuis, mutta kyllä se olis aika ranetus....Waverunner kirjoitti:Tietääkö joku, että pystyykö tuon Alfassa helposti kiertämään (vian etsimisen) niin että vetää vaan johdot ehjältä puolelta sinne rikkinäiselle puolelle ja saa sitten virran sieltä?
Onnistuuko?
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
:=Dvesamaan kirjoitti:Miksei onnistuis, mutta kyllä se olis aika ranetus....Waverunner kirjoitti:Tietääkö joku, että pystyykö tuon Alfassa helposti kiertämään (vian etsimisen) niin että vetää vaan johdot ehjältä puolelta sinne rikkinäiselle puolelle ja saa sitten virran sieltä?
Onnistuuko?
Heh, näin se kyllä on! Kiitos tiedosta!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
En tiedä, ajaako 159 halogeenilähivaloja PWM:llä kuten jotkut nykyautot, mutta jos ajaa, olisi se yksi vastaus tuohon "miksi ei onnistuisi" -kysymykseen. Toinen vaara on, että joku oikosulkuvalvonta vetää linjan kiinni kun virtaa menee liikaa (tai ei vedä ja pwm:n pääteaste päästää savut ulos).
Eka on kyllä helppo selvittää ja ohittaa mittarin ja releen avustuksella (voi tarvita myös diodin ja konkan), toka helposti ohitetaan varmuuden vuoksi ja performanssin parantamiseksi relekytkennällä.
Toisaalta, voisi sen vian korjatakin. Katsoo sähkökuvista, mistä tuo piuha tulee, mittaa tilanteeen sieltä ja todennäköisesti vaihtaa/korvaa tuolta väliltä katkenneen piuhaan kokonaan.
Eka on kyllä helppo selvittää ja ohittaa mittarin ja releen avustuksella (voi tarvita myös diodin ja konkan), toka helposti ohitetaan varmuuden vuoksi ja performanssin parantamiseksi relekytkennällä.
Toisaalta, voisi sen vian korjatakin. Katsoo sähkökuvista, mistä tuo piuha tulee, mittaa tilanteeen sieltä ja todennäköisesti vaihtaa/korvaa tuolta väliltä katkenneen piuhaan kokonaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tää olis se oikea tapa. Ranetuksista ei tuu kuin lisää ongelmiaPolforea kirjoitti:Toisaalta, voisi sen vian korjatakin. Katsoo sähkökuvista, mistä tuo piuha tulee, mittaa tilanteeen sieltä ja todennäköisesti vaihtaa/korvaa tuolta väliltä katkenneen piuhaan kokonaan.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Electroninen virtalukko / avain mykkänä auto seisoi 2 päivää jonka jälkeen ajotietokone reakoi vain oven avaamiseen , apuvirtaa autolle annettu ohjekirjan neuvojen mukaan mutta tämän jälkeen silti mykkä , ajotietokone ei osoita elon merkkejä eikä startti nappulan painaminen aiheuta mitään , keskuslukko toimii mutta hieman hitaasti samoin valot vilkahtavat hitaan puoleisesti kun keskus lukon avaa ns kauko ohjauksella , mikä voisi olla vikana? Miten saan esim ratti lukon pois päältä? Kyseessä siis 159 2.4 Jtdm 2006 vm.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Onko akku varmasti ehjä? Jännite?
- Bird
- Viestit: 119
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
- Car(s): MiTo QV, 530xd Touring (F11)
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
MiTo QV:ssa edellisen kuukauden aikana havaittua: Vasemmanpuoleinen päiväajovalo ei pala, jos samaan aikaan ajovalot (ksenonit) eivät ole päällä. Aina välillä ajotietokone myös jaksaa muistuttaa asiasta "Check Daytime Running Lights". Sen sijaan aina kun normaalit valot ovat päällä, myös ne päivätuikut toimivat molemmat niin kuin pitääkin.
Tämähän nyt ei auton käytön kannalta kummoinen ongelma ole (tulisiko välttämättä sanomista edes katsastuksessa?), mutta ehkä kuitenkin sopii tähän Mystiset sähköviat -ketjuun?
Tämähän nyt ei auton käytön kannalta kummoinen ongelma ole (tulisiko välttämättä sanomista edes katsastuksessa?), mutta ehkä kuitenkin sopii tähän Mystiset sähköviat -ketjuun?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Mites MiTossa nuo toimii? Ja onko LED-päivävalot vai ihan halogeenit?
Ainakin halogeeneilla päiväajovalomoodissa oli kirkkaalla, kun taas ilman päiväajovaloja (menusta pois) oli himmeä parkkituikku samalla polttimolla.
Myöskin sama polttimo veti parkkimoodin päälle heti, kun ajovalot sytytti - on siis ilmeisesti eri langalla tehty, en ole tutkinut rakennetta, mutta halogeenipäiväajovaloilla/yhdistetyillä parkeilla voisi hyvinkin olla toinen lanka pimeänä lampusta jos kaksi lankaa sieltä löytyy.
Ainakin halogeeneilla päiväajovalomoodissa oli kirkkaalla, kun taas ilman päiväajovaloja (menusta pois) oli himmeä parkkituikku samalla polttimolla.
Myöskin sama polttimo veti parkkimoodin päälle heti, kun ajovalot sytytti - on siis ilmeisesti eri langalla tehty, en ole tutkinut rakennetta, mutta halogeenipäiväajovaloilla/yhdistetyillä parkeilla voisi hyvinkin olla toinen lanka pimeänä lampusta jos kaksi lankaa sieltä löytyy.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Joka tarkoittaisi sitä, että toinen lanka on pimeänä, jos parkki toimii ja DRL ei
- Bird
- Viestit: 119
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
- Car(s): MiTo QV, 530xd Touring (F11)
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kiitoksia kommenteista! Eipä tullut mieleenkään, että saman polttimon sisällä voisi olla kaksi eri lankaa. Mutta erinomainen homma, ettei kyseessä ollutkaan mystinen sähkövika.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ei se sitä takaa, mutta polttimon vaihtamalla se selviää
Nuo ei paljoa maksa, ettei investointi montaa euroa edes ole.
Nuo ei paljoa maksa, ettei investointi montaa euroa edes ole.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kumpaan kuulunee, tänne vai 156:n tyhmiin kysymyksiin, mutta:
OBD-testi ei mennyt läpi, vikojen nimet ovat:
-Toimintavalmiuden osatestejä ei suoritettu
-Lambdaintegraattorin arvo ei vaihtele, säätö ei toimi
Jotta mistähän tuota alkaisi purkamaan. Vakaajanvaihdon pitkittymisen takia vikakoodit (430, 420) nollattiin juuri ennen katsastusta, voisiko vaikuttaa?
Hyvä puoli on se, että muuta vikaa ei katsastusmies autosta löytänyt
OBD-testi ei mennyt läpi, vikojen nimet ovat:
-Toimintavalmiuden osatestejä ei suoritettu
-Lambdaintegraattorin arvo ei vaihtele, säätö ei toimi
Jotta mistähän tuota alkaisi purkamaan. Vakaajanvaihdon pitkittymisen takia vikakoodit (430, 420) nollattiin juuri ennen katsastusta, voisiko vaikuttaa?
Hyvä puoli on se, että muuta vikaa ei katsastusmies autosta löytänyt
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
"Toimintavalmiuden osatestejä ei suoritettu" on taas hieno suomennos, mutta siitä pääsee jyvälle. Tämä tarkoittaa melko varmasti sitä mitä epäilitkin: vikakoodien nollaamisen jälkeen ei ole ajettu tarpeeksi, jotta OBD-järjestelmä olisi saanut kaikki testit tehtyä.
Tuohon lambdaherjaan saa joku JTS-asiantuntija ottaa kantaa.
Tuohon lambdaherjaan saa joku JTS-asiantuntija ottaa kantaa.
Järkiautoilija
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ei ole ajettu tarpeeksi nollauksen jälkeen. Ja jos lambdan säätö ei toimi, voisi lambdaa epäillä.... JTS kun kyseessä, onkohan liittimet vaan tööt?
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ok, siis kovaa ajoa ja liitinjumpaa, viikon päästä uusi testi. Kiitoksia
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tuota liitinjumppaa helpottamaan käytin CRC:n Oxide Clean- sekä Contact Protect-sprayta, ja ainakin minulla auttoivat ajoittain toistuviin lambdan häiriöilmoituksiin. Autona tosin oli 159 ja ongelma olisi saattanut poistua liittimiä pelkästään availemallakin, mutta sinänsä melko halpa ja helppo keino kokeilla.
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^ Kontaktisprayt ja vastaavat lambdan liittimeen on todella huono ajatus, ainakin 156 TS:ssa käytettävien lambdojen osalta. Se on nimittäin entinen lambda sen jälkeen kun vertailuhappi ei enää kulje. Tuli itse maksettua nuo oppirahat vuosi sitten, jälkeenpäin löytyi tarinaa aiheesta täältä ja muualta + valmistajan kiellot yms.
Edit: Korjattu anturiin -> liittimeen thinko
Edit: Korjattu anturiin -> liittimeen thinko
Viimeksi muokannut Turre, 29 Joulu 2017, 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^ Niin, asian selvennykseksi en tuolla "liitinjumpalla" tarkoittanutkaan "anturijumppaa", vaan konehuoneen puolella (ensimmäisen) lambdan jälkeisten johtoliittimen puhdistusta / kontaktin varmistamista. En minäkään niitä itse anturiin olisi laittamassa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^
Mistähän lie korvaushappi tullee...
Mistähän lie korvaushappi tullee...
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ehheh, tää on näköjään näitä päiviä. Piti siis sanomani että lambdan *liittimeen* se kontaktispray on huono ajatus, ainakin joissain lambda-versioissa. Kukapa sitä nyt itse anturiin (en edes minä )
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^ En nyt kyllä ymmärrä mitä eroa on Lambda-anturin johdoilla/liittimillä verrattuna muihin paikkojen vastaaviin, luulisi siellä sen saman sähkövirran liikkuvan. Ehkä Lambdan piuhoissa kulkee myös tuota em. vertailuhappea, jonka kulkemisen sprayt estää.
Mutta olkoon niin tai näin, minun 159:ssä kuitenkin nuo ongelmat katosivat - oli syy sitten mikä tahansa.
Mutta olkoon niin tai näin, minun 159:ssä kuitenkin nuo ongelmat katosivat - oli syy sitten mikä tahansa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^
Kyllä, vertailuhappi kulkee nimenomaa lambdan johtimen ja sen kuoren välillä (**pätee lähes kaikkiin antureihin, poikkeuksiakin on**) liittimelle asti, eli pelkästään johdon huono kunto voi aiheuttaa ongelmia. Tästä on täälläkin useampaan kertaan ainakin Boschin esitystä aiheesta mainostettu, mut en nyt rupea sitä kaivamaan...
Kyllä, vertailuhappi kulkee nimenomaa lambdan johtimen ja sen kuoren välillä (**pätee lähes kaikkiin antureihin, poikkeuksiakin on**) liittimelle asti, eli pelkästään johdon huono kunto voi aiheuttaa ongelmia. Tästä on täälläkin useampaan kertaan ainakin Boschin esitystä aiheesta mainostettu, mut en nyt rupea sitä kaivamaan...
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^ Ok - aina sitä viisastuu. Mutta eikö myös tuo liittimen kunto ja kontakti kuitenkin ole ihan oleellinen asia Lambdan toiminnassa?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^
On sekin. Ja tosiaan 156 JTS erityisesti omaa heikkolaatuiset liittimet, jotka aiheuttaa viimeistään vanhemmuuttaan paljonkin ongelmia - johonka taas korjauksena esim. liittimien vaihto.
On sekin. Ja tosiaan 156 JTS erityisesti omaa heikkolaatuiset liittimet, jotka aiheuttaa viimeistään vanhemmuuttaan paljonkin ongelmia - johonka taas korjauksena esim. liittimien vaihto.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Perinteinenhän on ollut, että tehdään liitokset "kunnolla" ja laitetaan päälle liimautuvaa kutistesukkaa. Ja sitten ihmetellään pielessä olevia päästöjä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kaikki liittimet (4 kpl) löytyvät siis kuitenkin siitä lukkopellin läheltä, ainakin Elearn antoi näin ymmärtää? Pitänee aloittaa niistä, puhdistaa huolella mutta ilman spraylitkuja.
Millainen noissa on alkuperäinen pohjapanssari, omassa se on jumalattoman painava paksusta pellistä pokattu levy, jossa aukko öljypropun kohdalla. Ei näyttänyt lainkaan Elearnin kuvassa olevalta.
Millainen noissa on alkuperäinen pohjapanssari, omassa se on jumalattoman painava paksusta pellistä pokattu levy, jossa aukko öljypropun kohdalla. Ei näyttänyt lainkaan Elearnin kuvassa olevalta.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^
Sulla on ilmeisesti se 12kg teräspanssari? Siihen on olemassa alumiininen versio myös...
Alkuperäinen on muovia ja sillä ei tee juuri muuta kuin sen, että moottorin ilmanvaihto toimii suunnitellusti ja lokkia pienemmät irtoasiat pysynevät pois konehuoneesta.
Sulla on ilmeisesti se 12kg teräspanssari? Siihen on olemassa alumiininen versio myös...
Alkuperäinen on muovia ja sillä ei tee juuri muuta kuin sen, että moottorin ilmanvaihto toimii suunnitellusti ja lokkia pienemmät irtoasiat pysynevät pois konehuoneesta.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
, joo akku oli sököJalamari kirjoitti:Onko akku varmasti ehjä? Jännite?
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Noniin, pari viikkoa ajeltu, ja Jyväskylän Rompepäivillä käyty. Lambda-antureiden iittimiäkin puhdistin sellaisella lasikuitukynällä, mitä firmassa elektroniikkatyypit käyttävät. Sama tulos, paitsi että käsittääkseni enää yksi osatesti (katalysaattorin testi) jäi tekemättä, ja lambdaitegraattorivikaa herjaa edelleen: Kohteista ECU $10 Sonde1 bank 1, ja ECU $10 Sonde1 bank 2. Onko nuo siis ne ylemmät lambdat? Myös CO-arvo oli koholla, mutta se lienee todennäköistä jos lambdat eivät toimi. Otin pari kuvaa kun analysaattori mittasi, ja sekä bank 1 ja bank 2 eivät antaneet mitään arvoja. Tuossa linkissä kuvat näytöltä mittauksen aikana: https://1drv.ms/f/s!AhMzHOk6i3b2hb4V3Aw3mLMDpxGNPwdnapekko kirjoitti:Kumpaan kuulunee, tänne vai 156:n tyhmiin kysymyksiin, mutta:
OBD-testi ei mennyt läpi, vikojen nimet ovat:
-Toimintavalmiuden osatestejä ei suoritettu
-Lambdaintegraattorin arvo ei vaihtele, säätö ei toimi
Jotta mistähän tuota alkaisi purkamaan. Vakaajanvaihdon pitkittymisen takia vikakoodit (430, 420) nollattiin juuri ennen katsastusta, voisiko vaikuttaa?
Hyvä puoli on se, että muuta vikaa ei katsastusmies autosta löytänyt
Toivottavasti tuo linkki toimii.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^sulla on tod näk katti paskana. Osatestit ei tule kuntoon, koska katin puhistusteho ei riitä eculle. Tyhjäkäynnillä ei integraatiota katsurin testeri näytä, paitsi sitten jos ihan pikkusen esim. vaihe päällä kytkimellä antaa koneelle lisätyötä. Tätä pikku rasitusta ei katsuri ilmeisestikään saa tehdä.
Eli ratkaisu on uusi katti
Eli ratkaisu on uusi katti
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Mahottoman hieno uutinenpalkus kirjoitti:^sulla on tod näk katti paskana. Osatestit ei tule kuntoon, koska katin puhistusteho ei riitä eculle. Tyhjäkäynnillä ei integraatiota katsurin testeri näytä, paitsi sitten jos ihan pikkusen esim. vaihe päällä kytkimellä antaa koneelle lisätyötä. Tätä pikku rasitusta ei katsuri ilmeisestikään saa tehdä.
Eli ratkaisu on uusi katti
Löytäisikö Multiecuscanilla tiedon, että lambda-anturit ovat kunnossa, ettei tarvi auton arvoa tuplata kaikkia rilkkeitä ostamalla?
Mistäs ostit sen tarvikekatin, joka meni paikoilleen kohtuudella?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^maahantuojalla näyttäis olevan 2kpl hyllyssä, eli tarvikeliikkeestä tilaamalla onnistuu. Hintaa näyttäis olevan 543,05. Suosittelisin jotain muuta kyllä, mutta en tiiä, että onko loppujen lopuksi oikeesti muunlaisia tarvikekatteja saatavana Sopivuus on sellainen, että tarvitaan: vinku, hyvät hermot, kylmänraudan-sepän taitoja vähän ja ehkä pillit Pakotiiviste oli mukana, sekä pussillinen epäsopivia pulttiloisia/mutteriloisia. Laattarauta on sen 3mm ohkasempaa, joten lisäprikkoja tarvitaan (oli niitäkin pussissa, hommasin paremmat) jottei pinnapultien jenka lopu. Orggis katti on jäätävän hintainen, mutta onko varmasti ehjiä käytettyjä tarjolla?
Multiecuscanni näyttää kyllä hyvin, että miten se lambdat piirtää.
Multiecuscanni näyttää kyllä hyvin, että miten se lambdat piirtää.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Pitää kokeilla Multiecuscanilla, että onko antureissa eloa ennekuin alkaa urakalla tavaraa tilailemaan.palkus kirjoitti:^maahantuojalla näyttäis olevan 2kpl hyllyssä, eli tarvikeliikkeestä tilaamalla onnistuu. Hintaa näyttäis olevan 543,05. Suosittelisin jotain muuta kyllä, mutta en tiiä, että onko loppujen lopuksi oikeesti muunlaisia tarvikekatteja saatavana Sopivuus on sellainen, että tarvitaan: vinku, hyvät hermot, kylmänraudan-sepän taitoja vähän ja ehkä pillit Pakotiiviste oli mukana, sekä pussillinen epäsopivia pulttiloisia/mutteriloisia. Laattarauta on sen 3mm ohkasempaa, joten lisäprikkoja tarvitaan (oli niitäkin pussissa, hommasin paremmat) jottei pinnapultien jenka lopu. Orggis katti on jäätävän hintainen, mutta onko varmasti ehjiä käytettyjä tarjolla?
Multiecuscanni näyttää kyllä hyvin, että miten se lambdat piirtää.
Autodocilla näkyi olevan alle 465,-. Tunteekos kukaan englantilaista cats2u webbikauppaa, JTS:n kattihässäkkä vähän yli kahdensadan, mutta mitähän tuolta tulee, jos tulee mitään...
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^on kyllä ruokottoman halpa. Rompparien ei ole kannattanut myydä pilkkahintaan wanhoja kattejä, koska ovat saaneet hyvän korvauksen niistä muutenkin. 50-70 juuroo kappaletta kierrätyksestä. Sen vertta sisältävät jalometalleja, eikä ne kuoretkaan huonointa terästä ole.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tilasin muutama vuosi sitten tuolta cats2u:lta 159:iin DPF:n. Tuli muutamassa päivässä ja se oli ainakin semmonen pönttö ku pitikin olla.Pitää kokeilla Multiecuscanilla, että onko antureissa eloa ennekuin alkaa urakalla tavaraa tilailemaan.
Autodocilla näkyi olevan alle 465,-. Tunteekos kukaan englantilaista cats2u webbikauppaa, JTS:n kattihässäkkä vähän yli kahdensadan, mutta mitähän tuolta tulee, jos tulee mitään...
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Multichannel kertoo kaikkien lambdojen tilaksi olen loop, ja on sitä mieltä että se tarkoittaa ettei ne toimi?dnapekko kirjoitti:Pitää kokeilla Multiecuscanilla, että onko antureissa eloa ennekuin alkaa urakalla tavaraa tilailemaan.palkus kirjoitti:^maahantuojalla näyttäis olevan 2kpl hyllyssä, eli tarvikeliikkeestä tilaamalla onnistuu. Hintaa näyttäis olevan 543,05. Suosittelisin jotain muuta kyllä, mutta en tiiä, että onko loppujen lopuksi oikeesti muunlaisia tarvikekatteja saatavana Sopivuus on sellainen, että tarvitaan: vinku, hyvät hermot, kylmänraudan-sepän taitoja vähän ja ehkä pillit Pakotiiviste oli mukana, sekä pussillinen epäsopivia pulttiloisia/mutteriloisia. Laattarauta on sen 3mm ohkasempaa, joten lisäprikkoja tarvitaan (oli niitäkin pussissa, hommasin paremmat) jottei pinnapultien jenka lopu. Orggis katti on jäätävän hintainen, mutta onko varmasti ehjiä käytettyjä tarjolla?
Multiecuscanni näyttää kyllä hyvin, että miten se lambdat piirtää.
Autodocilla näkyi olevan alle 465,-. Tunteekos kukaan englantilaista cats2u webbikauppaa, JTS:n kattihässäkkä vähän yli kahdensadan, mutta mitähän tuolta tulee, jos tulee mitään...
Jännite oli etummaisille 1,5 ja takimmaisille 0,5 v: n kantturoissa, varmaan ok. Integraattoriarvot nolla.
Yksi virheilmoitus lambdoista: P0156, lambda 2 sign below catal.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
vähän pitäis muuttujista olla tietoa, kun arvoja listaa. Onko nuo messin näyttämät jännitteet siis lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä? tuolloin pitäisikin olla lambdat open loop (muistaakseni ). Tuo p0156 koodi kuvaa lähinnä bank 2 takalambdan vikaa. Tuota tuota, jos siis tyhjäkäynti (850rpm) niin laajakaistojen jännitteet messin näyttämänä päin p*rsettä, pitäisi olla luokkaa ~2,25V, koska kone käy tyhjäkäyntiä laihalla. Menee vähän muistin varaisesti nuot jännitteet, mutta etulambdojen 1,5V jännite on stökiömetrisen seoksen luokkaa, eikä tyhjäkäynnillä kuulu niin olla.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ok, pitää jatkaa harjoituksia ohjelman ja sen käytön kanssa. Jotain open loopista on englesmannifoorumeilta löytynytkin, jatkan aiheeseen paneutumista, kiitoksia tähänastisista ohjeista.palkus kirjoitti:vähän pitäis muuttujista olla tietoa, kun arvoja listaa. Onko nuo messin näyttämät jännitteet siis lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä? tuolloin pitäisikin olla lambdat open loop (muistaakseni ). Tuo p0156 koodi kuvaa lähinnä bank 2 takalambdan vikaa. Tuota tuota, jos siis tyhjäkäynti (850rpm) niin laajakaistojen jännitteet messin näyttämänä päin p*rsettä, pitäisi olla luokkaa ~2,25V, koska kone käy tyhjäkäyntiä laihalla. Menee vähän muistin varaisesti nuot jännitteet, mutta etulambdojen 1,5V jännite on stökiömetrisen seoksen luokkaa, eikä tyhjäkäynnillä kuulu niin olla.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Open loop = ajetaan pelkillä kartoilla ilman lambdakorjausta, eli yleensä kylmä kone, tyhjäkäynti ja WOT.
Closed loop = ajetaan kartoilla kera lambdakorjauksen, eli normaali kevyen kuorman ajotilanne lämpimällä koneella.
Kumpikaan ei siis lähtökohtaisesti ole vikatilanne.
Closed loop = ajetaan kartoilla kera lambdakorjauksen, eli normaali kevyen kuorman ajotilanne lämpimällä koneella.
Kumpikaan ei siis lähtökohtaisesti ole vikatilanne.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Joo, piti vähän mietiskellä sitä tyhjäkäynnin looppia. Open on ja sitten ku vähän hipasi kaasua niin closed. Takalampdat on siellä 0V tyhjäkäynnillä, eihän niillä mitään virkaa tuolloin, koska ollaan niin kaukana planaarin alueelta. Tykkään, että laajakaistat olis ollu aika kovallakin kuormituksella closed. Nyt kun ton wanhan kannettavan löysin missä mes, niin vois käydä "äänittämässä" tota lambdojen toimintaa, ihan piruuttas. Tajusin just, ettei tohon junan vessaan ole tarvinnut edes messiä kytkeä piiiitkäään aikaan.
"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tossa tommonen arkistosta. Alkupätkä on semmosta 2000-2500rpm ja hyvin näkee miten p*skana olevan katinpuolikkaan takalambda veuhtoo, vikakoodi tuosta p0430 tulloo. Sitte kaasu ylös ja laajakaistat heiluu siellä jossain yli 2,2v ja takalampdat huilaa.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kiitoksia jälleen kerran, tästä tulee mielenkiintoistapalkus kirjoitti:Tossa tommonen arkistosta. Alkupätkä on semmosta 2000-2500rpm ja hyvin näkee miten p*skana olevan katinpuolikkaan takalambda veuhtoo, vikakoodi tuosta p0430 tulloo. Sitte kaasu ylös ja laajakaistat heiluu siellä jossain yli 2,2v ja takalampdat huilaa.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
En ole ihan varma tuosta mystisyydestä, mutta "takaluukku auki" -merkkivalo palaa kojetaulussa. Luukku on kyllä oikeasti kiinni. Luukku aukeaa siitä painettavasta badgesta ok. Mistähän sitä vikaa voisi etsiä? Lukkomekanismista joku kytkin häröilee vaiko siitä kuuluisasta haitarikumin johtonipusta? Onkohan kenelläkään kokemuksia vastaavasta viasta? Mainittakoon, että pidin auton sulamassa koko päivän työpaikan lämpimässä parkkihallissa, mikä ei auttanut tähän vikaan.
Edit 3.3.2018: Vika korjattu. Yksi johto oli poikki haitarinkumin sisältä. Kaivannee korjaussarjaa, mikäli aikoo jatkossakin pitää vikavapaana.
Edit 3.3.2018: Vika korjattu. Yksi johto oli poikki haitarinkumin sisältä. Kaivannee korjaussarjaa, mikäli aikoo jatkossakin pitää vikavapaana.
Viimeksi muokannut JiiPee, 03 Maalis 2018, 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Missäs 147 ulkolämpöanturi sijaitsee? ei ainakaan repsikan peilissä niinku 156 malleissa? Näkyy näyttävän mitä sattuu pojan autossa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kuskin puoleisen peilin alla on sellanen pieni näppylä. Mulla näyttää aina paria astetta liian lämmintä.Stiletto kirjoitti:Missäs 147 ulkolämpöanturi sijaitsee? ei ainakaan repsikan peilissä niinku 156 malleissa? Näkyy näyttävän mitä sattuu pojan autossa.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
no höh... en mää löytäny kummastakaan peilistä näppylää...ainakaan sellasta niinku 156 on. Konehuoneesta löysin kuskinpuolelta sellasen ikäänkuin "sähköliittimeen työnnettävän tulpatun" liittimen joka siis roikkui kahen karvan varassa. Muijan pösöstä olen löytänyt samanlaisen...jonka arvelin olevan nimenomaan ulkolämpöanturin??? Täytyypä antaa murikalle kuumailmapuhallinta viikonloppuna... säätyykö? Alfa on vuosimallia 2006. Liekö eroja??Gorilla kirjoitti:Kuskin puoleisen peilin alla on sellanen pieni näppylä. Mulla näyttää aina paria astetta liian lämmintä.Stiletto kirjoitti:Missäs 147 ulkolämpöanturi sijaitsee? ei ainakaan repsikan peilissä niinku 156 malleissa? Näkyy näyttävän mitä sattuu pojan autossa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tervehdys tietäjät,
Kun kerran on korjannut yhden vian ja tuulettanut mielessään vikavapaata autoa, niin eikös imperiumi iske heti takaisin. Kiinnitin huomiotani tänään siihen, että dynamic-ajomoodi tippui pois päältä eli siirtyi ilman näkyvää syytä normaaliin ajomoodiin. Tätä tapahtui useampaan otteeseen. Nyt ei ollut kyse enää iskareiden sensorien johdotusviasta tms, kun mitään ilmoitusta en kojetauluun saanut.
Kotiin päästyäni kytkin tietokoneen kiinni autoon ja tein vikakoodien luvun. MES:llä löytyi seuraavat ilmoitukset:
• B1067 – Dynamic control selector (intermittent)
• B1029 – Cruise control switch (intermittent)
• B1047 – LIN Serial line (Open circuit, intermittent)
Kuittasin ilmoitukset ja laitoin auton käyntiin. Luin koodit uudelleen. Sen jälkeen sain enää seuraavan ilmoituksen:
• B1029 – Cruise control switch (intermittent)
Liittyykö ajomoodivalitsimen toiminta jollakin tavalla vakkarin toimintaan? Pohdin hieman asiaa ja tulin siihen johtopäätökseen, että LIN voisi olla homman juurisyy.
Asian jatkoselvittely edellyttäisi kaiketi johtokaaviota ja tietoa siitä, missä ne johdot fyysisesti kulkevat. Mikäli kyseessä on jonkun johtimen poikkimeno tms. Tulisi sitä kait etsiä paikasta, jossa ne pääsevät liikkumaan. Missä tuossa autossa Body-compuutteri sijaitsee?
Sattuisiko jollakin olemaan MiTo:n johtokaaviota mainittujen järjestelmien osalta tai onko joku MiTo:n taikka Giulietan omistaja kokenut saman vian? Mitenkä tuota vikaa lähtisi selvittelemään?
Kun kerran on korjannut yhden vian ja tuulettanut mielessään vikavapaata autoa, niin eikös imperiumi iske heti takaisin. Kiinnitin huomiotani tänään siihen, että dynamic-ajomoodi tippui pois päältä eli siirtyi ilman näkyvää syytä normaaliin ajomoodiin. Tätä tapahtui useampaan otteeseen. Nyt ei ollut kyse enää iskareiden sensorien johdotusviasta tms, kun mitään ilmoitusta en kojetauluun saanut.
Kotiin päästyäni kytkin tietokoneen kiinni autoon ja tein vikakoodien luvun. MES:llä löytyi seuraavat ilmoitukset:
• B1067 – Dynamic control selector (intermittent)
• B1029 – Cruise control switch (intermittent)
• B1047 – LIN Serial line (Open circuit, intermittent)
Kuittasin ilmoitukset ja laitoin auton käyntiin. Luin koodit uudelleen. Sen jälkeen sain enää seuraavan ilmoituksen:
• B1029 – Cruise control switch (intermittent)
Liittyykö ajomoodivalitsimen toiminta jollakin tavalla vakkarin toimintaan? Pohdin hieman asiaa ja tulin siihen johtopäätökseen, että LIN voisi olla homman juurisyy.
Asian jatkoselvittely edellyttäisi kaiketi johtokaaviota ja tietoa siitä, missä ne johdot fyysisesti kulkevat. Mikäli kyseessä on jonkun johtimen poikkimeno tms. Tulisi sitä kait etsiä paikasta, jossa ne pääsevät liikkumaan. Missä tuossa autossa Body-compuutteri sijaitsee?
Sattuisiko jollakin olemaan MiTo:n johtokaaviota mainittujen järjestelmien osalta tai onko joku MiTo:n taikka Giulietan omistaja kokenut saman vian? Mitenkä tuota vikaa lähtisi selvittelemään?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^ Taitaa mun autossa olla aika uniikki vika :-
Edit 11.3.2018: Mystiikka vain korostuu auton nyt toimiessa virheettömästi tämän osalta jo kolmatta päivää. Ei ymmärrä .
Edit 15.3.2018: Tänään järjestelmä nikotteli jälleen ja ihan tuelta. Vian haku ilman asianmukaisia johdinkaavioita on hakuammuntaa. Kunhan kelit lämpene, niin täytyy tarkistaa sukake konehuoneen boxista. Tuskinpa se vika siellä luuraa. Se olisikin jo liian helppoa.
Edit 11.3.2018: Mystiikka vain korostuu auton nyt toimiessa virheettömästi tämän osalta jo kolmatta päivää. Ei ymmärrä .
Edit 15.3.2018: Tänään järjestelmä nikotteli jälleen ja ihan tuelta. Vian haku ilman asianmukaisia johdinkaavioita on hakuammuntaa. Kunhan kelit lämpene, niin täytyy tarkistaa sukake konehuoneen boxista. Tuskinpa se vika siellä luuraa. Se olisikin jo liian helppoa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila