Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Alavesiletkuun pamahti pieni reikä ajossa, hyvin ruikki kyllä nesteet pihalle..
Kohtalaisen hyvin näytti olevan näkyvillä tuo letkun pätkä, tuossa vielä defa välissä ennen syylaria, niin klemmaritkin perusklemmareita jo valmiiksi. Saattaisiko siis tuurilla riittää, että nappaa imuputken pois tieltä ja taiteilee?
https://spareto.fi/tuotteet/imp18621-co ... metal-pipe
Tämä putki lienee kyseessä. Kun tuota nyt joutuu leikkelemään, niin onko ihan sama laitella joku viemäriputki haaralla tjsp tuohon väliin ja yleismallin letkua? Mikä tuolla välissä siis voisi kestää? Ja jos letkua jollain ylimääräisenä, niin saa tarjota!
Kohtalaisen hyvin näytti olevan näkyvillä tuo letkun pätkä, tuossa vielä defa välissä ennen syylaria, niin klemmaritkin perusklemmareita jo valmiiksi. Saattaisiko siis tuurilla riittää, että nappaa imuputken pois tieltä ja taiteilee?
https://spareto.fi/tuotteet/imp18621-co ... metal-pipe
Tämä putki lienee kyseessä. Kun tuota nyt joutuu leikkelemään, niin onko ihan sama laitella joku viemäriputki haaralla tjsp tuohon väliin ja yleismallin letkua? Mikä tuolla välissä siis voisi kestää? Ja jos letkua jollain ylimääräisenä, niin saa tarjota!
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Muutama tuommoinen valmiiks leikelty (letkulämppäri välissä) löytynee hyllystä
Orimattilasta siis
Orimattilasta siis
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^ Älä nyt ainakaan muovista viemäriosaa sinne laita. Ne ei ole suunniteltu kestämään pakkasta, korkeita lämpötilaja eikä oikein painettakaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
seppo kirjoitti:Ota pinni irti ja juota uudelleen kiinni. Isosta klemmarista tee kaksipiikkinen irroitustyökalu jonka väli on 3,5 mm. Siihen löytyy oikein työkalukin, mutta tolla pärjää. Niitä on jouduttu kiristämään irroitettuna, kun paikallaan ollessa se ei onnistu.
Itse liittimiä sai varaosana (korjaussarjana) ja jostain komponenttikaupasta. Jos ei onnistu, niin poikkea Vantaalla niin irroitan sen sinulle.
Kiitos tiedoista.Aquatica kirjoitti:Eikös noita Opelin osana saa? Tuomas_K taisi jossakin ihan osanumeroa listata, jos en aivan väärin muista... Ei tietenkään auta, muuta kuin hakemisessa (käyttäjän mukaan jos liitin-hakusanaa kokeilis?).
Katsotaan milloin löytyy intoa nyt kun lämpimiä päiviä ei ole vielä ennusteissa. Laitan Seppo pm:ia tarvittaessa.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jooh, vesamanilta "tilattu" vaihto-osaTiige kirjoitti:^^ Älä nyt ainakaan muovista viemäriosaa sinne laita. Ne ei ole suunniteltu kestämään pakkasta, korkeita lämpötilaja eikä oikein painettakaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tietääkö joku mikä on 156 V6 MAF anturin ulkohalkaisija siitä mistä se tulee imuputkistoon kiinni? Bosch 0 280 217 531 / Alfa 46444287
Tein itse - säästin
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No niih, nyt 316 000 km:n kohdalla ekan kerran JTD:lllä suunniteltu 1000 km:n reissu oli jätettävä kesken.
Noin 200 km.n päässä kotoa Keuruulla turbon potku poistui ja tilalle tuli mustaa savua aina yli 1800 kierroksen yli kaasutellessa. No siitä vaimon ja peräkärryn kanssa pintakaasulla kohti vaki - alfahuoltoa. Ei jääty tien päälle
Oma arvaus : Garrett VNT kaputt tai paremmalla tuurilla ahtoputki halkesi . Kuulostellaan diagnoosia.
Noin 200 km.n päässä kotoa Keuruulla turbon potku poistui ja tilalle tuli mustaa savua aina yli 1800 kierroksen yli kaasutellessa. No siitä vaimon ja peräkärryn kanssa pintakaasulla kohti vaki - alfahuoltoa. Ei jääty tien päälle
Oma arvaus : Garrett VNT kaputt tai paremmalla tuurilla ahtoputki halkesi . Kuulostellaan diagnoosia.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos nopeasti meni, ahtoputkelle ääni. Tosin kai se jotenkin mahdollista olisi turbolle vaan kilahtaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mää veikkaan kanssa ahtoputkea. Muistaakseni nää kuitenkin on tehtaalta MAFfillisia vehkeitä ja kun JiiTee pussihousuna ei ole virittänyt MAFfia hiiteen, ei venttiarpa generoisi mustaa savua samaan tapaan kuin ahtoputki, josta mitattu ilmamassa lähtee pihalle ennen imusarjaa, jolloin koneeseen työnnetään liikaa naftaa, mikä näkyy mustana savuna.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ ja ^^
Samoilla linjoilla veljet, mutta kyllä turbon kylmänä kuulunut vihellys on mielestäni koko 6 vuoden omistusajan
pidentynyt kestoltaan. Öljyt ok ja sinistä toimintosavua ei tullut, joten turbon/ maffin tienoilla häikkä lienee.
Samoilla linjoilla veljet, mutta kyllä turbon kylmänä kuulunut vihellys on mielestäni koko 6 vuoden omistusajan
pidentynyt kestoltaan. Öljyt ok ja sinistä toimintosavua ei tullut, joten turbon/ maffin tienoilla häikkä lienee.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juuttuneita VNT-sipiä ovat maailmalla putsanneet uuninpuhdistusaineella, jos vika sattuisi olemaan siellä päin.
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Minkä merkkisiä öljynsuodattimia olette käyttäneet 2.0l JTS koneissa? Auto on vuosimallia 2003. Onko OEM suodatin ainoa oikea vaihtoehto vai onko muita toimivia merkkejä? Kiitokset kokemuksista.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei ole vielä räjähtäneet tarvikkeillakaan... olisikohan olleet Boscheja. Jotain järkevää merkkiä kumminkin. Tärkeempää lienee oikeat öljyt ja kohtuullinen vaihtoväli, jossa ei suodattimen laadulla pitäisi olla juuri merkitystä. Ite vaihtanu 12tkm välein.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hieman vaikea kenenkään sanoa mikä on hyvä ja mikä ei kuten öljyissäkin. Mutta Itsellä taitaa olla ollut Mahle & Mann.
Jos kahdella isolla valmistajalla on suodattimia hintoihin 8/16€ niin otan sen 8:n sillä 50% varmuudella se on se parempi.
Täyshalpiksia sekä nimettömiä ja merkittömiä välttäisin.
Ole myös tarkkana kun tuo kone käyttää kahta eri suodatinta valmistus kk/vv:sta riippuen.
Jos kahdella isolla valmistajalla on suodattimia hintoihin 8/16€ niin otan sen 8:n sillä 50% varmuudella se on se parempi.
Täyshalpiksia sekä nimettömiä ja merkittömiä välttäisin.
Ole myös tarkkana kun tuo kone käyttää kahta eri suodatinta valmistus kk/vv:sta riippuen.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 22 Elo 2015, 21:00
- Car(s): 156 v6 -04. Ex. 156 v6 -99
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Stiletto kirjoitti:
Duudsoni kirjoitti:
Mor!! Onkohan 2.5 v6 vetoakselit molemmilla puolilla samanlaiset? Kun interneetissä myydään oikeeta ja vasenta ja semmosta missä ei mainita puolta...
Enpä ole kuullut että puolella olis väliä,,, millään merkillä. Oletan että ulommista nivelistä puhutaan. (en kyl muista että sisänivelien puolellakaan olisi väliä) Kyl ne samanlaiset on. Sisänivel kannattaa sitten kattoa esim. motonetin sivuilta 164 alfan kohalta. On siis isompi kun 156 tarjolla oleva 100mm. (On muistaakseni 108mm ulkomitaltaan tossa kutoskoneisessa 156.ssa )
EDIT: Luinpas sitte otsikon hiukka huolimattomasti. KOKOVETOAKSELEISSA vasen ja oikea on erilainen.
N. Vuosi sitten veto akselit vaihdettu päittäin että saatiin uutta kulutuspintaa, niin ainakin pystyy asentamaan toisinkin päin. KYSYMYS kuuluu että MIKÄ niissä sitten on erilaista? Ja jos kuitenkin pystyy asentamaan eripuolille..?
Josko tähän sais jonkunlaista vastausta?
Duudsoni kirjoitti:
Mor!! Onkohan 2.5 v6 vetoakselit molemmilla puolilla samanlaiset? Kun interneetissä myydään oikeeta ja vasenta ja semmosta missä ei mainita puolta...
Enpä ole kuullut että puolella olis väliä,,, millään merkillä. Oletan että ulommista nivelistä puhutaan. (en kyl muista että sisänivelien puolellakaan olisi väliä) Kyl ne samanlaiset on. Sisänivel kannattaa sitten kattoa esim. motonetin sivuilta 164 alfan kohalta. On siis isompi kun 156 tarjolla oleva 100mm. (On muistaakseni 108mm ulkomitaltaan tossa kutoskoneisessa 156.ssa )
EDIT: Luinpas sitte otsikon hiukka huolimattomasti. KOKOVETOAKSELEISSA vasen ja oikea on erilainen.
N. Vuosi sitten veto akselit vaihdettu päittäin että saatiin uutta kulutuspintaa, niin ainakin pystyy asentamaan toisinkin päin. KYSYMYS kuuluu että MIKÄ niissä sitten on erilaista? Ja jos kuitenkin pystyy asentamaan eripuolille..?
Josko tähän sais jonkunlaista vastausta?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Ei ne ulommat nivelet ole erilaiset. Ne on keskenään samanlaiset.
Niissä on vaan kahta kokoa olemassa, pienempää ja isompaa.
Toki sit JTDm:ssä on vielä kaiketi tripod-tyylistä olemassa, mut se onkin ihan oma keissinsä.
Eli ulommat nivelet samat, voi vaihtaa ristiin. Koko pätkä (ulompi + sisempi) poikkeaa vasemalla ja oikealla, tietysti, kun vaihteisto ei ole keskellä vaan sivulla.
Ei ne ulommat nivelet ole erilaiset. Ne on keskenään samanlaiset.
Niissä on vaan kahta kokoa olemassa, pienempää ja isompaa.
Toki sit JTDm:ssä on vielä kaiketi tripod-tyylistä olemassa, mut se onkin ihan oma keissinsä.
Eli ulommat nivelet samat, voi vaihtaa ristiin. Koko pätkä (ulompi + sisempi) poikkeaa vasemalla ja oikealla, tietysti, kun vaihteisto ei ole keskellä vaan sivulla.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Aika harva niitä on kattavasti vertaillut, joten tiukkaa faktaa on vaikea löytää. Todennäköisesti on suurinpiirtein turvassa, kun käyttää tunnettuja merkkituotteita.sämpy kirjoitti:Ei ole vielä räjähtäneet tarvikkeillakaan... olisikohan olleet Boscheja. Jotain järkevää merkkiä kumminkin. Tärkeempää lienee oikeat öljyt ja kohtuullinen vaihtoväli, jossa ei suodattimen laadulla pitäisi olla juuri merkitystä. Ite vaihtanu 12tkm välein.
Anekdoottina joskus vuosia sitten joku suomalainen autolehti testasi suodattimia. Bilteman suodatin todettiin pitkäikäisimmäksi, kun suodatusteho oli niin heikko ettei se luonnollisesti myöskään tukkeudu. Olen minä sellaisenkin autoon joskus ruuvannut, kun auton omistaja oli epähuomiossa käynyt Biltemassa ostoksilla. Öljyt sentään hoksasi jättää ostamatta sieltä. Omaani en olisi laittanut...
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitokset vastauksista, tällä kertaa päädyttiin alkuperäiseen suodattimeen, kun hintaero ei ollut kovinkaan iso.
Uusi kysymys
https://spareto.fi/tuotteet/0-258-006-1 ... atunnistin
Tämä ilmeisesti lienee sopiva lambda tuollaiseen 2003 JTS, onkos niitä siellä kaksin kappalein?
Uusi kysymys
https://spareto.fi/tuotteet/0-258-006-1 ... atunnistin
Tämä ilmeisesti lienee sopiva lambda tuollaiseen 2003 JTS, onkos niitä siellä kaksin kappalein?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
On oikea. Mutta tässä koneessa on 4 yhteensä. Kaksi ennen katalysaattoria ja kaksi jälkeen. Jos muistan oikein tuo linkkaamasi on ennen kattia oleva.
- kyltsi
- Viestit: 36
- Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Liittimestä päätellen linkin anturi taitaa olla putkistossa vasta katin jälkeen.Pujazuba kirjoitti:Jos muistan oikein tuo linkkaamasi on ennen kattia oleva.
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eiku ennen kattia on säätävät laajakaista-lambdat joissa iso 6-johtoinen liitin. Katin jälkeen on linkin mukaiset peruslambdat tarkkailemassa.
Laajakaistoissa on yleensä vika liittimen huonossa kosketuksessa. Nyttenkin oma pätkäs pari kertaa näillä keleillä ja vikavalo jää palamaan, pitäis kuitata kun jaksais. Joskus olen irrottanu liittimen ja putsannu ja laittanu takaisin, kun on enempi pätkiny En tiä onko näissä vertailuhapen ottoa että paraneeko käyttää mitään putsausaineita. Mutta tuolla tokeni, kun ei ole jaksanut alkaa pinnejä vaihtamaan liittimeen. Muistaakseni vikavalo vilkkuu silloin kun vika on päällä, eli kun palaa yhtäjaksoisesti tietää että häiriö oli hetkellinen ja taas toimii. Kai ehkä kenties.
Verkkokaupan takia noita suodattimia on tullut joskus enemmänkin vertailtua, niin erona on lähinnä venttiileissä että kuinka paljon saa tukkeutumisen takia tulla ylipainetta, ennenkuin alkaa päästää ohi suodattimen. Ja tietty onko takaiskuventtiiliä vai ei, eli tyhjeneekö kun moottori ei käy jos asennetaan pystyyn. Kolme eri venttiiliarvoa noille annetaan.
Niin harrasteautoissa en oo niin tarkka mallisopivuuksista, kun kilsat ei ikinä ole suositellun vaihtomäärän suuruisia niin ei hyvälaatunen(kaan) suodatin kumminkaan koskaan ehdi mennä tukkoon. Melkein riittää että suodatin sopii fyysisesti moottoriin. Käyttöautossa jossa 20-30tkm vaihtoväli asia on eri.
Laajakaistoissa on yleensä vika liittimen huonossa kosketuksessa. Nyttenkin oma pätkäs pari kertaa näillä keleillä ja vikavalo jää palamaan, pitäis kuitata kun jaksais. Joskus olen irrottanu liittimen ja putsannu ja laittanu takaisin, kun on enempi pätkiny En tiä onko näissä vertailuhapen ottoa että paraneeko käyttää mitään putsausaineita. Mutta tuolla tokeni, kun ei ole jaksanut alkaa pinnejä vaihtamaan liittimeen. Muistaakseni vikavalo vilkkuu silloin kun vika on päällä, eli kun palaa yhtäjaksoisesti tietää että häiriö oli hetkellinen ja taas toimii. Kai ehkä kenties.
Verkkokaupan takia noita suodattimia on tullut joskus enemmänkin vertailtua, niin erona on lähinnä venttiileissä että kuinka paljon saa tukkeutumisen takia tulla ylipainetta, ennenkuin alkaa päästää ohi suodattimen. Ja tietty onko takaiskuventtiiliä vai ei, eli tyhjeneekö kun moottori ei käy jos asennetaan pystyyn. Kolme eri venttiiliarvoa noille annetaan.
Niin harrasteautoissa en oo niin tarkka mallisopivuuksista, kun kilsat ei ikinä ole suositellun vaihtomäärän suuruisia niin ei hyvälaatunen(kaan) suodatin kumminkaan koskaan ehdi mennä tukkoon. Melkein riittää että suodatin sopii fyysisesti moottoriin. Käyttöautossa jossa 20-30tkm vaihtoväli asia on eri.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Kyllä ottaa vertailuhapen johdon kautta, eli nesteitä ei pitäisi sinne liittimeen mennä laittamaan.
Liitinvaivoissa kannattaa suosiolla vaihtaa se koko liitin johtosarjan puolelta. Muuten niitä saa todennäköisesti "rassailla" tämän tästä.
Liitinvaivoissa kannattaa suosiolla vaihtaa se koko liitin johtosarjan puolelta. Muuten niitä saa todennäköisesti "rassailla" tämän tästä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Muistaako Tuomas mistä kyseistä liitintä saisi kun itselläkin tämä odottaa työlistalla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Se on saatavana varaosana (korjaussarja), siihen kuuluu runko ja pinnit (6kpl). Osa nro 71734855.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eli onko 164:sen sisänivel kutoskoneessa 108mm ja sopii myös V6 156:seen?Duudsoni kirjoitti:Stiletto kirjoitti:
Sisänivel kannattaa sitten kattoa esim. motonetin sivuilta 164 alfan kohalta. On siis isompi kun 156 tarjolla oleva 100mm. (On muistaakseni 108mm ulkomitaltaan tossa kutoskoneisessa 156.ssa )
JTS:sässä on nyt asian tultua kaivettua esille 100mm sisempi nivel ja tähänkö sopi joku rinkelimossen nivel.
Vai onko tuo 108mm myös löydettävissä vag.n listasta.
Onko tuo sitten siihen johtosarjan puoleiseen päähän tuleva liitin, ja olisiko siitä apua tähän?seppo kirjoitti:Se on saatavana varaosana (korjaussarja), siihen kuuluu runko ja pinnit (6kpl). Osa nro 71734855.
JTS on nyt kesästä asti viime rempan jälkeen ollut sytyttelemättä "helikopteria", mutta nyt taasen sytytti ja piippasi iloisesti.
Lähes joka kerta tuo tapahtui (niinkuin tälläkin kertaa) niin että jonossa ajaen kierrokset 1500 nurkilla tullaan samalle sillalle, missä on monttu joka nuljauttaa koko autoa ja kas piiiiiip ja vikavalo kehiin.
Yleensä siellä luuraa 0420 ja 0430, mutta tällä kertaa vain toinen näistä.
Tosin syttyi se jo kerran kun kolmosen puola pimeni ja rupesi käymään kolmella mutta siitä selvittiin puolan vaihdolla ja kuittauksella.
Ilmeisesti myös nämä kosteat kelit tuntuvat olevan myrkkyä kapistukselle varsinkin kun pyörii nurkissa pitkään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuo vertailu löytyy TM 2003 numerosta 3 ja taitaa olla vieläkin internetissä löydettävissä.Tuomas K kirjoitti:Aika harva niitä on kattavasti vertaillut, joten tiukkaa faktaa on vaikea löytää. Todennäköisesti on suurinpiirtein turvassa, kun käyttää tunnettuja merkkituotteita.sämpy kirjoitti:Ei ole vielä räjähtäneet tarvikkeillakaan... olisikohan olleet Boscheja. Jotain järkevää merkkiä kumminkin. Tärkeempää lienee oikeat öljyt ja kohtuullinen vaihtoväli, jossa ei suodattimen laadulla pitäisi olla juuri merkitystä. Ite vaihtanu 12tkm välein.
Anekdoottina joskus vuosia sitten joku suomalainen autolehti testasi suodattimia. Bilteman suodatin todettiin pitkäikäisimmäksi, kun suodatusteho oli niin heikko ettei se luonnollisesti myöskään tukkeudu. Olen minä sellaisenkin autoon joskus ruuvannut, kun auton omistaja oli epähuomiossa käynyt Biltemassa ostoksilla. Öljyt sentään hoksasi jättää ostamatta sieltä. Omaani en olisi laittanut...
Mutta näitä tuon mukaan kannattanee välttää.
-knecht
-M filter
-purolator
-biltema
-full
-champion
-teho filter
-clean (kestoikä lyhyt, muuten hyvä)
-crosland
-uni clean (Lyhyt kestoikä, muuten hyvä)
Mann, Fram, Fiaam, Bosch, volvo taasen parhaimmistoa.
Nämät siis käänteisessä järjestyksessä tuon testin mukaan.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eli kestoikä lyhyt tarkoitti, että putsaa turhankin tehokkaasti pinta-alaan nähden, jolloin voi tukkeutua ennen kuin kilsat täynnä? Harrasteautossa varmaan ihan ok, huh... Knecht, Purolator ja champion yllätyksiä huonoudellaan. M-filter onkin vaikea, kun tekisi mieli kannattaa kotimaista, mutta eipä tuo ole testeissä loistanut koskaan..
Noi sopivuudet on tosiaan melkoinen viidakko, kun joka valmistaja tuntuu keksivän ihan omat vm-rajat ja sopivuudet eri mallien välillä, niin lopputuloksena samaan autoon tarjotaan peukalon kokoista ja ämpärin kokoista suodatinta. Eli valmistajien taulukot ei mitenkään korreloi keskenään ja sopivuuden varmistaminen ainakin yli 15 vuotta vanhoihin autoihin täysin mahdotonta. Edes italialaiset ei tunnu osaavan päättää, mitä suodattimia heidän oman maan tuotteisiin kuuluu.
nimim. "40 clean filteriä varastossa"
Noi sopivuudet on tosiaan melkoinen viidakko, kun joka valmistaja tuntuu keksivän ihan omat vm-rajat ja sopivuudet eri mallien välillä, niin lopputuloksena samaan autoon tarjotaan peukalon kokoista ja ämpärin kokoista suodatinta. Eli valmistajien taulukot ei mitenkään korreloi keskenään ja sopivuuden varmistaminen ainakin yli 15 vuotta vanhoihin autoihin täysin mahdotonta. Edes italialaiset ei tunnu osaavan päättää, mitä suodattimia heidän oman maan tuotteisiin kuuluu.
nimim. "40 clean filteriä varastossa"
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Knechtia joskus käyttänyt. Poistossa muistan, että se tuntui jotenkin murentuneelta (peltifiltteri, mutta paperi sisällä tuntui tosiaan irtoamispisteessä olleelta). Tää oli 10tkm ajon jälkeen JTD-156:ssa, jos en väärin muista.
Hengstiä ja FRAMia käyttänyt paljon, näissä ei tuota "tuntuu hajoavan"-ongelmaa ainakaan ollut. Tuosta M-filteristä kuullut sen verran pahaa muualla maailmassa, että olen välttänyt ihan varmuuden vuoksi vaan. Mut mitenhän nykypäivänä menee, kun tuosta kuitenkin jo 15v aikaa niin kai tuo laatu olisi tasaantunut....?
Hengstiä ja FRAMia käyttänyt paljon, näissä ei tuota "tuntuu hajoavan"-ongelmaa ainakaan ollut. Tuosta M-filteristä kuullut sen verran pahaa muualla maailmassa, että olen välttänyt ihan varmuuden vuoksi vaan. Mut mitenhän nykypäivänä menee, kun tuosta kuitenkin jo 15v aikaa niin kai tuo laatu olisi tasaantunut....?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No on noissa jotain muutosta tapahtunut tuo uudemman testin mukaan.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu ... odattimet/ mutta tuokin on jo aika vanha testi.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu ... odattimet/ mutta tuokin on jo aika vanha testi.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mamasanilta tilasin aikoinaan, AEM:n tuotenumero 35-2613. 22 euroa oli kappalehinta vuonna 2014.Pujazuba kirjoitti:^Muistaako Tuomas mistä kyseistä liitintä saisi kun itselläkin tämä odottaa työlistalla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos.Tuomas K kirjoitti:Mamasanilta tilasin aikoinaan, AEM:n tuotenumero 35-2613. 22 euroa oli kappalehinta vuonna 2014.Pujazuba kirjoitti:^Muistaako Tuomas mistä kyseistä liitintä saisi kun itselläkin tämä odottaa työlistalla.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Bingo. Polforea ja Aqu täysin oikeassa. Luottohuoltomies ( muuten siviilissä kova BMW-fani, mikä annettaneen anteeksi ) löysi intercoolerin ja turbon välisestä ahtoputkesta repeämän. Korjaus :huono pätkä pois, uutta paksua kumiletkua tilalle ja ajoon öljynvaihdon jälkeen. Alfa piti jälleen itsensä pikkurahalla nautiskelukelpoisena...Polforea kirjoitti:Mää veikkaan kanssa ahtoputkea. Muistaakseni nää kuitenkin on tehtaalta MAFfillisia vehkeitä ja kun JiiTee pussihousuna ei ole virittänyt MAFfia hiiteen, ei venttiarpa generoisi mustaa savua samaan tapaan kuin ahtoputki, josta mitattu ilmamassa lähtee pihalle ennen imusarjaa, jolloin koneeseen työnnetään liikaa naftaa, mikä näkyy mustana savuna.
Ps. Penarimekaanikko muuten pistänyt omasta 530d:sta isommalla ahtimella, ahtoputkilla ja softan muutoksilla irti yli 400 hp dynossa ja vääntö myös aika hyvä 450 Nm.. ja kuulemma kestää.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^penarin arvoissa jotain häikkää? Mun laskupään mukaan tarkottaisi yli 6000rpm tuolle tupaöljylle. Tuntuu vain aika kovilta kierroksilta.
"puhun niin totta kuin osaan"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eikös tuon luokan vääntö ole jo vakiona ihan ekoista 530d bemmeistä saakka?Jiitee kirjoitti:Bingo. Polforea ja Aqu täysin oikeassa. Luottohuoltomies ( muuten siviilissä kova BMW-fani, mikä annettaneen anteeksi ) löysi intercoolerin ja turbon välisestä ahtoputkesta repeämän. Korjaus :huono pätkä pois, uutta paksua kumiletkua tilalle ja ajoon öljynvaihdon jälkeen. Alfa piti jälleen itsensä pikkurahalla nautiskelukelpoisena...Polforea kirjoitti:Mää veikkaan kanssa ahtoputkea. Muistaakseni nää kuitenkin on tehtaalta MAFfillisia vehkeitä ja kun JiiTee pussihousuna ei ole virittänyt MAFfia hiiteen, ei venttiarpa generoisi mustaa savua samaan tapaan kuin ahtoputki, josta mitattu ilmamassa lähtee pihalle ennen imusarjaa, jolloin koneeseen työnnetään liikaa naftaa, mikä näkyy mustana savuna.
Ps. Penarimekaanikko muuten pistänyt omasta 530d:sta isommalla ahtimella, ahtoputkilla ja softan muutoksilla irti yli 400 hp dynossa ja vääntö myös aika hyvä 450 Nm.. ja kuulemma kestää.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko noissa vm. joku vedenjakaja missä ei tuota ruostetta löytyis? Onko eroa sedan/farkku ruosteen suhteen? Jos tuollaista vm.2005 katselee.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En ole asiaan,perehtynyt, mutta tuo iso teholukema oli yllätys...alfa 156 v6 kirjoitti:Eikös tuon luokan vääntö ole jo vakiona ihan ekoista 530d bemmeistä saakka?Jiitee kirjoitti:Bingo. Polforea ja Aqu täysin oikeassa. Luottohuoltomies ( muuten siviilissä kova BMW-fani, mikä annettaneen anteeksi ) löysi intercoolerin ja turbon välisestä ahtoputkesta repeämän. Korjaus :huono pätkä pois, uutta paksua kumiletkua tilalle ja ajoon öljynvaihdon jälkeen. Alfa piti jälleen itsensä pikkurahalla nautiskelukelpoisena...Polforea kirjoitti:Mää veikkaan kanssa ahtoputkea. Muistaakseni nää kuitenkin on tehtaalta MAFfillisia vehkeitä ja kun JiiTee pussihousuna ei ole virittänyt MAFfia hiiteen, ei venttiarpa generoisi mustaa savua samaan tapaan kuin ahtoputki, josta mitattu ilmamassa lähtee pihalle ennen imusarjaa, jolloin koneeseen työnnetään liikaa naftaa, mikä näkyy mustana savuna.
Ps. Penarimekaanikko muuten pistänyt omasta 530d:sta isommalla ahtimella, ahtoputkilla ja softan muutoksilla irti yli 400 hp dynossa ja vääntö myös aika hyvä 450 Nm.. ja kuulemma kestää.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Yksilöitä nämä, jos löydät ruostesuojatun auton niin hyvä. Jos kaikki muu auton huoltohistoria tukee hyvänä pitoa, vielä parempi.Omassa FL:ssa ei juurikaan ruostetta parin ruosteenestokäsittelyn jälkeen.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko noissa vm. joku vedenjakaja missä ei tuota ruostetta löytyis? Onko eroa sedan/farkku ruosteen suhteen? Jos tuollaista vm.2005 katselee.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joku 400Nm lienee e39 530d:olmosissa ollut.
Komeasti kyllä kiertää viritetty 530d jos 450Nm väännöllä saadaan yli 400 heppaa. Palkuksen laskupään kanssa itsekin samassa suuruusluokassa.
Komeasti kyllä kiertää viritetty 530d jos 450Nm väännöllä saadaan yli 400 heppaa. Palkuksen laskupään kanssa itsekin samassa suuruusluokassa.
VMP
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nimenomaan johtosarjan puoleinen, jonka (johtosarjan) vaihtaminen kokonaisena olisi aika kallista. Noissa korjaussarjoissa oleva liitin on hiukan kellertävä siinä olevan (kulta)pinnoitteen johdosta. No, ei tuota korjaussarjaa tarvinnut uusia uuden karheisiin autoihin, riitti kun tarkasti ettei liittimet ole auenneet, ja ettei ne ole kovin mustia. Siihen oli Bosch valmistanut työkalun (coktail-haarukan), jolla ne sai irroitettua puhdistusta ja kiristystä varten. Niitä kun ei voi kiristää irroittamatta, niiden erikoisen rakenteen johdosta. Niissä kun on se kiristysosa varsinaisen liittimen päälipuolella. Tuomas antoi varaosanumeron, jota Googlettamalla löytyi tarjontaa hyvin, varmaan niissäkin halvimmat kannattaa ohittaa.A Bart kirjoitti:Onko tuo sitten siihen johtosarjan puoleiseen päähän tuleva liitinseppo kirjoitti:Se on saatavana varaosana (korjaussarja), siihen kuuluu runko ja pinnit (6kpl). Osa nro 71734855.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
<OT>
Joo, kyl tuossa penarin vääntölukemassa on jonkinsortin kommunikaatiovirhe, eiköhän se penkki ole listannut lähemmäs 700-800Nm. Ei noita kukaan viritä alle 600Nm väännöille.
450Nm@6328rpm=400hp
</OT>
Joo, kyl tuossa penarin vääntölukemassa on jonkinsortin kommunikaatiovirhe, eiköhän se penkki ole listannut lähemmäs 700-800Nm. Ei noita kukaan viritä alle 600Nm väännöille.
450Nm@6328rpm=400hp
</OT>
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
BMW-OT jatkuu:
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M57
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N57
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B57
760Nm ja 394 hp / 294kW näyttäisi löytyvän kireimmistä 3L dieseleistä vakionakin.
Alfalla kai 2.2L inline-4 ja 2.4L inline-5 ovat hurjimmat dieselit? 207 hp / 400-470Nm
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M57
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N57
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B57
760Nm ja 394 hp / 294kW näyttäisi löytyvän kireimmistä 3L dieseleistä vakionakin.
Alfalla kai 2.2L inline-4 ja 2.4L inline-5 ovat hurjimmat dieselit? 207 hp / 400-470Nm
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo, vääntömomentin taisin kuulla väärin , seison korjattuna OT out.FinPat kirjoitti:BMW-OT jatkuu:
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M57
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N57
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B57
760Nm ja 394 hp / 294kW näyttäisi löytyvän kireimmistä 3L dieseleistä vakionakin.
Alfalla kai 2.2L inline-4 ja 2.4L inline-5 ovat hurjimmat dieselit? 207 hp / 400-470Nm
Mutta JTD kirmaa nyt kuin nuoruutensa päivinä
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
*ittu. Käkättimen vaijerit taas jäässä. Pääsihän niillä sentään yhden talven.
Mutta. Onks mulla termari menossa JTDM:stä?
Puolentunnin ajon jälkeen pihassa nesteen lämmöt 62 OBD doctorin mukaan. Hetken satasta päästellessä kävi 69:ssä.
Mutta. Onks mulla termari menossa JTDM:stä?
Puolentunnin ajon jälkeen pihassa nesteen lämmöt 62 OBD doctorin mukaan. Hetken satasta päästellessä kävi 69:ssä.
- Liitteet
-
- 62p.jpg
- (59.82 KiB) Tiedosto ladattu 4753 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
On, jos viimasuoja.
Mitkä vaijerit kesti vain vuoden? Coflet pitäis olla hyvä vaihtoehto, mut ne TÄYTYY uittaa silikonissa tmv.
On, jos viimasuoja.
Mitkä vaijerit kesti vain vuoden? Coflet pitäis olla hyvä vaihtoehto, mut ne TÄYTYY uittaa silikonissa tmv.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itse asiassa ei vielä. Ed. talvina on kyllä ollut.Aquatica kirjoitti:^
On, jos viimasuoja.
Mutta eikö tuon lämpötilan nyt jossain vaiheessa pitäis kuitenkin käydä termarin aukeamis rajalla?
En muista merkkiä, mutta ennen asennusta laitoin yöksi vaijerit toisesta päästään roikkumaan, niin että alapäät muovikippoon ja yläpäihin kuoriin sopivat letkun pätkät niin, että kun lirautti tehostin öljyä letkun pätkään, niin aamuksi se oli valunut alas voidellen vaijerin ja kuoren sisuksen.Aquatica kirjoitti:Mitkä vaijerit kesti vain vuoden? Coflet pitäis olla hyvä vaihtoehto, mut ne TÄYTYY uittaa silikonissa tmv.
Näin voideltuna ne toimi puolentoista vuotta hienosti.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Jos termari menossa, se on aina auki. Diesel vaan ei lämpene kunnolla, niin voi olla että se on OK. Jo -5 oli ainakin oma 2.4 niin kylmä, että paikallaan jäähtyi ja liikkeelle viima jäähdytti.
Toki voit laittaa koneen käyntiin ja odotella, että koska ylävesiletku lämpenee... Jos lämpenee ennen ku kone kuuma ni termos entinen.
Jos termari menossa, se on aina auki. Diesel vaan ei lämpene kunnolla, niin voi olla että se on OK. Jo -5 oli ainakin oma 2.4 niin kylmä, että paikallaan jäähtyi ja liikkeelle viima jäähdytti.
Toki voit laittaa koneen käyntiin ja odotella, että koska ylävesiletku lämpenee... Jos lämpenee ennen ku kone kuuma ni termos entinen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Täytyypäs testata tuota.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Taka apsi anturin liittimet missä, kontin sisällä?